Töissä jaksaminen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Menna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itse saikuttanut raskauden aikana tasan 5 päivää (siitäkin 3 flunssan takia...) ja tätä oli esimieheni kovaan ääneen ihmetellyt, on kuulema paljon poissaoloja...? Noh, ei jaksa stressata, oon just niin paljon poissa kun tarve ja mun ja pikkuisen hyvinvointi vaatii.

Muuten alkaa töissä olla leppoisampi aika käsillä kun alun väsymys on väistynyt ja ajoittaista päänsärkyä lukuunottamatta mitään kipuja ei vielä ainakaan ole. Motivaatiota saa huhuilla ajoittain kyllä. Kaikki on töissä raskaudesta tietäneet melkein alusta asti, läheinen työyhteisö kun olemme.

 
 
Voi ei mikä työahdistus iski nyt. Olin illalla työpaikan illanvietossa ja johdon edustaja oli paikalla. Arvasi raskauden ja heitti että "hyvä ajoitus tähän rahapulaan". Tähän vastasin että "niin, heti tulee potkut, vai?". Vastasi että "hyvähän se on että lisäännytään, ei siinä ole mitään väärää". Tuossa heitossa oli varmasti vitsiä ja totuutta. En viitsi kertoa työpaikkani luonteesta mutta ei siis olla voittoa tavoitteleva yritys ja tässä (valtionkin) taloustilanteessa rahaa ei tosiaan ole ylimääräistä. Oma työni on hieman erilaista kuin muilla meidän töissä, ilman minua siis paikan perustyö pyörisi joten olen koko ajan tuntenut olevani liipaisimella. Tämän kertainen määräaikaisuus kestää vielä puolitoista vuotta näillä näkymin. Nytkin jo kuuden päivän työviikon tehneenä ja kuusipäiväinen viikko tulossa, näpyttelen vielä näin vapaapäivänäkin työjuttuja, täytyy todistaa että hei, olen korvaamaton. Onko tää ihmisen hommaa? Tuskin.
 
emmu_ma, onpa tylsä esimies sinulla... eihän tavalliseen flunssa-aikaan, mitä nyt ollaan eletty, 5 päivää saikkua ole määrä eikä mikään. Asenteesi on minusta kyllä ihan oikea, vauvan kustannuksella ei kannata töissä raataa.

Wow, olipa vaan kurja heitto! Ja se ikävä puoli tosiaan, että yleensä noissa on "totta toinen puoli"...
Minulle esimies heitti kanssa vähän erikoisen kommentin, kun kerroin raskaudestani.. Viime vuonna siis työskentelin toisessa työryhmässä mutta nykyisen esimieheni alaisena. Tuosta aikaisemmasta työtyhmästä jai vuodenvaihteen molemmin puolin 4 työntekijää (kaikkiaan meitä oli 19) äitiyslomalle. Tästäpä siis sikisi heitto että raskautuminen on tarttuvaa, ja tämän saman kuulin siis minäkin kertoessani omasta tilanteestani... No, se on ollutta ja mennyttä nyt..

Motivaatiota täälläkin kaivataan.. Olin siis viime viikon talvilomalla ja olin koko viikon oikein pirteä, iltaisin toki väsynyt ja valmis nukkumaan, mutta päiväsaikaan jaksoi koirien kanssa lenkkeillä ja touhuta siskonpojan kanssa... nyt niin toivoisin ettei tarvitsisi aloittaa taas tätä päivittäistä ajorumbaa töihin, vaan ei se auta...
 
Wow: Aika epäkohtelias kommentti esimieheltäsi. Kun kerroin raskaudestani omalle esimiehelleni niin hän oli onnellinen puolestani ja onnitteli kovasti. Lisäksi sanoi ettei tämä tullut hänelle yllätyksenä. Ehkä hän oli aavistanut tämän jossain vaiheessa tapahtuvaksi kun pari vuotta sitten menin kihloihin ja viime kesänä muutettiin uuteen kotiin.

Mielestäni esimiesten kommentit paljastavat paljon heistä itsestään. Minun esimieheni on ison konsernin toimitusjohtaja ja tittelinsäkin puolesta erittäin korrekti ja harkittu kommenteissaan joten tämä oli hyvin odotettava kommentti häneltä.

