Taaperoarkea :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Madie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onni on malttanut istua kahtena peräkkäisenä päivänä potalla ja tehnyt sinne pissit :) On tämä äitiys kummallista, olen älyttömän ylpeä pojastani vaikka eihän se varmaan itse vielä tajua potan tarkoitusta :D Aiemmin on siis tullut vain kauhia huuto jos olen potalle istuttanut, joten harvakseltaan ollaan käyty siinä istahtamassa ja leikkimässä ja pidetty potta näkysällä.

Hihih, me ollaan isännän kanssa yleensä ihan yhtä kärsimättömiä. Pojan suhteen minulla tosin on vähän pidempi pinna, pienenkin vastoinkäymisen takia iskä tyrkkää ipanan minulle ja lähtee karkuun. Lapsen kanssa on ollut vaan pakko hyväksyä ettei kaikki mene juuri niinkuin MINÄ haluaisin ja jotkut asiat vaan vie enemmän aikaa.

Käääk enää viikko niin muksu lähtee päiväkotiin :( Maanantaina aloitetaan tutustuttaminen, käydään leikkimässä yms. Varsinaisia hoitopäiviä on onneksi vain kaksi ekalla viikolla ennen viikonloppua ja nekin lyhyitä isännän iltavuoron ansiosta. Olen varma että poitsu kyllä pärjää siellä, luultavasti viihtyykin. Toisaalta ihana päästä kouluun toteuttamaan itseään ja luovuuttaan muutenkin kuin pohtimalla mitäs tänään syötäisiin ja keksimällä lastenlauluihin uusia sanoja. Äipällä vaan on silti haikea mieli.. :(

Missä määrin teillä muilla esiintyy tavaroiden heittelyä? Mä alan jo kyllästyä, kun Niklas ei muuta tee kun hokee päivät "heittää, heittää" ja viskoo kaikkea mitä käsissä on. Onneks puolet ajasta on yleensä pallo, mutta puolet ajasta tosiaan joku muu tavara... sais keskittyä palloihin.

Mikäs sen mukavampaa kuin tavaroiden paiskominen ja heittely :) Siis Hugon mielestä. Varsinkin syödessä on mukava paukuttaa kolhuja keittiön pöytään ja sitten heitellä tahmatassuilla liatut lelut pitkin lattioita.... Mikä riemu, kun leikki serkkupojan kanssa hyvin kehittävää leikkiä, jossa Hugo heitteli serkkuaan esineillä ja tämä heittäytyi maahan ja huudahteli kaikkea "auts"... No, hauskaa oli molemmilla. Hugolla ainakin. Hyvä, ettei tukehtunut nauruunsa. 

Sylkeminen on muuten mukava harrastus myös! Ennen Hugo vain pärisytteli mopoille ja autoille, nyt uutena taitona on tullut sylkeminen. Ihanaa kun pikkumies sylkee ruuan ja maidon pihalle ja katsoo sitten silmät riemusta sädehtien "enkö ollutkin taitava"... Vitsit kun meillä miehen kanssa pitää pokka niin huonosti! Oon kyllä yrittänyt kieltää... 

Voi ei Lidia, toi sylkeminen ei varmasti oo kivaa. Tiedän et se vaihe varmasti tulee meilläkin eteen, mut toivottavasti vaan lievänä. Jokaisella jotain metkua mielessä.

Me ollaan kovassa räkätaudissa. Poika oli siis viikko sitten kovassa kuumeessa, parani siitä ja nyt ollaan molemmat oltu neljä päivää flunssassa. Käytettiin poika heti taudin alkaessa lääkärissä ja sai kipulääkitystä sekä yskänlääkettä. Ite oon sinnitelly nenäsuihkeen avulla. Eilen oli jo hyvä päivä, mut tänään pojan nenä on taas ollu tosi tukkonen ja vuotaa koko ajan. Mä oon niin kypsänä tähän sisätiloissa oleiluun, tänään lähdetään kyllä jo käymään kaupassa. Jotain vaihtelua on pakko saada! Eilen käytiin sentään koiran kanssa lenkillä vesisateessa. Onneks on kunnon sadekamppeet tullu ostettua ni selvittiin kuivina, eikä tuolla kovin kylmä oo ettei tollasta uskaltas tehdä. Ostin muuten xs-kokoa olevan sydvestin, joka on pojalle aivan liian iso. Mut eilen älysin laittaa pojalle lippiksen sen alle, ni johan homma toimi! Arkipäivän oivalluksia... 

