Syyskuun tuuletukset!

Voi, toivottavasti Rinkun perheen suunnalla voidaan jo paremmin! Viime viikolla tuli Elämä lapselle - konsertti telkusta, eikä voitu sitäkään miehen kanssa katsoa, kun meinasi ne pienet potilaat ruveta itkettämään. Mies sanoi vaan, että tätä ei nyt ainakaan katsota. Samaistuu ehkä vähän liiaksikin, kun oma lapsi on vielä niin pieni ja kaikki synnytykset ja ensimmäiset elinviikot niin hyvin muistissa. [&o][:(][8|]

Sanna, olen minäkin kuullut vaikka minkälaisia tarinoita perhepäivähoitajista. Itse kysyin suoraan asiasta vastanneelta henkilöltä ketä hän suosittelisi. Ja yleensä hoidossa olevien lasten vanhemmat kertovat kyllä auliisti, onko hyvä vai huono hoitaja. [;)][:)] 
 
Rinkku - meillä kanssa tuollaista kuin teillä... Poika ollut pari viikkoa sairaana ja kaksi kertaa oltu Jorvissa, kun ei henki kulje. On saanut Ventolinea, kortisonia jne. Yskä ollut sellaista haukkuvaa ja hengitys ollut tosi työlästä. Tämän taudin mukana on tullut hirmu yökkiminen, ei oksentelua, mutta hurjaa yökkimistä. Eli ruokailu on ollut aika heikkoa. Itse olen sitä mieltä, että on kurkku kipeä ja siitä syystä toi yökkäily on astunut kuvaan. Onko teillä tuo oksentelu tullut sairastelun myötä vai jo aiemmin? 
 
Voi, voi. Vai että Riikankin perheessä on jouduttu sairaalaan asti ikävissä merkeissä. Jaksamista teidänkin perheelle!
Ps. Vielä taidat olla yhtenä kappaleena... ;)
 
No olenhan mä, todentotta! [:D] Olin mä viime yön Jorvissa, kun niin kipeästi suppaili kuudetta tuntia, eikä mikään vienyt pois niitä. Sain sitten kyllä nukutta siellä hyvin suppareista huolimatta ja hyvän aamupalan jälkeen pääsin kotiin. Kätilö vain tuumasi, että tästä se lähtee... johon tuumasin, että katellaan 3-5 viikon päästä uudestaan. [;)]

Mutta olen kyllä onnellinen, kun huomenna on viikkoja 37 ja pääsin "maaliin asti". Tämä oli toiveeni. [:)]
 
Riikka; Siis tuota oksennushommaa on ollu jo noin 4 viikkoa ja tuo hengenahistus/ nuhaoireet tuli nytte vasta to-pe välisenä yönä tai aamuna.
 
Rinkku - no sitten vaikea sanoa oksentelusta mitään muuta kuin että vaatikaa tutkimuksia niin kauan ja kovasti, että alkaa lähetettä johonkin suuntaan irtoamaan.

Nyt on tosi sitkeää flunssaa liikkeellä ja kestää kyllä pitkään. [&:] Vanhempi poika ollut yskässä jo usean kuukauden ja nyt iski sitten vielä sama tauti kuin mitä nuoremmalla pojalla on. Ei auta kuin sairastaa pois... [&o]
 
Ääh, tuntuu etten olisin päässy ikuisuuksiin tänne kirjoittamaan. Eilen oli yritys 10, mutta sitten ehtinytkään, kun piti alkaa kokkailemaan. Aika on mennyt nyt aika lailla opiskelun parissa muutenkin. Hitsi, kun on jotenkin hankalaa päästä siihen opiskelun tempoon taas kiinni. Täytyy lukiessaan koko ajan pitää mielessä se, että luen oppiakseni, ja että se luettu pitää myös kunnolla sisäistää. Mutta kyllä tää tästä vielä lähtee rullailemaan.

Meillä on ollut kitinäkeisari taas liikenteessä. Siihen tosin selvisi sitten syy eilen illalla, kun bongattiin hammas no. 7. Se sieltä ikenestä se jo pikkuisen pilkistelee. Mun tissit saa taas kyytiä, kun Benji on päättänyt, että tissi on iltaisin mukavampi purulelu kuin esimerkiksi viilennysrengas.

