Syyskuun syksyiset jutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja samovaari
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi mahiiw - onpa perseestä, kun ei sitten selvinnyt oikein mitään!! Mutta positiivistahan on se, että vauva saa jatkaa kasvuaan vielä jonkin aikaa siellä omassa "kolossaan". [:)]

mahiiiw, voin vain kuvitella... Paljon voimia ja lepoa! Uskotaan, että asiat järjestyy parhaitenpäin!

Ronkuli, mun synnytysunet on kans yhtä loogisia. Ja tosi helppoja. Ei satu lainkaan. Tosin yhdessä unessa päättelin, että varmaan on sattunut kovasti, kun en muista lainkaan avautumisvaihetta. Pullautin vaan ulos. :)

Kävin aamulla neuvolassa ja virtsassa oli vähän proteiinia. Maanantaina pitää viedä labraan uusi näyte. Muutoin ei mitään raskausmyrkytykseen viittaavaa. Laittelen kohta tuonne omaan keskusteluunsa neuvolakäynnin "tunnusluvut".

Neuvolasta palattuani innoistuin imuroimaan ja putsaamaan auton sisäpuolelta, että on sitten siisti auto, millä vaavia kuljetellaan. Päätin sitten samalla kiinnittää sen telakan, johon kaukalo kiinnitetään. Olipahan homma, vaikka tuossa meidän autossa onkin sellaiset isofix-kiinnittimet eli ei tarvitse turvavöillä sitä laittaa. Noh, hirmuisen puhisemisen ja näpräämisen päätteeksi sain telakan paikoilleen.

Nyt jos sitten vain pakkaisi tuon sairaalakassin loppuun, niin alkaisi olla kaikki valmista. Mä ainakin olen ihan valmis!!! :)

Kai se on sitten sitä pesänrakentamista tai mitä lie, eilen piti ikkunoita pestä ja verhoja vaihtaa ja vähän muutenkin koko ajan sellainen "tuunaaminen" käynnissä. Mies meinasi hepuloida kun kiipeilen ihme tuolinvirityksillä ikkunoita pestessä... [:D] Kaikki sotku vähän ärsyttää..
Muuten ei mitään ihme valittamista olossa, mutta kävellessä alkaa kyllä painamaan ikävästi tuonne alapäähän. Mutta ei mitään ankkakävelyä kyllä ole ilmennyt.. toistaiseksi ainakaan! Muutenkin sitä on jo ennestään ollut niin tottunut isoon vatsaan, ettei elämä sen suhteen ole mitenkään muuttunut, ei ole vatsa vielä tiellä ollut kertaakaan. Henkisesti vaan aika kypsä jo odotteluun, mun puolesta sais vauva jo tulla.

Heissan taas mammat...

Eilen kävin neuvolassa, ja vauva on kuulemma laskeutunu ja kiinnittynytkin jo... Eli viimeisiä taidetaan viedä täällä. Tosin suppareita ei oo ollut juur yhtään.

Ja hei, eiks joku teistä ollut karppaaja? Mä oon vast ikään löytäny ton karppauksen, en oo siitä ikinä kuullutkaan. Tai no, ihan perus atkinsista oon kyllä kuullut. Ei kukaan jaksais pikaisesti selittää mitä toi karppaus käytännössä on, ja onko tullut tuloksia? Edelleen siis noita raskauskiloja mietiskelen. Sopii vissiin myös imetyksen ajalle, kun saa kaiketi syödä suht. reippaasti, tai siis ei kai oo mikään nälkäkuuri, vai?

