Taaperoarkea :)

Täällä on nyt kanssa nukuttu 2 yötä isojen sängyssä ja hyvin on mennyt :) meillä ei ole turvalaitaa tuossa ollenkaan ja ollaan nyt pidetty patjaa sängyn vieressä, jos sattuu putoamaan. Mites te muut, laitatteko edelleen pehmustetta lattialle vaikka lapsi olisikin jo tottunut sänkyyn? Mietin vaan, että pitääköhän se patja laittaa siihen pitkänkin aikaa vai uskaltaako jättää parin viikon päästä pois, jos lapsi on joka yö pysynyt sängyssä. Tietty putoaa heti, kun otetaan pehmusteet alta pois.
 
Meillä on nyt reilu kuukausi nukuttu lasten sängyssä ja vielä vaan vaistomaisesti itse laitan pehmusteet lattialle vaikkei poika olekaan tippunut sängystä enää kuin silloin alussa. Viime yö oli ensimmäinen jolloin ei ollu mitään pehmusteita lattialla.  Kai se täytyy alkaa jättää ne vaan pois. Ihan Madie siis oman mielen mukaan jos poika pysyy sängyssä niin jätätte patjan pois. Siitä ei oo haittaa vaikka olis monta vuottakin siinä muttei siitä ole kyllä hyötyäkään jos poika pysyy sängyssä :D

Meillä on opittu uusi hieno taito tässä vähän aikaa sitte... Poika osaa vielä roskan roskikseen, joskus pyytämättäkin. Mutta pari kertaa sinne on mennyt myös "ei roska"... Ei oo opetettu tätä taitoa, jostain on sen itse hokannut.. 
 
Hemppa, meilläkin on hoksattu tuo roskan roskikseen vieminen. Mutta välillä saattaa kyllä ottaakin sieltä jotain, ja kerran löytyi roskiksesta ihan vaan puhdas ja ehyt sukka :D

Eipä noille tarvii montaa kertaa näyttää jotain, kun heti ollaan matkimassa kaikkea. :)
 
Mä olen vieläkin heittänyt sängyn viereen päiväpeiton ja tyynyt, ei tuo kyllä ole sieltä kertaakaan tipahtanut, mutta varmuuden vuoksi.

Meillä roskiskaappi on kiinni eli sinne ei pääse tutkimaan, mutta Elsa noukkii eteisestä kaikki koirien/kenkien mukana tulleet pikkukivet ja tuo ne minulle.

Täällä uusin huvi on pyöriä paikallaan ympyrää kädet sivuilla ja sitten lähteä juoksemaan. Hiukan olen täällä välillä sydän syrjällään kun tuo sitten pää pyörryksissä törmäilee täällä ja nauraa vaan makeasti päälle..

Uusia sanoja on tullut tosi paljon viime viikkoina, oppi viimein sanomaan isi ja daddy miehen iloksi ja nimeää kymmenkunta hedelmää. Uusin on MmmaGO (=mango) mä repeän joka kerta kun tuo sanoo sen, tulee kunnon viskibassolla emoticon
 
Voi ihanaa ku teilläkin Tweety puhutaan jo paljon. Mä innolla odotan kehitystä puheessa. Kyllä nyt jo yritetään tapailla moniakin uusia sanoja, mutta aina jos yrittää et sano vielä niin ei varmaan sano. Ainoa täysin vakiintunut sana on edelleen "kauko" = kaukosäädin. Sitä hoetaan jatkuvasti. Tosin käyttää samaa nimitystä myös kaukalosta eli tuosta isosta kovasta ruokaessusta. Omean ja klementtiinit ovat "mommoja".

Meillä kans viedään roskat roskikseen. Paitsi et ei itse saa kaappia auki kun on sellanen iso ulos vedettävä kaappi ja kahva ylhäällä.

