Tammikuiset 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Badgyal
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itselleni tuli lapsettomuushoitojen suhteen niin täydellinen väsymys loppuvuodesta 2024 ja tammikuussa 2025 (ICSI, saatiin kuusi alkiota pakkaseen, tuoresiirto piti peruuttaa flunssan vuoksi), että pyysin puolisoltani lupaa olla ajattelematta lapsettomuushoitoja vuoteen. Aloin jo henkisesti tottumaan ajatukseen, että me olisimme kahden. Vaikka pakkaseen oli saatu kuusi alkiota tuntui pelkkä ajatuskin PASsista ja mahdollisesta pettymyksestä ylitsepääsemättömältä. Koska vuosien aikana on tullut tikutettua niin monta kertaa ja raskaustesti on ollut negatiivinen oli huhtikuun lopussa täysin epäuskoinen olo, kun testissä viimein näkyi ylläriluomuplussana ne kauan toivotut ja odotetut kaksi viivaa. Nyt menossa 18rv ja viimein kerrottiin perheillemme, että vuoden vaihteessa meidän perheessä onkin kolmas ihminen.

Ystävistä olen kertonut vain kaikkein läheisimmille ystäville (+ muutamalle muulle, koska raskausajan vitamiinit oli vahingossa jääneet keskelle ruokapöytää ja en kehdannut asiaa sitten salailla). Vielä mietityttää missä kohtaa uskallan kertoa laajemmin ystäville tai sukulaisille, että meille on tulossa vauva. Kaikki olivat jo tottuneet ajatukseen, että meidän perheessä ovat vain minä ja puolisoni.

Ehkä omakin epäusko alkaa pian helpottamaan.

Tervetuloa joukkoon mukaan @Eksymä ! Kiva saada uusia keskustelijoita. Suurin osa meistä on päässyt jo salaiselle puolelle ja siellä keskustelu käykin kiivaana. Kannattaa siis kerätä viestit täällä julkisella puolella täyteen ja tulla sinne myös kurkkimaan keskusteluja. Mutta kyllä täälläkin vielä viestejä jonkin verran tulee ja salaiseltakin puolelta käydään täällä lueskelemassa. :smiling-eyes:

Tervetuloa joukkoon mukaan @Eksymä ! Kiva saada uusia keskustelijoita. Suurin osa meistä on päässyt jo salaiselle puolelle ja siellä keskustelu käykin kiivaana. Kannattaa siis kerätä viestit täällä julkisella puolella täyteen ja tulla sinne myös kurkkimaan keskusteluja. Mutta kyllä täälläkin vielä viestejä jonkin verran tulee ja salaiseltakin puolelta käydään täällä lueskelemassa. :smiling-eyes:

Kiitos kiitos, katsotaan nyt jaksanko kirjoitella vielä reilua pariakymmentä viestiä sinne salaiselle puolelle päästäkseni. Aika hiljaa ja omin ajatuksin on tullut tätä odotusta tähänkin asti vietettyä :)

Mä kerroin parille läheisimmälle ystävälle raskaudesta heti, kun plussan sain, varhaisultran jälkeen muille läheisille ja kun oli viikkoja 12+4 kerrottiin ihan kaikille! 🤗🥳 Ja jotenkin se, kun lopulta sai huutaa raskaudesta koko maailmalle, sai asian taas todellisemmaksi ja onnellisemmaksi, että jeeee meille tulee vauva! 🥹😍

Mutta toki muistan, että pelkäsin välillä, että tulee keskenmeno ja kuinka monelle joudun kertoa siitä, mutta ne ihmiset ketkä alussa tiesivät tietävät aina ihan kaiken ja varmasti kertoisi jos jotain pahaa kävisi.
Ja tottakai edelleen voi käydä, mutta salailu on enää ollut hankalaa, kun maha on kasvanut jo kovasti vaikka vasta 15+6 viikot 🫄😅 Mutta jo kolmatta, kun odottaa niin kai se on normaalia.

Tää on kyllä raskaana ollessa hienoa, kun pidätyskyky ei oo ehkä parhaimmillaan ja saa varoa aivastamista, hyppyjä yms. 🫣😅 Mulla on nyt yli viikon ollut flunssa ja aivan kauhea yskä, missä tulee sellaisia yökkimiskohtauksia ja tuntuu, että meinaa monta kertaa päivässä tulla kusi housuun! 🤣 Onko tää osa sitä ihanaa raskaushehkua?! 😍🤗😂

Sama juttu, aivastellessa meinaa livahtaa 🫣
Tänään oli neuvola, vauva esitteli sydänääniä hienosti pitkän kaavan mukaan 😍. Sokerirasitustulokset oli hyvät. Muutenkin kaikki ok.
Reilun viikon päästä rakenneultra. Odotan tosi kovasti!!
19+3 tänään ♥️

