Taidot

Joo olkaa onnellisia, kenen vauvat ei vielä konttaa/ryömi! Tää on kyl niin rankkaa, ku ei voi sekunniksikaan jättää ilman valvontaa. :D sekä on tosi kiva ku rupee nousee seisomaan tukea vasten, yleensä tää tuki on joku heiveröinen ja sitte kaadutaa nii että pää kolisee. :D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Uskallan veikata, että noin 9,5 kk iässä pari muksua tästä sakista jo kävelee :) Rauhalliset päivät on pian lopullisesti ohi.

Uudet taidot ja vauvan kasvu tuovat uusia haasteita vanhemmille. Miten tuo vauvan kieltäminen yms... Sanotteko jo "ei", jos tekee jotain kiellettyä/vaarallista/ikävää? Kun tahattomastihan meilläkin muksu joskus mun käsivartta nipistelee tosi kipeästi sylissä ollessaan, mutta olen kyllä sanonut että "älä tee noin, sattuu" ja annan muksulle vaikka lelun käteen tms.. En tiedä ymmärtääkö vielä tommoisen päälle...? :rolleyes:

^ Komppaan kaikkia edellisiä, ei vielä olisi mikään kiire! Sen jälkeen, kun poika rupesi meillä ryömimään, olen saanut kasvattaa vauhdilla silmiä selkääni; ne kielletyt asiat kun ovat ne eniten kiinnostavat. Koiran vesi- tai ruokakupit, pistorasiat, johdot jne. jne.

Brummelisa, mä olen ainakin kieltänyt ja lopettanut sitten samalla ne vaaralliset/ikävät puuhat (tai kehunut, jos poika on itse sattunut lopettamaan kiellon yhteydessä). Eihän poika sitä vielä kunnolla tajua, mutta varmaan jo muutaman kuukauden päästä ymmärtää vähän paremmin.

Ja katsoin tuossa joku päivä, kun poika roikkui isänsä hiuksissa joku päivä ja isi "leikkikiljui" (niinkuin vain aikuinen mies osaa :laughing021) ja nauroi ja oikein innosti poikaa, niin kyllä poika tuntui saavan sen ajatuksen, että tämähän on hauska leikki, ja roikkui miehen tukassa kahta kauheammin (huoh, miehet). Sovittiin sitten miehen kanssa, että jatkossa ei todellakaan kannusteta poikaa tekemään tuollaista, mikä oikeasti satuttaa, helpompi, kun ei tarvitse myöhemmin kääntää kelkkaansa ja ruveta kieltämään. Vaikka kokeilla ja tunnustella saa tietysti kaikkea uutta, kunhan ei ole suorastaan vaarallista.

Me ollaan nyt raivattu aika paljon tavaroita ja huonekaluja pois olohuoneesta, sisustus alkaa olla aika minimalistinen :D Parit vitriininovet on jo pitänyt pistää nippuun kuminauhalla, turvaportti on käytössä (sitä vasten on muuten kiva nousta seisomaan ja kiljua sitten kuin pieni apina kun siitä ei pääsekään kulkemaan), johtoja on piiloteltu jne. Ollaan tehty asioita sitä mukaa kun on huomattu mitkä poikaa kiinnostaa ja mitkä on niitä ongelmakohtia. Joitain asioita ei vaan käytännössä VOI piilottaa / suojata ja niiden kohdalla täytyy sitten ottaa kiellot käyttöön.

Vielä ei olla hirveesti viljelty sitä ei-sanaa. Jos poika on harkitsemassa jotain kolttosia niin monesti yritän ensin houkutella esim. huhuilemalla tai lelun avulla poikaa toisiin puuhiin, jos (ja yleensä kun!) tämä ei auta, käyn nappaamassa pojan ja siirrän omien lelujen luo tai muun sallitun puuhan pariin. Oikein tosi kielletyissä hommissa, esim. takan tuhkaluukkua rempoessa sanon kyllä samalla "ei" kun haen pojan pois. Ehkä näin pienet ei vielä ymmärrä sen sanan päälle, mutta varmasti jonkin ajan kuluttua ymmärtävät ja sitten onkin se kiva vaihe kun se "ei" saa aikaan itkupotkuraivarit... :D