Hui, täällähän on Rinkulla ja Riikalla ollut ikävät paikat, kun on lapsia sairaalassa asti jouduttu käyttämään! Toivon sinne erittäin pikaisia paranemisia molemmille!

Päiväkotiryhmien kokoa piti munkin kommentoida, että Benjin päiväkotiryhmässä on 10 lasta. Siis päiväkoti itse on paljon isompi, mutta se on jaettu tuollaisiin 10 lapsen "pienryhmiin". Ja 2 ohjaajaa kerrallaan on hoitovuorossa, joskus siellä tosin näkyy harjoittelijoitakin. Mutta täälläkin nuo ryhmäkoot tuntuvat vaihteleman ihan päiväkotikohtaisesti.

Tosiaan jännä, kuinka erilaisia määriä nää lapset syö. Me just vertailtin mun kaverin kanssa, että heidän poika syö ihan älyttömiä määriä ruokaa Benjiin verrattuna, mutta silti sekä pituuskasvu että painon nousu on heidän pojalla tosi vähäistä. Tässä Benjin päivittäiset syömiset (ei aina ihan  näin, mutta suurinpiirtein):

-aamulla ihan ekaks maitoa, n. 6-7 kieppeillä
-8-9 aikaan hedelmää (kotona tosin annan usein puuroa, tää hedelmäaamiainen on päiväkodin rytmiin perustuva juttu)
-klo 12 leipää jollain levitteellä
-13:30 maitoa
-iltapäivällä, n. 15-16 aikaan jogurttia tms.
-klo 18 lämmin ruoka
-klo 20 maitoa

Lisäksi jotain välipalanaposteltavaa, ja janoon vettä. Joskus saatan imettää 4 kertaa päivässä, riippuu Benjistä.

Hitsi, oli tarkoitus kommentoida teidän juttuja enemmänkin, mutta nyt pitääkin painua suihkuun, kun yhdeltätoista treffaan yhtä kaveria. Son moro seuraavaan kertaan!
 
Hyvää huomenta! (ihan maanantai fiilis!)

No huh, sinne POHJOISEEN Rinkulle! Meni mulla yö pohtiessa tuota oksua ja keuhko-hommaa ja muistin ,että mun yhellä hoitolapsella samanlaista.(..sillon kun oli vaihteeksi perhepäivähoitaja...) Pienikin lima määrä keuhkoista pulpahtaessa ruokatorven päähän sai aikaan spontaanin oksennus-refleksin. Nukkumaan käynnin yhteysdessä tavallinen kehon lämmön asettuminen nosti ykät.  Samoin vähänkin reippaampi leikki. Noh, siellä saatiin diaknoosiksi "varhaislapsuuden astma" sellainen joku pitkä piilevä räkä homma riesana. Mutta hoitona samat ventolinet ja kirjaa sängyn jalan alle, eikä maitoa ennen nukkumaan menoa. Tärkeintä oli pitää ne röörit jollakin konstilla auki. Vauva-iän vaiva oli se. kiusallinen ja toden totta, haiseva.

Ailimen arki kuulostaa korkokengiltä ja käsilaukulta! (hih) Ehkä se ei sitä ole, mutta jotenkin tuli mieleen tommonen! Ja jännä tuo teidän "maan" evästys! Nää SUOMEN neuvoloiden kasvatit kun taitaa melkeen kaikki vetää aamupuurot, iltapuurot, kaks lämmintä ja siinä välissä jotain välipalatököttiä..... JA hokkuspokkus, kaikkialla maailmassa lapset kasvavat vauvoista taaperoiksi...leikki-ikäisiksi..koululaisiksi ja jotenkin ne on aina sopusuhtaisia. Ihmisen keho taitaa olla semmoinen, että se poimii annetusta ravinnosta ne oikeat kasvun aineet.... jooo.

