Itsekin ihmettelen, etta onkohan meilla oikeesti samanikainen vauva kuin muilla vai luenko oikean kuukauden ketjua lainkaan.
Poika on viikon kuluttua 8kk! Itse olen kuulemma jo ottanut ensiaskeleeni 8kk vanhana.
Hieman on siis pojallakin kirittavaa... Meidan taidot just nyt:
- Istuu tukevasti ja selka suorana, kun laitetaan istumaan, mutta ei osaa itse nousta istumaan.
- Pyorii viisarinsa ympari selallaan tai mahallaan lattialla.
- Kaantyilee selalta mahalleen ja mahalta selalleen.
- Ryomii vaivalloisesti naama kiinni lattiassa ja takapuoli kohti taivasta.
- Mahallaan ollessaan saa nostettua itsensa suorien kasivarsien varaan tai vastaavasti peppu ylos ja naama lattiassa.
- Saattaa pysya konttausasennossa puolikin minuuttia, kun hanet siihen asentoon laitetaan, mutta ei itse nouse konttausasentoon, eika liiku mihinkaan siina asennossa.
- Osaa ja jaksaa seisoa kasi kadessa tuettuna vaikka kuinka kauan, mutta ei itse nouse seisomaan, ei ota askelia
Meilla ei siis kontata, nousta istumaan, nousta tukea vasten, nousta seisomaan, ei seisota... Toisaalta helppoa, kun poikaa ei tarvitse koko ajan olla vahtimassa. Se voi leikkia olkkarin matolla ihan rauhassa ja voin puuhata keittiossa. Toisaalta jurppii tuo hidas kehitys.
Olen huomannut, etta poika todella nauttii istuma-asennosta. Hetkelliset mielipahatkin unohtuu, kun paasee istumaan, ja istuessa leikkii omilla leluillaan tai katsoo tv:ta! Pitaa vaan muistaa laittaa tyynyja taakse. Sitteri meilla on jo jaanyt vahalle kaytolle. Tosin meilla tuo keinuva sitteri on semmonen, etta sen saa stabiiliin asentoon ja sita voi kayttaa myohemmin pelkkana tuolina.