Tammikuun tarinat

Siis alle kolmekuisillehan ei saa antaa noita kuumelääkkeitä, painoraja taitaa olla n.6kg.. Mitä pienempi vauva kyseessä, sen herkemmin lääkäriin, kun on kipeä. Poika oli kyllä alle 6 kg kolmekuukautisena, mutta silti annoin lääkettä hänelle. [:)] Pojalla oli(kainalosta mitattuna) 37.4-37.8 lämpöä... tokihan annan lääkettä hänelle, ilman sen korkeampaa kuumetta, jos huomaan että hän on kipeä jostain. Kunhan muistaa ettei ylitä niitä annettuja määriä... buranan lisäksi saa vielä käyttää esim. panadolia.

Mä ainakin lääkitsen lapseni aika herkästi, koska ei ole tarkoitus, että kenelläkään kipuja on. Isommat lapset nyt osaavat ihan itse sanoa mihin koskee, mutta pieni vauva on täysin aikuisen armoilla.
 
Neuvolakuulumisia; Pituutta 59 cm (syntyessä 48) ja painoa 5630g (synt 2780g) että hyvin on kasvanut tissimaidolla[:)] Ihan ekaksi vanhemman neuvolatädin ohjeita: imetyksestä hän muistutti aamuyön maidon tärkeydestä. Se on kuulemma kermaa, sitä ei tarvitse niin paljon edes syödä kun vauva tulee kylläiseksi ja nukkuu pitkät pätkät tyytyväisenä. Se on kyllä meillä jo huomattu. Päivämaito hänen mukaansa muistuttaa enemmän vedellä huuhtaistua maitopurkin jämää[:D] Myös kaikista hoitovoiteista ja -aineista tuumasi, että tavallinen rypsiöljy käy, ei tarvitse ostaa mitään käsiteltyä rypsiöljyä, mitä esim liberon hoitoöljy on, ja perunajauho käy talkista. Kaikkea ei tarvitse lääkitä!
Valo oli oikein herrasmies sekä terveydenhoitajalle että lääkärille. Lääkäri mainitsi korttiin (hymyillen): Ilmaisee selvästi "toiveensa" ilmein. Valo alkoi kommentoimaan (naama meni mutruun) heti kun häntä käänneltiin sydäntä ja keuhkoja kuunnellessa. Hän oli myös kovin kiinnostunut kaikesta, kai se oma koti alkaa olla turhan tuttu ja väritön[8|].
Pakkasraja edelleen -10 astetta. Kuka oli saanut luvan mennä -15 asteessa ulos?
Ensimmäinen vapaaehtoinen rokotekin aloitettiin, suun kautta, rotavirusta vastaan.

Amppu sitteri on tosi kätevä juuri noita kuvailemiasi tilanteita varten. Meillä poika jopa rauhoittuu sitteriin vaikka muuten olisi levoton. Toivottavasti saat sellaisen pian. Toivottavasti saatte mieleisenne kodin perheellenne[:)] Joopa joo. Jätski suussa vauvalla...Niinpä. Joillakin vaan on hiukan hakusessa jotkut asiat. Koita kestää. Tuollaisiin asioihin törmään oman äitini kanssa myös. Tosin ne joista hän kertoo, taitaa olla kuitenkin liioiteltuja, koska en usko että olen helmikuun pakkasissa nukkunut alle kuukauden ikäisenä kuutta tuntia ulkona!! Toivottavasti ainakaan... Eihän sen ikäinen jaksa olla syömättäkään niin kauaa.

SannaKoo huomaa että teikäläiselle alkaa riittämään tuo kotona istuskelu/seisoskelu-touhu[:D] Onneksi ollaan kuitenkin kevättä kohti menossa vaikka helmi- ja maaliskuun pakkaset vielä ovatkin edessä. Joku päivä se keli vaan alkaa olla lauhempaa, se on varma! Koitetaan jaksaa sinne asti. Teillä siellä on jo aikaisemmin sellaista kuin meillä. ja muista hyvä ihminen syödä! Ei muuten jaksa eikä maitoakaan sitten tule. Minä olen tainnut syödä ihan tarpeeksi, paino on noususuhdanteessa. hmmm.

Olikohan siinä tapeeksi tähän hätään? Voikaa hyvin ja rakastakaa vauvojanne<3
 
Painokäyrästä sanoi meidän nvla-täti, että jostain syystä se mikä heillä on siellä koneella näyttää aina alussa alaspäin. Eivät kuulema vieläkään tiedä mistä se johtuu ja että se näyttää kai kaikille niin vaikka painon nousu on ollu normaalia, että ei huolen aihetta...?? Kummallista, luuulis että tollanen juttu jossain tietokoneohjelmassa korjattaiski ajankuluessa!?!
 
