Syyskuun syksyiset jutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja samovaari
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mites muuten teidän miehet aikoo osallistua synnytykseen??
Ite sain äsken pienimuotoisen raivarin, ku ukko kehtas naapureitten kuullen kertoa, että yhden pvän saa olla töistä pois, sit takas. Että mä jään siis sinne itekseni kipuilemaan, ku hänen TYÖNSÄ on tärkeämpi.
Voi jeesus!!! Sanoinkin tossa jo, että okei...ei tarvi sit vaivautua ollenkaan, meen vaikka taksilla ees taas... [:@]

Ja siis saliinhan hän ei ole tulossakaan, mut muuten sairaalaan siis...

Tunkku82: juurikin tuolta karppaus.info:sta yritin kattella, mut sivut oli mun makuun ihan kamalan sekavat, enkä jaksanut kauheesti etusivua pidemmälle lukea...

Täällä alkanut nyt toi menkkamainen särky selässä, liekö sitten "pieniä" supistuksia vai muuten vaan särkyilee. Myös vauvan kädet tuolla alaosastolla huitelee sen verran kipeesti, että huh huh...

Mulle on neuvolasta annettu siunaus, että saa synnyttää ku 36 viikkoa tulee täyteen, kun niin monta viikkoa on jo oltu jalat ristissä. Mut ihan varmasti menee kostoks yli lasketun ajan. Mulla tulee kuitenki maanataina toi 36 viikkoa täyteen, eikä nyt ihme ja kumma enää tietenkään oo sellanen olo, et syntyis...

SORMUSTIN:
Laitan sulle linkkejä, auttaisko?
http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Ateriamatriisi
http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Pikaohje
http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Alakarppaus
http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Glukoosi

http://karppaus.info/forum/viewforum.php?f=26

Kieltämättä sivu vaativat alkuun hieman katselua. Mutta sinnikkäästi vaan, tämä juttu ei oo ihan pikku juttu esim. terveyden kannalta. :) tsemppiä.

Itse laihduin 6kk aikana 13kg kun karpaamaan aloitin. Sittemmin joku kilo tullut takaisin ennen raskautta, mutta esim vyötärönympärys ei kasvanut sellaisiin mittoihin kuin aikaisemmin. Senttejä kilojen kanssa lähti vyötäröltäkin n. 15!

Sokereita kun on mittaillut nyt ihan huvin vuoksi, ei tunti aterian jälkeen pääse yli 5,5 usein ei mee yli 5. Ja raskauden ajankin olen syönyt 3 kertaa, joskus 4 kertaa päiväss. Ruoka pitää nälkää ja kaloreita ei tarvii ajatella, kunhan vaan saa riittävästi kun tässä meinää olla kylläinen ennen kuin päivän peruskaloritkaan on täynnä! Imettävällä kun vielä on sitten lisätarve. Siksi pitää uskaltaa syödä energiaa rasvoista, voi, kerma, rasvainen liha, oliiviöljy salaattiin jne..

Tervehdys!

Jotenkin muka ollut kiirettä, että en ole ehtinyt kirjoitella (vaikka en tiedä mihin aika mennyt).

Pirkkis ja Tuulienkeli onnea täältäkin! Kiva että saatte pienet kotiin.

Tervetuloa uusille.

Jihuulle laitettu tiedot. Kiva jos ehditään pitää vielä tapaaminen eli olen toki tulossa mukaan.

Annie74: minun mies on ihanasti mukana. Ollut mukana kaikissa valmennuksissa ja ihan täysillä tulossa synnytykseen. Se on Hakaranpesässä myös vaatimus. Oltiin siellä valmennuksessa, ja aivan ihana paikka. Nyt vain toivon, että pääsen sinne synnyttämään. Jotenkin jäi todella hyvä kokemus ja oikein innolla odotan synnytystä (siis jotenkin kaikki pelot katosi). Ja lomaa hänellä on pari viikkoa synnytyksen jälkeen eli yhdessä totuttelemme muutokseen ja uuteen tulokkaaseen.

Minulla alkoi sairasloma perjantaista, ja taitaa jatkua äippäloman alkuun. Pienokainen on laskeutunut, mutta tarkempi tilanne selviää vasta ensi viikolla kun on jatkotutkimukset. Ei ole kyllä vielä kiinnittynyt kun välillä tuntuu olevan vatsassa ihan poikittain. Mutta supistelee usein, tosin onneksi kivuttomasti.

