Tammikuun tarinat

Nyt on sitten ensimmäinen vaunulenkki suoritettu! Mä arvoin pitkään vaatteiden kanssa, mut päätin, etten laita tota kuuminta nallepukua, vaan sellasen vähän kevyemmän vanupuvun. Vaunuissa oli kuitenkin pehmeä kantokoppa, lampaantalja ja sellanen paksu talvimakuupussi. Ja pipoja ohkanen ja nallekorvanen paksumpi, koska pitihän se nalle saada jotenkin matkaan ;) Huomasin myös, että toi vanupuku on kohta pieni, oumai! Onneks se on kirpparilta haalittu, ettei haittaa vaikkei ehtis enää toiste käyttämään :)
Harmitti, kun alkoi pakkanen kiristyä, kun vasta tunti sitten päästiin ulos ton ukkelin nukkumisten ja syömisten venyttyä... Eli käytiin vaan rivakkavauhtinen 20min, itsekin meinasin jäätyä! Mutta poika onneksi oli ihanan lämpöinen kotiin tultua, eli sillä oli just mukavan lämmin.

Sitten tyhmä kysymys... Mahtuuko toi äitiyspakkauksen kypärämyssy jonkun lapselle päähän?! :D Mä yritin sitä taistella, mutta eihän siitä tullut mitään ja pelkäsin niksauttavani Joonan niskat, jos vielä jatkan! Viikko sitten neuvolassa päänympärys siis oli 37cm, et ei sen kai pitäis kovin iso olla? Ja myssyn kokolapussa lukee "70", eli jos sen pitäis mennä ton kokosia vaatteita käyttävälle, niin miten se ei mahdu meidän 56:ia käyttävälle :D

Ihana hymytyttö siellä sintulla! Meillä ei oo kamera (tai kuvaaja) riittävän nopea, että sais ton virnuiluja tallennettua ;)
 
SannaKoo kyllä se mahtuu mutta on eka pari kertaa ihan armottoman tiukka laittaa päälle. Ja sit venähtää melkein liian isoks. Mun oli pakko tunkee se päälle ku ei ollu muuta kypärämyssyä ja mietin ihan samaa et pakko olla joku kokovirhe. Design ei ehkä oo ihan kympin suoritus, ei nimittäin olla ainoita jotka on tota yrittäny survoa päähän! Ostin sit sellasen ruskovillan kypärämyssyn toiseks kun ei tolla yhdellä pärjää ku meillä puklataan niin paljon ja ollaan paljon liikenteessä. Täytyy kehua että on ihana! Venyy ja silti istuu ja mikä tärkeintä lämmittää!
 
Tervehdys kaikille!

Huoh. Sitä ei ookkaa sitte yli kuukauteen tullu täällä kirjoteltua :/ (Omaa napaa siis luvassa!) tullu iha huono omatunto.
Mutta olevinaa ei ennää kerkee. Kaikki normaalit hommat on jääny, mutta kai sitä joskus on vielä aikaa. Kovasti kyllä aina on palsta auki ja kerkeen lukee aina muutaman kirjotuksen sillotällö :D Eli seurailen kyllä :)

Äitiyspakkauksen kypärämyssy! hehee, eile vasta koitin ekan kerra sitä pojalle päähä ja eipähä meinannu mennä siitä kapeimmasta kohasta päähä ollenkaa! Venytin aika rajusti sitä ni sitte mahtu! Lieköhän johtunu siitä että on pessy sen. Tiiä häntä mutta käsin venyttämällä meillä meni. Ja pään ympärystä en tiijä, 2vko sitte oli 36.

Rintatulehdus koettu. Ai kerpele, en toivo kellekkään sitä. Alko järkyttävällä rintakivulla, pian nous 39 asteen kuume, patti rinnassa kipee, 10pvän antibiootit. Ja patti edelleen rinnassa (kaalikääryleet, kaurapussit, saunahieronnat, eri imetysasennot+hieronta, valkosipulit, kaikki kokeiltu) kun sen ilmestymisestä aikaa 3 viikkoa. Alkanu punottamaa uuelleen taas, saas nähä iskeekö uuestaan tulehdus..

Tuttien, pullojen, pumpun sterilointi. Oon vähä vanhanaikane, tai ehkä huoleton, vai vaan Huono äiti? Keittelen noita aika harvon. Yleensä vaa pesen pesuaineella ja nii kuumalla veellä ku hanasta tullee.. Oon ehkä liian huoleton tuon asian suhteen mut jostai syystä aattelen nii että saa se vauva kaikesta muustakii mitä suuhusa saa imastuu (omista tumppusista, äidin ja isän vaatteista yms.) ties kui paljo kaikkee möhmää ni en jaksa turhan vakava olla noittenkaa suhteen.

Maidon pumppaus. Vähä jaksoin alussa pumpata ja kyllä sitä aina välillä tulikii reilu desi kummastakii yhteensä, mutta ei olevinaa enää saa päiväsaikaa tisseistä mitää tulemaa syöttöjen välissä ku tuo poikane imasee kaiken maidon. Ei kai haittaa vaikka en pumppaakkaa sitä talteen? :D Oon aatellu et jos tarviaa isin syöttää ni saa antaa sitte korviketta ni ei tarvii huolehtia siitäkää.

Täällä ei olla pihalle päästy kun kerran :( Sillokii kaikkien suositusten vastasesti oltii 30min ku aika vähä venähti (äiti loi lumia pois ja poika nukku ) On lähes kokoaika ollu pakkaset -15 vähintään ni ei oo viittiny oikee käyä vaunuilemassa :(( Kauppareissuja yms kyl tehty mut ei vielä vaunuilla mihinkään, yhyy..

1kk 5pvää vanhana neuvolassa meillä oli pituutta 56cm painoa 5810g. Sisko sano että kermaa taitaa äitiltä tulla, eipä ainakaan ruuasta oo pojalla pula!

Jälkitarkastus oli miulla perjantaina. Eipä se muuta ku kahto sillä ultralaitteella sisäkautta ja se oli siinä. Sitte asens hormonikierukan.

Seksiä ei oo täällä suunnalla ollu vieläkään. Byyh. tikit on kyllä jo viimeviikolla lähteny ja aattelin että jälkitarkastuksen jälkeen. no mutta kierukka aiheutti vähä vuotoa ja sinne ku se lääkäri ronkki ni sattu sen verra vielä että en sitte oo vielä uskaltautunu siihe hommaa.. :/ Mut jospa PIAN! :D
Muutenki ollu läheisyys aika vähissä miehen kanssa mikä vähä suruttaa välillä :/ Tosin ollaa kyllä puhuttu siitä ja ei siinä mittää ongelmaa, ootellaa innolla sitä hetkeä ku saahaa sitte hempeillä kunnolla :)

Rintaraivareita täälläkii suunnalla. Mistä lie johtuu millokii :D

Nykysi menee päivät nii ettei meinaa millää poika viihtyy muual ko tissillä hereillä ollessaan.
Syö noin 1-1 1/2 tunnin välein ;< pöh. ja nukkuu siinä välissä korkeintaa tunnin kerrallaan. Ei siis pitkistä päiväunista tietoakaan. Ja joka välissä rassukka kovasti paukuttelee ja ähistelee. :(
Yöt menee n. 3-5h syöttöväleillä. Vielä aika vaihtelevasti mut ihan kivasti silti :) Ja meillä harrastetaan täysin perhepetiä. Alussa ei millään nukkunu kunnolla omassa sängyssä ja söi niin useesti että omien hermojen säästämiseks siirryttiin kaikki samaa sänkyy. Saanu tää äitikii sen jälkee unta! Pitäis ruveta kohta kokeilemaa josko nukkuis omassa sängyssä ni sais isi ja äitikii halitella jo kohta toisiaa!

Täälläkii pullosta syötettäessä välillä tulee hirmusia yskänpuuskia ku raukka syö liian noppeesti ni meinaa tukehtua. Tai tissillä ollessakii välillä jos on kova nälkä... ekoilla kerroilla säikäytti HHhirmusesti.

