Tammikuun turinat

Mitä siel synnytystapa-arvios niinku o? En oo oikee peril tommosist :D Kyl niin ottaa päähä et mä en tiiä mistää sen neukkutädin takia :( Tulee kyl välil nii uusii juttui mitä ei ol ees neuvolas käsitelty millää tapaa. No mut ne käynnit onki vaa semssii et: Otetaan verenpaine, käydään vaa'alla, mitataan sf, kuunnellaan sydänäänet sit varataanki jo uus aika. +ne kettuilut sin välii.

Meiän arviossa ei tehty oikeestaan muuta kun katottiin paino, verenpaine, pissanäyte, otettiin käyrälle sydänäänet, liikkeet ja supistukset (mitä ei kyllä itellä sillä hetkellä tullu yhtään), sitten lääkärin luo jossa tehtiin sisä- ja ulkotutkimus. Katottiin että onko paikat lähteny kypsymään, aukeemaan tai onko jotain muuta merkittävää tapahtunu ja ultrattiin tarjonta ja koko.. Perus ultra siis siihen päälle. Sitten vähän kerto siitä että millon lähetään jos lähetään käynnistelemään. Meille ei ainakaan puhuttu mitään sektiosta, joten ilmeisesti alateitse pitäis olla täysin mahdollista.

Mitla, jep liitoskipujahan ne...häpyluu koostuu kahdesta osasta (kuulemma) ja ne pyrkivät liikkumaan erilleen tehden tilaa vauvalle, jotenkin näin kaveri sen selitti mulle...mä kans kärsin niistä, jotain 25+ viikoilta asti...välillä ne helpotti, mut on nyt tullu taas takas. Raskausajan tukivyö helpottaa niitä kipuja vähäsen. Mulla on Carriwellin ihan sellanen perustukivyö, mitä käytän pahimpina aikoina...
ReginaVeritas, mulla on kans napakoru (ollut jo ainaki 13 vuotta). Vaihdoin sen raskausajan napakoruun joskus vkon 28 tienoilla muistaakseni, kun en kans halua, että se kasvaa umpeen. Jännästi jotkut ultraajat on tosi tarkkoja, että pitää ottaa pois ettei riko sitä niitten laitteen anturia ja jotkut lääkärit taas ihan huoletta ultraa vaikka koru ois paikallaan. Oon huomannu, että mun napa on vähän pullahtanu ulospäin raskauden edistyessä...

Sume tota samaa mäkin oon kuullut, mitä nninnanna kertoi + ainakin meillä Hyvinkäällä jos herää epäilys siitä, ettei vauva mahdu, laitetaan lantion magneettikuvaukseen. Munkin piti kyllä erikseen kysyä mitä sielä tehdään! Ei mullekaan sitä kerrottu itsestään. Mikä on vähän outoa mun mielestä, koska netistä ei oo löytynyt muuta kun jotain kaksplussan foorumia aiheesta ja sielä nyt on vähintäänkin epäilyttäviä kauhutarinoita. :D

nninnanna Sulla ei siis ole raskausdiabetesta kuitenkaan, vaikka mainitsit tossa että oot sokereita mitannut? Mulla saattaa siksi olla viikkoihin nähden aiemmin toi arviointi, kun on se radi ja siinähän on se makrosomisen vauvan riski koholla (tähän asti kyllä ei oo mitään merkkejä siitä) ja siksi ehkä haluaa aiemmin katsoa vauvan kokoa.

Pikkunöösä mistä hankit sen raskausajan napakorun? Oon katellut useampaakin sivustoa, mutta kun oon niin pihalla nykyään näistä lävistysasioista, etten tiiä enää mikä olis hyvä. :D Varsinkaan tässä tilanteessa! Jostain oon kuullut, että saa semmosia kokonaan muovisia, jotka ei laitteita riko. Mullakin on osa ultraajista antaneet korun olla, osa pyytäneet ottamaan pois. Viimeksi äippäpolilla kätilö sanoi siitä jo käyriä ottaessa ja vissiin pelkäsi mun loukkaantuvan siitä pyynnöstä, kun rupesi niin kamalasti selittelemään miksi pitäisi ottaa pois. :O Eihän se nyt mikään iso homma ole sitä kuitenkaan ottaa, niin vähän hassulta tuntui niin kova selitys asiasta. Munkin napa on ihan lievästi pullahtanut ulospäin. :DD Tai on se vielä kuopalla, mutta ilmeisesti mulla on aika syvä napa ollut, kun katselen miten korkealla toi koru nyt on. :D Ja kuitenkin oon ollut ihan täysin normaalipainoinen silloin kun se koru laitettiin ja lihoin vasta aikuisiällä. :P

No nyt tiedän taas paremmin :) Mun maha alko naksumaan :O Onkoha se ihan normaalia. Käytiin tänään illallla saunassa ja nyt ko oon ollu täs sohvalla ni kuuluu välil semmone hiljane naksahdus ja mun mielest se tulee tost mahasta.

