Töihin vai hoitovapaalle?Vai jotain muuta...

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja @sukki
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä en kyl enää tiiä mitä mä teen. Koko tän äitiysloman ajan ahistanu toi meiän koulu, se et on aikuispuolella nii opettajat ei vaan anna tarpeeks infoa eikä apua moneenkaa juttuu. Tuntuu et oisin helpommal päässy nuorisopuolel. Ja siit ryhmäst mis mä viime keväänä alotin, on just ton takii osa lopettanu koko koulun ja osa siirtyny oppisoparille jonnekii muualle. Lisäks oon alkanu miettii et vaihtasko lasten ohjaajan koulutukseen ton lähihoitajan linjan vaik samaa työhön kummallaki pääsis. Kivoin olis päästä koulunkäyntiavustajaks, mut siihenki näköjää vaaditaa lähihoitajan koulutus, mä en vaan tiedä jaksanko mä tota koulutusta ja sen vaatimuksia. En meinaa oo saanu kuulla mitää hyvää koulukavereiltakaa harjottelupaikoista ja näytöistä puhumattakaan. Vaikeeks taas menee koko homma.

Koulunkäyntiavustajaksi pääsee ihan ilman lähihoitajakoulutustakin. Itse työskentelin yhden lukukauden koulunkäyntiavustajana ja mun koulutushan on ihan eri alalle.
Mä oon kans miettiny tuota lähihoitajan koulua. Haluaisin joko lastenhoitajaksi tai sit vastaanottoon, mut varsinaista hoitajaa musta ei tulis koskaan.

Itse olen lastenohjaaja ammatiltani ja nyt jos saisin valita uudestaan vaihtaisin sen lähihoitajaksi. Lähihoitajalla on niin paljon enemmän vaihtoehtoja kuin lastenohjaajalla. Lähihoitaja voi tehdä samoja hommia kuin lastenohjaaja ja paljon muuta. Lastenohjaajana ei voi tehdä samoja kuin lähihoitaja. Ja itsekin tehnyt koulunkäyntiavustajan hommia hetkellisesti, mutta meillä täällä lastenhoitajia on myös kouluissa. Oon siis ollut lastenohjaajana eskariryhmässä koulussa ja viimisen erityiskoulussa yksi viidestä lastenhoitajasta, joilla oli vastuu lasten aamu- ja iltapäivähoidosta. Tän kaiken ois voinu myös lähihoitaja hoitaa. Mutta lähihoitajana voit mennä myös sairaalaa yms töihin, lastenohjaajana en voi mennä.
Mä hain nyt kans kouluu. Amk sosionomi, saa nähdä kesällä miten käy. Kyllä mä valintakokeisii pääsen mutta siitä etee päin en sit tiiä. Ja en kyl oo ihan sata varma että riittääkö rahat ja rahkeet mun opiskeluun. Mutta ajattelin että ei siitä haittaakaan ole jos kokeilee.

Niino sillä mä alunperin hainki lähihoitajaks et on valinnanvaraa ja töitä aina. Ja pitkää aattelin vanhushuoltoa työalakseni, mut nyt ku oon itteeni täs menny, ni oon todennu et sinne mä menisin vaan velvollisuudentunnon takia, enkä sen takia että ihan oikeesti haluisin. Harmittaa miten retuperällä toi vanhusten hoito on, ja miten paikalleen jämähtäneitä rutiineja hoitajilla siel on (ja opiskelijoiden/vastavalmistuneiden ei kannata poiketa, jos ei halua saada vihoja niskaasa) eli useimmiten työilmapiiri on syvältä :sad001 Sairaalaan/tk:hon en välttämättä myöskää halua. Yks tuttu on ollu tk:ssa töissä lähihoitajana ja joutu tekemää paljon sellasta mikä olis kuulunu nimenomaan sairaanhoitajille. Samalla sit kuitenki saanu haukut tekemisistään, kun ei hänen kuulu näitä tehdä. Niin ristiriitasta touhua. Päiväkotiin voisin mennä kyl töihin, mut kaikist mieluiten nimenomaan koulunkäyntiavustajaksi, vaik palkka ei päätä huimaakaan.

Unelma-ammatti olisi kätilö, mut seki vaatis eka sairaanhoitajakoulutuksen ja ei mulla vaan riitä rahkeet opiskeluun. Toinen tietty terveydenhoitaja, mut töitä ei olis helppo löytää.

Tulihan se päätöskin kelalta. Ja on myönnetty sinne 17.8.2016 asti. Ja ruhtinaallisella ***€/kk aloitetaan. Siihen lapsilisät päälle. On kyl mitätön tuki, ( ja kaikenmaailman hamppareille annetaan rahaa, työnnetään ulkomaille tai maksetaan töissäkäyville ex-kansanedustajille tonnien sopeutumiseläkettä) ja tippuu vaan sitä mukaa, kun hoitovapaa etenee. Hoitolisää ei saatu. Pläääääh. Tekis mieli potkia päättäjiä perseelle, mut näillä ny mennään.

