Tammikuun tarinat

maarinen - mä en ole kertaakaan tarvinnut edes liivinsuojia, mikä alkuun herätti hieman kysymyksiä, kun esim. esikoiseni kohdalla maitoa tulvi niin ettei mitkään liivinsuojat riittäneet, vaan laitoin suosiolla sideharson liiviensuojaksi. [:D]

elegia - tuolla ehkäpä jotain tilanteeseesi. [:)] http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=72&Itemid=165

Sori kaikille niille jotka ovat kypsiä linkittämiseeni, mutta jos edes pikkiriikkisen jollekulle apua, niin se olisi hienoa. [:)]
 
Ihme on tapahtunut:
tyttö nukkuu tähän aikaan, toivottavasti yö unia!!! En kuitenkaan uskalla alkaa tiskejä kolistelemaan, ettei vaan herää! Sitäpaitsi, nythän on yö! Ja yöllä pitäisi olla hämärää ja hiljaista!

Saikohan Amppu hellän hetkensä? Meillä meni munilleen...tai suunta oli se, mutta ei sitte kuitenkaan! Pikkuneiti piti huolen tämän perheen hellyyden kaipuusta. Mies joutu lähtee saamatta töihin ja meikä lupasi pitää vuoteen lämpimänä.... katellaan niitä hommia tossa neljän jälkeen aamuyöstä!

Eka kunnon perhesauna tänään. Aamulla tosiaan tuikattiin lämmitykset ja sitten hiljalleen alettiin tyttöä kylvettelemään. käytiin vuoron perään löylyissä ja vauva kölli tyytyväisenä kylpyhuoneen lämmössä! Toinen oli niin suloinen siinä pyyheliinaan käärittynä kylvyn ja suihkun välissä tissillä! Porukalla makoiltiin sängyllä ihostellen ja torkkuen. Vauva nukahti sen verran, että ehdittin ihan kaksin lauteille! Käsi kädessä sieltä tepasteltiin vettä valuvana mukamas kamarin puolelle jatkamaan aikuisten asioita. Vaan tässä vaiheessa pirteäksi itsensä hymyillyt tyttäremme ilmoitti omasta tissin kaipuustaan. Ei siinä sitten enää oikeen hommat lähteny käyntiin. Että silleen!

Eipä mulla nyt juuri muuta mielessä. Meen nukkuun kerta se on mahollista. Voisin olla taas huomena kaunis ja ilman silmäpusseja!
 
Vaatii Elegia aikansa, että oppii pumppaamaan.. siinä on hyvät ohjeet, kannattaa lukea ajan kanssa. Siihen "kuppiosaan" mikä tulee rintaan kiinni laitetaan sellainen pehmeä osa... itse otin sen pois ja homma toimi. VAIKKA sanotaankin, että siinä kumiosassa se juju juuri on, muttei se mulla ainakaan toiminut. Kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja. Ja huolehdi siitä, että olet ensin hyvässä asennossa, siis oikeasti hyvässä asennossa.. siitä lähtee hyvä imetys ja pumppaus. [:)] Ei muuta kuin tsemppiä ja rauhallisia pumppaushetkiä.
 
Heiiii!

Ensin Elegia ja sitten muut jutut, jos ehtii...
Vau! Sanon minä! Sullahan on vasta kaksi viikkoa synnytyksestä ja pumppailet jo tommosia mahti-annoksia!
Sanoisin, että ei mitään hätää! Meikä pumppaa aamulla tuon toisen tissin yön jäliltä , jos tyttö ei jaksa kaikkea imutella. Ja määristä jos puhutaan niin n.80-90 ml on ihan normi määrä, kun ei ihan tyhjäksi humpsuttele! Kun ite aattelen aina, että jos se kohta kuitenkin haluu lisää! Ja normisti syötön jälkeen pumppuillee "vain" 20 ml siitä imetetystä. Mutta, mutta, määrillä ei ole mitään merkitystä, vaan sillä miksi yleensä pumppaa!
- haluaa lisätä maidon tuotantoa (pumppaa silloin syöttöjen välissä, pikku määriä)
- rintaan pakkautuu kovalta tuntuvia maito myhkyröitä (stimuloit silloin virtauksia, yritä pumpata  muutama kerta päivässä,syötön jälkeen, että kovettuma pehmenee)
- rinta tulehdus (pumppaa joka syötön jälkeen, kunnes kuume laskee) (joskus jää tulehduksesta punottava kohta joka parissa päivässä alkaa muistuttaa aavistuksen verran mustelmaa, sitten et pumppa enää)
- haluaa kerätä maitoa vastasen varalle pakkaseen ( parhaiten: syötä toisesta ja pumppaa se toinen. seuraavalla syötöllä taas sama kuvio tissiä vaihtamalla)
Pumpattu maito säilyy jääkaapissa vuorokauden, joten sitä voi hyvin kerätä samaan pulloon ja pakastaa kerralla. Huoneen lämmössä tämä aarre säilyy pumppaamisen jälkeen vain tunnin!
JA MIKÄÄN EI PAKOTA PUMPPAAMAAN, ellei ole tarvetta! Pumppua ei kannata silti myydän pois, ennenkuin koko imetys on täydellisesti takana. (se samperin tulehdus riski kun on aina olemassa)

Toivottavasti tämmönen maalikon tietoisku vähän helpotti!

MEIDÄN PERHEESSÄ:
Viddu on hyvä sana, kun sen kuiskaa keskelä yötä, pilkkopimeässä, miljoonatta kertaa, kun vauva herää...
Taas meni puoli kolmeen, vaikka muuta veikkailin. Oikeesti, niin niin uuvuttavaa! Huvittavaa oli se kun ajattelin, toiveikkaana, että siellä te muutkin hyssyttelette ja siivoilette oksennuksia ja taputtelette ilmavaivoja ja vehtaatte tissien kanssa rätti väsynenä. Sitten kun mies tulee töistä kotiin, neiti henkäisee kopassaan syvään ja nukuu suoraa soittoa aamu kymmeneen asti. Herää valvomaan pari tuntia ja nukahtaa isin käsivarsille, niin kuin ei mitään!
Mies tuumaa siihen syystäkin tyytyväisenä, että tuntee olevansa tarpeellienen!

