Taidot

Me luovuimme nyt sohvapoydasta kokonaan. Muutenkin kun on niin pieni olkkari ja tuossa matolla pyoriessaan poika aina kolautti paansa siihen poytaan... Ja meillakin poika on nyt loytanyt omat miehiset ulokkeensa, repii niita vaipanvaihdon yhteydessa ja kiljaisee, kun sattuu. :)
Tuossa yks paiva luin iltalehden perhe-osiosta artikkelia. Kuulemma jotkut vanhemmat eivat halua opettaa lapsilleen sukupuolielimista niiden oikeita nimia, vaan pikkupojalla on "vieteri" ja "pyllyomenat"... . :grin

Meilla poika ei edelleenkaan ryomi tai konttaa, puhumattakaan siita, etta nousisi seisomaan. Poika kylla seisoo tuettuna jotain tukevaa vasten, kun hanet siihen laitetaan seisomaan, mutta ei osaa viela itse hamuta ylospain.

Paikasta toiseen han paasee pyorimalla ahkerasti ja liikkumalla viisarin ympari joko mahallaan tai selallaan. Baby walkerista han tykkaa myos paljon.

Istumaan poika ponkaisee vain puoli-istuvasta asennosta, esim. vanhempien sangyssa ylakroppa tyynyn paalla. Ja istuu nyt oikein polleena ja selka suorana, ja saattaa istuakin vaikka kuinka kauan! Motoriikka on kuitenkin viela aika heikkoa eika han osaa ottaa kasillaan vastaan, kun maan vetovoima kutsuu.

Eli meilla ei nyt ihan viela liikuta niin paljon kuin toisilla, mutta kaikki aikanaan. Ikaa 7kk&1vko.

Mäkin olen lukenut näitä juttuja, että sukupuolielimille (näin korrektisti) keksitään kaikenmaailman kiertoilmauksia joissain perheissä. No, jokainenhan saa tehdä miten haluaa, mutta kyllä niitä vehkeitä meillä varmaan ihan aika perinteisillä nimityksillä kutsutaan: p.pp.li, jne, sen enempää tarkentamatta, jos jollain tekee jo heikkoa ;)

Ei meilläkään kontata, eikä varmaan poika ihan heti konttaamaan ole oppimassakaan. Niin epämääräistä kiemurtelua ja siksakkaamista ees taas ympäri tuo meno nyt on :D Pää ja vartalo ei taida vielä ihan olla synkassa

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Joo, ja kylläpä noi tyttövauvatkin osaavat omat värkkinsä etsiä.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meillä opittiin pari viikkoa sitten nousta ite istumaan konttausasennosta, pinsettiote on myös löytynyt harjoituksiin ja keskiviikkona oppi myös itse nousemaan seisomaan tukea vasten :)

Oottakaa vaan poikien vanhemmat ku ne vemputtaa ja venyttelee niitä vehkeitään ja sit ku seisoo niin nauraavat päälle ;)

...ja tyttöjen vanhemmat...kun sinne huulien väliin ruetaan tunkemaan erinäisiä leluja ja tavaroita :D :D
Esikoinen joskus itki kovasti ja ihmeteltiin että mikä sillä on ja sit muistin että hän leikki legon palalla...vähän aikaa kumnastellessa kyseltn tuloksena se löytyi huulien välistä...että sillai...eihän se ehkä mukavalta tunnu.. :/ :D

Pyllyomenat? :laughing001 Jokainen tietty tavallaan, mutta on se ehkä (minusta) vähän hassua, jos ei nimityksestä käy ilmi, mistä on kyse tai kumman sukupuolen varustuksesta on kyse... Mutta joo, meilläkin puhutaan aikalailla perinteisillä nimityksillä.

:grin Mäkään en oo nyt ihan varma, että tajusinko mikä pyllyomena on. Ennakoiva tekstinsyöttökin on ihan yhtä hämillään. Voihan kilin pyllyomenat sentään!

Nyt neiti osaa ryömiä jo ihan oikeesti. Ja jopa niin, ettei näytä enää hylkeeltä vaan ennemminkin merikilpikonnalta.
No nyt se viihtyy paremmin lattiallakin kun pääsee siirtyyn täsmällisesti haluamaansa kohtaan. Ja mulle sopii, kun on ollut kova huimaus varsinkin aamuin illoin jo muutaman päivää, oon sitten siä lattialla kans pötköttelemässä. ;)
Tuli se kerran jo kutsusta luo! Joskin Xboxin ohjain oli mun vieressä, saattoi olla vaikutusta asiaan. :D

Nyt poika on oppinut kaantyilemisen lisaksi etenemaan todella kivuliaasti. Eli takapuoli ilmassa, jaloilla puskien eteenpain. Harmi vaan, ettei se tajua kayttaa kasiaan vaan hinaa itseaan naama kiinni matossa kuin pillari. Sitten harmittaa, kun naama menee punaiseksi ja tekee kipeeta. Semmosta apinakavelya, mika ei oikeastaan edes johda mihinkaan... :)

KÄÄK, poika nousi äsken pinniksessä seisomaan! :eek: Olen taas kerran kauhuissani ja ylpeä ja ilmeisesti myös äitihormooninen, kun en tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa. Lähinnä tekisi mieli halailla ja sylitellä poikaa, kun se kasvaa ihan liian nopeasti.

