Töissä raskaana

Meneeks tää ny ihan oikein...en saa kesälomaani rahana kun en sitä pääsepitämään..sairasloman takia ja sairasloma näillä näkymin loppuu äityislomaan...

eli mitä tää käytännössä tarkottaa?
"jos olet jäämässä äitiyslomalle, niin vuosiloman voi pitää äiiyslomarahakauden aikana, vaikka heti sen aluksi."
 
Sulla siirtyy se pitämätön loma heti äitiysloman jatkoksi. Eli alkaa seuraavana päivänä, kun vanhempainvapaa päättyy.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Sä et voi pitää sitä ennen äitiysloman alkua, koska olet saikulla. Parempihan se noin päin on :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Eilen supisteli kovasti työpäivän jälkeen vaikka en todellakaan tehnyt mitään muuta kuin istuin kassalla koko päivän. Onneksi ei kuitenkaan ollut niin kivuliaita supistuksia kuin ne varsinaiset ja onneksi tämä ei ole ensimmäinen raskaus, että tiedän miltä ne tuntuu. Muuten olisi varmaan paniikki iskenyt.
Kyllä ahdistaa mennä taas kohta töihin vielä, kun piti olla vaan 5 tunnin työpäivä, mutta pomo olikin (kysymättä) pidentänyt sitä parilla tunnilla... Onneksi tuli eilen tarkistettua työaika netistä, muuten olisivat soitelleet perään, että missä mä luuhaan. Ei ole kiva tunne sekään.
 
Musta viedään nyt kaikki mehut tuol työmaalla! Aika kova tahti jo nyt ja ens viikolle on tiedossa ihan tappoviikko :eek: viel oon pysyny menossa mukana, ei pahemmin supistele mutta jalat huutaa hoosiannaa! Kun kotio pääsee niin sohvalta ei enää nousta,niin kovasti särkee jalkoja ja yhtenä iltana tuntui nilkassa tosi kova kipu:sad001 kai se tää ylimääräinen paino nakertaa mut pikkuhiljaa sairaslomalle vaikka en haluaisi vielä antaa periksi!
 
Tsemppiä eevis ja sapiisakki. Saikkua vaan sit kun ei jaksa.
 
Mä käyn kans maanantaina kokeilemassa töitä, tosin iltapäiväksi on jo lääkäri varattu. Supistelee saikullakin kaikki tekeminen, tietää mitä maanantai tuo tullessaan, vaikka kuinka otan rauhallisesti.
 
Minä oon ollu tämän viikon sairaslomalla ja nyt vasta kun on levännyt, tajuaa kuinka tarpeeseen se tuli. Supistuksia ei ole ollut keskiviikon jälkeen ja olo on muutenkin pirteempi. Oon jopa saanut nukuttua neljäkin tuntia putkeen! Maanantaina taas pystyy töihinkin, ainakin näillä näkymin!

Vaikka sairaslomalle jäänti tuntuu pahalta, kannattaa se ehdottomasti jos töissä olo on tosi hankalaa. Kyseessä on kuitenkin oma ja vauvan terveys! Eikä meistä kukaan (varsinkaan tässä vaiheessa raskautta) halua vuodelepoon. Omalla kohdallani ainakin näyttää siltä että tämä viikkokin toivottavasti auttoi. Rohkeasti siis vaan lääkärin juttusille!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulle tuli toissa päivänä ne tukisukat ja -vyö ja oon nyt pari päivää testaillut ja kyllä auttaa! Jaksaa koko päivän juosta ilman jalkasärkyjä ympäriinsä ja selkäkin on nyt paljon parempi, kun tukivyö tukee selän asentoa. Nostamiset on nyt ainoa, mikä tekee pahaa selälle niin ilmoitin sitten vaan esimiehelle, etten enää nostele ja piste :)
Oon ollut ihan maassa, kun olin jo ihan varma, että saikku odottaa, mutta onneksi sain noilla vähän lisäaikaa :p
 
Täytyy munkin käydä hommaamassa tukisukat, en vielä haluais jäädä saikulle kun aikaa matelee sitten kotona ja vielä on pitkä aika vauvan syntymään. Jospa niistä sais lisävoimia:) selkä ei onneksi vielä ole oirehtinut.
 
Hassua kuinka erilailla ajatellaan kotona olemisesta! Mulla on pää ihan kypsä töissä oloon ja olisin iloisesti kotona seuraavat pari vuotta. Ei haittais yhtään jäädä jo nyt äippälomalle. Ei tulis aika pitkäksi! Mutta ei mulla ole sellasia vaivoja, että saikulle joutuisin/pääsisin. Kesänkin olin kotona ja nopeesti riensi aika!
Mulla taitaa olla tosi huono työmotivaatio... :sleep002
 
Anjuska86, kyllä mullakin on vähän motivaation puutetta työntekoon. Mutta jotenkin sitä vaan pitää vielä jaksaa töissä. Eikä mullakaan saikulla aika tulis pitkäksi, jos vaan olis siinä kunnossa että jaksaa touhuta! Mutta siis mieluummin kunnossa ja töissä, kuin ihan rikkipoikki ja vuodelevossa...

