Täällä ollaan..:)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja embu83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyytti, täällä ensimäinen kerta neuvolassa oli,kun olin viikolla 8+1, toinen eilen, kun viikkoja oli 11+6 (neuvolan laskurin mukaan). Tiistaina 12+5 ekaan ultraan ja seuraava neuvola-aika on lokakuun alussa. Noin neljän viikon välein olis tarkotus käydä neuvolassa.

Voi kun itsekin pääsisi jo kertomaan ihmisille, mutta ihan vielä ei uskalla. Tasan kahden viikon päästä np-ultra ja jos kaikki kunnossa niin heti kerrotaan...ehkä töissä vielä voisi olla hissukseen niin pitkään kun maha ei näy (tosin kauaa se ei enää piilossa pysy).

Noista seuloista. Meillä myös vapaaehtoisia, ei edes ultriin tarvitse mennä jos ei halua. Me päätimme mennä kaikkiin mahdollisiin testeihin ym. niin kauan kun niistä ei ole mitään haittaa, eikä lisäkulujakaan. 

Aluksi mietin itsekin että mitäs sitten jos löytyy jotain vakavempaa ja pitää tehdä kamalia päätöksiä. Luulen että itse en koskaan aborttia voisi tehdä. Mieskin on sitä mieltä että ei halua tietää etukäteen edes sukupuolta, huijataan kuulemma luontoäitiä kurkkimalla etukäteen [:)]. Mutta lopulta päädyin siihen tulokseen että haluaisin mahdollisuuden valmistautua henkisesti tulevaan, jos jokin näyttäisikin olevan vinossa. Ja lopulta mieskin ymmärsi seulojen positiiviset puolet. Sukupuoli voidaan miehen mieleksi pitää salassa jos hän sitä haluaa, jokatapauksessa lapsi on tervetullut sellaisena kuin luontoäiti sen meille antaa.  

Pahoittelut minunkin puolesta kaikille huonoja uutisia saaneille!

Joku kyseli verenpaineesta. Mulla on taipumusta stressiperäiseen kohonneeseen verenpaineeseen, mutta nyt eilen neuvolakäynnillä paineet oli hyvät 124/74. Neuvolatäti ei meillä kauheasti painottanut, että seulonnat ovat vapaaehtoisia, mutta antoi mukaan esitteen aiheesta. Esitteessä kyllä kerrottiin niiden vapaaehtoisuudesta. Minä aion kyllä mennä kaikkiin tarjolla oleviin testeihin. Jos np-ultra ja seulonnat antavat aihetta huoleen, niin menen myös lapsivesitutkimukseen, vaikka siinä onkin pieni keskenmenonriski. Olen itse nähnyt melko läheltä, kuinka rankkaa elämä Down-oireyhtymälapsen kanssa voi olla ja harkitsen kyllä tarkkaan, jos lapsemme todennäköisesti sairastaisi kyseistä oireyhtymää tai jotain muuta vakavaa kehityshäiriötä. En tiedä, olenko raaka ihminen, mutta tämmöistä keskustelimme eilen miehen kanssa. Ikä alkaa kyllä tulla lapsentekoa vastaan, mutta kun muuten meillä ei ollut vaikeuksia raskautua (yk 2 tärppäsi), niin siksikään en ehkä pitäisi aborttia poissuljettuna. Jos seulonnoista jotain löytyy, niin eikös niissä ole myös suuri mahdollisuus, että raskaus keskeytyy itsekin jossain vaiheessa tai että lapsi kuolee pian syntymän jälkeen... tietysti sydämestäni toivon, ettei seulonnat anna aihetta huoleen. Jos sitten kaikesta huolimatta meille vammainen lapsi syntyy, niin kyllä sitä rakastetaan ja hoidetaan kuten tervettäkin lasta.

Tulipas purkaus...