Jahas. olikohan ne nyt siinä :D
Ainii, meillä havaittii jo ensimmäine hymy enne ku sairaalasta lähettiin :D ja nyt pikkune on jo viikon verra hymyilly oikee urakalla, ilmeisesti jo ihan omasta tahdostaan :)

Nyt taas tississäroikkujan kanssa sohvalle röhnöttämään ja suunnittelemaan sunnuntaisia ristiäisiä! :)

Ihania päiviä kaikille mammoille kultahippustenne seurassa <3
 
Pullojen ja tuttien steriloinnista: Mä olin alkuun kanssa "vähän" ylihysteerinen noiden sterilointien kanssa ja halusin keittää pullot jokaisen käyttökerran jälkeen. Tuttien kanssa noudatin päivän mittaan sitä "veden alla huljuttelu" -periaatetta, jos tutti tipahti sohvalle tai lattialle. (Meillä on siis kotona toi karvakuono, joten jottei ylimääräisiä karvoja eksy vauvan suuhun, niin huuhtasen tutit aina veden alla niiden tippuessa "väärään paikkaan".) Jo perhevalmennuksessa meitä ohjeistettiin, että nykyisin keittämistä ei tarvitse harjoittaa (paitsi uusina pakkauksesta otettavien tuotteiden kohdalla), vaan tuteille ja pulloille riittäisi pelkkä kuumalla kraanavedellä huuhtelu. (Siis Suomessa oltaessa!) Tuttipullot ja rintapumppu tulisi huuhdella ensin kylmällä vedellä ja vasta sen jälkeen kuumalla vedellä, jotta maidon proteiinit lähtevät pullosta irti. Olin tässä asiassa niin epäuskoinen, että asia on nyt varmistettu ainakin kolmelta eri hoitajalta (perhevalmennuksen terkkari, oma neuvolan täti, Jorvissa vastasyntyneiden osastolla työskennellyt täti). Varmistelin myös, että onko muka totta, ettei pesuainetta tarvitse "lainkaan" vilauttaa noille tuttipulloille. Totta kuulemma oli. Nyt keittelen pullo- ja tuttisoppaa harvakseltaan ja yleensä huuhdon kamppeet neuvolan ohjeiden mukaan ja sitten viskaan ne päivittäin kyllä (edes) tiskikoneeseen. Näillä on toistaiseksi pärjätty ja mies on (melkein) tyytyväinen, kun ei tarvitse koko ajan olla hämmentämässä keitoksia liedellä... Ja mainittakoon vielä, että joskus "tuttien puutteessa" keitän vedenkeittimellä vettä, jolloin huuhtelen tutit sillä vastakiehuneella vedellä...mä sanon, että se on "pikasterilointi". :D
 
On ollut tosi lohdullista lukea täältä noista teidän pumppaustuokioista ja kerrytetystä maitomääristä. Suuri kiitos Maariselle pumppailun yhteenvedosta!!! Se helpotti mun elämää :) Meillä on pikkuinen saanut korviketta lisukkeena jo synnäriltä (ensimmäisestä yöstä) lähtien, koska poika oli ilmeisesti sen verran isokokoinen, ettei mamman tissibaari tarjonnut kylliksi murkinaa, vaikka joka paikassa väitettiin, että kyllä ne äidin tissistä tulevat pari tippaa riittää alkuun. No ei riittänyt ei! (Niin joo...se synnytystarina on edelleen vaiheessa, mutta tuskinpa sitä kukaan jaksaa täällä enää lukea, kun täällä osa on ollut vauvautunenaa jo niin pitkään...) Oon pumppaillut tissejä hyvin harvakseltaan (toi pikku poika pitää huolen siitä, että tissit on tyhjinä koko ajan), mutta täälläkin on ihmetelty vaihtelevaa maidon määrää. Välillä on tissistä tullut kerralla helposti 80ml ja sitten välillä taas vain 20ml. Hämmästystä aiheutti ton 20ml:n jälkeen lähinnä se, että tissistä tuli suihkuamalla maitoa, mutta pumppaustulos oli silti noin vähäinen. Maidontulo vaan tyrehtyi. Ja siis molemmat määrät on pumpattu samasta "täydestä" tissistä. Kyllä aina välillä tulee sellainen "huono äiti"-fiilis, kun ei vaan äidinmaito tolle pikkujätille riitä. Olin jo ennen synnytystä pohtinut tätä lisämaidon antamista (ihan vain varmuuden vuoksi), joten en siitä niin suuria traumoja ole saanut, mutta kyllä välillä asiaa tulee silti pohtineeksi. Mun äiti varotteli jo ennen synnytystä, että hänen kaikki kolme lastaan ovat olleet ns. "pullolapsia", koska jostain syystä hänellä ei maitoa tullut koskaan riittävästi. No ihan terveitä ja normaaleita meistä pulloruokinnalla syötetyistä lapsista on tullut... No jos jotain hyvää pitää tästä pulloilusta sanoa niin ainakin se, että mies on alusta asti päässyt osalliseksi vauvan ruokinnasta (pulloilu on melkein aina sen heiniä) ja mun ei tarvitse sitten öisin olla aina tissittämässä, kun parku soi. *yrittää taas lohduttaa itseään* On ollut kiva huomata, että muillakin on korviketta kulunut. Taas etenkin SannaKoon kanssa tuntuu ajatukset osuvan hyvin yksiin (myös ristiäisjuhlatarjoilujen suhteen...). -> Onkohan meidän juomaveteen sekoitettu jotain? ;) Tää on vaan niin ihmeellistä!
 
Masuvaivoista ja kaiken maailman tipoista: Meillä suurimmat vatsavaivat helpottivat, kun alettiin antaa pikkuiselle noita Disflatyl- ja RELA-tippoja. Pari päivää sen jälkeen aloitettiin D-vitamiini ja kaikki on sujunut senkin jälkeen ihan ok. Katsellaan nyt kuinka meidän käy, kun annostusta pitää vielä nostaa... Mutta noista RELA-tipoista on pakko huikata sen verran, että pikku kaverin masuongelmat helpottivat entisestään sen jälkeen, kun mä aloin myös itse käyttää noita samaisia tippoja. Suosittelen muillekin, jos ette ole vielä niin tehneet. Mä ainakin käytän aika paljon maitotuotteita, joten eipä niistä ainakaan haittaa tunnu olevan.
 
Ihanaa, että Tuik pääsi heittämään huolensa romukoppaan neuvolareissun jälkeen. Nyt varmaan unikin maittaa paremmin öisin...siis jos vauva nyt antaa nukkua :)
 
SannaKoo oli käynyt vaunuilemassa...jee! Meillä totutettiin pikkuista ensimmäistä kertaa tänään pakkaseen. Mies tuikkasi pienen pukineisiin, pisti vaunuihin ja sen myötä hetkeksi parvekkeelle nukkumaan. Tälle mammalle oli jostain syystä (hormonit?!) kova paikka, kun pikkuinen köllötteli pakkasessa lasin takana. Kyyneleethän siinä tuli. Ja miehellä oli niin hulvattoman hauskaa, että ylisuojelevasta karhuemosta oli pakko ottaa valokuva muistoksi...Murrrr!
Jossain välissä olit muuten kirjoittanut, että oot saanut ihan henk.koht. kutsun fysioterapiaan. Meinaatko mennä sinne kaikille synnyttäneille tarkoitettuun fysioterapiaan 6-8vk synnytyksestä (minne sai ottaa vauvat mukaan)? Mun pitäis kohta varmaan varata sinne aika, kun ihan taas mielenkiinnosta ajattelin mennä ihmettelemään, mitä tarjottavaa niillä nyt tällä kertaa mahtaa olla.
 
Olipas Sintulla hymyilevä ja aurinkoinen tyttö. Ihana kuva!
 
