Syyskuun syksyiset jutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja samovaari
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
jee vaunut ovat vihdoinkin kotiutuneet [:D] ehdin jo pelätä tuleeko ollenkaan kun aina vaan liikkeessä lupailivat mutta tulo vain siirtyi..nyt voi toukka sitten jo tullakin maailmaan, heh..
tänään pitäisi mennä jorviin ihmettelemään minkäs kokoinen poika oikeen onkaan.saa nähdä mikä on tuomio.Neuvolatäti eilen sanoi että hänen mielestään toukka on nyt laskeutunut..selevä..painoa oli viikossa kyllä kertynyt mutta masumitta ei ollut kasvanut..

pitäisi varmaan yrittää nukkua...hitsi kun ei onnistu [:(] nuijanukutus on kohta varmaan ainoa keino??
tyhmä joka yö kukkua tunti pari + miljoona vessareissua..olis varmaan pakko oikeesti opetella nukkumaan päikkäreitä..mutkun on muuta hommaa..sitähän toi neuvolassakin sano oli verenpainekin korkea...nukunukunuku....

ihan kun alkais flunssaa pukkaamaan...täytyy vissiin huomenna syödä lounaaksi valkosipulia [:D] kun ei voi pöpöä raa'alla viinallakaan karkottaa, heheheh[:D]
ei nyt olis aikaa eikä järkeä ruveta sairastamaan...kun en sitä tähänkään asti ole tehnyt..

no joo...ehkä yritän kömpiä takaisin tuonne sänkyyn.. öitä[:)]

Huomenta mammat! Kello on 7 ja mä olen valvonut puoli viidestä! Vauva päätti nyrkkeillä rakkoon aamuyöstä ja oli pakko juosta kiireesti vessaan. Eipä sitten enää uni tullut silmään. Näinkö se elimistö valmistautuu jo yösyöttöihin. [:D] Täytyy kokeilla, josko saisi päikkäreitä nukuttua. Neuvolaakin olisi tiedossa tänään. Toivottavasti sanoisi, että kohta syntyy... Mä itte ajattelin, että viikon päästä olis hyvä ja oon sitä vauvalle jutellut, että sitten sais oikein hyvin jo tulla ulos. :) Ronkuli, kuulostaa joo siltä että häätö menossa! :D

TuuliEnkeli, on se kiva kuulla kuinka Tuukasta on tullut jo "iso" poika!

TinzTinz, mua naurattaa jo valmiiksi kuinka tumpelo mä tulen olemaan. Mä en ole ikinä hoitanut pieniä vauvoja... Apua. Täytyy pyytää kaikki mahdolliset käyttöohjeet. Kylässä kun oltiin yks päivä, niin olin ihan kankeena kun sain pienen vauvan syliini. Vauvan jälkeen syliin hyppäsi pikkukoira ja olin hurjan helpottunut, kun tiedin miten koiraa käsitellään. Puhun paljon enemmän koiraa kuin vauvaa. :D

Maaru, tuo synnytyspaikka kuulostaa kivalta kyllä. :) Mulla on samantyyppinen onni, kun pääsen vammalan sairaalaan, joka on tunnettu "vauvamyönteisyydestä". Ajattelin kans ensisijaisesti kokeilla ilman puudutteita, koska Vammalassa panostetaan paljon luonnonmukaisiinkin kivunlievityksiin ja se näkemys synnytyksestä on mun mielestä jotenkin "luonnollinen" eikä "lääketieteellinen". Siellä toki saa puudutteitakin, mutta yritän kyllä kaiken muun ensiksi: pallot, suihkut, ammeet, lämpötyynyt jne. Jotkut kaverit ovat "helposti" pärjänneet ilman. Jotkut taas ovat ehdottoman kiitollisia saatuaan epiduraalin ja kokivat sen tarvinneensa. En siis ole ehdoton missään suhteessa. Jos sattuu liikaa tai synnytys kestää kauan, otan kyllä puudutteita. Mutta jos etenee nopeasti ja pysyn suht rauhallisena, niin mennään ilman.

Mä puolestaan kyselisin mihin soittelen jos hätä iskee ollaan lauantaina menossa Hyvinkäälle?[:)]

[font="trebuchet ms"]LIIKUNNASTA!!

