Taidot

Meillä seisominen ilman tukea on tuon sähläämisen ansiota :grin Ekaksi seistään sohvaa vasten, ja sitten käännetään katse toiseen suuntaan ja unohdetaan pitää kiinni ja niin on tultu kolisten alas monta kertaa, mutta nyt pikkuhiljaa on alkanut pysymään ihan kahden jalkansa varassa :)

On teillä kyllä kehittyneitä lapsosia! Meillä hinataan vaan ryömien, toinen käsi mahan alla ja toinen käsi kiskoo vauhtia-meniningillä, ei tietoakaan vielä istumisesta, konttaamisesta saatika seisomisesta :o

Samaa mieltä, että hurjan nopeaa motorista kehitystä tosi monella. Olen entistä varmempi, että elokuussa löytyy jo kävelijöitä tästä joukosta :wink

Poika ei meillä ole oppinut ryömimään kunnolla, yrittää välillä sillä lailla naama lattiassa ja jaloilla potkien vauhtia, eihän siitä niin mitää tule. Menohaluja olisi, ja turhautumista riittää... Käytiin silloin fyssarilta, kun kääntyily loppui, eikä siinä mitään, poju vaan tarvitsi muistutuksen, että kääntyillä voit ihan itsekin. Siitähän se taas lähti ja innostui. Pivot pyörii ihan ok. Istuttu on nyt koko ajan ihan vähän pidempiä aikoja tuetta. Seisomista en vielä ole harjoituttanut paljoa, mennään nyt askel kerrallaan, vaihe kerrallaan.

Muuten tuli fyssarilta palautetta, että poika on enempi sellainen löysempi (? En muista nyt tarkkoja sanankäänteitä :grin ) vauva, eli ei varmastikaan yhtä sähäkkä edes yrittämään kuin joku muu (suomeksi varmaan laiska!) Ei kuitenkaan sanonut, että olisi ylijäntevä tai jäykkä. Selkälihakset kehittyneemmät kuin vatsalihakset, pientä epätasapainoa siinä.

Fyssarilta seurantakäynniltä saadaan toivottavasti puhtaat paperit, mutta varmaan tulee uudet ohjeet miten sitten ryömimistä ja konttausta aletaan viemään eteenpäin...

Meidän neiti oppi eilen miten itse pääsee istumaan. :) Mies oli laittanut neidin lattialle ja mennyt keittiöön, minä laitoin pyykkejä makkarissa ja olkkarista kuului vaan tyytyväistä selitystä. Menin katsomaan, niin neiti istuu tyytyväisenä ja leikkii soppakauhalla. :D Kysyin mieheltä, että laitoitko sen istumaan, niin ei ollut. Illan aikana nähtiinkin sitten monta kertaa miten tämä onnistuu, ja nyt tuntuu neitiä itseäänkin kiinnostavan. Kivahan sitä on leikkiä istuviltaan. :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Itsekin ihmettelen, etta onkohan meilla oikeesti samanikainen vauva kuin muilla vai luenko oikean kuukauden ketjua lainkaan. o_O Poika on viikon kuluttua 8kk! Itse olen kuulemma jo ottanut ensiaskeleeni 8kk vanhana. o_O Hieman on siis pojallakin kirittavaa... Meidan taidot just nyt:
- Istuu tukevasti ja selka suorana, kun laitetaan istumaan, mutta ei osaa itse nousta istumaan.
- Pyorii viisarinsa ympari selallaan tai mahallaan lattialla.
- Kaantyilee selalta mahalleen ja mahalta selalleen.
- Ryomii vaivalloisesti naama kiinni lattiassa ja takapuoli kohti taivasta.
- Mahallaan ollessaan saa nostettua itsensa suorien kasivarsien varaan tai vastaavasti peppu ylos ja naama lattiassa.
- Saattaa pysya konttausasennossa puolikin minuuttia, kun hanet siihen asentoon laitetaan, mutta ei itse nouse konttausasentoon, eika liiku mihinkaan siina asennossa.
- Osaa ja jaksaa seisoa kasi kadessa tuettuna vaikka kuinka kauan, mutta ei itse nouse seisomaan, ei ota askelia

Meilla ei siis kontata, nousta istumaan, nousta tukea vasten, nousta seisomaan, ei seisota... Toisaalta helppoa, kun poikaa ei tarvitse koko ajan olla vahtimassa. Se voi leikkia olkkarin matolla ihan rauhassa ja voin puuhata keittiossa. Toisaalta jurppii tuo hidas kehitys. o_O

Olen huomannut, etta poika todella nauttii istuma-asennosta. Hetkelliset mielipahatkin unohtuu, kun paasee istumaan, ja istuessa leikkii omilla leluillaan tai katsoo tv:ta! Pitaa vaan muistaa laittaa tyynyja taakse. Sitteri meilla on jo jaanyt vahalle kaytolle. Tosin meilla tuo keinuva sitteri on semmonen, etta sen saa stabiiliin asentoon ja sita voi kayttaa myohemmin pelkkana tuolina.

