Taaperoarkea :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Madie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eemi: meillä kohta kaksi viikkoa ollut neiti yltäpäältä näpyissä :(, lastenlääkärin mielestä ei ollut mikään rokko, itse epäilin enterorokkoa. Ei kuumetta, pientä lämpöä oli kylläkin parina päivänä. Ollaan ehditty jo juosta allergiatesteissä ja nyt alkaa iho kuivua aikalailla, toivoisin vain, että katoaisivat yhtä nopeaan nuo näpyt kuin tulivatkin...

Meinasin laittaa facebookin statukseks, mutta ajattelin, että saattais olla hieman liikaa... Eli kirjoitanpa sitten tänne:
Meidän Niklas teki 10 kuukautispäivänsä kunniaksi ekat kakat pottaan! :D

Voi vitsit, että voi olla tuollaisestakin iloinen. Tunnen itseni aika pöljäks :D

Madie, aika nopsaan teki, kun kerroit muutama päivä sitten, ettette ole kokeilleet kunnolla, koska meni huudoks. Meillä meni melkein 2 viikkoa niin, että joka päivä laitoin potalle pari kertaa päivässä, kunnes sitten sain pyydystettyä phytonin :D Mutta en ole siis sen jälkeen saanut mitään pottaan, vaikka joka päivä siihen istutan.
Tais olla vaan sattumaa, että sattu kakattaan sillon emoticon
Onko teillä semmoinen tavispotta vai semmonen selkänojallinen?

Nooh, sinnillä vaan.

Meijän poika ei oo hoksannut vessaharjaa, enkä mää sitä pästäkään tonne kylppäriin  yksinään. Käydään vaan suihkussa/kylvyssä, ja siinä on mielenkiintoa riittämiin. Meillä siis potta seilaa makkarissa ja olohuoneessa.

Oli muuten kiva kuulla Eemistäkin taas, vaikka harmi, kun siellä sairastellaan. Paranemisia!

Oispa täälläkin jotain perhekahviloita... ei oo, kun ei oo oikein mitään puistojakaan. Tiedän yhden, ja se on liian kaukana kävellen, eikä ole paikallisliikennettä täällä meillä päin. Välillä tuntuu, niinkuin asuin jossain ihan perseessä, ja kivikaudella. Onneks Suomeen tulo häämöttää. Meinaa tulla negatiivista asiaa joka asiasta, kun alkaa olla niin kypsä tähän.

Mää pyysin mun äitiä lähettään jonkin suomenkielisen kirjan pojalle, mitä voisin lukea hänelle, ja semmonen mitä hän jaksais myös katsella... Mun äitill menee vissiin puolet mun jutuista ohi korvan, mitä lie hössöttää, mutta eilen tuli sit postipaketti ja sieltä löytyi semmonen kolme"sivuinen" pehmokirja, joka oli 0+m :DDD Kiitti mami! Ei ollut tekstin tekstiä. Mulla on nyt joku 5 kirjaa, mutta ne on niin koluttu ja syöty puhki. :)

Jee maanantaina Bangkokiin passi- ja paperihommiin, että päästäs täältä joskus Suomeen <3

muoks. Meillä on alkanut ilmenemään myös jotain riiviömäisiä piirteitä. Välillä.

Meidän tyttö täytti eilen 10 kk ja teki sen kunniaksi pisut pottaan :-) Ja toisti saman tempun tänään aamullakin. Olihan se aika tuuria, että niin kävi, mutta ilmoitin silti miehelle eilen töistä tullessaan, että tyttö on ansainnut tuplaonnittelut :-D

Olen nyt yrittänyt istuttaa tytön potalle joka aterian jälkeen (paitsi illalla iltapuuron jälkeen se yleensä unohtuu). Yleensä vaan istuskellaan siinä hetki ja jatketaan sitten muita puuhia. Kyllä pottailuun ehtii paneutua kunnolla myöhemminkin.

Aamu, hienoa, että asia etenee :-) Vaikka ilmeisesti niiden papereiden kanssa saattaa mennä kuukausi jos toinenkin, ennen kuin ovat kaikki kunnossa?

Me ostettiin eilen potta, semmonen ihan tavallinen yksiosainen. Oirehtimisen perusteella ekan kerran potalle eilen istutettiin hetkeksi ja saldona oli kakat, tänään kakat kaks kertaa (eli siis päivän kakat saatiin pottaan :)..). Pissejä ei olla vielä pottaan asti saatu, mutta ihan tyytyväisiä ollaan tähän "menestykseen".