Ai niin, nyt oon huomannu et kun tässä sisällä vaan kökötetään, ni poika oppii koko ajan lisää riiviömäisiä asioita. Vaate- ja kenkäkaapit tyhjenee jatkuvasti, kaikki lelut on ihan levällään ja koira tietysti saa oman osansa metkuiluista. Raukka saa kohta sydärin, kun ei pienestä kiusauksesta huolimatta malta siirtyä pojan tieltä ees toiseen huoneeseen. Siitä näkee, miten tärkee pojasta on koiralle tullu. Ihanaa!

Tosiaan, mikäs sen mukavampaa kuin tavaroiden viskely! Kaikki mikä käteen sattuu, lentää jossain vaiheessa kaaressa!

Meidän tyttö ei vielä kauheasti viskele tavaroita, onneksi. Mutta varmasti se tulee vielä jossain vaiheessa ajankohtaiseksi.

Meillä oli eilen jännä päivä, käytiin ensin aamupäivällä lapsijumpassa ja iltapäivällä lapsikuvauksessa. Oli kyllä kiva päivä ainakin äidillä. Kuvauskin meni yllättävän hyvin, oltiin varauduttu itkevään ja vierastavaan lapseen. Ei tullut itkua, eikä koko aika mennyt vanhempien sylissä. Nyt odotetaan mielenkiinnolla koevedoksia, että päästään valitsemaan kuvia.

Onko kaikkien "vauvat" ilman maitoa yöt? Meillä ollaan oltu nyt viikko niin ettei anneta maitoa ja jätkä huutaa joka yö tunnista kahteen! alkaa jo vähän ärsyttää. Tai minun ei tarvii nousta, kun mies nousee, mutta miehen puolesta harmittaa. Kauankohan tällainen jatkuu? ei siis suoraa huutoa huuda, mutta vähän väliä kitisee vähän.

Niklas on nyt opetellut K- ja R-sanoja ja on niin huvittavaa seurata, kun poika seisoo takaoven edessä ja hokee "karkaa, karkaa". Ärrän ääntää erittäin ranskalaisittain :DD minkähänlainen riiviö tästä on kasvamassa...

Meillä on viimeks heräilty yöllä syömään joskus parikuisena..? Eli aika pitkän aikaa on onneks nukkunu ukkeli syömättä välillä .

Repeilin täällä tuolle "karkaa"-jutulle..heh, kyllä muksut osaa..meillä tosin ei vielä puhuta..ymmärretään onneks sentään jotain .

Madie, meillä tyttö on ollut ilman maitoa yöt jo jonkin aikaa. Sitä edelsi kausi, jolloin heräsi kolme kertaa yössä tissille. Me vaan raa'asti päätettiin yks kaunis ilta, että ensi yönä ei anneta tissiä. Likka huusi ihan raivona pari tuntia, ja nukahti sen jälkeen. Seuraavana yönä ei enää huudellut maidon perään.

Onhan se tietysti kurjaa huudattaa toista, mutta kun hän oli kuitenkin koko ajan sylissä ja lohduteltavana niin en usko, että hänelle olisi jäänyt suuria traumoja asiasta. Ja ah niitä koko yön yöunia, kun kitinän saa vaikenemaan antamalla pudonneen tutin takaisin suuhun :-)

Eeeei meillä ole enää kuukausiin syöty yöllä. En muistakaan milloin semmoinen oli joka öistä, niin kauan siitä on. Mutta joskus, todella harvoin, poika saattaa herätä yöllä, suht pirteänä, ja jos ei näytä alkaa nukkumaan öbaut 30-60 min sisään, niin sitten olen antanut maitoa, eipä siitä mitään haittaa eikä vaivaa ole minulle.

Meilläkin alettiin harjoittelemaan K:ta eilen;. ka ka ka kakka kakka...
Ei siis edelleenkään puhuta sanoja, paitsi äiti ja oisko tuo kakka nyt sit toinen sana. Eilen saattoi olla kyllä sattumaakin ,mutta kun hoki tuota kakkaa aikansa, niin semmoinenhan sieltä vaipasta sitten löytyi.

Meillä nykyään jätkä kävelee ympäri kämppää ja kantelee jotain laukkuja tai jotain missä on joku ripa tms. ja sitten laittaa kaikkia hattuja ja mun pantoja päähän! Sekä puhuu koko ajan puhelimeen. Puhelimena käy kaukosäädin, silmälasikotelo, pankkikortti....