Minkä verran te muut pystytte masujen kanssa liikkumaan päivittäin??? Must tuntuu et semmonen 30min x2 "reipasta" kävelyä /vrk on mulle masun kans aika maximi. Tai siis reippaalla kävelyllä tarkotan  niin reipasta kun supstuksilta ja alaspainamiselta nyt pystyy[:)]. Tietysti kotona tulee tehtyä kotitöitä ja siinä pakostikin käveltyä päivän mittaan. Esikoisen kanssa kävelin joka pvä väh 1h satoi- tai paistoi, mut nyt en lonkka- ja selksäryiltä pysty samaan suoritukseen[:o]. Painoakin tullu nyt jo enemmän, kuin mitä oli esikoisen kans koko raskaudessa...Täällä oon muistaakseni tehty jo 3 sisätutkimusta raskauden aikana ja viimeisimmässä lääkäri myös ultras taas ja veikkas masuasukin painavan n. 2900g, lähtöasemissa on, mut ei viel kiinnittyny. Lääkäri vaan kommentoi, et odotetaan vauvan kiinnittymistä ja sit synnytystä käynnsitäviä supistuksia. Kohdunkaula pehmentynyt ja lyhentynyt 4cm--> 2cm[;)]

Siinäpä kai taas ne tärkeimmät. Täällä pääkaupunkiseudulla oli synnytyssuunnittelu rv 33 ja samalla mennään kuin esikoisen kanssa (puoli-istuva+epiduraali). Kaikki ammeet, jakkarat ym esiteltiin, mut meitä e ei oikein houkuttanu, sehän on vaan makuasia...

Syksyisiä jatkoja ja viimeisiä pesänrakennuspuuhia mammoille ja pikku masuasukeille!![:D]

Mamma+Masuasukki 36+5

luukas... 
Hyvinkään sairaala
 Sairaalankatu 1
 05850 Hyvinkää
 Kanslian puhelinnumero:
 (019) 4587 2271 (osasto)
(019) 4587 2276  (synnytyssalit)

Syyspäiväntasausta vaan kaikille!! [:)] Käväisin aamulla lähikaupassa ja Iltalehden lööppi huusi "kylmintä talvea tuhanteen vuoteen".. Hmmm... kyllä mä talvesta tykkään todella paljon, mun lempparivuodenaika, mutta sitten tuli mieleen että vauvan kanssa en ole talvea viettänytkään vielä, jos tulee joku uusi jääkausi saa nähdä mihin toppapuvut yms. riittää!! [:D]

käpytaiminöttönen, ilmeisesti tosiaan noissa sisätutkimuksissa paljon eroja paikkakunnittain. Täällä Vantaalla mulle on tehty kolme kertaa neuvolalääkäri sisätutkimuksen. Lisäksi oon käynyt pari kertaa kättärillä verenvuodon takia ja silloinkin on sisätutkimus tietty tehty. Painoarviota vauvasta on tehty tasan yksi rv 33+4 kun kävin toista kertaa kättärillä ja silloinkin vaan koska lääkäri oli varma, että on joku jättivauva ja mä sanoin että pieneksi on siihen asti arvioitu. Sen jälkeen ei mitään arviointia ole vauvan koosta tehty.. ilmeisesti sitten kun synnärille lähtee niin siellä katsovat mikä tilanne on.

Mäkin olen yrittänyt käyvä ulkoilemassa joka päivä, ja kävely sujuukin ihan ok vielä, mitä nyt vauvan pää tuppaa tuonne alas painamaan hetken kuluttua vähän ikävästi. Jotain vihlaisuja nivusiin tulee myös välillä mutta siihen ei välttämättä liikunta mitenkään vaikuta.
Suppareita on iltaisin aika lailla, tuntuvat menkkakipumaisena alavatsalla ja särkynä selässä ja joskus reisissä.
Tiistaina kävin hammaslääkärissä ja se asento siellä sai aika tuskaiseksi kyllä.... tunnin olin siinä tuolissa ja kymmenen minuutin kohdalla jo tuntui että ei kestä. Vauva alkoi liikkumaan kovasti ja sitten alkoi supparit, ei kivaa. Mutta onneksi hampaat on nyt kondiksessa.

Aika kuluu tosiaan välillä tappavan hitaasti.. mä olen innostunut kokkailemaan enemmän kuin ennen, mies on ihan tyytyväinen. Oon vähän siivoillut tavallista enemmän, pessyt makkarin ikkunan (muut pesin jo aiemmin), vaihtanut verhoja, luettua tulee entistä enemmän.. Päiväunia ei ole tullut nukuttua, tosin mä nukun ihan kiitettävän hyvin yöt.
Miehen kanssa on käyty leffassa kuten ennenkin.