Jeeeheeee, hienoa -täällä on potittu jo urakalla !!
Meillä Unna teki ekat pisut 16.4 eli kaippa tuo oli jotakuinkin vähänpäälle 8 kk.
Siitä muutama päivä etiäppäi niin tehtiin kakatkin :)
Ei mennä joka kerta potalle ruuan jälkeen mutta pari kolme kertaa prin pistää päivässä pottimaan.

Meillä otettiin ensiaskeleet tällä viikolla, ikää oli siis 10 kk & 9 päivää
Ihanaa mikä herkistyminen äidillä....
Maanantaina tuo osasi avata liukuoven ja avaa jo kaapinkin oven.

Eilen Unna otti mua aamulla naamasta kiinni ja sanoi äii-ti <3

Haha,kauhea huuto tulee kun kissa juoksee rappusiin portin taakse ja Unna jää siihen alas rynkyttämään porttia ja huutaa.:(

Osaa näyttä missä pää on :)

Oppi tuo nousemaan terassillekin, eli nousee ja vetää ittensä n.50 cm korkealle.
Hurjasti siis juuri tällä viikolla oppinut...

Aamu ja ilta syöminen aiheuttaa päänvaivaa..kun varsinkaan aamuisin ei meinaa mennä kuin maito alas.MUR.
Muuten syö kuin hevonen.
Puuroa vieroksuu nykyän siis aivan täysin,ei halua.
Olen tehnyt Unnalle samaa ruokaa jo kuin meille ilman suolaa tietty ja rasvaa,
ihan laktoosittomaan maitoon.Ei ole tullut vatsanpuruja..
ihan currya,paprikamaustetta,musta/mauste/valkopippuria,yrttejä,valkosipulia...

Heh ja kun sanoo ei, niin Unna heiluttaa kättä , ja sanoo "e."

Voi kun nämä ihanat vavetsumme kasvavat kovaa vauhtia!!
Tai no nythän Unna on jo taapero kun askeleitakin ottaa

Kaikille hyvää vointia ja ihanaa seurailua pikkuisten kehityksessä<3

Teidän taaperothan edistyy :) Hugo seisoo tukea vasten, mutta ei kyllä liiku siitä mihinkään :D No, ei kiire, sellaista viikarin vikaa on, että ihan hyvä vaan että etenee vielä ryömimällä! 

Mikään ei ole turvassa, sähköjohdot ym. kiinnostaa kauheasti. Ja tänään on erikoistunut puremiseen!

Mulle ei ole tullut edes mieleen kokeilla pottaa vielä! Te ootte kyllä aika reippaita :) Ajattelin, että jos ensi kesänä asutaan omassa talossa niin sitten kauniina kesäpäivinä vaippa pois ja juoskoon pihalla vaikka pikkuhousuissa ja harjoitelkoon Hugo sitten pissaamaan pönttöön tai pottaan tai pihalle - ei tule suuria vahinkoja vähissä vaatteissa :) Jos ei onnistu vielä 2v. niin vaikka seuraavana kesänä sitten :D Kunhan alle 3v. pääsee vaipoista :D 

Madie: Hugo on lähinnä jalkojaan lillutellut vedessä :) En uskaltanut vielä uimaan kunnolla ottaa, kun paistoi aurinko niin pahasti, että paloin itsekin tosi nopeaan ... ei olis kuitenkaan uintireissu jäänyt lyhyeksi :) 

Joo Aamu, tottakai se oli "sattumaa", koska oli vasta kolmas päivä, kun pottailtiin :) Tai siis näin, että Niklasta kakatti ja sanoin, että nyt potalle ja sinne se tuli. Oli poika ihmeissään. Toisen kerran tuli seuraavana päivänä pissat ja kakat. Eihän se poika itse tietenkään tajuais sinne kakata, mutta oon päättänyt viedä sinne aina, kun näyttää hätä olevan ja muutenkin ruuan jälkeen/vaipanvaihdon yhteydessä niin kai se joskus oppii.
Mulla olis tavoite, että Niklas osais mennä itse potalle tai osais edes ilmoittaa hädästä siihen mennessä, kun toinen lapsi meille tulee. Jos siis tulee vuoden sisään. Ihanne olis, kun vaippamäärän sais siihen mennessä pudotettua ettei ihan hirvee roskamäärä olis... Ja meidän päiväkodissa oli täysin vaipaton 2v. eli on se mahdollista. Mutta ei vielä paineita, potalle ei ole pakko mennä, jos ei halua. Pari kertaa onkin noussut ylös ja hieman itkenytkin ja silloin ollaan laitettu vaippa takas.