Yösyönti loppui meillä silloin siihen ku tissittelynki lopetin kokonaan. En tiä kui kauan olis vaatinu yötissiä jos ei muuten olis lopettanu. Toi on kyllä haastavaa ku ei toinen tahdo antaa periksi. Mut nyt on varmaan sellanen vaihe et Madie nyt kannattaa pitää kiinni siitä mille tielle on lähteny. Eli älä vaan anna periksi. Kyllä se Niclas antaa periksi kun vaan te pysytte kovana. Raastavaa ja rankaa mut jossain vaiheessa se palkitaan. Ihan varmasti.

HAH Aamu, mä voin kuvitella tuon sinun vilpertin kulkevan ja kuvittelevan puhuvansa puhelimeen. Varmaan ihanan hassu näky.

Meillä tulee taas ihan ihmeellistä kokellusta sieltä suusta. Ihan kummallisia juttuja. Ei mitään tolkkua mut hirvee läpätys. Ja käyttää paljon just k-kirjainta. Ei siis yhden yhtä järkevää sanaa mut paljon kaikkee muuta. Ja viime päivien villitykseksi on noussut: huulet töttöröllä huudetaa ujuijui tai ojoijoi ku näkee omasta mielestään jotain hienoa.

Joo meillä tosiaan vähän venähtänyt näiden yösyöttöjen lopetus. Menee varmaan raskauden piikkiin, kun ei oo aiemmin vaan jaksanut. Ehdin jo ajatella, että onko meillä mennyt joku yösyömättömyyden herkkyyskausi ohi, kun ei meinaa onnistua, mutta ei kai sellaista ole :D Viime yö meni jo ilman kitinää, mutta poika heräs ennen seitsemää. No parempi sekin. Eli ehkä tää tästä alkaa sujua. Luovuteta ei kyllä enää tässä vaiheessa, kun yli viikko on jo kärsitty :)

Välillä näille naperoille saa kyllä nauraa ihan tosissaan. Tänään Niklas makusteli taas uusia sanoja suussa ja kun kerroin, että ruoka on valmista, niin alkoi loruilla ruoka- ja kakkasanoilla lorua "ruoka kakkaa, kakkaruokaa". Kiva. Mä en ilmeisesti osaa laittaa hyvää ruokaa :D no ei vaan, sattumaa tais olla, kun oli vaan kaks niin yhteen sopivaa sanaa.

Millalla on yöt ollu todella levottomia viimeiset 5kuukautta. Ehkä saamme viikossa nukkua yhden tai kaksi yötä nii ettei tarvis herätä kertaakaan. Siitä lähtien ku oppi kääntyyn selältä mahalleen, mahallaan ryömimään, istumaan nousut, konttaamaan lähtö ja nyt tukea vasten seisominen ja tukea vasten kävely..

Hampaita on tullu jo yhteensä kahdeksan, en tiiä onko taas lisää tulossa. viimeisimmät mitä katsoin nii olivat ylös kulmahampaat. yläpuolella on jo kuusi hammasta, alhaalla vielä kaksi.

Tuntuu et Milla nukkuu paremmin silloin ku minä en oo vieressä. Jos nukun sohvalla ja Isä ja Milla makuuhuoneessa nii kaikki nukkuu paremmin, mut jos meen samaan huoneeseen nii melkoista hälinää neidillä koko yö. Nyt on jo todella pitkän ajan heränny keskellä yötä joskus neljän aikaan joko itkeen tai sitte kun saa rauhotettua nii alkaa hyppiin ja pomppiin sängyssään.

Maitoa ei olla annettu nyt kohta kuukauteen yöllä, mut vettä pitää antaa ku täällä on nii kauhean kuuma koko ajan. Tuntuu et toi aukile on koko ajan enempi ja vähempi kuopalla. Joka kolmas päivä syö ihan hyvin, kaks seuraavaa menee sitte aika paastolinjalla et ehkä yks tai kaks lusikallista menee ruokaa. Ja se sitte vaikuttaa yöhön ku ei ole syönyt päivällä kunnolla.

Päivisin on kuitenki enimmäkseen iloinen tyttö ja konttailee pitkin taloa ja nousee jatkuvasti kirjahyllyä vasten.

