Syyskuun syksyiset jutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja samovaari
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jep, keitin kunnon makean kaakaon ja siihen päälle leipää tasaamaan ettei tule uudelleen rytinällä sokerit alas. Ai että maistui kaakao hyvälle en muista milloin oisin sellaista juonut.
Neuvolassa kaikki hyvin. Vauveli oli pujahtanut taas poikittain hassua. Verenpaineet ei enää liian alhaiset niin kun mulla yleensä. Täytyy vaan toivoa ettei alkaisi nousemaan kun se riski aina on kun on raskaus diabetes. Olen kärsinyt ummetuksesta ja hain lääkettäkin apteekista lactulosia. Nyt neuvolatäti käski hakea Laxoberonia pitäisi kuulemma auttaa. Neljä vuorokautta ja tyks ei kuulemma enää estä lasta syntymästä. Nyt viikkoja siis 33+3. Remontit ja kaikki vielä kesken. Toivottavasti ei syntyisi vielä ainakaan muutamaan viikkoon.[:)]

moikka!

onko tinztinzkin asustellut täällä jäkärlässä? pieni on kyllä maailma.  luukas  on kanssa niin läheltä, että varmaan sama neuvolantäti meillä on. [:D]

olin tänään tyksin äippäpolilla. siellä ultrattiin, vauvalla on kaikki hyvin, ja kokokin on keskiluokkaa eli sokerit ei oo ainakaan vielä kamalasti vaikuttaneet kokoon. kokoarvio oli nyt rv 35+0 2660g. päätettiin, että aloitetaan ateriainsuliinit, eli kävin sitten pyörähtämässä osastolla, jossa opettelin tuon itselle insuliinin pistämisen (en  joutunut kauaa olemaan, kun sairaanhoitajana niitä on tullut muille tuikittua). eli pistin, söin lounaan, nukuin pikku päikkärit, mittasin tunnin arvon (joka oli huikea vaikka olinkin ottanut insuliinia) ja lähdin kotiin. nyt alkuun pistän ennen aamupalaa, lounasta ja päivällistä. viikon päästä soittoaika, että miten on lähtenyt menemään, ja poliaika kolmen viikon päähän. jäiv ähän kaivelemaan, kun polilääkäri sanoi, että vauvaa ei sitten päästetä yliaikaiseksi... mahtoikohan se tarkoittaa 40 vai 42 viikkoa? 

sinnah... Olenhan minäkin Jäkärlässä asunut, toukokuun lopussa muutettiin piikkiöön.miekkonen on sitten asunut siellä jäkärlässä vuosia, välillä vaan käynyt muualla ja nyt toivottavasti mun kanssa piedempän pysyy poissa[:D]. ja mie en kyllä voinu sietää sitä jäkärlän neuvolatätiä...meinasin saada ihan traumoja kun sen luona kävin[:D][:D][:D] 

Täällä alkaa yksi jos toinen supistelemaan. Jännää! Mulla on ollut muutamana yönä yksittäisiä kipeämpiä supistuksia ja ehkä viikon verran on-off alaselkäkipuja menkkatyyliin. Tänään oltiin kiertämässä kirpputoreja ja koko päivän mulla on ollut pakaralihakset todella kipeät. Jostain luin, että supistukset voivat tuntua myös siellä ja sisäreisissä, eikä välttämättä muualla lainkaan. Kotimatkalla autossa muutama napakka supistus tuli myös alavatsaan ja kivuttomia koko mahan supistuksia enemmän. Melkein jo innostuin, mutta nyt on taas ollut muutaman tunnin ihan hiljaista. Tod.näk. tässä kärvistellään vielä pari viikkoa kevyesti.

SinnaH, mä olin myös eilen TYKS:ssä opiskelemassa insuliinin pistoa. Samaan tyyliin kuin sulla. Sain myös pelkän ateriainsuliinin, ja vaan pääaterian yhteyteen, 2 yksikköä eli todella vähän. Paljonko sulla annos? Mulla oli kyllä polilla sokerit lounaan jälkeen mitattuna myös 7,9 insuliinista huolimatta, mutta ilmeisesti sitten palataan vasta soittoajan puitteissa siihen että pitääkö määrää nostaa... Mulla oli vauvan paino ultralla viikolla 36+4 2700g. Ja antoivat äippäpoliajan laskettuun päivään seuraavaksi.

