Täällä ollaan..:)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja embu83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kävin tänään aamulla päivystyksessä, kun pientä flunssaa on kestänyt jo n. kuukauden. Ja nyt parina päivänä on tuntunu huonommalta ja epäilin että mulla olis poskiontelontulehdus. No ei mulla ollu ja lääkäri sanoi että mun oireisiin on 2 syytä. Tää flunssa ja sitten raskaus! Ohoh. Se sanoi että raskaus voi lisätä liman eritystä ja oireet voi olla samanlaiset ku poskio. tulehduksessa. Ja myös ne mun allergiset oireet. Eli enpä saanu mitään helpotusta tähän, eilenkin heikotti koko päivän. Kuulemma vaan Nasonexia ja nenäkannuhuuhtelua. Ja just kun pääsin sanomasta niin mullakin on alkanu selkä vaivaamaan, ei onneks hirveen kipee oo vielä ollu.

No jotain positiivista niin viime viikon keskiviikkona kun laitoin kelan paperit postiin niin maanantaina tuli päätös äitiysrahasta. Se on vähän enemmän mitä nyt liitolta saan, kun se tuleekin palkan mukaan, vaikka oon jo vuoden ollu työttömänä. Ja sit tänään tuli jo postista ilmoitus et äitiyspakkaus on siellä [:)]
Et kerrankin nopeeta toimintaa kelalta, ilman mitään lisäselvityspyyntöjä [:)]

Levätkää ja rentoutukaa nyt kunnolla [:)] Mekin lähdetään huomenna sukuloimaan. Nyt lähen koiran pesuun.

Tunnelmallista aatonaatto iltaa kaikille!Aika hiljasta täällä varmaan joulun aikaan, mutta kirjoitan nyt vielä tämän ja minäkin sitten joulun ajaksi rauhoitun perheeni seuraan[:)]

Inkku84: Kiva kuulla sinusta ja hienoa, että pienellä on kaikki niinkuin pitääkin. Minäkän en innoissani tuota sokerirasitusta odota, yök, mutta meillä laitetaan jos on painoindeksi 25 tai yli, ja mulla sattu oleen just se 25, niin sinnehän sitä sitten jouduttiin[:@]No kai tuo menee muiden tutkimusten sivussa ja tuleepahan ainakin tarkistettua että sokerit niinkun pitäis. Musta on hienoa, että lapsen vanhemmmat on kotoisin eri paikoista tai kulttuureista, se on varmasti koko perheelle rikkaus ja voi vaihtaa maisemaa, jos kotosuomi tuntuu liian tutulta tai päinvastoin. Ja lapsi oppii jo pienestä pitäen eri kieliäkin. Toivottavasti löysitte kivat nimivahtoehdot[:)]

Lootuska
:Täällä käytiin jo hakeen valmiiksi paketti Rennietä takuuvarmoihin ruoansuolatusvaivoihin[:D][:D]Syömisen määrästä en luovu[:D]Ainakin tuohon närästykseen tepsii loistavasti.

Meidän poitsu on alkanut myös potkimaan uusille atmosfääreille, just kylkeen ja sit tohon navan alueelle. Tähän asti aika paljon tuntunut vaan alavatsalla.

Kettulille
tsemppiä voittamaan lunssa ja pikaista paranemista!

JA KAIKILLE HUHTIMAMMOILLE IHANAA, TUNNELMALLISTA JA POTKUJEN TÄYTTEISTÄ JOULUA LÄHEISTEN IHMISTEN KANSSA!!!!! (ens vuonna onkin sitten taas jo enemmän vilinää)[:D][:D][:D]

Hyvää joulun aikaa kaikille huhtimammoille perheineen! [:)]

Onkin tullut syötyä kunnolla nyt viime päivinä, turvotuksen ansiosta on kunnon vauvamasu päässyt esille.. [:D] Eli ei ainoastaan ärsyttävää alavatsapömppää, vaan ylävatsakin on pyöristynyt.

Sokerirasitus on torstaina (31.päivä) ihanasti aamulla 7.25. Eli hyvää huomenta vaan sitten, kun en muista milloin viimeeksi olisin herännyt niin aikaisin. [&:] Miulla se rasitus tulee painoindeksin takia, mutta osallistuisin kyllä rasitukseen vaikka ei olisikaan pakko. Nyt on kuitenkin ainutlaatuinen mahdollisuus tutkia insuliinin toimiminen elimistössä ja omat elämäntavat, niin kiva on hyödyntää se mahdollisuus. [:)] Eihän se ole kuin pari tuntia elämästä, sen ajan voisi kuluttaa huonomminkin! [;)]

