Syyskuun supinat!

Näistä työkuvioista.. minä juuri muutama kuukausi sitten piipahdin työpaikalla, ilmoittamassa että jatkan äitiyslomalta hoitovapaalla ainakin seuraavan vuoden. Eli minulla on siis 10-vuotias tyttö, 2-vuotias tyttö ja 10kk poika. Ja nyt sitten plussattu.
Ja saan (toivottavasti) käydä  ensi vuoden puolella ilmoittamassa että hoitovapaa muuttuu TAAS äitiyslomaksi. Eli meillä on sitten  kolme alle 3-vuotiasta... Jännää.

Hieman mietityttää se ultrakäynti missä kävin alkuviikosta, eikä sielä näkynyt mitään. Tosin onhan tässä viikot todella vähäiset, mutta kumminkin. Viimeiset kuukautiset siis oli 28.7..


 
Hietsun alkumetrit kuullostaa hurjilta, toivotaan että terveys kääntyy parempaan suuntaan. Tsemppiä ja rentoutta, luulisin ainakin että kaikenlainen stressin välttäminen olisi hyväksi. (piti laittaa tähän se tsemppihalihymiö, mut en löytänyt sitä...)

Monilla on jo neuvoloita ja ultria varattuna, mä en oo vielä uskaltanut soittaa neuvolaan. Kun ei ole vielä mitään oireita, niin odottelen rauhassa ainakin ensi viikon ennen soittoa. Miehelle lupasin, että teen lauantai-aamulla uuden testin (edellinen siis oli aika haalea plussa). Kuitenkin, laitoin tuossa hetki sitten tuon meidän 2/2011 roskishaamun omaan sänkyynsä nukkumaan, joten aika luottavaisin mielin oon, että mahassa todella jotain on nytkin.

Meillä kunta maksaa vain np- ja rakenneultrat. Viimeksi kävin omakustanteisesti varhaisultrassa joskus 6-7 viikolla, kun tuli iso purskahdus verta :( johtui ilmeisesti siitä, että itsukka oli lähellä kohdunsuuta. Voipi olla että myös sohvapöydän shoppailu oli vähän liikaa. Eli ihan vinkkinä kaikille ensiodottajille (ja toki muillekin): ei kannata mennä nostamaan 30kg pöytää Ikean varastosta kärryihin ja niistä autoon yksinään, voipi käydä hassusti vauvalle ihan alussakin....

Mietintämyssy mainitsi tosta terveellisestä ruuasta ja liikunnasta, mä oon yrittänyt vähän samaa. Kesällä tuli syötyä "muutama" semmonen fazerin ja maraboun mansikkasuklaalevy ja oli semmonen olo ettei ne oikeen näy missään. No, eilen se totuus sitten iski; painoa tullu kesän aikana n.6 kiloa lisää ja se on kaikki tollasena vararenkaana mahassa. Tunnin lenkillä oon koittanu käydä nyt joka päivä koiran ja vaunujen kanssa, mut musta tuntuu ettei sillä tallustamisella oo mitään vaikutusta. Jotain vähän tehokkaampaa pitäis keksiä, kun toi maharöpsykkä on osaks varmaan edellisen raskauden ylipainoa (+20kg).
 
Täälläkin on yritetty tuota samaa, terveellistä ruokavaliota ja lenkkeilyä (tosin eilenkin illalla sorruin pullaan, kekseihin ja suklaaseen). 
Minulla on kans aika "röllykkä" tuo maha näiden kahden edellisen jäljiltä. Olenkin varma että tämä neljäs raskausmaha tulee olemaan pitkään sellainen pehmeä pallo. Ja raskausarvistakaan ei tarvitse stressata kun niitäkin tuli nyt viimeksi niin hyvin että muutamat uudet ei enää haittaa  

Ja minäkään en ole vielä "uskaltanut" soittaa neuvolaan. Ajattelin ensin käydä vielä ultrassa parin viikon päästä tarkistamassa josko sielä sitten jo näkyisi asukas. 
 
Hmmm, mikä se terveellinen ruokavalio on just join kupin kahvia muutaman suklaa vohveli keksin kera :D Viime aikoina olen pyrkinyt lisäämään kasviksia ruokiin, kun tuo 10kk poika olisi pian tarkoitus saada syömään samaa ruokaa kuin me aikuiset. Välillä syö jo samoja ruokia.