Ja Mariannan tarinat olivat päivän piristys! Ollin tukistustuokio pisti naurattamaan...anteeksi vain ;)
 
Ionalle ja muillekin vauvan kanssa lentämään aikoville: Kertokaahan sitten, kuinka lentäminen suijui pikkuisen kanssa ja mitä käytännön asioita tulisi ottaa huomioon lentomatkan aikana. (Miten sujuu ruokinta, vaipanvaihto, miten pikkuinen matkustaa koneessa...varmaan vanhemman sylissä...yms.) Meillä on alettu vihdoin suunnittelemaan häämatkaa, joka jäi viime vuonna tekemättä mun raskauden ja 18 viikkoa kestäneen pahoinvoinnin takia ja nyt sitten murehdin jo etukäteen käytännön sujumista lentokentällä ja koneessa...
 
Halipossu, laitan sulle kohta yksärillä mun puhelinnumeron, josko päästäis yhdessäkin näitä polkuja koluamaan ja juttelemaan kraanaveden vaikutuksista ;)
Ja tosiaan, en ees muistanut sitä yleistä fysioterapiakäyntiä, tosin en käyny sillon raskausaikanakaan siellä, kun en vaan saanu aikaseks varattua... :D Ja sain siis kutsun Jorviin fyssarille, ilmeisesti johtuen tosta mun pahasta repeymästä. Mutta jos huolit seuraa ja päästäis samaan ryhmään, niin voitais kyllä tulla sinne yleiseenki fyssaan, jos siellä oppis vaik vauvalleki jotain hierontaa ja muuta!
Ja pirulainen, jos Espoossa sanotaan steriloinneista noin, niin ehkä mä sit lakkaan stressaamasta ja keittelen vaikka vaan joka toinen tai joka kolmas kerta noita pulloja! Tota samaa "pikasterilointia" mä oon tehnyt joskus aikanaan hoitolapsen (vuotias) huvi- ja pullotuteille ;)

Rintatulehduksesta piti sanoa, että tosiaan kannattaa nopeasti ottaa särkylääkettä ja koittaa nukkua! Se ja nopeasti antibioottien aloitus ainakin itsellä jeesas ja selvisin siitä ihan parilla päivällä, vaikka ne lääkekuurit jatkukin pitkään. Tuiksin kotikonsti-listaan lisäisin vielä maitorahkan, jota äitini on käyttänyt aikoinaan monia rintatulehduksia kärsineenä! Siis että sitä levittää rinnuksille ja ottaa ilmakylpyjä! Mulla se tulehdus oli niin hankalasti tuolla sivussa, että kaikki rahkat valu ympäriinsä... :D

Täytyy siis venytellä tota kypärämyssyä, koska etenkin huputtomissa vanupuvuissa tuntuu niin pahalta ajatella sitä viimaa, joka ukkelin niskaan ja kurkkuun käy! Ja on kyllä laitettava heti ostoslistalle toinenkin kypärämyssy... Kiitos vinkeistä Iona ja Tuiks!
 
HUOMENTA!!

Mäkin täällä yks päivä itekseni hiljaa mietin että onko meidän neidillä muka niiiin valtava pää ettei kypärämyssy mahdu päähän [;)] mut näköjään se onkin sit vaan ihan älyttömän kapeen mallinen jos muillakin on ollu sen kanssa ongelmia..

Eilen illalla tuli taas pitkästä aikaa kunnon raivari kohtaus [:@] ja tää äiti oli ihan hädissään kun kyyneleet virtas valtoimenaan ja tyttö ihan hikisenä huutaa. mitä lie huus? ei auttanu vaipanvaihto, ei syli, ei tissi, ei pullo, ei tutti, ei mikään... hermoja raastavaa... osaa kyllä taas nauttia näistä päivistä kun ollaan selvitty ilman suurempia kiukku kohtauksia.

Mua on nyt oikeesti ruvennu vähän masentamaan tää kotona oleminen. varsinkin nyt kun mieskin on palannut töihin ja koulun penkille. tuntuu että elämässä ei ole mitään muuta kun nämä seinät, vauva ja äidin isot silmäpussit ja räjähtänyt ulkomuoto. oikein inhottaa katsoa peilistä kun tuntuu että päivä päivältä näytän vaan rähjäsemmän näköiseltä. "pieruverkkarit" lököttää jalassa ja maitoläiskäset paidat haisee päällä. Ei tää ole yhtään mua!!! Haluun näyttää hyvältä!! pukeutua siististi ja olla siisti!!! laittaa pikkasen meikkiä ja tukka kuntoon.
Tulis jo se kevät niin pääsis liikkeelle täältä!!! AHDISTAA!!
Tuntuu että omat kaveritkin on kadonnu.. kyllähän täällä aina joskus joku käy, mut ei mikään oo ninnkuin ennen. ei sillä että pitäis just niin ollakaan, onhan tyttö nyt mulle maailman tärkein asia!! mut sitä vaan kaipaa sitä "entistäkin" elämää.
oonko ihan pöllö näiden mun ajatusten kanssa???

Mullakin menee nykyään toi STERILONTI lähinnä vedenkeittimen kuuman veden alla huljutteluks. Harvemmin tulee enää kattilassa keiteltyä yhtään mitään. Pullot ja pumpun mä oon kyllä vielä pessy tiskiaineella ensiks, mut näköjään sitäkään ei tarvis enää tehdä. Hyvä vaan. Ja tosiaan tuleehan niitä pöpöjä hirveesti muualtakin, niin ehkä toi sterilointi on se pienin paha minkä voi jättää välistä.
Tiskikoneeseen en oo kyllä uskaltanu mitään laittaa kun se pesuainehan se vasta myrkkyä on!! hui. Pakko kertoa oma kokemus kun olin aikoinaan baarissa töissä. siellä sitten kaatu semmonen konetiskiaine kanisteri lattialle. sitä sitten luututessa (oli kumihanskat kädessä) ainetta lensi käsivarsille ja lopputulos oli hirvee. Iho oikeesti syöpyi. Se kupli ja porisi silmien edessä. ja turpos niin maan perkeleesti! oli talvi, enkä saanut pitkähihasta puettua päälle kun kädestä tuli niin paksu. siinä sitten T-paita päällä vaan autoon pakkaseen istumaan ja ajamaan päivystykseen. Ei niin kiva kokemus. kortisoni piikkiä käteen ja vahva lääkekuuri. Kun iholle tekee jo noin pahaa niin voin vaan kuvitella miten pikkusen herkkä masu siihen reagoi. vaikka kuinka hyvät huuhtelut koneessa oliskin... en siis koneeseen laita!!

ja se olis sitten taas perus päivä. pyykkikone pyörimään, tissiä ja vaipan vaihtoa...[8|]
 
Tuhannet kiitokset kaikille teille, jotka annoitte rentoja ja maalaisjärkeä tihkuvia vastauksia tuohon sterilointiasiaan! Nolottaa melkein tunnustaa, mutta sydämeltä putos iso kivi - oon tosissaan välillä miettiny, et miten kaikki muut kerkee pumppaileen joka välissä ja vähän vielä sen päälle, onko kaikilla sellanen satojen eurojen sterilointikone?? [:D] Tässä näkee sen, mitä vaikuttaa kun ei käynyt perhevalmennuksessa eikä neuvolassa - lääkärit hoisi täällä hommat kyllä ihan loistavasti, mut eipä siinä tuu mieleen kysyä pullojen keittelystä. Sen sijaan vaan Aventin esitettä lukemalla päättelin asioita - tottakai niiden motiivina on myydä se satojen eurojen sterilointilaite, ennemmin kuin auttaa äitiä arjessa sanomalla, et "kuhan huuhdot kuumalla kunnolla" [:@] Olis vaan pitänyt kääntyä teidän puoleenne jo paljon aiemmin, kiitos vielä kerran ja kumarrus - nyt tämä tyttö ottaa hommat rennommin! Ehkä pumppauskin alkaa sujua...