Työmotivaatio on olon puolesta hyvä, mutta kiinnostus alkaa laskemaan mitä pidemmälle raskaus etenee. Kuukauden sisällä varmaan aloitetaan hakemaan minulle äitiyslomasijaista. Jotenkin sitä vain odottaa kesälomaa ja sen jälkeen äitiyslomaa. Meinaan aloittaa kesäloman heinäkuun alussa ja tulen sen jälkeen vajaaksi kahdeksi viikoksi töihin ennen äitiyslomalle jäämistä. Voin samalla katsoa, että seuraajani pärjää täällä n. vuoden :) Ja jos käy niin, että joudun jostain syystä saikulle ennen äitiyslomaa niin en mielelläni haluaisi olla saikulla kesälomalla.
 
puapru: Olipas sinunkin esimieheltä ärsyttättävä kommentti. Ei varmasti pahaa tarkoittava, mutta.... :/

Arastelin tosiaan pitkään töissä kertomista, juurikin sen takia millaisia kommentteja olen kuullut muiden raskautumisista. Silloin kun jo olin plussannut, kuuntelin erinäisiä kommentteja työkaverini raskausuutisista (joita tietenkään kukaan ei hänelle sanonut..), kuten "olis se voinut edes yhden vuoden pitää jalat ristissä", yms... Joten oli hankalaa uutisen kertominen töissä.

Pauliina 1976: Aivan totta, esimiesten kommentit kertovat hyvin paljon heistä itsestään. :) Meillä lähiesimies minun nähteni korrekti ja iloinen uutisesta, selän takana varmasti kyräilee kaksinaamaisena... Mutta sille ei mitään voi joten eipä sitä kannata miettiä.

Onko teillä itsellä muuten mahdollisuutta vaikuttaa sijaisen valintaan? Minulla onneksi on, en ihan kelle tahansa uskaltaisi tonttiani jättää! :)
 
Minun pomo suhtautuu toisaalta tosi hyvin, mutta toisaalta häneltäkin tulee välillä melko ajattelemattomia kommentteja. Pomolla on periaatteena toimia "oikein" näissä asioissa, joten hän sitten ajoi eteenpäin minun vakinaistamisasiaa vaikka tiesi vauvasuunnitelmistani. Sainkin tuon vakkaripestin siinä (pitkähkössä) odotteluvaiheessa, kun raskautta yritettiin. Eli siinä mielessä huipputyyppi. Mutta sitten häneltä tulee joskus tosi omituisia kommentteja...luulen, että se on joko hänen erikoista huumorintajuaan, tai sitten hän ei vaan tajua, mitä sopii sanoa. Tai varmaan molempia... onneksi emme ole nyt kovin usein tekemisissä, teen töitäni aika paljon itsenäisesti. Yksi lievempi esimerkki on se, kun hän on varmaan kolme kertaa jo kysynyt minulta, että "maittaako ruoka hyvin". Ei siinä mitään, mutta sitten kun hän kysyi sitä lounaalla muutaman muunkin työkaverin läsnäollessa, niin se ei enää ollut kamalan kivaa. Siinä oli paikalla yksi sellainenkin henkilö, joka ei välttämättä ollut vielä tietoinen raskaudesta, ja tuli vähän vaivautunut tilanne... noita ja oudompiakin kommentteja on tullut kyllä muuhunkin kuin raskauteen liittyen.

Pointti oli se, että kyse voi joskus olla ihan ajattelemattomuudestakin....
 
Näin on, varmasti useinkin kyse voi olla ajattelemattomuudesta. Ei ne kommentit silti hyvälle tunnu kun kohdalle osuu.. :)
 
Wow: kysyit siitä sijaisen valintaan vaikuttamisesta. Uskokaa tai älkää: on vielä epävarmaa, saako minun tilalleni palkata sijaista ollenkaan! Olen töissä kohtuullisen kokoisessa pörssiyhtiössä, joka on osa suurempaa maailmanlaajuista konsernia. No lupa palkkaamiseen täytyy anoa aina sieltä pääkonttorista, joka on Ruotsissa. Tällä hetkellä meillä on aika huono tilauskanta ja siihen pohjautuen ilmeisesti tuolta pääkonttorista ei ainakaan vielä ole hellinnyt lupaa sijaisen palkkaamiseen. Ja johto olettaa, että meillä on täällä firman sisällä mahdollisia vapaita resursseja, eli talon ulkopuolelta ei ainakaan ketään saisi palkata. Minulla on kaksi kollegaa, jotka jäävät kyllä aikamoiseen kuseen, jos kukaan ei tule tekemään minun töitäni. Kaikki työni jaetaan sitten heille. Tälläkään hetkellä meillä ei ole tarpeeksi tekijöitä esim. kehitystehtäviin, vaan kaikki menee normityön pyörittämiseen.