Me olemme jo kertoneet raskaudesta perheille, lähimmille ystäville ja minä olen kertonut omalle väelle töissä. Pomo jo huokailee, että kuinka he pärjäävät, kun minä olen poissa. Vien kuulemma niin pajon tietoa mukanani. Olen kyllä yrittänyt kaiken ohjeistaa ja kirjata... mutta jos kukaan ei muista kaivata jotain asiaa... niin ohjeetkin ovat turhia. Eli siinä mielessä ymmärrän pomoni huolen. Mutta en missään nimessä pidä itseäni korvaamattomana, hyvin ne pärjäävät, vaikka äitiyslomalle jäänkin.

Nyt alustavasti olisi mielessä olla 1,5 vuotta kotona. Mites te muut? Onko jo ajatuksia suuntaan tai toiseen?

Heipä Hei!

Neuvolassa tuli tällä viikolla käytyä ekaa kertaa.Sydänääniä vielä ei kuunneltua ja en nyt oikeestaan ole harmissani siitä kun onhan se tosiasia että ei niitä tahdo näin alussa kuulua vielä.Ens kerralla sitten kokeillaan...pääsee esikoinen mukaan silloin kuulemaan sisarensa sydänääniä,kun on hänen 2-vuotis tarkastus samalla kerralla.Ei vaan taida pikkumies ymmärtää mistä oikein on kysymys [:D] Seulonnasta tuli puhuttua neuvolassa,mutta minä taidan hypätä sen yli.Neuvolahoitaja otti asian ihan rennosti,eipä kummempia.Luotan ultraan ja pitää sit kattoa mitä tekee jos siellä näkyy jotain.Kotona ajattelin olla vähän kauemmin kuin silloin kun esikoisemme syntyi.Ehkä 2 vuotta,kattoo sitten tarkemmin.Onhan sitä sitten kaksi pientä tenavaa hoidettava ja itse arvostan kotihoitoa,koska oma äitini oli koko lapsuuteni kotiäitinä.
Mitä mieltä porukka on tuosta sikainfluenssa-rokotteesta,uskallatteko/meinaatteko ottaa?

P.S Höpöttelin tos edellisessä  viestissä vähän sekavasti.Seulontaverikokeeseen en aio mennä mutta seulontaultraan aion ilman muuta mennä.Ens maanantaina mulla oliskin eka ultra.Pakko päästä tarkistamaan...kauheen wäsy ollut tänään,raskas päivä töissä.Nyt nukkumaan et jaksaa taas huomenna [:)]

Maria, missäpäin sä asustelitkaan?
Jännä meinaan että neuvolassa käynti välitkin taitavat vaihdella. Mulla tosiaan tulee 2kk ekan ja tokan neuvolan välille. rv8+1 oli eka ja toka on rv16+1. Ei jummarra heh.
Tuosta vauvan kanssa kotona olemisesta niin mielellään mä oisin vaikka parikin vuotta, mutta taloudellisesti se ei oo mahollista kun mies ei oo vakituisessa, täysipäiväisessä saati hyvätuloisessa työssä. Eli pakko on varmaan töihin palata heti äitiysloman jälkeen. Miten sitä muuten perheensä elättäisi..
Seuraavan kesän loman saa sentä lisättyä äippälomaan niin saa edes 10 kk olla kotona.
Aikaa ekaan ultraan ei ole vieläkään tullut..pöh. Kovasti jo haluaisin kurkistamaan onko siellä kaikki ok! Varsinkin kun tänään oli ensimmäistä kertaa aika kovia toispuoleisia kipuja.. Toivottavasti eivät merkkaa mitään vaan ovat normaaleja kohdun kasvamisesta johtuvia kipuja. Näin yritän ainakin uskoa kunnes joku toisin todistaa :)

Moikka,

aikas jännää, että sulla Nyyti on noin pitkä väli. Eikö sulla ole lääkärintarkastusta tai mitään tässä välissä?
Mä olen Länsi-Uudeltamaalta ja mulla oli neuvola tällä viikolla, ja varasin just ultran (se joka tehdään viikoilla 10-12) itse kahden viikon päähän ja sitten jos ultrassa ei tehdä lääkärintarkistusta, pitää mun varata se heti ja sitten voikin varata neuvolan samointein ultran/lääkärin jälkeen. Että tälleen täällä..
Toi sun juttu kuulostaa ihan Helsingin meiningiltä..mun ystävä tässä taannoin sai ensimmäisen lapsen, ja oli ihan pihalla, koska neuvolatätinsä oli ihan pihalla (virolainen, joka ei osannut suomea..) ja lopulta mun ystävä kävi alkuraskauden 5 ensimmäistä kk:ta yksityisellä ja ei sieltä neuvolasta soiteltu mitään perään, mihinkään ultraääniin tms..Mutta sitten, kun yksityinen oli selventänyt asioita ja ollut tukena, meni ystäväni kunnalliseen "takaisin"...

