Täällä ollaan..:)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja embu83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Moikka. Lahessa neuvola on alkuvaiheessa suunnilleen kerran kuussa ja myöhemmin vähän useemmin. Neuvolasta laitettiin lähete keskussairaalan labraan ja ultraan, mitään ei tarvii ite varata. Paitsi 3D-ultra yksityiseltä jos sinne haluaa.

Mä oon koko päivän ommellu hulluna paitoja ja parit housut, äitiysvaatteita siis[:)]. Eilen työkaverit totes että kyllä taitaa masu jo näkyä pikkusen, mutta sanoin että eikä näy ku ihan muuten vaa pömpöttää (ku mulla on muutenki sellanen pieni löllö pömppömaha). Anoppi huomasi tänää saman ja kai se on uskottava: aamulla testasin makaamalla lattialla selällää, vedin vatsan niin sisään ku pystyin ja siinä se oli, pieni kumpu joka ei menny sisään sitte millään![;)]

Vielä 1,5 viikkoa np-ultraan, sillon ois 12+4. Jotenki aika myöhään, koska jos hedelmöitys oliskin tapahtunu oletettua aikasemmin, menis ultra jo aika pitkälle. Mulla nimittäin on pieni epäilys että niin vois olla, että oisin viikkoa edellä mitä laskuri näyttää. Varmaa se ei tietenkää oo.. Mutta aika jännä toi Ruotsin käytäntö (eka ultra viikolla 18), eikö np-ultra oo just sen takia siinä viikon 12 kieppeillä, että myöhemmin sitä niskaturvotusta ei enää voi mitata?

Mutta nyt hyvää yötä, oon ihan ihme yökyöpeli... ihanaa odotusaikaa kaikille, kohta alkaa tapahtua näitä näkyviä ulkoisia muutoksia ja se on aika ihanaa ja jännittävää [:D].

Mullakin loppui saaga suurin pahoinvointi ja väsymys aikalailla samoilla päivillä kuin sulla. Tänään alkoi 10. viikko ja tuolla "raskaus viikko viikolta" -osiossa lukikin, että suurimmat oireet ovat ehkä jo helpottaneet. Eli minä myös päätin olla turhia murehtimatta ja nauttia vihdoin raskaudesta ilman suurempia oireita. Eikös sitä sanota, että keskiraskaudessa on usein ihan super energinen olo ja tuntuu, että jaksaa tehdä mitä vaan. [:D]

Moikka,

ihan nopee kysymys: Millä viikoilla teillä ei normihousut mennyt kiinni enää?

Kaika,mulla ei oo enää vähään aikaa menny normaalihousut kunnol kii, hajoamaa ovat ruvenneet kun väkisin olen kiinni kiskonu. Eilen sain onneks siskolta muutaman isommat "normi"housut, jotka vyötäröltä vähän löysiä niin pärjään niillä ainakin vähän aikaa :)
Ajattelin etten mammahousuja osta ennen ekaa "oikeeta"ultraa. En siks et epäilisin minkää olevan vialla vaan muuten vaan ajattelin et muutaman kuukauden vois olla tavallisissa kun ei niihin mammahousihin ole vielä tarpeeksi täytettä[:D]

Joo, niin mäkin olen tehnyt..siis käyttänyt normihousuja, koska varmaan saa tarpeeksi niistä mammavaatteista ja on siinä jotain taikauskoakin, että ei ennenkuin varmistuu, onko kaikki kunnossa..(olen jo ajatellut meneväni yksityiselle ultraan, koska en ehkä jaksa odottaa kahta viikkoa..)
Olen laittanut pitkiä toppeja peittämään avointa vetoketjua- nyt on kyllä hyvä aika olla paksuna, kun kaikki kaupat myy pitkiä toppeja ja kaikkia tunikoita.. Kun viimeksi olin raskaana, ei tämmösiä vaatteita oikein paljon ollut myynnissä.

Loistavaa viikkoa kaikille!

Mulla tuli n. 9 viikkoon asti 6 kiloo..nyt on 11+6 ja on tippunut jtn 2 kiloo..tais olla ihan turvotusta noi..eli 4 kiloo tullut lähtöpainosta...tiedän mitä odottaa..samoja painolukemia on ku esikolla ja kakkosella samoihin aikoihin. Molemmista sain sit kerättyy 25 ylimäärästä kiloo..:D Hauskaa ku oltii v.loppuna juhlimassa kaverin synttäreitä..oli sellanen vartalonmyönteinen mekko ni oikesti kaikki tuli mun masuu paijailee..:D tässä ei voi peitellä kyllä yhtää mittää...vähä jännittää et miten iso pallo tästä mahasta tällä kertaa tulee..mulla on viimesilläni menny aina yli käyrien toi kohdunpohjan korkeus. Ja mitenkö iso pallo sieltä syntyy..esikko paino 3780g ja kuopus 3630 g....eli ainakin joku 3800 grammaa varmaa sit..kuha ei tulis sitä 4 kilosta....vaik iha sama...kuha ulos tulee...siis toisin sanoa vähä alkanu jännittää synnytys..en oo aikasemmin moista pelkoa/jännitystä kokenut. No mut siinä nyt näitä tulikin vuodatettua taas..:)

Moikka,

Ihanaa lukee painosta, tai siis siitä, että muillakin on tullut painoa.