Pyrin joka päivä käymään edes pienellä vaunulenkillä. Välillä on päiviä kuin ei vain yksinkertaisesti jaksa millään lähteä. Onneksi tuo pikku termiitti pitää huolen että tulee kuitenkin sisällä liikuttua, kun pitää kiivetä kaikkea vastan ja sieltä ei tietenkään osata tulla alas muuta kuin kaatumalla. :( 

Raskausoireet ovat vieläkin toodella vähäiset välillä tuntuu pientä liitoskipuilua ja päänsärkyä toisinaan edelleen. Eilen illalla ensimmäisen kerran tuli kesken hampaidenpesun kakomisreaktio, jota oli viime raskaudessa. Hampaat pitää jatkossa pestä pikapesuna sillä uhalla ettei ole täysin puhtaat.

Hups! Tulihan pitkä sepostus 
 
Liikuntaan ja terveelliseen ruokavalioon yritetään täälläkin panostaa, ihan muutenkin ja nyt tietysti taas ihan erityisesti. Arki vaan joskus vie voimat ja tulee luisuttua ihan ookoohon, mutta ei kyllä parhaisiin vaihtoehtoihin. Esikoinen on paljon auttanut tässä ruokavaliossa, perheessämme syödään säännöllisesti viisi ateriaa päivässä JOKA PÄIVÄ. Ja KAIKKI osallistuvat ruokailuhetkiin. Näin on ollut siitä asti, kun esikoisemme ensimmäisen kerran puolivuotiaana tutustui ruokaan sormiruokailun puitteissa. Tietenkään silloin alkuun ei ollut viittä ateriaa päivässä, mutta kun poika söi ruokaa, niin söi vanhemmatkin. Silloin myös oli helppoa aikuistenkin siirtyä terveellisempään ruokavalioon, kun pyrin tekemään kaikille samaa ruokaa, pojan rajoitukset huomioiden (ei suolaa ennen 1v jne.) Sormiruokailu olikin yksi varmasti hyvä kasvatuspäätös. Seuraavalle vauvalle haluan myös Tripp Trappin Newborn setin, jotta vauvakin saa olla osa perheemme ruokailuhetkiä, vaikka ei vielä itse voisi osallistua ruuan tutkimiseen. Niin ja liikunnan osalta olen sali-ihminen, käyn salilla 1-2 krt/vko ja kesän ajan pyöräilin sinne (6km suuntaansa), nyt syystuulien saavuttua olen vähän laiskistunut pyöräilyn osalta. Pojan kanssa sitten pyöräillään pieniä matkoja leikkipuistoihin.

Päiväunien aikainen napostelu tosin on taas saanut vallan. Tällä viikolla on alkanut myös salmiakin kuluminen, mikä on tuttua jo esikoisen odotuksesta. Sitä kului ja kului ja kului... On varmaan ihan hyväkin, sillä luulen verenpaineeni nyt olleen aika matalalla. On ollut tällä viikolla tosi paljon pyörrytystä ja huimausta. On myös ollut ihan pakko nukkua hetki pojan kanssa päikkäreitä. Outoa kyllä, en saa nukuttua kuin ehkä puoli tuntia, 45min max. Poikaa odottaessa kahden tunnin päiväunet olivat vakio ensimmäisen ja kolmannen kolmanneksen aikana :D