Ihanaa sunnuntaita kaikille. Toivottavasti saadaan tapaaminen järjestettyä, ja ehdin mukaan.

Annie,mun mies tulee mukaan synnytykseen ja on siellä sen ajan että lapsi syntyy,aloittelee uuden työn että ei sieltä varmaan enenpiä voi olla poissa,toivoin perhehuonetta mutta saapa nähdä päästäänkö..mies on kyllä mukana kaikessa,mutta joskus tuntuu että ei aina ymmärrä että oon väsynyt ja en jaksa iltaisin paljon..

Mukavaa sunnuntain jatkoa mammoille[:)]

Mies tuli lastensynttäreiltä kotiin mukanaan kaksi muovikassillista vauvan/taaperon vaatteita. En päässyt mukaan, kun olen vähän kipeenä. Sieltä kassista paljastui vaatteiden lisäksi mystinen kappale, jonka tarkoitusta en osannut arvata. Kysynkin nyt, josko joku osaisi kertoa mistä on kyse.

Mikä tämä on?
Valkoinen pitkulainen n.60cm pitkä ja n.8cm leveä kangaskaitale.
Toisessa päässä pitkittäissuunnassa kolmen sormen mentävä lenksu.
Merkki: Prenatal ja koko: One Size.
Shell: 80% Katoen, 20% Polyester
Lining: 100% Katoen
Ja kehotetaan... GEEN HANDWAS 

Onko kyseessä joku lapsen pesulappu tai vastaava? Tai ehkä rinnanlämmitin? Siinä oli lapsen nimikirjaimet, joten oletan että on lapselle.

Tässä ku itellä alkaa viimeinkin tämä raskaus olemaan loppusuoralla ja saa kohta oman vaavin ihan käsivarsille sykkyyn.

Meillä on 2 ja puol vuotias Saksanpaimenkoira narttu joka on nyt pahasti näyttänyt siltä että oli valeraskaus päällänsä. Koiran käytös on ihan omituista ja ruokaa se syö kaksin verroin. On paljon säikympi aina kun kolahtaa. Kulkee vinkuen, mutta ei ole mitään vailla. Ja rakentaa pesää peitosta. Kuljettelee välillä lelupossuaan ympäri kämppää ja vinkuu eikä päästä minua lähellekkään, mutta ei tee sitä samalla lailla ku leikkimielessä.

Eli siis jos miehellä ei ole nytten myötätuntoraskautta niin koiralla on [:D]

Onneksi olkoon TuuliEnkelille ja Pirkkikselle! On varmasti mahtavaa saada vihdoin oma pienokainen kotiin! Vauvantuoksuista arkea!

meille tais tytölle iskeä mahatauti. kakka on ripulia, ja aamulla oksensi aamupalalla jugurtit kaukaloon ja vähän myöhemmin maidot kaaressa olkkarin lattialle.  :roll:  sen jälkeen ei oo oksennellut, mutta nukkui pari tuntia, ja äsken vasta annoin sille syötävää. katotaan miten käy, annoin desin puuron... vainoharhaisena vaihtelen kakkavaippoja kumihanskat kädessä.   :lol:  kertakäyttöisiä käytän nyt, en todellakaan ala pesemään rippevaippoja tässä kohtaa! mutta aika hurjaa tahtia niitä menee... tietty vielä mies on nyt asianajajalla/työkkärissä/kaupassa käymässä, eli oon täällä siivousvastuussa sen aikaa. onneks mies suostuu nyt muuten ottamaan päävastuun hoidosta, musta ei nyt oikein oo hoitamaan tyttöä täysvaltaisesti, eikä tekis kyllä yhtään mieli tulla ite kipeäksi!

soitin aamulla tyksin äippäpolille, ja lekuri soitti sieltä takaisin... sain ajan huomisaamuksi, jonkunnäköinen lääkitys nyt aloitetaan joko tablettimuotoisena tai pistettävänä. yritin niille sanoa, että jos tarvii pistellä, niin osaan sen kyllä ennestään... eli saatan jopa välttää osaston, jos hyvä tuuri käy.  :wink:  pääasia, että pääsen sinne näytille, kun ei tää oo mitään kivaa, kun kokoajan sokerit on liian korkeat. toivottavasti en vaan nyt tuu kipeeks! ois kyllä niin tyypillistä, että ite sairastuisin ennen huomista.

aika mystinen tuo ulpukan kuvailema vauvanhoitotarvike(?)... ei ainakaan itelle tuu nyt mitään mieleen, mikä voisi olla. [8|]