Toivottavasti teidän paperiasiat etenee vauhdilla ja mahdollisimman vähillä ongelmilla!

Ginessa Onpa ihania taitoja Unnallakin :) Mäkin oon miettinyt, että jos alkais tehdä samoja ruokia, mutta kun Niklakselle ei nyt kelpaa oikein mikään muu kun jogurtti niin en oo vielä viitsinyt. Teen sitten melkein samaa ruokaa aina pakastimeen.

Taitaa olla tää 10 kuukautta oikein superkehittyvä ikä! Täälläkin taitoja tullut viikossa hirmuisesti. Mummulassa tuli kaksi uutta sanaa, pappa ja Popi (mummulan koira). Oli kuulemma oikein komentanut pappaa, kun ei suostunut nostamaan tippunutta lelua :D
Niklaksella on nyt niin huvittava koirainnostus. Se on siis aivan samaa luokkaa, kun joillain ala-asteikäisillä tytöillä heppainnostus.

Nähtiin myös 11 päivän ikäistä vauvaa. En oikeasti voi uskoa, että tuo poika on ikinä ollut niin pieni ja avuton! Ei sellaista pientä varmaan osais enää edes hoitaa...

Me käytiin tänään ostamassa tytölle kengät :-) Ei hän vielä kävele, mutta ulkona on kivampi olla, kun sukat eivät ole ihan hiekassa. Ja välillä kun hiekka on vähän kosteaa, niin ei sukat ja jalat ole sitten ihan märkiä.

Suurin osa niistä kengistä oli kyllä tosi jäykkää materiaalia, kokeilin painaa kengän päältä, että olisin tuntenut, missä kohtaa tytön isovarvas on, niin kenkä ei antanut yhtään periksi. Jäivät kyllä kauppaan. Onneksi sieltä löytyi myös pehmeämmät ja joustavammat kengät, luulisi niiden olevan mukavammat, kun mukautuvat vähän paremmin jalan liikkeisiin.

Meidän neiti on nyt tehnyt päivittäin yhdet tai kahdet pisut pottaan. Kakkaa ei ole vielä tehnyt, kun yleensä me huomataan se vasta, kun tyttö jo äheltää sitä vaippaan :-D

Me syötetään tytölle vielä kaupan purkkiruokia.. tarjosin tänään lounaalla keitettyä pastaa sormiruokailtavaksi, mutta eihän tyttö niistä mitään tajunnut. Hakkasi vaan äitinsä vanhalla hiusharjalla niitä pastan paloja ja heitti niitä lattialle :-D Pitänee alkaa tarjota useammin sormin syötävää ruokaa..

Ootteko jo miettineet, että annatteko lastenne maistaa täytekakkua syntymäpäiväjuhlissa? Meillä tuli siitä juttua viikonloppuna, ja kumpikin mummo teki kyllä kantansa selväksi, että tytön pitää saada kakkua. Itse en ole oikein varma, kun tilauskakussa on kuitenkin kauheasti sokeria ja itse en ole koskaan tehnyt täytekakkua..

Kyllä Niklas saa ainakin maistaa kakkua. Leivon itse ja ensin ajattelin tehdä täytteeseen suklaa- ja mansikkavaahdot, mutta aloin miettiä, että vois sittenkin tehdä jotain lapsiystävällisempää. Jos teen sitten toisenkin kakun, joka on enemmän aikuiseen makuun :)

Me ostettiin kans kengät, semmoset Superfit-ensiaskelkengät. Eetu kuitenkin ulkonakin paljon taaperokärrin kanssa kävelee :). Hyvää palvelua saatiin kun kenkäliikkeestä ostettiin. Mittasivat siellä Eetun jalan, ja sovittivat sitten eri malleja :). Syksyllä sit uudestaan ostoksille, coretexia ostamaan ;)

Eetu on saanu maistaa kaikkea jo jonkin aikaa, eikä todellakaan tehdä poikkeusta synttäreillä :). Ei se pieni (tai isompikin) sokerimäärä oo vahingollista, jos yhtenä päivänä vähän kakussa sokeria saa.
Meillä kakku tosin tulee muutenkin tosi vähäsokerinen (ts. vain pohjaan sokeria), kun ei imelästä tykätä muutenkaan kauheesti. Mansikkaa tms sisälle ja päälle, niin avot!