Mutta kaikesta tästä huolimatta, en ole halunnut välittää asiasta. Tässä kohtaa on pakko ajatella vaan itseään ja sitä, että minulla on oikeus jäädä äitiyslomalle ja saada tämä lapsi. Normaalisti olisin potenut edes jonkinasteista huonoa omaatuntoa siitä, että periaatteessa minun takiani muut jäävät pulaan. Joitain kommentteja esimieskin on jopa seurassani laukonut, että he ovat nyt sitten pulassa. Varmaan kiroaa selän takana vielä enemmän, mutta näyttää vähemmän oikeita tunteitaan minun seurassa. Tämä tilanne saa vain entistä vakavammin minut harkitsemaan sitä, haluanko äitiysloman jälkeen palata tänne takaisin.

Ah, anteeksi vuodatus, mutta nyt taas helpotti, kun sai purppaista :)
 
Täällä on sama tilanne, että sijaista ei kuulemma voida palkata. Minusta se on hieman outoa, koska töitä on kyllä oikeasti tosi paljon. Mutta ilmeisesti "uusia ihmisiä" ei uskalleta ottaa, koska sitten joidenkin nykyisten tilanne ei olisi muka turvattu tarpeeksi pitkälle. En ole stressannut asiasta. Työkavereille tulee tietysti enemmän töitä, mutta täällä on ihan normaalia että on ihan liikaa töitä....en ole pitkään aikaan itse enää viitsinyt ottaa siitä ylimääräistä stressiä, teen sen minkä kerkiän.

Se tässä kyllä vähän huolestuttaa, että saanko tehtyä ennen äitiyslomaa edes niitä tärkeimpiä asioita, mitä pitäisi. Kaikista tärkeimmät ehdin kyllä varmaan tehdä, jos vaan pystyn olla loppuun asti töissä. Mutta nyt tuntuu tuo selkä-lantio-alue jo alkavan hieman hajoilemaan...pelkään sitä että joudun jäädä aivan liian aikaisin sairaslomalle. Kumpa jaksaisin nyt edes kesäkuuhun ja kesälomaan asti. Jos sitten joudun olla loman jälkeen heinäkuussa sairaslomalla, niin se ei olisi ihan niin paha.

Mutta olen samaa mieltä kuin Menna, että tämä raskausasia menee kyllä kaiken edelle. Neuvolatätikin oli tätä mieltä kun oli aiheesta alkuraskaudessa puhetta. Että saikkarille vaan, jos ei pysty ja jaksa, lapsi on tärkein.
 
Voi ei, Menna ja elenna! Tuo on kyllä aivan sulaa järjettömyyttä, ei tee muuta kuin huonoa kollegoidenkin työhyvinvoinnille! Sittenhän niitä saikkuja vasta tuleekin kun työntekijät palaa loppuuun kun äitiysloman sijaisia ei oteta... Huhhuh mitä lyhytnäköisyyttä... :/

Eikä mitään huonoja omatuntoja saa potea, ei edes hetkellisesti. Ja elenna, jos et ehdi tekemään kaikkea niin sitten et ehdi. Ei tulevat mammat(kaan) mitään yli-ihmisiä ole. Hyvä täällä huudella kun stressaan töissä ihan samasta asiasta.. :) Helppo siis sanoa, vaikea muuttaa ajatuksia.
 
Kyllä vaan taas tuli luvattua paljon... meille tuli töissä eilisellä vähän yllättävä tilanne, joka vaati ylimääräistä työvoimaa. Pomo minua sitten kysyi aamuksi töihin (olin joka tapauksessa iltaan menossa) ja minäpä sitten suostuin. Olin eilen siis 14tuntia töissä, ja voi hyvänen aika, nyt tiedän olleeni!! Onneksi nyt on 3 vapaata niin ehtii palautumaan. Mä olen tehnyt tähän asti 2-3 12-14tuntista päivää per 3 viikkoa, mutta nyt tuon eilisen ylimääräisen pitkän päivän johdosta päätin, että kunhan parin viikon päästä palaan sitten lomalta töihin, en enää pitkiä päiviä tee kuin pakon edestä.
Meille varmaan on pakko palkata minulle sijainen, vaikka taloudellinen tilanne kuntayhtymällä kehno onkin. Laki kun määrittää melko tarkkaan asukas-työntekijä-suhdeluvun. Tai voihan se olla että talon sisältä löytyy joku työnkiertoon kaipaava tai jotain. Mutta se ei ole minun huolenaihe, joku muu saa murehtia sen!!
 