Kuten Halipossu, myös meikäläinen on lähdössä Ollin kanssa lentelemään, heti kun saadaan passi käteen rynnätään Suomeen sukulaisia ja kavereita moikkaamaan. Samaa olen pohtinut, että mitäs kaikkee sitä kentällä pitäiskään muistaa.. Oon jo jotain vinkkejä saanut, esim. sen että jos on vauva/lapsia mukana niin tavaraa saa olla ihan järkyttävä määrä, oliko peräti 100 kiloa..? Eli ei tarvi huolia tavarakuormista sen suhteen. Oon myös ymmärtänyt, että vaunuihin saa check-innistä jonkun lapun, jonka turvin pääsee sitte koneeseen asti niiden kanssa, ottavat vasta koneen ovella ne hoitaakseen. Mut on kyllä kaikenlaista uutta opittavaa ku vauvan kanssa lähtee lentämään. Ja toivon niin hartaasti, että Ollin korvat ei kipuilis lennolla ja näin säästyisivät muut matkustajat kunnon huutokohtaukselta..

Tissitulehduksesta vielä, että tosiaan, mullakin taisi olla sitten "vain" sellanen tukos, joka ei onneks yltyny tulehdukseks asti. En ees uskalla kuvitella, et paljon SE sit sattuis!! Täytyy pitää hanat mahdollisimman tyhjinä ja baari hyvin lämmitettynä [:)]

Tuiksille erityisterkut mukavan rennosta asenteesta kertovasta meilistä!! Sellanen lepposa itäsuomalainen asenne sieltä kuultaa läpi. Tuli hyvä mieli ja itelle ehkä vähän samalla taas nolo puna poskille: päätin jo kauan sitten, että turhia en stressaa mutta nyt jo typerien muoviesineiden keittelystä meinas tulla hermoromahdus.. no, ehkä tästä rennommin eteenpäin kohti uusia haasteita...[8|]

Ja multa myös Tuikille onnittelut asioiden selviämisestä! Tiedän myös niin tuon tunteen, kun lääkäriin pääsee ja kaikki onkin hyvin. Sekoitus onnea ja pientä noloutta (mikä kylläkin on ihan turhaa mutta itellä ainakin silti vastaavissa tilanteissa)

Alotin ite vasta eilen antamaan d-vitamiinitippoja, kun lääkäri täällä sanoi, että joskus siinä 3-4 viikon tienoilla ja oon vähän kammoksunu mahdollisia vatsavaivoja. Olli yrjöili viime yönä normaalia enemmän mut varmaan johtu siitä, että ei röyhy oikein tullut normaaliin tapaan (mistä sE sit taas johtu, en osaa sanoa). Mutta meillä on jonkinlaista varovaista rytmin muodostumista havaittavissa, edelleen heräillään n. 2 tunnin välein mut yöllä vaan lyhyesti syömään ja päivällä ollaan sit pitkiä jaksoja hereillä. Jipi! Alkaa olla itelläkin sellanen olo, että ehkä tästä laahustavasta silmäpussitelineestä vielä kehkeytyy ihminen lisääntyvien unien myötä (mua alkaa myös todellakin inhottaa tää kalpea mutta finninen, maitoyrjölle haiseva flanellipukuhirviö, joka peilissä joskus vilahtaa...)

No mutta tänään paistaa aurinko ja me lähdetään 1kk-tarkastukseen! Mittoja ja muuta sitten myöhemmin, iloista päivää kaikille!!
 
Edit vielä: Sama homma kypärämyssyn kanssa, hyvä ettei niska katkennu, ku ekalla kerralla päälle sitä yritin! Mut ei oo vielä tullu hankittua muuta, joten tänään taas koitan olla katkaisematta Ollin niskoja sitä pukiessa. Huokaus.. 
 
Oi mitä kilometripostauksia oli tänne ilmestynyt! Kivaa lueskella teidän juttuja kyllä!

Haa, SannaKoo: kypärämyssyn kanssa oli ongelmia meilläkin! Mä kanssa olin ihan varma, että Benjin pää on tavallista suurempi, kun sitä myssyä sai niin hulluna venytellä. Se tuupataan päähän kuitenkin tänäänkin, kun pakkanen yllätti taas. Onneks pojan niska on jo aika vahvassa kunnossa, niin uskallan sitä myssyä sen päähän runnoa... Muuten, sivulauseena tähän, että hollantilaiset ei näemmä lapsiaan pahemmin pakkaile lämpimiin, usein nään täällä vauvoja ilman myssyjä, hanskoja ja kenkiä vaunuissa tököttämässä, vaikka ilma olisi kylmäkin! Benji kyllä saa vielä toppapuvun päälleen näillä keleillä!

Marianna: joo, niskapaskoja saa täälläkin nykyään siivoilla melkein joka päivä! Serkkuni mukaan kakkatahrat lähtevät pois sappisaippualla. Sellaista siis metsästämään! Sitten kun vielä tietäis, että millä nimellä sitä täällä myydään.. Niin, ja tuosta pullojen ja sun muiden steriloinnista vielä, että mä olen nyt monen muun tapaan vähän löysäillyt tuon steriloinnin kanssa. Useimmiten tosiaan ekaks huuhtasen pullot ja muut kylmällä vedellä, ja sitten kuumalla vedellä hanasta. Keittelyä harrastellaan harvemmin. Joskus mies ottaa asiakseen tuupata kaiken kattilaan, mutta mulla ei kyllä aika tunnu riittävän keittelyhommiin.

Ninoska: ihanaa, että pääsette miehen kanssa risteilemään! Niinkuin itse sanoitkin, laatuaika puolison kanssa on kyllä tärkeää! Niin, ja minkäs merkkistä tahranpoistoainetta oot kakkatahroille suihkinut? Vanish Oxy Action ei ainakaan täällä pelitä ollenkaan.

Tuik: jee, mahtavia uutisia sait neuvolasta! [:)]

Ja voi himputti mikä hymynaama siellä Sintun kuvassa kurkistelee! Ihana! Kiva paita muuten! Meillä tosin tuo prosenttilukema näyttäis olevan 90% isi, 10% äiti, ainakin jos ulkonäköä ajatellaan...

Mekin anottiin Benjille henkkareita eilen, että päästäis helmikuussa jo Suomeen lentelemään (liput varataan tänään!! Jee!!)! Kyllä oli muuten pikkaisen työlästä saada tuo kaveri istumaan paikallaan passikuvassa! Varmaan lähemmäs puol tuntia istuttiin siellä valokuvaamossa, kun jätkä pyöritti päätään kuin väkkärä koko ajan. Hihi!

Nyt pitää mennä herättelemään lasta syömään, kun pian pitää lähteä sairaalaan lopputarkastukseen. Myöhempään!
 
Heippa!

Ailime tulin pikaisesti huikkaamaan, että meillä on käytössä Dr.Beckman merkkinen tahranpoistoaine, joka pelittää tosi hyvin [:)] Sillä on aikanaan lähtenyt kokkitakeistakin kaikki tahrat, että tehokas on...
Ei ole toistaiseksi kovin pahoja tahroja ollut vielä pienokaisen vaatteissa (yleensä bodyjen alareunassa korkeintaan), lähinnä harsot menevät pahempaan sotkuun, kun käytän niitä noissa "sotkuisissa touhuissa" [:D]

Ja tuohon desinfiointiasiaan kommaan osaltani sen verran, että täälläkin tuo keittopuuha on jäänyt hiukan ylihysterian alapuolelle...eli en keitä kaikkea edes joka päivä. Tuttien kanssa olen tarkempi, mutta tosiaan jos putoaa kotona lattialle, niin huuhtelen vaan.
Tuttipullot yleensä vaan tiskaan tiskiaineella kuumien vesien kanssa huuhtoen...ja keittelen muutaman kerran viikossa.