Sit toiseen asiaan..Eetu on ruvennu nukkumaan tosi huonosti päikkyjä muualla kuin omassa sängyssään..Tänään olin pojan kanssa mummolassa, kun mieskin töissä iltaan asti, ajattelin että aika kuluu mummolassa nopeemmin. No, Eetu ei vain malttanu nukkua siellä, ei sitten millään. Pakko oli lähtee kotiin, että sain pojan omaan punkkaansa..ja heti nukahti sinne. Nyt nukkunut jo melkein 3 tuntia..nyt kun nukutaan enää yhet päikkärit niin nukkuu kerralla pidempään :). Onneks nyt sujuu tämä yhdet unet päivässä-rytmi, kuitenkin päivähoidossa joutuu sopeutumaan hoitopaikan uniaikoihin (yleensä kai klo 12-14)..Saa nähdä miten poika reagoi hoitoonmenoon, 11.7 olis eka hoitopäivä, aluksi menee nyt tilapäishoitoon mikäli saadaan se hoitopaikka siihen. Voi olla että naapurikunnan puolelle joudutaan viemään :/.

HP ja muutkin, miten teillä sujui tuo yksiin uniin siirtyminen? Eli millaiset oli uniajat ennen ja mitkä nyt? Oon alkanut itekin miettii tuota siirtymistä ja haluaisin kuulla kokemuksia :)

Minkä kokoisia ensikenkiä muuten olette hankkineet? Meilläkin on nuo superfit-kengät, mutta ne on vielä liian isot.

Me siirryttiin tavallaan Eetun aloitteesta yksiin uniin. Vielä viime viikolla Eetu nukkui ns. aamu-unet, nukahti aina klo 9-9:30 ja nukkui max tunnin. Iltapäivällä unet jäikin sit vähiin, eli nukahti välipalan jälkeen (noin klo 13:30-14) ja nukkui enää vajaan tunnin, ja oli illalla äkäinen ja väsy.

Aamu-unet sitten jätettiin. Nyt sit nukkumaan mennään lounaan jälkeen, eli klo 11:30-12:30 ja nukutaan muutama tunti..Illalla on nyt paljon virkeämpi ja iloisempi kaveri :)

Meillä nuo ensiaskelkengät on kokoa 20 (jalka oli mittojen mukaan kokoa 19, mutta kasvunvaraa..).

Meillä on yksiin uniin siirtymisestä niin pitkä aika, etten enää ihan tarkkaan muista. Silloin ekat unet taisivat olla aamupäivällä ja toiset joskus viiden aikoihin? Kuitenkin, silloin illalla nukahtaminen oli tosi vaikeaa, kun tyttö nukkui päivällä niin paljon. Yksiin päiväuniin siirryttäessä iltapäiväunet jäivät pois. Nykyään Emilia menee päiväunille n. 11.30 ja nukkuu klo 14 asti. Iltaunille hän menee klo 21.

Mä ostin tytölle nyt koon 22 kengät, niissä tosin oli palttiarallaa 1,5 cm kasvuvaraa.

Voih ku olis paljon kommentoitavaa. Kaikki nuo teidän hienot pottailut kävelemiset ym. Näppylät sun muut. Mut ku mua vaan yäköttää. Mä en tiä miten mä jaksan tätä. Yäk. En haluis tätä yökötystä. Vaikeempi totutella koko asiaan ku on nii ällö olo. Ja vasta alkanu. eli loppua ei näy Plääh.

Meil edelleen huudetan jos potalle kokeilee....

Nii Siinan 11kk päivä oli muuten tänään. Meni vähä ohi täs kaikes muus.....

Voi hitsi,
mulla se äklötys kesti taas pahana tohon vkolle 15... onneksi se aika on ohi.
Nyt jäljellä törkee närästys...
Sympatiat Eemi sulle !!!!

Jos vähän meidänkin kuulumisia nyt kun on pikkuhetki aikaa eikä järkyttävä olo vie kaikkia voimia! :)

Meillä on siis  kävelty nyt pari viikkoa. Uutena taitona tuli eilen semmonen että Aleksi nousee ilman tukea seisomaan! Mä luulin että tää taito tulee vasta joskus kun on kävelly jo kuukauden-pari mut se nyt sit nousee seisomaan ihan keskellä avonaista tilaa.. Kauheeta kyytiä toi poika  kyllä  kehittyy ja menee eteenpäin.