Sume, sun vauvalla on selkeästi lukko siellä masussa, jota se yrittää avata, siksi naksuu ;)
Uskomatonta, toinen yö nukuttu melko kunnolla, kaksi vessa reissua vain.. Illalla olinkin ihan tuskainen, toinen lonkka oli ihan tulessa, olin varma että unista ei tule mitään.. Nytpä mietinkin, että tähänkö supistelut loppu ja vielä saa odottaa vauvaa vaikka kuinka kauan.. Ei jaksa enää odottaa! :D no ei ne supistelut sentään ole kokonaan loppunut, eilen supisteli illalla kyllä ja näköjään nyt aamulla taas heti herättyäni :)

Eilen petasin vauvalle sängyn äp-laatikkoon ja tyhjensin hoitopöydän ja laitoin kaukaloon kaikki kankaat, jne paikoilleen ja lämpöpussin. Myös pakkasin sairaalakassiin itselleni sen mitä ei kotona tarvi ennen synnytystä :) kovasti siis touhuan näköjään, pesänrakennustako? Joko muut touhuaa kovasti pesää?
Tiistaita odotan kuin kuuta nousevaa, silloin taas äippäpoli ja toivon sanottavan että paikat olisi kypsynyt reilusti jo. Saa nähdä, kuitenkaan ei oo tapahtunut mitään ;)
Niin ja illalla kävin kävelemässä koiran kanssa (hain mummin vauvalle tekemän villahaalarin) ja totesin että voi ihanaa pakkasta ja lunta! <3
Nytpä aamupalaa ja sitten haalariin ompelemaan napit :) mukavaa sunnuntaita kaikille <3

Sumen vauvalla alkoi lähtölaskenta tikittämään? :D

Dangel Jos se on vaan 'tyyntä myrskyn edellä'? ;) Kroppa lepää nyt, kun pian on koitos tulossa. :)

Musta tuntuu, että mulla on pesänrakennus-vaihe tulossa vasta. Tai ainakin toivon niin, koska tähän asti olen ollut ihan liian saamaton. :confused: Tosin syytän tästä saamattomuudesta sitä, ettei olla päästy Ikeaan! Ei ole paikkaa mihin laittaa tavaraa! Myös ärsyttää, kun en saa aikaiseksi Hipsun vaatekaapin ovien maalaamista. :(

sume, mulla on kuulunut välillä naksahdus-ääniä mahasta :D ihan selkeä se naksahdus on ollut kuulla, en vaan oo oikein tiennyt mikä sen äänen aiheuttaa. :) Ja Ikeasta oli mainintaa - me ollaan menossa Ikeaan ens viikonloppuna ja Matkukseen kans :) Miehellä on nyt alkamassa lomaviikko, talviloma, ihanaa!! Ja esikoinenkin on menossa yökyliin isovanhemmille :) Sairaalakassia en ole vielä pakannut, tänään 35+2. Mutta alan kyllä suunnittelemaan pakattavia pikkuhiljaa.

Sume ja M_02, mulla tuota samaa naksuntaa kuulunut jonkun aikaa, aina välillä. Ensimmäistä kyllä pelästyin, että en kai jotenkin survonut pikkuista, kun kuului samaan aikaan kun kumarruin. :sad001 Googlauskierroksella selvisi, että kun sikiö kasvaa niin isoksi, että se ottaa kiinni kalvoihin, siitä kuuluu naksahtava ääni. (?) Koska kaikki on kuitenkin yhä ollut hyvin ja lapsivettä ei tunnu tihkuvan, niin olen rentoutunut taas, että kai se on jotain ihan normaalia kuitenkin. :)

Sillai mä vähä aattelinki et on normaalia :) Eile tuli kyl semmonen fiilis et eikä se on oikeesti ihan koht tos sylissä <3 Kuha malttais vie lhetken pysyy masussa. Viikkojaki tuli täyteen tänään jo 35+0! Kyl tää aika vaan menee nopskaa.

Eilen käytiin ikeasta hakemassa harsoja ja petivaatteita ja pinnasängyn patjaa (ja tietty kaikkee muutakin tarttu mukaan kuten yleensä :D) Nyt kyl nivuskivut ylty eilen ihan järkyiks, mut nyt taas pikkasen helpotti yön aikana :) Nyt onkin aikalailla kaikki välttämättömät hankittu, ainoostaan sitteri ja hoitotaso puuttuu vielä. Aattelinki tänään ruveta niitä vaatteita pesemään sitten. Ja jos sitä sairaalakasiakin pistäis kuntoon pikkuhiljaa. Oon aatellut, et tää mun OnePiecen jumpsuit on varmaan ihan loistava kotiutumisvaate, kun on ollu iha täydellinen kotona raskausoloasuna :D masu mahtuu hyvin mukaan :)

Täälläkin pienellä hikkailua toisinaan. Nyt kun alkaa olemaan isompi, niin se ei tunnu järin hääviltä enää, ku toinen tasaisesti hytkyy siellä :D mut sillon pienempänä tuntu ihanalta pienet nytkäykset :)

Niin ja viikkoja tänään 34+2!

