Tänään ajattelin tehdä...

helmimeri...:lurking: olen vihreä örkki kateudesta sinulle...Luinko oikein että 2 viikon välein peset pyykkiä? Meillä joka päivä vähintään 2 koneellista 8kg koneella...Huomaa kyllä jos on vietetty laiskaa päivää...Heti kauhee pyykkisuma....Johtuu ehkä siittäki ku meitä on nii monta :3some

Me ollaan onneks miehen kanssa näistä ympäristöasioista tosia samoilla linjoilla, niin kestoilu on molemmille itsestäänselvyys. (Vaikka käytännössähän sen sitten näkee, miten sujuu). Raha-asiat ja ympäristöasiat on semmosia, missä ollaan samoilla linjoilla, vaikka muuten monessa eri mieltä.

Vaikeehan se on kestoilla, jos toinen on sitten ihan, että minähän en näihin koske. Tiedän yhenkin perheen, jossa kestoiltiin, vaik oli monta vaippaikästä, kunnes mies jäi kotiin laosia hoitamaan. Siihen loppu se homma.

Meillä kyllä mä hoidan pyykit, joten ei sinänsä ois ees miehen mielipiteellä väliä.

Tänään kävin hammaslääkärissä. Kohta aion ottaa päikkärit ja sitten laittaa hyvää ruokaa. Pääsykoekirjaakin pitäis ehkä vielä illalla lukea vähän, ku ei oo tänään ehtinyt.

Ja äippäpakkaus tais saapua, niin vois hakee sen, kun mies tulee. :) Ja sit tietty tonkia sitä

Kirahvi kävitkö ihan paikkauttamassa hammasta? Miten puudutuksen kans? Luin aikanaan ettei käytettäs puudutusta ekalla eikä vikalla kolmanneksella :o jäi sitte hampaat hoitamatta ku en uskaltanu varata aikoja :P

Meillä mies laittaa aina kertiksen ja mä laitan keston :D Öisin on kertikset käytössä, kun en ole sopivaa, koko yön kestävää pakettia keksinyt, enkä oo nyt kyllä jaksanut kokeillakaan... Vaipat meillä menee muun pyykin joukossa pesuun, säilytän likaiset vaipat ihan vaan lattialla pyykkikoneen edessä tai heitän suoraan koneeseen. Huuhdeltuna tietenkin, ja usein käytän vaipat koneen huuhtelulla ennen kuin lisään sinne vaatteita. Meillä pestään siis melkein kaikki pyykki 60 asteessa. Kone pyörii joka päivä kerran tai kaksi, niin ei ehdi hajuhaittojakaan tulla, pahemmalta toi vaipparoskis haisee, sitä kun ei tuu enää nykyään vietyä päivittäin kun kakkonen oppi kuivaksi eikä tolta kolmoselta tule kuin 1-3 kertistä päivässä. En tiiä tuleeko meillä varsinaista säästöä kestojen kanssa, vettä menee ainakin pirusti, mutta jätekustannukset on vähän edullisemmat kun riittää astioiden tyhjennys 4 viikon välein.Mutta onhan ne nyt nätimpiä käyttää kun kertikset :P
Kestositeitä itelleni kans harkitsen, halusin vaan päästä ihan paikanpäälle niitä katsomaan enkä tilata netistä, enkä oo Lahdesta vielä löytänyt paikkaa mistä vois ostaa :/ Mitenköhän ton kuukupin kanssa, mä en tamponia oo koskaan tykänny käyttää eikä se jotenkin sovi muhun, niin voikohan kuppia sit käyttää? Mullakaan ei iho tykkää noista muovisiteistä :/

SeEnsimmäinen, joo kävin. Alotettiin juurihoito. Olin alkuvuonna jo sen saman hampaan kanssa, mut en silloin päässy samalle ku yleensä ja se paikkas väliaikasesti ja sano, että kattellaan, että kattellaan, ku ei pystytä juurihoitamaan raskaana. Sit pääsin omalle hammaslääkärille tarkastukseen ja se sano, ettei mätää hammasta uskalla pitää niin pitkään. Pysty vanhojen kuvien perusteella alottamaan hoidon, mutta niitä juuria ei voi täyttää vasta kun synnytyksen jälkeen, ku tarttis röntgenkuvat.