Nytpä kipitän tuonne kainaloon kippuralle, koska minäkin tarvitsen tuota miestä! HOHHOIJAA!
 (nou seksiä ilmassa)
 
Kylläpä tyttö säikäytti viime yönä, voi h****'''!! sanon minä! Tissin jälkeen nukahti niin nätisti ja koitin röyhtäyttää vaan ei tullut ja laitoin sitten nukkumaan. Omasta sängystäni kuulin et nyt yökkää ja kovasti, ja mie sinne rynnin kattomaan, oksennus tuli kaarella nokastaki jne. Sitten neiti kakoi ja tuntui ettei lähe happi kulkemaan ja mie jo säikähin että nyt se tukehtuu, niin sillä lopen alkoi raukalla henki kulkea ko nappasin sen heti pois sängystä ja kallistin et valuu oksut poies. Siis aivan kamalaa, säikähdin tosi pahasti ja kylläse näytti tyttökin säikähtäneen, raukka. Oksennusta tuli tosi paljon. No tilanne rauhottui ja laitettiin kuivat päälle enkä minä uskaltanu laskea neitiä heti sänkyynsä nukumaan vaan pidin sylissä. Vielä tuli ihan pikkusen toisenki kerran oksennusta.

Mietinki nyt että voiko ilmakuplasta ihan noin kamala oksennus tulla ja vielä toisenkin kerran päälle?? Nyt alan tehdä niin, että neitin virkoamisenkin uhalla ja vatkaamisesta johtuvan oksentamisenki uhalla vaihdan sitä vaippaa (yölläkin) ja vaatetta imetyksen jälkeen niin että neiti tosiaan virkoaa sen verran et saan hänet röyhtäytettyä. Tosin hankalaahan se on jos sitä yksinkertaisesti ei tule. HUH, niinpä siitäkin selvittiin mutta olipa kamala tunne tossa tilanteessa! (imetystauko) Onko muila ollu tämmösiä kunnon oksennusryöpsähdyksiä ja jos niin ootteko huomanneet niihin mahd muuta syytä kuin se, ettei röyhtäys olis tullu??

Asiasta rasiaan, toi maidon säilyminen, minä kun kiistelin jokin aika sitten jonkun kanssa sen säilymisajasta ja tiedot oli väittelijällä samat kuin maarisella. Nyt löysin sen tiedon lähteenkin mistä olin omakohtaset tiedot lukenu, elikä http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=60&Itemid=123 lukkee näin; Huoneenlämmössä alle (25?C) maito ei säily pitkään, vain 6-10 tuntia. Jääkaapissa ( 0-4?C) maito säilyy jopa 8 päivää,elikä itseasiassa mielestäni säilyy aika kauan...
 
RINKKU: aika jännä juttu. meillä nimittäin kävi viime yönä ihan samalla tavalla. kolmen aikaan syötin. sen jälkeen yritin röyhtäyttää. ei tullut. tyttö takas omaan sänkyyn ja mamma unille. yht'äkkiä kuuluu kans yökkäilyä ja ettei henki kulje. tyttö äkkiä pystyyn ja selkään pari taputusta. siinä oli sit sänky, vaattet ja molemmat tytöt ihan yrjössä.ja meikäläinen kanssa säikähti niin pirusti. tyttö haukko henkeä varmaan viis minuuttia ton jälkeen. huh. [:o][:o]
Ja tänään on pitkin päivää tullu jo monet yrjö-puklut. eikä mitään ihan pieniä määriä [&:] kovasti yritän aina syyötön jälkeen röyhtäyttää, mut ei se vaan aina tule. ja sen jälkeen on aina yrjöt tiedossa... vissiin viidennet vaatteet on jo tänään menossa. ja rättiä ja harsoa joka paikka täynnä.

TISSIEN PUMPPAUKSESTA: mä oon yrittäny välttää sitä hommaa ettei maidon tulo ala hirveesti kasvamaan. ja sitä tässä nyt mietinkin kun imetysvälit alkaa olemaan jo pidemmät, ja tuntuu että tissit on koko ajan ihan täynnä ja kipeet ja kovat. jos niitä alan tyhjentelemään niin sithän ne vasta kohta täynnä onkin jos maidon tulo vaan lisääntyy. hitto. mitä mä teen? ja jos vaan pumppaan ihan vähän pois molemmista tisseistä, niin sittten saan olla koko ajan pikku määriä pumppaamassa. ompas taas pulma....

Kuinka usein, tai siis monen tunnin välein te imetätte? meillä kun syötiin vielä äsken kahden tunnin välein ja nyt oon yrittäny pidentää välejä kolmeen-neljään tuntiin. saa vähän omaakin aikaa eikä tyttö roiku koko ajan tissillä. helpompaa kun syö harvemmin ja enemmän kuin että pikku määriä lutkuttaa jatkuvalla syötöllä.

Tänään meillä on ollu kunnon sylivauva. aamu kuudesta asti ei ole tyttö suostunut edes nukkumaan muualla kuin äidin sylissä. isikään ei ole tänään kelvannut. nyt sitten vihdoinkin sain sen rauhoittumaan meidän sänkyyn ja pääsin syömään ja koneelle [:)] jos vielä suihkuun ehtis ennen kuin taas käsky käy. onhan se ihanaa että äidin syli on joskus se paras paikka, mutta että siinä täytyy koko päivä hengailla!! [;)]
 
Heippa!