Mutta joo- muuten mulla on raskausoireet tasaantunut ja huoli kasvaa sitä myötä..

Mutta nyt keskitytään opintoihin ja rentoudutaan viikonloppu! (= ravataan tällä palstalla kahden tunnin välein ja joka hiljainen hetki mietitään, mitähän tuolla massussa tapahtuu :-P)

Kaika, On mulla neuvolalääkäri tässä välissä, tänä aamun itseasiassa. Ultraan pitäisi tulla kätilö-opistolta aika postissa, mut ei oo viel näkyny.Oletan että sekin on tässä kuussa, eli enskuussa ei oo mitään seurantaa miltään taholta vaan marraskuussa sitten seuraavan kerran. Mä asun Itä-Vantaalla, että näin täällä..

noniin, ultra oli maanantaina ja koon mukaan LA olisi 29.3-10, mutta kun ei heittänyt kuin muutamalla päivällä niin lääkäri ei muuttanut sitä. [:)] joten siirryn tänne tosiaan. olen itse jotenkin varma että huhtikuuhun menee ennen kuin hän haluaa ulos [:D]

ärsyttävää kun on kokoajan nälkä, esim. kun ollaan syöty päiväruoka (nykyään en jaksa syödä edes normaalia annostani) hetken on hyvä, muttei tarvitse mennä edes tuntia eteenpäin niin ihan hillitön nälkä ja maha kurnii..[&:]

hyviä vointeja kaikille![:)]

Meilläkin neuvola-käyntien väliin jää 7 viikkoa, mutta ultra on sopivasti välissä. Vaihtelee varmasti paikkakunnittain kuinka usein tarkasteluihin pääsee. Pienemmillä kunnilla ei varmaan niin ruuhkaista kuin isoissa kaupungeissa. Jollain oli jo jopa ultrattu jo ennen 10 rvt:ä. Olisihan se ihanaa, mutta meillä neuvolassa ei edes ultralaitetta ole.

Täälläkin raskausoireet lieventyneet ja pistää huolestuttamaan vaikka kuinka sanotaan että niistä ei pitäisi tehdä mitään päätöksiä ja että muutenkin tähän aikaan ne saattavat helpottaa. Turvotus on laskenut, nälkäkään ei ole ihan koko ajan ja oksettava olokin yllättää vain nälkäisenä tai illalla kun alkaa olla liian väsy. Tuntuu vaan hassulta kun viimiset 2 kk on ollut niin krapulainen [8D] olo päivästä toiseen ja yhtäkkiä onkin energisempi ja normaali olo. Viime yönä tuli niin kamalia uniakin nähtyä, että hieman pelottaa onko siellä masussa mitään elämää, ultraan onneksi enää 2 vko. Mitään vuotoa ei kyllä ole ollut tippaakaan sitten viime kuukautisten. Saa nähdä malttaako tässä odottaa 2 viikkoa vaiko rientää yksityiselle ultraan.

Kissuliini 83 kyseli sika-influenssa-rokotteesta. Itse koitan ainakin vältellä bakteereja viimeiseen asti, desinfiointipullo kulkee mukana kaikkialle ja käsiä käyn pesemässä monta kertaa päivässä. Toisaalta saattaahaan huono tuuri käydä silti. Itseä vaan epäilyttää kaikki uudet rokotteet ja mieluusti jättäisin väliin. Mitä muut on mieltä?