Oi ja tuo pyöriminen niinku Elsalla!!! Yhtään en tiiä mistä se on sen hokannu, ei tosin lähde juoksemaan niinku Elsa vaan jää paikalleen odottamaan kädet sivuilla et pysyykö pystyssä. Ja naureskelee sitä tehdessään.

Meillä on ollu edelleen yks lampaan talja siinä sängyn vieres pehmusteena. Mut tänään olikin eka kerta kun aamulla tuli sieltä sängystä ite pois. Tähän asti on aina huudellut sieltä niinkuin pinnasängystäkin. Päivällä kyllä käy sängyllä ja tulee sieltä itse pois mut öisin on onneksi siellä vielä pysynyt.
 
Olen lukenut jostain, että tuo pyöriminen on joku normaali kehitysvaihe, että melkein kaikki sitä tekee :D Meillä oli tuo pyöriminen aktiivisimmillaan pari kk sitten, mutta vieläkin joskus innostuu, onhan se hauskaa :D

Mutta ei puhuta. Kaikki on vaan kakkaa tai pappaa...
 
Joo taidetaan meilläkin pitää pehmusteet sängyn vieressä vielä tovin. Heh, käykö teillä muilla vaan mielessä, että entä jos lapsi sairastuu mahatautiin ja oksentaa pehmusteiden päälle? :D sen takia en viitsinyt heitellä siihen esim. Niklaksen isoja nalleja kun niitä olis tosi ikävä pestä. Enkä uskaltais ikinä varsinkaan lampaantaljaa laittaa niinkun Eemi ;) No tää varmaan johtuu mun vanhasta oksennuskammosta niin aina se on ensimmäisenä mielessä.

Täälläkin pyöritään. Ja sen jälkeen juostaan. Ja sitä ennen juostaan :D Hieman hirvittää välillä katsoa sitä menoa.
Ja roskiakin veis roskiin aina kun sellaisen löytää. Meillä vaan on lapsilukko roskakaapin ovessa niin tulee aina mulle sanomaan, että on löytänyt roskan ja sitten viedään yhdessä roskiin. Joskus sieltä lähtis mukaan joku mielenkiintoinen roska, jos vaan antaisin.

Joulun jälkeen on Niklaksenkin sanavarasto taas kasvanut. Vauvakieltä ei puhuta enää ollenkaan paitsi autossa, kun haluaa leikkiä. Meillä on sellainen yhteinen leikki, että puhutaan tatata-tavuilla eri äänen painoilla toisillemme. Niklaksesta se on tosi hauskaa :) Muuten puhuu oikeastaan koko ajan ja lauseillakin jo. Yleensä ne ei ole vielä kyllä kunnon lauseita, sillä sanoo yhden sanan ja odottaa, että mä toistan sen tai sanon kyllä tai edes hymähdän jotain ja sitten jatkaa toisella sanalla. Eli esimerkiksi "äiti" "mmm" "keittää" "niin keittää" "puuroo". Tulee joskus olo, että Niklas pitäis meitä vähän vajakkeina eikä ymmärretä, jos se sanoo koko lauseen putkeen :D

Yleisesti ymmärtämisestä tuli mieleen, että on hupaisaa, kun Niklas ainakaan ei vielä ymmärrä, että joku sana tarkoittaa montaa eri asiaa. Pelasivat isänsä kanssa palloa mailojen kanssa ja isi sitten sanoi, että "syötä tänne" ja Niklas alkoi työntää mailaansa isänsä suuhun. Kyllä nauratti.
 


Madie kirjoitti:
Yleisesti ymmärtämisestä tuli mieleen, että on hupaisaa, kun Niklas ainakaan ei vielä ymmärrä, että joku sana tarkoittaa montaa eri asiaa. Pelasivat isänsä kanssa palloa mailojen kanssa ja isi sitten sanoi, että "syötä tänne" ja Niklas alkoi työntää mailaansa isänsä suuhun. Kyllä nauratti.