Ihanaa, mies oli kyllä riekkunut eilen ihan sydämensä kyllyydestä ja juhlinut keittiön pöydällä lojuvista sikariboxeista ja tölkki+pullo-meristä päätellen sitten varpajaisia ihan viimosen päälle, mutta kuitenkin oli koti ihan hyvässä kunnossa ja mies myös, että saattoi hyvillä mielin jättää pikkumiehen tänne. Itselle taas kivat vaatteet ja nassu nätiksi, ja eikun kaupungille isoveljen läksiäisiä juhlimaan <3

Rinkulle sanottava, että sama se itteä välillä ahdistaa, kun tuntuu toi isi olevan paljon kivempi ku äiti. Mä oon ruokkija ja saan kyllä välillä niitä helliäkin hetkiä pojalta, mutta iskä tuntuu kelpaavan paremmin. Ihan samaa mietin, että taitaa olla poika vaan kettuuntunut kattelemaan mun naamaa ;) Muutenkin vieraiden kanssa seurustelee tosi mieluusti ja on ihan vieraskorea!

hennasin tyttönenkin saanut kivan nimen :) Onnea nimetylle! Naurattaa, kun teidän kaikkien TYTÖTKIN on noin paljon painavampia ja lyhyempiä kuin meidän rimppakinttupoika... Tuleekohan tosta hontelosta ikinä sitä kontaktiurheilijaa, jota ollaan isän kanssa povattu ;)

Amppu, meillä PITI olla ristiäiset jo 16.1. kun tosiaan tahdoin isoveljeni pääsevän myös juhliin (ja kummiksi), mutta kun toi nassikka pysyi vielä välipäivinä sisällä, niin otin sitten puhelimen käteen ja peruin juhlat... Nyt on uusi päivä varattu, 21.2. (ystävänpäivä oli täysin buukattu, se ois ollu kans ihana päivä!). Tarjottaviksi on kaavailtu voileipäkakkua, täytekakkua, karjalanpiiraita+munavoita, pullaa ja varmaan keksiäkin pöytään eksyy. Haaveilin myös, että olisin tilannut konditoriasta sellaisia suklaakonvehteja, joihin olisi päälle kirjoitettu Joona, mutta täytyy tota talouspuolta nyt sitten vielä uudelleen pohtia.

Kadena maarisen perhesaunaa lueskelen :) Ehkäpä mekin, tosin me ollaan saatu sentään isin kanssa kaksin käydä, kun toi ukkeli käy ihmisten aikoihin yöunille ja nukkuu sitten yleensä kiltisti yli puolen yön :)

Elegia kuulostaa kyllä, että teillä se pumppu on ihan oikein kasattu (itsehän sain sen kaikista pienimmän osan väärinpäin laitettua sinne ja silloin ei imuteho riittänyt), muutoin vaan noita muiden antamia vinkkejä jakaisin. Mä oon välillä ottanut kanssa pois sen silikonipehmikkeen siitä "torvesta", mutta ainakin täydet tissit lypsääntyy myös sen kanssa. Ja noi määrät kuulostaa kyllä ihan runsailta, että älä sure! Mä saan aamulla (täysistä tisseistä) lypsettyä sen 80-100ml YHTEENSÄ, mutta mulla ei tota maitoa tosiaan tuukaan juur mitään... (varmaan omaakin tyhmyyttä, kun en jaksa yöllä imetys+lisämaitorumbaa ja päivälläkin imetysvälit on pitkät, kun poika vetää korviketta aina tissien lisäks)

Rinkku, hurja kokemus tollainen tukehtuminen! (näemmä myös sintulla :O) Meillä ei oo onneksi ihan noin pahasti käynyt, mutta harva se hetki toi saattaa herätä uniltaan puklimaan.... ihan oksennusta en oo havainnut tulevaksi, mutta välillä sitä sydänsyrjällään yölläkin kuuntelee, että meinaako ukkeli nyt tosiaan tukehtua vai mitä tapahtuu! Röyhtäyttämiseen mäkin kyllä aina syötön jälkeen pyrin, vaikka ei sitä enää "tartteiskaan" ohjeiden mukaan tehdä, eikä sitä tosiaan aina ees tuu...

Nyt taidan nauttia seuraavasta tunnista, kun jaksaa poikakin vielä olla hereillä ennen yöpuuhia ja mieskin meidän kanssa köllii sohvalla. Sitten on taas paluu arkeen ja mies töihin, nyyh... Mulla on tainnut tulla tää baby-blues vasta tällain jälkikäteen, koska nyt pari päivää oon vasta ollut ihan herkkänä ja kyynelaltis!
 
Moi!

Huikkailuja täältä äkkiä vaan...

Elegia: Samaa olin tulossa sanomaan kuin maarinenkin, eli ihan hyviltähän noi sun pumppaamat määrät noin pian synnytyksen jälkeen kuulostaa! Tuollaisia määriä mäkin aluksi pumppailin. Nykyään mulla on n. 10 minuutin pumppailun jälkeen yhteensä semmoiset 120ml maitoa, kun molemmista pumppaan samaan aikaan. Toinen tissi on yleensä enemmän täynnä. Joskus tosin, jos aamulla joudun pumppaamaan, niin saattaa tulla paljonkin enemmän, jos tissit on ihan täynnä, ja poika nukkuu pidempään. Jostain muuten luin, että lapsensa ajattelu auttaa pumppaamisen kanssa. Siispä lapsen kuvaa vaan katselemaan pumpatessa, ja silloin sitä maitoa pitäis herua enemmän. En oo kyllä kokeillu... Niin, ja aamulla saa yleensä pumpattua enemmän kuin illalla.

Rinkku: mä olen myös ymmärtänyt, että maitoa voi säilyttää jääkaapissa aika pitkäänkin. Täällä suositukset on max viisi päivää. Ja pakkasessa puolisen vuotta.

Sinttu: meillä imetysväli vaihtelee aika paljonkin. Illalla kuuden ja kahdentoista välillä poika juo yleensä useammin, silloin väli saattaa olla vaan pari tuntia. Öisin, aamuisin ja iltapäivisin syöttöväli saattaa olla viisikin tuntia.