Ajatella, enää kolme-neljä kuukautta jäljellä.. Uskomattoman nopeasti menee aika, joskus on hassua muistella niitä alkuaikojen viikkoja, kun odotusta tuntui olevan vielä ikuisuus jäljellä. [:)] Välillä vähän paniikkia pukkaa tästä ajan kulumisesta, varsinkin kun nyt tammikuun alussa alkava koulujakso on niin kiireinen, että aika menee jo senkin takia hujauksessa. Ja miljoona asiaa pitäisi muistaa, ei sovi miun luonteelle kun mie en osaa rajoittaa ajoissa (huomasi tuosta joulusiivouksestakin, eilen ja toissapäivänä huhkittu siivous on kostautunut tänään epämiellyttävänä tunteena).. [8|]
No mutta pääasia on, että ei yritäkään tehdä kaikkea, antaa itselleen vielä viime hetken rauhan ja levon ennen maailman mullistumista. [:D] Vaikka se ihana mullistuminen sitten onkin, niin kyllä sitä miettii osaako etukäteen edes kuvitellakaan kuinka suuri muutos vauvan tulo on. [;)]

Hei, täälläkin on syöty viime päivinä ihan kunnolla ja eilen tuntui ja näytti siltä kuin maha olisi yhtäkkiä kasvanut huimasti[:D]. Aiemmin tuskailin kun vauva ei paljoa liikehtinut mahassa, nyt se sitten joulun alla alkoi liikkua ihan urakalla ja aatonalusyönä en juurikaan saanut nukuttua, kun mahassa riehuttiin niin kovasti[;)]. Mahassa tuntui myös venyttävää ja vihlovaa kipua, kai ne olivat jotain liitoskipuja. Aatto meni mukavasti, kummipoika ja mummo veikkailivat, että poika siellä minun mahassa on (oikein veikkasivat, eivät vaan tiedä sitä[;)]). Nyt pitää sitten lepäillä ja katsella vaikka leffoja joulun pyhinä.

Minäkin vasta nyt hoksasin kuinka lyhyt aika laskettuun aikaan on..hui..iiik..ihanaa[:)]. Olen ajatellut myös että pitää nauttia tästä jäljellä olevasta ajasta, kun ehtii vielä tehdä mitä haluaa tai sitten vaan olla. Sitten kun on vauva ei ehdi paljon muuta kuin hoitaa ja nauttia siitä pienestä pallerosta. Eipä sitä tosiaan osaa aavistaa kuinka suuri mullistus se lapsen syntyminen on.

Heij taas kaikki, nyt on mahat täynnä jouluherkkuja ja huomenna pitäisi palata töihin.. Neljältä aamuyöllä olisi herätys.. en tiedä mitä siitäkään tulee, kun on nyt tottunut vapaiden aikana valvomaan vähän pidempään ja nukkumaan aamulla rauhassa pitkään [:)]

Tutustuin tässä pari päivää sitten Oinas-lapsen horoskooppi tulkintaan, kun äidiltä löytyi Seppo Tanhuan kirjoittama kirja, josta löytyy niin miehille, naisille kuin lapsillekin omat tulkintansa. Ainakin omalta kohdalta ja siskon lapsien kohdalta tulkinnat osuivat pitkälti oikeaan. Huumorillahan nuo toisaalta kannattaa ottaa, kun nuo horoskoopit on ainakin kirjoitettu aika kärkkäästi ja voisi ehkä sanoa että ns. "huonoja" puolia korostaen. Löysin samaisen horoskoopin myös netistä, että jos kiinnostaa niin tuossa linkkiä; http://www.astro.fi/self_knowledge/childHoroscope/sign/aries. Oinaslastahan tässä vissiin suurin osa meistä on ainakin odottamassa, ellei sitten ole ihan loppukuussa vasta synnytys [:D]

Jaksaminen on ollut hyvä ja vauva potkii vilkkaimmillaan aina todella aikaisin aamulla ja lisäksi illansuussa. Muutenkin liikkeitä kyllä tuntuu nykyään pitkin päivää. Öisin olen muutamasti joutunut heräämään kunnon suonenvetoihin pohkeissa. Sisko suosittelikin magnesiumia siihen, joten pitäisi käydä sitä ostamassa tässä.

Sokerirasitustesteihin pitäisi varata aikaa, taidan vaan odottaa että saan uuden työvuorolistan käteeni ensin, niin ehkä jostain välistä siihenkin se aika löytyy.

Lahjoja tuli kaikenlaisia, ja "mahakin" sai osansa.. Oli hassua kun jossain kortissakin taisi lukea että 'mahalle' [:)] Sain kantoliinan mieheltä, nyt pitäisikin varmaan alkaa jo harjoitella sen oikea oppista sitomista, jotta se sitten sujuu vauvankin kanssa.[;)] Vauva sai myös lakanat sänkyyn ja muutamia bodeja. Muutenkin tuli onneksi hyödyllistä tavaraa, eikä niinkään mitään turhaa roinaa. Suklaata ja muita namujakin tuli onneksi melko vähän, kun joskus tuntuu että joulun jälkeen niihin konvehtirasioihin ym. makeisiin hukkuu! [:-]

Nyt lueskelemaan joululahjaksi saatua Coelhon uusinta kirjaa[:)] ja sitten jos ruoaksi kehittäisi jotain muuta kun jääkaapista löytyviä jouluruokien tähteitä.[:D]