Unohdinpas eilen kommentoida jälkitarkastusta, ei siellä juuri mitään tehty.. Kurkattiin kellariin ja lääkäri kysyi ehkäisystä, kysyi onko virtsankarkailua ja kehotti jumppaamaan niitä lantionpohjalihaksia. Se oli siinä.

Tänään oli eka neuvolalääkäri, siellä myös kaikki kunnossa! Pituus 60cm, painoa 5135g ja ikää nyt 7,5 vkoa.

Ja iloinen juttu on että aivan yhtäkkiä noin 6 syöttökertaa sitten syöttöväli onkin kasvanut kolmeen tuntiin entisen 2h sijaan. Toivottavastipysyy näin, oli ihan erituntuset yöunet viime yönä!

Nyt pakkaamaan!
 
Vastasyntyneen vauvan kohdalla pakkasrajat ovat ihan tärkeitä. Mutta jos suojaa hyvin vaunujen aukon ja laittaa vauvan kasvotkin hyvin suojaan makuupussiin, ei joku 15 asteen pakkanen ole juuri mitään. Monesti vaunuissa on uskomattoman lämmin, kun vertaa mitä ulkomittari näyttää... sen voi koittaa siten, että laittaa lämpömittarin sinne vaunuihin, lähelle vauvan kasvoja. Pojan kopassa on ollut sellaiset +15-+19, eli en ottais stressiä, kun vien pakkasilla pojan ulos. [:)] 
 
Moikka!

Amppu, ihan samaa mieltä, että vauvan hampaita ei pilata meidän aikuisten bakteereilla! Sen verran hanurista on ollut laukata hampilääkärissä... tosin vuotta vanhempi veljeni on varmasti saanut ne samat bakteerit äidiltä, ja hänellä (25v) on ollut eläissään YKSI reikä, ja on oikeasti ihan todella huolimaton hampaidensa kanssa (eli edelleen aikuisiällä harjailee hampaat jos sattuu muistamaan/ehtimään)... Vaan silti Joonalle vain parasta, ei näitä mun suun bakteereita eikä kenenkään muunkaan! Ja sen toivon kyllä itsekin kaikkien hoitajien huomioivan vielä sillonkin, kun toi alkaa syödä jotain muutakin kuin pulloa: se lusikka eksyy omaan suuhun jostain syystä paljon helpommin... :(
Ja ilmeisesti puin sanani väärin; itse uskon myös, että vauva itkee vain kun tarvitsee turvaa tai aikuista muuhun, ja siihen itkuun on oikeasti reagoitava heti, jotta säilyy se luottamuksen tunne. Mutta jos päivä on sellainen, että vauva vain huutaa, eikä äidillä/hoitajalla oo yhtään omaa hetkeä saada edes leipää suuhunsa, niin kyllä mä antaisin sen vauvan hetken huutaa ja äänelläni viestittää, että oon läsnä ja syliin pääsee ihan just.
Meillä ei toi sitteri kelpaa, oli asento sitten mikä tahansa siinä, joten ei oo paljon hyötyä... Kerran oli pakko päästä itse vessaan ja vauva itki, joten vauva toiseen kainaloon, sitteri käteen ja vessaan, muuten Joona istui sylissäni, mutta pyyhkimisen ja käsienpesun ajaksi sain laskettua sitteriin ja kaapattua takasin syliin hetipian :)

Mä ostin kaappiin nyt sitten Para-Suppo 50mg varuille. Paketissa sanotaan, että 4kg eteenpäin sais antaa, mutta alle 3kk tapauksissa pitää konsultoida lääkäriä. Itsellä rauhallisempi olo siis kun tiedän noiden tuolta kaapista nyt löytyvän jos hätä iskee! Ostin myös sellasen taipuvapäisen kuumemittarin pepusta mittailuun, säästyypä toi toinen sitten kainalokäyttöön (vaikka muutenkin desinfiointiaineella aina putsaankin käytön jälkeen)...
(jälleen Riikalle kiitos kommentista :))

Pranametri, tosiaan, alkaa nää seinät olla jo niiiiiiin nähty! Jos raskausaikana heräsi aamulla pettyneenä, että ei vieläkään tullut lähtöä, niin nyt se sama pettymys kohtaa kun kurkkaa lämpömittariin :D Onneks pääsee ees autolla kaupoille ja sillon tällön täällä joku jaksaa käydäkin.