Tällä viikolla olemme myös olleet esikoisen kanssa tutustumassa hoitopaikkaan, koska jatkan nyt yhden lukuvuoden verran taas opintoja eteenpäin. Poikamme pääsi todella huipulle perhepäivähoitajalle, jossa on yksi ennestään tuttu lapsi myös hoidossa. Tänään poika oli sitten ekan kerran tunnin verran ilman äitiä hoidossa. Ei itkenyt jättäessä ei hakiessa eikä siellä ollessa, joten todella suuri helpotus. Toki aika oli vielä varsin lyhyt ja tuon ajan poika saattaa kotonakin viihtyä helposti omissa oloissaan ilman äidin kaipua. Poikahan lähtee mielellään myös yksin ulos ennen äitiä (pihapiirimme on sellainen, että se on mahdollista ilman vaaratilanteita). Mutta olen iloinen, että viikon aikana hoitopaikka ehti paikkana tulla sen verran tutuksi, ettei jännittänyt jäädä sinne ilman äitiä. Ei tehnyt suurta numeroa äidin poislähtemisestäkään. Hädin tuskin sain kuulla nopean "heippa!" :) Varmasti tulee vielä niitä itkuja, se kuuluu asiaan, mutta kiva mieli itsellä nyt, kun alku ei ollut kankea. Itselle tämä on niin vaikeaa, koska en millään haluaisi antaa lastani ulkopuolisten hoitoon. Opiskelut on kuitenkin saatava pois ja sain sentään näin pitkään olla kotona. Sen lisäksi hoitopäivät on mahdollista pitää lyhyinä eikä meillä edes ole sovittuna kuin 3 pvä/vko. Ja tietysti hoito loppuu toisen lapsen synnyttyä.

Sellaista meidän viikkoon!
 
Hei,

Täällä ilmoittautuu yksi toukovauvaa odottava! Rv takana 6+1, laskettu aika sijoittuu tuonne 2.5 ja ensimmäinen neuvola 13.9. Jännittää kovasti koska edellisestä on jo 12v. =D.
Oireina on mahan juiliminen tai vaihtoehtoisesti kuvotus. Oksentamaan en ole vielä ruvennut. Niin ja kello yhdeksän illalla väsähdän ihan totaalisesti. Minä siis joka yleensä valvon tuonne 11.

Töissä on toistaiseksi suhtauduttu ihan mukavasti, mutta muutama tuttuni on hienosti vihjannut että kun minulla on noita koiria 4kpl niin olisi todella hyvä jos laittaisit kaksi pois... En nyt kuitenkaan ole luopumassa yhdestäkään ja jos olen ensimmäiseni kanssa pärjännyt koirieni kanssa niin miksi en nyt. Varsinkin kun nyt on mieskin kuvioissa ja iso lapsi auttamassa.

Onko kukaan muu törmännyt tähän että ihmiset ehdottavat kotieläimistä luopumista tai karsimista?

Iloista odotusta teille kaikille!
 
Hei!

Ja terveisiä yrjölästä. Toista odotan (LA 1.5) ja tällä kertaa nämä pahoinvoinnit alkoivatkin viikkoa aijemmin kuin esikoisen kanssa.
Tänään oon halaillut posliinia jo kolmesti, katsotaan meneekö eilin neljän oksun ennätys rikki. Tämä on aivan karmeaa, mutta toisaalta ei tarvitse miettiä onkohan sitä raskaana vai ei. Hirveintä on, että esikoisen kanssa oksentelin viikolle 22+ asti, joten jos "hyvin" käy niin tässä on n. 4 kuukautta jatkuvaa krapulaa edessä.

Tuolla oli puhetta terveellisestä syömisestä. Voi miten itsekin haluaisin syödä normaalisti/terveellisesti, mutta ainoa mitä saan alas tai tekee mieli tuntuu olevan jotain todella epäterveellistä ja rasvaista. Tai suklaista. Muutos on aika hurja entiseen kun syötiin liki pelkästään kasvis-tai kalaruokaa, joskus harvoin lihaa. Nyt viime aikoina joku kaalitofupata jo pelkkänä ajatuksena ällöttää...
Liikuntakin on ihan jäänyt tämän kuvotuksen jalkoihin, mutta koitan miettiä, että sitten kun olo helpottaa niin otan taas lenkit ja salin viikko-ohjelmaan. Nyt koitan vain selviytyä töistä ja normiarjesta. Onneksi mies on ottanut paljon vastuuta kodin töistä+esikoisesta ja oon saanut maata ja levätä illat.

Ah, enää tunti ja sit viikonlopun viettoon!
 