Hahhahahhaaaaaaa!!! 
emoticon
 
Huhuuuuuu? emoticon

Onko Hemppa jo synnyttänyt? :D

Meillä on poika alkanut ujostelemaan omia ja muidenkin valokuvia. Kun näyttää melkein mitä vaan kuvaa, mutta erit. omaa tai muuta lasta, tyttöä... niin alkaa ujosti hymyilemään ja kääntää pään pois ja tirskuu :D
Luin noita vau:n ikäkuukausi juttuja, mutten pikalukemalla ainaskaan löytänyt mitään ujouteen viittavaa kehitysjuttua, että liittyykö se normaaliin kasvuun vai mitä se nyt on yhtäkkiä alkanut ujostelemaan :D
 
Mä mietin ihan samaa, et onkohan Hempan tytär syntynyt, kun ei ole Hempasta kuulunut mitään muutamaan päivään.

Meidän tytöllä ei ole tuollaista ujostelua. Isoisiään pelkää kyllä ihan livenä, kun ovat niin möreä-äänisiä ja äänekkäitä

Meidän neiti on oppinut ruumiinosia. Kun kysyy, että missä on jalka/käsi/masu/peppu/pää/nenä, niin hän osaa hienosti näyttää kyseisen ruumiinosan. Samalla sanoo "pää", jos on kyse päästä. Jalkaa ja peppua yrittää toistaa perässä, mutta ei osaa vielä sanoa niitä.

Miten te muut olette opetelleet pottailua? Kun jostain luin, että potan olisi hyvä olla näkyvillä vessassa, mutta kun meidän vessa on niin pieni, ja siellä on pakko olla kissojen hiekkalaatikko, niin ei potta mahdu sinne ainakaan näkyville. Meillä on pottailu jäänyt ihan kokonaan. Välillä tyttö istuskelee siinä vaatteet päällä, ja silloin ollaan kovasti kehuttu, mutta pisuja sinne ei taideta saada pitkään pitkään aikaan..
 
Eiköhän me pian kuulla vauvauutisia Hempalta :)

Meillä on kyllä ujostelua. Ei niinkään valokuviin vaan ihan livenä. Nyt on taas alkanut myös joku vierastus uudestaan. Järkyttävä huuto ensimmäiset 5 minuuttia, jos mennään johonkin muualle kylään kuin mummulaan tai pappalaan. Sittenkin pitää istuskella äitin sylissä vielä vartti. Jos tarjotaan keksiä tai jotain muuta niin vartti on huomattavasti lyhyempi ;)

Sukey, voisko se potta olla teillä esillä jossain muussa huoneessa suht lähellä vessaa? Onko teillä erikseen kylppäriä tms? Meillä pottailut hoituu silloin tällöin käytävässä, kun vessan äänet pelottaa. Kyllähän lapsi oppii, että se potta voi olla jossain muussakin huoneessa, jos häntä sinne säännöllisesti vie :)
Mä oon miettinyt, että alkaisiko välillä koittaa päivävaipan poisottoa, kun pottailu sujuu niin hienosti ja osaa jo pyytää silloin tällöin pissahädänkin takia potalle. Voi olla kyllä, etten vielä viitsi, kun varmaan tulee jotain pientä taantumaa kehitykseen, kun pikkuveikka syntyy. Kesällä sitten viimeistään.
 
Hei vaan taas pitkästä aikaa. Käyn aina lukemassa, mutten jaksa kirjautua (laiskuuden huippuko? ). :D
Meillä ei ujostella, paitsi jos just mennään kylään, niin sitten katsoo puolikin tuntia vihasena uusia ihmisiä ja jos ne juttelee liikaa tai koskee, alkaa itkemään. Roikkuu mun puntissa tai väkisin punkee syliin.