Ja Mahiiw: Juttelin äiteen kanssa, ja äiti sanos, et mulla oli ollut kohtuaikana reipasta turvotusta, tosin ei niihin aikoihin ollut ollu mitään hoitoa siihen. Tai ei ainakaan muistanut et olis sanonuttu mistä johtuu tai mitään tehty... Ja kuitenkin oon syntymän jälkeen aina ollut suht. hyvissä voimissa :)

Sormustin,

Mulla on käytössä GI-dieetti, joka vastaa hyväkarppia ja tarkoittaa sitä että hiilihydraateista saa syödä "hyviksiä". Erona täyskarppaukseen sallittuja ovat mm. täysjyväriisi/pasta, uudet perunat, bataatti, bulgur, tattari, couscous, täyslesemurot... pieninä annoksina.
Pyrin siihen, ettei verensokeri heittelisi kovin paljoa. Laihduin 6kk:ssa ennen raskaaksi tuloa 10kg, vaikka en elänyt nälässä. Olo oli/on energinen. Raskauden aikana olen noudattanut ruokavaliota välillä lipsuen. Noin 7kg on tullut painoa. Löysin hyvän kirjan kirjastosta, Helen Fosterin Helppo GI- dieetti. Siinä oli ruokaohjeet kahdeksi viikoksi ja muutenkin selitetty mistä on kyse. Oli omat ruokaohjeet myös kasvissyöjälle ja sellaiselle, joka haluaa vain terveyttä ja energiaa ravinnosta, mutta ei varsinaisesti laihtua.
Paljon enemmän on tullut syötyä kasviksia, hedelmiä ja marjoja kuin ennen. Miinuspuolena on se, että aika paljon pitää jaksaa laittaa ruokaa. Olen aiemmin sortunut usein eineksiin. Mutta ei siis mitää hirveän vaikeita ole noi kirjan reseptit. On maistunut ruuat avomiehellekkin ja sopivat mielestäni myös lapsille.

Moi!!
Taas uus mattimyöhänen joukkoonne. Olen "alusta saakka" ollut lukijana tässä forumissa. En aluksi osannut kirjautua tms., mutta nyt jälleen testasin ja nyt onnistu. [:)] (todellinen peukalo-keskellä-kämmentä-tietsikan-kans tyyppi).

Tykkään tästä keskustelupalstasta, asiallinen ja "lämminhenkinen" sävy. Monilla palstoilla tyyli ei niin mukavaa luettavaa.

Meille tulossa vauveli, pikkumies, lokakuun 6 pv, siis silloin LA. Ensimmäistä odotellaan, tai siis syksyllä oli keskenmeno viikolla 9+6. Nyt ollutkin alusta asti jännitystä ilmassa, ensiks ootteli viikkojen 13 yli, jotta lapsi pysyis sisällä. Nyt sitten ollut muuten vaan vauvelilla ongelmia monenlaisia munuaisissa ja sydämessä, jotka ilmeni rakenneultrassa. Niiden vuoksi sitten parin-kolmen viikon välein viikolta 20 lähtien saurannassa TAYS:ssa ja HUS:ssa. Synnytys/leikkaus tms tapahtuu sitten TAYS:ssa. Vielä ei tarkkaa tietoa miten lapsi ulos saadaan [;)]. Rv nyt 36+2, eli vähiin käy odotusaika.

Tervetuloa joukkoon peekoo,hyvin vielä ehtii!mulla La 20.10 ja tayssissa synnyttelen..meillä on myös facebook-ryhmä lokavauvat 2010 jos olet kiinnostunut..[:)]

Tsemppiä ja mukavaa viikonloppua kaikille,koitetaan jaksaa  sinnitellä vaivojemme kanssa!
[:)][:)]

Tunnen itseni testausapinaksi. Ei riitä että joka viikko sokerit pitää ronkkia nyt pitää 4 aamuna aamupissat tutkia ite niillä liuskoilla..[8|] Kuinkakohan tuo onnistuu kun tuppaan olemaan aamuisin "vähän pihalla" tästä maailmasta [:D]
No pääasia että pissat pysyy puhtaina proteiniista ja paineet alhaalla ja vauva hyvinvoivana!

Onko hyviksi koettuja turvotuksen poistajia? Ananas on jo käytössä.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

ei mulla ainakaan mikään normaali nestettä poistava ole toiminut.....
sormet siis jo ties monennetta viikkoa ilman tuntoa ja pistelevinä.