Kodinhoitokin maistuu tänään taas hyvältä, kun oltiin aamulla Sellossa pyörimässä. Tänään ei ehkä kaadu seinät päälle, ja loppuviikoksikin on ohjelmaa! Ihanaa :)

EDIT: Piti myös kertoa, että koska toi lapsukainen on huutanut tota vatsaansa tässä jo kolme päivää, niin ostinpa minäkin nyt sitten Cuplatonia... kokeillaan sitä eka, sit vaikka disflatylia. Ennenku toi kuitenkaan lähtee kokeiluun, niin päätettiin testata myös Tutteli1, josko meidän vauva oiskin vaan hassumassuinen, ja ukkeli ei pulauttelis tota. :)
 
Huhhui, täällä on taas kylymä! Ei tosin ihan niin kylmä kuin Suomessa, mutta kun tuulee, niin aika purevalta tuo ilma tuntuu... Me käytiin tänään Benjin kanssa seikkailemassa bussilla tuolla keskustassa, kun piti käydä hakemassa apostille-leima syntymätodistukseen, jotta saadaan lapsesta Suomen kansalainen. Tänään reissattiin kantoliinan kanssa. Oli aika paljon helpompaa tuon liinan kanssa hommailu, kuin turvaistuimen. Vaikka hartioissa kyllä tuntuu nytkin.

Huomenna edessä isyyden tunnustus suurlähetystössä, ja samalla annetaan ilmoitus uudesta Suomen kansalaisesta siis. Jee. Pian suomalaisia on tässä huushollissa 2! [:)]


Pranametri: Mä oon nyt maistellut soijatuotteita, ja en oo huomennu että Benjille ois tullut niistä kummempia mahanpuruja. Onneksi! Eilenkin siis meni soijarouheesta tehtyä makaronilaatikkoa napaan niin että natisi! :) Toivottavasti ei Valokaan tulevaisuudessa sais papuhommista enää vaivoja...

Ihanan positiivinen viesti oli tullut Mariannalta, siitä tuli hyvä mieli! [:)] Täällä en oo muuten bongaillu sen kummemmin mitään imetystiloja. Siispä tissi esiin kahvilassakin, jos siltä tuntuu! [:D] Mä saan kaverilta sellaisen imetyssuojaliinan, saa nähdä tuleeko sitä sitten käytettyä julkisilla paikoilla imettäessä. Saattaa olla ainakin tulevalla lentoreissulla ihan kätsä homma...

Iona: Kiitos, mä ajattelinkin, että se saattais olla jotain tuon suuntaista tuo sappisaippua hollanniksi. Oon nähnyt jossain ossengalzeepiä, taitaa olla samaa tavaraa. Jään oottamaan raporttia matkasta! Me nimittäin varattiin just liput Suomeen! Huraa huraa! Helmikuun lopussa lennellään. [:)]

Halipossu: mä olen metsästänyt tuollaista pienempää runkoa täällä kissojen ja koirien kanssa. Tai siis myydäänhän niitä, mutta ovat aika hurjan hintaisia, joten oon käytettyjä koittanut etsiä... Meidän turvaistuin sopii kyllä meidän vaunujen runkoon, mutta vaunujen renkaat vaan on niin leveät, että julkisiin en niiden kanssa pääse. Auton kanssa on kyllä kätsää, kun voi esim. kauppaan mennessä siirtää istuimen vauvoineen päivineen siihen runkoon, ja eiku menoks. Mutta niin, minkäs hintaisia nuo rungot on Suomessa?

Saparolle, Kiiralle ja miehelle hyviä "muuttohetkiä"!

SannaKoo: totta, itsestään huolehtiminen on kyllä ehdottoman tärkeää! Mun oli alussa kanssa jotenkin tosi hankalaa muistaa syödä ja juoda kunnolla. Jotenkin en muka ehtinyt millään tehdä itselleni mitään syötävää päiväsellä, ja sitten illalla olikin tosi hutera olo. Nyt on alkanut syömisrytmikin löytymään, ja ruokahalukin on palannut, joten väkisinkin muistaa syödä... [;)]

Amppu: mä olen koittanut olla tartuttamatta kariesta tuohon poikaan, mutta saas nähdä miten käy. Välillä tulee pusuteltua Benjaminia muistamatta että ai niin, karies... Toivon, että pojasta tulis vahvahampainen, niinkuin isästäänkin. Meillä muuten nukuttiin myös oikein hyvin viime yönä: 24-06 (!!!), sitten pikaimetys ja lisää unta palloon melkein kymmeneen saakka!

Nyt Benji heräs, joten meikä hyökkää vaipan vaihtoon ja syöttämään. Moroti taas!
 
Saisinkohan meidän virnistyskuvan ladattua iloksenne?
Hitto kun tosiaan äitin käsi on aivan liian hidas, eikä kamerakaan oikein tee oikeutta noille virnuille :)




 
Onko tää jo keskiviikko?
Se on sillee, että jos ei heti luettuaan vastaa tai siltä istumalta toimi, niin jää tekemättä. Näköjään! Tempasin sitten lukumaratoonin miehen kiikutellessa nitkuttavaa vauvaa. Hyvin tuntuu siellä ruutujen toisella puolella maailma makaavan.

