Taidot

Kätisyys: vaihteleeko teillä käyttökäsi vai onko selkeästi jompi kumpi vahvempi? Meillä on edelleen vasen, jos ottaa jotain oikeaan käteen, niin se vaihtuu välittömästi vasempaan, oli se sitten kynä tai lelu tai haarukka.

Muistan puhuneeni tästä aiemminkin täällä ja oon lukenu, että kokeilut saattaa kestää jopa kouluikään saakka, mutta näyttäisi, ettei tyttö edes oikein yritä oikealla mitään tarkkoja juttuja.. Joten vaikea aatella, että se lennosta vaihtuisi siihen.. :O

Mä oon sit kans alkanu tekeen vaihteeks vasurilla asioita, jotta voin opettaa sitä loogisesti. ':-)

Kaikki toimet on menny eteenpäin ja vuorovaikutus aivan huippua. Niin paljon iloa ja hupia sen jutustelusta. :Heartred
 
Poika käyttää enemmän oikeaa kättä, vaikka välillä vasenkin on kuvioissa vahvasti mukana :) Itse en ole ohjannut kummankaan käden käyttöön, en tiedä ohjataanko päiväkodissakaan. Itse olen hiukan molempikätinen, kirjoittamisessa vasen on selvästi vahvempi. Muistan kyllä miten itse ollessani pph:lla hoitaja ja miehensä jankkasivat että "yritä nyt piirtää oikealla vaan". Olin jo silloin vanhempi (5-6v) niin on jäänyt mieleen ikävänä muistona.
 
Ruokaillessa pojalla on lusikka tai haarukka miltei aina oikeassa kadessa, sita olen erikseen tarkkaillutkin. Meilla mies on aina vaihtanut pojan kaden, jos on koittanut ruokailla vasemmalla. :)
 
Meillä ruokaillaan molemmilla käsillä, oikeassa haarukka ja vasemmassa lusikka. Keitot, jogurtti ym lusikoitavat oikealla kädellä. Piirtää oikealla enemmän, vasaraa käyttää molemmilla käsillä vuorotellen mutta sahaa vasemmalla. Harjaa hampaat oikealla, käyttää kaukosäädintä vasemmalla. Leikkaa saksilla oikealla, liimaa puikolla vasemmalla. Jne.
Aika sekaisin näyttää olevan mutta kuvittelisin pojasta tulevan oikeakätinen, käyttää sitä kuitenkin enemmän.
 
Oo! Meidän tulta ja tappuraa jätkä on osoittanut osaavansa hillitä hermonsa ja osaa nykyään kuunnella perusteluita miksi mitäkin tapahtuu. Siis suurimman osan ajasta..
Lentokoneessa takana istuva täti oikein kysyi kuinka vanha lapsemme on kun noin hienosti kuuntelee ohjeita ja ymmärtää perustelut. Tyyppi istui sen 5 tuntia penkissä menemättä mihinkään, huutamatta, kyseenalaistamatta ohjeita. Vau. Jätkä tulee kokoajan taitavammaksi itsensä hallinnan kanssa!
 
Sitku kerrot meillekki millä douppauksella tuo onnistuu! :O eiku..
No ei :"D vähän kade saatan olla, meijän raivopäätä on pakko pitää kiinni ku vetää hepulit, on meinaan sen verran holtittoman näköstä riehumista että halakasee pian kallonsa..
 
No eihän tämä ihana itsehillintä kotiin asti ulotu, tänään sai raivarin ku joku ammu rouva sai töllössä kaulimen ja se ilmeisesti olisi kuulunut jollekin muulle? Ihan en pysynyt perässä kun juttelin ystäväni kanssa puhelimessa ja yhtäkkiä jäbä huutaa miljoonaa, lyö päänsä kerran lattiaan, puree sormeaan ja hautaa kasvonsa mattoon hillittömästi itkien.
Vieraassa ympäristössä poika kyllä käyttäytyy upeasti. Jaksaa kuunnella ym. mutta ei kotona ei...
Onkohan mun lapsellani multipersoonia? Pitäisikö hänestä puhuessa käyttää muotoa he...
 
Takaisin
Top