Pitkästä aikaa ehdin minäkin kirjoittaa tänne kuulumisia, joulun alla oli kamala kiire sekä joulun että töiden takia mutta nyt olen onneksi ehtinyt levätä ja rauhoittua Lapin lumilla [:)] Lumilautailemaan olisi siellä tehnyt kovasti mieli, ja jouduin tietysti tyytymään vain kävelemiseen, mutta ihana reissu oli silti. Masuasukkikin sai pukilta muutaman lahjan, vaatteita ja Nalle Puh -kirjan jota voidaan hänelle sitten lukea [:)]

Täällä ei ole ole onneksi ollut mitään selkäongelmia, mutta toisaalta pahoinvointi ei ole viekäkään kokonaan kadonnut! Viimeksi tänä aamuna taas oli oksu lähellä.. Muita oireita ei pahemmin ole ollut, iho kyllä kukkii sekä selästä että rinnan puolelta ja väsyttää todella paljon koko ajan. Väsymys varmaankin johtuu alhaisesta hemoglobiinista, niinhän siinä kävi että kun 2,5 kuukauden tauon jälkeen vihdoin oli neuvola niin se oli tippunut reilusti ja oli vain 112. Muutaman viikon olen siis syönyt Obsidania, onneksi ne eivät kuitenkaan ole aiheuttaneet mitään lisäpahoinvointia.

Kummallista ettei kaikkialla järjestetä synnytysvalmennusta ensisynnyttäjille livenä! Itselläni kävi siinä asiassa todella hyvä tuuri, synnärillä tehdään juuri väitöstutkimusta ensisynnyttäjien synnytyspeloista ja pääsin mukaan tuohon tutkimukseen, mikä tarkoittaa että pääsemme rv 28 paikkeilla ylimääräiseen 2 tunnin erikoisvalmennukseen jonka kätilöt pitävät synnytyssalissa. Ainakin näin etukäteen tuntuu että tuosta on varmasti hyötyä, ja kauhistuttaa kyllä teidän puolesta jotka joutuvat pärjäämään pelkän nettivalmennuksen avulla...

Tällä hetkellä mua ärsyttää sama asia kuin Riidaa, eli työnantajalta olen nyt 3 viikkoa odotellut sitä palkanmaksutietoa Kelan papereihin.. [:@] Tällä menolla menee Kelan hakuaika umpeen ennen kuin saan paperit kuntoon, raivostuttavaa! Meilläkin varmaan olisi jo hakemus hyväksyttynä jos se itsestäni olisi kiinni.

Sitten tuossa joulukiireiden keskellä satuin kävelemään vakuutusyhtiön ohi, ja päätin samantien poiketa siellä kysymässä hoitokuluvakuutuksesta. Selvisi että sehän pitää varata jo ensi viikolla jos haluaa vakuutuksen voimaan vauvan syntymästä! Ottivat sinne yhtiöön jo neuvolakortista kopion, nyt täytyy vielä täyttää hakemus ja pistää postiin että ehtii ajoissa perille. Mutta eipä tullut mieleen että tuokin pitää jo näin aikaisin hoitaa, onneksi siis tuli piipahdettua siellä yhtiössä. Äidin kanssa asiasta juuri tässä jouluna juttelin, hänkin oli ehdottomasti sitä mieltä että vakuutus kannattaa ottaa alusta asti ettei tarvitse lapsen kanssa missään terveyskeskuksissa sitten jonotella, näin oli toimittu myös minun ja veljeni kohdalla.
Oletteko te muut miettineet noita vakuutusasioita?

Mukavaa loppuvuotta kaikille!

Moi kaikille. Kotona taas ollaan, joulu oltiin sukuloimassa. Itselle sain muutaman lahjan jotka oli ihan hyödyllisiä, masuvauva sai ison nallen ja peilin vauvanhuoneeseen [:)]

Mulla on nyt viikon ajan selkä- ja kylkikivut vaivannut niin paljon ettei pysty kauaa istumaan. Sunnuntaina tultiin porukoitten kyydissä sukulaisilta, niin oksensin sitten autoon [&o] jotenkin tuntui rintaa puristavan ja ahistavan vaikka ei ollu kun 20 min matka.

Susanne: mun on tehny kans kauheesti mieli lumilautailemaan kun oon sitä harrastanu, mut ei kai se sitten oo sallittua, enkä varmaan kyllä uskaltaiskaan [:(] Me ollaan mietitty noita vakuutusasioita mut ei niistä kauheesti olla perillä, meillä on yx tuttu vakuutusmies niin pitää kysyä siltä.

Riida: mulla on melkein joka yö ollut suonenvetoja, mutta kun aloin syömään monivitamiinin lisäks pelkkää magnesiumia, niin sen jälkeen ei oo juurikaan ollut, paitsi nyt taas muutamana yönä kun ne loppu. Ja varmaan veden juomisesta on myös hyötyä, itse en paljon muista juoda.