Koti sekaisin... telkkarihuoneen kamat levällään pitkin tupaa. sikin sokin. Alettiin "vähän" raivaamaan tilaa tuonne, kun huomattiin, että Venlan olis ehkä hyvä päästä lattialla treenaamaan pikku kehoaan! Tuo telkkari/vierashuone oli siihen tarkotukseen järkevin. Joten päivän homma siinä oottaa..

Jälkitarkastus! Hemmetin horopää, meikäläinen. Tiedättekö, kun tule oman pään sisältä sellanen hervoton räkänauru-kohtaus väärässä paikassa? Omista ajtuksista koottu komedia. Nooooh... minä siinä marsua tiskiin levittelen ja päähän pistää levottomasti sanaleikki... Jälkitarkastus,jälkitarkastus,jälkitarkastus... Olin jo kysymässä hanskoja käsiin venyttelevältä lääkäriltä, että löytyyköhän sieltä nyt niitä JÄLKIÄ!!!!
Ei löytyny. Kaikki kuosissa ja saa kuulema yrittää sitä kakkosta heti kun sille tuntuu!!! Painokin, oma, oli hurahtanut alas. Enää +2kg jälellä raskaustestistä! VOU! SE vaaka oli vaan siellä semmonen avaruusmalli, että siinä aikani seisottua, oli pakko tyhmyys paljastaa ja kysyä, että kait tää nyt on vaaka missä mä seison? Kun ei se täti heti tullu lukemia kattomaan. No niin. lääkärin todistuksen sieltä sain mukaan ja nyt kun muistais sen lähettää Kelaan niin hyvä.

Lisää horotusta. Mietin aamulla pukiessa tätä oman vaatetuksen väritystä. Riehakkaana tormaan miehen eteen selittämään. "Nyt, kuule ukkoseni, hankitaan kummallekin värikkäämpiä puseroita, koska onhan se hyvä tarjota lapselle muutakin, kuin mustaa silmää!!!

...oisko vähän sitä väsymystä, vai alkaako tämä oma mielikuvitus palautua vihdoin raiteilleen???

---------- vauvan itkua----------------

LENTOKONEESEEN; muistakaa imettää nousussa ja lakussa. Ja kattoa että tuttipullossa ei ole tulliin mentäessä yli 100ml nestettä.... ottavat pois. Multa läksi viimeks ihan tuliterät kentältä hätäpäissään ostetut hammastahnatkin. Toivottelin siinä vitsikkäästi virkailijalle valkoisempia hymyjä, niin hän toteaa, että roskiin ne menee kaikki takavarikot!

--------- meen vissiin pelastamaan tuon isin. kun sillä ei oo tissejä................tai sitten en, tais vauva nukahtaa kuitenkin-----------
vaan mullahan ei ole enää ajatuksia! Kuuntelin niin tiiviisti tuota nukutusta!

Ulos olisi tosiaan päästävä.Oon yrittänyt pakosti pistää nenää pihalle edes viideksiminuutiksi päivän valossa. Tänäänkin kattelin kiikkutuolista hurmoksen vallassa miten tuuli huojuttaa komeasti raskaassa lumilastissa olevaa mettää. siellähän huojuttaa, edelleen . Ehkä illalla on taas kuutamo.Jos tekis jonkun retken, perheen voimin, pellon reunaan tiirailemaan jäniksen jälkiä! (jälkitarkastus)
 
Lahopää se täälläkin, kun en kerralla näemmä muista kaikkea sanoa...
Että siis ainakin meidän turvakaukalon saa kätevästi myös ostoskärryihin kiinni! (Malli siis Römer baby-safe) Eli ei muuta, kun avaa ostoskärryistä sen lastenistuimen levälleen, sitten asettelee kaukalon pohjassa olevat hahlot (nenä menosuuntaan) siihen lastenistuimen selkänojaan kiinni ja siinä köllii tyytyväinen nallevauva omassa kaukalossaan! Ei siis tarvii repiä pois kaukalosta ja toivoa, että on noita vauvaistuimellisia kärryjä vapaana.
Tää tietty toimii vaan ostoskeskuksissa ja marketeissa, ei kaupungilla shoppaillessa :)
 
Täällä on nyt otettu vastaan ilmiö nimeltä SUIHKUTISSI!!
Äsken kun aloin syöttämään niin kastu omat ja vauvan vaatteet. puoli sänkyä ja vielä vauvelin naama sai hyvät suihkut ennen kun kerkes tissi suuhun. voi jessus. ei tarvis kyllä ton maidon tuotannon enää kasvaa [;)] alko vaan niin huvittamaan kun se oikeesti lensi sieltä ihan törkeen pitkälle [:D] hih...