Jepjep. Sain äsken kuulla ilouutisen että välttämättä tilalleni ei oteta ketään äitiysloman ajaksi. Olen sopinut jo vaikka mitä syksyksi ja tehnyt suunnitelmia ja nyt tällainen märkä rätti vasten kasvoja. Keskustelin pitkään lähimmän esimieheni kanssa (vs) joka ei tuntunut yhtään ymmärtävän mikä vaikutus tällä olisi koko työyhteisöön. Nyt nielen kiukkua ja itkua. Viikon päästä selvyyttä asiaan. Yritäppä sitä repiä jotain työmotivaatiota tähän. Olen jo aiemminkin sanonut että tämä ei ole ihmisen hommaa. Nyt olen taas entistä vakuuttuneempi siitä.
 
Mulle kävi ihan hullusti. Sain äsken ihan toista kautta kuulla saaneeni määräaikaisen työpaikan, jota en voi mitenkään hoitaa koska olen silloin äitiyslomalla ja jota hain vain, koska alallani kuuluu hakea kaikkea osoittaakseen olevansa olemassa ja aktiivinen. En tietenkään hakemukseen rustannut olevani paksuna, kun ei se siihen tekstiin istunut. Oletin, ettei mulla ois mahdollisuuksia muutenkaan, mutta jos pääsisin haastatteluun, sanoisin ja tietysti näkisivätkin, mikä on asian laita. Että "muistakaa mut sitten jatkossa" -ajatuksella. Ja mut on nyt kuulemma valittu ilman haastatteluja! Ääää, montakohan ihmistä onnistun suututtamaan. Eihän ne mua tietenkään nyt voi palkata vai voiko? Tavallaan olen superinnoissani, että oon näin "kuumaa kamaa", mutta mutta... ups.
 
Nythän menee mielenkiintoiseksi. Esimies kutsui äsken minut juttelemaan ja kysyi sitten, että onko ok, jos minun paikalleni palkataan heti vakituinen henkilö..

Olen sanonut aiemmin suoraan esimiehelleni, että tämä nykyinen työtehtävä ei ole minulle kaikista mieluisin, johtuen yhdestä osa-alueesta. Ja ollaan puhuttu, että haen tulevaisuudessa töitä hieman eri tyyppisestä työstä firman sisältä. Niin esimies nyt sanoi, että tietysti kaikkien lakien ja työnantajan puolesta heillä on halu pitää minut itsellään töissä, mutta se työ mihin palaisin, olisi sitten mahdollisesti joku aivan muu kuin nykyisin. Tämä siksi, että minut korvaava henkilö tullaan palkkaamaan firman sisältä ja taas hänen entiseen virkaansa täytyy saada korvaava henkilö, joka todennäköisesti joudutaan palkkaamaan firman ulkopuolelta vakituisesti. Sitten tällä minun sijaisella ei olisi oikeastaan enää paikkaa, johon palata, kun minä palaan takaisin. Ja kuitenkin minä olen suoraan tuonut esille asian, että haluan vaihtaa tulevaisuudessa paikkaa.

Vähän hassu olo. Tavallaan olen innoissani sanomassa, että ok ja katsotaan sitten palatessani, että mitä työtä on silloin tarjolla. Tavallaan vähän pelottaa, että minkälaiseenkahan hommaan sitä palataan ja etten vaan joutuisi ojasta allikkoon. Ymmärtääkseni työnantajan tulee perhevapaalta palatessa tarjota työntekijälle entinen tai sitä vastaava työ. Eikös näin ole? Sillä perusteella tämä esimiehen ehdottama ratkaisu on vissiin kaikkien lakien ja säädösten mukainen..
 