Meillä on osattu ruumiinosia jo pitkään: vaippa, napa, tukka, nenä, silmä, suukku, korva. Pitäs taas etsiä jotain uusia ulottuvuuksia, kun nuo on jo vanhaa kauraa :)
Pottahommatkin sujuu hienosti, kotona pyytää potalle aina välillä, aamuisin tulee iiiiiisot pissat pottaan ja joskus kakatkin. Päiväkodissa kuulemma hakee pottansa jos haluaa päästä potalle. Ihana tyttö <3 kehuvat sitä niin hirveästi päiväkodissa, kuinka reipas ja iloinen on. No, kotona jaksaakin sitten kiukutella ;)

Tilasin juuri Liberolta näytteitä Potty Training vaipasta :)
 
Elsa ei ujostele myöskään, tietysti uusia ihmisiä katselee hetken ennen kun menee tekemään tuttavuutta.

Meillä potalla tökötetään 4-5 kertaa päiväss, melkein aina jotain tule tulokseksikin. Ei tuo kyllä tajua vielä pyytää potalle kun on hätä, paitsi että on hauskaa huutaa 'kakka' kun sitten joku aina ottaa housut pois ja kiikuttaa potalle..

Vähän näyttää että mulla on kesällä kaksi vaipoissa, mutta toisaalta voihan tuo hoksata sen koko potallakäynnin nopeastikin yhtäkkiä..

Meillä Miu nimettiin kropanosien jälkeen hedelmiä. Nyt kestää kaupassa iäisyys hedelmäosastolla kun tuo osoittelee ja huutaa MAgo ja apple.
 
Ihana Elsa :) Avahan ei osaa sanoa mitään, mut jos kysyy, että missä Avan nenä on, niin näyttää. Kirjasta se nyt on elukoita ihmetellyt. Koiran ja kissan tietää ;) Jostain kumman syystä!! Pitää varmaan opetella just jotain ruokia tms. Muumin se tietää kans ja oon yrittänyt opettaa Pikku Myytä..
Meillä on ainakin kaksi kesällä vaipoissa, ei voi niin nopeasti oppia vaipattomaksi ainakaan tällä vauhdilla tää neiti :) Pääasia, että treenaa!
 
Siina o nkyllä ujostelun huippu. Se oikeestaan jo vähä rasittavaakin. Ihan siis joitain yksittäisiä kertoja on mennyt joku kyläily silleen et on istunut mun sylissä vain 15 min. Muuten siinä puol tuntii tai tai tunti ennenkö uskaltaa mihinkään lähtee. No Haniböökillä päästään tuohon vähä alle 15 min ku käydään sen verran usein. On nää omat tosiaan niin erilaisia ku Eemi ei oo ikinä tienny, eikä tiiä vieläkään mitä ujostelu tarkottaa. Siina sit taas todellakin tietää. Ainoa oma perheen ulkopuolinen ihminen ketä ei ujostele yhtään on mummu, siis mun äiti.

Siina ei osaa varmaan muita ruumiin osia kun nenän ja korvan. Mut nyt alkaa olla kyllä vähä yritystä jonkin asteiseen sanojen sanomiseen. Koittaa usein matkia mitä sanotaan. Viime perjantainkin sanoin yhtäkkiä kun kysyin et mennäänkö saunaan niin "naunaan!!" kovalla äänellä. Muutaman kerran jopa toisti mut sit ei taas viikon aikana ole sanonut perässä.

Pottailu edelleen myös meillä vähän unohduksissa. Istuskelee siinä vaatteet päällä ja hakee sen välillä vessasta olkkariin istuakseen siinä. Mut ei mitään hajua mitä varten potta on olemassa. Ehkä tuossa sit keväämmällä aletaan harjottelemaan enenmmän.

Voi hitsi ku tää masuasukki taas myllää. Ja toi kohdun suu tuntuu olevan arka ku se pönkää päätään sinne jatkuvasti, Ei oikein kiva tunne. Mut mun kylkiluut säästyy aika hyvin tälläkin kertaa kun noi kintut on niin alhaalla ja ulkona.
 