Täälläkään ei itse vielä noista istuun, mut hyvin pysyy siinä kun auttaa. Ja sentään muutama pv aikana tyttö on kehitellyt tekniikan päästä siitä sulavasti taas makuuasentoon. Aiemmin kuin itsenäinen tekniikka oli kääntyä taaksepäin hallitsemattomasti ja kopsauttaa samalla pää lattiaan. Nyt kurottaa viistosti eteenpäin ja tuo kropan toisen jalan yli ja pyöräyttää vähän lantiota ja tadaa, on mahallaan. Vaikea selittää, mutta vaikea on tyylikin.. Eilen sattui äksidentti, ku neiti päätti vieraan aikana esitellä taitojaan ja aloitti 'näin istutaan tukevasti' jalat harallaan, oikein kunnon tukkijätkätyyli. Ja sit ei enää fysiikka riittänyt siitä kurotella sen jalan yli, vaan tyttö päätyi naama lattiaan jalkojen väliin. Huuto oli hirmuinen. :(

Yhessä vaiheessa täälläkin se mielenkiinto uuden opiskeluun tuntui lopahtaneen. Tarkennettuna silloin kun tuo oppi kääntyyn ees taas oikeen kyljen kautta. Ehdin olla jo huolissani, et onko fyysiset valmiudet ok. Toinen vaan ilmeisesti halusi hioo tekniikkansa täydelleen ennen ku siirtyy seuraavaan askeleeseen. Vaikutti vaan muutaman viikon olevan täysin tyytyväinen elämäänsä filosofialla 'mitä ei kierimällä saa, se huutamalla järjestyy'.
Mut nyt taas on edistyskausi, pienessä ajassa monta asiaa ja oppimisen halu ja yritys on valtava. Teidänkin aikanne tulee! Ne lyhyet kaudet, jolloin "mitään ei tapahdu" tuntuu vaan paljon pitemmiltä kun seuraa mimmoisia insinöörejä täällä jo porukassa kehkeytyy. ;) cheer up!

..oh, tyttö vietti aamun isänsä kanssa ja nyt ne suvaitsivat paljastaa, että se oli noussut istuun konttausasennosta pari kertaa! :O

Minua taas lähinnä kauhistuttaa, että miksi kaikki asiat tulevat eteen niin nopeasti, eilen poika ei osannut vielä kuin pötköttää selällään ja hymyillä, huomenna se varmaan jo kävelee... :eek:

Jotenkin vain kummastuttaa, kun just omaan sukuun tuntuu sattuneen kaikki nopeasti kehittyneet yksilot, vaikka epailen kylla, etta sita 8-9 kk vanhana kavelemaan lahtenytta kehutaan laajemmin kaikille, ja sitten ne, joiden vauvat oikeasti kavelleet vasta jotain 1,5-vuotiaana ovat olleet ihan hiljaa asiasta... Mutta meilla onkin ahdistava suku, jossa olen aina tuntenut itseni luuseriksi ja jossa kehutaan kilpaa omiaan. :mad:
Nyt sitten tuntuu pahalle, etta jotenkin "moitin" pikkuista, kun se ei osaa muuta kuin hinata itseaan naama lattiassa. :sad001

Ainiiin, mutta baby walkerilla se liikkuu tosi kepeesti! :)

Varmaan myös liioitellaan. Siinä vaiheessa, kun muksu menee kouluun on helppoa sanoa, että käveli jo 8 kk iässä. Tai niinkuin kerroin aiemmin, mun sisko väitti ihan pokkana, että sen tyttö puhui sanoja jo alle puolivuotiaana... :rolleyes:

Ja mua inhottaa kans semmonen joutava paattely. Jos joku on just vaikka kavellyt 8kk vanhana, niin siita on povattu jotain yleisurheilijaa tai oppinut puhumaan aiemmin kuin muut, niin siita on povattu lakimiesta jne. Varmaan joittenkin mielesta hauskaa, mutta jotenkin niiiiin raivostuttavaa. Ihan kuin vauva-ajan/pikkulapsiajan kehitys jotenkin vaikuttaisi koko loppuelaman taitoihin ja kykyihin, jopa uravalintoihin. :mad:

Eiköhän pääasia ole se, että muksut kehittyy. Yksi hitaammin, toinen tasaisesti ja kolmas kertarysäyksellä oppii kaikki kerralla. Ja kun rehellisiä ollaan, niin tuskin 3-5-10 vuoden päästä enää itse edes muistan, milloin poika on oppinut sitä tai tätä :grin

Niinpä, meidän suht nopea kehitys johtunee siitä että tuo menee apinanraivolla eteenpäin ihan sama millä tyylillä ja montako kertaa kolauttaa päänsä. Toiset lapset sitten vähän enemmän varoo ja miettii että kannattaako sieltä rappusista tulla pää edellä vai ei :)

Mä luin vissiin siitä vaun-kirjeestä, että nyt vauva osaa vilkuttaa. No eihän tuo osannut, kun ei me olla vilkuteltu, en edes tiedä miksi. No nyt sitten lisättiin se tavaksi, ja aika nopeasti se alkoi matkia. Eilen kummisetä oli kylässä, ja vilkutti ja sanoi heihei, niin neiti suorastaan karjui "HEEEEEE-EEEE-EIIII"! :grin

Niin, ja välitietoja hämmentävän nopeasta puheenkehityksestä. Neiti 8 kk ja oleellinen sanavarasto: kakka, äiti, isi, tissi. :)

Että mitenköhän ton saa sitten vieroitettua, kun se osaa jo nyt tulla luo ja hokee "tisssi, tisssi"?! :eek: Ja tosi kiva kulkea sen kanssa ihmisten ilmoilla tolla sanavarastolla. :laughing021

^ Minusta tuo on ihan huikeaa! :) Meillä ei tietoakaan noin sofistikoituneista taidoista, kaikki energia menee liikkumiseen (puuh, sanoo äiti) :rolleyes:

Mä pelkään, että poika tulee isompana osoittelemaan koiria tuolla kadulla ja kutsumaan niitä tytöiksi. Meillä kun on narttukoiria niin yleisnimenä niille puhekielessä on "tytöt" eikä "koirat"...

Meillä on opittu tämä "hauska leikki" vauva saa lelun, vauva heittää/ pudottaa lelun pois, vauva saa lelun takaisin, taas vauva heittää lelun pois jne jne... Kohta alkaa sitten sukkien ja hattujen heittely ja pois ottaminen o_O

Takaisin