Menna: Kuulostaapa erikoiselta ratkaisulta. Hyvältä, jos se tosiaan menee esimiehesi esittelemällä tavalla. Tosiaan äitiyslomalla/vanhempainvapaalla olevaa ei voi irtisanoa, mutta heti töihin palatessa voi. Mitenhän nuo sopimusasiat menee jos kohdallasi toimitaan noin, nyt siis kaksi vakituista hoitaisi samaa virkaa, toinen vain äitiyslomalla? Voitko luottaa siihen että organisaatiossasi on töitä palatessasi jos suostut järjestelyyn? Anteeksi skeptisyyteni, tarjous voi olla oikeasti tosi hyvä työnantajaltasi, itse vaan poden luottamuspulaa kaiken maailman esimiehiin oman tilanteeni takia...
 
Wow: juu, itsellänikin tuli mieleen tuo, että millaisella sopimuksella minä sitten olen äitiysloman ajan.. Kun meillä (teknologiateollisuus) on tosi tarkkaa pääluvun kanssa, eli missään nimessä ei ylimääräisiä työntekijöitä pidetä kirjoilla. Eli ihmetyttää mihin kustannuksiin minut laskettaisiin äitiysloman ajan, jos tosiaan toinen henkilö on vakituisesti palkattu tehtävääni.

Kovasti esimies vakuutteli, että minulle olisi ottajia firman sisällä toisissa yksiköissä kunhan palaan perhevapaalta. On kuulemma itse antanut vain positiivista palautetta eteenpäin työstäni ja olen kuulemma saanut positiivista palautetta myös toisesta suuresta projektityöstä, jossa olen ollut mukana. Mietityttää vaan, että kuinka moni on valmis palkkaamaan tällaisen nuoren naisen, kun hän palaa esim. hoitovapaalta ja on suhteellisen todennäköistä, että hän jää muutaman vuoden sisään uudemman kerran äitiysvapaalle. Että onkohan firman sisällä todellisia muita ottajia vai ovatko nämä vain jotain suostuttelupuheita.. Toisaalta, ymmärtääkseni voin vain sanoa asiassa mielipiteeni ja työnantaja pystyy vakinaistamaan sijaiseni, vaikka olisinkin jostain syystä vastustanut sitä.

Sitten taas toisaalta: olen tähänkin saakka elämässäni ollut vähän sellainen heittäytyjätyyppi, että tartun vaan kaikkiin uusiin mahdollisuuksiin ja ainakin tähän saalla se on kannattanut. Olen saanut heti valmistumiseni jälkeen töitä ja minut on vakinaistettukin pian jne. Että uskon kyllä, että jotain työtä tekevälle tulevaisuudessa löytyy.
 
Menna: Ihan totta, työnantajan ei ole pakko ottaa sulle sijaista ja varmaan on ihan laillista palkata silti vakituiseksi joku. Oon ihan samaa mieltä että joskus pitää vaan heittäytyä, ei kaikkeen kuitenkaan pysty itse vaikuttamaan. Ja aina löytyy töitä tekevälle, siitä ei varmasti ole pelkoa! :)
 
Mulla taitaa tulla vaihtumaan työpaikka mammaloman jälkeen, nyt teen pelkkiä yövuoroja ja yhtään yötyötä en kyllä tee ku vauva on syntynyt!! Onneksi hoitoalalla on töitä melkeimpä missä vaan niin ei sen puolesta tarvitse ressata, mutta vähä pistää mietityttämään mihinkä sitä menee vai pitääkö vaihtaa alaa.. ;D
 
  • Tykkään
Reaktiot: Wow
hento: Nythän on juuri sopiva hetki vaihtaa alaakin! Varsinkin aikuiskoulutuksen puolella on niin hyvin joustoa että lapsiarki ja/tai osa-aikatyöt olisi mahdollista mahduttaa arkeen lisäksi. Itselläkin suurella todennäköisyydellä alanvaihto edessä enkä voisi olla onnellisempi tästä ajatuksesta! :) Alallasi kyllä onneksi töitä riittää vaikket haluaisi uudelleenkouluttautua! :)
 
Minä olen myös vakaasti sitä mieltä että äitiysloman myötä vaihtuu sitten työpaikka, ja olen tästä aika avoimesti työpaikallakin puhunut. Ei pienen lapsen kanssa voi tehdä työtä, jonne pelkät matkat per päivä kestää 2-2,5h, huonolla talvikelillä vielä enemmän. Mutta taitaa noita töitä minunkin alalla olla tarjolla, kun kehitysvammaisiin olen koulutuksessani "erikoistunut"...
 
  • Tykkään
Reaktiot: Wow
Takaisin
Top