Moikka Samovaari. Kommentoin perhehuonetta... Muistelen että olisit Taysiin menossa. Taysissa perhehuoneita ei ole mutta Vammalassa kyllä. Taysin synnyttäneiden osastolla on jopa 3 äitiä/huone, joten siellä ei kauheasti rauhaa ole (ja siksi minä ainakin kotiudun niin nopsaan kuin mahdollista). Taysissa ei myöskään ole enää sitä kuntosalihärvelin näköistä laitetta (jolla siis helpotetaan eri asentoja synnytyksessä), kun käyttöä kuulema ollut niin vähän, että kokeilusta on jo luovuttu. [:(]

syksyä vaan kaikille mammoille!

huomenna tuli kutsu sairaalaan kääntöyritykseen, hui. Tämä tyyppi siis köllötelly perätilassa jo tovin...
onko muilla kokemusta kääntämisestä?

moikka moi,

juapuskalle onnea kaantoyritykseen, toivottavasti menee hyvin. ei ole kokemuksia taalla siita kylla, tama on eka oma lapsi ja kiinnittynyt lantionpohjaan niinkuin pitaisikin kait tassa vaiheessa :) tosin ruotsalaisessa katilot sarjassa nain yhden kaannon eika se nyt niin kamalan epamukavalta ainakaan nayttanyt. aiti ei valittanut siina ainakaan ja hissukseen kaantelivat.

Ulpukan [font="microsoft sans serif"]kummastelema vaate tai tarvike ei kylla kuulosta millaan tapaa tutulta. saiskos siita kuvaa, kenties seviaisi paremmin? :)

Annie kyseli miesten osallistumisista. Mun mies on tulossa mukaan synnytykseen ja silla on ollut aika huonosti toita nyt joten nailla nakymin viettaa kylla muutoinkin sitten synnytyksen jalkeen aikaa kotona :) mika on mukava. miehella on kaks lasta ennestaan ja kaksi synnytysta takana joten kai siitakin jotain hyotya on. meilla on ke-to synnytysvalmennusta ja sairaalaan tutustuminen ja mies on tulossa mukaan sinne kans. on kaynyt myos kaikissa neuvolatapaamisissa mun kanssa. hyva niin. ja siis haluankin miehen mukaan niin paljon kuin mahdollista jos sattuu tuleen jotain neuvolassa vastaan mita en ymmarra niin on sitten useampi selittaja kun ei toi mun katilo puhu kovin englantia :)

Ma tosiaan paasin tasta paivasta taydelle saikulle, ja sehan se vasta onkin mukavaa :) kiva kun on niin mukava laakari etta ymmartaa ettei naisten tarvitse jaksaa tehda toita ihan laskettuun aikaan asti taallakaan.. :) mullahan on tassa kenties kuukauden verran sitten ommoo lommoo ja riittanee myos toissa sairaspaivat kattamaan taman, joten ei tule palkanalennustakaan.

sain aitiysrahapaatoksen myos islannin tyokkarista ja positiivinen paatoshan sielta tuli.  :) noin 260 000 isk tulee aitiysrahaa miinus verot.. eli ehka joku 1300 e/kk verojen jalkeen. kuin se suomessa lasketaan toi paivaraha? palkkaliitannainen vissiin, mutta minkalaiset katot siella on? taalla vasta viime vuonna laitettiin aitiysrahaan katto, muutoin ollut 80% tuloista. typerykset maksaneet tuhansien eurojen aitiysrahoja isosti tienaaville valtion kassasta. huhhuh.. no joo. mun tekee mieli uimaan ja saunaan, katotaas lahtisko toi ukko mun kanssa rentoutumaan :)

hyvia vointeja kaikille!! :)

maaru[:)]

voi kun saiskin nuin paljon rahaa:D...
mulle nuo summat jäi alle 800 euron vaihtelevasti ja joskus erittäin reilusti, sekin kun on hermoja kiristellyt  ja mietityttänyt että mitenköhän tässä sitten pärjätään, kun ei tuo summa riitä edes laskuihin...mahtavaa

Moikka moi!
Tiiti72,juu tayssiin olen menossa,mä täytin sellasen jonku ipana esitietolomakkeen siinä vaan kysyttiin millasen huoneen haluaa ja se meni siis tayssiin..pyh tyhmää jos kyselee tollasii ja ei ookkaan perhehuonetta,tosin mäkin aion poistua sieltä heti kun mahdollista,en jaksa majailla missään 3hengen huoneissa ja luulenpa etten muutenkaan saa siellä nukutuks..noh mutta kohti jännää päämäärää tässä mennään..[:)]

Mulla on ollut tän illan ihan säännöllisiä suppareita, mut päätin että yritän sinnitellä huomiseen neuvolaan. Saa nähdä miten käy. Alkaa kyllä ehkä hiukan helpottaa.