Minä aina selitän jotain tyyliin "tuo ei ole turvallista, jos on vauva", "se on sellainen asia, mitä sinä et voi vielä tutkia". Mies saattaa selittää syitä paljon hienommin, esim. kun vauva pudottaa jotain, niin mies saattaa todeta, että "gravitaatio vei sinun lelusi nyt". :D Mun kaveri aina naureskelee meille, että me puhutaan vauvalle niinkuin aikuiselle ihmiselle, "ihan kuin se ymmärtäisi". Mutta ei me osata oikein muutenkaan. Minun lapsuuden kodissani huudettiin paljon, mitä en itse halua tehdä, mieluummin selitän rauhallisesti.

Me ajateltiin myös tehdä kodista turvallisempaa sitä mukaan, kun tarvetta ilmaantuu. Nyt on nosteltu puhelimien laturijohtoja ylös, paljon muuta ei vielä ole tarvinnut.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meilläkin nuo kiellot ovat enemmän tuollaisia "tuo ei ole vauvoille", "se on äidin" ja "tuosta voi sattua". Ja sitten olen koittanut keksiä mielenkiintoisempaa tekemistä, kuin ne kielletyt asiat (ja se onkin temppu se, koiran vesikupin vetovoima on vaan niin suuri :grin ).

Kuulostan nyt ehkä kauhealta, mutta kieltojen ja kehujen suhteen käyttäydyn samalla tavalla kun kouluttaisin koiraa: lyhyitä, ytimekkäitä käskyjä ja kieltoja, "kiitos" ja "ei" on kovassa käytössä.. :D Pyrin muuten kans puhumaan lapselle niinkuin aikuiselle, olen aina puhunut lapsille sillä tavalla ja kaverini mainitsi että hänen lapsensa tulevat varmasti sen takia kanssani hyvin juttuun. En ymmärrä, miksi lapselle pitäisi lässyttää ja antaa kaikki anteeksi ja periksi, mehän kasvatetaan vastuullisia aikuisia, ei lapsia :) Jos hoksaatte pontin :)

Meidän poika varmaan luulee pian että hänen nimensä on "nej", "släpp", "nu räcker det"... jne... :smiley-ashamed008

Onko teillä muuten jo selkeät hyvis ja pahis roolit? Mä oon niin selkeästi se tiukkis ja pahis, ja koko ajan kieltämässä ja "ojentamassa" poikaa, ja kuten Kyumin totesti niin koulutan poikaa kuten koiraa (meillä oli paljon koiria lapsuudenkodissa) :smiley-angry007 Mies on taas se noooh, ei se niin tarkkaa ole, huuda vaan niin paljon kun sielu sietää, ei tarvitse syödä kaikkea ja pusipusihalihali :hug013 Ja sen huomaa nyt jo esim kun syödään niin mun kanssa lautanen tyhjenee mallikkaasti ja miehen kanssa poika enemmän pelleilee ja räkii ruokaa ympärinsä.

I'm the bad cop :angry3 Mies antaa periksi nopeammin.

Lässytyksestä... Mulla oli aluksi ihan selvät sävelet, että vauvalle puhutaan kuin ihmiselle, eikä mitään lässynlässynläätä. No, kuinkas sitten kävikään... Meidän pikkuäkäpussi-kiihdynnollastasataansekunnissa-ja kiukkuan-jos-asiat-ei-mene-mieleni-mukaan -lapsonen rauhoittui vain lepertelyllä ja lässyttämällä ihan alkuaikoina :grin

Nyt poju rauhoittuu onneksi jo tavallisestakin puheesta, mutta mulla on vähän jääny päälle toi höpsötyslöpsötys-mammanmussukka -talk!!! :alien

