Syyskuun kuulumiset

Jolianna

Vauhtiin päässyt keskustelija
Syksy niinku virallisesti alkanut,ilmat kylmenee ja tänään sai jo aamulla lapset ihmetellä hengityksestä aiheutuvaa huurua..

Tänään oli ilmestynyt eskarin/päiväkodin seinälle ilmoitus että ryhmässä on likkeellä parvorokkoa..lapussa faktaa taudista ja lopussa luki että parvorokko on vaarallinen raskaana oleville..onko tästä kenelläkään tietoa/kokemusta?vähän rupes kauhistuttamaan..

oliskohan syksyn kylmyydestä ja pimeudestä johtuvaa vai raskaudesta..hirmuinen pesän rakennus vietti..pitäs kaikkee hommaa ja laittaa kotia..uutta mattoo,verhoo,sohvan päälistä,astioita..vauva roipetta en oo vieläkään alkanu keräämään,jotenki sellanen fiilis ettei oo millään tapaa ajankohtasta :rolleyes: vaikka kaipa sitä pitäs jo alotella..
ehkä havahdun sitte marraskuus lopussa että ainii niitä vauva kamoja...eikä tietty asiaa yhtään helpota se että mies sanoo edelleenki että mitä vaan voi vielä tapahtuu,ei voi vielä ostaa mitää..ärsyttävää..

Eilen oli vauvvalla sellanen myllerrys päällä että pyysin miestäni laitta maan käden mahalle ja koklaamaan nnin sieltä tuli iso HÖH..pari onnetonta lääppäsyä mahan päältä ja puheen aiheen muutos..täts it!
töi taas vaan sellanen olo että mä oon saamassa vauvvaa ihan yksin..mutta synnytyksen aikana se muuttuu että meille tuli vauva..tää on tällästä yksinäistä odotusta jälleen...ennen sentään aikasemmille vauvvamahoille on jutellu ja höpötelly..nyt sitä kiinnostaa vaan raskausajan seksi..minä puhun vauvasta ja hän seksistä...

kävin kattomassa noita syys ja lokakuisten mammojen jännittäviä juttuja...kyllä sielä eletään jänniä aikoja viimoisia viikkoja...voi kunpa olis itte jo samassa jamassa..tuntuu että aika matelee...
 
jolianna toi on tuttu tunne mulleki välillä mut nyt ku vatsa kasvaa kiitettävää vauhtia ja neiti kenkii ja se näkyy ni kyllähä tuo taputtelee, silittää ja pitää välil jopa päätä mun vatsalla et josko kuulis neidin sydämen ja tuntis liikkeit. usko pois minä monesti valitin aiemmin sille just et ku häntä ei tunnu kiinnostavan ja ku oon sanon et kannattas puhua vauvalle jo nyt että tunnistaa ja se kehittää aivoja ni oli et sitte ku syntyy. eilen latelin listan mitä vaatteita yms tarvitaan neidille ja näytin viel kuvia netistä mitä tarkotan esim potkuhousuilla ja potkupuvulla. no sänkyä se aikoo alkaa rakentaa varmaa viikonloppuna tai ens viikolla inshaAllah ku mä oon vuodelevossa ni en saa ees seistä ni se siitä mun rakennusprojektista. ja mitä pesänrakennusviettii tulee ni itellä se kans vaivaa ja mies on alkamas tuskastuu koht varmaan. eile sanoin et koht mul iskee paniikki varmaa ku ei ol mitään vauvalle hommattu. no onneks teen käsitöitä ni vaatteita tulee oleen jonki verran.
 
Mulla on kanssa herännyt pesänrakennusvietti. Koko ajan kauhee täpinä päällä kun haluis hankkia jo kaikki kamat valmiiksi ja sisustaa kämpän vauvasopivaksi. Pitäisi ostaa vauvan vaatteille lipasto. Ei viitsi vielä edes pestä mitään, kun ei ole paikkaa mihin laittaa.
Mun mies on onneksi ihanasti mukana tässä raskaudessa. Päivittäin se tahtoo hiplata masua ja jutella vauvalle. Ehkä se on se, kun eka tulossa niin on hänellekin iso juttu.

