Töissä raskaana

Raskaalta kuulostaa kyllä NinjaKirppu sun työ! Huh!
Sehän se vähä hankala, ku ei voi yhtään ennustaa loppuraskauden vointeja... saattaa olla että koko ajan vointi huononee, kivut lisääntyy ja jaksaminen huononee , tai sitte joku kaunis aamu olo onki taas aivan hyvä...
Mulla on ihan tarpeeksi jaksamista siinä, et saan pojalle ruoat tehtyä ja tarjottua tällä hetkellä... aivan uupunu aina ku jotain tekee :(. Vajaa pari kuukautta ois töitä ennen äippälomaa ja ois kyllä ihana jaksaa käyä kunnolla töissä enne ku jää taas kotiin! Mut eipä sitä tosiaan voi tietää miten menee... mulle ei kyllä näytä yhtään nämä raskaudet sopivan;) esikoisesta jäin kuukautta aiemmin kotiin supistusten ja uupumuksen takia...

Sent from my GT-S7275R using Vau Foorumi mobile app
 
En tiedä onko muille jo synnyttäneille käynyt näin, mutta mun tausta oli kanssa melkoinen tuon työn suhteen. Monta vuotta tein 4 työpaikkaa yhtäaikaa, tahkosin uraa, usein ylitöitä, aina kunnianhimosempia projekteja. Kaiken lisäksi kilpailin alallani ja elin melkoisessa henkisessö paineessa/stressissä. Sitten tuli esikoinen, äitiysloma, kotihoidontuki/kotiäitiys ja nyt uusi raskaus ja täytyy sanoa että oon kun eri ihminen! Mahdollinen töihin paluu kammoksuttaa, no nythän sitä ei taas puoleentoista vuoteen tarvitse miettiä.. nyt kun pääsi siittä oravanpyörästä irti, ei se maailma houkuta kyllä yhtään! Tuntuu oikein pahalta aina lukea täällä näitä hurjia kohtaloita rankoista töistä raskaana... aina tosin ei ole muita vaihtoehtoja ja fakta on että miehen tuloilla elellään joka tiputtaa meidät aika pienelle, mutta pärjätään. Nyt kun tätä koti äitiyttä tässä opettelee, täytyy sanoa että ollaan harkittu kolmatta ja faktaa etten töihin enää edes menisi.. noh, näitä nyt ei tarvi vielä tietää mutta summa summarum, että isosti sympatiaa teille työelämässä uurastaville! jaksamista ja vointeja!
ps. Näin jälkeenpäin tuntuu että taisin polttaa itseni aika loppuun...?!
 
Kyllä tuo syksy jännittää.. Lasten peppupesut, ulospukemiset mahan kanssa monta kertaa päivässä, pihan haravoinnit ja mahdolliset lumityöt yms. Ja normi kauppareissut ja siivoukset siihen päälle.
Mun hoitolapset ovat vielä hurjan painavia nosteltavia. Lähes 20kg, ellei, vaikka ovat alle 3 v.
Mies on syksyllä 4 vkoa työreissuilla, joten kiirettä pitelee..
Mutta otetaan rauhallisesti ja yritetään levähtää. Monesti huomaa istuvansa ensimmäisen kerran, kun lapset käy illalla nukkumaan. Täytyy muistaa ottaa lyhyitä pausseja pitkin päivää.. Kyllä nostelua ja painavien kantamista on ihan mahdoton välttää, kun on kolme omaa ja kaksi hoitolasta. Viikon ruokaostokset on 5 kassillista. Pakkohan nekin on autoon ja autosta pois kantaa. Lapsista, rattaista yms puhumattakaan..
Mutta kyllä huomaa että virta meinaa loppua totaalisesti klo 21 illalla, vaikka hommaa olisi vielä vaikka kuinka..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mua kyllä kanssa hirvittää kun maanantaina pitäis kesälomilta palata hommiin. Olen kylmäkkö ja meilläkin tulee välillä jopa 15 tuntisia työpäiviä :sad001 ei paljoo naurata. Työkaverit eivät vielä tiedä mun raskaudesta, en ole halunnut kertoa ennenkuin tiedän kaiken olevan hyvin(lapsivesi punktion tulosta odotan). Ainoastaan lähin esimies tietää, oli pakko kertoa just noiden lääkäri ja neuvola aikojen takia. Saas nähdä millaisia ilmeitä on maanantaina kun huomaavat mun vauvamahan:) mutta siis saikkua otan jos alkaa selässä vaivat, mikään työ ei olen niin tärkeä että viitsisi itsensä loppuun ajaa!
 