Minäkin hankin sen tukivyön ja se kyllä tuntus olevan ihan hyödyllinen. Tukee alamahaa hyvin ja säästää myös selkää. Katotaan miten vaikuttaa pidemmän päälle!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Järkytyin oikein tällä viikolla töissä, kun työkaverit puhuivat mun pois jäämisestä.. En oo jotenkin ajatellut yhtään, että oon jäämässä pois ( vaikka varmasti reilu vuoden oonkin pois) vaan pikemminkin vaan käymässä äippälomalla :grin
 
Mulla kans toi järkytys fiilis kun puhuvat mun äippälomasta ja sijaisen palkkaamisesta! Sitä ei jotenkaan ole ajatellut vielä niin vakavasti. Ja tosiaan se et jos mä jään saikulle se tarkoittaa sitä et mun pitää olla toimintakyvytön ja silloin käy odotus pitkäksi. Enhän mä saikuta jos olen kunnossa, en voisi olla niin epärehellinen reilua työantajaa kohtaan. Olisihan se nyt muuten ihanaa olla kunnossa ja kotona ja puuhastella ja nähä kavereita jne...siis täydellisessä maailmassa
 
Meillä koulutetaan kesätyöntekijästä mun sijaista. Hän vaikuttaa juuri sopivalta, ja oon tosi iloinen kun tiedän, ettei työkaverit jää pulaan. Meidän osasto kun on niin pieni, että normaalit lomatkin aiheuttaa usein töiden kasautumista.
 
Iltavuoroviikko alkamassa... Ahdistaa, kun eilen riitti totaali väsymykseen jo se, että haravoin pensasaidan leikkuusta jääneet risut ja leikkasin nurmikon. Olin ihan poikki lopun iltaa. Iltaisin on väsymys muutenkin kovempi ja nyt pitäisi olla koko viikko iltavuorossa. ARGH! Vaikka meinaakin istua kassalla vaan koko ajan, niin ei sekään tee hyvää selälle eikä varsinkaan mun peräpukamille, jotka aina välillä muistuttaa olemassaolostaan vuotamalla muutaman tipan verta. Kun vaan pysyisivät jotenkin hallinnassa loppuraskauden ajan. Onneksi ei enää ole ummetus pahasti vaivannut, kun siirryin nestemäiseen rautaan. Siitäkään en olisi tiennyt ilman tätä foorumia, kiitos siitä!
 
Teen kahta työtä joissa molemmissa joudun seisomaan suurimman osan ajasta. Liitoskivut alkoi vkolla 17 ja kaksi viikkoa sitten alkoi mukavat selkäkivut. Työ alkoi käymään rankaksi selän takia ni maanantaina jäin saikulle. Eka jakso kestää reilut kaksi viikkoa mutta mulla on lopuks viel lääkäriaika et jatketaan tarvittaessa. Epäilen ettei nää selkävaivat ainakaan helpota loppua kohti niinku lääkärikin hiukan veikkasi. Tsemppiä niille ku jaksaa loppuun asti. Luulin et nuorena raskaus olisi helppoa mutta taisin olla väärässä. Ikää siis 23v.
 
Mulla myös selkävaivoja ollut jo ennen raskautta ja nyt, mutta nyt olen saanut ne kuriin tukivyötä käyttämällä ja tekemällä selälle kevyitä jumppa- ja rentoutusliikkeitä. Myös takareisien ja pakaroiden venyttely päivittäin on auttanut paljon. Mulle fysioterapeutti sanoi, että selkäkipuun auttaa yleensä lepo vaan tilapäisesti, koska nehän johtuu siitä, että lihakset ovat liian heikot ( varsinkin raskausaikana kannattelemaan vatsaa) eli täytyisi myös varovasti saada niitä vahvistumaan. Tämä siis ihan "normaaleihin" selkäkipuihin esim iskiakseen, tietysti on eriasia, jos on esim välilevyn pullistuma tms. :)
 
Olen kanssa tota tukivyötä kokeillu mutta eipä siitä juuri apua ollut. Selkälihaksista en oo ihan varma. Täytyy treenata et jis auttais. :)
 
Multa pomo kyseli tuossa männä viikolla, notta haluakko pitää lomat vanhempainvapaan alla... Mitähän tuokin meinaa? Siis eikö ne lomarahat tulekaan jos ei "sulata" niitä lomia vapaan alla pois? Eli sit ei ole mitään lomia, kun palaa taas töihin vai? Mitä, mitä, mitä? Viimekskin meni päin vittua nuo samaisen pomon kanssa sumplitut äitiyslomajutut, kun jäi lomarahat kokonaan saamatta äitiysloman aikana ja sit sain ne vasta vuoden jo töissä oltuani (onneksi kuitenkin sain, ja sattu vielä remonttikin samaan aikaan, että tarpeeseen tuli, mutta kumminkin).
 
Takaisin
Top