Taaperoarkea :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Madie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En vielä pystyis laittamaan Hugoa lastensänkyyn kun ei poika osaa vielä kiivetä tai olla putoamatta sohviltakaan, tippuis ihan koko ajan alas sieltä :) Hugo nukkuu siis pinnasängyssä ja vauva semmoisessa korisängyssä siihen asti, että muutetaan. Jospa Hugo olis siihen mennessä sitten niin iso poika, että omassa kodissa nukkuis sitten lastensängyssä, kun ei vauva voi kovin kauan yli 4kk olla tuossa korisängyssäkään. 

Meillä kans aika levottomia yöt välillä, tosin viime yönä Hugo nukkui 9,5h heräämättä kertaakaan :D 

Me käydään 1,5-vuotisneuvolassa tammikuussa koko perheellä :) 

Mulla kans suunnitelmana tosiaan tuo sängyn vaihto joulun jälkeen heti kun saadaan lakanoita joululahjaksi. Meillä siinä sängyssä on sellanen ehkä noin 40-50cm korkea laita toisella reunalla ja toinen reuna tulee tietysti seinää vasten. Ikean sänky mistä vieläpä molemmat päädyt nostetaan pystyyn kun sänky on pienimpänä versionaan. Se oli Eemilläkin aikoinaan, eikä se siitä pudonnut. Suurempana ongelmana oli se kun hokas iltasin et sieltä sängystä voi tulla pois nii senhän sai palauttaa sinne sänkyyn joka ilta ehkä noin 20 kertaa.

Mäkin odoton tuota kuinka sit aamusin kuulee ne pienet jalkojen tepsutukset ja se ite tulee meidän sängyn viereen.

Mun pitäsin varata Siinalle kans se 1,5v neuvola tammikuulle.

Meillä on tälä hetkellä taaperosänky meidän makuuhuoneen nurkassa odottamassa, mä odotan innolla että saisin Elsan vaihdettua siihen ja laitettua pinnasängyn palasiksi. Tuossa pedissä on 45cm korkeat laidat ja jalkopäässä on hiukan matalampi reuna. Elsa ei vaan ylety kiipeämään vielä itse siihen sänkyyn, paitsi joskus vahingossa jalkopäästä. Niin jotenkin mä olen ajatellut etten laita siihen nukkumaan vielä. Pois se kyllä osaa tulla ihan hienosti.

Meillä on uudelle tulokkaalle kehto, missä voi nukkua sen ekan 4-5kk

Meillä on siis tällanen sänky:

Eli ei oikeestaan minkäänlaisia laitoja paitsi pienet korkeemmat kohdat kummassakin päädyssä. Hyvin pysyi poika viime yönäkin sängyssä, puol 8 aamulla tuli äitiä herättelemään. :)

Lidia: ei varmaan tuossa tilanteessa vielä kannata lastensänkyyn siirtää jos ei osaa pois tulla "tippumatta".

Mä en ole edes nähnyt missään sellaisia sänkyjä, joissa olis noin korkeat laidat kun Eemi ja Tweety sanoi. Varmaan meillekin tulee tuollainen lähes reunaton, kun Hempalla. Mutta hyvä tietää, että sellaisessakin nukkuminen onnistuu :)

Hemppa, onko tuo Aleksin sänky Ikean Leksvik-sarjaa? Sanoin just yks päivä miehelle, että haluan tytölle sellaisen sängyn (sitten joskus). Meillä on hoitopöytä ja pinnasänkykin Leksvikiä.

Me ei olla edes ajateltu vielä neidille tavallista lasten sänkyä. Menee niin hyvin pinniksessä. Varmasti tippuisi sängystä joka yö, kun tuntuu ainakin iltaisin menevän ympäri sänkyä ennen kuin nukahtaa Toistaalta pinniskin on mallia, josta saa toisen laidan pois, eli menee ihan tavallisena juniorisänkynä ainakin jonkin aikaa.

Sukey, juu on juurikin sitä leskvik-sarjaa tuo sänky. Meillä on myös pinnis ja lipasto (jonka päälle olis saanu sen hoitotason) on sitä samaa sarjaa. :)

Madie kirjoitti:
Mä en ole edes nähnyt missään sellaisia sänkyjä, joissa olis noin korkeat laidat kun Eemi ja Tweety sanoi. Varmaan meillekin tulee tuollainen lähes reunaton, kun Hempalla. Mutta hyvä tietää, että sellaisessakin nukkuminen onnistuu :)

Siis mä tarkoitin että se laita on LATTIASTA noin korkea emoticon Eli meillä laidat on tuollaiset pikkuisen korkeammat kun Hempallakin, mutta koko matkalta.

Tänään tuo apina koitti kiivetä ekaa kertaa pinniksestä pois, eli aika pian varmaan on edessä vaihto.

Aa, tyhmä minä :D mietinkin, että mistä niin korkeita laitoja saa. Tai kai niitä voi ostaa/valmistaa vaikka minkälaisia turvalaitoja.