Minsu, sulla on ollut ihan sama päiväohjelma tänään kuin mulla [;)] mäkin olin kirppareita kiertämässä! Myös suppareita on täällä ollut iltaisin ja öisin enemmän tai vähemmän vissiin jo viikon verran. Viime yönä kivisti aika hyvinkin, sellasta menkkajomotusta. Aamulla aamupalan jälkeen lorahti jotain mikä tiettävästi ei ollut lapsivettä koska ei enää toistunut. Ja se EI ollut pissaa [:D]

Juu, eli mullakin ollu nyt kipuilua kohta 2 vkoa. Ensin vähemmän, nyt tuntuu, et yltyy vaan. Nyt taitaa olla kolmatta päivää jo putkeen alamaha kipeä, jomottelee koko ajan, ja sit ku nousee, sattuu ihan kauheesti. Hitaasti hiissattava ittensä suoraan. Lisäks samalla supistaa. Eli sellanen kipeä "vanne" tossa navan alapuolella. Alaselkä on kans alkanu nyt kipuilemaan.

Mitäs vielä... [;)] Ummetusta ei ole, ennemminkin toisinpäin, ainakin pari kertaa käytävä isommalla hädällä. Ei turvotusta, ei närästystä.

Yleinen ISO väsymys, ällö olo ja pääkipua välillä.

Että...tosi kivasti menee... [:D][:)][;)] Syntys jo!!!

zenja mulle tuli nyt alkuun kanssa 2 yksikköä aamupalan, lounaan ja päivällisen yhteyteen... siitä aletaan sit kattomaan, et miten menee. mulla kävi siellä osastolla vielä niin huono tuuri, että lounaaksi oli jotain kalapihvejä, perunaa ja keitettyjä kasviksia. en voi sietää kalapihvejä, saati sitten keitettyjä kasviksia. sokeri oli vielä ennen lounasta 3,9, joten tiesin, että on vähän niinkuin pakko syödä, ettei se insuliini sit lisää laske sokereita. hoitsu pisti mut vielä ottamaan leivän ja maitoa... siinä kohtaa tiesin, että yli menee niin että heilahtaa, insuliineista huolimatta. sain varmaan puolet syötyä, ja tunnin arvo oli 8.1. huomaa ettei oo ihan niin isoihin annoksiin tottunut! [8|] siellä se hoitsu sanoikin, että monilla jotka sinne menee harjoittelemaan, menee arvot siellä yli! nyt kotona ainakin päivällisellä tuli jo ihan sallittu arvo, eli toivoa on! [:D]
vähä rupes nyt jännittämään tuo mun painoarvio, jos mulla on melkein sama viikolla 35+0 kuin sulla 36+4... toivottavasti vauva ei nyt kamalaa tahtia ala kasvamaan, että sais semmosen "sopivan kokoisen" vauvan pyöräyttää. [:)]

Tänään olikin hieman erikoinen cervix kontrolli. Katsottiin ulkoisesti tilanne ja sitten kun piti alkaa tutkimaan kohdunsuun tilannetta niin tulikin verensekaista vuotoa, vaikka ei ole edes tutkittu. Noh päästiin itse asiaan ja lääkärin ilme meni hieman kummalliseksi tutkiessa. Sitten lääkäri sanoo, että tilanne on nyt se, että lähdet synnyttämään. Kohdunsuu 4-5cm auki ja kanava hävinnyt. Ei muuta kun soittoa miehelle ja kyytiä pummimaan isältä Helsinkiin, koska Hyvinkäällä viikko rajana 35 ja mulla tänään 34+6.

Helsingissä sitten otettiin reilun tunnin verran käyrää ja odottelua kesti yhteensä 7h. Lopputulos, ei supistuksia ja päästään kotiin, mutta kuulemma synnytys voi alkaa esim. huomenna tai ensi viikolla. Sairaalan lääkärin mukaan kohdunsuu auki vain 2cm ei 4-5cm. Kehoittivat seuraaman vuotoa ja ettei mene lapsivettä. Jos lapsivesi tai vuoto lisääntyy niin sitten synnyttämään. Nyt tosin voinkin mennä jo omaan kotisairaalaan puolenyön jälkeen.

Hieman kyllä säikäytti tuo, että nyt lähdetään synnyttämään. Noh tänään kai säästyttiin siltä. Vauvan painoarvio oli 1900g eli alakäyrän alla mennään ja kuulemma pitää kontrolloida jos en synnytä tänään tai huomenna.

Mirzukka:

Ohhoh! Että sellanen ylläripylläri!!

Hei onko teil ollu ongelmia tuon sisäänkirjautumisen kanssa?
Mul on ollu useaan otteeseen. Omal sivul näyttää et olen kirjautuneena sisään, mut sit ku tulen tänne ja haluisin kirjoittaa niin ei anna ku näyttää ennen ole kirjautunut sisään.. [:@][:@][:@] lie monta kerta tehnyt ja mua alkaa kyrsii...

