Töissä raskaana

Rakenneultra meillä myös maanantaina heti aika aamusta, voidaan eevis4 yhdessä jännitellä!
 
Millä "syykoodeilla" teille on määrätty sairaslomaa kun kyse on ollut raskauden aiheuttamastas sairaslomasta? Siis kun Väsymys, huimaus, supistelu tms on vaivannut.
Olen viikoilla 21+1 ja olo on kovin kehno varsinkin työpäivien jälkeen.
Teen toimistotyötä ja istuminen tekee paineen tunteen mahaan. Myös huimaus ja sydämentykytys vaivaa päivittäin ja ne pahenee aina töissä. En osaa olla ottamatta pientä painetta ja stressiä töistä, jotka on vastuullisia ja niitö on nyt lomien jälkeen ihan liikaa!
En siis käytännössä kykene mihinkään muuhun kuin jotenkuten suoriutumaan työpäivästä ja loppuaika menee sängyn pohjalla.
Kaikki on neuvolan mukaan kunnossa, normaaleja raskausoireita ja kehottavat lepäämään, saikkua eivät kuitenkaan tarjonneet.
Esimieheni on huomannut etten voi ihan hyvin ja vihjaileekin jo kovin siitä kuinka ei tule katsomaan hyvällä jos jään pois töistä ennen äitiyslomaa. Sanoi muunmuassa että raskaushan ei ole sairaus joten sairasloma-ajalta ei tarvitse palkkaa maksaa ja että huimausta on muillakin kun on niin kuuma.

Eli mietiskelene vaan, että jos tässä nyt joutuu sairaslomaa ottamaan niin millä koodilla saa palkan sairasloman ajalta?


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Olin kolmeviikkoa sairaslomalla raskauspahoinvoinnista. Tämä syy oli myöskin saikkutodistuksessa. Ihan normaalisti sain palkan ja toimistotöissä olen itsekin.
 
Se on ihan sama minkä syyn lääkäri todistukseen laittaa, sulla on kuitenkin täys oikeus saada sairaslomalta palkkaa. Ärsyttäviä tommoset pomot...
 
Voi että mä vihaan tota "raskaus ei oo sairaus"- lässytystä!!!! Kyllä se työkyvyttömäksi tekee hyvin usein! Mä sain saikkua muistaakseni uupumuksen ja supistusteb vuoksi. Diagnoosinumero tais olla tuo supistukset. Oli siis harjotussupistuksia ja vaikkei ne mitään muutoksia aiheuttaneetkaan niin olin kuukauden saikulla ennen äitiysloman alkua. Mulla meni kans loppupäivät aina maatessa jalat seinällä töitten jälkeen ja töissä olin ihan seis ja sekoilin väsyneenä mitä sattuu!
Kyllä sitä ehtii siellä työpaikalla homehtua vielä monta kymmentä vuotta! Ja eihän se oo työnantajankaan etu pitää puolikuntoista työntekijää! Tarpeeksi pitkän saikun ku saa nii työnantajaki saa omansa takaisin :)

Sent from my GT-S7275R using Vau Foorumi mobile app
 
Kiitos vastauksista! Katotaan kauanko jaksan töissä keikkua, ehkä jo muutaman päivän lepo tässä vaiheessa helpottais ja sitten jaksais taas hetken...

Kertokaa kokemuksia edelleen!:)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Täällä ensimmäistä odottelen ja pohdin juuri tätä sairausloma-asiaa. Olen fyysisesti välillä suhteellisen raskaassa työssä ja ponnistelu aiheuttaa välittömästi vatsan pingottumisen ja loppupäivän vatsakivun. Se ei varmasti voi olla kovin hyvä juttu... Neuvolassa kysyin toisamiseen jo siitä ja saan oikeastaan vastaukseksi vain epämääräistä mutinaa enkä mitään konkreettista sanaa.
En oikein tiedä mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä kun töissä en voi mitenkään saada erilaista työnkuvaa ja tämä pingotusta aiheuttava osio vain täytyy tehdä.