No tänään tuli täyteen myös 10kk. Mites nyt noiden maitotuotteiden kanssa... Ens viikolla neuvola ja en jaksais rueta googlettamaan eli saako pojalle rueta nyt juottamaan jo ihan tavan maitoa jos vaan huolii? Nimittäin aamupalalla laitoin nokkamukiin ihan tavallista maitoa  ja  poika joi sitä ihan innoissaan ja otti lisää suu auki. Siis voiko korviketta rueta pikkuhiljaa vähentämään ja siirtyä kokonaan tavanmaitoon? Juustoa on meillä syöty leivän kanssa jo. Eikä vatsavaivoja näyttäs tulevan mistään maitotuotteista. Mä oon niin pihalla tästä asiasta.

Muuten meillä ihan tavallista arkea. Noista kengistä sen verran, meillä on kans sellaset Superfit-ensiaskelkengät ja samanlaiset sandaalit. Tykkää niillä sandaaleilla kävellä. Päiväunien määrä vaihtelee vielä.. Joskus nukutaan yhdet, joskus kahdet.  Riippuu monelta aamulla herää.
Itse olen ihan voimaton, sohvalla menee päivät, tää kauhea olo alkaa aamulla heti oksentamisella ja ällötys kestää koko päivän. Väsy on myös kauhea. Nyt on tänään ja eilen ollu vähän parempi olla. Jopa kahvi maistunut jota en oo juonu neljään viikkoon. Ens viikon perjantaina on nt-ultra,  sitä odotetaan miehen kanssa kovasti. :)

Voi harmitus, parempia oloja Eemi ja Hemppa!
Miten te raskaana olevat olette muuten pärjänneet pienten kanssa, kun paha olo yllättää ja voi lähinnä vaan maata sohvalla ja olla pää pöntössä? Olis ihan kiva kuulla kokemuksia, kun vähän pelottaa se oma raskautuminen just tuon takia.

Mullakin on ollut jotain todella kummallista pahoinvointia tässä lähiaikoina. Pari kertaa oon meinannu oksentaa syödessä aamupalaa. Tein raskaustestinkin alkuviikosta vaikka tiesin, etten voi mitenkään olla raskaana, kun oli kuitenkin niin selkeä keskenmeno pari viikkoa sitten. No kai tuo on vaan jotain verensokerin alhuudesta johtuvaan.

Ootko Hemppa mitään jogurtteja tai muuta antanut? Luulisin, että jos oot niitä ensin koittanut niin ihan hyvin voit jo vähän maitoa alkaa tarjoamaan. Mä oon ainakin ajatellut tässä lähiaikoina aloittaa. Jos vaikka ensin antais ruuan kanssa, kun ei Niklas silloin paljoa juo maitoa. Mun kaveri, jolla on vajaa 11kk tyttö, antaa jo puolet korviketta ja puolet normaalia maitoa ja mitään ei oo tullut :) Eikä sitä aina tarvii edes googlettaa. Voi varmaan ihan oman omatunnon mukaan tehdä :)

Tänne ei ihmeempiä. Ei taida olla meillä vielä yhdet unet ajankohtaiset. Nukkuu kuitenkin niin paljon. 10.30-12 ja 15-17 yleensä. Lähdetään parin viikon päästä toiseen mummolaan, jossa viimeksi nukkui maratonpäiväunia niin ajattelin siellä siirtää sitten yksiin uniin, jos taas käy samallalailla. Siitä on sitten hyvä kotonakin pitää samaa rytmiä.
Tiistaina tuli ensimmäisen kerran 2 sanaa putkeen, kun sanoi leikkipuhelimeen "heihei pappa". Leikitään joka päivä, että soitetaan mummulle ja papalle ja nyt tuotti tulosta :)

Suositus maitotuotteiden kohdalla taitaa olla, että 10 kk:n iässä saa antaa hapanmaitotuotteita ja lehmänmaitoa saa käyttää ruuanlaittoon, mutta juomaksi lehmänmaitoa tulisi antaa vasta vuoden ikäisenä. Kuitenkin, tässäkin saa varmaan käyttää maalaisjärkeä, ja jos vatsa vaan kestää, niin mikä estää antamasta lehmänmaitoa jo nyt?

Hemppa, vautsi, Aleksi on tosi aikainen oppija :-) itse odotan innolla (ja kauhulla), että meidän tyttö oppisi myös kävelemään ja nousemaan ylös.

Takaisin