Laitetaanpas tästä vielä viime torstaina otettu masukuva, eli tais olla viikkoja 25+3. Tänään alko jo 27 viikko! [:)] 

Hitsin vitsi ku aika menee äkkiä. Ihana masu Kettuli..:) Mulla reippaasti isompi. Kävin eilen ostaa itelleni uuden talvitakin kokoa IIIISO. Edellinenkin oli kokoa 44 johon kuvittelin mahtuvani tämän koko talven, mutta mitenkäs kävikään..ei mene vetoketju enää kii siinä takissa. No nyt kuljen sitten koossa 48..:D Muutenhan se takki onkin aika iso mutta mahan kohdalta aikas hyvä ja olis vielä tilaa vähän kasvaakin..enää en talvitakkia tämän raskauden takia kyllä osta!!! Mittasin vatsanympäryksen ja sehän näyttää mukavasti 105cm:ä...huh. Minkäs kokosia vatsanympäryksiä sielä on?

Niin ja ennen aattoa kun kävin neuvolalekurissa rv 25+0 oli sf-mitta jo 26 cm...huhhu. Ei oo pojista mulla näin isoa mahaa ollut. Kohdunsuulla ei ollut onneksi tapahtunut mtn vaikka supitelee jatkuvasti ja ihan niinkin kovasti että joudun ihan puuskuttaa kun tulee supistus.

No, mutta kohta se 2010 vuosi alkaa..ihanaa. Oikeen hyvää vuodenvaihdetta kaikille..:)

Heissan kaikille!Täällä taas hiljaiselon jälkeen, sormet syyhyten palataan virtuaalimammojen pariin[:D]

Masuasukitkin viettäneet nyt ensimmäistä joulua turvallisesti masun suojissa ja paljon ovat näemmä lahjojakin saaneet..Kilttejä ovat ilmeisesti olleet[:D]

Meillä joulu meni oikein mukavasti ja rentouttavasti. Sukulaisilla käytiin joka päivä syömässä, niin ei tarvinnut itse mitään vääntää kotona. Illat saatiin vaan olla ja rauhoittua toistemme kainalossa. Saatiin muuten lahjaksi semmonen parisuhdepeli ja oli tosi hauska testailla leikkimielisesti kuinka hyvin toisemme tunnetaan. Hui mä oikein pelästyin kuinka hyvin mun mies mut tunteekaan.[&:]Masu vilperikin sai lahjaksi ihanat Lacosten vauvan kengät, vaikka taitaa olla ekat kuukaudet liian isot. Mutta sitten aikanaan, on aivan suloiset.

Tänään kävin vähän työpaikalla viemässä papereita ym käytännönasioita hoitelemassa. Jotenkin ihanaa että alkaa arki vaikka onkin saikulla. Mietittiin töissä, että miten jatkossa, äitiyslomaa ym papereita täyteltiin. Oon suunnitellut, että jäisin varhaistetulle äitiyslomalle jo 1.3, koska jos käy niin huono säkä, että en voi enää töitä tehdä, niin palkalliset saikkupäivät (60) menee umpeen ja sit joutuis kelan sairaspäivärahoille ym sählinkiä niin haluan välttää sen. Tiedän että se on sitten sen 15pv toisesta päästä pois, mutta en jaksa vielä murehtia niin pitkälle.

Ihanat supistelut jatkuneet edelleen, ja nyt kuvoihin tullut vielä raastava alaselän särky/jomotus/pakotus, joka on tehdä mun hulluksi. Koko lantio tuntuu välillä olevan tulessa, eikä nää tuntemukset liity supistuksen yhteyteen. Lääkäri sano että kasvukipuja luultavasti ja että ryhti muuttuu. Perkele kun ei saa nukuttua eikä oltua missään asennossa. Ainoa hetkellinen apu on kylmä/kuuma ja venyttely. Eikä ukkokaan ymmärrä, jos välillä huolestuu vähän liiankin helposti. Tänään tokas vaan kun itkua väänsin ennen lääkäriin menoo, kun mahaan ja selkään nii koski, että minkä ne lääkärit sille mitään mahtaa ja käänsi kylkeä. Kiitos tuesta rakkaani[:@][:@][:@]Lääkäri siis vakuutteli kaiken olevan kunnossa kohdunsuuta myöten ja määräsi taas 2 viikkoa saikkua ja sen jälkeen taas lääkäriin. Jotenkin kun keksis miten tosta työstä saisi semmoisen toimistotyön viimesille kuukausille, ettei tarttis ravata selkä väärällään ympäri kyliä asiakkaiden luona. Täytyypä ottaa pomon kanssa puheenaiheeks. Hoitoalaa tietokoneen ääressä[:D][:D][:D]

Voi voi kun sais nää kurjat kivut loppumaan[:(][:(]aaaaah ihanaa valittaaa taas pitkästä aikaa...

