Töihin vai hoitovapaalle?Vai jotain muuta...

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja @sukki
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kait se kaikkia koskee. Yhtään en tiedä, kannattas sielt omasta työkkäristä kysellä asiaa. Mulle sillon(ennen koulun alkua) vaa sanottii et saan olla työttömänä työnhakijana ja hoitotuella samaan aikaan, ite en työmarkkina tukea silloin saanu ku ei ollu ikää sitä 25vuotta vielä ja työkarttumaaka ei ollu tarpeeks.

Riippuu tosi paljon työkkäristä, että patistavatko töihin vai antavatko olla kotosalla. Minua eivät esim. patistelleet hirveän ahkerasti hakemaan töitä, ei ainakaan muita tarvinnut edes miettiä kuin oman alan hommia. Kotihoidontuki sit tietty vähennetään muusta tuesta, et eihän sitä enempää rahaa saa, mut ehkä ne silloin siellä työkkärissä antaa vähän lepposammin ettiä niitä töitä. :)

mää hain sen kotihoidontuen ja päätös tuli et 341,06egee ja eiköhän se verottajakin vie jotain. onneksi ei tarvii olla kun heinä-ja elokuusillä.kesäkuussa maksetaan lomarahat!

jaa,en tiiä siitä.. miä oon luullu et se on toi rapiat 300e kertokaa viisaammat,ei ne mulle mitään sanoneet

toisaalta sitä ei voi rahalla ostaa aikaa kotona lapsen kans... meillä on tarkotus muuttaa,niin kai sitä vois mennä töihin joksikin aikaa,voihan sitä jäädä sit hoitovapaalle uudestaan jos tuntuu siltä! pieni kyllä on raha ja kokoaika tiukennetaan perheiltä.

mä oon jokatapauksessa kotona,makso mitä makso.tilin saldo tällä hetkellä 115e,pistää miettimää et mistä rahaa repii.

Hoitolisää voi saada lisäksi riippuen puolison tuloista. Meillä saa lisäksi n.100 e kuntalisää ja sitten saan vieä 65 euroa kun myös toinen yli 3-vuotias lapsi on kotona. Paprut täytettynä, tartteis vaan viedä ne kelaan. Ja Hoitovapaaseen en kirjoittanut määräaikaa, eli siihen saakka että vaavi täyttää 3 vee, olis tarkoitus olla kotona :)

Juu, siis Jäde. Voit hakea molempia, mutta yhteensä saat rahaa vain sen verran, paljon saisit pelkkää työmarkkinatukea. Tai mitä nyt sit hakeekaan. Mie haen ansiosidonnaista sit, ni jos haen kotihoidontukea, vähennetään se myös tosta ansiosidonnaisesta. Hoitolisän orvokki ainaki tossa selitti. Ja joissakin kunnissa on hyvä kuntalisäkin. Meillä ei sitä näköjään täällä saa tänä vuonna ollenkaan. Pyh ja pah.

mä en tajuu.kelan sivuilla oli et työmarkkinatuki on 32,60e/pvä ja lapsikorotus yhestä lapsesta 5,27e/?.sit laskin laskurilla noita arvailuja tosta työmarkkinatuesta ni sen mukaa mun työmarkkinatuki olis 19,01e ja lapsikorotus 3,06e????????

Ei voi saada kahta tukea samaan aikaan. Sama homma kuin jos liitosta hakee ansisidonnaista. Toinen tuki vähennetään toisesta. Esim jos olen työtön työnhakija ja saan ansiosidonnaista ja olen hakenut kotihoidontukea niin se kh-tuki vähennetään ansiosidonnaisesta jolloin liitosta saan sen erotuksen. Eikähn se mene työmarkkinatuenkin kanssa samoin. Eli jos haet molempia niin kh-tuki vähennetään työmarkkinatuesta ja saat erotuksen. Voi myös tehä niin, että hakee pelkästää työmarkkinatukea/ansiosidonnaista jolloin saa ne kokonaisina.
Työtä hakiessa saat 2-3 kertaa kieltäytyä työstä ennen karenssia (tai ainakin aikaisemmin oli) mutta kun on lapsia niin ei myöskään tarvitse ottaa vastaan työtä, joka alkaa 2 viikon sisällä. Perheellisellä työnhakijalla on oikeis järjestää lapsen hoito ennenkuin työn voi aloittaa.
Esikoisesta minä olin vanhempainvapaan jälkeen työtön työnhakija ja eräs työnantaja soitti minulle ja olisi vaatinut tulemaan sijaitsemaan työntekijäänsä seuraavana päivänä. Ilmoitin etten niin nopeasti saa järjestettyä lapselle hoitopaikka eli en voi ottaa vastaan. Tieto oli mennyt työkkäriin, joka vaati lisäselvityksen minkä takia en työtä ottanut vastaan. Selvitykseen riitti, että lapsellani ei ole vakituista hoitopaikkaa (mitä ei myöskään velvoiteta hakemaan jos sinulla ei ole töitä, tai siis ei voi olettaa että olet kotona työttömänä ja maksat lapsen hoitopaikkaa päiväkodissa) enkä sitä päivässä saa järjestettyä. Se riitti, sen jälkeen mulle ei enää oikeestaa soiteltukkaa lyhyiden ja nopeiden sijaisuuksien takia :)

Äh, tähänhän olikii jo kommentoitu vähän samaa kuin minä. Mä en tajua, että tää ei aina näytä mulle kaikkia viestejä. sitte ku laitan oman viestin ni ilmestyy miljoona muutakin ennen minuaja sen viestin välii johon olin vastaamassa.. nytkin siis olin vastaamassa jäden ihan ekaa kysymyksee kotihoidontuesta ja työmarkkinatuesta ja ku painoin lähetä ni ilmesty kasa viestejä väliin :eek:

joten älkää ihemtelkö jos välillä kirjotteln mitä sattuu ja toistan toisia :grin

toi oli aika selkeesti inffottu mitä tiutsi kirjotti,meinasinkii et hakisin vaan työmarkkinatukea ja kiltisti kieltäydyn kaikesta työstä mitä tarjotaan,koska hoitopaikkaa ei tytöllä ole eikä tule.

Nii ja periaatteessa voihan sitä työmarkkinatukea nostaa siihen asti jos/kun iskevätkin karenssin. Sittehän voi hakea kh-tukea, sitä kun eivät voi kieltää :grin tosin onko se sitten oikein tehdä niin on eri asia..

Saaks Jonnuli86 lomarahat vaikka ei pidä lomia tai käy töissä? Jos saa, niin sehän on ihan mahtavaa. :)

täytyy vielä kysästä sieltä kelasta.inhottaa kun sekii menee niin viime tippaa se työmarkkinatuen tai kh-tuen haku.

jep,saan lomarahat! itse en edes tajunnut koko asiaa,mut pomo soittelu pyyteli verokorttia lomarahojen maksua varten! lomarahojen kiintee maksupäivä on 15.6 ja kaikille tulee samaanaikaan. ja muutenkin kiva kun hoitovapaa ei kerrytä lomia ja nyt menetän 8-10päivää lomia hoitovapaalla,niin saan siirtää vuoden 2013 lomista säästöön,jäi just 10päivää pitämättä,niin saan sit täydet lomat 2015. ja kiva talvella pidellä pois tulevan kesän lomia,ei tarvii ihan hulluna tahkota duunia

Muokattu viimeksi:
Takaisin