Kauhulla katsoin, kun taannoisissa siskonpojan ristiäisissä vauva oli äitini kanssa etupenkissä, ja siellä se tutti putosi kirkon lattialle, ja äitini vaan tyynesti heitti tutin (huuhtomatta) takaisin vauvalle...niin, että täällä ollaan kuitenkin hengissä vaikka ties mitä pöpöjä on tullut [:(]
Kuten myös täällä meilläpäin kaikki ovat "tajunneet" pestä kätensä ennen kuin ottavat vauvaa syliin tai koskevat, mutta tuolla maalla ei ajatella sellaisia asioita ja noissa ristiäisissä oli aika monet pesemättömät kädet [:D]

Meillä noita kissankarvoja, sekä muuta pölyä ja likaa tuntuu kertyvän tuonne tuttien kumireunaan, aika tiukastikin, josta niitä saa rapsutella kynnellä, että irtoavat...
Ja karvarullalla vedin eilen sitterissä olevaa vauvanpeittoa, kun oli kissankarvaa...että kyllä varmaan kaikkea pyörii täällä kotonakin ja vastustuskyvyn luulisi kasvavan.

Monet asiat pyörivät ympärillä, ja ei kaikkea edes tajua ajatella etukäteen. Matkan varrella sitä tekee sitten huomioita ja korjaa asioita ja oppii virheistään.

Juu, mutta tällä kertaa en heitä tänne seinälle lakanaa, kuten olen huomannut usein tekeväni [:D]
Jotenka Päivänjatkoja!
 
Komppaan Sintun ajatuksia! En ole nyt vähään aikaan käydy edes kaupassa, joten alkaa pikkuhiljaa ottaan kupoliin tää himassa köpöttely, myös liikunta on sitä myöten aika minimissä, säiden salliessa toki käyn vaunuilemassa ja kyllä se tänäänkin kovasti virkisti niin mieltä ku kroppaakin. Nyt odottelen sitä jälkitarkastusta niis vois sen jälkeen mahd alkaa suunnitteleen uimahallihommia. Oon sanonu miehelleki, että kohta pitää niinku alkaa pääsemään jonneki mutta hän ei ite ole vielä hokannu, että mun on pakko mennä vauvan tissitysten ehdoilla aika pitkälti. Hän kyllä ilmottaa aina et millo on menossa salille yms. hän olettaa tietenki, että mä sanon että nyt et mee... mut oishan se kiva että hän itekki joskus vähä kyselis et ootko aikonu missää koskaan käydä.... no ei ne nuo miehet tietenkään ihan täysin voi sitä vauvan ja äitin yhteiseloa ja sitä pelkkää kotiympyrää ymmärtää, ellei sitten isäkin ole pitempää aikaa yksin kotona vauvan kanssa jostain syystä, tosin sillonki se maito taitaa tulla pullosta, heh! [:)]

Just tossa kävelyllä ollessani mietin, että ois kiva laittaa esim kunnolliset alusvaatteet päälle (uudet rinulit esim) mutta nehän ei ole kovin käytännölliset vauvan kanssa ja alkaa sen siunaamalla sekunnilla haisemaan maidolle, noh, mitäs siitä voihan ne aina pestä (kahden tunnin käytön jälkeen)!?!? [:-] [:D]

No, jotatapauksessa ajattelinpa tänää käydä vaikka prismassa, oiskohan siellä joku juhlamekko vaaville ristijäisiin. En tiedä onko tapana mutta ajattelin hommata toisenki mekon, ko eihän sitä kastemekkoa kehtaa koko juhlan ajan pitää, tai niin, en tiiä...???
 
Meillä ainakin on lapsilla ollut kastetilaisuuden ajan kastepuku ja sit valokuvat, sen jälkeen äkkiä mukavammat juhlavaatteet päälle. Se kastepuku ei materiaaliltaan ole kovin miellyttävä päällä, aika hiostava ainakin meidän puku. Alla on tietty ollut valkoinen body ja valkoiset puolipotkarit. [:)]
 
Hmm. Jälkitarkistuksessa käyty. Eikä siellä mitään tarkistuksia tehty! Kyselivät vaan, että oonko miettinyt ehkäisyä, ja että imetänkö. Ihme touhua! Pitää vaan kai sitten olettaa, että alapää on parantunut niinkuin pitääkin, ja alkaa sen mukaan elelemään. Varasin myös ajan kierukan laittoon, otan hormonikierukan, kun sillä saa kuulemma menkatkin niukoiksi, eikä haittaa imetystä. Jännää. Kuusi viikkoa pitää vielä odotella. Eli kortsuilla siihen asti, jos tässä joskus innostutaan peittoja heiluttelemaan.

Jumankauta kun tuo mun rakas poikani on painava! Jouduin menemään julkisilla sinne sairaalaan Benji turvaistuimessa, ja turvaistuin käsivarrella, kun vaunujen renkaiden leveyden takia ne vaunut ei mahdu busseihin sisälle. Eli sain siis raahata Benjiä aika pitkät pätkät aina siinä välissä. Kyllä se varmaan tuon istuimen kanssa jo sen 6 kiloa painaa. Käsivarret ja niska huutaa armoa nyt. Onneksi ei tarvitse tänään enää lähteä ulos!

Ninoska: kiitti vinkistä, Dr.Beckmania saa onneksi täältäkin! Ostoksille siis.

Siivoamaan pitäisi alkaa tässä, kun meille on illalla tulossa vieraita katsastamaan uuden tulokkaan. Onneksi täällä ei nyt niin hirveä sotku ole, mitä nyt tuo keittiö on eilisten kokkailujen jälkeen vähän sekaisin. Eiku siis rätti käteen ja silleen...
 
No nyt olen lukenut kaikki jutut ja voin kirjoittaa omistani!

Ensiksi Tuik, tuttua tuo huolehtiminen. Onneksi kaikki oli kunnossa ja Kaapo oli herrasmies neuvolassa näyttäen että kyllä tässä katsellaan kun siltä tuntuu[:D] Onnittelut rauhallisesta alkutaipaleesta, mukava kuulla että niinkin se voi mennä.

paljon samoja juttuja mitä meilläkin, kun lueskelin vatsavaivoista ja imetyksistä jne..
Rinkkuko se jo mietti jättävänsä kaikki tipat pois. Ihan samaa on meilläkin tuumattu, mutta vielä olen Disflatyliä antanut ja D-vitamiinia tietysti. Vaikka olen pitänyt tiukan ruokavalion ja on annettu relaa ja Disflatyliä, on huuto ollut rajatonta välillä. Nyt on jo vajaan viikon sisällä vaikuttanut siltä että alkaa helpottamaan. Valo itkee kyllä, mutta ei niin kauaa eikä suoraa huutoa. (koputtaa puuta). Olisko niin, että tämä vain kuuluu alkuharmeihin, kun vatsa totuttelee mahan ulkopuoliseen elämään? Oletteko muut mitä mieltä? Minusta ja miehestäni on alkanut tuntua siltä, että kaikki tipat ei vaan kaikille sovi ja kun nuo meidän ihanat pikkuihmiset itkevät kuka mistäkin syystä, niin joillekin niistä on apua ja toisille taas ei. Meillä on huomenna neuvola ja lääkäri ja aion kysäistä asiasta.
Mies muuten googlasi disflatylit ja cuplattomat ja niiden tehoa ei ole voitu tieteellisesti todistaa..että silleen. Disflatyl on myös emulsio, elikä sisältää öljyä. Eikös sekin sitten voi itsessään aiheuttaa vaivoja herkälle vatsalle? Onkohan lääkefirmat nyt vain rahastamassa epätoivoisia äitejä, jotka haluavat parasta vauvoilleen? (epäilys herää[8|])

Kummajuhlat oli kivat! Pari vierasta jäi yöksikin. Syötiin hyvin ja kutsussa mainitut ohjelmat suoritettiin lukuunottamatta kummatodistusten jakoa. En vain ehtinyt niitä kirjoittaa, no jälkitoimituksena sitten. Laitoimme kutsuun jokaiselle jonkin pienen toimituksen, vaipanvaihtoa, juhlatamineisiin pukemista jne. Valo piti huolen ääniefekteistä ja sai sylitellä paljon, aina riitti joku sopiva syli kun alkoi itkettää. Tuntui huojentavalta huomata, että muidenkin sylit kelpaavat, itku tulee tai loppuu sylistä huolimatta. Mutta kyllä oli poitsu poikki sunnuntaina kun viimeiset vieraat poistuivat.