Mulla ollut töissä nyt tosi uupunut olo. Helle tekee oman osansa varmaan ja kun sen 8h ulkona töitä tekee ja varjoa ei paljon tarjolla ole.... Vettä juon paljon eli nestettä saan ainakin tarpeeksi päivän mittaa. Toki pomon asenne on kans yks mikä pistää mielenkiintoista matalaksi ja on niin tylsää kun ei oikein ole hommia mitä pystyn tekemään. Työkaveri pitänyt huolen etten raskaita tarkkoja nostele ja siksi esim. roskiksia tyhjentäessä mulle annetaan aina kaveri.

Ja iskias kun oman osansa tekee että työnteko on hankalaa. Olen niin uupunut ja töissäkin itsekseni usein itken jossain ja mieli niin maassa. :( Kotona haluaisin vaan nukkua ja hereillä ollessani olen ihan omissa maailmoissani.

Avomies ja työkaveri on mua patistanut hakemaan saikkua jos olo ei parane. Työterveyslaitos ei vaan saikkua helpolla myönnä (kiitos pomon...) joten tarvii kai sitten mennä terveyskeskuksen kautta jos muu ei auta.

Pomohan on multa kieltänyt saikut (rivien välistä lukien tuli oikein selväksi) ym joten ei ole ihme vaikka olis vaikeeta työterveyshuollon kautta saikkua saada... Pomohan ei ole mulle edes moikannut sen jälkeen kun kerroin raskaudesta.
En saikulle mieluusti jäis mutta alkaa oma mielenterveys kärsii ja siitä johtuen myös suhde on ollut tosi riitaa kun mä olen niin väsyny henkisesti ja fyysisestikin.

Olen vain työllistettynä ja 11.11. asti sopimus.
En enää tiedä mitä teen. Maanantai pelottaa jo valmiiksi, miten jaksan taas...

Sent from my GT-S7580 using Vau Foorumi mobile app
 
Melkoinen mulkero toi sun pomosi Ljuba. Ihan suututtaa sun puolesta. :(
Onneksi pomo ei tosissaan voi kieltää saikuttamasta, jos lääkäri sitä sulle määrää. Ihan sama, mitä se sitten sanoo, kohtahan sitäkään typerystä ei enää sun tarvitse nähdä.

Jaksamista työhönpaluuseen ja loppuajalle siellä.
 
No huhhuh, minkälainen pomo. Oikein kunnon mulkvisti!!! Se ei voi työterveyslääkäriä kieltää saikkua kirjoittamasta. Kannattaa kertoa sille lääkärille myös tuosta pomosta ja sanoa, että fyysisen rankkuuden lisäksi on myös kova henkinen paine.
Itku plussaa, saa pidemmän saikun :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Saikkua saa antaa myös neuvolalääkäri ja neuvolastakin (ainakin meillä) voivat muutaman päivän määrätä. Kannattaa rohkeasti vaan kertoa mikä on tilanne vaikka seuraavalla neuvolakäynnillä. Itse kärsin viime raskauden lopulla masennuksesta (kun tuli ero exästä samalla yms) ja työkin oli fyysisesti aika rankkaa. Tirahdin sitten itkuun neuvolakäynnillä, jolloin neuvolan täti kysyi vaan, että riittääkö 3 viikkoa sairaslomaa. Olinkin sitten saikulla äitiysloman alkuun saakka (muistaakseni 1,5 kuukautta).
 
Nyt on työviikko jo puolessa ja kukaan ei oo masua huomannut?! Tosin mun työvaatteissa ei niin näykään mut silti outoa, kun omasta mielestä on jo ihan näkyvä ja painoakin tullut jo 6kg lisää!
Heti alkoi särky häpyluun kohdalla joka päivän mittaan vaan pahenee, voi olla ettei kauheen pitkälle pötkitä vielä kun vauva alkaa ottaa painoa lisää niin työstä ei kyl tuu mitään :-( koko päivä jaloilla on jo fyysinen suoritus ja raskaana varsinkin kovin rankkaa. Jotenkin kuitenkin nolottais ottaa saikkua jo nyt kun viikkoja vasta 19+3
 
Mulla alko työt eilen... Olen ollu koko kesän kotona (lomautettuna).
Kyllä vähän jännittää, että miten jaksaa täydet päivät, vaikkei fyysisesti raskas työ olekaan.
Oon 1.luokan koulunkäynninohjaaja ja 1.-2.luokkien aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaaja.

Kesällä kotona on tottunut rauhallisiin aamuheräilyihin ja on voinu ottaa vaikka pienet torkut päivälläkin, joten siksi mietin jaksamista. Voin kyllä ihan hyvin, eli ei isoja vaivoja onneks. Välillä lonkkia särkee niin että kävelen kuin ankka, mutta nyt on jo monta päivää menny ok. Kolme kuukautta pitää vaan jaksaa!
 