Ja sitten on kaiken maailman huhua ihan perusrokotteista mitä varmaan meillekin suurimmalle osalle on lapsesta asti isketty, että jokin niistä saattaa altistaa autismille tms. Ihan hiki nousee otsalle kun alkaa jo miettimään että mistä sitä sitten tietää mikä on vauvalle hyväksi ja mikä ei. Jo ihan perus elintarvikkeista, mm. kahvista, suklaasta on tänä päivänä miljoona eri tutkimusta ja toiset sanoo että on hyväksi ja toiset ei. Ota niistäkin nyt sitten selvä. No kaipa se äidin vaisto on paras [:)]. Ehkä hieman turhan aikaista vielä murehtia tällaista, mutta onpahan kaikkien muiden ajatusten seassa tullut mieleen. Hyvä kun tietää mitä nyt raskausaikana suusta saa laittaa alas.   

No tulipahan taas tajunnanvirtaa näin keskellä työpäivää. Mukavia odotuksia taas kaikille ja infotkaa neuvola/ultrakäynneistä ja muutenkin mitä päässä liikkuu...ja masussa [:D]

Täällä ilmoittautuu myös uusi huhtikuussa ,toivon mukaan, 1. lapsensa saava. laskettu aika 21.4. ja asuinpaikkana tällä hetkellä Tukholma. Ikää on 30 vuotta ja mies täyttää piakkoin 36.

Nyt on siis 9+2 taulussa ja paha olo alkaa ehkä lieventyä, mutta uutuutena olenkin saanut huimauksen kaverikseni.

Täällä 1. ultra on normaalisti vasta viikolla 18, mikäli odottaja on alle 35-vuotias. Ensisynnyttäjien keski-ikä Tukholman seudulla on kovin korkea, joten pääsin nuorten ensisynnyttäjien kastiin täällä [:)]  1. neuvolakäynti oli nyt keskiviikkona ja paikalliselle kätilölle oli suuri ihmettelyn aihe, että Suomessa ultrataan jo niin varhaisessa vaiheessa 1. kerran äidin iästä riippumatta. Nyt ainakin tuntuu siltä, että jaksan odottaa tuonne viikolle 18 asti, enkä ala panikoimaan ultrailuista.

Ensimmäisellä neuvolakäynnillä täällä ei tapahtunut juttelua kummempaa. Käytiin läpi rööki- viina- ja huumeasiat. Sain mukaani kasan lippusia ja lappusia ja seuraavalla kerralla 3 viikon päästä sitten otetaan verikoetta ja sen sellaista.

Mutta sellaisia asioita täällä lahden takana.

Vointeja ja auringonpaistetta toivottelen [:)]

Nyytti, me asustellaan pohjanmaalla. Aika pieni kaupunki, joten varmasti vaikuttaa sekin et ei jonoja ole niin paljon. Jännä juttu kyllä, että sulla on niin pitkät välit neuvola käynneissä. Mut onneks on se ultra siinä välissä [:)] Täälläpäin pitää aina tilata itse ajat ultraan.

Moikkis,

onpas aikamoisia käytäntöeroja..

Sellainen jäi mietityttämään, että pitääkö paikkaansa, että muualla kuin pääkaupunkiseudulla ei mainita ruoka-ainesuosituksissa merilevää- aivan kuin muualla Suomessa ei nautittaisi sushista tms..

Muuten täällä on kaamee väsy- toivottavasti raskaudesta johtuvaa..vaikka tiedän, että johtuu viimeöisestä ja tän aamusesta "keskustelusta" mieheni kanssa--> sillä ei nähtävästi ole iän kanssa mitään tekemistä- jotkut miehet vaan ovat empaattisempia, epäitsekkäämpiä ja kiinnostuneempia kuin toiset.. Itselläni siis itsekäs ja toisinaan todellinen MOUKKA miehenä. PRKL!! Nooh..enpä tosin ole itsekkään ollut mikään seesteisyyden perikuva, mutta silti..mä olen raskaana ja meille tulee vauva- että sais pikkasen kelailla..
Muutta muuutta..pitäisi mennä tiskejä laittamaan ja perheen kanssa pelaamaan muistipeliä. (varmaan nukahdan ennen pelin loppua..)

niin ja sikainfluessarokotuksesta vielä- me raskaana olevat ollaan ensimmäisessä rokotusaallossa yhdessä sairaanhoitohenkilökunnan kanssa..joten kait siihen joku perustelu on meidän/vauvan terveydelle, että ei sairastaisi koko lunssaa..pitääpä ottaa selvää, koska lokakuun alusta rokotusohjelma käynnistyy..