Nyt sitten lakanoiden vaihtoon ja pyykkäämään ennen kun tyttö taas herää... on ollu taas sylivauva päivä tänään.
 
Haa, laskin Benjin omaan sänkyynsä, kun se nukahti mun syliin. Pallero heräsi hetkeksi, ja piti iloista älämölöjuttelua viitisen minuuttia itsekseen, ja nyt sitten nukahti kesken juttujensa tuonne.. Voi äitin kultapientä. <3

SannaKoo: voi, mikä ihanuus se siellä virnisteleepi! Mä olen kanssa tuollaisia vauhtikuvia saanut hymystä napsittua, en vielä sellaista kunnon eteenpäin suuntautunutta virnettä vielä. Kamera sais kyllä olla koko ajan valmiina ojossa, kun koskaan ei voi tietää milloin sitä syötävän suloista hymyä tarjotaan... [:D]

Hienoa, maarinen, että jälkiä ei enää löytynyt! Hihi... Jännittää muuten, että miten tuo imetys siellä lentsikassa tulee sujumaan.

Sinttu: jeps, suihkutissi numero 2 ilmoittautuu! [:D] Tämä on näköjään sitten mun vitsaus oikein. Kestänyt jo muutaman viikon, ja pahenee vaan. Tajuttomalla paineella sitä maitoa voikin tulla! Ja aina sitä maitoa menee vauvan silmään ja korvaan, ennenkuin mä tajuan mitä tapahtuu..
 
Oh la laaa, mikä virnistys siellä Espoon auringolla SANNAN kodissa!!!

Minä se vaan selailen meidän kuvia, enkä saa mitään aikaseksi.. En sano enää ikinä, että kohta tai huomena tai sittenkun kerkiin.. Saatte yllätyksenä kuvia, sitte joskus....

Oiskohan tämä joulukuisen karhuporukan maailma hiukan muuttamassaa muotoaan? Kuulostaa siltä, että yhdellä sun toisella mukulalla alkaa olla uusia kujeita! Ja taitavat pikkuneidit ja herrat olla tajuamaisillaan oman sängyn merkityksen! Täälläkin pari kertaa nukahdettu ihan itekseen tai ainakin ilman tissiä! Kohta nää tenavat konttaa vaippa suhisten pitkin nurkkia. Ja koputtelee lusikalla pöydän pintaa syöttö tuolista! Välillä tuntuu, ettei sitä jaksiasi odottaa ja välillä taas toivoo, että pysyis noin pienenä aina....

hm... saatiin täällä siivoukset loppuun, melkein. Retket siirtyy kyllä huomiselle. Riittää, että tämän perheen aikuisetkin sais ruokaa tämän vuorokauden puolella! Kana tuolla uunissa tiristelee herkkutuoksuja ja jälkkäriksi lettuja mansikkahillolla!

ruokaa odotellessa, hyvää yötä!
 
Se on huomenta!

jaahah, mä olen näköjään ollu viimesenä hereillä ja nyt ekana pystyssä. Syötin vauvan toisen kerran ja jäin ite valvomaan. KUN tuolla metelissä ei voi nukkua. Venla pitää sitä järkyttävää unisen vauvan ärinää ja lossuttavaa maiskis-maiskis ääntä! Muksii nyrkeillä kopan seiniä ja kahisuttaa jaloilla peittoa. Puuuh! Joku muukin oli täällä valitellut makuuhuoneen levottomia ääniä...

Illalla sillä oli taas semmonen hassu nukahtamis sessio. Nukahtaa ensteks ihan helposti ja hymy huulilla. Sitten yks kaks hereille huudon kanssa. Huuto ei kuitenkaan ole mikään kipu- tai nälkä- tai märkävaippa- parkaisu, vaan ihan kuin painajaisuneen heräisi? Silmät kattoo jonnekin kaukaisuuteen ja itkua vaan tulee! Mies sitten keksi, että "herätetään" tyttö... no...hokkuspokkus. Siinähän heräsi, katsoi isiä ihmeissään ja nukahti uudestaan, niinkuin ei mitään! Eli, mikä mahtaa olla vauvan unimaailma? Meneekö siellä päivän tapahtumat ja uudet opitut asiat tosiaan muistiin niin vaikuttavasti? En tiiä, mutta AIKUISEN puheeseen tuo näyttää rauhottuvan!