Mullakin jo lukuisia kertoja lorahtanu ja saanu juosta äkkiä vessaan, kun kuukauden ollut nyt hirveää yskää😬 Pitäisi varmaan enemmän lantiopohjalihaksia treenata. En jotenkaa aiemmin tajunnut niiden tärkeyttä, mutta nyt kyllä sekin konkretisoituu.😅

Joo ite miettinyt nyt samaa, että vihdoin vois olla aika alkaa reenailee kunnolla lantiopohjan lihaksia, että helpottais vahinko lorahtelut 🫣😅 muuten saa alkaa vaippoja käyttämään 🤣

Joo ite miettinyt nyt samaa, että vihdoin vois olla aika alkaa reenailee kunnolla lantiopohjan lihaksia, että helpottais vahinko lorahtelut 🫣😅 muuten saa alkaa vaippoja käyttämään 🤣
Luovutin jo: kun flunssa iski, oli järkevämpää ostaa tenapakkaus kuin jännittää, onko vaatteissa tahattomasti tullut tahra.

Lantionpohjan ja keskivartalon lihasten kunnosta yritän pitää huolta harrastamalla tanssia. Toivottavasti harrastus voi jatkua ihan viimeisille raskausviikoille asti.

Ootteko jo selvästi alkaneet tuntemaan vauvan liikkeitä?

Välillä mietin, että oiskohan tämä nyt, mutta omalla kohdalla ainakin kaikki on vielä niin vaimeaa, etten uskalla varmaksi sanoa, että tuossa se tunne nyt varmasti on.

Ootteko jo selvästi alkaneet tuntemaan vauvan liikkeitä?

Välillä mietin, että oiskohan tämä nyt, mutta omalla kohdalla ainakin kaikki on vielä niin vaimeaa, etten uskalla varmaksi sanoa, että tuossa se tunne nyt varmasti on.
Mä tunnen sellaisia pieniä tökkäsyjä tuola aika alhaalla vielä, mutta kuitenkin sillee pystyy jo tunteen, että on kyse vauvasta. Ja tunnen joka päivä ne vaan tossa tietyssä kohdassa oikealla alhaalla. Mulla istukka edessä vasemmalla niin se vaimentaa luultavasti sen puolen liikkeet. Vielä kumminkin on vaimeita, mutta kai ne pikkuhiljaa voimistuu tässä puolessa välissä.

Mä tunnen sellaisia pieniä tökkäsyjä tuola aika alhaalla vielä, mutta kuitenkin sillee pystyy jo tunteen, että on kyse vauvasta. Ja tunnen joka päivä ne vaan tossa tietyssä kohdassa oikealla alhaalla. Mulla istukka edessä vasemmalla niin se vaimentaa luultavasti sen puolen liikkeet. Vielä kumminkin on vaimeita, mutta kai ne pikkuhiljaa voimistuu tässä puolessa välissä.
Itekin oon tuntenut jotakin oikealla alhaalla ja kun pariin päivään tuntemuksia ei ollut ehdin jo vähän huolestumaan. Oon miettinyt kuitenkin, olisiko tuntemukset voineet olla myös kohdun kasvamiseen liittyviä kipuja, eikä välttämättä vauvan liikehdintää. En muista, onko istukan sijainnista ollut mitään puhetta - varmaan se selviää rakenneultrassa kahden viikon päästä!

Itekin oon tuntenut jotakin oikealla alhaalla ja kun pariin päivään tuntemuksia ei ollut ehdin jo vähän huolestumaan. Oon miettinyt kuitenkin, olisiko tuntemukset voineet olla myös kohdun kasvamiseen liittyviä kipuja, eikä välttämättä vauvan liikehdintää. En muista, onko istukan sijainnista ollut mitään puhetta - varmaan se selviää rakenneultrassa kahden viikon päästä!
Joo rakenneultrassa viimeistään tuo istukan sijainti kyllä selviää, mutta voi olla ettei siitä yleisesti aiemmin mainita ellei juuri ole edessä/alhaalla.🤷‍♀️ Mulla noi liikkeet on sellasta kivaa kuplintaa tai jotain muljahtelua, ettei ainakaan mulla mitenkään kivuliasta ole. Välillä kyllä on jomotellut ja vihlonut, niin ne olen tulkinnut kohdun kasvukivuiksi.

Mullakin vielä aika epäsäännöllisesti tuntee ja tänään ollut hiljaisempi päivä, niin vähän ehtii huolestua, kun ei niin aktiivista olekaan😬 Kuitenkin noiden liikkeiden tuntemisetkin niin yksilöllisiä ja näin ”aikaisin” ne on niin vaimeita, ettei oikeen pysty tulkita. Puhun nyt omasta puolesta, kun esikoinen kyseessä, niin ei aiempaa kokemusta mihin verrata.