Tissillä riehuminen ihan samaa on täälläkin ja maarisen jutut voisin allekirjoittaa; yleensä loppuu itsestään ja sitten taas tisu kelpaa. Mistähän ihmeestä nekin johtuu[8|]

Steriloinnista en keitä minäkään kun silloin kun muistan..

Ihana kuva tuosta hymytytöstä!

Elegia eikö ole hyvä että tuollaisia asioita seurataan, nyt tiedätte lisätä pojun sapuskamäärää. Seuraavalla kerralla on sitten enempi puntarissa!

Aiomme myös neuvolassa kysäistä kelan tukemasta lastenhoitoavusta, oliskohan meillä mahdollisuutta siihen?
Kotihoitotuen kuntalisästä kuinka monen kotikunta maksaa kotihoitotuen lisäksi ylimääräistä? Espoo taisi kuulua siihen sakkiin.

Vaatteet nyt on pehmoinen veluurioloasu ollut päälläkin ja miten mukavaa pitää omia vaatteita! Vaikka onkin pari numeroa entistä kokoa suurempi. Onko muilla ongelmia tottua tämän hetkiseen omaan kokoon? Jotenkin tunnen välillä olevani kauhean iso, vaikka en olekaan. Perjantaina kävin hierojalla (lahjakortti mieheltä) ja oli aivan luxusta, huokailin kun tuntui niin upealta maata toisen hierottavana ja sai vain olla. Tuli myös tositarpeeseen, joka paikka oli aivan jumissa. TUo hieroja vain sattui kommentoimaan kokoani, kun juttelimme liikunnasta yleensä ja siitä kuinka suurin osa liikkuu painoaan hallitakseen, ja mainitsi minun olevan kohtuullisen hoikka kuitenkin. En ole koskaan ollut kohtuullisen hoikka vaan laiha ja jostain kumman syystä aloin selitellä. (hölmöä, tiedän) Kerroin vaivihkaa (tai sitten en niin vaivihkaa) että olen ollut jopa alipainoinen alkuraskaudesta jne.

Tänään on mieheni syntymäpäivä ja söimme pitkästä aikaa taas kaalikääryleitä ja lohkoperunoita. Jälkkäriksi tulossa illemmalla jäätelöä suklaakastikkeella ja keksinmuruilla, slurp. Nyt sitten näkee mitä se tekee Valon masulle. Mahdollisesti tiedossa pari päivää itkua ja hammasten kiristystä, jos tämä
vaikuttaa epäsuotuisasti.

Ailimelle piti vielä soijasta sanoa. Olen joutunut jättämään kaikki paputuotteet pois kokeillakseni johtuuko vatsavaivat niistä. Eli ei mitään soijajugurttia, -rouhetta, -kermaa, -maitoa...eikä tofua. Ei linssejä eikä muita papujakaan.

TUli jo ihan ikävä tänne, kun olin monta päivää kiireinen ja väsynyt. Onneksi tuli nyt tilaisuus piipahtaa. Näkemiin taas, jatketaan samaan malliin!
 
Hipheijaa! Täällä hyväntuulinen ja ylpeä Ollin äiti - poika ja äiti saivat nimittäin onnittelut lääkäriltä: painoa jo 5,6 kiloa ja pituutta 60 senttiä!! Näin sairaalassa samana päivänä syntyneen tytön ja jotenkin ihan käsittämätöntä, että hän ei ollut edes vielä Ollin syntymäpainossa... näytti ihan miniltä [:D]
 
Hyväntuulisuutta vielä lisää se, että 1. sormukset mahtui tänään ekaa kertaa takaisin sormeen, 2. kivat korkotalvisaappaat ekaa kertaa jalkaan, 3. kahviteltiin kahden kaverin kanssa Ollin lääkärin jälkeen ja kaikki sujui hyvin, 4. meikki tekee ihmeitä!! 5. osasin kiinnittää taksiin turvaistuimen ilman sen suurempia sählinkejä JA 6. sterilointikiven pudottua sydämeltä pumppasin sitte ekaa kertaa desin kerralla, uskomatonta [:D]  - jotenkin kokonaisvaltainen, elämä voittaa -fiilis!!
 
Imetyshuone, onko niitä käytössä myös Suomen neuvoloissa? Meidän sairaalassa se on sohvilla kalustettu, himmeästi valaistu ja sisältää kaiken mukavaan imetykseen tarvittavan. Pääsy vain äideille ja vauvoille, sekä naispuolisille seuralaisille (yleensä isoäitejä). Juttu lentää: miten teidän pieni nukkuu? Miten sinulta tulee maitoa? Kuinka paljon oli tullut painoa? Mitä olette mieltä tohtori siitä ja siitä? Naisten oma pieni salainen valtakunta, jossa jutellaan toinen tissi paljaana. Siinä jotenkin tulee heti välitön ja lämmin tunnelma. Pidän kovasti!
 
Jahas, nyt vois koittaa syödä jotain terveellistä, meni eilen vähän myöhäseks ja tilattiin kotiin pizzat...
 
Mukavaa iltaa!
 
Toivottaa Marianna, jolla hyvä fiilis myös siitä, että näemmä ehtii taas täällä olla paljon useammin
 
Ailimelle sappisaippuasta; galzeep! Sonett on vissiin kansainvälinen merkki eli kai löytyy sieltäkin?!

Ihanaa ettette te muutkaan oo niin nuukia ton steriloinnin kanssa! Huh. Helpottaa omatuntoa. [:)]

Marianna Finskillä saa ottaa 10kg lisää tavaraa plus matkarattaat. Muiden säännöksiä en tiedä mut 100kg taitaa olla vähän liikaa. Ellei halua maksaa PALJON! [:D] No kymmeneenkin kiloon kyllä mahtuu aika monta bodya, potkaria ja tuttipulloa! Laitan sitten ens viikolla raporttia miten reissu meni ja mitä olis kannattanu ottaa mukaan ja mitä jättää kotiin.

Meille ei tuu ristiäisiä mutta järjestetään maarisen tapaan ens kesänä mökillä nimenantojuhla ja pojan siunaus. Tänään kysyin valitsemaltani ystävältä haluaisiko olla meidän pojalle erityinen 'viisas aikuinen' ja hän rupesi kyynelehtimään liikutuksesta. Olipa herkkää kun kyseessä on vähän vanhempi mieshenkilö. Niisk. Meni pyyntö kyllä täysin oikeaan osoitteeseen!

Ja vielä ONNEA Praniksen miehelle! Nautinnollista synttäri-iltaa!

Jotkut meistä nukkuu tänä yönä ja jotkut ei, kaikille silti HYVÄÄ YÖTÄ!
 
Steriloinnista pika pikaa että meille sanottiin sairaalassa ettei tuteja tarvii keittää kun kerran viikossa, niin enpä oo niitä kauheen usein keitelly. Pesen sillon kun jaksan eli en edes joka kerta kun kotona tippuu...[:D] Laiskimus kun olen ! Hyvin menee, olen käyny lukemassa viestejä mutta kun ei oikein ehi kirjotella, onneksi muut ootte hienosti hoitanu hommat.

Kävin töissä pyörähtämässä tällä viikolla ja huomasin että uusi tippa on taas ilmestynyt eli Gefiluksen tippa jossa on d-vitamiini ja maitohappobakteerit samassa, 5 tippaa päivässä annostus. Oon tähän asti käyttäny Minisun dropsia ja Relaa, molemmat sopinu hyvin mutta pakko oli taas kokeilla noita uusia =)

Huomenna on meillä muutto Ouluun eli saattaa olla että minua ei taas vähään aikaan täällä näy.