Mä oon nimenomaan kuullu ja lukenut, ettei noista paikallispuudutuksista oo haittaa. Sanoi vielä laittavansa adrenaliinitonta puudutusta, mikä oli hänen mukaansa turvallisinta. Tosin kun keskiraskaudessa poistettiin luomia niin pistettiin nimenomaan adrenaliinia puudutteeks. Että tiedä näistä.

Ehkä näökin on taas näitä, et pitää arvioida onks se mätä siellä hampaassa isompi riski, ku se puudute. Toisaalta pieniin reikiin taas ei välttämättä ees tarvii puudutetta.

Noista vaipoista sen verran, et oikeestaan aika jännää, miten kertiksiä pidetään normaalina vaihtoehtona. Ne on kuitenkin aika vähän aikaa ollut käytössä. Esim. Mulla ja mun sisaruksilla on pidetty sideharsoja. Mulle kuopuksena ois jo saanut kertiksiä, mutta äiti on sanonut, että ne oli niin sikamaisen kalliita siihen aikaan eikä mun iho kestänyt niitä. Eli jos me kestoillaan, ei oo yhtään kertissukupolvea sattunut mun sukuhistoriaan.

Luulinkin, et mun äiti ois ihan, et et kai sä mitään kestoja, kun piti mua aluks ihan hulluna jo noitten kestositeitten takia. Piti niitä jotenkin ällöinä ja muisteli, miten ihanaa oli kun keryissiteet tuli markkinoille. Muutti kyllä mielipidettään, kun näki millasia ne kestositeet on nykyään. Vaippa-ajatuksen kanssa on kuitenkin ihan sinut, haluaa opettaa mua harsojen taittelussa. Herttasta.

Vielä kolmas viesti multa, sori. Mä en myöskään nää lisääntyvää pyykkimäärää pahana, kun vauvan kanssa kuitenkin on paljon kotona, niin siellähän se pyörii koneessa. Ja meiän talossa on niin hävyttömän kallis vesimaksu meidän vedenkäyttöön (tai varmaan kenen tahansa veden käyttöön) nähden, että pitää sitä vettä varmaan vähän käyttääkin, ku vauvakin kerta lasketaan henkilöksi. :)

Mä oon vaan maannut sohvalla. Heräsin aamulla jäätävään selkäkipuun, kunnolla liikkeelle ennpäässyt.,koirat pääsi vain tarpeille tien toiselle puolelle. Sattui niin paljon. Sitten oon vaan maannut sohvalla. Pakkomolinottaa panacod vaikka ei olisi halunnut. Myös lämpöhoito kehiin. Sillä nukuin 3h ja hieman parempi olo.

Zeni: mä oon ymmärtäny et jälkivuotoon ei sais kuukuppia tai tamponia käyttää. Siksi noi kestositeet mullakin työn alla.

Mä kävin kans hammaslääkärissä tossa tammikuussa. Oli alunperin ihan tarkastus, mutta pari reikää löysi, niin paikkas samantien. Paikallispuudutuksista ei pitäs olla mitään haittaa. Viime raskauden aikana poistettiin myös luomia paikallispuudutuksessa.

Ja vielä vaipoista.. Pitäsköhän niille muuten laittaa oma ketju? :)
Onhan kestot muuttunut/parantunut paljon siitä mitä oli vielä omassa lapsuudessa. Ja tosiaan näin omakotitalossa asuvana ja jätemaksut itse maksavana, pitää sitäkin puolta vähän miettiä. Varmaan joutuis tihentään väliä tai hommaamaan isomman astian, jos kaikki vaipat menis roskiin.

No tuota taloudellisuutta onki muuten vaikee yks yhteen laskea. meillä ei rivarissa jätemaksu nouse vielä yhden vauvan osalta, juuri naapurissa aletaan olla vaipoista pois ni meiltä tulee sitte tilalle. mutta veestä taas maksetaan kulutuksen mukaan, ja mielestäni vielä aika kalliisti...