ALKUPERÄINEN: piiu*

Laskettuaika 25.4 . Pahoinvointia ja pissalla juoksua [;)]
Todellinen ylläri, kierukka petti[:o]

8 viikko ja sinne meni, lensi tähdeksi taivaalle... [&o] [:(] [:o]

Täällä asiat ei ole oikein hyvin...tänään alko vuotamaan ruskeaa vuotoa töissä ja nyt on koko illan ollut menkkakipuja alaselässä vähän alavatsassakin.Pelkäämpä pahoin ettei tästä hyvää seuraa.Se oli se mun pelätty 8 viikko,kun viimeksikin kaikki elämä oli loppunut silloin.[:(]Tuntuu kyllä niin pahalta et tässäkö tämä taas kerran oli,kun kerkesi jo innostumaan asiasta ja tekemään pari hankintaakin jo.Toisaalta olihan siihen varauduttu,että kaikki ei välttämättä mene nappiin.Kattoo nyt miten tämä viikonloppu tässä menee.Maanantaina mulla pitäis olla se ultra.Huomenna pitäis töihinkin mennä,eikä kyllä yhtään nappais.Oli muutenkin tänään vaikeeta olla töissä,kun piti esittää iloista ja positiivista.Jos tämäkin raskaus meni nyt sitten kesken niin ihmettelen sitä että mikähän mahtaa olla tuossa 8 viikossa kun taas olisi sama ajankohta,kun alko paikat reistailemaan.Onko kehityksessä jokin tietty vaihe mikä ei nyt meinaa millä onnistua,jotain sellasta se varmaan on.Maanantaina saa sitten lääkärin kanssa jutella asiasta.

Hyvää viikonloppua teille kaikille muille ja hyviä vointeja!

Meillä tosiaan on neuvolakäynnit 4 viikon välein tässä alussa. Välissä vielä oli sit ultrakin. Nyt seuraava aika tasa 4 viikkoa edellisestä, eli 14.10. Asutaan pienessä kaupungissa Keski-Suomessa, eli jonoja ei ilmeisesti pahemmin ole.

Ihanaa, kun riskiaika päättyy nyt. Osaan ehkä enemmän olla iloinen pienestä, joka kasvaa sisälläni.

Moi kaikille,

Pitääpä tulla tännekkin kertomaan tästä päivästä..On meinaan ollu astetta hektisempää!
On tullu itkettyä niin pelosta,järkytyksestä kun ilostakin.

Aamulla oli siis neuvolalääkäri. Virolainen täti siellä otti mut vastaan ja kyseli miten on menny, kerroin hänelle että mulla alkoi eilen vatsakivut, vain toisella puolella juilinu ja ei mitään vuotoa tms.
täti totesi että katsotaampas mikä siellä on tilanne.
Yritti kuunnella sydänääniä mutta mitään ei kuulunut, syke näkyi satunnaisesti ruudulla, mutta mitään ei silti kuulunu, totesi että vauva o vielä niin pieni mutta sanoi että varmasti siellä elossa ollaan kun sai sykkeen ruudulle.
Seuraavaksi hän suoritti sisätutkimuksen ja vasen puoli oli aika sairaan arka painettaessa.
Lääkäri sanoi että hän laittaa lähetteen naistenkilikalle erikoislääkärille/gynelle, joka tekee tutkimuksen ja ultraa ja otetaa verikokeet ym.  Et selvitetää onko siellä kaikki kunnossa.
Olen kuitenkin jo 28 ja ensimmäistä odotan, joten hän suosittelee lisätutkimuksia kerran kipuja on.
Se käynti loppui sit siihen ja kaikki kysymykset jäi taas tekemättä mitä olin ajatellu. Päässä oli aika sumuinen fiilis.. lääkäri toivotteli jatkoja ja  että toivottavasti kaikki on hyvin.
Mieleen alko hiipiä pieni paniikki ja soitin äitille ja miehelle vedet silmissä etten reissuu ihan vielä lähekkää et nyt ois tämmöstä.. Olin siis aikeissa lähteä sukuloimaan heti aamupäivällä.