Mä kans oon tuntenut kuplia ja muljahtelua, mutta ei tunnu vielä läpi asti, että mies voisi tuntea. Toki viikkoja vasta 16+4 ja mulla on etuistukka kans, nii voi vaikuttaa, että ei vielä tunne hetkeen. 🤔
Esikoisesta tunsin muistaakseni rv21 tai 22 ja toisesta rv17, että saa nähä miten nyt käy 😅
Mulla on toki tuollainen kotidopler millä oon kuunnellut sydänääniä, niin tietää, että joku siellä masulissa touhuilee koko ajan 😍🥹

Muokattu viimeksi:
Mä en oikein ole kyllä vielä tuntenut mitään. Tai jotain muljahtelua, mutta se voi hyvin olla muutakin. Aikaisemmista lapsista tunsin liikkeet jo tässä vaiheessa ja ne näkyivät masun ulkopuolellekin jo rv 19. Nyt nt-ultrassa oli istukka edessä, joka luonnollisesti liikkeitä vaimentaa, mutta viime viikon kontrolliultrassa istukka oli siirtynyt kohdunsuulle, joten kai nyt pitäisi jo jotain tuntua, kun aikaisemmissakin tuntui. Olen niin kovin malttamaton. 🤭

Mä oon tuntenut viikosta 19 sellaista sivelyä ja kuplintaa, jonka tajusin vauvan liikkeeksi. Erityisesti kun on paikallaan pidempään pystyy tuntemaan, mut en vielä mitenkään joka päivä tai säännöllisesti. Aika alhaalla vatsassa tuntuu.

Nyt viikolla 20 muutaman kerran tuntunut sellaista kovempaa, en osaa sanoa onko liikettä vai kohdun venymistä tms.

Olipa ihana päästä neuvolaan, kun pääsi kuulemaan sykkeet kunnolla ja oli reipas 150 ja tietää, että vauva on edelleen mukana ja hyvissä voimin 🥳 (Oma kotidoppler ei näytä arvoa ja aina epäilee kuuluko oikeasti vauvan syke🫣)

Liikettä oli myös havaittavissa, kun potki sitä laitetta ja kauhee kahina kävi! 😅 Toivottavasti liikkeet pian tuntuu läpikin! 🥹

Tää on kyllä raskaana ollessa hienoa, kun pidätyskyky ei oo ehkä parhaimmillaan ja saa varoa aivastamista, hyppyjä yms. 🫣😅 Mulla on nyt yli viikon ollut flunssa ja aivan kauhea yskä, missä tulee sellaisia yökkimiskohtauksia ja tuntuu, että meinaa monta kertaa päivässä tulla kusi housuun! 🤣 Onko tää osa sitä ihanaa raskaushehkua?! 😍🤗😂
Joo mulla oli kanssa ihan hirveä ja pitkä räkätauti/yskä ja pääsi kyllä välillä lirahtaan. 😅 Piti sittemmin ottaa taas todesta ne lantiopohjan lihasten jumppaohjeet.

Täällä on kanssa jo varhain tuntunut ajoittain pieniä muljahduksia. Piti tosin välissä niin pitkän tauon, että ehdin jo panikoida keskenmenoa. Onneksi syke kuitenkin löytyi neuvolassa. Lääkärillä oli aiemmin vaikeuksia saada sykettä kuuluviin, eikä mulla oikeastaan tunnu niitä liikkeitä suoraan edessä. Epäilen että istukka on tällä kertaa edessä, kun en muista liikkeiden olleen näin harvassa esikoisen kanssa. Sykekin löytyi aina heti silloin.

Mulla kanssa tällä viikolla, kun olin vasta matkalla sängystä aamupissalle niin lirahti aivstaessa housuun! 🙄 Pitääkö tässä alkaa kantamaan mukana töissä ja kyläillessä ja joka paikassa jotain vaihtovaatekertaa itselle?! 🤭🤣 Ei kyllä kivaa ollenkaan.

Mulla kanssa tällä viikolla, kun olin vasta matkalla sängystä aamupissalle niin lirahti aivstaessa housuun! 🙄 Pitääkö tässä alkaa kantamaan mukana töissä ja kyläillessä ja joka paikassa jotain vaihtovaatekertaa itselle?! 🤭🤣 Ei kyllä kivaa ollenkaan.
Voi ei, nää on kyllä hienoja hetkiä! 🫣😂 Iteki mietin, että pitääkö olla jatkossa vaihtovaatteet ja koin helpommaks mennä tena osastolle ja käyttää sellasia, kun liikkuu, että ei housut kastuis 🤣 ja toki lantiopohjan lihaksien vahvistaminen ei varmaan ois huonoa, mutta ei sekään nyt hetkessä pelasta ja auta. 😅

Takaisin