Minä kerranki tein ketjun niille vaipoille, jos jollain vielä tuli ajatuksia asiaan liittyen ni voipi käydä sinne jatkamassa :)

Juu, tiedän ettei jälkivuotoon muita kuin siteitä, mutta kun kai ne menkatkin sit joskus taas tulee :grin

Meillä odottais illalle vielä lastenhuoneen yhden seinän maalaus, että huomenna sais lätkittyä sinne tapetin. Päivällä jo laitettiin tasotetapetti paikalleen, joka ei kyllä hirveesti tilannetta parantanut, oli jo niin pahassa kunnossa seinä, ettei tohon auta varmaan enää ku gyproc :joyful: No, jospa se meille kelpais kuitenkin. Ja pojille tietty, heidän huonehan siitä tulee :)

Kestojakestoja, (lähes 90% käytettyinä mulle tulleita eli niiden hiilijalanjälki on jo laskettu tai puolittuu jokaisella käyttäjällä <3 mut voin kommentoida sinne jos jatkuu se ketju :)
Pyykkiä menee se 2x7kg kone päivässä niin ei se 5-7 vaippaa siinä tunnu kun huuhdeltuna menee samassa kun muutkin vaatteet, paitsi jos jää pari päivää pyykit pesemättä niin sit tulee oma puol koneellista niille, joukkoon joku mun pyyhe tai lakana niin täys kone.
Tiskikone mul on kapea niin et se pitää täyttää kolme kertaa päivässä jos haluaa että tiskipöytä on siisti. Yks isoimmista haaveista onkin muovimatot alakertaan ja tiskipöytäremontti niin että saan MEGAison tiskikoneen <3

Tänään AJATTELIN nauttia ukkoni seurasta töiden jälkeen ja hoitaa koiria - ehkä jopa lajitella muutaman pestyn vaavin vaatteen laatikkoon. Mitä TEIN, sammuin sohvalle kun ukkorakkaani paineli ihanasti kipeitä jalkojani ja itse keskityin lepuuttamaan selkääni .. hups :P

On tässä vielä muutama tunti hereillä oloaikaa, ehkä mä jotain ehdin paitti ukko läks jo salin kautta töihin, sen näkee sit vasta huomenna :(

voi meidän pitkäkarvainen shetlanninlammaskoira päätti tänään tiputtaa kahden vuoden turkin kerralla. viime kevättalven se oli todella sairaana ja varmaankin siitä syystä se veti koko kesänkin talviturkilla, syksyllä kasvatti sitten vielä vähän lisää villaa. tänään sitten huomasin että hänestä lähtee mattona nyt tämä valtava pallo jossa hän on elänyt :D imuroitu on tänään 3 kertaa, koira harjattu neljästi ja pesty kerran. nyt onkin sitten niin hoikkasta tyttöä että. hyvä että teki sen nyt, oli jo äherrystä ton mahan kans kykkiä pesuhuoneen laittialla.

Tänään saatiin uus hella, jee! Lisäksi äitiyspakkaus tuli ja oikeasti yllätti se ihana ja valtava tavara määrä! Ihania vaatteita kaikki!♡ muuten päivä ei ookkaa nii hyvin menny kun koiran vatsa meni sekasin ja sen perässä on saanu kävellä ja siivota jälkiä, käy sääliks meijän pikkusta karvapalloa:( toivottavasti huomenna helpottaa jo!

Kirahvi kävitkö ihan paikkauttamassa hammasta? Miten puudutuksen kans? Luin aikanaan ettei käytettäs puudutusta ekalla eikä vikalla kolmanneksella :o jäi sitte hampaat hoitamatta ku en uskaltanu varata aikoja :P
Mie oon menos perjantaina hampaan paikkaukseen ja hygienisti sano tarkastuksessa et puudutusta voi käyttää millon vaan, miuhun ei ilmankaan kosketa

sen takia koska pyykkivuoro 3,5e /6h.. niin ei raaski usein pestä.. nyt on siis mun vaatteet vaa ja lakanat yms että kyllä sitö kummiski kertyy sellai että on 3-4konetta per viikko. ois ihana jos ois oma nii pesisin kyllö parikertaa viikossa pois ku sit kauhee homma toi 6h putkee pestä jotenki :D kerralla pois mut tykkäisin aina vähä

No voi sun mua on nyt kyllä huijattu täs hamppilääkärihommassa ! :P no olkoot.. pelkään hitokseen ni ei harmita yhtään (vaikka hampaat kaipais kipeästi paikka-ainetta) :D

Takaisin