Tänne kaikki ne tyhmääkintyhmemmät kysymykset!!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja gazelle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyllä syöminen pistää pienen ja isommankin vatsan liikkeelle. Kuuluu asiaan[:D].

Josefiina: Meilläkin on kakka muttunut jo pari kolme viikkoa sitten sellaiseksi öljymäseksi ja veteläksi. Ja niinkuin teilläkin ryynit puuttuu. Meillä kakn väri vaihtelee tuosta keltaisen oranssista tummaksi ehkä vähän vihertäväksi. Mä olen anatanut koko ajan cuplatonia, et ei johdu sen lopettamisesta. Ja kakkantulo on hidastunut siitä kun aluksi ekat neljä elinviikkoa sitä kakkaa oli ihan joka vaipassa nyt saattaa mennä pari päivää et tule ollenkaan. Mut piereskelee hirveesti ja hajut mojovat. Vähän se vaivaa et mikä tuon tekee? Tosin vauva ei hirveästi ole moksiskaan antaa vain pyllyn rupista[;)].

Okei, sattu vaan sopivasti muuttumaan kakan laatu kun lopetin cuplatonin [:)]  Mutta hyvä että on ilmeisen normaalia kakkaa siis!
Kyllä tuo likka kans on sellanen rumpsupylly että välillä oikee repeilyttää kun kaupassakin vaunuista vaan kuuluu kunnon farttailu [:D][:D][:D]  Se on hyvä vaan jotta tulee ulos! Hienot neidithän ei tyuollaisia hajuja sisällään pidä [;)]

meillä oli neljän päivän tauko kakkaamisessa, poika piereskeli kyllä hirveesti mut ei kakannut. tiistaina sai sit tehtyä kakan ja se on ihan liisteriä [:-] liekkö tuokin normaalia..aikaisemmin on ollu enemmän sellaista vetisen oloista, mut nyt tosiaan on melko paksua liisteriä...

Meillä oli kolmen päivän tauko kakkaamisessa, eilen sit tuliki mahtikakka[:D], joka oli liisterimäistä. Vissiin muuttunu nyt tuo kakkaustahti kun tätä ennenki piti pari päivää taukoo. Pierua kyllä riittää välipäivinä ihan kivasti! Sais kyllä kakka tulla joka päivä ni yöt olis levollisempia[:@]

Onkohan mulla voinnu alkaa jo menkat... [&o]
Vuoto on ollu viikon verran ei veristä ja nyt sitten tänään on ollu samalla lailla maha kipeä kun menkkojen alkaessa ja sitten nyt illalla siteessä oli samalla lailla verta kun menkkojen aikana...
Vauva on nyt 2 viikkoa ja 5 päivää... Ja mähän imetän vaan vähän.. eli 3-4 kertaa päivässä ja silloinkin annan korvikkeet päälle kun maito ei riitä.. Useemmin ei voi imettää kun sillo ei tuu maitoa ollenkaan...
Tietääkö kukaan voiko menkat tosiaan tulla kesken jälkivuodon vai onko jälkivuoto vaan ruvennut taas runsastumaan? Mutta mikä sitte selittää menkkajomotuksen ja turvotuksen... [8|]

Essi, samma här. Vuoto oli jo aika olematonta, ruskeaa pientä tuhrua. Välissä pari vuodotonta päivää ja sit pari viikkoa sitten juili mahaan ja tuli kirkasta verta. (5 viikkoa vauvan syntymästä) Minä hölmö menin jo tamppoonia tunkemaan ku siteet oli loppu. Siipallekin pohdiskelin et tais alkaa menkat, johon vastaus oli "vastahan sulla on perse vuotanu kuukauden putkeen" [:D] Eipä sieltä sitten enempää enää tullut minkäänlaista vuotoa. Jälkitarkastuksessa kysyin asiasta, terkkari oli aika varma etteivät ne olleet menkat, mutta ei osannut juilimista selittää.
Sinulla on kuitenkin vielä suht vähän aikaa synnytyksestä, ja jälkivuoto on siitä ikävä kaveri että se voi runsastua ja vähentyä rajustikin. Jostain luin, että munasolu voi irrota aikaisintaan 30 päivää synnytyksestä (en nyt ole ihan varma). Seuraile tilannetta. Vaikea tietää mistä vuoto johtuu kun ei voi nähdä sisälleen ja tietää mitä siellä tapahtuu [:)]

Miten voi olla mahdollista?
Mulla olis ensin ollu jälkitarkastus 15.10 mut terkka soitti viikko sit ja se on tänään. Luin kelan sivuilta että vanhempainpäivärahaa varten pitää toimittaa todistus jälkitarkastuksesta joka on tehty 5-12viikkoo synnytyksestä ja mulla ei ole edes vielä tuo 5viikkoo täynnä vaan tänään on neljä viikkoo ja 4päivää... Hyväksyyköhän ne sen todistuksen vai pitääkö mun mennä uudestaan myöhemmin? Kyllä sanon parit valitut sanat sille terkalle jos ei oo tota huomioinu!!! [:@]

Essi: myös mulla vaihteli vuodon määrä ihan selvästi. Alkuun tuli paljon sit väheni reilusti niin et kuvittelin sen jo loppuvan ku jossain kolmen neljän viikon paikkeilla lisääntyi vuoto taas reilusti. Mut se oli ihan normaalia jälki vuotoa, eikä kyseessä ollu kuukautiset. Ku sitä kestikin pari viikkoa.