D-vitamiineista. Jekovit, se vanhan steariinin makuinen tippa, menee meillä. Aloitettiin vasta viikko sitten! Neuvola ohjeisti että noin kuukauden iässä kunhan alottaa niin hyvä. No me ollaan sitte tipoteltu ensin kolme päivää yhdellä tipalla, sitte kolme kahdella ja nyt alkaa toinen päivä kolmella tipalla. hyvin menee lusikan kärjestä kielen päälle ja siitä keitettyä vettä maiskutellen samallai lusikalla! Tuo hassu on ihan innoissaan siitä lusikka vedestä! Kädet nyrkissä rinnanpäällä, silmä tiukkana lipoo kielellä lusikan kärkeä ja hamuilee lisää! Hyvä tyttö!

Nyt hän on lisäksi hoksannu. että me aikuiset SYÖDÄÄN! Eilenkin, kun vedeltiin niitä grillattuja kanankoipia rasvasilla sormilla, niin tuo kattoo siinä pöydällä sitterissä totisena ja maiskuttelee tyhjää mukana! (hän ei siis jääny nukkumaan, niinkui luulin, vaan tuli siihen syömistouhuun mukaan ja sitte alkoi se nukutut-herätys sessio..) Ruokapöydäss annoin hänen nuuhkia läheltä tuorekurkku siivua ja eikös alkanu kieli lipattaa! Hassua! Saapa nähä miten se oikea ruokien maistelu tulee aikanaa sujumaan... ajateltiin, että jos jollakin porkkana tai peruna soseella... mutta siihenhän on tietysti vielä AIKAA! Mutta kai tässä joutaa jo syöttötuoli markkinoihin tutustumaan, vaikkei tuo istu vielä muutamaan kuukauteen.

jassoo. nyt on makuuhuoneen meteli lakannu ja mullakin jo varpaita palelee. Sinne peiton alle vois hiipailla miehen lämmintä selkää vasten odottelemaan päivän nousua!
 
uusi päivä uudet kujeet

MAARINEN: täällä on lähes joka yö ainakin muutaman kerran tommonen samanmoinen pahaan uneen heräys-huuto episodi. Ja tosiaan oon huomannu että typy nukkuu silmät auki. oikein suurena ne möllöttää. ei tietty koko aikaa, mut just niinkun noiden "herkkien" unijaksojen aikana. Ja kummallisten äänien kera. havaittu mm. hevosen hirnuntaa, vanhojen saranoiden narisua ym mukavaa. mahtaako imitaattori tulla isona? [:D][:D]

Täälläkin kovasti ihmetellään kun äiti syö. ilme on semmonen että mulle kans! Ja kunpa voisinkin jo antaa sille maistiaisia! Noh, äkkiä tää aika tosiaan menee ja kohta saadaan siellä syöttötuoli ostoksilla olla.

Suihkutissi tais jäädä siihen yhteen kertaan (koputtaa puuta). tai sitten ollaan imuteltu taas niin tiheseen ettei oo varastot kerenny niin piukeiksi täyttymään [;)]
Mut noita liivinsuojia saan taas vaihdella tunnun välein. ihan hirveetä tiputusta koko ajan. eli ne kankaiset ei tulis kyllä mun kohdalla kysymykseenkään kun noin paljon falskaa [:'(]

Yks mihin oon jo niin raivona... tissiliivit päällä nukkumiseen!!!! grrrr [:@][:@]
Mites muilla? Pakkohan ne on olla päällä 24/7...

Jaaha. palaan myöhemmin. nälkä-itkua kuuluu...
 
Huomenta!

Katsotaan, saanko naputeltua. Ekaa kertaa kokeilen ihan tällein, että vauva on hereillä tossa vieressä köllimässä... Sain jopa aamupalan näin syötyä, yleensä on pakko odottaa Joonan nukahtamista, ennenkuin pystyy yhtään mihinkään! (Niin, sain jopa tiskikoneen surraamaan, tää aamuhan on ollut täynnä touhua!)

maarinen, makuuhuonemetelöijä täälläkin. Silmät auki en oo vielä huomannu nukkuvan, mutta itse oon edelleen sen verran levoton nukkuja (kävelen, puhun, teen mahdottomuuksia, ja siis silmät ihan apposen auki, isäni on ainoa joka tunnistaa mut nukkuvaksi!), että eiköhän toi ukkelikin sitten samaa kastia oo.
Me ollaan annettu Jekovitit ihan vaan tiputtamalla suuhun. Meillä annostus tosin on vakiona se 3 tippaa, kun saa korvikkeitakin. On oikeestaan aika hyvä jeesi aamupesujen hoitamisessa (jollon tulee kyllä takuuvarma kiukku!), kun heti kun itku alkaa, niin siinä vaiheessa mä tipautan tipat suuhun. Niitä se siinä sitten maiskuttelee jonkun hetken ihmeissään :) Enkä siis vettä anna päälle...
Vettä ei olla täällä annettu muutenkaan... Pitäiskö joskus, vai riittääkö nesteytykseks (pissamääristä päätellen kyllä) ihan toi maito?

sinttu, sama täällä, vihaan rintsikat päällä nukkumista! Vaikka mulla on parit kaarituettomat imetysliivit, niin ei ne oo kyl yhtään sen mukavampia... Oonkin sitten kikkaillut toppien kanssa: jos on riittävän napakka toppi, niin sinne taittelen rinnukselle yhden harson yöksi. Ei paina, eikä ahista! Kova muutos entiseen, kun oon aina ollut alasti-nukkuja, ja kun vielä jälkivuotokin on riesana, niin pakko vielä vaatettautua...

