Syyskuun kuulumiset

Jostain luin tältä foorumilta, mut eri ryhmästä, että niitä lantionpohjan lihaksia ei kannattais ennen synnytystä kamalasti reenailla, ettei ne ois liian kireät synnytyksessä sitten. Pitäs antaa löystyä vaan kunnolla, että sujuis synnytys helpommin. Sit sen jälkeen on kyllä armotonta reeniä, kun ei voi edes x-hyppyä tehä ilman lirautusta...
 
Sapiisakki, olen kuullut saman mutta sillä tarkennuksella, että ennen ensimmäistä synnytystä ei kannata liikaa treenata. Seuraavia ennen ei sitten kannata säästellä treeniä, koska ovat jo valmiiksi löystyneet.
 
Tästä mainittiin myös raskausjoogassa sen verran, että voisi olla hyvä tehdä varovaisemmin kuin neuvolan ohjeistuksessa sanotaan. Täytynee yrittää pitää niissä lihaksissa pientä tuntumaa kuitenkin (ja käydä niitä tenoja).
 
Mä työskentelen kuntoutuksen parissa ja jonkinverran tuttuja asioita työnkin puolesta. Oma mielipide on se, että jos odottaa ekaa ja on ollut kohtuullisen liikkuvaista sorttia (voidaan tällöin olettaa että lihakset ihan ok kuosissa) eikä pidätyksen kanssa ole ollut ongelmia, en tekisi varsinaista lantionpohjajumppaa, vaan ihan kokonaisvaltaista kevyttä voimaharjoittelua. Tietty epäsäännöllisistä aktivointiharjoitteista ei haittaakaan ole, mutta isommat sarjat jättäisin pois. Jos on synnytys/synnytyksiä takana ja etenkin, jos virtsankarkailusta on kärsinyt, niin sitten rohkeammin ja reilummin lantionpohjajumppaa. Kestovoimaa, maksimivoimaa ja nopeusvoimaharjoitteita.
Jostain olen kuullut, että huippu-urheilijoilla tuo repeäminen on normaaliliikkujaa suurempaa, sillä lihakset ovat niin tikissä, ettei alapää hevillä anna periksi. Tiedä häntä.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Sama vatsalihasten kanssa. Monella treenaavalla repeää helposti raskausaikana vatsalihakset :sad001


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ainakaan pinnallisia vatsalihaksia ei pitäisi treenata juuri yhtään raskauden aikana ja välittömästi synnytyksen jälkeen. Suorat vatsalihakset erkanevat vatsan pullistuessa ja ne sitten tarvitsee oman aikansa, jotta rako taas umpeutuu raskauden jälkeen. Jos se rako jää, ei sitä korjata kuin ehkä yksityisellä ja isolla rahalla, joten kannattaa todella miettiä, miten aikasin lähtee taas keskivartaloa rääkkämään.

Lantionpohjan lihaksia voi oppia myös rentouttamaan, joten en jättäisi täysin treenaamatta niitä, ainakaan jos on jo valmiiksi pidätysvaikeuksia. Synnytyksessähän on muutenkin hyötyä siitä, jos pystyy rentouttamaan kroppaa, joten samassa nämä lantion lihaksetkin voi opetella rentouttamaan.
 
Tuo lantionpohjanlihasten rentouttaminen on mulle jotenkin tosi vaikeeta! Aina pilateksen jälkeen loppuillan on tosi jännittynyt olo ja unta on sen takia vaikee saada.. Onko jotain vinkkejä niiden rentouttamiseen vai onko se pilateksessa niiden reenaaminen mulle vaan "liikaa?"


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
No niin, tänään kotiuduttuin Oulusta :) toimenpide meni muuten ihan hyvin mutta aneurysma olikin hieman erilainen ku lääkäri luuli ja joudun luultavasti vielä toiseen toimenpiteeseen, mutta se tehdään onneksi vasta sitten kun vauva on syntynyt. Päätä edelleen jomottaa, kuuluu kuulemma asiaan ku on päätä ronkittu. Onneksi toimenpide tehtiinki nukutuksessa eikä paikallispuudutuksessa niinku lääkärit täällä meinas. Mutta siis, kaikki hyvin ja nyt vaan keskitytään toipumiseen ja sen jälkeen sais rueta suunnitteleen synnytystä. Äkkiä tuo aika vaan menee, ei ois enään kun vajaa kolme kuukautta. Onneks raskaus on mennyt hyvin ja suuremmilta vaivoilta oon säästynyt toistaiseksi.
 