Munkin mies on vasta viime aikoina alkanut tosiaan miettiä näitä vauva-asioita enemmän.. on alkanut koskea mun mahaa ja kuunteleekin sitä välillä. Kyselee herkästi onko mulla kipuja. Miettii tulevaisuutta, haluaa lukea lapselle satuja omalla kielellään (hyvä hyvä) ja pohtii kaikenlaisia muitakin käytännön asioita. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.. [;)]

Joo siis harrastettiin me sitten sitä seksiäkin vielä kun sänkyyn päästiin [;)]

Tää on varmaan jotain alitajuntaista häätöä, kun sitä yrittää ajatella että se tulee sitten ku se tulee, mutta paikoillaan en pysty olemaan vaan hirveästi pitäis koko ajan jotain touhuta. [:D]

Meillä alkaa mies olemaan nyt iha malttamaton ja haluis vaan että Sintti tulis ulos <3

Kattelin äitin neuvolakorttia siis minusta ja itse olen syntynyt vasta 41 viikon jälkeen, joten vähän latisti toiveita siitä että tämä toukka tulisi ennen laskettua aikaa, huoh.... [X(] Aika hauskasti hempat ja verenpaineetkin pyörineet samoissa lukemissa äiteellä kuin minulla.

Kerrohan Piiuska mitä selvisi arvioinnissa, joillain paikkakunnillahan tuo synnytystapa-arviointi tehdään ihan kaikille, mutta ei täällä.

Päikkäriaika.

Käytiin tuossa lenkillä miehen ja koiran kanssa. Reilu 6 kilsaa tuli loppujen lopuks mentyä vaikka piti iha pikku lenkki käydä [;)]
Oli ihanan yllättävää ettei oikeastaan sattunut mihinkään, vähän kipristeli välillä ja painetta tuntuu. Yhtäkkiä tuli välillä olo että nyt se vauva tippuu jalkovälistä [:D]

Mutta sitte ku kotiin oli matkaa enään muutama sataa metriä niin iski kamala kipu joka ikiseen paikkaa mihi vaan mahollista ja viime metrit tuntuivat tuskalta. Kuitenkin nyt on ihanan helpottava olo taas. Ja hyvä mieli lenkistä [:)]

nyt on jorvissa käyty ihmettelemässä pojan kokoa..
poika oli 3514g ja meni ihan keskikäyrillä painon mukaan..eli ei ollut yhtään liian iso kuulemma. varsinkin kun toi siippa on tosiaan 192 pitkä.
ihan normaalisti pitäis pystyä synnyttämään, eli ei muuta kun poika pihalle..
kaikki oli hyvin..istukka ja napanuora toimi [;)] lapsivettä normaalisti..toukka laskeutunut..
en kyllä usko että toukka on ihan vielä luopumassa yksiöstään..noh, onhan laskettuunkin vielä 9 päivää aikaa.

kun tulin jorvista niin mieheni odotti täällä paketin kanssa, sanoi että oli ostanut jotain mitä hänen mielestään tarvitsen..epäilin kenkiä [:D] mutta oli ostanut iphonen...on kyllä hieno laite..ikinä en olisi niin kallista vehjettä ostanut..ja saa nähdä opinko ikinä edes käyttämään tuollasta..nyt saan kuulemma sairaalaan musaa ja pääsen nettiin...
täytyy huomenna tutustua tohon kummalliseen laitteeseen.

nyt hunaja teetä naamariin..flunssa yrittää kyllä sitkeesti vain tulla..

Mäkin oon kattonu äidin neuvolakorttia. Mä olin menny 3 pvää yli....HÖH!!!!!! Mutta, eihän ne välttämättä samanlailla mee...eihän..?! [:D]

Ärsyttävä flunssa tullu. Kaikki muut oireet, paitsi ei kuumetta. Sitä ku ei muutenkaa tuu ikinä. Alilämmön puolelle meinas aamupäivällä mennä, ku herättyä mittasin huvikseen. Eka mittaus alle 35 astetta, sit alko nouseen, ja viimeks pari tuntia sit oli 36,4...eli normaalia kohti. Kait noi Panadolit sit autto...paitsi pääkipuun ja muuhun.