Jaha, täällä loppu kärsivällisyys. Me aletaan nyt taas laulelee ja jumppailee!
 
Hyvää päivää!

Pikkasen tipahdin tuolle maarisen jälkitarkastukselle! [:D] Aikamoinen herkuttelija tyttönen teillä jos jo nyt kieli lipoo kurkun ja kanankoipien perään. Meillä noi jekovit-tipatkin otetaan sellasen irvistyksen kera vastaan, että ei lupaa kyllä hyvää uusien makujen opettelua ajatellen.

Hurraa! Hurraa! Pikku-ukko nukahti yöunille jo puoli 11. Puoli tuntia aikaisemmin kuin eilen ja puoltoista tuntia aikaisemmin kuin toissa iltana. Hähää, jos sen saisi tänään jo kymmeneltä sammumaan niin ehdittäisiin ehkä vähän miehenkin kanssa halailla. [;)] Meidän piti jo eilen illalla, mutta Kaapolainen päätti toisin ja kun se vihdoin sammui niin mies jo kuorsasi, joten jäi ne halailut siltä erää. Puol yhestätoista se nukkui puoli neljään ja neljältä oli jo takaisin omassa kopassa ähisemässä. Siitä seiskalta ylös ja aamutoimiin. Ihan mukava yö, kun saatiin vielä tunnin torkut kaheksasta yheksään. Nyt se nukkuu taas.

Tuntuu, että edelleen on tuo kontakti hieman hukassa, mutta kun se siellä neuvolassa löytyi niin hienosti niin pakko se kai on uskoa, että kyllä se sieltä tulee kun Kaapo vain haluaa. Heh, taidan olla itse liian seurankipeä ja vauvalle riittäisi kun saa olla sylkyssä ihan rauhassa katselemassa ympärilleen. Ei tarvis koko ajan sen mutsin pärstää tuijotella.

Ristiäiset: Meillä on ne lauantaina. Olen ihan pihalla koko järjestelyistä ja leipomisista kun anoppi ja oma äiti on valjastettu hommiin. Toisaalta ihan hyvä niin. Mummot saa puuhata ja mä voin keskittyä olennaiseen.
Kivalta muuten kuulostaa tuo Halipossun kuvakirjasysteemi, jonka ajattelit antaa vieraille muistoksi. Himoittaisi itseäkin viedä kundi valokuvaajalle. Saa hieman parempia kuvia kun nuo omat räpsäisyt.

Muuten kehotan kaikkia omien syömään ehtimisien kanssa tuskailevia hankkimaan kantoliinan. Ehtii hyvin syödä, juoda ja pissiä kun on kädet vapaana ja vauva tyytyväisenä tissien välissä katselemassa maailmaa. Ihan ykkönen ainakin täällä meillä päin. Usein viikkaillaan yhdessä pyykkejä ja kuunnellaan musiikkia ja siihen sydämen viereen se napero tuppaa helposti nukahtamaankin. Ainoa mikä pitää muistaa on vähentää hieman omia vaatteita kun ottaa vauvan liinaan. Kaapo ainakin on sellainen lämpöpatteri, että hiki valuu jo 10 minuutin päästä.

Jepjep, perunat on kiehuneet eli nyt syömään!
 
Huomenta vaan!!
 
Maarinen, meillä on ollu noita samoja "painajaisia", jos siitä nyt on kyse. Yhtäkkiä kesken unien puhkeaa ihan lohduton itku, tosin oon huomannu, että se usein jää aika lyhyeks ja tilalle tulee vähitellen tyytyväinen nukkuvan vauvan nassu. Meillä myös joskus muutenkin Olli nukkuu silmät auki, se on aika hurjan näköstä ku välillä ne kattoo minne sattuu harittaen mut täysin mitään tästä maailmasta näkemättä.
 
Ailime ja Sinttu, täällä ilmoittautuu suihkutissi numero 3, maitoa on pitkin poikin paitoja, lattioita, pojan naamaa ja tosiaan metrien päähän parhaimmillaan suihkuaa. Ja sitte haen pumpun ja hanat menee kiinni, ihme homma [:D] No, pääasia, että Olli ei aiheuta samaa reaktiota, vaan saa syödäkseen...
 