Mä en taaskaan saa unta...yllättävää. onhan tää jo ainaskin kolmas yö vai neljäs...alan olla aika väsyny mut silti nukkumisesta ei tule yhtään mitään.

moikka tytot :)

Jaahas uusia kirjoittelijoita! Mukavaa, tervetuloa joukkoon :)
Ja pirkkikselle ja tuulienkelille onnittelut tulevasta kotiutumisesta, mahtavaa!

Mahiiw, kuten tuolla todettiinkin, ei sen turvotuksen tarvi tarkoittaa etta olisi kummempia ongelmia. mulla on taalla peukut pystyssa ja sormet ristissa teille, toivotaan kaikki kovasti etta asiat jarjestyy ja vauvalla on kaikki hyvin. nyt koitat vaan sitten rentoutua ja pitaa itseasi hyvana, se on varmasti hyva vauvallekin :) haleja

Mulla on kanssa kadet ja jalat ihan kamalan turvoksissa, itse olen huomannut etta neulominen, vaikkakin valilla alkuun tuskallista, auttaa pidemman paalle, kai se on se sormen lihasten kayttaminen. yolla etenkin pistelee ja polttelee ja puutuu kadet niin etta kun aamulla on puhelimen heratys parahtanyt soimaan niin en meinaa saada sita kiinni kun puhelin ei meinaa pysya kasissa. no, tanaan oli viimeinen tyopaiva (paasin tays saikulle) ja eipa sitten tarvitse herata enaa heratyskelloon hetkeen aikaan :)
nesteen poistajia, eipa tule ainuttakaan mieleen.. vetta olen juonut paljon sen kai pitaisi auttaa.. no ei meilla onneksi kellaan enaa kamalan pitkaan ole vauvojen tuloon! :)

Huomenna olisi sitten siivouspaiva, taytyy hoitaa tama koti nyt vihdoin kuntoon, jonkunverran olisi viela "muuttosiivottavaa", pitaisi porata hieman reikia seinaan ja ripustaa yhdet verhot ja parit lamput, uusi sekoitin suihkuun ja teline suihkulle ja ja.. sitten kai se oliskin siina. himottais maalata makkarikin, mutta en tiia viittiiko sita lahtee siihen urakkaan...

mutta voi kun tuntui mukavalta jattaa toimisto tanaan taakse.. toivottavasti ei tule soittoja peraan etta mites taa ja toi.. sanoin etta vastaan jos jaksan.. haha :)

No joo.. josko sita kokeilis lahtea nukkumaan vahan vaikka on nuo younet aika hepposia taalakin, paivalla sitten vasyttaa ihan jumpesti kokoajan..

hyvia oita ja parhaita vointeja kaikille ihanille naisille! :)

Maaru[:)][:)]

moikka kaikille pitkästä aikaa ja tervetuloa uusille minunkin puolestani! oon käynyt päivättäin lukemassa, mutta on ollut mukamas liikaa kiireitä et ehtis kirjoittaa...  [:o]

aika on mennyt nopeasti, kun jouduttiin koko elokuu tyhjentämään miehen ja mun veljen puusepänverstasta (1000 neliötä), kun ei ole työt menneet niinkuin piti... iso rakennusfirma ei oikein maksanut laskujaan, ja siitä johtuen miesten firmaklle kerty laskuja siihen tyyliin, ettei ollut muuta keinoa kuin lopettaa koko homma. nyt on tullut vielä sen verran lisäongelmia, että tarvii siistin lopetuksen sijaan tehdä konkurssi. :/ eli stressiä on pukannut oikein urakalla, mutta nyt  on asiat siinä pisteessä, että odotellaan käräjäoikeuden päätöstä/konkurssiin julistusta, jonka jälkeen alkaa sit jälkiselvittelyt. hyvällä tuurilla saadaan konkurssista paperi jo maanantaina, jolloin mies voi sitten ilmoittautua työttömäksi, että sais ees jostain jotain rahaa... onni onnettomuudessa on, että miehillä on osakeyhtiö, eikä pankkilainoja ole otettu (eli ei oo oma omaisuus kiinni yrityksessä). jos hyviä puolia muutenkin etsii, niin saapahan mies pitää tästä kolmannesta lapsesta isyysloman, kun aiemmista ei oo ollut päivääkään kotona! [:D] nyt ei enää tarvi itse tuota tilannetta sen enempää miettiä, tulee mitä tulee, kun itse ei enää voi tilanteeseen vaikuttaa. ehtii taas keskittyä tähän raskauteen ja muutenkin olemiseen!