Täältä ilmoittautuu vielä yksi odottaja mukaan :) Ikää 21v ja toinen on kyseessä, esikois tytär täyttää viikon päästä 9kk ja laskurin mukaan rv 4+5 eli LA ois 12.5. Koitin äitiysneuvolaan soitella mutta siellä oli vastaaja joka sanoi neukun olevan paikalla vasta maanantaina, eli sinne asti pitää kärvistellä :D

Mitään oireita ei ole, ei ollu myöskään esikon aikana. Itekkin koitan et alettais syömään terveellisemmin, viimeistään siinä kohtaa kun toi tyttö alkaa syömää samaa ruokaa ku mekin.

marzu33: meillä on kaks koiraa ja kaks kissaa ja jotkuu vähä ihmetteli et miten meinataa tulla toimee noitten kanssa ku vauva tulee, mut hyvinhän tuo on loppujaan menny, ei onneks kukaa kehottanu elukoista luopumaan :)
 
marzu33: miten nuo kommentit siitä pitäisikö sinun luopua osasta koiristasi, kuulostaa ei koiraihmisen kommenteilta.  =/  Tosin onhan ihmisiä kaikenlaisia, mutta tulee silti mieleen,että ihan kuin kaikki eivät ymmärtäisi koirienkin olevan omanlaisiaan perheenjäseniä, joista harva haluaa luopua jos ei ole pakko.

Meillä myös 4 koiraa ja ei ole edes käynyt mielessä, että olisivat sen suurempi ongelma kuin esim.2 koiraakaan. No, vievät tietysti sohvalta vähän enemmän tilaa jos änkeävät sinne kaikki kerralla...  ;D  Lähipiiriimme kuuluu useampi perhe joissa yli 4 koiraa ja muitakin eläimiä ja useampi lapsi ja ainoa mitä voin todeta on,että lapset ovat tottuneet olemaan ja käyttäytmään/käsittelemään eläimiä asiallisesti pienestä pitäen. Ei siis mitään negatiivista. :)

Joku kirjoitti,että on ruvennut kasvisten sijasta tekemään mieli kaikkea rasvaista ruokaa ym.. Minulle on käynyt juuri päinvastoin. Ennen rakastin kaikkia hamppareita, pestojauhelihaa ja kaikkea mahdollista missä on yhtään rasvaa käytetty valmistuksessa. Nyt tekee kauheasti mieli kaikkea raikasta, kuten viinirypäleitä, kurkkua, omenaa jne. Hyvä tietysti näin, tulee ainakin syötyä tarpeeksi kasviksia. :D Mutta pakkohan sitä on kyllä kunnonruokaakin syödä ja kyllä se onneksi vielä ihan kohtuullisesti uppoaakin vaikka sitä ei varsinaisesti mieli tekisikään.
 
Ruoka asiassa pakko yhtyä Lotteen :D Minä edellinen Hesen hamppareiden, ranskalaisten, sipulirenkaiden ja kanafileiden... ja Amarillon hamppareiden ja ne hassut leipäveneet ja lehtipihvit rankalaisineen ja dippeineen olivan niin nam nam että olisin lähtenyt aina syömään jos olisi pyydetty, niin nyt ajatuskin ällöttää :D

Samoin jotain mitä olen ennen syönyt, tai vaikka edellisenä päivänäkin niin seuraavana päivänä nyt saattaa ajatuskin ällöttää :(

Alkaa loppua ruoka vaihtoehdot kun jos ennen tuli ajatus että tekee mieli tuota ruokaa, teenpä sitä meille ruoaksi, niin nyt joutuu miettimään että mitäköhän ruokaa saisin alas niin ettei ajatuskin ällöttäisi...

Takuuvarma tähän mennessä uppoava on appelsiini-mango mehu ja viinirypäleet :)  ja viikko pari sitten söin melkein puoli kiloa juustoa päivässä parissa (en yleensä käytä maitotuotteita ollenkaan) niin neuvolan tätiä nauratti että kuullostaa siltä että pitäisi vähän kalsium varantoja parannella kun kehokin sitä alkoi vaatimaan... Nyt siis foolihappoa+kalsiumia(+D-vitamiinia)
 
Minulla tyhjä vatsa tuo pahan olon tai kun syö, niin pieniä annoksia voi syödä. Muuten alan kakoon. Eli keskitiellä mennään.
 