Yök! Näin päiväunilla unta siitä, että lääkäri päättikin käynnistää synnytyksen jo sielä synnytystapa-arviossa, mutta se synnytys ei vaan millään käynnistynut ja haahuilin lääkäriä etsien pitkin sairaalaa. Yritin myös unessa soittaa miehelle, että pitää tulla sairaalaan, mutta se vaan jatkuvasti sanoi puhelinvastaajan tyyliin, että on syömässä!

Ei ollut yhtään kiva uni. :(

Kiitos Pikkunöösä vinkistä! :)

Täällä tykätään hikkailla ihan kamalasti. :D Koko maha hytkyy. :D

ReginaVeritas oon eddie tutkimuksessa mukana ja siinä verensokerit hyvät. Neuvolatäti oli sitä mieltä että sokereita on kuitenkin hyvä käydä mittailemaan ylipainon takia. No niitä on mittailtu, muttei mitään vikaa ja nyt sit tuo lääkäri sano ettei mitään pointtia mittailla kun niissä ei tosiaan oo ollu häikkää ollenkaan. Tuossa vaan inhottaa kun lietsovat kauhukuvia ja kaikki on ihan mallillaan.

Täällä kanssa hikka vähintään kerran päivässä. Onko muilla sitä että maha hytkyy ja hyllyy, kun asukas hiukka riehuu, mutta kun sanot että kokeile tai edes että kato ni samantien loppuu? En tiiä mimmonen pikku vainoharhailija täältä on tulossa :D

Argh! Nuo harsot on unohtunu hankkia.. Kaikki muu onkin jo valmiina paikoillaan oottamassa.

Nninnanna Mikä on eddie-tutkimus? :O

Meilläkin lakkaa kaikki liike, ihan erityisesti, jos mies laittaa käden mahalle. :D

Meil on kans iha sama juttu ko sanon miehel et kato ni heti loppuu saati sit ko pistää käden :D Sit ko mies ottaa käden pois ni tulee nii paljo monoo protestiks ettei tosikaa :D Kai se sit vaa tykkää nii paljo mihen lämpimist käsist :)

Eddie-tutkimus seuraa raskausdiabetes riskiryhmään kuuluvia äitejä mm. useammilla verensokerirasitustesteillä ja sitten myös vauvan napanuorasta otetaan näyte. Jos on radi puhkeaa seurataan myös vauvan mahdollisuuksia/todennäköisyyttä saada 2tyypin diabetes myöhemmin. Muistaakseni jotenki näin.

Oltiin eilen appivanhemmilla ja kaikki seuras tai yritti seurata mahan liikkeitä, mutta hytkyntä alko aina vasta kun kaikkien huomio oli kiinnittyny jonnekki muuaalle. :D Iskän käen alle oikeen punkee ja joo myös täällä alkaa kiukuttelu jos iskä tekee kamalan teon ja ottaa käen poies! :D

Oonkin ihmetellyt miksi neuvolassa aina kun lähetetään johonkin lisätutkimuksiin tai kun annettiin liikelaskentaohjelappu tai muuta sellaista, niin sanotaan siihen perään litanniat kuinka tämä on vasta varmuuden vuoksi ja kaikki on hyvin ja sikiötä ei vahingoita ja nämä ohjeet annetaan kaikille ja todella paljon kaikkea varmistelua ettei tässä nyt tarvitse pelästyä. Ite kun oon automaattisesti ajatellut, että hyvä juttu vaan että testataan kaikki pienetkin jutut, ja vasta jos sieltä jotakin merkittävästi nousee voi alkaa huolettamaan. Mutta ehkä sitä vain niin helposti näin raskaana kauhistuu jos sanotaan, että vie labraan uusi näyte ja sitten hermoilee sitä yksikseen viikkotolkulla, että ihan hyvää huomiointia neuvolassa tuo. :)

Meilläkin mies saa kauan huhuilla, että tuntee liikettä. Muuten voi vahingossa tuntea enempikin riehuntaa, jos pieni alkaa riehumaan niin että vatsani nojaa mieheen. :grin Kuitenkin jostakin tietyistä kohdista kun tökkäisee, niin aika usein tulee reaktio, ja sydänäänten mittaukseen reagoi myös usein.

Miten hei teillä mulla on neuvolassa parisuhteesta ja muusta elämästä kyselty? Oon monelta kuullut, että ovat joutuneet vastailemaan tungetteleviltakin tuntuviin kysymyksiin ties mistä ja itseltä ei oo kyselty edes sitä väkivaltaseula-hommelia.

En tiiä, oon toisaalta aika avoimesti itse kertonut kysymättäkin, mutta on se silti vähän outoa, ettei ole mitään kysyneet.

Takaisin