SITEN:
* suppilovahverot ovat nostaneet lakkinsa sammaleesta. Ja eilen päätyi jopa lautaselle saakka!
* neljäntuulen villapipo, se lappi aiheinen, on valmis. Saatan ehtiä laittaa tänään kuvaa...
* alan olla pikkuhiljaa täynnä tätä säilömis touhua. Pah. Tänään vuorossa omenasoseen ym. vääntö. Kattilat porisee liedellä iltaan saakka ja ikkunat huurtuu sumeaksi...
* Venla, kohukaunotar, söi eilen vuorivillaa. Hirsien välistä, sitä mitä sinne on joskus tilkkeeksi laitettu! Mies on purkanut tuosta olohuoneen ja keittiön välistä seinän ja se puretun seinä pää on siinä vielä siististi näkyvissä... niiin, tää kiipesi hirrenpäätä ylös ja pisti villaa poskeensa. Sain kuitenkin saalistettua sen herkkupalan rimpuilevan tytön suusta ennenkuin ehti nielaista!
* raskausaikanan näkemäni uni muuttui eilen todeksi. Kyllä! Oikeen puistatti! Venla koluaa keittiössä. Kiipeää tuolin jalkaa pitkin seisomaan ja lähtee rymisten jyräämään eteen päin. Ryminää säestää huohotuksen ja kikatuksen sekainen metekka!  Otin kuvan siitäkin. Ja vaatekin oli sen päällä samanlainen kuin siinä vanhassa unessa. Ja päivänvalo asettui kauniisti poskipäille ja ohimoille. Kohukaunotar!

SEMMOSTA. Nyt vissiin pihalle vesisateeseen. Eipä vaan ole kuulunut niitä rakaantäyspaskasiskoni lupaamia kuravaatteita!?!?:)
_________________________-----

ISO PEEÄS: AEG, SODANAIKAINEN HUOHOTTAJA, MENI eilen ULOS JA RUPESI KOMPOSTIKSI! JIHAA! ÄITI
NÄKEE taas IKKUNASTA ULOS! 
 
Maarinen, tein tytölle omenoista ja kauramannasta vispipuuroa. Tykkäsi ihan älyttömästi. Kannattaa kokeilla, kun teillä niitä omenoita on... [;)]
 
...piti vielä huikata, kun kävin pitkästä aikaa tuolla gallerian puolella, että Joona on IHAN äitinsä näköinen! [:D] Kyllä meidän lapset on jo isoja!!! [:)] 
 
HEEEEEIIII!

Mistähän sitä oikein aloittaisi, onhan siitä iäisyys kun olen tänne kirjoittanut (kolme viikkoa, ainakin). Olen lukenut teidän juttuja ja nyökytellyt, elänyt iloissa ja suruissa hengessä mukana. Ihania ultrakuulumisia, jännittämisiä raskauden loppuvaiheessa ja matkan varrella. Ihanaa, kun jaatte näitä asioita meidän kanssa.

Sairasteluja on ollut monella naperolla. Meillä tuntui, että oltiin räkä poskella koko kesä, joten nyt sitten ollaan säästytty (pitää koputtaa puuta). Ikävää tuollainen okesentelu ja varsinkin, kun ei syytä tahdo löytyä.

Muistelen, että jossain vaiheessa täälä pähkäiltiin kengistä mitä laittaa penskoille ulkoilemaan. En minäkään ole löytänyt pieniä kumisaappaita, taitaa koko alkaa vasta numerosta 22. Eräs perhepäivähoitaja antoi vinkin, että laittaa sellaiset toppatöppöset. Pitävät kuitenkin vähäsen kosteutta, eikä niihin tartu hiekka. Enpä ole vielä itsekkään asiaa testannut, mutta pitää laittaa harkintaan jos ei kunnon kenkiä löydy. Töppösillä on varmaankin helpompi päästä konttailemaan pihalla kuin kankeilla kengillä. Lenkkareilla ja villasukilla Jussi on tähän asti ollut pihalla ja hiekkalaatikolla konttaillut. Tramboliini on huippujuttu, kun sielä pääse ketterästi liikkumaan ja istuallaan "pompottamaan" itseään.

Suppilovahveroita meillekin mies on kantanut ja useampi keitto on niistä saatu aikaan. Seuraava satsi pitäsikin sitten kuivata talvea varten. Onko Maarisella hyvä kuivauskonsti sienille?

Täälä tulee vettä kaatamalla, joten ei tänään ulkoilua. Nythän sitten viereen pölähti pieni "sontatraktori" pörräten. Täytyy mennä vaipanvaihdolle.