Ja omat navat: Meillä oli ihana ilta miehen kanssa eilen!! Ekaksi mentiin sinne leffaan Sherlock Holmesia katsomaan, ja sen jälkeen vielä sushibaariin herkuttelemaan. Ihan oikeat treffit siis! <3
 
Sinttu, meinasinkin huomenna soittaa neuvolaan ja ihan varmuuden vuoksi kysellä että mistä vois olla kysymys ja että miten toimin jos tuntuu että se henki ei ala kulkemaan. Eilen tosiaan käänsin tytön kasvot lattiaan päin välittömästi että valuu alaspäin ne oksut ja siitä sitten katsomaan että kulkeeko se henki vai ei, en oikein tiedä mitä oisin tehny jos ei olis alkanu kulkea, varmaan taputellut selkään. Nenäniisturilla oon saanu nenän puhistettua sitten aika kätevästi niin ei jää sitä oksua nenäröörwihin lillumaan. Ite olen nähnyt päiväkodissa kun eräs kokenut työntekijä on samankaltasesa tilanteessa kääntänyt lapsen ihan melk ylösalaisin... hui, vieläkin puistattaa ko tilanne...[:o]
 
Hei kuka on kertonut Joonalle, että yöllä on kivaa kukkua?? Vartti sit sain sen vasta taipumaan petiin, tosin vähän pelkään, että se herää tunnin sisään syömään ku edellinen ruokailu oli jo iltapala puol kympiltä ja sen jälkeen se sitten otti 5min unta ja nous palloilemaan. Ja koska itse en päässyt oikeeseen aikaan petiin, niin nyt sitten ei väsytä... Ja tavoistani poiketen siivosin miehen juhlien jälkiä keittiöstä, vaikka yleensä odotan ees pari päivää, et se hoitais homman ite, jotta voin sit kunnolla murjottaa ja kiukutella, jos niin ei tapahdu :D

Ailime, ihanaa, treffit maailman rakkaimman miehen kanssa! :) Ehkä munkin pitäis ehdottaa tolle omalle rakkaimmalleni... Jos sit vois vaikka hiljalleen kokeilla vähän ratkoa tikkejä sen jälkeen, kun jälkivuotokin alkaa olla takanapäin (toivottavasti)... Onpas nyt taas poskia kuumottelevia ajatuksia tällä tytöllä, dimdam ^^

Edit: Ou nou... ekat tunnustelevat rääkäisyt kuuluu jo. Toivottavasti ukkeli vain nukahtaa itsekseen! Oppi ehkä liian hyvälle, kun koko eilispäivä ja tää aamu sitä lellittiin mummin ja tädin voimin, eikä joutunut juur yhtään viihtymään yksikseen!
 
Terve kaverit!
 
Täällä kirjoittaa tänään tasan 1-kuisen Ollin äiti, joka on vihdoin kahlannut KAIKKI kirjoitukset läpi! Kun oli ihan pakko saada tietää jokaisen jokainen kuuluminen, addiktoiva tämä palsta, kaiken muun lisäksi [:D]
 
Kiva ollut lukea, että kaikista yörääkymisistä, rintaraivareista, särkevistä nänneistä sun muista tämän ajan ihanuuksista huolimatta selvästi meillä kaikilla vauva-arki on lähteny tosi mallikkaasti käyntiin. Onnittelut vaan kaikille meille, hei, me aletaan olla jo aikamoisia äitiyden eksperttejä!! Odottajat jo käy täällä kurkkimassa meiltä hyviä vinkkejä, olkaamme ylpeitä [;)]
 
En millään tietty muista kuka mitäkin mielenkiintoisia ja hyviä juttua täällä kirjoitteli, mutta tässä kommentteja muutamiin aiheisiin omalla navalla höystettynä:
 
"HÖKÖTYS" rinnoilla, eli täällä myös tuttua tuo pään vatkaaminen (melkoiset heviliikkeet meidän pikku-rokkarilla), hihkuminen, raivoominen ja ei sitten millään rinnalle rauhoittuminen. Onneks vähenemään päin mutta ite en ole suoranaista syytä sille keksinyt, koska usein saattaa tulla ihan seesteisen imuttelusession keskellä ja täysin arvaamatta. Nänni liikkuu edes takaisin avonaisessa suussa, välillä sitä puristetaan äristen ja silmät sirrillään mutta muka yhtäkkiä imuote ei löydykään. Ite oon ottanut tavaks vaan vaihtaa rintaa tai nostaa pojan vähäks aikaa pystyyn kokonaan. Yleensä tehoaa tai jos ei niin joskus poika vaan sammuu kesken tollasen raivarin - naps vaan ja taju lähtee kallosta ja uni maittaa. Hassuja nuo [:)]
 
Pumppaaminen. Hitto mitä mahtipumppaajia täällä kirjoittaa! Itellä ollut ongelmana saada edes 20 ml kerralla per tissi. Ja olen alkanut stressaamaan koko asiasta ja mitä enemmän v-tuttaa kun yrittää pumpata, niin sitä varmemmin pysyvät tän tissibaarin hanat kiinni. Joskus sitten rennosti, kiireettä ja vauvaa katsellen oon saanu jonku 80 ml kerättyä kerralla kahdesta rinnasta yhteensä mutten KOSKAAN edes desiä. Kateellisena vähän luen teidän määristänne... Kun niin haluisin komeet varastot pakastimeen ja myös antaa helpommin isälle syöttövuoroja. Täällä ei oon Nan- ja tuttelityyppisiä korvikkeita ollenkaan, vaan jauheita ja en jaksais ruveta niiden(kin) kanssa pelaamaan. Outoo muuten toi pumppaus, koska muuten mulla tulee maitoo suihkuumalla ja koskaan ei tissit tyhjene kokonaan. Hmph.
 
Katsekontakti. Meillä vähän samaa naamanväistelyä liikkeellä, lamput ja varsinkin mustat kuviot valkoisella (oli sitten paidan teksti tai turvakaukalon kaari vasten valkoista seinää) on paljon kiinnostavampia. Se bongaamani hymykin jäi sitten yhteen kertaan toistaiseksi, lisää (tietoisia) hymyjä täällä metsästetään. Tästä aiheesta Tuikille erityistsemppaukset - toivottavasti asia on edennyt ja olet saanut varmuuden siitä, että kaikki on kunnossa tai vaihtoehtoisesti saanut hyviä ohjeita ja tukea tulevaisuuteen!
 
Niskapeet. Oli komeen inhorealistinen kuva Ailimella [:D] Meillä just tänä aamuna tuli vähän vastaavat. Ja miks aina JUST sillon, kun on valkosta päällä? Meillä alkaa kaikki valkoset olla mukavasti okralaikullisia... Vaikka kuin huuhdon heti pahimmat pois ja pistän pesuun niin kyllä meillä ainakin on laikkua jäänyt vaaleimpiin vaatteisiin. Äippä toi muuten LV-pesuaineet Suomesta, heti väheni Ollin ihon kuivuus selvästi.
 