Mikä olisi oikea taho käydä juttelemassa riskeistä?
 
Hp75, meillä on ohjeistus, että neuvolalääkäri hoitaa raskauteen liittyvät asiat, ja sitten ne muut menee työterveyden kautta. Mutta mä varmaan juttelisin asiasta kumpaankin suuntaan, ja koittaisin löytää ratkaisun asiaan.
Mulla oli edellisessä raskaudessa aika paljon noita mahan kovettumisia, tosi inhottavia mutta sinällään ilmeisesti ihan vaarattomia. Kipu on sitten tietysti aina juttu ihan erikseen!
 
Neuvolalääkärille! Jos supistukset eivät vaikuta kohdunkaulaan, niin ovat vaarattomia harjoitussupistuksia, ja niitä voi tulla ihan levossakin, kun kohtulihas harjoittelee. Jos kohdunkaula on alkanut lyhentyä, niin sitten on syytä sairaslomaan ja mahdollisesti lepoon.
Näin ainakin minua on ohjeistettu.
Nämä vatsan koveytumiset ja venymiskivut/ inhimilliset liitoskivut kuuluvat raskauteen, siinä missä joillain kuuluu selkäkivut. Jos on nii kipeä ettei pysty tekemään töitä, niin sitten kiireesti lääkäriin!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä sain lekurilta, vatsakipujen takia, lausunnon jossa ei suositella fyysisesti raskasta työtä, eli työnantajan pitäis keventää työtaakkaa. No, esimies kyllä tuli tässä asiassa vastaan ja sovittiin, että teen töitä oman jaksamisen mukaan. Kuitenkin, esim. eilinen iltavuoro oli ihan järkyttävä. Me ei keritty pitämään mitään taukoja vaan paukutettiin menemään ilta kymmeneen, ei syöty eikä kahviteltu, koko ajan vaan tuli jotain eteen. Vaikka kuinka yritin tehdä siten miten oma jaksaminen ja kunto antaa periksi, niin ei se vaan onnistu jos hommat kaatuu nenän eteen ja on liian vähän työntekijöitä. Iltavuoron jälkeen mies vei mut saman tien Heseen syömään:p ja uhkasi soittaa työsuojeluun, kun ei tommonen voi jatkua. Yön kattelin työunia ja heräsin aamulla viideltä kun en saanut enää nukutuksi, niin ylikierroksilla kävin :confused:
 
Nuo iltavuorokiireet on tuttuja mullekin. Onneksi tulevina viikkoina on enimmäkseen aamuvuoroja. Ehkä se pomo kuunteli, kun kerroin etten kerkeä enää samaan tahtiin tekemään kaikkea kuin ennen. Eilen olin viimeksi lauantain iltavuorossa ja kiire oli kamala. Yritin sitten kuljettaa kahta maitorullakkoa ja pyörien päällä olevaa roskista pikavauhtia varastoon, kun vedin takimmaisen rullakon suoraan nilkkaan. Vedet siinä tirahti väkisin silmään ja meinasi tulla pari ärräpäätäkin sanottua. Onneksi ei tullut asiakkaita vastaan. Muuten ei ehkä olis niin pahasti sattunut, mutta pari päivää aikaisemmin tuli samaan kohtaan pyörillä kulkeva perunakuorma... Siinä oli sitten jo valmiina mustelma ja tuore turvotus...
 
Täällä sitä jonotetaan jo toista tuntia päivystyksessä lääkärille... 7 päivän työputki teki tehtävänsä, 2 unetonta yötä ja jatkuva mahan kovettuminen ja viime yönä alko myös pistelemään mahaa niin että ihan säikäytti.

Uskon että vauvalla kaikki ok, kun liikkeet tuntuu. Äiti vaan kaipaa nyt lepoa että saa olonsa paremmaks!