Joo, , eihän täs tosiaan oo ku se 3 kuukautta ja vähän päälle, mut käveleminen tosiaan tekee häijyä jo nyt ja samasta vaivasta jäin saikulle edellisenkin kanssa. Mulla vissiin jäänyt noi luuliitokset jotenkin löysälle raskauksien jälkeen, tai niin se ed.neuvolalääkäri meinasi. Siihen vaivaan ei auta ku lepo tai sit pitää kärsiä vaan :-( onneksi ens viikko on taas lomaa niin saa ottaa taas rennosti ja ma heti rakenneultra :-)
 
Mä olen vielä reilun viikon kesälomalla ja sit pitäisi töissä alkaa hiljalleen ilmoitella, että olen raskaana ja jään lokakuun lopulla äitiyslomalle. Meillä on lähtenyt väkeä pois muihin hommiin ja muutenkin hiljentynyt työtahti ja monella osa-aikaisella on työsopimukset katkolla syksyllä. Asiaan liittyen töissä on esimiehillä palaveri heti mun lomalta paluun ensimmäisenä työpäivänä, joten ajattelin olla reilu ja ilmoittaa omalle esimiehelleni jo nyt lomani loppupuolella, että jään pois vähintään vuodeksi, vaikka vasta kuun lopulla asiasta tartteis töissä mainita. Etteivät pistä osa-aikaista väkeä pihalle ja turvaudu pelkästään meihin vakkareihin kun vähän jotain tuon suuntaista puhetta olen kuullut. Onneksi työ on suht kevyttä, lähinnä istumista. Vähän jännittää se, miten mun selkä kestää istumisen ja työmatkojen kävelyt, kun se oireili tuossa ensimmäisen kolmanneksen lopussa jo aika pahasti, nyt on onneksi ollut jo hyvänä pitemmän aikaa.
Eniten ahdistaa syksyssä se, että raskaus alkaa näkymään niin selkeästi ettei sitä pysty peittelemään. En jaksa yhtään mitään lässyttelyjä tai vatsan hiplailuja. Meillä kun on avokonttori ja muilla osastoilla on paljon väkeä, joten tuota lässyttelyä joutuu kuuntelemaan monelta eri suunnalta.
10viikkoa pitäisi töissä kärvistellä ennen kuin äitiysloma alkaa, odotan tuota kuin kuuta nousevaa:D "Hyvällä" tuurilla selkä pamahtaa jo aiemmin, ei mielellään kuitenkaan ennen syyskuun loppua, ettei tule yli kuukauden saikkua koska sit se vaikuttaa jo palkkaan:D
 
Tänään oli fyysisesti aika raskas työpäivä, mutta jotenkin sitä virtaa tällä kertaa riitti ja vauhtia piisas ihan loppuun saakka! Olin ihan ihmeissäni itsekin, että miten tää on mahdollista, kun oon ollut tosi väsynyt viime viikkoina. Ehkä tää oli vaan yksi päivä ja huomenna taas palaan normaaliin väsymykseen tai sitten on tapahtunu joku hemoglobiinin arvon nousu tai jotain muuta mullistavaa. En tiedä. Vieläkään ei ole veto täysin loppu, voisin vaikka siivoilla vähän, kun ei näköjään ole sekään viime aikoina maistunut...
 
Mä taas en näillä lämmöillä kykene meidäs lasten kanssa toimimaan ulkona lainkaan, eli vaihdettiin mun viimeiset vuorot ennen kesälomaa öiksi. No, ei se valvominenkaan ihan simppeliä ole, mutta koenpa ainakin että en ole tiellä ja kuormita muita töissä ollessani. Yöllä on viileätä, ilmalämpöpumput pitää siitä huolen, ja voi enimmäkseen tehdä kirjallisia töitä, joten ehkä tää tästä. Kaksi yötä ja kesäloma kutsuu!!
 
Mä kerroin tänään töissä esimiehelle ja todella hyvin otti, mutta mä oonkin vaan extra eli mulla se tarkoittaa neljä iltaa viikossa töissä, kun olen vielä pääasiassa hoitovapaalla :)
Hyvin oon jaksanut, kunhan tekemistä riittää. Heti, kun pysähtyy alkaa särkeä jalkoja, meillä kun ei edes ole mitään taukoja vaan yksin hoidan illan tarjoilut. Istumaan pääsee jos ei ole asiakkaita.
 
Heh, heh tänään huomasi ensimmäinen työkaveri pömpöttävän vatsan :p kysyi minkäs väristä saa alkaa kutomaan ?:)
Kyllä muut tytöt oli vähän nolona kun eivät olleet huomanneet mitään, nostin työtakin helmaa ja reaktiot oli et , oho,sullahan on jo noin iso masu!
 
Tiistaina hain sairaslomaa selkäni takia ja ainakin ens viikko vielä saikulla.

Sent from my GT-S7580 using Vau Foorumi mobile app
 
Mullakin ens viikko lomaa, maanantaina heti aamusta rakenneultra :) kiva nähdä miten pieni siellä jaksaa
 
Takaisin
Top