Meillä muumi on mynni. En tiedä miksi. Nyt tuolla on pari päivää ollut 2 uutta sanaa mistä mä en saa millään kiinni että mitä ne voisi tarkoittaa, veikkaan että ovat jonkin sortin verbejä.

Meillä oli tänään taas kaveri vauvoineen kylässä, Elsa on tosi varovainen ja hellä kun silittää tai antaa vauvalle jotain - varmaan se on vaan vieraskoreutta..

Tänään on muutenkin ollut kiva päivä, oltiin ennen lounasta reilu tunti ulkona pulkan kanssa kävelyllä. Elsa kieri ulos pulkasta koko ajan ja nauraa räkätti sitten rähmällään lumessa.

Sitten mä sain toisen mun ikuisuusprojekti-tilkkupeitoista viimein valmiiksi ja isompikin on jo tikkausta ja kanttausta vaille valmis. Mä ajattelin että ne ei tule ikinä valmiiksi kun on olut kepeä motivaation puutos..

Viikonloppu ja työt lähestyy vääjäämättömästi - kauheasti kissanristiäisiä ihmiset pitää tammikuussa!
 
Siina varmaankin niitä ekoja, joka siis tänään käynyt 1v 6kk neuvolassa.
Ne mitat:
-Paino 10.86kg (1v. 9625g)
-Pituutta olikin tullut hyvin 83.8cm (1v. 76.0cm)
-pipo 49.0cm (1v. 48.1cm) (Tosin luulen et opiskelijan mittaus meni vähän huonosti ja pää on pikkusen isompi. Mittanauha oli nimittäin silmän päällä :D )

Palikoita piti torniksi rakentaa. No laittoi sit onneks ne mut muutenhan se oli melkein huutoa koko käynti :). Siina ei niin välitä nuista vieraista ihmisistä. Puhumiset, puhumisen ymmärtämiset kyseli, pinsettiotteet, itse syömiset kyseli.

Sydämen kuunteli sen minkä sai kuunneltua ja mun pyynnöstä kattoi ne alapään limakalvot, jotka siis eivät pysy auki ilman jatkuvaa rasvaamista. Ja nyt taas ovat vikat 2vk olleet kiinni. Ei tuo lekuri tiennyt mitään mistään hormonivoiteesta mistä lastenlääkäri mulle mainitsi jo viime talvena kun oltiin ihon vuoksi näytillä. Laittoi sitten lähetteen lasten kirurgille. Ajatelin kyllä et, onpa torvi ku se meinaa heti et, pitäs jotenki puukolla asiaan puuttua. Siis ei kirurgille muuten lähetetä. Ainakaan mun mielestä. No lastenlääkärille kuitenkin, joka nyt ehkä sit enemmän tietää.
 
Eemi, repesin tolle silmän päällä jutulle :D

Meillä on myös tuo ongelma, että meinaa mennä paikat umpeen, jos oikein ymmärsin? Siinä on enää semmonen pieni aukko ja käytin 2 krt 1vko Ovestinia ja sitten kokeilin ihan Estrogelia. Kumpikaan ei auttanut. Oon sitä mieltä, että se kyllä siitä aukenee itsestään, tosin en asiasta sen enempää tiedä, mut ihan hirveä ajatus, että pitäis leikellä???

Mitä sä Eemi olet ajatellut asian suhteen?
 
Meidän kunnassa 1,5-vuotisneuvola on kahdessa osassa: 1v 5kk (10.1) oli hoitajalla käynti, ja sit 1,5-veenä (16.2) lääkäri.

Mitat oli tällaiset:

Pituus 85,8 cm (1- veenä  80,2)
Paino 12,6 kg (11,180 )
Py 49 cm (48,3).


Pituus menee +10%-käyrällä, muut nollalla. Hienosti osas palikat kasata ja helmet löysi, kun hoitsu piilotti ne. Normaalisti näyttäis kehittyneen.

Lääkärineuvolassa sit varmaan lisää testataan :).



 
Takaisin
Top