Meidän kotikaupunki tarjoaa vain kaksi ennalta sovittua neuvolalääkärin käyntiä, akuuttiaikoja ei ole. Joten katotaan miten täällä päivystyksessä käy. Oon kyllä jo ihan varautunu menemään ykstyiselle...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä sain tänään säikähtää oikein kunnolla kun olin aamulla töihin menossa. Istuin täpötäydessä junassa kun alkoi pyörryttämään oikein kunnolla!!! Siinä sitten aloin avaamaan takkia ja riisumaan ylimääräiset vaatteet ja huivit pois ja äkkiä päätä polviin...onneksi meni ohi sillä ja onneksi olen tottunut pitämään vesipulloa aina mukana! Ihanaa oli huomata että kanssamatkustajat olivat heti auttamassa :Heartred tietääkö kukaan mistä moinen voisi johtua? En ole aiemmissa raskauksissa kokenut samaa ja nyt tämä oli jo toinen kerta? !
 
Tänään olin kassavuorossa ja jossain vaiheessa alko tuntumaan siltä, ettei enää voi istua, kun ei pysty kunnolla hengittämään! Oli seisottava koko loppupäivä. Varmaan vauveli tykkäsi olla niin ylhäällä sopivassa asennossa tai sitten alkaa vaan nuo työvaatteet oikeasti puristaan. Täytyy lainata työkavereilta paitoja, kun raskaana oleville on tilattavissa vain raskaushousuja. Rikoin vahingossa tupakkatelineen alimman luukunkin, kun sieltä lattianrajasta on niin hankala kyykistellä niitä perkeleen purutupakoita niille saakelin vanhoille juopoille äijille! Alan varmaan olemaan loman tarpeessa...
 
Onko muita jolla on puhtaasti motivaatiovaikeuksia työn suhteen? Oma duuni on suht iisiä toimistotyötä, hetkittäin kyllä vähän stressaavaa muttei mitään, mitä en pystyisi raskauden vuoksi telemään.

Ei vain huvita enää. Mammaloma alkaa 8.11. ja ei kyllä pätkääkään kiinnosta tulevaisuuden projektit, joihin nyt kuitenkin joutuu vielä osallistumaan. Mieluummin laittelisin kotia ja valmistelisin vauvan tuloa. :P Paskatyöntekijä-fiilis nyt kyl....

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Kyllä mulla ainakin on myös motivaation puutetta, vaikka myös alhaisesta verenpaineesta johtuva huimaus ja supistukset vaikeuttaa tätä työntekoo.

Kai se nyt on ihan ymmärrettävää ettei jaksa samalla tavalla panostaa työhön kun tietää että kohta jää pois? Varsinkin kun itelläkin työn alla juttuja jotka koskee jo vuoden 2015 syksyä. Vai mitä muut on mieltä?

Sitten asiaan liittymätön kysymys, miten saan muutettua mun nimimerkin?oon täällä jo pidemmän aikaa lueskellu ja välillä kommentoinutkin, mutta en saa vaihdettua tänne nimimerkkiäni.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
No todellakin on motivaatio-ongelmaa! On tullut aika paljon googlailtua esim. vaunuja ja hoitopöytiä yms. täällä toimistolla.
 
Juu,motivaatio kateissa myös täällä! Lasken viikkoja milloin oon jäämässä pois! Äsh kun on vielä paljon jäljellä o_O Tuntuu jotenkin ihan turhalta olla ees töissä kun ei jaksa samanlailla kun ennen ja kotona ei kykene juuri mihinkään väsymyksen vuoksi:sad001 ihan epistä nykyisiä lapsia kohtaan kun saavat tällaisen raadon kotiin joka ilta ! Mulla viel fyysinen työ joka oikeesti kuluttaa mut loppuun , nyt menos 6 pvän työviikko johon mahtuu yksi tuplavuoro :confused: ja kiinnostaa tasan yhtä paljon ku kilo kiviä!
 
Takaisin
Top