Pissassaki oli valkuaiset vähä kohollaan. Oli jo tiistaina yhden, mutta terkka ei sanonu mitään, vaik paineetki heitteli sillon. Mittasin päivällä, ni oli yks tai kaks kohollaan. Soitin terkalle ja eipä tuo ihmeitä kommentoinu. Lepäile nyt vaan...
Jos ite oisin terkka, oisin kyl pyytäny ees käymään, ni ois saanu paineet mitattua ja pissan katottua tarkemmin!! Mrrr [:@]

Jahans...jos niistäs taas... [;)]

annnie74, mulla on ollut nyt kahdella viime käynnillä +1 proteiinia tikkutestissä ja meidän neuvola pisti suoraan labraan lähetteen kunnon pissatestiä varten molemmilla kerroilla, vaikka paineet ihan hyvät. Kummallakin kerralla labran testit puhtaat, vaikka tikkuun tuntuu nyt koko ajan piirtyvän +1 protskua (kotonakin olen mittaillut). Kannattaa kyllä vaatia labrakokeita ainakin, varsinkin jos sulla paineet koholla. Raskausmyrkytys ei ole leikin asia.

Gradu on tarkistettu ja soitin yliopistopainoon aikatauluista ja ohjeista.
Kulmakarvat on nypitty ja ripset ja kulmat värjätty.
Synnytyslaukkuun tulevat vaatteet on pesty.
Kantoliina on ostettu ja toimituskin sovittu jo tälle illalle.
Kännykkäliittymä ja netti vaihdettu paremmin tarpeita vastaaviksi.

Nyt postiin ja kauppaan ostamaan sairaalalaukkuun tulevat eväät.
Pitäisköhän ihan oikeasti silittää ne miehen paidat? Ääh, ei taida viitsiä ;)

Sisätutkimuksista ja sellasta...
Mulla on ollut Helsingissä kaksi sisätutkimusta neuvolalääkärissä. Tässä jälkimmäisessä oli dramatiikkaa, kun oma syke oli koholla ja vauvan sykkeet oli 180. Laskivat sitten levossa puolessa tunnissa takas 130, joka on ollut meillä se normaali. Omatkin laskivat heti. Kävin kuitenkin Naistenklinikan päivystyspolilla 40min sydänkäyrällä. Samalla katsottiin onko supistuksia. Vauvalla hyvät sykkeet, eikä osunut supistuksiakaan yhtäkään mittaushetkelle. Ei siis ollut synnytystä nuo vauvan sykkeet. Ei keksitty muuta syytä, kuin että mun ei ois kannattanut "juosta" neuvolaan vaikka myöhässä olinkin.
Ekassa sisätutkimuksessa kohdunkaula oli kiinteä 3cm ja kiinni. Jälkimmäisessä kohdunkaula oli pehmeä, alle 2cm ja sormenpäälle auki. Ei annettu painoarviota, eikä synnytystavasta ollut puhettakaan. Huomasin kuitenkin, että rt oli merkitty tarjonnaksi.
Neuvolantädiltä kokoasiasta ja synnytystavasta kyselin viimeksi ja hän sanoi ettei enää arvioida. Kai ne sitten sairaalassa tarvittaessa katsoo, kun menee synnyttämään.

Ai niin. Tota "Kylmin talvi tuhanteen vuoteen" -juttua piti vielä kommentoida.
Tykkään minäkin kovasti talvesta. Rovaniemellä viihdyin ihan kivasti kuusi vuotta. Huopikkaat on pop, mutta...
Olen kuullut että lapset nukkuvat yleensä hyvin ulkona. Olinkin ajatellut pistää nyytin parvekkeelle vaunuihin nukkumaan. Pakkasraja on lapsilla kuulemma -10´c. Joutuu sitten luopumaan parvekkeella nukutuksesta, jos kokoajan kovasti menee ton alle. Toivotaan siis että hieman maltillisempaa pakkasta tiedossa. Mukava -5´c koko talven. Lunta 50cm, eikä yhtään loskaa. Sopisko sellanen? :)

Mulle ainakin sopis  tuollainen talvi...olis täydellinen:D
Mä niin vihaan sitä hirveetä pakkasta ja loskakelejä, mutta tosiaan kyllä mäkin olin ja olen edelleenkin asennoitunut siihen että meillä pitäs ulkonakin päästä nukkumaan...saas nähdä sitten.

Itse olen vauvana nukkunut kovillakin pakkasilla ulkona päikkärit kuten kaikki muutkin ja hyvää on vain keuhkoille tehnyt.