Kipeet boobsit. Härregyyd, kun yks yö sattu toiseen tissiin! Kärsin ilmeisesti Maarisen usein varoitteleman tissitulehduksen mutta tosi pikana. Heräsin järkkyyn tissikipuun ja hirveeseen viluhorkkaan. Yleensä nukun lähes alasti ja vielä ilman peittoa mutta nyt laitoin monta kerrosta vaatteita ja ryömin paksun täkin alle. Heräsin tunnin päästä syöttämään ja tissi huusi sitä kuuluisaa hoosiannaa. Tajusin ottaa särkylääkettä ja takas petiin, oli ihan kuumehorkka olo. Hieroin kipeetä rintaa ja valvoin tuskissani seuraavaan syöttöön ja kun sen jälkeisten unien jälkeen heräsin niin olo oli melkein back to normal, hirvee hiki ja ahdistus vaatteista, möykky kadonnu tissistä, joka edelleen oli kipee mut siedettävästi. Voiks tää teistä olla mahdollista, siis et kärsin rintatulehduksen tollasena 5 tunnin pikahyökkäyksenä??!! Tissi on ollu vähenevissä määrin senkin jälkeen kipee mut koko ajan parempi. Nyt oon paljon tarkempi lämpimänä pitämisen kanssa...
 
Pullojen sun muiden keittely. Mulla on sellanen ongelma, että tuntuu pumppauskertoja jäävän väliin, kun koskaan ei sopivalla hetkellä oo pumppu steriili ja sitte ku olen sen keittäny, jäähdyttäny ja kasannu on hetki jo ohi. Kysyisin siis, että kuinka kauan osat pysyy steriilinä keittämisen jälkeen? Mulla Aventin pumppu ja ohjeista luin, että sillä kalliilla erikoishärvelillä steriloinnin jälkeen viis tuntia (mulla siis sitä ei oo vaan keittelen kattilassa). Sit mua on myös ihmetyttäny se, että käsinhän se pumppu pienine kumitäppäosineen kootaan, et eiks se steriiliys jo häviä siinä?? Ja entä tutti, täytyykö se keittää tyyliin joka kerta ku vauva on sylkeny sen suustaan vaikka omalle lakanalleen? Vai onko lattia se raja?? Sori tosi pöntöt kysymykset, mut nää on mietityttäny mua paljon. Mä muuten oon lukenu maidon säilyvän jääkaapissa 2 vuorokautta, eli siinä vielä yks lukema näihin pohdintoihin lisää [&:]
 
Muiden neuvot. Meillä menny muuten aika kivasti, mutta alussa tuppas ottaan aivoon, kun kaikki paikalliset oli ihan paniikissa siitä, että vietiin Ollia ulos niin aikasin! Kaksviikkoinen +15 asteessa, ootteko ihan hulluja!!?? No, nyt täälläkin on tosi kylmä ja kun pakkaseen kai pitäis totuttaa kertomallanne tavalla vähitellen, niin ollaan päätetty oottaa tää täällä harvinainen kylmäjakso ja ulkoilla sitte taas ku palataan normaalimpaan +10 asteen tienoilla pysyttelevään talvisäähän. [:)] Hih, täällä muuten lääkäri kielsi ehdottomasti ostarit 2 vuotiaaks saakka! Tuli vaan mieleen, ku joku teistä oli Jumbossa seikkaillu 6 tuntia. Hassu suositus, mut täällä volyymin ja valojen käyttö on vähän eri mittapuissa ku Suomessa, vähän sama ku veis vauvan diskoon, hehe.
 
Vatsavaivat. Täytyy sanoa, että meillä on lähes täysin säästytty vatsavaivoilta - toki välillä kipristelee ja poika ärisee sellasella "perkele"-äänellä ku vääntää röyhyä tai kakkaa mutta ei ole tuskaisen oloinen ja vähän kahden viikon iässä alkaneet vatsakiemurtelutkin oikeestaan kadonneet. Ilman tippoja mennään siis täällä vielä toistaseks, katotaan nyt kun oon päättäny t
 
Huomenta päivää!

Vieläkö kaikki nukkuvat valvottujen öiden jäljiltä? On niin hiljaista täällä...
Oli ihan pakko tulla huutelemaan, että minä sain juuri ensimmäisen aidon ja leveän hymyn!!! [:D]
Poika napitti suoraan silmiin kun höpöteltiin tuossa ja räväytti oikein riemukkaan leveän hymynsä [:)]...olipa mukava hetki!

Muuten täällä nukutaan ja kukutaan samalla tavalla kuin aiemminkin..mutta ihmeen hyvin meillä saa nukkua.
Pari syöttöä kolmen tunnin välein yöllä, ja aamusta vaihtelevasti köllitään aika pitkäänkin toisinaan.

Poika on ollut koko viime viikon tukkoinen ja tuhissut. Kuumetta ei onneksi ole tullut, mutta on tuo rohina ikävää.
Olen antanut keittosuolatippaa ja imenyt räkää sillä nenäfriidalla/niistäjällä. Vaan eipä se räkäkään ole oikein ulos tullut. Minusta vähän kuulostaa siltä, että keuhkot rohiseepi..ja mietinkin, että pitäiskö soitella tänään neuvolaan ja vähän kysellä...joko pitää lääkärille kiikuttaa.
Kuitenkin pojalla tuntuu henki kulkevan, että siinä mielessä ei hätää...
Nostin sängyn päätyä, ja ollaan höyryhengitelty kylppärin lämpöisissä höyryissä...ehkä tää tästä.