Mulla on nyt sellainen tilanne, että ekan ja tokan kanssa olin synnyttämään menessä paino sama (ei siis lähtöpaino)
ja ekan kanssa tuli painoa 22 kg, josta jäi kuitenkin n. 8 kg (eli kakkosen kanssa tuli painoa n.16 kg).
Ja kakkosen jälkeen palauduinkin sen raskauden lähtöpainoon.
Mutta sitten tänä vuonna on tullut kiloja varmasti lisää, eikä vähiten kesällä [:o], joten kun menin ensimmäiseen neuvolaan, oli painoni noussut 8 kg, joihin kuuluu kevät- ja kesä ruoat ja -juomat sekä oikeasti raskaudesta johtunut turvotus ja edellisen päivän salamipizza ja itse raskaus.. Mulla tippu leuka lattiaan ku nain painoni! Elikkä toisin sanoen painoa ei tässä raskaudessa tarvitse tulla kuin toi 8 kg, niin on ainakin synnytyspaino sama..
Ja sitten imetyksen jälkeen alaa laihdutus! Plääh! Mutta mulla on nyt kokoajan nälkä..joten vaikeeta tulee olemaan.. Olen oikein pinnistänyt, että söisin kaikkea vähäkalorista välipaloiksi (hehelmät, vihannekset ja kasvikset).
Ja eipä mua kyllä haittaisi, jos olisi nyt turvotuksen laantuessa lähtenyt ensimmäiseen käyntiin verrattuna pari kg painoa pois..

Tänään kävin siinä ensimmäisessä ultrassani ja hyvinhän kaikki oli.Säikähdyksellä selvisin siitä perjantain vuodosta [:)] Pituus oli 17mm,on ne vaan niin pieniä vielä tässä vaiheessa.Lääkäri laski viikoiksi 8+1,mutta mitään muutoksia ei tehnyt laskettuun päivään.Kyllä melkein arvasin että kaikki oli hyvin,kun koko viikonlopun oli rinnat kipeät ja kuvotusta oli koko ajan.En kuitenkaan ollut aivan varma asiasta tietenkään ja tulihan sitä jännättyä varsinkin tänään todella paljon!Hyvä kuin pystyin syömään aamulla ja ei pystynyt mitään järkevää tekemään täällä kotona kun vaan odottamaan että kello käy ja pääsee lähtemään.

Ei siihen meikäläisellä kyllä kauan mene kun joutuu mammahousut kiskomaan jalkaan.Tuntuu kyllä niin turvonneelta olo.Äitikin kauhisteli mun turvotusta(en kyllä muutenkaan ole nyt mikään laiheliini).Totes että oli sekin alusta asti "isossa" kunnossa kun mua odotti ja sitäkin oltiin kauhisteltu.Edelliset raskauskilot on mun kiusana vieläkin 9kg.Pitää sitten kans imetyksen jälkeen oikein kunnolla ottaa niskasta kiinni itseään ja alkaa liikkumaan.Ei olis varaa kyllä yhtään lihota tästä.

luce, riippuu ihan paikasta suostuvatko kuuntelemaan sydän ääniä ekalla käynnillä, neuvoloissa on doppler laite, jolla se onnistuu.
Mun neuvolassa Itä-Vantaalla ei suostuttu edes yrittämään dopplerilla kuuntelua vaikka pyysin. Eli varmaa vastausta kysymyksiisi ei ikävä kyllä voi antaa.
Joissain paikoissahan on ultrattukkin ekalla käynnillä jo..mut Pk-seudulla ei taida neuvoloissa ultria olla vaan ne on keskitetty synnäreille.

Mulle tuli kättäriltä eka ultra aika reilun viikon päästä neuvolassa käynnistä ja sain sen noin viikolle 12 
Vanhan laskurin mukaan 11+6 mut viime ultrassa annettujen viikkojen mukaan 12+2  Saas nähä mitä np-ultrassa sanotaan ja kumpi LA pysyy voimassa, vaik eipä noilla isoa eroa ole :)

Moikka vaan kaikille!!!
Tuli vasta tänään mieleen että oon joskus kauan aikaa sitten rekannu tänne oman nikin ja pakko sitä nyt oli tulla sitten käyttään kun aihettäkin löytyy [:)] eli esikoista odotellaan ja näillä laskelmilla ja neuvola-tädin mukaan laskettu aika on 05.04.2010!!! Ylihuomenna on eka ultra ja jännittää todella paljon [:)] mutta toivotaan että hyvin menee... näkee sitten että onko sieltä kaksosia tulossa vai yksikön vaan...!!!