Nyt mäkin voin sanoa, että meilläkin taitaa tuo uhma alkaa. Ihme raivokohtauksia tullut tällä viikolla :D ai että, toivottavasti ei kestä montaa vuotta!
Onko teillä muuten minkälaisia rankaisumenetelmiä käytössä? Minä kannoin tänään nurkkaan seisomaan ja tehosi ainakin sillä kertaa. Jonkinlaista arestipenkkiä olen miettinyt, mutta toimiiko se näin pienellä. Pakko se on joku rankaisumenetelmä kuitenkin olla, mutta vähän eri laatua kun meillä oli pienenä. Ei ruumiillista kuritusta missään nimessä...

Ei oo rankaisumenetelmiä käytössä. En usko, että oppisi/tajuaisi. Ainoastaan otan sen jonkun tietyn asian pois, millä tekee jotain kiellettyä, jos mahdollista ottaa. Ignore on joskus aika hyvä keino :D

Meillä ignore toimii joskus, mutta ei niissä kaikkein ärsyttävimmissä teoissa eli valojen räpsytyksessä tai stereoiden räpläämisessä. Siitä tilanteesta on vaan kannettava pois mahdollisimman kauas :D

Meillä on taidettu siirtyä lasten sänkyyn aika ajoissa kun poitsu oli n. vuoden kun rupes öitä nukkuun siinä. Sitä ennen nukku vähän aikaa päikkäreitä siinä, halusin varmistua et hokaa "reunattomuuden" ennen kun laitan yöksi siihen nukkuun. On tuo muutaman kerran sieltä tippunut mutta mä olen pitäny paria vähän isompaa tyynyä siinä sängyn vieressä ni pehmentää hiukan tiputusta. 

Mä passitan pojan omaan huoneeseensa hetkeksi jos ei muuten usko kieltoja. Yleensä aina joudun viemään sen sinne ja sitten laitan oven silleen raolleen ni pysyy siellä hetken mutta pääsee kuitenkin itse pois. Nykysin toimii aika hyvin pelkkä uhkaus kun sanon että jollet usko niin joudut yksin omaan huoneeseen. Meillä on ainakin tämä toiminut. Poika ei huoneessaan kyllä pysy varmaan ees puolta minuuttia mutta ei noin pieneltä semmosta voi oikeen vaatiakkaan. Tai sitten esim. kylässä jos temppuilee kahvi pöydässä laitan pojan lattialle. Tai jos hakkaa paikkoja jonkun esineen kanssa otan pois ja laitan pojan ulottumattomiin.

Rankaisukeinoista: meillä ei ole varsinaisia käytössä. Yleensä kannetaan poika pois tilanteesta jossa ei saa olla. Mut ei tuo ymmärrä jos sen kantaa omaan huoneeseen, nauraen vaan pois tulee!

Niin ja meillä on muuten nyt alettu kiipeillä. :( Keittiön pöydälle pääsee tuolien kautta, inhottavaa.

Nukkuminen lasten sängyssä sujuu nyt jo kuin ois ikänsä nukkunut. :) Ei ole tippunut kertaakaan ja nukkuu aamuun asti.
Toissapäivänä sit päätin että iltamaito saa jäädä pois. Varoitin miestä että pari iltaa saattaa olla huutoa mutta ei! Tää on sujunut paremmin kun odotin. No, oon kyl antanu nyt vettä sen maidon sijasta muttei poika juo sitä niin paljoa kuin joi maitoa ja luulen että tuosta on helppo jättää se pullo vain pois kunhan ymmärtää täysin ettei maitoa enää saa. Samoin meillä juotiin vielä päikkäreille mennessä maitopullo mut eilen jätin senkin pois, no, poika ei nukkunut kuin tunnin päikkäreitä mut syy varmaan oli siinä kun hän ei syöny kunnolla ennen päikkäreille menoa. Jospa tää tästä.
Tuttia en aio vielä ottaa pois, saa pitää sitä vielä kun se on niin tärkeä unille mennessä. Muuten ei syö ollenkaan.

Mites muiden maidon juonti? Meneekö enää ruoalla? Ettei ole mitään iltapulloja tai muita.

Poika oli kyllä eilen niin isoa poikaa kun isi ajelutti moottorikelkalla sitä.. Voi että miten suloista. :) Äidin sydän sulaa nouden ukkojen kanssa! :D

Täällä on vielä iltapullo käytössä. Ei riitä maidon määrät muuten, kun juo ihan olemattomasti ruualla. En kyllä usko, että tuosta olis kovin vaikea luopua, jos sais maitoa muuten menemään paremmin :)

Tutti meillä on nyt jäänyt kokonaan pois ja meni todella helposti. Oikeastaan ihan kun vahingossa. Mies vaan yhtenä päivänä ilmoitti, ettei antanut tuttia nukkumaan mennessä ja eipä tuo ole sitä kaivannutkaan. Eilen meillä oli pieniä vieraita ja tutit oli välillä lattialla, mutta Niklas sanoi vaan "tutti, namnam" ja vei tutin sen omistajalleen. Ei siis edes yrittänyt laittaa suuhun. Olin niin ylpeä :) Joulun jälkeen lentää loputkin tutit roskiin. Nyt ollaan pidetty tallessa vielä hätävaratuttia, jos poika olisi tullut ennen joulua kipeäksi niin olisi ollut jotain lohtua.