Kun oltais viikonloppuna ristiäisissä terveitä. Kaikki kävi hyvin niidenkin osalta. Saatiin ja ehdittiin hankkia se isyysasia kuntoon, ja säästytään turhalta paperisotkulta [:)]
Meillä on aivan ihana nuorisopappi, ja oli leppoista juttutuokiot viikonloppuna, kun tavattiin. Siinä kahvitellessa hurahti pari tuntia, kun innostuttiin juttelemaan niitä näitä ja pappi kertoili omasta kaksivuotiaastaan...lisäksi pohdittiin maailman menoa ja lasten sekä nuorten oloja...nykypäivän kiireitä...[8|]

Kävin kaupungilla shoppailemassa (alunperin meidän piti lähteä yhdessä koko poppoon, mutta poika oli niin tukkoinen, ettei viitsinyt tuonne pakkaseen hänen kanssaan lähteä...)
...mutta kyllä teki taas hyvää "tuulettua hiukan", kun päivät kuluu niin nopeasti ja rattoisasti tuossa sohvan nurkassa tai peiton alla makkarissa. Keittiössä ehtii aina välissä piipahtamaan ja ruoanlaittokin on ihan oma numeronsa...usein poika just silloin kaipaisi seuraa kun yrittää jotakin laittaa ja tehdä...
Usein poika onkin sitterissä keittiönpöydällä että saa jotakin aikaiseksi.

Meidän aamut alkavat "inkkarimusiikilla" joka on tosi rauhallista ja rentouttavaa...ja illalla soivat tuutulaulut "Aa aa Allin lasta" on pojan suosikki [;)]

Usein isi nukuttaa pojan sitten meidän sänkyyn, jossa tuo tuntuu olevan tosi tyytyväinen ja onnellinen (pehmeä lämmin peti)...ja nostamme hänet myöhemmin puolen yön kieppeillä syötön myötä omaan koppaan, jossa nukkuu seuraavat kolmisen tuntia...yöt menevät jo omassa sängyssä, mutta aamuyöstä rauhoittuu taas äidin kainalossa, ja äitikin saa paremmin nukkua...kunnes taas "komennetaan" syötävää...

No johan tässä hypättiin uniasioihin, kun piti kirjoitella tuosta kaupunkireissusta sen verran, että oli ihan pakko hakea pojalle muutamat 62cm. housut ja sukkia. Ollaan siirrytty jo 60-62cm vaatteisiin.
Hiukan riippuu vaatteesta miten asettuu päälle, kun joissakin on pitkäntuntuiset lahkeet, mutta muuten hyvät, ja toiset taas on selkeästi liian löysiä ja isoja...pienemmistä bodeistakin jää sitten rintakehä paljaaksi, että mieluummin isompaa...
Taas tuli osteltua kaikkea ihanaa...
Ja samalla reissulla hain ristiäispöytään kauniit kynttilät ja koristeet...

Treffit oman miehen kanssa kuulosti kivalta [:)] Ailimeko se oli "treffaillut" ...
Laatuaika on tärkeää...me ei juuri mihinkään kaksin päästä. Meillä asuu isovanhemmat kauempana, eikä ole montaa vaihtoehtoa mihin pojan jättäisi hoidettavaksi.
Nyt on kuitenkin kalenterit tarkastettu ja laivareissu (22h)varattu Maaliskuun alkuun, ja laatuaikaa odotellaan.
Isukin syntymäpäivät lähestyvät ja jos sitten vaikka niitä juhlistettaisiin.
Kyllä jo jännittää kuinka ikävä tulee pienokaista, kun tiedän että kova[:o]...silti "uskalletaan"lähteä ja ottaa kunnon irtiotto arjesta. Ja tiedetään, että pienokainen on hyvissä käsissä.

Rinkku kirjoitteli noista pelottavista "tukehtumistilanteista". Itse olen pari kertaa myös pienen nostellut "heikunkeikun", kun vuoden ikäinen veteli näkkäriä ahnaasti ja murut kurkkuun...kyllä siinä vaistomaisesti vaan toimii.
Ja oma poikakin on pari kertaa pelotellut pullosta juodessaan, kun juo niin ahnaasti, että ei muista nielaista välillä, ja liian paljon menee kurkkuun kerralla, niin on yskinyt, ja minä taputellut hiukan etukenossa pojan pää alaspäin suunnattuna, että tulee ulos jos meinaa tukehtua [:o]
Viimeksi isukki säikytti minut, kun syötti ja poika alkoi yskiskelemään (kurkku täynnä maitoa)...isukki ei toiminut niin nopeasti kuin itse yleensä hätäpäissäni (vaikka kylläkin nosti hänet ylös ja taputteli), ja minä käskin hänen painua ensiapukurssille [&:]
Nuo tilanteet tulevat niin äkkiä.

Yhden pienokaisen pelastin kerran päiväkodissa putoamasta aika korkeankin muovisen liukumäen ylätasanteelta. Tasapaino petti pienokaisella ja meinasi tulla pää edellä sieltä sivusta alas, mutta nappasin hänet lennosta kiinni [:o]...
Tekevälle sattuu ja tapahtuu, mutta on kitenkin hämmästyttävää kuinka lapsella on luontainen itsesuojeluvaisto, ja kaikki keikkuminen näyttää meistä aikuisista aika hurjalta, mutta hengissä nuo lapset yleensä selviävät mitä ihmeellisimmistäkin paikoista.
Itse olen huomannut itsessäni aika paljon tuollaista ei, ei, älä....ylisuojelevaisuutta (jotenkin sitä näkee sielunsa silmin aina ne pahimmat vaihtoehdot kuinka voi käydä...), ja olen koittanut kehittyä siinä suhteessa hiljaisemmaksi...antaa lapsen touhuta ja kokeilla tietyissä turvallisissa rajoissa.

Mariannaehtikin väliin...noista kakkapyykeistä sen verran, että on tosiaan vaaleille pyykeille todettu täälläkin jäävän tahroja, joten minä suihkin surutta tahranpoistoainetta kakkatahroille, joskin ensin ain mahd.pian koitan huuhdella lämpöisellä vedellä pahimmat kakat pois alta...ja tahrat on lähteneet. On komeita oranssinkellertäviä läiskiä muuten vaatteissa.

No..kylläpä tämä juttu taas kulkee raiteilta toisille...kun koitan epätoivoisesti kommentoida edes joihinkin juttuihin jotakin.

Luulen, että kommentit jäävät taas osaltani tosi suppeiksi ja yksitoikkoisiksi.
Vetäydyn tästä syömään (nyt kun vielä ehtii)...