Muokattu viimeksi:
Juu, kyllä se meilläkin noin menee... mutta nyt olen myös huomannut, että joissain asioissa mies on jopa minua varovaisempi ja nopeammin kieltämässä tai "pelastamassa" poikaa. Johtunee siitä, että minä vietän kuitenkin arkipäivisin enemmän aikaa pojan kanssa ja olen siinä oppinut jo paremmin, mitä kaikkea pojan uskaltaa antaa puuhata ja mitä ei :)

Meillä mies väitti vielä raskausaikana, että aikoo ollan tiukka ja karu isä. Ha! :laughing025 No meillä roolit kyllä jakautuu aika tasaisesti, mutta mies on kyllä ihka-aito pehmoisä, ja täysin neidin pikkurillin ympärillä.

Meillä kans mies on aika paljon tarkempi kaiken kanssa, ei halua että maistelee juttuja (mm. syö ripsaria jos intoudun pakkeloimaan naamaani, toki korkki on kiinni :D Muttakun se viihtyy sen aikaa niin hyvin! :D ), huolehtii aina että onkohan liian kylmä/kuuma tms ja jos kitisee niin on heti ottamassa syliin tai lähdössä kotiin.
Minä taas... No, oon ton terroristin kans päivät täällä, ainoat mihin ei tartte koskea on johdot, pistorasiat, elektronikkavempaimet ja kengät... :D Ja pikkukitinä ei hetkauta, jos kuuluu äänestä että vinkuu vaan ihan huvin ja urheilun vuoksi, totean pojalle että höpöhöpö, sulla oo mitään hätää. Ja voila, herra hiljenee heti.. :D

Lässytyksestä.. Itselläni on käynyt aiemmin jonkun verran korvaan miten vauvoille lässytetään, eikö niille nyt voi puhua normaalisti..? Ja kuinkas kävikään? No, enpä tuota itsekään ihan normaalisti puhu neidille. Mutta sehän on pieni, herranen aika, saa sille vähän lässyttää..! :oops:

Minä taidan olla kovempi kieltämään (vaikka hirveän vähän on vielä mitään kiellettävää kun neiti ei vielä sinkoile mihinkään) kun neidistä on niin kiva nyhtää äitiä tukasta. Katsotaan uudestaan sitten kun tuo lähtee liikkeelle.

Lasketaanko se taidoksi, kun poika vaipan vaihdon yhteydessä nostaa lantionsa ylös, rummuttaa mahaansa kovaelkeisesti kämmenillään ja nauraa räkättää päälle?

Meidän pikku Ismo Laitela :grin

Poika on nyt innostunut kiipeämisestä ja roikkumisesta, ilmeisesti alkaa olla hinku nousta ylös. Mutta mun tekee ihan pahaa katsoa, miten pojan selkä menee notkolle kun hän kiipeää/roikkuu - tekevätkö teidän muidenkin vauvat näin? Poika lähtee siis makuuasennosta vatsalta kurottelemaan ylöspäin selkä ihan mutkalla :eek:

Oon katellut ihan samaa, että aika joustavia ja venyviä kavereita nämä vauvat :grin

Meillä istuminen on nykään ihan out ja sen sijaan otetaan jatkuvasti konttausasentoa ja heijataan siinä edes takas. Kohta tuo on liikkeellä :eek:

Meillä äsken itkettiin sängyssä papapapa papiiiiiiiiiiiiii..... meillä siis iskä on papi :Heartbigred joka on iltavuorossa tänään. Onneksi sain nauhoitettua itkun ja tuon papi huudon, ja lähetin sen miehelle ja siellä hän oli herkistellyt kesken partioinnin :)

Tänään tyttö avusti kun täytin tiskikonetta ja sit se yhtäkkiä nousi kaarelle siihen luukun varaan. Samoin tv-tasoon se yrittää kivuta, mut ihan ei onnistu. Ja varsinkin väsyneenä se teloo itteensä aina. Aamulla kaatoi tuolin melkein päälleen. Mä syöksyn heti ostaan sen konttauskypärän kun pääsen Citymarkettiin tai johkin. Nykyään tuntuu, ettei huushollissa muuta ookaan kuin teräviä kulmia. :(

Takaisin