Meillä oli lauantaina ristiäiset, jotka meni hirmu  hyvin. Kiira jaksoi tilaisuuden hienosti ja päästiin vielä jännittämään kaiman otteita em-kisoissa, harmi kun ei mitallia tullut[;)]

Ai niin, mulla oli eilen jälkitarkastus. Siellä mitattiin hemoglobiini (122) ja verenpaine ja katottiin virtsa. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja kokeili lantiopohjanlihasten kunnon (niitä piti jännittää, kun teki sitä tutkimusta) ja sitten tietty keskusteltiin ehkäisystä. Ja aloitinkin heti eilen popsimaan pillereitä, cerazette-merkkisiä.
 
Heimoipäivääiltaa!

Tässä päivässä oli katastrofin aineksia, mutta vajaan tunnin päästä se on ohi... Ensin aamukuudelta poika änis ja vänis sängyssään, unissaan ulisten sitten päätin ottaa sen syliini ja yhdessä sitten torkkuen vedettiin 9 asti, kunnes heräs nälkään ja isänsä tuli hakemaan pojan. Meidän piti lähteä yhdessä kaupoille ja mun jatkaa siitä pojan kanssa kaupunkiin näkemään ihmisiä ja kävelylenkille... Mies ei kuitenkaan hennonut mua herättää sovitusti klo 10, vaan heräsin vasta yhdentoista jälkeen! Sitten mies vielä kertoi ulkona olevan pakkasta, ja Joonan vaunupyörien olevan hieman hankalammin täytettävät (eli meillä ei ollut sopivaa pumppua)... Kaikenlisäks mä en ollut syönyt eilen taas ku pari leipää ja muutaman suklaakarkin, niin verensokerit oli edelleen ihan nollassa ja pienetkin asiat pisti ärsyttää. Kellokin oli jo aivan liikaa, että oltaisiin kaupoille ehditty, että ehtisin sinne tapaamiseen, mutta vauvahan ei tietysti syönyt ja nukkunut oikeisiin aikoihin, en saanut vaunuja riittävän lämpöiseksi että olisin voinut lähteä pakkaseen junaa odottelemaan ja rengaskin ärsytti (tuolla lumipenkkojen keskellä todella hankala työntää muutenkin), niin piti sitten perua se tapaaminenkin. Olin jo ihan itkuinen ja kärttyinen, hysteerisenä kirosin kaiken mahdollisen ja sain miehenkin ärtymään, eikä lähdetty edes sinne kauppaan. Mua ärsytti vielä pahemmin, että joutuisin taas olla yhden päivän kitisevän vauvan kanssa neljän seinän sisällä, eikä tilannetta auttanut tieto siitä, ettei mulla olisi edes muuta ruokaa, kuin jotain leipää ja puuroa tms! Eli parhaaseen mahdolliseen hetkeen sitten soitti yksi parhaista ystävistäni, että voisi tulla kyläilemään! Päivä piristyi, ystävä oli monta tuntia meillä ja jotenkin sitten unohdin hänen läsnäollessaan syödä (mulla kun ei edelleenkään oo nälkä, vaan joudun pakottamaan itseni syömään), kun oli niin ihanaa nähdä taas Aikuinen Ihana Ihminen. Miehen tehdessä sitten lähtöä tuossa pari tuntia sitten (21.30) annoin Joonalle pullosta lisätäytettä vatsaan sohvalla istuen, totesin silmissä surraavan ja heikotuksen hyökkäävän. Seisaalleni olisin varmaan pyörtynyt samantien! Mies toi mulle ennen lähtöään ensi avuksi limpparia ja jugurtin, lupasin tehdä puuroa kunhan saan vauvan nukkumaan. Nyt puurot huivissa ajattelin jakaa tän teidän kanssa, koska tiedän monen unohtavan omat tarpeensa kun vauva vie kaiken huomion. Eli rakkaat naiset, älkää unohtako itseänne, vaan syökää, juokaa ja nukkukaa! Ihan vaikka silläkin uhalla, että vauva huutaa jos ei saa olla sylissä, niin ravinto on tärkeetä myös äidille, vauva taas ei kuole siihen, jos joutuu muutaman minuutin yksinään köllimään (turvallisessa paikassa).

sintulle, et tosiaankaan oo yhtään pöllö ajatustesi kanssa, hyvin samoja tunteita täällä! Seinät kaatuu ja ahdistaa, vauva on ihana ja rakas, mutta ei siitä oo ihan sosiaaliseksi elämäksi. Peilikuva ei tosiaan näytä hyvältä, jos ei sille sieltä kurkistelevalle mörököllille tee jotain, eihän se suttunen eukko edes oo MINÄ! Entinen sosiaalinen pörrääjä on kaukana tästä sohvaan juurtuneesta äiti-tyypistä... (Millon musta muka tuli keski-ikänen kurppa?) Kuten alusta huomanneekin, niin pakkaset kirotaan myös täällä alimpaan kastiin, ilman niitä olisin tänäänkin voinut heittää pikkumiehen rintareppuun ja lähteä sillain kaupunkiin - vaan sillain ei saa riittävän lämpöisesti päälle, eikä oikein pysty pakkasilmalta hengitysteitäkään suojaamaan! Joten pianpianpian meille kevät tai ees nollakelit!

Elegia, samaahan mekin ihmeteltiin pari vkoa sitten, että ei vauvan kanssa mitään hätää oo, sehän syö ku hevonen ja varmasti on painoa tullut. Vaan toisin sanoi neuvolan vaaka, ja ukkeli lihotuskuurille (eli lisää korviketta, olihan se sitä saanut tissimaidon lisäks jo muutenkin)! Meillä oltiin alle syntymäpainon sillon pariviikkosena, kolmiviikkosena oltiin päästy just sen yli sadalla grammalla. Hoikka ja rimppakinttunen ukkeli toi vieläkin on, vaikka tosiaan korviketta kuluu jo monta desiä päivässä, tissien tuotto päälle, mutta varmaan vieläkin neuvolassa sanottais, että paino menee alakäyrillä... Pituutta kuitenkin tulee senkin eestä (eli sinne se maito siis menee ;)), ja ukkeli on virkeä ja jäntevä, sekä tuuttaa sitä tavaraa myös toisesta päästä ulos, että sanoo vaa'at mitä hyvänsä, niin terve ja hyväkuntonen ukkeli toi on! Tsemppiä siis myös teidän lihotuskuuriin, älä ahdistu :)

Ihanaa, että Valon kummajuhlat sujuivat odotetusti! Onnea myös päivänsankarille (vielä 22min jäljellä tätä päivää ;)), hyvä kun sinäkin Pranametri herkuttelet välillä, toivottavasti ei turhan pahasti sitten vatsanväänteinä näy!

Marianna, meidän neuvolassa ei ainakaan virallisesti oo mitään imetyshuonetta, mutta siellä on sellanen "perhehuone/kerhotila", missä ainakin perhevalmennukset pidettiin, ja siellä on sellasia nojatuoleja ja sohvia, jonne saa mennä imettämään. Rauhaisaa ja hämyistä sielläkin, vaan ei siellä ainakaan viimeks ollut muita tissejä, eli mies oli mun seurana. Täällä kun taitaa olla aikas normaalia tuo julki-imetyskin, vaikka se paljon keskustelua aiheuttaakin.

Noniin, josko tän illan tarinoinnit nyt sitten olis tässä. Huomenna pitäis päästä sinne kaupoillekin, listassa alkaa taas olla yhtä ja toista... Apteekista haetaan myös meille tota disflatyliä, ihan kokeilun vuoks, kun tuntuu toi poika nyt harva se päivä ähisevän ja itkevän masuaan, eikä sieltä juur kaasujakaan ulos taida tulla tällä hetkellä. Samalla pitää varmaan hankkia jotain vauvaystävällistä kuumelääkettä varuiksi kaappiin, onko täällä kellään suosituksia, että suppoja vai nestemäistä??
 