Ihanaa kuulla, että tässä kohtaa kaikki hyvin!!! Touvottavasti se seuraava toimenpide on viimeinen ja pääset koko riesasta!!!!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ai, että! Nyt on hunajata!! Mä tilasin juuri netistä kasvihuoneen! Siis niin mahtava tarjous oli ja just sellasesta mallista, jota oon katellu. Sain vielä henkilökunta-aleakin ja ilmaisen toimituksen! Kyllä kannatti odottaa syksyyn, kun haluavat varastoista pois kaikki mallit talvitavaroiden tieltä! Siitä saa vielä täksi talveksi sellaisen tunnelmointihuoneen, kun ei ole vielä kasvialtaita yms tiellä. Ja ensi kesänä voin kasvattaa siellä tuoreet ja täysin luomut herkut perheelle! Ai että!! Monta vuotta olen tästä haaveillut ja nyt se toteutuu, niinkuin tämä lapsikin, jota monta vuotta yritimme! Jess!!!!
 
Onneksi olkoon!!!!! Se on niin antoisaa! Mulla on vain kasvimaa, mutta mikään ei ole parempaa, kuin omat porkkanat, perunat, herneet ja pavut!! Mäkin haaveilen omasta kasvihuoneesta, josta sais tomaatit, kurkut ja paprikat.
Oma lihatuotanto (pienimuotoinen) käynnistyy vuoden päästä ja ensi kesänä tulee ekat kanat, ja ehkä myös ankka. Kana munii munan päivässä, joten neljä kanaa munii jo ihan kivasti viikossa :wink
Aina parempi mitä vähemmän tarvitsee ostaa kaupasta ja mikä parasta, tiedät mitä syöt :)
Naudanliha me haetaan suoraan tilalta. Me suositaan myös hevosen lihaa. Jauhot/ryynit ja hiutaleet ostetaan läheiseltä myllyltä ja kaikki viljatuotteet mä teen itse.
Mein perheen vointi paranee ja sairastelut yms vähenee sitä mukaa, mitä vähemmän tarvitsee teolliseen tai tehotuotettuun ruokaan koskea.
Hyvä näin :Heartred
 
onnittelut kasvihuoneen saamisesta sapiisakki :) meillä ei kasvihuonetta ole mut pihalla kasvaa parhaillaa porkkanoi, herneit, retiisei, vesimelonia, kurkkua ja maissia. tarkotuksena ois hommata lammas meille että tekee karitsoi joita me sit myydään aina välillä. eilen tuli huomattua että eipä voi hirveest luottaa noihi firmoihi jotka eri jauheita valmistaa ja pakkaa, ukko avas eilen pussin ja siel oli muurahaisia. mä oon aatellu et ois ihana kasvattaa kaikenlaista ite meillä on nyt meinaan granaattiomenakausi täällä, ovat kypsiä jo ja ollaa herkuteltu jo vähäsen. tomaattia ja chiliäki ois tarkotus alkaa kasvattaan inshaAllah.
 
En ole pitkään aikaan käynyt kirjoittelemassa teille. Nyt ajattelin että olisi aiheellista. Joillekkin jouluun on vielä aikaa. Mutta minun joulukuun 14 olikin jo eilen 16.9 ja sain ennakkoon pienen pienen jolupaketin pienen pojan kello 11.09 hätäsektiolla. Saan olla itseni puolesta onnellinen eträ lääkärit päätrivär näin oikealla hetkellä eikä enään jääneet miettimään. Minulle vasta nyt jälkikäteen kerrottu kuinka paha myrktys oli jo kyseessä. Sekä saan olla erittäin onnekkinen pienen minimieheni puolesta kuinka hyvin häntä on hoidettu sunnmuuta pikku mies on vuorokaudessa poistetu hengityskoneesta ja hengittää suurimmaksi osaksi ilman lisähappea. Laskettu oli 14.12, syntyi 16.9 kello 11.09 painoi 780g. Virallista pituus mittaa ei ole vielä otettu.

Sent from my LT26i using Vau Foorumi mobile app
 
Onnea kovasti pikku miehestä ja sydämestäni toivon että teillä menee kaikki hyvin tästä eteenpäin :Heartred
 
Onnea fanny pojasta! Ja hyvää vointia teille molemmille! Onneksi olette osaavissa käsissä:)

Sent from my GT-S7275R using Vau Foorumi mobile app
 
Hurjasti onnea pirnestä pojasta :Heartred Toivon teille kaikkea hyvää tästä eteenpäin :)
 
Takaisin
Top