Kyllä meillä 2-vuotias on ollut jo jonkin aikaa kuiva. Muistaakseni yövaipat oli vielä varuiks silloin kun vauva tuli taloon ja hän oli 1v5kk. Eikä itseasiassa pyykkiä, meillä on kaikki ollut kertakäyttövaipoilla ja näin jatkossakin.
 
martzu33: Vähänkö ärsyttäviä noi eläinkommentit. Mulle ei ole tullut vastaavaa, mutta kun otettiin eka koira, niin anoppi ja käly kysyi, että "Miksette lapsia tee?" Ja samaan hengenvetoon: "Minä en sitten hoida kyllä sitä koiraa."  Olin silloin ihan halolla päähän lyöty ja edelleen muistan tuon kuin eilisen. Entäs jos oltaisiinkin yritetty jo pitkään lasta (ei kyl oltu)... ja miks ihmiset rinnastaa koiran ja lapsen hankinnan (?) ei voi ymmärtää! Sittemmin ovat ilmeisesti pyörtäneet sanansa, kun ovat huomanneet että harrastan koiran kanssa ja se on tärkeä osa elämäämme, mutta itse en ole. En anna hoitoon: en koiraa, en esikoista, enkä tulevaa, murrr.

pääskynen: Mä oon samoilla linjoilla. Vauvan synnyttyä, molemmat lapset kotihoidossa.

Mulla väsymys edelleen painaa, mutta etominen on vähän hellittänyt. Etoo, jos ei oo syönyt, mutta ruokaakaan ei tee mieli. Suklaata ja juustonaksuja menisi. En oikeastaan koskaan syö juustonaksuja, mutta sitä se raskaus ilmeisesti teettää.emoticon
 
Ruoka-asiaan..miun ruokatottumukset ei ole erityisesti muuttunut,ainoo mitä himoitsen on meetwursti :D Olen syönyt pieniä annoksia monesti päivässä, niin huono olo on pysynyt paremmin poissa.Liikkuminen on pysynyt ihan normaaliina,reenailen tavoitteellisesti 4-6x viikossa ja aion kyllä jatkaa niin kauan kuin kykenen.Kuitenkin järki mukana.

Tänään tuli ensimmäinen totaaliuupuminen.Oli pakko ottaa puolen tunnin torkut,kun olin aamupäivän tehnyt hommia pihalla.Én kyllä muista, milloin olisin päiväunia nukkunut.

Toinen asia mikä on tullut, niin näen valtavasti unia!Tai siis, että muistan ne ja ne on mitä erikoisempia.Ne ei liity mitenkään vauva-asioihin, mutta kaikkeen muuhun maan ja taivaan väliltä.Tulee mielenkiintoinen unimatka tästä raskaudesta
 
Kaikille uusille plussaajille yhteisesti tervetuloa kasvavaan joukkoomme!!:)

 
Niinpä se oli meikäläisen innostuminen vaaleasta plussasta ennenaikaista. Tänään testi oli ihan puhdas nega :( Nipsu poistuu odottajista, onnea muille äideille ja masuasukeille :)
 
Tapsu: Mulla on kanssa unet lisääntyneet ja nukun ylipäätään muutenkin huonommin / kevyemmin. Hauskaa, kun en ole vähään aikaan nähnyt unia niin päästä taas ohjailemaan mitä ihmeellisempiä tarinoita.

Nipsu86: Onnea uuteen yritykseen!
 
Meillä esikoinen oppi 3v potalle, 4päivässä. Keskimmäinen 2v 8kk, viikossa. Vielä nuorimmainen, vajaa 2 haluisi kovasti opetella. Miten teillä opittiin potalle? vanhimmaiset osasivat puhua, joka helpotti paljon pottaharjottelua.
 
Älä vielä heitä hukkaan toivoa 4viikolla, edes harvoin näkyy positiivisena koska silloin se kiinittyy. Pientä veristä vuotoa, voi esiintyä. Aamu virtsassa, eniten esiintyy raskaushormoonia.
 
Meillä nämä kaksi tyttöä (nyt 10v ja 2v) oppivat aika aikaisin potalle. Varmaan n.1,5v-2v iässä olivat täysin kuivia. Saa nähdä kuinka käy tämän nyt 10kk vanhan pojan kanssa. Mahtaako oppia potalle ennenkuin vauva syntyy. No, emme ota siitä stressiä vaikka olisikin kaksi vaippailijaa.
Enemmän nyt on työn alla tuo tutin syönti. Meidän 2-vuotiaalle on tutti edelleen kovin tärkeä. Ja siitä haluaisin päästä eroon hänellä ennenkuin vauva syntyy.
 
Takaisin
Top