Esikoinen: Kannattaa tosiaan tarkastaa terkalta ja vielä lpaaua antavalta lääkäriltäkin et se nyt sit varmasti kelpaa ku ei ole kulunu tarpeeksi aikaa. Mä en ainakaan halua mennä toista kertaa vähään aikaan näyttään persustani kenellekkään! Sen verran ohuet on noi limakalvot niinku lääkärikin totesi et ne niitten pirulliset kattomisvehkeet tuntu ihan järkyttävän kamalilta[:'(].

voiko olla että tällä mun vauvalla on synnytyksessä mennyt lapa/olkapää, kun se rutisee ja paukkaa ihan kamalasti? vai onko pienillä vauvoilla normaalisti vaan niin löysät nivelet tjms? onko muilla samaa vaivaa?

Lemppi: Kyllä vauvojen ja pikku lasten nivelet on ns. löysät. (Esim. lapsethan usein istuvat jalat silleen sivuilla mut koitappa aikunen mennä siihen asentoon[:D]. Polvet huutaa hallelujaata[:D]) Ja se on otettava huomioon et vauvoilla luut ei ole vielä kehittyneet vaan siellä on vielä pehmeää rustoa luiden päissä. Eikä se nivelkään ole vielä läheskään samanlainen kuin aikuisella. Mutta on hyvinkin mahdollista,, että lapa tai olkapää saa synnytyksessä vähän siipeensä. Yleisin vaiva kuitenkin mun tietääkseni on isoilla vauvoilla solisluun katkeaminen. Mutta sekin hoidetaan vauvoilla vain pukemalla käsi paidan sisään. Jos vauva ei arista eikä millään lailla itse reagoi paukkeeseen voisin kuvitella että on kyse ihan hyvänlaatuisesta paukkeesta. Ortopedien mukaan joka tapauksessa nivelen kuuluukin paukkua ja naksua. Se ei ole niinku mikään ongelma tai vaiva ollenkaan. Olen huomannu et Siinallakin olkapää joskus naksahtaa kun sitä nostaa. mut ei reagoi siihen mitenkään.

Kiitoksia Eemi!!! Sitä on aina huolissaan pienimmästäkin oireesta, -"onko tämä normaalia?" pyörii vähän väliä mielessäni... [;)]

BTW...Itsehän kyllä pystyn ihan keppeesti istumaan sillei jalat sivulla.... saan myös heitettyä molemmat jalat niskan taaksekin jos siltä tuntuu... [:D]

miu, jostain opuksesta olen lukenut että vihreetä voi tulla myös jos vaavi on saanut jostain syystä, esim. Huono imuote, vaan etumaitoa eikä sitä takamaitoa...

Mutta muutenkin, kun vauva on pirtee yms niin en siitä olis kovin huolissani... Helppo tietenkin sanoa..

Meidän tytöllä murtui solisluu synnytyksessä ja se huomattiin jo kyllä laitoksella. Ensinnäkin kätilö sanoi että olkapäätä jouduttiin auttamaan ulos, ja sitten hoitajat huomasi että käsi on hitaampi liikkeissään kuin toinen käsi. Ensin epäiltiin venähdystä mutta 2 viikon jälkeen synnytyksestä soisluun kohdalla tuntui sellanen pahkura, joka meinaa sitäettä luu on murtunut ja kehittänyt murtuman kohdalle pahkuran joka sitten ilmeisesti häviää kun luu on luutunut.. Nyt on tytöllä jo käsien liikkeet samanlaiset.  Kädelle ei tehty mitään. Ainoastaan puin aina sen puolen ensin ettei tarvitse venyttää turhaan ääriasentoihin. [:)]  Olkapää napsuu välillä nostellessa tms. mutta en usko sen liittyvän tuohon murtumaan...

Miu, mä soittaisin sinuna huomenna neuvolaan jos tällainen kakka jatkuu. Ihan vaan sun oman mielenrauhan vuoksi [:)]

Komppaan muita: meillä kans naksuu, ku vauvaa nostellaan. Kysyin asiasta neuvolassa ja on kuulemma täysin normaalia.

Poika on nuhassa, yskii ja aivastelee koko ajan. Jos kuume nousee, mitä voi antaa?? Onko vinkkejä muuten tohon nuhaan tms.? Oon ihan pihalla näistä sairastelukuvioista... Mä oon ajatellu et meillä ei sit sairasteta ku syödään tissiä[;)][:)]. Se siitä ajatuksesta sit!

Dessa,

Mulle sanottiin neuvolassa, ettei alle 3 kuukauden ikäistä vauvaa saa lääkitä ominpäin vaan pitäisi aina käydä lääkärin kautta.

Miu:
Lääkäri kyselee omaa vointia, jaksamista, mielialaa ja sit että haluaako ehkäsyä ja minkälaista.
Sit tekee sisätutkimuksen. Kattoo limakalvot onko parantunut, haavat katsoo myös. Painelee myös kohtua onko hyvin palautunut. (mulle sanoi että tuntuu siltä etten olis synnyttänyt koskaan[:D])
Terveydenhoitaja kattoo verenpaineet, hemoglobiinin, painon ja kyselee hänkin omaa vointia ja jaksamista. Papa myös otetaan ilmeisesti, mulla vaan myöhemmin ku niin vähä aikaa synnytyksestä.

Takaisin