sitten muihin aiheisiin... [:D]

ihana kuulla, että ensimmäiset lokavauvat alkavat päästä jo kotiin! täälläkin on kovin eletty mukana pikkuisten ensivaiheita! [:)]

erikoistsemppaukset kaikille, joilla on ollut enemmän murhetta raskauden kanssa, erityisesti Maheewille jaksamisia! kurjaa, kun ei ole mitään selvinnut ja eikä ole saanut enempää tietoa tilanteesta! toivottavasti kaikki käy lopulta hyvin!

nesteenpoistajista tuli mieleen vielä mansikka. siitä kuulin kesällä joskus jostain, ja ainakin mulla toimi jonkun verran... eli kun syö mansikoita ja juo paljon vettä, niin senkin pitäis helpottaa...edes vähän. jos ei helpota, niin saa ainakin juosta muuten vaan sitten jatkuvasti pissalla! [;)]

te muut joilla raskausdiabetes: mitäs ootte mieltä, pitäisköhän olla alkuviikosta yhteyksissä tyksiin, kun oon nyt taas noita arvoja mittaillut tässä syyskuussa... tuntuu, että järjestäen joka kerta kun syö lämmintä ruokaa, tunnin arvot on jotain kasin luokkaa. elokuussa en edes mittaillut, kun siellä verstaalla oli syötävä mitä sattui olemaan. joskus heinäkuussa äitiyspolilla sanottiin, että arvot on sen verran hyviä, etti mitään tarvi tehdä, ja että "ota yhteyttä jos alkaa nousemaan". neuvolassa kävin viikolla, mutta neuvolan terkka ei sanonut mitään noista arvoista. itseä jäi vähän arveluttamaan, kun sf-mittakin oli hypännyt keskikäyrältä yläkäyrälle aika jyrkkään tahtiin. muutenkin olo on ollut nyt huonompi, kun pitkin päivää on ensin syömisen jälkeen sellainen "sokerikooma" eli silmät on ihan syhröisen tuntuiset ja tulee sellainen levoton ja samaan aikaan raukea olo, jonka jälkeen seuraa sitten "krapula", tulee ihan vetämätön ja väsynyt olo kun sokerit laskee... eli ei mikään mukava vaihtelu.   mittasin äsken aamupana jälkeisen arvon, ja sekin oli 8.0, eli taidan kyllä soittaa sinne äippäpolille maanantaina joka tapauksessa.

SinnaH, kannattaa varmaan kysyä niistä sokereista. Itselläni on onneksi pysyneet paastosokerit matalina, kuten aina, eikä lounassokereita ole tarvinnut säännöllisesti edes seurata. Siinä seitsemän paikkeilla on olleet 1h arvot syönnin jälkeen.

Tervetuloa minunkin puolestani uudet mukaan. Juttuhan jatkuu täällä sitten vauva-arkea pyöritellessäkin.

Riikka33, tosiaan tässä viimeisiä jo viedään. Vaavi olisi täysiaikainen, jos ryhtyy syntymään. Aamulla oli kuukautiskipuja, mutta eipä tässä sen kummempia taas edistymisen suhteen ole ollut. Mä olisin vaan jo valmis lähtemään laitokselle.

Täälläkin on kyl nyt sellaset fiilikset, et TULIS JO!! Jotenki tooosi hankala olo ollu... Yöllä sattu mahaan ja nivusiin, nyt niitten lisäks vielä alaselkää juilii. Lisäks tietty tuo ärsyttävä ainainen väsymys [:(]

Tätä on nyt enemmän ja vähemmän viikon kestäny...montakohan vielä eessä!!? Hoh hoi...