Mutta voi että mua otti päähän tänään kun piti kauppaan lähteä. Mies minulle nauroi.
Minun ei ikinä ole tarvinnut olla varsinaisesti tekemisissä valkovuodon kanssa. Joskus saattanu ihan pientä olla, mutta en oikeastaa ikinä huomannu mittää.
Noh nyt sitten tähä raskauteen on pitäny tämä valkovuoto tulla ja  nyt tulee sen verran reilummin että piti kaupasta oikein lähteä ostamaan suojia ja mies nauro vieressä kun minä en edes tiennyt mitä ois pitäny ostaa kun en ikinä ole mitään pikkuhousunsuojia tarvinnu[:D] Meinas mennä hermo hyllyjen välissä![:D][:D][:D]

Ronkuli, sama vaiva täällä. Koskaan ei ole valkovuotoa ollut ja nyt on ekan kerran elämässä sitten "saanut" ostaa pikkuhousunsuojia.. [>:]

Jeps, toivotaan ettei talvesta nyt ihan jääkautta kuitenkaan muodostu. Viime talvi oli ihan mieluinen, oli sopivasti erilaisia kelejä, pakkasta ja luntakin pitkästä aikaa vähän enemmän.

Mä kysäisin äidiltä myös, oonko ollut itse miten täsmällinen lasketun ajan kanssa, ja kuulemma tulin etuajassa pari viikkoa, joten sikäli tässä nyt elättelen toiveita, että jatkuisi perinne... [:D]

minäkin synnyin pari viikkoa etuajassa, joten sehän on nyt ylitetty se kaks viikkoa, ei siis tullu täsmälleen paria viikkoa aikasemmin ainekan meidän pötkö, mutta oon kyllä niin asennoitunu, että yli menee, kun voinnissakaan ei ole VIELÄKÄÄN mitään valitettavaa ;D
..tosin, tänä aamuna oli kamalan kovat menkkakivut, josko alkais olee merkkiä tulevasta sit VIHDOIN <3 en malttaisi odottaa :))

en muista onko tästä aiheesta ollut puhetta, mutta oletteko kuullut, että ei kannattaisi nukkua selällään, vaan mieluiten (vasemmalla) kyljellään? olin neuvolassa eilen.. jouduin makaamaan hetken siinä tutkimuspöydällä (selällään) ennenkuin neuvolatäti pääsi kokeilemaan vauvan asentoa ja sydänääniä kuuntelemaan, koska oli supistus meneillään.. sitten kun alettiin sydänääniä kuuntelemaan, niin ne olivat "liika" matalat.. neuvolatäti käski kääntymään kyljelleen ja kuunteli hetken kuluttua uusiksi, johan alko vauvalla syke kohoamaan..! HUH! neukkutäti kertoi, että kohtu (MUISTAAKSENI ;D) painaa sen verran selälleen maatessa, että ei pääse veri kunnolla kiertämään suurimmissa vauvan suonissa, joten heikentää pulssia.. (toivottavast en puhu ihan puuta heinää :S en enää muista kunnolla siitä tilanteesta, ku säikähdin tietysti)
..nyt siis viime yö menikin siihen että paniikissa heräilin kokoajan, että en kai vaan nuku selälläni :D tosin, neuvolatäti sanoi, että itsellekin tulee huono olo, jos vauvalla on huono olla. suositteli siis, että ainekaa teeveetä katsellessa, ei makaisi selällään vaan kyljellään.

no mutta, ihanaa loppu odotusta kaikille.<3

P.S ..eikös tuo lisääntynyt valkovuoto ole muuten merkki, että kohta vois jotain alkaa tapahtumaan..? ;)

Nonni, kylpyläviikonloppu käsillä :)

Moni tuttu kovasti veikkaillu et lähtee tulee tänä viikonloppuna, mut saa nähä..
Lauantaina alkaa vk 38 pyörimään..

Odotan kyl pienel jännityksellä reissua.. takaraivos on itelläki sellanen pieni mitä jos..
Toki toukan tulemisel ei mun puolest ole vielä sinänsä kiire.. nautin raskaudesta, niin kauan kun se tuntuu hyvälle.

Mut onhan sinä itua.. lämmin vesi, totaalinen rentoutuminen ja sit jos sais viel pitkästä aikaa rakastelutuokion.. niin.. onhan se mahdollista..[;)][;)]
Menkkamaisia ja liitos ja selkäkipuja alkanut olla enemmän, mut toivon et kivut ja närästys hellittäis tuol reissul.

Samovaari: Nokian eedeniin mennään [:)] Ja kiitti tausin numbast.
On se hyvä olla varuix mukana. mukaan lähtee myös synnytyslaukku ja turvakaukalo.

Takaisin