Päiväunet nukkuu miten haluaa.. joskus nukkuu neljät, joskus riittää yhdet. Tänään alkoi vasta 12 nukkumaan päiväunia ja oli todella vaikeaa nukahtaa. Laitoin nyt musiikkia koneelta kuulumaan. Kohta on nukkunut 2,5h. Jos se kohta alkais piristymään neiti kun seuraavan kerran heräilee.

Oomme käyny melkein joka päivä kävelylenkillä. Eilen kiersimme 6km lenkin. Oli kauhean kova tuuli, tuntuu et lähemme lentoon.

Ensimmäisiä sanoja josta edes jotain ymmärtää on mamma, pappa, äiti, äippä, (v)aippa, ja eilen taisi sanoa barbababan jotenkin omalaatuisesti :)

Grenie: meillä se on bababa. Siis barbababa :D
Uusia sanoja tulee koko ajan, kurkku on suomen ja ruotsin sekoitus gurggu, kissa on opittu sanomaan hienosti, siinä on ainakin 4 ässää, kissssa :D

pakko kommentoida tuohon barbababaan, meillä se ainakin eilen vielä oli bababuu :D

Elokuiset on taas vetänyt perinteisen viikonlopun täyshiljaisuuden

Me lähdetään huomenna Englantiin ja mua jännittää! Ja toiseksi uskomatonta miten paljon tuota tavaraa on! Tosin mä luulen että tuo lapsen perustavaran määrä on aika sama, meni sitten viikonlopuksi tai kolmeksi viikoksi...

Oon huomannut Tweety ihan saman asian. sekä tuon viikonloppuhiljaisuuden että tavaramäärän. Oikein ärsyttää joskus lähteä pelkästään viikonloppureissulle, kun sen takia pitää raahata niin paljon tavaraa. Onneksi se on toki jo vähän vähentynyt,  kun ei tarvitse ihan kaikkea mitä pienen vauvan kanssa tarvitsi. Kauhulla odotan ens vuoden mummolareissuja kahden lapsen kanssa, kun tavaramäärät tuplaantuu :D

Ihanaa reissua teille! Olisi niin ihanaa päästä itsekin vähän reissaamaan pidemmälle, mutta ehkä sitten joskus.

Mä olin itse eilen ystävän häissä ja mies oli lapsenvahtina kotona. Hyvin meni kummassakin päässä :) Itku tuli kyllä häissä moneen otteeseen.

Hei, täälläkin on huomattu molemmat asiat. Itsekin kyllä olen hiljaa ollut jo jonkin aikaa, käynyt vaan lueskelemassa. Ei aina huvita kirjottaa mitään. Oltiin tämän viikon maanantaista torstaihin Aleksin kanssa kahdestaan kun mies oli työreissussa niin sillon en kerenny kirjottamaan mitään. Nyt meitä on vaivannu poskihampaat, valvotti pari yötä tuossa, viime yö oli jo onneks parempi niin itselläkin on jo ihmismäisempi olo.
Samoin olen miettinyt tuota tavaramäärää ensi vuonna reissatessa. Nytkin saa kauheat määrät ottaa tavaraa mukaan lyhyellekin reissulle niin entäs sitten ens vuonna. Varmaan jotain jää aina kotiin.

Eilen ois ollu ystävien 20v-hääjuhlat mut en yksinkertaisesti jaksanut mennä, väsytti niin ne edelliset yöt. Ja ihan hyvä etten menny, oisin tänään ollu varmaan ihan kuollu jos en ois saanu kunnon unia nukkua. Juhlat oli siis illalla. Mies meni meitä "edustamaan" sinne ja hauskaa tuntui olevan. Kolmelta yöllä tuli kotiin.

Meillä on nyt parina päivänä taputettu. Siis uutena taitona. Ei kyllä ymmärrä vielä sen tarkotusta, saattaa taputtaa leikkiessä tai ruokaillessa.

Elsalle on kanssa tullut ekat poskihampaat nyt. Toinen on jo läpi ja toinen pullottaa siihen malliin ettei varmaan kovin montaa päivää enää tarvitse odotella.. Eka kerta meillä on ollut levottomia öitä hampaiden takia nyt, mutta kai tuollaiset isot molluskat sattuukin enemmän.

Englannissa on ollut tosi kylmä, saa ottaa ihan syksyvaatteet mukaan. Pipoja ja hanskoja ja haalari ja ja.. Iso matkalaukku, pieni matkalaukku, reppu ja rattaat. Tulee kivaa noista paikasta toiseen siirtymisistä junalla/lautalla perillä..

Takaisin