Susanne:
Mahtava tilaisuus että pääset tutkimukseen osallistumaan, musta olis ihanaa kun saisi yksilöllistä opastusta synnytyksen saloihin. Jokaisella pitäis olla semmonen oma henkikätilö koko raskauden ajan jolle vois soittaa aina öin ja päivin. Kurjaa, että pahoinvointia on vielä, mutta iloitse että oot muilta vaivoilta säästynyt[;)]ainakin vielä...Me ollaan kans ottamassa pienelle hoitokuluvakuutus, itse asiassa tänään taidankin hakemuksen pistää menemään, kun sain otettua neuvolakortista kopsut. Musta toi on kyllä hyvä olla olemassa, omasta läpsuudesta kyllä muistan että heti jos tulee jotain isompaa niin on tosi kätsy. Onhan siin' yleensä joku 100 euron omavastuu, et ei ihan pelkkää yksityisellä käyntiä korvaa, mutta heti kun siihen tulee erikoislääkäreitä ym tutkimuksia mukaan, niin laskukin on hulppea. Itellä meni pienenä selkä ja tutkimukset maksoi monta tuhatta. Onneksi oli vakuutus. Ajateltiin ottaa varmaan pohjolasta kun on muutkin vakuutuksen siellä. On vuodessa n 300euroa....

Kettuli82:
Tsemppiä kolotuksiin, täällä kohtalotoveri. Sisulla mennään, lopputulos palkitsee[;)][;)][;)]

Embu83: Hyvä että supistelut ei oo mitään tehneet ja sillain asiat kunnossa. On ne kyllä ilkeiän tuntusia, vaik ei kippeetä tekiskään. Jouduks yleensä touhus lopettaan kun supistaa vai pystytkö jatkamaan. Kun itse yleensä huomaa että iltasin supistelee paljon hepommin, kun on päivällä jotain tehnyt...Olitkos sä töissä vai lasten kans kotona? Jaksamisia sinne!

Mukavaa loppuvuottaa mammoille!!!!

Vähän harmittaa, kun meiltä ei löydy sopivaa mittanauhaa, niin ei pysty tuota vatsan ympärystä mittaamaan. [8|] Ei oikein remppamitta sovi siihen hommaan. [:D]

Me ei vakuutuksia hankita, turhaa rahan menoa tähän muutenkin niin kalliiseen elämiseen. [&:] Ei sitä kuitenkaan ilman hoitoa jää hätätilanteessa, niin se on ihan sama onko vakuutusta vai ei. Ehkä sitten vakuutuksia ruvetaan miettimään, kun on vakituinen työpaikka ja tulot, mutta nyt en näe syytä sellaisen hankkimiselle. [:)]

Kävin sunnuntaina saattamassa äidin juna-asemalle, tuollaisesta reilun kolmen kilometrin matkasta sukeutui kahden tunnin reissu. [:@] Kun kotiin palatessa rupesi vihlomaan ja supistelemaan niin pirusti, että hyvä kun eteenpäin pääsi. Ja tietysti oli niin kova pakkanen ja nenä vuoti, ettei kärsinyt paikalleenkaan jäädä. Eli tuossa sitten taas huomattiin, että aika helposti miullakin rupeaa supistelemaan, ei kestä yhtään ylimääräistä rasitusta. Hyvä se on tietysti oppia tuntemaan omat rajat, mutta ei ole kiva kun rajoittaminen on niin pirun vaikeaa. [:)]

heipä hei jälleen! [:)]
Tulipas sitä taas syötyä tuo koko joulu, no onneks joulu on kerran vuodessa[:D]
noh, mutta sellaista piti kysellä teiltä, että onko teillä alkanu rinnat vuotaan?
ite huomasin yöllä kun kissa tepasteli tissin päältä että oli sitten rinta ihan kostea, ja seuraavana päivänä sitten vähän puristelin kokeiluks ja tulihan sieltä läpinäkyvää nestettä ja sitten hieman valkoistakin seassa. Kuullemma ihan normaalia, mutta empä olis uskonu että nyt jo alkaa jotain tuleen pihalle[:-] täytyykö sitä nyt jo alkaa pitään liivisuojuksia, hhmm...

Heipähei taas kaikille mammoille ja masuille!

Kyllä on tullut syötyä kahden, ellei jopa kolmen edestä [:D] Niin paljon saatiin suklaatakin lahjaksi että oikein hirvittää seuraava neuvola 22.1, paino noussut varmaan 10kg. Kivoja lahjoja saatiin, kaikkea hyödyllistä koti-tavaraa (pyyhkeitä,lakanoita yms..).

Riida: Toi lapsi-horoskooppi oli kyllä mielenkiintoinen, saa nähdä kuinka hyvin pitää sitten paikkansa [:)] Meille varmaan tulossa härkä-poitsu, uskoisin ainakin. Härkään vaihtuu 21.4 ja meillä la 18.4, uskoisin että yli tämä menee kun molemmissa ultrissakin ollut muutaman päivän pienempi. Sitten mulla olisi 2 härkää täällä, mies on myös. Oikein miniversio mun ukkokullastani, mikäs sen ihampaa [;)]
Mulla muuten kans ollut pohkeet tosi jumissa öisin, pari kertaa tullut ihan kunnon kramppejakin. Mieskin oikein säikähti pari yötä sitten kun rupesin huutamaan kun molemmat pohkeet veti ihan jumiin, luuli raukka että jotain vakavampaakin tapahtui.