Unikaverit meillä kyllä tuli nyt mukaan tutin jäätyä pois. Niklaksella pitää olla päiväunille mennessäkin mun vanha pandakarhu mukana. Söpöä, kun kanniskelee sitä joka paikkaan ja antaa pusuja :)

No maitoa meillä joudaan nimenomaan ruuan kanssa eipä muulloin. Eli noin nelisen kertaa päivässä. Ehkä desi kerrallaan, eli noin 4 desiä päivässä... sitten joskus päikkäreitten jälkeen syö jugurttia/viiliä. Iltamaito(pullo) jäi 2 kk sitten ilman ongelmia kertaheitolla. 

Meillä niinkuin Hempallakin on alettu ihan urakalla kiipeilemään tässä viime päivinä! Tuolille, tuolilta pöydälle... saapa nähdä milloin alkaa käyttämään keittiön laatikoiden kahvoja tikapuina.

Ei pulloa ole mennyt moneen kuukauteen. Maitoa kuluu paljon. Siina on kova tyttö juomaan muutenkin. Myös vettä. Mummulla kun oli hoidossa viime viikolla niin oli sen mun työpäivän aikana juonu litran maitoa. Mä en ole pitäny lukua ku tiiän et se juo sitä tarpeeks. Eiköhän tuo tosiaan riitä :)

Täällä saa kyl olla kuitenkin tarkkana että maitoa uppoo tarpeeks, saa kyllä ihan houkuttelemalla houkutella poikaa juomaan tarpeeks. Mut jospa se iskostus päähän että ruoan kanssa juodaan maitoa. Jogurttia syödään meillä aamuisin noin 1,5dl.

Meillä on ollut maito pelkästään aterioilla sitä lähtien kun imetys loppui syyskuun lopulla. Juo ihan hyvin, varmaan reilu puoli litraa ihan maitona ja saman verran aamu ja iltapuuroissa, päälle sitten jogurtti/viili jne. jotka meillä tosin ei ole joka päiväisiä juttuja.

Mä olen kanssa miettinyt tuota tuttia, mutta taidan napata sen pois vasta sitten kun siirretään taaperosänkyyn ja siinä nukkuminen alkaa sujua..

Meidän neiti juo aterioilla 125 ml maitoa neljä kertaa päivässä, eli siitä tulee puoli litraa suurin piirtein. Lisäksi puuro tehdään maitoon ja iltapalaksi on päivittäin jogurttia. Vettä ei olla sen enempää tarjottu, ellei hikoile kauheasti.

Me siirrytään huomenna joulun kunniaksi käyttämään isojen lasten turvaistuinta! Ollaan tähän asti menty turvakaukalon kanssa, mutta nyt se alkaa olla vähän pieni, kun tytöllä on päällä toppapuku. Ja ehkäpä uudessa istuimessa viihtyy paremmin, kun kasvot ovat menosuuntaan päin.

Meillä taitaa olla aika kiltti lapsi, kun ei olla edes mietitty toimivia rankaisukeinoja. Jos on tekemässä jotain itselle vaarallista, kielletään ja nostetaan pois. Harvemmin "uhmaa" ja menee tahallaan jatkamaan sitä, minkä parista nostetaan pois.

Ihanaa, huomenna on jouluaatto! Oon ihan fiiliksissä, meillä on ensimmäistä kertaa moneen vuoteen kuusi ja muutakin joulukoristetta. Ennen ollaan oltu jouluna niin paljon poissa kotoa, ettei olla viitsitty koristella mitään..

Meillä nirsoillaan maidon juonnin kanssa. Ehkä vajaan desin juo jollain aterialla, yleensä vain muutaman kulauksen. Puuroon laitetaan maitoo notkistamaan, muuten veteen tehdään. Jogurttia syö pari kertaa päivässä, eli noin 2 dl/päivä. Piimästä tykkää, jos ei ihan joka päivä ole.. Meillä mies ei juo piimää, enkä mie ihan joka ruualla halua juoda niin ei keretä juoda sitä koko litran purkkia (ts. jää usein ostamatta just sen takia).
Mutta juomisia saa tuputtaa, näin yleisesti. Hoidossakaan ei kuulemma oikein juo..pissiä kyllä tulee, eli kaipa hän sit siinä mielessä tarpeeks nestettä saa.

Tänään keittelen riisipuuron :) saapahan poika siitä maitoa :D. Muuten keittäisin huomenna, mutta lähdetään jo aikaisin aamulla anoppilaan..

Tänään kävin apteekista "varalta" hakemassa raskaustestin..tarkoitus ois testailla tiistaina ;)..

Takaisin