Mulla ois teille viisaammille tippailijoille kysyttävää. Ootin kuukauden ikään, ennen ku aloin antaa d-vitamiinitippoja. Nyt sitte pohdin, että millasia oireita ne voi aiheuttaa, kun Ollilla joskus on ollut vatsanpuruja muulloinkin mut nyt oisin kyllä ollu huomaavinani, et ne ois lisääntyny ja erityisesti puklailu. Nyt vielä kaks yötä on menny selvästi vatsavaivaisena, ähisten ja puhisten ja sit jostain ihmeen syystä syötöt on tiheentyny melkeen tunnin välein tapahtuvaks ja ne vielä on aina sellasia raivarityyppisiä - kun uskoin jo, että meillä oli muodostumassa n. 2-3 tunnin välein rauhallinen ja nopea yösyöttö -malli. No mut oudointa tässä on se, että oon antanu ne tipat aamulla, eli luulis et ne oireet tulee jo päivällä?? (lisäsin tipat jo kahteen mut nyt päätin pudottaa takas yhteen, ku näitä ongelmia tuli, kolmeen on siis tarkotus nostaa). Mitä ootte mieltä, voiko johtua tipoista vai onko vaan sattumaa kenties? Tuntuu niin pahalta, jos aiheuttaa itse toisen vatsakivut mutta ei kai niitä tippoja voi jättää antamattakaan, eli varmaan hitaasti totuttelu auttaa? Jos meen nyt toistaseks yhdellä tipalla ja nostan sit määrää jos/kun tilanne normalisoituu...   
 
Mahallaan: oon alkanu myös pistää Ollia aina sillon tällön hetkeks mahalleen, kun niin neuvotaan. Hassua, kun tuossa rinnan päällä maatessaan jätkä nostelee ja kääntelee päätä ihan hallitusti mut jos pistää mahalleen johonkin alustalle pysyy pää siinä ku magneetilla mut jalat yrittää konttausasentoon, eli pylly nousee pystyyn. Muilla vastaavia havaintoja?
 
Kunnon hymyjä ootetaan täällä edelleen. Meikä niitä kaikin keinoin irvistelemällä, hassuja ääniä päästelemällä ja hymyilemällä ite koittaa loihtia esiin (öh, ei ihme, että kaverilla on painajaisia...). Mut ei vielä tuollaisia ihania riemunaamoja, kuten teidän lähettämissänne kuvissa ole bongattu. Ehkä se sieltä pian, malttamattomana jo odotan.
 
Jahas, tätä taas tuli kirjoitettua parisen tuntia, mut nyt kaveri nukahti ja meinaan ottaa tirsat minäkin. Eli palataan taas!
 
....täällä taas....
tyttö söi masun täyteen. nostin röyhtäsemään niin kaikki tuli kaarella ulos. mun päälle, tytön päälle, sohvalle, lattialle, joka paikkaan!!! mkä ihme ton aina tekee. sit päälle vielä iso röyhtäys [8|] ja kohta on sitten taas tietenkin armoton nälkä.
kuvittelin että saisin sen heti syötön jäkeen nukkumaan, mut tossa se nyt killittelee viekussa sohvalla.

MASU-ASENNOISTA: meillä ollaan pari-kolme kertaa päivässä mahallaan. noin 5min kerrallaan. siinä tyttö ihan tyytyväisenä rupsuttelee ja yrittää pöngätä eteen päin [:)] päätä kääntelee hienosti sivulta toiselle, ja välillä jopa hetken aikaa kannatteleekin [:D] ilmoittaa kyllä sit hienosti kun riittää se asento [;)]

tota taiteltua harsoa täytyykin kokeilla topin alle yöks. jos edes joskus pääsis näistä liiveistä hetkeks eroon.

D-vitamiinit ei oo meillä aiheuttanu masu vaivoja. alotettiin silloin yhdellä tipalla ja lisättiin aina jokä päivä yks tippa lisää.
yleensä puolen päivän aikaan annan, ja nyt siis sen 5 tippaa joka päivä. ja ihan "raakana" menee lusikalla suuhun.
tota veden antamista mäkin oon pohdiskellu. pitäiskö sitä antaa? eikai näin talvella kun on kylmä ja eikä vauvat edes silleen hikoile että ylimäärästä nesteytystä tarttis... ?!?!?
 
Veden antamisesta oli puhe....  itse en ole kertaakaan antanut pojalle vettä. Sanotaan, että vauvoilla joita imetetään elektrolyytti- ja nestetasapaino säilyy parhaiten, kun sitä ei sotketa veden antamisella.

Ei yleensä kesälläkään tarvitse antaa vettä, jos vaan imettää tiuhaan tai saa pullosta maitoa.
 
Takaisin
Top