Tänään ajattelin tehdä...

Mun tavote oli tänään ottaa päikkärit, parkkeerasin sohvalle klo 10 aamulla kun tulin saattamasta miestä merille. Olen tässä sohvalla vieläkin, en ole edes saanut aikaseksi niitä päikkäreitä, kello tulee kaheksan ni kai tässä voi kohta käydä nukkumaan :D Terkkuja teille, joilla on kiire! :happy090

Mukava kuulla että en oo ainoa joka saattaa unohtua päiväksi sohvalle :P

Tässä sitä ollaan töissä tunti tekemättä yhtään mitään.. "pomo" ei oo tullu vielä, katotaan keksiikse jotain tekemistä mulle (siirryin osastolle jolla en oo koskaan ollu ni ei pysty oma-alotteisesti mitään puuhailemaan :/). Närästys alkoi ennen kuin ehdin työkenkiä vaihtamaan, varmaan joku psykosomaattinen reaktio x) selkä ei jaksa enää kantaa masuu, sen kans saa sit olla tarkkana ettei pääse notkolle. hmmmm 7.5h edessä vielä :)

Aubrey, mulla ei paikat kestä kertissiteitä ja kuukuppiin en oo vielä jotenkin oppinut (varmaan pitäis ku kaikkien mielestä se on paras väline), niin eipä kauheesti muuta vaihtoehtoa, kuin kestot.

Ja sitten onkin ihan luonnollista kestoilla myös lapsen vaippojen suhteen. Muutenkin kyllä myrkyvähyyteen ja ekologisuuteen toimissamme pyritään. En tosin osaa olla missään asiassa tiukkis, joten varmaan esim. mökillä käytetään kertsejä, kun siellä silloin tällöin käydään.

Meni nyt vähän ohi tän aiheen.

mö en vaa osaa noit kestositeitä.. ehkä valkovuotoo varten voisinki mit en menkkoihin tai mitää verta. ku pesen lakanat ja pikkarit yleensä samassa koneessa jollei nyt kaikki oo tosi likasia.. ei omaa pesukonetta nii hankala ois väöntää jotenki.. ja noi kestovaipatki ei kokemusta mutta täällä talossa ei ainakaa onnistus muutenki jo pyykkiä liikaa

Mua vähän kiinnostaisi kokeilla kestovaippoja, mutta mies ei koske niihin pitkällä tikullakaan. Seuraavaksi paras vaihtoehto on sitten jotkut ekovaipat, Natyn vaippoja pitää ainakin kokeilla. Pitää vaan toivoa että sopii muksulle, nää on aikalailla vissiin henkimaailman hommia monesti että mikä vaippa vauvalle sopii ja mikä ei.

nyt on kyllä pakko kysyä että onko nuo kestovaipat oikeasti niin hyviä käytössä kun kaikki tuntuu niitä nykyään käyttävän :o miten te siis saatte ne pestyä ja eikö sitä haisevaa pyykkiä tuu aika paljon? eikai sitä nyt joka vaippaa voi erikseen alkaa peseen kun sotkeutuu vai mikä niissä on idea.. itseä kyllä inhottaa ajatuskin ja vanhusten hoidossa ainakin kertakäyttövaippa on niin ihana kun saa tuotoksesta riippumatta nakata vaan roskiin :) onhan niillä tietenki hintaa mutta kai sillä jatkuvalla pyykkäämiselläkin on?

Jostain luin jonkun artikkelin, missä oli laskeskeltu sitä vedenkulutusta kun pesee ja kyllä se tosiaan oli huomattavasti edullisempaa kestovaippailla. Toki koneet on erilaisia, mutta se ero oli aika huomattava. Tietty sit pitää pitäytyä siinä kestoilussa, ettei mee siihen et sumnuntaisin ku on aikaa pestä ni kestoillaan ja muuten ollaan kertseissä :D
Mua kans ällöttää kyllä ajaus, että sit pitää niitä kakkasia heilutella eestaas ja tosiaan, minkä kanssa ne pestään? En haluis vauvan vaatetta samassa pestä, en kyllä omia kestositeitäkään jos sellasia olis. Kyllähän ne suurimmat tuotokset toki huuhdellaan pois, oletan :D

Ja joo hyvä, kun eilen pötkötin, tänää olinki koko päivän liikkeessä ni jopa on taas hyvä olla sohvalla :)