 
Tuteista vaan huikkaan... jos lattialle tippuu, niin huuhtelu vedellä kyllä riittää. Voi olla ylihysteriaa, mutta itse keittäisin ainakin ekan kuukauden ajan päivittäin tutit, ehkä toisenkin ja sitten pikkuhiljaa harvemmin. 
 
Tervehdys neuvolasta!

Täti otti meidät vastaan ja vuodatin sille pitkät pätkät kuinka on ollut vaikea saada kontaktia(tosin nyt viikonloppuna tillitteli aika kovasti, jee :)) ja poika on ollut muissa maailmoissa yms. Riisuin pikkusen ja neuvolatäti asettuu asemiin ja nappaa pojun käsiinsä. Ja mitä tekee pikku Kaapo? Tuijottaa neutätiä silmät ympyräisinä, väläyttää hurmaavan hymyn ja siirtää sitten katseensa muhun(joka huolestuneena pälyilen siellä olan takana) ja tillittää varmaan 2 minsaa putkeen, hymyilee ja jokeltelee.... Neutäti naureskeli, että ei teillä kyllä mitään ongelmaa tuossa kontaktissa ole. Kirjoitti korttiinkin, että hyvä katsekontakti ja hymyilevä poika. Hihii, ihananaa kun vauveli katseli, mutta hieman punoitti äiskän posket kun yritin selittää, että ei tää kyllä näin kovasti silloin aikaisemmin katsellut.
Täti sanoi samaa kuin täälläkin, että vauvat kehittyy niin eri tahtia ja ovat tosiaan niin likinäköisiä alussa, että ei ehkä ole edes nähnyt minua jos olen ollut liian kaukana. Pääasia, että nyt se katse sieltä löytyi kuitenkin. Kehoitti vielä soittamaan jos jotain muita huolia on, niin voidaan katsoa tilannetta yhdessä, ettei tarvi yksin murehtia.
Strategiset mitat muuten oli 4730g ja 55,7 cm. Hienosti on kasvanut ja kaikki näyttäisi olevan ihan kunnossa. Huh, helpotus.

T: hieman ylihuolehtivainen äiskä, jolla taitaa olla vaikeuksia hyväksyä, että vauva on vaan helppo vauva. [:D]
 
Päivää!

Voi ihanaa, onko muuallakin sama ilmiö, ettei lämpömittari enää olekaan kuin piirun verran pakkasella?! Täällä näyttää -6c ja uskaltauduin vauvan nukkuessa jättää sen tohon keskenään uinumaan (on mies siis makkarissa, mutta ei ihan herkästi sieltä herää) ja kipaisin kellariin hakemaan vaunut. Kunhan Joona herää ja saa vähän ruokaa ja seurustelua, niin sitten puen sen ja tuuppaan vaunuihin ja lähden kävelylle! Ihanaa! Tää on siis meidän ensimmäinen vaunulenkki, ja poika on jo 26 päivää vanha! :O

Marianna, tosiaan, täällä muut käy meitä kuikuilemassa ja hakemassa vinkkejä ja sielunhoitoa! Ihanaa! Ehkä me ei sitten ihan ultimate-hölmöjä ollakaan :) Ja onnea kuukaudenvanhalle Ollille :)

Tosta pumpun ja pullojen steriiliydestä, niin en mä oo tullu edes ajatelleeks, ettäkö pumppu pitäis olla ihan tuntien sisällä käyttöä ennen steriloitu! Say whoot?? Eli en mä vaan oo näin toiminut, vaan oon steriloin sen yleensä käytön jälkeen ja sitten se on käyttövalmis kun tarviin, oli se sitten tunnin tai päivän päästä! Ja ihan samaa oon miettinyt, että tuleehan sitä klämittyä siinä kootessakin, enkä mä tissiäkään pese ennen pumppausta :D
Tutti tulee kyllä melkein kerran päivässä steriloituakin, noiden pullopesujen yhteydessä se menee kätevästi samaan kattilaan :) Ja onneksi tuttejakin meiltä löytyy jo 4, ihan varmuuden vuoksi :) Usein toi poika kuitenkin onnistuu puklaamaan myös tuttinsa sottuun, että kyllä siihen varmaan jotain maitojäämiä jää. Ja jos tipahtaa (kotona) lattialle, niin sillon sen vaan huuhtasee ja antaa takas :)
Maidon säilyvyydestä ei meillä kyllä tarvii murehtia, sillä pumppauksen jälkeen se tulee kyllä käyttöön ihan tuntien sisällä, eli seuraavalla syötöllä... Eli jotain hyvää siitäkin, ettei maitoa heru ;) Eikä kyllä korvikkeetkaan happane kaappiin, laskeskelin tossa jopa, että meille voi ostaa pian niitä 5dl tetroja ja tulee kyllä käytettyä sen 24h avaamisesta, kun tota korviketta uppoo...

Ihanalta kuulostaa myös Ninoskan suunnittelema risteily miehen kanssa! Ja vaikka se ikävä poikaa tuliskin, niin sitä ihanampaa on sitten palata kotiin ja takas arkeen :)

Noniin, nyt mä malttamattomana odotan ton beiben heräämistä, että päästäis kokeilemaan vaunuja! (tosin mun täytyy vielä saada aisa käännettyä toiselle puolelle ja onnistua laskemaan se selkänoja alemmas - tumpelo-mami taas liikenteessä ;)

EDIT: Ihanaa, että Tuikin Kaapo on alkanut ottamaan noin hienosti katsekontaktia, ja että muutoinkin kaikki oli mallillaan! Mukavan oloinen neuvolantäti teilläkin, kuulostaa siltä, että hän on oikeasti läsnä ja tahtoo olla tukena :) Nyt sitten vain nauttimaan pienten simmujen tillityksestä ja hymyistä! <3
 
PÄIVÄÄ!

Olipas ihana lukea noita piiitkiä kuulumisia! kiitos kiitos! Ja tästä tulikin mieleeni seuraavaa: tuolla yläpalkissa vilahtelee välillä tuttuja nimmareita ja niitä vähemmän tuttuja niin:
TERVEISIÄ KAIKILLE PINOLAISILLE jotka ei kerkee kirjottelee! Teidät on havaittu!