Niin ja tosiaan kun alussa katselin noita viestejä niin ikää mulla on 22w ja miehellä 28w ja asutaan Tampereella. Olisi kiva tutustuu toisiin äiteihin jotka kanssa asustaa pirkanmaan seudulla... muutkin kaverit ja ystävät ovat enemmän kuin tervetulleita!!!

Kissuliini83: Ihana kuulla että säikähditkin ihan turhaan! Itsekin säikähdin puolestasi perjantain viestisi luettuani ja voin kuvitella että viikonloppu tuntui varmasti pitkältä, mutta hyvä että kaikki on edelleen kunnossa!

Nyytti: Olipas sulla ollut päivä! Voisivat hiukan miettiä kuinka asioita varsinkin puhelimessa esittävät, mutta sattuuhan näitä. Näin raskaana vaan kun mieliala tahtoo ailahdella mitä pienimmistä asioista, saati sitten tuollaisista töksäytyksistä! Mutta hyvä että tekin saitte lopulta vain hyviä uutisia!

Minulla paino nousi heti 4 kiloa ekan 5 viikon jälkeen, mutta siihen se on nyt toistaiseksi jämähtänyt vaikka syön kyllä mitä mieli tekee, ainoastaan niitä kiellettyjä ruokia olen koittanut karttaa. Olen myös huomannut että mielihalut ruoan suhteen vaihtelevat muutaman päivän välein, enemmän tekee kyllä suolaista mieli, mikä varm,aan lisää nestettäkin elimistössä. yhtenä viikkona oli kauhea himo munapasteijoihin ja seuraavalla viikolla siskonmakkarakeittoon. Tällä viikolla suolakurkut rulaa ja jogurtti ja maito ovat olleet alusta asti ihan must. Ihan kuin elimistö hälyttäisi aina tarvitessaan tiettyjä vitamiineja vai mistä on kyse. 

Housut menee työaikaan vielä hyvin kiinni, mutta illan tullessa maha turvottaa jo niin paljon että parempi vaihtaa rennompaan. Aamuisin turvotus huomattavasti pienempää ja painokin iltapainosta n. 1-2 kg pienempi. Voipi olla nestettäkin, kun nyt on täytynyt alkaa ravata vessassa keskellä yötä.  

En ikinä ole ruoan laitosta/ puutarhahommista innostunut, mutta nyt on tapahtunut jotain aiovan kummallista. Viime viikolla yllättäen oli aivan pakko tehdä ensimmäistä kertaa pannukakkua ja kokkailen joka päivä jotain töiden jälkeen...No mies on ainakin tyytyväinen =)..onneksi hän sitten tiskaa ja siivoaa jäljet. Raikkaassa ulkoilmassa tahtoisi liikuskella tavallista enemmän ja käydä vanhempien puutarhaa kuokkimassa....en tajua mistä tämä johtuu...jotain hormonaalista pesänrakennusviettiäkö?!!     

Hei vaan taas kaikille!
Meillä oli ensimmäinen ultra tänää ja hyvin näytti kaikki olevan. Pikkukaveri potkiskeli ja imi nyrkkiä[:)] np-seulonnan tulokset tulee muutaman viikon päästä vaik mittauksessa ei turvotusta havaittukkaan. Päiviäki tuli muutama lisää (5) ja LA on sit nyt 2.4. Kyllä helpotti kovasti! Oon ollu jotenki niin hermostunu ja itkunen viime viikot et nyt voi viimein alkaa rentoutuun ja nauttiin tästä ku tuo 12 vkon rajapyykkiki tietämättä hujahti jo ohi!!!

heippa!

Mulla oli myös tänään eka ultra. Oli kyllä ihan mieletöntä nähdä vauveli kieriskelevän masussa :). Ja kaikki oli muutenkin kuulemma oikein hyvin.