Pitäs kohta kauppaan mennä. Aaattelin tehdä suolasen piirakan ja pannaria illaks, ku pyydettiin naapurit meille saunomaan. Niitten oma sauna on vähä rikki, ni aattelin, et oishan niittenki kiva päästä kaksin saunaan, ku me ukon kaa katotaan niitten 1v2kk tytön perään sillä aikaa [;)]
ai miten niin taka-ajatuksia tulevaisuutta varten...heh!!

**
Sitähän mun piti muuten alunperin kirjottaa, et nyt on alkanu oma paino nouseen oikeen rytinällä. Viikossa tullu kilo omaan puntariin!!! Turvotusta en oo huomannu, ku ainakin sormukset on jopa väljiä...

Moro kaikille!!

Täälläkin alkaa olla vähän tukala olo.
En oikein muuten osaa kuvailla tunnetta kuin et on tosi täysi-
näinen olo.Oikeata polvea on alkanut ulkosyrjästä vihlomaan
ja supparit tuntuu jotenkin isommilta ja et ne vetäis mun massua
alaspäin.. hassua [:)]

Tiedoxi,niille, jotka ei ole face ryhmäs. Ollaa PK- SEUTULAISTEN kanssa suunniteltu vielä tapaamista ennen H-hetkiä.
Päivästä ei ole ollut vielä puhetta. Mut varmaan seuraaval tai sitä seuraaval viikol.

Taru80 Laitakko sun numbas mulle vaik sähkixel mulle:
minttu_holopainen@hotmail.com

Munkin puolesta tervetuloa uusille kirjoittelijoille!

Täällä on sitten viimeisen viikon aikana alkanut supistella pikkuhiljaa kipeämmin. Neuvolassakin keskiviikkona, kun th yritti tunnustella pikkuisen asentoa, oli jatkuvasti supistus. Neljä kertaa yritettiin, mutta eipä siitä tullut mitään. Oli vissiin hieman herkillä. Viimeiset kolme-neljä päivää onkin tullut välillä jopa n. 5min välein tiukkoja suppareita, välillä taas pidemmällä välillä.. Eipä nämä kuitenkaan vielä synnytyssupistuksia ole, se tuska on varmasti satakertaista [:D] Mutta selvästi aletaan valmistautua tulevaan koitokseen! Ensi viikon perjantaina on lääkäri, sinne asti taidan odotella jos tämä ei tästä pahenemaan rupea. Sittenpä näkee onko nämä saanut mitään aikaiseksi [:)] Vielä kyllä mielelläni pari-kolme viikkoa pitäisin pikkuisen sisällä, mutta onneksi alkaa viikkoja kuitenkin jo aika paljon olla jos päättääkin tulla!

Muuten kyllä olo ja vointi tosi hyvä, että eipä tässä [:)] Hurjaa, kohta se oikeasti on edessä!! Ei meinaa käsittää.. [:)]

Mä laitoin sänkyyn itselleni vauvan froteealustan keskivartalon alle. Just ostettiin uusi sänky niin ei viittis älyttömästi sotkea patjoja jos lapsivedet päättää hujahtaa alle kesken unien [8D] Vaunut tilattiin tällä viikolla ja maanantaina pääsee hakemaan matkahuollosta. Sitten onkin kaikki valmiina, hurjaa!

SORMUSTIN:

Jos et ole vielä tutustunut, suosittelen www.karppaus.info sivuja ja sieltä sitten ajan kanssa kun kirjoittelet voit littyytä perhekarppeihin. Myös aloittellijat osisossa ja yleinen keskusteluosiossa on paljon raskaus, imetys ja lapsen aikaan muuten karppauksesta.

Itse karpannut n. 3 vuotta ja koko raskauden ajan, kiloja n. 10 tällä hetkellä tullut. Verensokerit on ok, turvotusta ei oo, ei närästystä, ei ummetusta.. Olo on virkeä, nyt vasta alkuväsyn jälkeen olen kaivannut köllöttämistä ja kuitenkin vain n. 5 viikkoa laskettuun aikaan.

Takaisin