Hei vaan heisan!
CF:lle kovin paljon jaksamista. Ikuisena deterministinä ajattelisin, että asiat menee juuri niin kuin on tarkoituskin mennä. Jos abortti tuntuu sinusta liian hankalalta, yhtään itkettää, niin sitten ehdottomasti menet ennen sen teettämistä neuvolaan asiasta puhumaan. Itsekin kävin ja ratkaisu oli toisen juttelu kerran jälkeen selvä. Tällä hetkellä en voisi olla iloisempi siitä, että päätin tämän lapsen pitää.
Maim: Oman jaksamisen mukaan mukana[:)] Ei kait täältä mihinkään voi pudota. Jos yhtään helpottaa, niin täällä oikeasti alkoi olo helpottamaan, kun se 14rv pyörähti käyntiin. Toivon, että sinullakin.
Synnytysasiasta: Enpä niistä kivun lievityksistä tai itse tapahtumasta kauheasti muuta tiedä kuin, että se sattuu ja kestää kovin pitkään[8|]. Oon tosin ajatellut, että en ottaisi epiduraalia. En tiedä, että onko se kohdallani edes mahdollista, kun on tullut hulluina nuoruusvuosina otettua tatuointi tuonne alaselkään[X(] Mutta sinällään ei hirveämmin pelota itse tapahtuma, kun on kuitenkin korkea kipukynnys, tiedän että ei se taida kuitenkaan riittää koko synnytyksen ajaksi, mutta lopputulos taitaa kuitenkin peitota itse tapahtuman aiheuttamat olotilat, toivottavasti. Ja mies on meilläkin mukaan lähdössä.
Ainiin Kaika.. Inhottavaa asiaa, mutta pakko kysyä. Miten oot tehnyt sen suolihuuhtelun, itse vai koneellisesti? Ei tarvii vastata, jos tuntuu liian henk.koht.
Pikatsu, Purri ja muut väsyneet: Oon huomannut, että paras tapa motivoitua liikkumaan on, ettei aseta itselleen liikaa tavoitteita tai revi itseään ylivoimaisiin suorituksiin. Jos tuntuu, että on liian väsynyt työpäivän jälkeen, niin todennäköisesti se on kropan viesti olla repimättä liikoja enää siihen päälle. Yritän itseänikin muistuttaa, että nyt siellä sisällä on todellakin ihme kasvamassa ja se vie kuitenkin osan päivittäisestä energiasta, eikä energiatasot voikaan olla samat kuin ennen raskautta. Ja ei se kunto ehdi kauheasti laskea raskauden aikana, vaikka ei kauheasti liikkuisikaan, jos kuitenkin sen arkisen hyötyliikunnan suorittaa. Tässä puhun kokemuksesta, koska koko viime kevään makasin, kun jäin burn outin takia sairaslomalle ja koin positiivisen yllätyksen syksyllä kuntotesteissä, että lihaskunto ei ollutkaan hävinnyt ja aerobinenkin puoli oli säilynyt ihan ok.
Ensimmäisenä kaikki täytyisi ja pitäisi -sanat pois käytöstä ja liikkua voi vaikka vapaapäivinä ja antaa itselleen luvan levätä iltaisin työpäivän jälkeen. Jää turha stressikin pois, mitä tulee, jos syyttää itseään siitä ettei ole liikkunut. Kroppaa kannattaa ja pitää kuunnella. Eikä sellaiset makaan koko päivän, tekemättä mitään -päivätkään ole yhtään huono idea[:)], aina välillä. Sitten, jos huomaa sellaisen päivän aikana kaipaavansa tekemistä, niin sitten tietää, että on ne energia-akut täynnä, jos sen jälkeen edelleen väsyttää, niin kannattaa edelleen hidastaa. Nyky-yhteiskunnassa on vaan niin kamalasti esillä suorittaminen ja ympäristöstä tulevat vaatimukset, että pitäisi jaksaa hoitaa työ, koti ja liikkua siihen päälle, että voisi olla hyväksytty ihmisenä. Oon tässä tosiaan huomannut, että tärkeämpää on pitää itsestä huolta, syödä terveellisesti ja levätä riittävästi sekä liikkua oman jaksamisen mukaan=KUUNNELLA ITSEÄÄN. Ja kyllä niistä arkisista askareistakin saa sitä liikuntaa joka tapauksessa. Eihän joskus, meidän vanhempien ollessa nuoria, edes ollut punttisaleja tms. ja silti ihmiset on olleet ihan hyvä kuntoisia. Yritän vaan sanoa, että ehkä raskaana ollessa kannattaisi miettiä enemmän sitä elämän laatua kuin liikunnan määrää ja tehdä enemmän sitä, mikä omassa kropassa tuntuu hyvältä. Kyllähän se niin on, että liikunta piristää mieltä, mutta siinä vaiheessa, kun liikunnan aloittaminen tuntuu liian vaikealta, niin silloin kannattaa hellittää hetkeksi. En siis kiistä, etteikö liikunnasta olisi hyötyä ja se olisi tarpeen raskaus aikana, jotta jaksaa synnytyksessä sekä pikkuisen kanssa synnytyksen jälkeen, mutta itseään ei kannata liiaksi väsyttää raskauden aikanakaan, vaan kannattaa etsiä itselleen se veteen piirretty viiva jaksamisen ja riittävän liikunnan välillä. Anteeksi vuodatus, toivottavasti en loukannut ketään..
JA vielä linkki: http://www.vau.fi/Teemat/Teemakategoriat/Raskaus/Loyda-oma-tapasi-liikkua/
KittiKatti: Toivottavasti kaikki on hyvin kivuista huolimatta.
Sammallammas: Onneksi sydänäänet löytyi[:)] Kyllä mullakin on kipuja mahassa, mutta en osaa erottaa, että onko ne peräisin kohdun paikkeilta vaiko sitten suolistosta. Ja kun on näitä kauheita ilmavaivoja[&:] niin yleensä se kipukin helpottaa sitten, kun saanut itseään vähän tyhjemmäksi[:-], oon siitä päätellyt, että kipuilu johtuu siitä. Enkä vielä oikein varmasti voi sanoa, että tuntisin vauvan liikkeitä, niin en sitten niihinkään osaa paikantaa.
Ja viikko jatkuu aurinkoisena..