Niin ja ...Pranametri, minnekäs sinä häippäsit tarinoinesi? Täällä tulee ikävä! Toivotavasti kaikki on jotenkuten mallillaan!

Tuo onkin jännä juttu, tuo maidon säilymiseen liittyvä ohjeistus. Niinhän siellä imetystukilistan sivuilla tosiaan puhutaan aika pitkistä säilymisistä! Nää mun "faktat" :) tulee sen mintnvihreän äippäpakkauksen ajalta, voipi olla yhtä vanhentunutta kun vuoden vanhat huonnenlämpöiset tissipiimät... Ei vaan, sillon kun luovutin sitä maitoa, niin olivat tosi tarkkoja. Ne luovutusmaidothan menee pääsääntösesti keskosvauvoille. Ja nekin vielä pastoroidaan. Sanoivat sillon, että kolme päivää jos on jääkaapissa, niin he pakastaa ja steriloi sen hätävaraksi... Niin tai näin, mitäpä sitä turhaa tuonne voipaketin viereen jättää happanemaan!

ARVATKAAS mitä minun pikkupikku aivoni nostivat muistojen sinisetä syvyydestä? TÄÄ tissien kipunointi, sen toisen, kun alkaa imettää! Vahnasta muistista, viimeyönä syötellessä, painoin varovasti sormenpäillä tirisevää nänniä! Ja jeeee.... siihen loppui se tirisevä tikkumainen maidonnousu kipu! KOKEILKAA muutkin
että tiiän, toimiiko se oikeesti!!!

------------ jaahah, se on menoa taas kahisevien vaippojen ihanaan vauvantuoksuiseen maailmaan.....
 
maarinen, mun kipunoiviin nänneihin ei auta kuin vesihaude... ja se on hieman hankalaa yrittää lilluttaa toista tissiä samaan aikaan vesihauteessa, kun toista koittaa pitää vauvan suussa ;) Saati sitten julkisella paikalla hyökätä tissiä veteen lilluttelemaan kipinöinnin hyökätessä :D
Toivottavasti muilla tepsii tuo sormella painaminen! :) Kiitos kuiteskii hyvästä vinkistä!

(täällä edelleen malttamattomana odottelen Joonaa hereille, että päästään UUULOOOOOS!)
 
Ai en mäkään noita pumppuja sun muita oo just ennen käyttöä steriloinu. Pessy käytön jälkeen ja keittäny ehkä joka toinen käyttökerta. Ja tutit menee takasin suuhun pudottuaan, joskus saatan hihaan pyyhkästä.. Päivän yleensä käytän samaa ja keitellään joka toinen päivä. Laiska äiti.

Tuik ihanaa että teidän neuvolakeikka päättyi onnellisesti! Ja nauti teidän helposta lapsesta, kyllä hänkin vielä ehtii vaatimaan huomiota varmasti ihan kyllästymiseen asti!

Ihana maratonkirjoitus Mariannalta! Mulla on kans ollut kaks kertaa tollanen pikatissitulehdus ja kerran kunnolla. En tiedä sitten oliko nuo kaks 'vaan' tiehyetukoksia, otin kans heti särkylääkettä ja meni nopeesti ohi. Samapa tuo, kunhan paranee nopeesti, toi eka kerta oli kurja kun olin ihan kanttuvei ja vielä yksin kotona.

Meidän poika sai passin tänään! [:D] Mahtava kuva, jonka pitäis mennä viisvuotiaaks asti, hehee. Tuskinpa sillon enää tunnistaa tuosta. Torstaina siis lähdetään Saksanmaalle jossa on lämmintä! Siis nollassa, joka tuntuu jo keväältä! Työreissu ja iskä lähtee hoitohommiin. Jänskättää kyllä vähän miten toi lentäminen menee ja mitä kaikkea sitä pitääkään ottaa mukaan.

Ja huomenna on vihdoin JÄLKITARKASTUS! Onko teillä kellään ollu, mitä siellä tehdään? Kaikki tikit on vihdoin sulaneet ja jälkivuotokin on tosi niukkaa. Lantionpohjalihakset on kyllä vielä ihan jossain omissa sfääreissä, ne vaatiikin yllättävän paljon aikaa ja jumppaa palautuakseen. No jos nyt vihdoin pääsis petihommiin niin eiköhän ne siitä voimistu! [;)]

Liikunnasta, ei näköjään kannata alkaa liikaa huhkimaan. Kävin vähän seinäkiipeilemässä viikko sitten ja ei olis kannattanu. Vatsalihakset ei kestäny ja tuntu ku olis revähtäny vähäsen, oli kipeet (ei onneks pahasti) muutaman päivän. Eli malttia vaan mammat, kyllä sitä sitten kerkee!

Meillä nukutaan yöt hienosti 21-09, mutta päivällä toi nukkuminen ei oikein vieläkään onnistu. Ite en vaan osaa nukkua yöllä tota väliä, usein pääsen petiin vasta puolenyön paikkeilla ja täällä siis edelleen syödään 2h välein päivät yöt. Päivisin jos joskus ehtii vaakatasoon niin sit ei uni tuu. Täytyy sanoa että nyt oon kyllä todella väsynyt, ihan pyörryttää ja oksettaa välillä. Mutta kyllä tämä tästä, kai tuo poikanen kohta alkaa nukkumaan pitempiä pätkiä. Ja jos vaikka joskus vielä lämpenee ennen kevättä niin saa päivisinkin ulos nukkumaan kun siellä menee ainakin tunti putkeen, joskus kakskin!

Ainiin vielä D-vitskuista, meillä on käytössä uus tuote, MiniSun ja toimii ainakin meillä hyvin. Se on vesiliukonen ja vaikka aluks vahingossa annoin tupla-annoksen ei aiheuttanu vattaongelmia. Ainoo miinus on et pitää säilyttää jääkaapissa eli hankalampi kuljettaa reissussa mukana.

No nyt taas hommiin, ihanaa maanatai-iltaa kaikille!

ja väliin olikin tullut Sintun IHANA hymynaama! [:D]
 
Takaisin
Top