Mies halusi lähteä viemään ja tulla mukaan(onneksi!) ja lähettii ajamaa kohti naistenklinikkaa. Hetken päästä mulla soi puhelin, naistenklinikalta soitettiin että lääkäri on pistäny mulle lähetteen niille, vaikka keskenmeno epäilyissä mennään kätilö-opsitolle, et menkää sinne. Minä siihen  ETTÄ MITÄ?? EI MULLE OLE MISTÄÄN KESKENMENOSTA PUHUTTU ja kauhee itku päälle..täti sanoo vähän tympeesti että no niin tässä lähetteessä lukee. Hysteerinen itku voimistu ja lopetin puhelun..
Epätoivo alkoi iskeä päälle enkä hetkeen kyenny kun itkemään epäuskosena et miten tässä näin kävi..
Suunnan vaihto kohti kättäriä ja pelko perseessä et mitä oikein tapahtuu ja miks ei neuvolalääkäri tällasesta mulle mitään puhunu, vaan keskenmenoepäilystä kuulin ekaa kertaa puhelimessa.

Päivystykseen siis ja lappuja täyttelemään. Lähetteen saan käteen ja siin lukee että kohtu suurentunu blaa blaa.Kipuja alavatsassa. Keskimeno?? 
Noi kaks kysymysmerkkiä ja huono suomi piristi pieneks hetkeks tossa kohtaa heh..

Pian tuli kutsu tutkimushuoneeseen. Mukava naislääkäri/gyne rupesi tekemään sisätutkimusta+ultraa ja sanoo ONNEKSI heti alussa että sikiöitä on yksi,vauva on ok ja sydän lyö kunnolla, JIIHAA
Onnen ja helpotuksen kyyneleet alko virtaamaan aika vuolaana[:)]

Ei vielä antanu mun nähdää vaan sanoi tekevänsä tutkimuksensa loppuun että koitetaan selvittää mistä kipu johtuu. Painelei masuani, vasemmalla sattu taas himputisti mut lääkäri totesi, et mistä ne kivut sitten johtuukin niin ei ainakaan kohdusta, eli suolisto vissiin temppuaa. Käski olla välittämättä koko kivuista ja että vauvalla on ainakin kaikki hyvin[:)]
Sit pääsi mieskin sisään ja saatiin molemmat katsoa pikaisesti meidän pientä vaavia ultrassa.
Itku tuli helpotuksesta monet kerrat matkalla kotii :)

Ja vaikka kuinka sanoin että en mene varhaisultraan vaan odotan ekaa seulontaa niin näin siinä sit kuitenkin kävi että olinkin ultrassa jo ennen[;)]
Loppu hyvin kaikki hyvin
Päivät lisääntyi vähän, ultran perusteella nyt meneillään rv9+6.Eli 3 päivää pidemmällä kuin menkkojen perusteella. Saa nähä muuttuuko tuo vielä matkan varrella sitte.
Päivän aikana oli tullu postissa ajat seulontaultriin ja eka on 5.10 eli raskausviikkoja 12+jotain ja toka sitten 27.11.

Tällainen tarina täällä, en kyllä muista koska ois ollu näin hässäkkä päivä viimeks.
Onneks on takana ja pikkuisella kaikki hyvin, nyt odottelen aika rauhallisin mielin seuraavaa ultraa :-)

Marjo: Mäkin asun Keski-Suomessa pienessä kaupungissa, Jyväskylän vieressä. Täällä on niin että mulla oli eka neuvola reilu 3 vk sitten ja seuraava on ens viikolla mutta se on neuvolalääkäri, sitä ennen käyn nopeesti hoitajan juttusilla. Täällä saattaa olla niin että joka toinen kk olis hoitajalle aika ja joka toinen lääkärille, mut en oo varma. Ultrassa kävin kuitenkin jo tässä välissä, ihan neuvolan lähetteellä viikolla 10.