Tuun takasi... toivottavasti ei mene kolmea viikkoa vaipanvaihdolla :)
 
Veeralla vissiin silmätulehdus tai jotain... PRKL!!! turvoksissa mutta ei rähmää. katotaan huomiseen jos ei mee ohi niin sit lekuriin. Voihan se olla että on jollain lelullakin huitassu tai raapassu.

10kk neuvolakin varattu. Pitää mennä kun toi liikkuminen ei oikein neidillä etene. saas nähdä "joudutaanko" sinne fyssarille. Pikkasen kyllä huvittava ajatus. Nyt siis sitten ekaa kertaa uuteen neuvolaan kun ollaan muuton takia liian kaukana vanhasta tutusta [&o] puhelimessa täti ainakin vaikutti ihan mukavalta.

TÄNÄÄN 9KK SYNTTÄRIT!!! [:)][:)]

aika hassulta kyllä kuulosti noi Benjin ruuat [:)] täällä kun tosiaan PALJON enempi itse lämmintä ruokaa (puuroa, kasvista yms "kunnon ruokaa". Mutta pääasia että kasvaa ja syö. ja tosiaan maassa maan tavalla [;)]

Veera on nyt vihdoinkin oppinu liikkumaan tolla kävelytuolihärvelillä. Vetelee pitkin kämppää ja hirvee metakka jos juuttuu jonnekin eikä enää pääse eteenpäin. Vielä kun oppis peruuttamaan [;)]

Siskonmakkarasoppa kiehuu kattilassa ja kohta päästään syömään. AH! enpä oo aikoihin tota herkkua saanutkaan. Jotenkin oon vaan laiska tekee keittoja. liikaa kuorimista ja pilkkomista. seliseli [8|]

Ainiin... turvaistuinta ollaan hankkimassa ja törmäsin aikas mielenkiintoseen tutkimukseen. aika retuperällä suurin osa istuimista [>:]

http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/
 
Tämä päivä on aivan pers***tä!!! Anteeksi vain. Kaksi edellistä yötä ovat olleet aivan syvältä ja viime yönä heräilin jo ennen kello kahta 5 krt. Sitten kun olisin vihdoin saanut hetken nukkua, niin eihän se uni tietenkään tullut. Valvoin pariin otteeseen 1,5h, kun pikkumies nukkui, ja heti simahdettuani lastenhuoneesta kuului taas "vääää-ääää!". On mamma jokseenkin väsynyt, kun en päivisinkään saa nyt torkuttua. En tiedä, tuleeko kohta jo seuraavat hampaat, kun päivätkin on pelkkää rääkymistä. Mun hermot venyy ja paukkuu ja pää ratkeaa. Suppoa pyllyyn ja "korvatulpat korviin". JA tuo sade...syksy on ihanaa aikaa, mutta pitääkö just tänään sataa? *kääntelee kaihtimia kiinni, jos vaikka totuus hetkeksi unohtuisi*

Veeralle onnittelut! Vai on se teidänkin neiti jo noin iso tyttö...
Mä olen joskus käynyt kurkkimassa tota Sintun edellä mainitsemaa sivua. Aika mielenkiintoista luettavaa! Kyllä voi olla haastavaa tuo "perustarvikkeiden" ostaminen.

Tiihuli: Mä aiemmin "kehuskelin" tällä palstalla, kun löysin pieniä kumppareita Stadiumista, muistaakseni hintaa oli 16€. Kurkipa sellaisesta putiikista, jos teidän nurkilta löytyy. :) Ja tietysti kaikki GoreTex-kengät on hyviä vesikeleille. Ne vielä tukevat pienen lapsen nilkkaa toisin kuin lörpöt kumpparit.

Ja mies näköjään päättikin mennä vielä salille...voi kun kiva. Tässä päivässä ei ole sitten mitään hyvää. Ehkä ensi kerralla oon taas paremmalla mielellä.
 