Onpas ollut taas kiireinen päivä...Huh! Päivällä käytiin ensin neuvolassa ja pitkästä aikaa päästiin sille meidän ihan omalle tädille. Kyllä oli käynnin jälkeen niin hyväntuulinen olo! Lähtöpaino oli vajaa 3 viikkoa sitten synnärillä 4010g ja tänään painoa oli 4780g. Pituutta oli myöskin tullut 3cm lisää ja nyt meidän pikkujättiläinen oli jo 56cm pitkä. Ei siis ihme, että pienimmät vaatteet tuntuvat jo nyt ahtailta ja alusta asti kaikkien sopivien potkareiden ja sukkien kohdalla on ollut se ongelma, että pikku pojan jalkaterä ei mahdu kunnolla paikalleen. Nyt on sitten ostettu jo isompia sukkia ja siirrytty käyttämään "päällä roikkuvia" vaatteita, joissa jalkaterä mahtuu paikoilleen.
 
Sitten käytiin autoajelulla, kun oltiin kerran pakattu pikku rakas talvitamineisiin ja se uinui kaikessa rauhassa auton hyrrätessä. Ajelimme lastentarvikeputiikkiin tutkailemaan tammialen viimeisiä rutistuksia sillä silmällä, että saisimme ostettua uuden turvakaukalon ja sille "kärryt". Meillä on ollut nyt käytössä naapureilta saatu kaukalo, johon emme kuitenkaan olleet tyytyväisiä. Löysimme sitten jo ekasta putiikista uuden kaukalon ja sille sellaiset "ostoskeskusrattaat" (lue: matkarattaat), joihin kopan saa kiinnitettyä. Itse rattaista en ollut niin innostunut (koska meillä on hyvät yhdistelmävaunut), mutta tärkeintä mulle oli se, että kopalle saatiin runko (josta ratasosan saa kokonaan irrotettua), jonka avulla voin sitten kaupassa käydessäni rullailla eteenpäin sen sijaan, että joutuisin selkä- ja jalkavaivaisena kanniskelemaan kopassa olevaa vauvaa. *vinkkaa Ailimelle* ;)
 
Prana: Espossa ainakin maksetaan kotihoidontuen kuntalisää 218e.
 
Kiva lukea teidän kertomuksia ristiäisistä, nimiäisistä ym. vastaavista juhlista...siis niiden järjestelyistä ja muusta asiaan liittyvästä. Me päädyttiin nyt ristiäisten sijaan liittymään myös siihen joukkoon, joka juhlistaa lapsen nimeä nimiäisten muodossa. Tässä nyt sitten ihmettelen, mitähän tuona päivänä sitten oikein tapahtuukaan, koska mitään virallista kaavaa ei kyseiseen juhlaan ole. Olen ollut asian kanssa vähän "hukassa". Nyt ollaan ohjelman suhteen päätymässä yhteen lyhykäiseen puheeseen (eräs miehelle tärkeä henkilö lausuu muutaman sanan) ja sitten julkistetaan pojan nimi ja esitellään "kummit". (Ionan mainitsema "viisas aikuinen" kuulosti hyvältä idealta ja samoin olen hymyillyt täällä Pranan "Kummajuhlille" ym. ihanille ideoille.) Oon myös ajatellut jotain pienen pientä runon pätkää, sopivaa aforismia tms. jonka vois esittää tai sitten jotain meille merkityksellistä biisiä, jonka vois soittaa. Mä olen halunnut pitää tapahtuman pienimuotoisena (okei, mies samaten), kun viime vuonna tuli juhlittua häitä ja mun 3-kymppisiä, joten nyt sitten kestitään ihan vain lähimmät sukulaiset "kakkukahvien" merkeissä. Yks sellainen idea, jonka itse kehitin jonkun pitkäksi käyneen yön hiljaisina tunteina, liittyy meidän pojasta otettuihin valokuvaajan ottamiin valokuviin. Yksi niistä liitettiin kutsuun (sellainen, jossa kasvoista näkyy vain profiili), mutta muut kuvat säilytetään nimiäisiin asti salaisina. Yksi aivan ihana kuva sitten teetetään suhteellisen isona ja siihen painetaan pojan tuleva nimi. Nimeä paljastettaessa kehyksiin laitettu kuva sitten julkistetaan kuten jossain taidenäyttelyssä konsanaan. Sitten ajattelin, että koska kyseessä on vain ihan lähipiirin juhlat, niin isovanhemmille (ja miksei myös kummeille ja muillekin) voisi teettää sellaiset pienet valokuvakirjat, joissa nuo valokuvaajan ottamat kuvat (+ ehkä myös meidän itse ottamat rakkaimmat/ tärkeimmät kuvat) voisi julkistaa ja antaa heille muistoksi. Mä olen niin vanhanaikainen, että tykkään "paperikuvista" enemmän kuin kuvatiedostoista tietokoneella.
 
Marianna: Meidän neuvolassa ei ole imetyshuonetta, mutta siellä on sellainen "olohuonetyyppinen" tila, jossa on sohva ja pari nojatuolia. Kaipa sinne voi livahtaa tarvittaessa syöttöpuuhiin, niin pääsee muiden katseilta vähän suojaan. Oon muuten huomannut, että joissain lastentarvikekaupoissa ja äitiysvaate- ja lastenvaateliikkeissä on syöttöpuuhille/ lastenhoidolle oma huone, jos vaan osaa kysyä. Ihana yllätys oli loppuraskaudessa Kampin keskuksen Bebes-myymälä, jossa on sellainen ihanasti sisustettu wc asiakkaille. Siellä oli oikein nojatuoli ja cd-soitin, jotta imettäminen olisi mielekästä :)
Onnittelut muuten noista sun kuudesta pointista, jotka toivat sulle hyvän mielen! Mä niin odotan, että saan sormukset sormeen ja omat kengät jalkaan (siis muutkin kuin noi yhdet lenkkarit).
 
Oon Rinkun kanssa niin samaa mieltä! Tännekin passais, että vois pukea jotkut fiinit alusvaatteet päälle ja sitten keimailla ja fiilistellä. Huomenna sentään pääsen pitkästä aikaa kampaajalle hakemaan uudet hiukset, jos en nuku ihan pommiin, kun täällä ei tunnuta pääsevän tänä yönä lainkaan yöpuulle...pitkästä aikaa näköjään masuongelmia :(
 
SannaKoo: Viesti huomiotu. Vastailen, kun tähän valtakuntaan saadaan rauha :)
 
Kyllä on viestien kirjoittaminen nykyään työlästä! Nyt tätä viestiä on kirjoitettu kohta neljä tuntia...välillä yhdellä kädellä ja välillä taukoillen. Nyt on pakko mennä koisaamaan. Mies ottaa näköjään vahtivuoron... Hyvää yötä kaikille! 
 
SannaKoo -  varmaan ihan makuasia, kumpia haluaa käyttää. Itse käytän "perinteisiä" suppoja. Onhan se välillä työlästä, jos vauva pungertaa sen heti pois... vähän vaan rasvaa pepunaukolle ja suppo sisuksiin ja sitten pyllynposkia yhteen hetken aikaa ja se on siinä. Sillä saa hukassa olevan kakankin monesti tulemaan.. [:D]

Meillä lapset on nuo nestemäiset oksentaneet pois, joten siitä syystä eivät ole ollut käytössä. Poika (9v.) oksentaa vieläkin, jos joutuu särkylääkkeen nielasemaan, joten hälle menee pamolia jonka saa suussa sulattaa tai sekoittaa nesteeseen. Joten varmaan jokaiselle paras vaihtoehto selviää ihan vaan kokeilemalla. [:)]

Mutta ehdottomasti kannattaa kaikki tuollaiset hommata varuiksi kaappiin, on kurja jos yöllä tulee jotain eikä ole mitään lääkettä kaapissa.
 
mä kun oon ymmärtäny että noita kuumelääkkeitä ei sais missään nimessä antaa vielä näin pienille vauvoille? siis ainakaan ilman lääkärin lupaa... ja eikös pidä olla aika korkee kuume ennen kun niitä ylipäätään annetaan. siis jotain 38.5 tjtn... jos miettii itteeni, niin otan kyllä buranaa jos mittari näyttää jo yli 37.5.
taas epätietoisuutta ilmassa [8|][8|]
 
Takaisin
Top