Ja tosi kiva kun pirkkis ja tuulienkeli sai vauvelit kotiin[:)].

Hui...ei saa säikytellä luukas  .....mie kun kyllä ihan varmasti haluan tän kaverin ulos tuolta mahasta ennenkuin siulta se tupsahtaa täytyy siis kohta alkaa vetää ihan juoksulenkkiä[:D][:D][:D][:D][:D]kun pääsiskin.[:@]

moikka

joo, sen verta taytyy kylla sanoa etta taalla on kylla hintatasokin paljon korkeampi kuin suomessa, etta pitaakin saada enempi aitiysrahaa. mutta kylla mina tuolla juuri ja juuri parjaan vaikka miehen tyot ovat olleet hyvin epavakaisia.
vuokraan menee tuosta 1300 e sta 1000e ja loput sitten muihin perusmenoihin. :)

onko kellaan muulla koskaan ollu sellanen olo etta vauvoja on masussa enempi kuin laskettu maara? mulla tasaisin valiajoin tulee sellanen olo etta niita on kaksi eika vaan yksi. todella hamara fiilis.. niinku mahassa tuntuis enempi kumpuja ja useampia vartaloja kuin yksi vaan ulkoapain tunnustellen. tata tama kai on, ensikertalaisuus.. olis se vaan iso yllari synnarilla puskea kaksi lasta yhden sijaan ;) googletin tata myos, mutta nayttaisi etta HYVIN HYVIN epatodennakoista olisi ettei moista olisi 20vkon ultrassa huomattu.. haha taidan vaan olla sekaisin paastani :)

hyvaa yota kaikille!!

maaru[:)]

tinztinz
Selvisin eilisestä mikä lie mahtoi olla. Mä pelkään aivan sairaasti hammaslääkäriä ja noin tunti sen keikan jälkeen alkoi supistukset. Mahtoiko olla sattumaa tai sitten pelko laukes tolla tavalla. Oli kans insuliini shokki vissiin melko lähellä kun tulin kotiin tärisin kun haavan lehti, hiki valus jorona ja olo aivan todella "kevyt". Mittasin sokerit oli 2,9. huh huh....
Hiljakseltaan vaan ylämäkee ja alamäkee eiköhän se tinztinz sieltä lähtis tulee kun sulla paikat niin valmiit jo.[:D]

Mulla oli viime yönä usean tunnin ajan säännöllisiä supistuksia noin 10 min välein.
En voi sanoa että ne ois sattunu, mutta ei ne kyllä mitään tunnottomiakaan ollut!
Painetta mahassa ja menkkajomotusta selässä.
Ja on ollu sukkapuikko fiiliksiä. Ne ei ole kivoja, kun ne tulee aina niin yllätyksenä. Meinaa jalat lähteä alta ja tekis mieli laulaa oikein kovaa ja korkealta [:D]

luukas...hemmetti, oli kyllä sun sokeris ihan pikkasen liian alhaalla, mä olisin ehkä joutunu taas sortumaan siihen korvapuustiin[:D] Tais sulla tosiaan jännitys laueta ja siitä sit kaikki nuo tosi mukavat "oireet".
mulla (toisaalta onneks ja toisaalta taas harmiksi) jäi hammaslääkärikäynnit kesken kun muutettiin Jäkärlästä pois, kun ei täällä Kaarinassa raskaana olevilla ole mitään etuuksia päästä tohon hammashoitoon...samaan jonoon kun kaikki muutkin...ja yllättäen jumalattomana pelkurina en ole vieläkään saanut laitettua itteäni siihen jonoon.

Tänään on kyllä ollu vähän outo päivä, ja yöllä mun tuntui että olis supistellu ja yllättäen varsinkin aina ennen ja jälkeen vessareissun ihan sillain että saa puuskuttaa. Tänään taasen musta tuntuu koko ajan että toi muksu painaa mua ihan hulluna peräsuoleen, välillä ihan sattuu sinne, taas toisaalta se painaa väliin pissarakkoon ja se sattuu...mutta jompi kumpi koko ajan.

Takaisin