Ampulle supersuuret onnittelut tulevasta taloprojektista! Ihan huippua, tontti ja tönö! Mä oon samaa mieltä, että uusi uutena ja vanha vanhana... Onko sulla siitä tulevasta pirtistä jotain kuvaa/ linkkiä, missä sitä vois käydä ihastelemassa? Kiva saada tähän päivään jotain iloisia uutisia. :)

Ja Elegialle kiitos noista mieltä lämmittävistä ja piristävistä sanoista. Kyllä mä oon silti sitä mieltä, että mä pääsen (tällä hetkellä) helpolla, kun ei ole poikasen suunnalta mitään huolenaiheita, toisin kuin teillä. Ehkäpä mä oman osani tuolloin alkukesästä kannoin...ainakin hetkeksi. Toivotaan, että teillä alkaa elämä rullaamaan noiden allergioiden kanssa. Kurjaa, että noita altistuksia on tehtävä ja pientä potilasta kiusattava, mutta eipä kai siinä muu auta, että saadaan varmuus kaikista sopimattomista ruoka-aineista...

Ja huomenna on lupailujen mukaan parempi päivä...Tää saa herkkukakkua...pätkiskakkuaaaaaa! :)'
 
Iltaa täältä ompelun lomasta!

Vihdoin pääsin/jaksoin alkaa ompelemaan, ja iltapalaks tein Ellille housut. :) Kohta tulee toiset samanlaiset, mutta en usko että Elli kaksia punasia velourhousuja tarttee. Pitää katella mihin ne toiset ujuttais. :)

Rinkulle, Riikalle sintulle ja Halipossulle voimia itse kullekin lasten sairasteluihin ja kiukutuksiin!

Ampulle onnittelut tontista ja talopaketista!! [:)]

Sintulle myös vielä kiitos tuosta linkistä, pitääpä näyttää ukollekin. Kohtahan se on meillä kaikilla turvaistuimen osto edessä (ellei takana jo) eli tosi hyödyllistä tietoa. Muistelisin joskus törmänneeni tuohon sivustoon, mutta en ois kyllä nyt muistanu kaivaa sitä Googlen kätköistä esiin.

Elli sairastaa edelleen.. Tosi tylsä homma, sillä toinen päivä jo putkeen ettei suostu syömään oikeestaan muuta ku maitoa aina nukahtaessaan ja herätessään. Yskii paljon ja se selvästi sattuu kurkkuun, välillä ei kovin mielellään edes maitoa juo kun tuntuu sattuvan.. [:(] Kakkakin on taas sitä ihanaa sinapinkeltasta vauvankakkaa, huomaa ettei kiinteitä syö. Tänään kyllä ollut jo pirteämpi ja eilisten viisien päikkäreiden sijaan nukku vaan kahdet! Jos ei huomenna ala soseet ja puurot maistumaan, on soitettava kyllä lääkärille. Onneks tytsy on enimmän aikaa ilonen ja pirteä, maitoa koitan tyrkyttää ihan koko ajan että sais energiaa ja nestettä.

Vauvan syömisistä ollut täällä paljon puhetta, me sijotutaan ruoan määrässä varmaan jonnekin välimaastoon. :) Aamu- ja iltapuurojen (n. 1-1,5dl päivästä riippuen) lisäksi tarjoan yksi tai kaksi lämmintä ruokaa eli vihannessosetta jossa on lihaa, ja jossain välissä kerran tai pari päivässä hedelmäsosetta/viiliä/maitopullo/muuta "kevyempää" välipalaksi. Ruoan yhteydessä ja joskus päikkäreille mennessä Elli juo myös maitoa.

Nää määrät vaihtelee päivästä riippuen tosi paljon, joskus maistuu ruoka tosi hyvin ja joskus jättää syömättä. Tytöstä kyllä näkee millon on nälkä, ja osaa myös hyvin kertoa millon maha on jo täynnä. :)

Kävin muuten seikkailemassa vauva.fi sivustolla, ja huuuhh miten siellä kirjotetaan paljon asiattomia viestejä! Joka ikisessä ketjussa vähintään yksi provo tai besserwisser. Täällä niihin harvemmin törmää. Miten voi olla näin suuri ero sivustoilla? Siellä tuntu jokainen viestiketju menevän tappeluksi tai toisten syyttelyksi. Pitäydyn kyllä mielelläni jatkossa täällä. :)
 
Iltaa jokaiseen kotiin!