Muokattu viimeksi:
Sehän se. Siinä on se perusosa ja kuntalisä. Miehen tulojen takia ei saada hoitolisää.

no se kuntalisähän sitä siis nosti,kun ihmetttelin et miten se oli noinkii iso.täällä ei makseta mitää kuntalisiä,mut täytyy toivoo et sais ees vähän sitä hoitolisää.
meinaan kuitenkii kituuttaa sillä kotihoidontuella,kävin työkkäristä kyselee siitä et minkälaista työtä pitäs ottaa vastaa jos sitä työmarkkinatukea meinas saaha ni se sano et kaikki työ mitä ne tarjoo ni on huolittava paitsi jos on joku lääkärin lausunto et ei voi sitä työtä tehä.ja tytölle pitäs nyt ruveta ettii hoitopaikkaa....no en varmaan eti kun en sitä hoitoo laita.

Joo.. en mäkään haluis laittaa hoitoon. Kyl kituuttasin minäkin ilman kuntalisääkin. Täytyy kattoo vuoden päästä, et jos tekis joitain iltahommia sillon tällön ku mies on kotona pojan kans. Mut ny toistaseks saan huokaista helpotuksesta et tuki on myönnetty.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Ompas helsingissä iso toi kuntalisä. Mä luulin, että Tampereellakin olis joku lisä, mut ei mulle myönnetty kun vähän päälle 300 euroa. Pitäis ne miehen tulot käydä selvittää niin saattais saada vähän lisää.

Ei meilläkää oo mitää kuntalisää eikä hoitolisää saaha. Se on se vajaa 300e mitä jää kh-tukea. Jos vuoden yrittäis kituutta. Ihan kiva kuntalisä jossain :)
Jäde ainakin ensimmäiseltä 3kk ajalta on ammattisuoja, eli ei ole pakko ottaa vastaan työtä joka ei vastaa ammattiaan. Ja ei myöskään oo työtä pakko ottaa vastaan päivän varoitusajalla jos ei saa lasta hoitoon.

No on tääl kyl iha pirun kallistakin. Espoossa lienee hivenen isompi toi kuntalisä. Saa nähdä, kauanko sitäkää saa.. muistelen, et viime vuonna oli puhetta, että leikkaavat tai jopa lopettavat sen. Mut siin vaihees viimestää vaihdetaan kylää.

Oletin kyl et tre maksais kans kuntalisää.. ei sekään mikään ihan pikku kylä oo. Saisivat maksaa kaikille tasapuolisesti viis kuus sataa.. kaikkee muuta tuetaan paitsi lapsia ja perheitä... tai vois tukea paremmin!

On kyllä vähän epäreilua, että voi toi kodinhoidontuen määrä riippua noin paljon kunnasta. Eihän kaikki voi kuitenkaan samaan paikkaan muuttaakaan.

Ei ole meilläkään täällä mitään lisärahoja jakelemassa kunta. Munkin pitäs nyt hakee sitä kodinhoidon tukea mutta en tiedä vielä menisinkö lokakuun vai marraskuun alussa takas raataan niska limassa leipee pöytään. :wink Sen verran kyllä oon työnarkkis että tuntuu ihan kivalta palatakkin työmaalle kun oonhan mä jo ollu lomilla melkein vuoden ennen pojan syntymääkin! Mutta itku varmasti pääsee kun se päivä koittaa kun poika pitää tuupata hoitotädin syliin...

No... kotihoidontuki on kyl kaikille sama?. Jotkut vaa maksaa kuntalisää.. epäreilua on se, ettei ko. Tuki ole isompi jo yleensä. Ei oo senttiikään liikaa ja hki jää heti taakse, jos leikkaavat sen. Muutetaan takuulla halvemmalle kylälle, sillä on tää nii kallis paikka et se on iha yhtä tyhjän kanssa se tuki.

Muokattu viimeksi:
Tässäpä tätä... osittainhan ei pidä enää paikkaansa. Kuten treen kohdalla. Ny vaa en parempaa jaksanu ettiä keskellä yötä.... joo, pidän unikoulua pojalle ja heräsin liikaa enkä saa unta.

http://m.taloussanomat.fi/?page=showSingleNews&newsID=201220833&c=mobile&rss=mob

Esim. Helsingissä toi lisä kyl tipahtaa jo heti, kun poika täyttää vuoden. Ja seuraavan kerran se tipahti jo helmikuussa ensi vuonna.

Muokattu viimeksi:
Sillonku minä olin mukula ja asuttiin Tampereella niin äitini kertoi et sen aikainen kuntalisä Tampereella oli 1300 markkaa lapsesta!! miettikää miten paljon fyffee nykysiin kotihoidontukiin/kuntalisiin verrattuna!! :o

Takaisin