Mä muuten neuvolasta kysäisin tota synnytysvalmennus-asiaa, ja täällä se kuulemma järjestetään ihan perinteiseen tapaan+tutustumiskäynnit sairaalaan. Muutenkin oli neuvolassa kaikki ok (22.12), naureskeli täti taas meidän vilkkaalle poitsulle kun ei perässä meinaa kestää, vähän aikaa piti odotellakin että saatiin joku järkevä syke-lukema korttiin kun pojulla pulssi huiteli ihan taivaissa ja hirveä meno oli mahassa, mitä lie touhusi [:D] Painoa tullut ekasta neuvolasta 3,8kg, eli ihan raskauden alusta varmaan 4-5kg.

Kettulilla söpö pyöreä maha [:)] Pitää itsekin yrittää huomenissa laitella uutta kuvaa, ainakin on pyöreä näin joulun jälkeen [:D]

embu83: Täytyykin huomenna käydä äidin luona tuo mahanympärys mittaamassa, meilläkään ei ole kotona muuta kuin tuo remppamitta, se ei taida siihen hommaan sopia [;)] Mullakin oli silloin rv 19 sf-mitta jo 20cm, nyt rv 23 oli 21cm, eli kasvu selvästi tasaantunut. Täti sanoikin neuvolassa sen usein menevän noin jos aikaisilla viikoilla jo suurissa lukemissa mennään. Sulla jo kolmas tulossa, niin sahan sitä masua ollakin [:)]

anelse: Kurjaa kun sua ne supistelut kiusaavat, ja muutkin kolotukset. Mä oon ihmetelly noita omia supistuksia, kun mulla ei niitä ole tullut kertaakaan mistään rasituksesta johtuen, vaan aina levossa, useimmiten yöllä. Ei niitä usein siis tule, välillä ei yli viikkoon mitään, sitten taas parina päivänä saattaa tulla. Ei mitenkään kipeitä kuitenkaan, onneksi.

jessic_aa: Mulla kans rinnat vuotaa jos niitä puristelee, itsestään ei vielä vuoda. Varmaan joskus kuukausi sitten huomasin jo ekan kerran. En kyllä itsekään ollut ajatellut että ihan näin aikaisin alkaa..

TÄMÄ MAMMA OLI NIIIIN REIPAS JA VARASI ITSELLEEN SEN HAMMASLÄÄKÄRIN!! Huomiseksi sain päivystyksestä ajan. Tää on mulle tosi iso juttu, koska pelko on aivan valtava ja kynnys hammaslääkäriin meno on todella suuri. Nyt oli jo pakko, tää särky mennyt niin pahaksi etten pariin viikkoon ole saanut edes nukuttua, koko ajan koskee. Mielummin menen ja kärsin nyt sen lääkärin että saan taas elää kivuttomasti. Oletteko muut muuten käynteet jo tarkastuksessa? Mulle valitti se täti puhelimessa kun aikaa varasin, että miksi olen näin viime tippaan jättänyt kun puoli vuotta ennen laskettua aikaa pitäisi kuulemma siinä tarkistuksessa käydä, jos ei mitään kummempaa vaivaa ole. Ei mulle neuvolassa puolesta vuodesta puhuttu mitään, sanoi silloin ekalla käynnillä vaan että osotusaikana pitäisi käydä! Kiva kun muutenkin hirveä paniikki sinne menosta, niin vielä urputetaan vaikka yritin selitellä että pelkojeni takia tätä olen siirtänyt ja siirtänyt.. Noh huomenna se on ohi, jos sieltä hengissä selviän takaisin.. [;)]

Tulipahan juttua kun ei moneen päivään ole kirjoitellut, toivottavasti jaksoitte lukea [:)]

ANELSE: Joudun pysähtyy kyllä kun supistus tulee, ne on tosi kovii, mutta tosiaan kohdunsuulla ei ole tehnyt mtn. Kotona olen hoitovapaalla tuosta kuopuksesta juu. Pojista olen jääny näihin aikoihin kotiin kokonaan juuri supistuksien ja selkäkivun takia. Kotona voi sentäs levätä.

NIINA_1: Joo, lekuri sanoikin että siksi mulla ilmeisesti niin iso maha kun vatsalihakset on vielä edellisestä sen verran löysänä. En olis uskonut kun kuitenkin palauduin pojista ihan normaaliksi.

Tänään se ihana 4d...:) Tulen sitten kerotmaan teille että onko se tyttö meille tulossa vai ei, mitä rk-ultrassa veikkasi..:)

Heips taas!

Menipä se joululoma taas nopeasti. Työt alkoi taas eilen. Oli kyllä ihanaa viettää perinteistä suomalaista joulua ja en muistanutkaan että lanttulaatikko voi olla niin hyvää! Masu kasvanut vauhdilla ja potkut alkaneet olla jo vähän liiankin kovia!