Masu on ollut täälläkin turvonnut ja farkkujen napit kiristää ikävästi, mutta muuten olenkin pari kiloa laihtunut.. Syyn siihen tiedänkin paremmin kuin hyvin, eli se johtuu näistä päivittäisistä oksennustuokioista. Oon jo siis viikolla 13 ja ainakaan vielä ei ole helpottanut yhtään. Tänäänkin oon oksentanu jo 2kertaa vaiks kello on vasta 1. Kyseessähän ei oo ollu mikään aamupahoinvointi vaan nytkin oon viimesinä 4iltana oksentanu vielä 8-10 aikaan illalla. Ruoka ei meinaa pysyä sisällä, tai sitten jos syömisestä on kulunut liian kauan, eli 2h, tulee myös ykä :(. Alkaa tää 2kuukauden oksennustauti ottaan todella koville, henkisesti ja fyysisesti. No nyt odotan todella innolla ensi viikkoa jolloin pahoinvoinnin pitäisi vähentyä. Olis ihanaa kun ruoka alkais taas maittaan ja vois elää normaalisti.. 
Ja ennen kaikkea nauttiin ja iloitseen tästä raskaudesta vihdoinkin!

Onko muita jolla on vielä 12-13viikolla pahoinvointia?

Raikkaita syyspäiviä kaikille!

Moi!

Kirjoittelen tuolla toukovauvojen puolella.
Te jotka kävitte varhaisultrassa Treella, niin minkä hintaisia teillä ultrat oli missäkin klinikassa? Kiitos!

Iha älytöntä miten maidon kulutus on noussu raskauden aikana, nykyään parikin litraa kuluu päivän aikana.
Mulla on vähän toisella tavalla, vaikka kuinka paljon syö, paino ei nouse eikä laske. Onneks ultrassa kaikki oli hyvin, kuulemma alussa äidin ruokatottumukset ja ruokamäärät eivät vaikuta niin suuresti sikiön kasvuun..

sn84: mulla on yökötys ollu jo muutaman viikon pois, mutta silti oksentelen silloin tällöin. En oo tosin kun yhteensä 5 krt koko aikana oksentanu, mut eilen ja toissapäivänä viimeks. Mulla ainakin on niin että jos on monta tuntia syömättä, saattaa tulla yrjö, varsinkin aamuisin jos ei heti ehdi syömään. Mulla on auttaa se kun syö säännöllisesti ja vaikka hedelmiä välipaloiks.

äityskä_86: sulla on sama lask. aika ku mulla [:)] ainakin toistaseks.

Mulla on tullu vasta kilo lisää, oon syöny aika normaalisti, ehkä vähän monipuolisemmin vielä kun ennen, maha silti pömpöttää jonkun verran. (Tosin muitten mielestä ei vielä näy.) Lenkkihousut ei mahdu kiinni enkä tiukimpia farkkuja oo viittiny edes kokeilla. Mut muuten käy vielä normivaatteet.

Täällä myös ensimäinen ultra tänään [:)] ja kaikki näytti olevan hyvin. Ultran mukaan la olisi jo viikkoa ennen eli 25.3, nyt olis siis meneillään 13+5, mutta varmistuu sitten seuraavassa ultrassa.

Yökötys, varsinkin aamusin jatkuu vielä, mutta ehkä pian helpottaa. Voimia kaikille! [:)]

Heippa Papu!

Mä kävin Terveystalolla rautatieaseman vieressä. Varasin ajan netistä gynekologille. Käynti makso 75euroa kelan vähennyksen jälkeen. Kävin kaksi kertaa  eri lääkäreillä ja makso molemmilla kerroilla saman. Mutta kaverini joka on myös raskaana, varasi ajan puhelimitse ja mainitsi sanan varhaisultra, niin häntä veloitettiin 90 euroa enemmän! Eli melkein 170e, vaikka meille tehtiin täysin sama tutkimus... Että en nyt osaa varmasti sanoa mitä siellä otetaan, näköjään vähän eri hintoja eri päivinä.. Eli älä ainakaan mainitse varhaisultra sanaa.. :)

Hei vaan!

Kävin tänään toisen kerran neuvolassa. Nyt ultrassa näkyi pikkuihminen. Oli ihan nähdä miten se siellä liikku ja heilutteli pikku käsiä ja jalkoja :) Melkein itku pääsi. Lääkäri sanoi että on niin vauhdikas kaveri että on ainaki hengissä [:D] Sitten neuvolantäti yritti saada sydän äänet kuuluviin, mut ei onnistunu ku pikkunen on niin vauhdikas [:D] On tosi helpottunu olo ku tietää että kaikki on kunnossa, ja pikkunen voi hyvin.
Mulla on tullu nyt kolme kiloa painoa lisää, mutta yhdetkään omat housut ei mahdu enää päälle, ku oon niin turvonnu. Ja tää vessassa ramppaaminen on ihan kauheeta, jopa yölläki pitää jo nousta vessaan...

moi!
eli näyttää sieltä että pienellä on laskettu aika 31.3.2010 eli olen "väärällä" listalla mukana. eli minut voi ottaa pois 8.4.2010 listalta.. ainakin nyt[:)] ultrassa 4.9.2009 kun kävin niin hän sanoi että laskettu aika olisi maaliskuussa.. mut se jää nähtäväksi

Takaisin