Minä ole suuresti hämilläni! Venla EI HALUNNUT tissiä. Ei. Siinä kaikki. Sängyssä nukkumaan mennessä katseli mua surkeen näköisenä. Kerran puraisi ja käänsi selän ja alkoi lohduttomasti itkeä... Hetken sitä surkeutta kesti ja sitten nostin omaan sänkyyn, jonne hän nukahti ENSIMMÄISTÄ kertaa koko pienen elämänsä aikana hyssyttelyyn! Oisko siellä nyt ylähampaat kipeänä, vai olenko tietämättäni päivällä imettänyt viimeisen kerran?

Ja Amppu!!! TRLALAAAA!!!!
 En tiedä tunnetta, mutta voin aavistaa! Miten siellä osataan nyt nukkua, kun kaikki ihanat uudet jutut pyörii päässä!!!!! Onneksi olkoon! Näen silmissäni, miten sinä vertailet kaikki ovet, kaakelit, lattiat, hanat jne. jne ja sovittelet niitä yhteen..... di ididiii! Ja ostat jo mielessäsi verhot ja matot ... ja kalustat LASTEN huoneet!!!!!!

SIISPÄ: TÄSSÄ PULLANTUOKSUA AMPUN UUTEEN KOTIIN JA MYÖSKIN NIIHIN KOTEIHIN, JOISSA PODETAAN JÄLLEEN FLUNSSAA. HYVÄÄ YÖTÄ, NÄHKÄÄ KAUNIITA UNIA!


 
se on se kuuluisa ainiin: eli vastauksia kysymyksiin.

*En ole koskaan kuivattanut sieniä, edes suppiksia. Laittanut ne aina pakkaseen, ihan sellaisenaan, siis suppilovahverot. Mun mielestä niiden maku säilyy paremapana niin. (mitä jos vertaan, kun ykse kaveri sai mutsinsa kuivattamia..) Mutta eikös ne kuivata niitä kiertoilma-uunissa, jollakin ohjelmalla?

*Sanna, saat varmaan pistää sen haalarin myyntiin mukaan jos oot kirppuun menossa. Nämä meidän perheen riennot on aivan holtittomia...

nyt, sitten MOI!
 
Sateista ja syksyistä huomenta. Kyllä on hämärää!

Ampulle onnittelut tontista ja talosta! Laitahan jonkinlaista linkkiä, että päästään ihastelemaan sitä teidän tulevaa "telkänpesää". [;)][:D] Ja siinä onkin tekemistä, kun miettii pään puhki, minkälainen lattia olis hyvä ja minkälainen maali tai tapetti. Ja josko tuon seinän laittaisikin eri väriseksi ja entäs sitten kaakelit... [:)]

Pinjalla on hammas!!! [:)] Eilen jo näkyi pieni valkoinen nökö ja yön aikana oli noussut vähän enemmän ikenestä. Ihme kun nukkui yön kuitenkin hyvin! Toissa yö meni ihan hyssytellessä ja vettä tarjotessa...

Sintulle testistä: Nuo testit kertoo aika vähän istuinten oikeasta tasosta, koska ne on testattu Keski-Eurooppalaisen standardin mukaan, kasvot menosuuntaan. Molemmin päin pidettävätkin testataan vain kasvot menosuuntaan. Kyselin noista testeistä, kun ostin Pinjalle istuinta... [>:] Eli jos noita testituloksia katsoo, niin parhaiten ovat menestyneet isofix-kiinnitteiset istuimet. Ja meillähän suositellaan, että lapsi pidetään selkä menosuuntaan mahdollisimman kauan...
Itse sain sellaista tietoa, että jos istuimessa on tukijalka, joka nojaa auton lattiaan, on sen hyvä olla kiinteä, eikä irroitettava, kuten esim. Gracon Cosmic XTP:ssä - Gracon Cosmic S käy. Pitäisi olla hyvät sivutörmäyssuojat ja lapselle mahdollisimman sopivan kokoinen. Minulle sanottiin suoraan, että sitä turvallisempi, mitä sopivamman kokoinen. Eli ei pitäisi valita istuinta, joka menee aina kouluikään asti. Silloin joutuu kyllä ostamaan kaksi istuinta. No, tiedä häntä. Meillä on tuo Britaxin MultiTech...
 
Takaisin
Top