Monella alkaa taitaa olla lähdön hetki lähellä.
Ukon työkaverit tos hiplaili ihan innoissaan mun massuu ja totesivat et ei toi kyl tuo kuukautta tuol pysy. Noh, kattoo nyt sitten kuin käy.
Kuukaus tuntuu kyl aika pitkältä ajalta.[:-]

Mirzukalla sitten jo oikein hurja päivä ollut....just luin sun viestin miehelle ja sanoin perään että hitto mä oisin voinu kuulla ton uutisen viikko sitten kontrollissa, oisin ollu valmis jäämään tyksilään ihan samantien[:D] Teillä nyt sitten jännätään millon tulee lähtö:)...muistahan meitä informoida ahkerasti[;)] minä ainakin melkein kateellisena tällä hetkellä[:D]

Muuten mulla onkin kontrolli vasta joskus 2 viikon päästä ellen ole synnyttänyt...ette usko kuinka kovin toivon sitä että olisin synnyttänyt. mutta hassua kun melkein viikottain mulla on tarkistettu toi kohdunsuu kun aina ollu lääkärille asiaa, niin nyt onkin sellainen kolmen viikon väli seuraavaan kertaan....tuntuu niin hylätyltä tää olo[:D][:D]

SinnaH, hoitsu sanoi mulle ihan samaa että sairaalaruuasta pamahtaa kaikilla sokerit helposti, ensinnäkin annos on aika iso ja toiseksi ei ainakaan mun silmissäni noudata lautasmallia mitenkään. No, tässä kohtaa joku sanoisi, ei tarvii syödä kaikkea, mutta kun on nälkä ja eteen lapataan satsi ruokaa, en minä ainakaan pysty sitä jättämään syömättäkään [:D] Ja niissä jälkkäreissä on tietty aina sokeria, kotonahan sellasia ei ikinä tule syötyä aterian jälkeen...

Eihän tossa nyt oo kuitenkaan kuin 1,5 viikon heitto tuon painoarvion kanssa, mulle se lääkäri sanoi että n. 200g per viikko voi laskea että vielä kasvaa, eli eihän vauva sunkaan kohdalla ole kuin maksimissaan kilo lisää laskettuun aikaan mennessä! Eli ei huolta sen suhteen!

Siellähän on Mirzukalla kyllä todella jännät paikat! [;)]

Mirzukka: huh, varmasti hurja tunne kun tolleen käsketään lähettämään synnyttämään.
nyt on varmasti aika "odottava olo"

tuntuu kaikilla olevan "lähdön tunnelmaa"
musta taas tuntuu että poika ei varmaan synny ikinä, ei osaa edes ymmästää että laskettuun on oikeesti vain 2viikkoa 4päivää. en osaa yhtään kuvitella että voisihan lähtö tulla millon vaan.
varsinkin kun mieskin on nyt kokoajan töissä. enkä ollut edes miettinyt koko lapsiveden tulemista ennen kun täällä oli puhetta.. tosiaan, sehän voi valahtaa mihin vain.[:-]

huomenna olisi aamusta neuvola ja myöhemmin tutustuminen jorviin..

vitsi että nukkuminen on hankalaa nykyään, mikään asento ei ole hyvä, vessassa saa juosta sit vielä ollaan yöllä tuntitolkulla hereillä..puuh....osais edes nukkua päikkäreitä niin vois helpottaa, mutta sitä en koskaan ole osannut tehdä.
kokoajan on kyllä niin pinkeä olo..vanne myös täällä kiristää vatsaa kokoajan..ja kuinka ihanaa olisi jos suolisto todella toimisi [:@]
eilen kävimme syömässä pakistanilaisessa, pitikö sitä syödä niin paljon..pitikö?!?!
tuntui että vielä tänäänkin olen ollut ihan tukossa.

taas on tänään tullut pyörittyä kirppiksellä..alkaa tuntua että se on nykyään ainut huvi[:D]

mukavaa loppuiltaa kaikille, tulisipa se mies jo kotia..

Mirzukka

Tsemppiä ja voimia tulevaan koitokseen![:)][:)] Pidähän meidät ajantasalla[:)][:)] me jännätään täällä sun mukana.