Jessic_aa kirjoitteli vuotavista rinnoista. Itse huomasin n. 3 viikkoa sitten että hellästi puristaessa tulee joskus kirkasta nestettä ja jotain kellertävää(?). Ei paljon, tippa tai pari.  Hyvä kuulla että joku muukin huomannut samaa. Välillä kyllä tuo keltainen väri vähän ihmetyttää...mutta kai se siitä muuttuu sitten kun sitä maitoa oikeasti tarvitaan.

Toivottavasti saisi sen imetyksen sitten toimimaan. Siitä kun niin kauheasti vauva-lehdissä toitotetaan ja pari kuukautta sitten työkaveri kiikutti jo lehtileikkeen kuinka rintamaito on sitten vauvalle sitä parasta. En kyllä ole jaksanut siitä vielä enempää stressiä ottaa... se sitten onnistuu tai ei. Ihan fiksuja ja terveitä ihmisiä on vastikkeillakin kasvanut ja aluksi ilmeisesti sairaalassakin neuvovat.

Olen muuten tuota synnytystä pikkuhiljaa alkanut pohtimaan. Minua se ei kauheasti ainakaan vielä jännitä enkä ole mistään valmennuksista ottanut selvää, neuvolassakaan ei olla valmennuksesta mainittu. Jotenkin sitä ajattelee että kyllä siitä hyvin selviää kun muutkin ovat selvinneet. Mutta kun tarkemmin asiaa miettii niin ei kaikki välttämättä mene ihan niin kuin on suunnitellut. Toivon vain niin että mies pääsisi paikalle ja ettei tilanteesta tulisi mitenkään dramaattinen vaan että kaikki sitten sujuisi rauhassa. Kipua en pelkää, mutta en kestä jos henkilökunta/mies alkaa hössöttää tai muuten on paniikkia ilmassa.

Enemmän mua hermostuttaa se synnytyksen jälkeinen aika. Luulen että haluaisin vaan pian vauvan ja miehen kanssa kotiin opettelemaan uutta arkea ja pienokaisen hoitoa. En ylensäkään tykkää jos joku kyttää olan takan miten hoidan asioita ja neuvoo kun mielummin opettelisin itse rauhassa. Valitettavasti kun se vauva tulee pitää alkaa kuunnella niitä neuvoja useammalta taholta...tuleepahan sitten kasvettua itsekin henkisesti!!

Niina_1 kirjoitti hammaslääkäristä. Ei minullekaan neuvolassa ole sanottua sanaakaan hammaslääkäristä. Itse vain jostain olen lukenut että raskausaikana olisi hyvä pitää hampaat kunnossa. Tiedän että minunkin pitäisi mennä hammaslääkäriin, enkä millään haluaiasi. On se niin kurja paikka! Hampaat eivät ole vaivanneet mutta tiedän että ainakin yksi reikä löytyy.

Miten minusta alkaa tuntua että meillä monet jutut jää puhumatta neuvolassa, ei sikainfluenssastakaan mitään sanottu. Toisaalta olen ollut ihan tyytyväinen kun neuvolatäti on ihan mukava eikä hössötä liikaa, mutta kunhan ei nyt jättäisi mitään tärkeää sanomatta.

Joku taisi kirjoitella vauvavakuutuksesta. Olen ihan samaa pohdiskellut ja koittanut ottaa selvää. Meillä olisi enää pari viikkoa aikaa ottaa ko. vakuutus kun monissa yhtiöissä se pitää ottaa 3 kuukautta ennen laskettua aikaa taikka sitten sen saa vasta pari kuukautta synnytyksen jälkeen. Onko muut pohdiskelleet asiaa? Lähinnä tosiaan tulee mieleen että mitäs jos vauva ei sitten olekaan terve tai synnytyksessä jokin menee pieleen.

Löysin sellaista tietoa että ainoastaan IF puhuu "vauvavakuutuksesta" jonka voi ottaa ennen syntymää mutta se sitten loppuukin 2 kk syntymän jälkeen jolloin vakuutus pitää vaihtaa lapsivakuutukseen ja laput sun muut terveysselvitykset pitää täyttää uudestaan. Tapiolassa, Fenniassa, Pohjantädessä taas puhuvat lapsivakuutuksesta jonka voi varata jo ennen syntymää mutta kestää sitten ilmeisesti useamman vuoden. Meillä kaikki muut vakuutukset IF:ssä mutta kun nettiä selailin niin monet olivat todella pettyneitä IF:n vauvavakuutukseen. Tapiolassa taas eivät vakuutusta anna ellei sitten osta kotivakuutusta samaan syssyyn (siis jollei sitä jo heiltä ole ostettu).

Te joilla on jo lapsia / taikka olette vakuutuksen hankkineet, onko hyviä neuvoja? Vai kannattaako vain luottaa että ei mitään ihmeempiä satu ja ottaa lapsivakuutus vasta sitten kun pallero on jo pullahtanut maailmaan?  

HYVÄÄ VUODENVAIHDETTA KAIKILLE!     

Kirjoittellaanpa tänne taasen pitkästä aikaa.