Kaika: Kuulosti vähän tutulta toi sun miehes, mun mieskin on ainakin toisinaan vähän itsekäs ja omissa maailmoissa oleva, työpäivän jälkeen menee tekemään pihahommia tai jotain mitä tahansa muuta, mun kanssa on yleensä sit aikasintaan yheksästä eteenpäin.. (onhan se hyvä että on ahkera) mut ei meillä paljon yhteistä aikaa oo. Ja toivoisin että se kyselis joskus mun vointia ja kuulumisia ja puhuis tulevaisuudesta mut ei ainakaan vielä tässä vaiheessa. Eikä suostu edes lukemaan siitä vau' kirjasta isän juttuja. On se sanonu et joskus voi tulla ultraaan mukaan mut vielä ei ole käyny missään mukana. Ja on se luvannu nikkaroida pinnasängyn ja jotain muita huonekaluja vauvalle [:)]

Jee, 2 päivää enää kriittistä aikaa, mulla ei ole ollut mitään vuotoja (paitsi vk 4 ja 7 vai 8 pari tippaa ja ultrassa kaikki ok), mutta eilen ja toissapäivänä maha tosi kipeä. Mulla on kyllä semmonen ärtyny paksusuoli et voi olla sitäkin vaivaa.. Äiti sano että mahan pohjan kivut on ihan normaaleja tässä vaiheessa kun kohtu kasvaa, et voi olla niitäkin. Yökötystä on vielä joskus ja rinnat arat, väsymys on ehkä vähän hellittänyt. Mun porukoille kerrottiin viime viikonlopuna mut miehen vanhemmille pitäis kertoo ehkä huomenna. Vaikka en oo varma uskalllanko vielä kertoa ennen ens viikon lääkäriä. Miehen suvulle kun kertoo niin ei mee kun max. tunti kun sen tietää 20 ihmistä ja kauhee hössötys alkaa ja sit jos ei kaikki ookaan hyvin.. Maha tosin on jo vähän kasvanu et kohta ne alkaa kyseleen [:)]

Heido!

Pitkästä aikaa ehdin tännekin istahtamaan. Paljon on tapahtunut kaikille.

piiu: Pahoittelut ja osanotto!
Kissuliini: Toivotaan että kaikki on kunnossa ja selviät säikähdyksellä!
Nyytti: Huh mikä päivä! Onneksi kyseessä ei ollut mitään vakavaa! Ja onni onnettomuudessa että sait käydä jo ultrassa.

Mullakin on ultra sit kättärillä, mutta mitään ei ole kuulunut vielä. Ajattelin ensi viikolla kysäistä neuvolasta, josko siellä voisivat kuunnella sydänääniä. Alkaa olla jo malttamaton olo varmistua Pavun olemassaolosta! Ei olla kerrottu vielä kenellekään, mutta varmaan saan kohta osakseni epäilyjä kun maha turvottaa, eikä alkoholi maistu.

Rokotus kyllä kieltämättä vähän mietityttää. Ennenkin on annettu raskaana oleville lääkkeitä/rokotteita, joita ei ole tutkittu kunnolla, ja tätä rokotusta ei tosiaan ole voitu tutkia niin perusteellisesti, että uskaltaisin täysillä luottaa siihen. Toisaalta... en ole asiantuntija, joten ei voi muuta kuin pohdiskella.

Minullakin on pahoinvointi nyt helpottunut. Tuntuu oudolta kun voi taas syödä suht. normaalisti ilman ällötystä. Ensin vähän huolestuin, mutta turhaa huolta ei jaksa kauaa kantaa, kun ei se tee lapsellekaan hyvää, että äiti stressaa. Joten jään odottamaan ultrausta tai sykkeen kuuntelua...

Raikasta syysviikonloppua kaikille!!

Takaisin