Mä käytin esikoisella kestovaippoja joku vajaan vuoden verran, sit ne kaikki jäi jo pieneks niin siirryttiin kertiksiin kun en jaksanu niitä lisää hommata, ovat aika kalliita kuiteskin ja mulla ei oo ompelukonetta. Ei sitä pyykkiä nyt mitenkään älyttömästi tullu, joka toinen päivä pesin vaippakoneellisen ja niitä likaisia vaippoja säilytin kannellisessa astiassa niin ei pahemmin kylppäri haissut. Öisin käytettiin kyllä normivaippoja ja reissussa. Ei ne kestovaipat mitenkään älyttömäst halvemmaks tuu, viehän se sähköäkin kun ne joutuu 60 astees pesee ja usein kuitenkin. Ite tykkäsin käyttää niitä lähinnä sen ekologisuuden vuoks, et tuli jätettä vähemmän. Ja jos tykkää ja osaa ommella niin tuleehan se halvaks jos ite niitä tekee. Sen huonon puolen mä kestoissa näin, että niitä sai paljon useimmin vaihtaa kun kertiksiä, meiän pojalla tuli jatkuvasti niistä läpi vaikka kuin oli lisäimut sun muut.
Kait mää taas otan ne tulevalle vaaville kuiteskin käyttöön kun valmiina kaapissa oottavat :)

Aubrey, mä ainakin pesin kestot erikseen ja niin sitä suositellaankin. Kyllä niitä paris päiväs jo melkee koneellinen kertyykin, ja parempi pestä ehkä vähän vajaa niin lähtee helpommin puhtaaks. Juu kakka kipataan vessanpyttyyn ja vaippa huuhdellaan, oli muuten huomattavast helpompaa sit kun sinappikakkavaihe oli ohi!

no joo taitaapi olla periaatekysymys, itse arvostan helppoutta ekologisuuden edelle kyllä :) tuntuu et meillä on pyykkiä jo valmiiks ihan tarpeeksi, ja kun on niin pieni kämppä tällä hetkellä ni en kyllä kaipaa mitään lisätuoksuja.

Niin ja se hyvä puoli niissä on myös että ovat paljon ihoystävällisempii kun kertikset, jos vauvalla on herkkä iho.

Miehen mielestä kestovaippoja varten pitäisi olla oma kone, kun on sitten epähygieenistä pestä enää muuta pyykkiä samassa koneessa. :smiley-bounce022

Lyydia, hahah mun mies sanoi ihan samaa :). Ja hän ei meinannut ilkee koskee ees niihin pestyihin vaippoihin :grin. Mä luulen et jos hän ois ollut enemmän täs kestovaippahommassa mukana niin käytettäs niitä pojalla vieläkin.

Mun mielipide on, että kyllä ne kertisvaipat vaan haisee paljon pahemmalta ku kestovaipat :yuck:

Meillä oli edellisellä (ja tulee olemaan nytkin) likavaippojen säilytyssysteemi seuraava: PUL-kankaasta tehty pussi, jonka sai neppareilla kiinni ja roikkumaan naulaan. Sinne laitettiin pelkät pissaiset vaipat. Sitte oli erikseen kannellinen ämpäri vessanpöntön vieressä, jonne mä nakkasin märät, huuhdellut kakkavaipat. Noin 3 päivän välein pesu, eli koneellinen vaippoja.

Ja hei, ei se oo niin tarkkaa, että pitää olla joko tai. Jo yksikin kestovaippa päivässä tekee 365 kertakäyttövaippaa vähemmän kaatopaikalle vuodessa! Kyllä meilläkin on reissuissa käytetty kertakäyttösiä ihan hyvällä omalla tunnolla. Mutta niillä kestää maatua satoja vuosia!! :eek:

Työkaveri kertoi että piti kannellista ämpäriä jossa etikkavettä, sinne kestot lillumaan kunnes oli koneellinen pestäväksi. Peitti hajut ja etikkaa suositellaan lisättäväksi pesukoneeseenkin kun kestoja pesee (etikan haju onkin sitten omansa..).. täälläkin ukko on täysin NOUNOU fiiliksellä kestoihin joten kertikset meillekin tulee käyttöön. En jaksa yksin hoitaa koko vaipparumbaa :D

eikö vaipatkin nykyään mee poltettavaan jätteeseen? näin ainaki vanhuspuolella.

Muumivaipat ainaski menee polttoon :-)

ja naapurit tykkäis jos pesutuvassa pesisin yhteiskoneellla :D juuu ehkä ei. ja pesen 2vk välein pyykkiä ni ei onnistus

Takaisin