Joulu se sit mennä humahti ja vuosikii pian vaihtuu. Kauheen nopeasti tuo aika tuntuu menevän (ainakin vielä). Rupesin tuossa laskeskelemaan, että eihän tätä raskautta ole jäljellä enää kuin reilut 3 kuukautta!!! APUA!!! Mulla on ihan kaikki tavarat ostamatta ja kaikki muutkin valmistelut tekemättä. Kertokaas naiset, että mistä ihmeestä voi hankkia ihan vastasyntyneelle vaatteita? Mulla ei ole ketään keltä niitä saisi ja kirppareillakin vaatteet tuppaa olemaan jotaa 60 cm.
Sitten tänää oli se sokerirasitus... Mä aattelin, et eihän siellä nyt kauaa mene, voi kuinka väärässä sitä ihminen sit voikaan olla. Kaks tuntia siellä joutuu istumaan pakosti. Ja nyt pian 7 tuntia sen sokerilitkun juomisen jälkeen, musta tuntuu että mä oisin vähän kännissä ja et krapula alkais tulemaa. Mä HALUUN niin kovasti mennä kotii ja nukkumaan! Että tälläsiä kuulumia Porin suunnalta.

tiia77: "Ihania" sokerirasituskuulumisia, oikein innolla ootan omaa vuoroani torstaina. [:D] Ei mutta, totta puhuakseni mie en sitä pelkää, että mitä jos jotakin löytyy, vaan mie pelkään sitä että jos alan oirehtimaan sitten jo heti litkun juotuani, jolloin hoitaja katsoo heti, että jaahas, tämä on selvä tapaus. [&:] Ja sitten kuitenkin joutuisi odottamaan sen kaksi tuntia.. No mutta, tuleepahan koettua sekin sitten, ei se kuolemaksi voi olla. [;)]

Täällä Lappeenrannassa tosiaan painotettiin sitä hammaslääkäriä hyvinkin selvästi, kuten niina_1 kertoikin.. Mie kuitenkin jätin välistä, ei vain yksinkertaisesti sietänyt mennä. Mie jäin joulukuussa 2007 auton alle, jolloin yksi murtunut etuhammas revittiin irti ja tilalle laitettiin proteesihammas. Siinä operaatiossa meni yksistään yli puoli vuotta ja kymmenen käyntikertaa, ja kun irtirepiminenkin oli tapahtunut ensiavussa niin etti puudutteen oltu annettu vaikuttaa kunnolla, ja sairaalan nenä-kurkku-korvalääkäri teki vain puolittaisen juurihoidon jota yksityinen hammaslääkäri myöhemmin kauhisteli, niin traumoja jäi siitä hommasta. Mie kuitenkin kun käyn nyt sitten säännöllisesti joka vuoden kesäkuussa tarkastuksessa, niin aattelin etten millään kärsi käydä sitten myös talvella, vaikka eihän se tarkastusta kummempi olisi ollut. Ja ensi kesänä on sitten edessä alaviisarin poistaminen, niin vähän halusin pitää taukoa hammaslääkäreistä. [:D]

Niina_1: Meillä taas mie olen härkä, ja ollaan mietittykin että on siinä miehellä sitten elämistä jos lapsestakin härkä tulee! [:D]  Mies parka![;)] Uskoisin kuitenkin pikkuisen syntyvän ennen kuin häräksi kuu vaihtuu (miullakin tosiaan la 18.4), mutta katsotaan kuinka käy[:-] Ainakin sitä sitten tietäisi vähän mitä odottaa, jos sieltä härkälapsi tulisi! kun olisi jo kokemusta! [;)]

Itsekin olen tuota hammaslääkärille menoa vaan pitkittänyt ja pitkittänyt.. Kaipa se pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni ja vaan varata se aika. Meille ei tosin neuvolassa hammaslääkärissä käynnistä ole mainittu sanaakaan, mutta kun sinne nyt on pitänyt mennä jo pidemmän aikaa muutenkin, niin ehkä sen nyt hoitaisi pois ohjelmasta. Pelkkä ajatuskin sinne menosta kyllä kauhistuttaa[:(]

ja se inhottava sokerirasitusaikakin pitäisi saada varattua.. yöh.. Laittakaa muut kuulumisianne siellä käytyänne tosiaan! Tietää sitten vähän tarkemmin mitä odottaa, vaikka kyllä neuvolatätikin aika tarkasti viime käynnillä selosti mitä on odotettavissa mm. oman olon kanssa sen jälkeen.. Suositteli myös, ettei ihan heti joulun jälkeen menisi, jottei joulunapostelut vaikuttaisi tulokseen..

jooh, vielä muutama päivä putkeen 9h työpäiviä. Vielä jaksanut ihan hyvin töissä. Saan olla suurimmaksi osaksi kassalla, jottei minun tarvitse kanniskella astioita ym.. Olen siis kahvilassa töissä. Pari kuukautta täytyisi vielä jaksaa töissä, ennen mammaloman alkua. [:)] Koitetaan mahakuvaakin saada tänä tai huomisiltana otettua, joten päivittelen sitä tänne sitten keritessäni..

Takaisin