Mirzukka teillä ollut jännät paikat! Ja on edelleenkin [:)]

Itse en ainakaan ressaa lapsiveden menosta. Jos menee julkisella paikalla niin eiköhän siinä ihmiset ymmärrä mikä on homman nimi [:)] Tosin olo ei välttämättä mikään tuorein ja puhtoisin olisi kauppareissulla vetää pöksyt märkänä! [:D] Saapa nähdä kuinka itselle käy.

Syysflunssa se tuli ja iski sitten minuunkin, varmaan kun olen ääneen puhunut kuinka en ole sairastellut raskauden aikana yhtään. Pitäisi vaan olla ihan hiljaa... Unikin on kaikonnut.. Toivon mukaan tänä yönä onnistaisi ja saisi vähän unihiekkaa!

Mirzukalle tsemppia sitten synnytykseen! jannaa!
tosiaan kaikilla nyt synnytys lahene hurjaa vauhtia. pitaa nyt tosiaan pakata se sairaalakassi, mika siinakin on etten saa sita tehtya.
taallakaan ei suoli toimi ihan ihanteellisesti.. olis kiva jos toimis.. rusinoita vedan ja vihanneksia niinku viimesta paivaa

yolla etenkin supistelee mutta nyt enempi pitkin paivaa. maha on kova ja ISO ja odotan kylla synnytysta innolla. huomenna olisi synnytysvalmennus ja sitten to sairaalaan tutustumaan. tanaan taalla alkoi syksyn myrskyt ja on puhaltanut merelta oikein kunnolla. kamalan kylma.. brr.. hyva paiva nuhjuta sisalla ja ommella :)

kanacurry ja riisia tulella ja sitten ruotsalaisen katilot ohjelman pariin :)

mukavaa illanjatkoa ja hyvaa yota sinne ja SUPER HYVAA VOINITIA kaikille :)

Maaru[:)]

Ostettiin ukon kanssa käytettyinä siistit, musta/beigen väriset emmaljunga rattaat. Malli on citycross.
Erehdyin eilen menee kattelee hoitopöytiä lastentarvikkeeseen.. Sieltähän sitten lähti kuin lähtikin Limen väriset rattaat mukaan, kun väri on niin jäänyt kaivelemaan. Et nyt sit on kahdet samanlaiset rattaat. Tyhmästä päästä kärsii kyl kukkaro. Se oli vain pakko saada kun olivat niin mageet ja sain ne heti mukaan.
No, parkkipaikalla myyjä huomasi että kuomu oli toiselta puolelta hiukan löysä, niin ne lähtikin sitten huoltoon... jep jep.
Ei siis taas mitää järkee.. Onnex ukko ei ollu kamalan vihanen.. =)

Täällä ei taas uni tule lainkaan.
Pyörityttää ja pissattaa.välillä supistaa ja sit taas loppuu.
Onko se ihan oikeesti tässä vaiheessa raskautta liikaa pyydetty että kun vaan perkele sais nukkua (edes sen tunnin tai kaks putkeen)[&o]
Nooh huomenna pääsee taas viettämään ruikutuspäivää neuvolaan.

hyviä unia niille jotka nukkuu ja illan jatkoja niille jotka ei nuku:)

Me pyöritää näköjää samoil sivuil tylsyyden estämiseksi.
Taas on sellanen tunne et vois meennä ton närästyxen takia halailee herra vessanpönttöä, mut en haluaisi taas ykäillä.. ei tää närästyskää tän kivun kans kivaa oo.

Olen täs ihan ihmetelly et mite ei mene pinna tähän jatkuvaan kipuiluun.. Ehkä se o joku psykologinen juttu.

Uutena vaivana tullut issias tyyppiset kivut.. vähänkin kun tuntuu niin vaihdan heti asentoa tai alna venyttää peffalihasta niin helpottaa.

Kymysys kaikille: Vuotaax teidän rinnat jo?

Mul on vuotanu kesäkuust lähtien ja välil ku aamul herään niin mun paita on hihaan asti märkä.

Pitäis varmaa alkaa käyttää liivinsuojuxia..

Ensi oli kauhee väsy ja tuntu että nukahan ja sitte räps vaan ja eipäs enään väsytäkkää. Miehen kanssa oli sitten pientä riitaa tuossa sängyssä ja suutuin sitten kun hän keksi aika huonon vastauksen mun asiaani. Nooh sitten saatii onneks siinä vähän juteltua vaikkakin oli vaisua ja tyhmiä lauseita puolin ja toisin. Sitten minä mökötin. Hiljaa mökötin ja mökötin. No mihinkäs tämä johti. Mökötys loppui sovintoseksiin ja silitin mieheni uneen ja jätin hänet rauhassa nukkumaan.

Takaisin