Olin siis laittanut pojan päikkäreille ja kun pinniksestä kuului normaalia pidempään elämää, menin vielä kurkkaamaan, että kaikki on hyvin. Siellähän tuo oli iloisena noussut polvilleen ja roikkui pinniksen sivukaiteessa. Ajattelin, että käyn hakemassa kameran (köh, first things first, mille päikkäreille pojan pitikään nukahtaa? :grin ) ja kun kyykin pinniksen päädyssä ottamassa kuvaa, niin poika halusikin kurkkia päädystä takaisin ja keksi, että näkee paremmin kaiteen yli kuin pinnojen välistä. Ja se päätykaide on sivua korkeampi, joten siihen kiivettyään poika olikin sitten seisoma-asennossa. Apua! No, olipa se kamerakin valmiina niin sain tapahtuman ikuistettua :)

Ja onneksi poika siis oli pinniksessä kun tämän homman keksi, en keksi turvallisempaa paikkaa kaatua suoraan selälleen kun tasapaino ei vielä riitä mihinkään...

Jännä muuten, miten nuo taidot opitaan jotenkin sykäyksittäin, ja sitten on taas rauhallisempi jakso. Tuntui, että meillä oli pitkään rauhallisempaa, mutta nyt viikon-parin sisään on ruvettu konttaamaan, istumaan ja nousemaan seisaalteen, avaamaan vetolaatikoita jne. jne. Ja lisäksi juttuakin tulee ihan eri tavalla, ensinnäkin jatkuvasti, ja toiseksi paljon "tavumaisempaa", usein tulee pitkät tarinat ja paljon sellaisia oikean sanan kuuloisia äänteitä, mutta sellaisella kielellä, mistä mä en ymmärrä mitään :grin

Meillakin poika on alkanut ihan tosissaan jokeltaa vasta nyt 7kk jalkeen. Jos vain loytaisin oman vanhan viestini, niin siina sanoin, etta aikaisemmin oli vain semmosia gaaah, yyyyyh, aaaah -jutustelua.
Ja aika nopeasti onkin oppinut! Tuntuu, etta kaikki uudet tavut tulee ihan kerrallaan kayttoon.
esim. tatataa, dadadaa, ammammaa, gagaga, vauvauvau... Jalkimmainen kuulostaa ihan kuin sanoisi VAUVA. :)
Vaikka ei han viela ole sanonut mitaan oikeaa sanaa. Mutta nuo kaikki on tullut sanavarastoon about 3(?) viikon aikana.

Meillä harjoitellaan jo kovasti seisomista ilman tukea, tai poika siis seisoo jotain vasten ja unohtaa pitää kiinni. Jonkin aikaa se siinä huojuu, ja nyt on onneksi oppinut tulee alas pepulleen (joka on muuten jo mustelmista täynnä). Rappusiakin toi osaa jo nousta, seuraavaksi pitää varmaan harjoitella että miten sieltä tullaan peppu edellä alas o_O

Meiän pihassa asuu 16.10 syntynyt vaavi ja se kulkee jo tukia pitkin! :O Ja tavattiin tuos yks pv 5.11. syntynyt ja se seisoskeli ja käveli tosi varmasti jos sai jostain tarvittaessa tukea.
Nyt tyttöni saa vedettyä itsensä jo polvilleen istuun, mikäli on tarpeeks korkeella 'kaide'. Voimat riittäis jo seisomaannousuunkin, mut jalkojen järjestely sopivaan asentoon ei vielä.
Konttausasentoon noussut muutaman kerran, mut se siitä. Nyt on keksinyt uuden systeemin: makaa selällään ja 'kävelee' taaksepäin kantapohjat lattiassa. Hih, metkan näköistä.

Murmeliini, meillä seisomaannousu tuli tosi nopeasti sen jälkeen, kun poika oppi nousemaan polvilleen, tuskin menee kauan teilläkään! :) Riitti, kun kerran sai ne jalat järjestettyä alleen vähän sattumalta, sitten oltiinkin jo keikkumassa keittiön vetolaatikoissa ja pinniksen laidalla.

Meillä ei vielä kuljeta mihinkään kuin vahingossa, poika nojaa välillä sitteriin kuin rollaattoriin ja sitteri liukuu eteenpäin, poika sutii perässä ettei lennä naamalleen. Ja kiipeäminen on täälläkin suuri hitti, meillä ei ole portaita, mutta esim. just sitteriin poika pääsee kiipeämään itse, nousee siinä seisomaan ja jos lähellä on jotain sopivaa, vaikka tuoli, niin yrittää kiivetä sinnekin... Äiti saa kohta harmaita hiuksia! :eek:

Tänään tuo on noussut jo pari kertaa seisomaan ilman tukea ja heiluu siinä hetken. Onneksi on oppinut laskeutumaan pyllylle. Niin ne vain kasvaa ja nyt odotellaan milloin tuo alkaa kävelemään :Heartred

Täällä ei vielä uskalleta seisoa ilman tukea vaikka ehkä jo osaisikin hetken, vaan aina jos meinaa päästää pojan kädestä tms irti niin tuo laskeutuu istumaan. No, olen kyllä sitä mieltä että tässä kohtaa voidaan pitääkin pieni breikki tuon liikkumiskehityksen kanssa... ;)

Ai niin, poika oppi taputtamaan tällä viikolla. Kovasti olen näyttänyt mallia ja sitten se vaan yksi päivä keksi sen ja nyt taputtaa joka välissä ihan onnessaan. Niin, jopa silloin kun itkettää ja harmittaa... :D

Takaisin