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Tänään tuli äitiyspakkaus. Jeee! Aivan ihania vaatteita. On nuo retrovärit miun mieleen. Pitäis vielä tehä johonkin kaappiin tilaa vauvavaatteille. :)
Mies on kiitettävästi mukana raskaudessa eli mukana neuvoloissa ja tahtoo aina kokeilla tuntuuko liikkeet jne.Tuleva isosisko (5v.) halii ja pusuttelee miun isoa masua päivittäin. Eli täällä kyllä odottaa koko perhe. Itestä tuntunu raskausaika tosi pitkältä ja vielä ois 3kk jäljellä. Odottavan aika on pitkä....
 
Tuntuu että mä oon tosi paljon teitä muita jäljessä kun mulla vasta huomenna se kela neuvola :sad001 ja laskettuaika vasta 28.12. ..melkein 4 kk vielä ja todellakin tuntuu että aika matelee. Ei se munkaan mies kovin paljoa jaksa hössöttää ja monasti tuntuu kuin että tää on vaan mun vauva vaikka hän sitä aiemmin enemmän halusi ja sai minut ylipuhuttua vielä yhteen lapseen. Mutta kun on jo ennestään lapsia niin ei kai se sit niin iso juttu oo? Mä olen kyllä ihan intona ja hankkinut tavaraa ja pessyt kaikki vaatteet ja asettanut ne kappiinkin jo omalle paikalle :p et ainakin toinen meistä tajuaa tosissaan et meitä on kohta yks enemmän! Ja on muuten ihanaa kun vauvelin liikkeet tuntuu jo niin hyvin ja näkyykin jo vatsan päältä :)
 
Apua ens kuussa alkaa jo mammaloma :eek: soittelin tänään neuvolaan ja kyselin verikokeen tuloksia kun katsoivat sen vauvan veriryhmän. Negatiivinen vauva tulossa joten tää mamma ei tarvi piikkiä :wink toisaalta eihän kaks negatiivista voi saada positiivista lasta joten tulos ei yllätyksenä tullut :D kovasti neukkutäti kyseli jaksamista töissä ja kuulosti siltä, että yrittää saada mut saikulle ennen äitiysloman alkua, vaikka tällä hetkellä ei tarvitse töissä ketään nostella eikä muutakaan sellasta omasta mielestä raskasta. Voihan se tietysti olla, että vaikka nyt tuntuu hyvältä niin ensi viikolla ei. Tää raskaus on vaan ollut niin oireeton niin yhtäkkiä tuntuu hullulta, että jotain tulisikin. Jos nyt satunnaisia pohjekramppeja ja iskias kipua ei lasketa, kun se iskiaskin rauhoittuu aina seuraavaan päivään mennessä. Kerran se kyllä pudotti lattialle, mutta sitä ei lasketa, koska se oli oma syy..mitäs kyykin mustikkametässä :D
Meillä kans mies on vähän mölhö, ei oikein sano juuta eikä jaata kun vauvasta puhun. On se jonkun verran masua kokeillut ja höpötellytkin, mutta melkein minä oon aina sanonu et kokeile nyt se mönkii siellä. Niin se oli viimeksikin, heräs vasta sitten kun muksu oli syntynyt :)

Sent from my SM-N9005 using Vau Foorumi mobile app
 
Mitäs täällä?!
Kolmas neuvola meni hyvin, 3D ultrassakin käyty ja todettu pikku prinsessa elelee siellä.
Neuvola lääkärinkäyntiä sekä sokerirasitusta, että mamma-lootaa odotellessa.
Syksyn kunniaksi sain kunnon flunssan ja yskä on siitä jäänyt vaivaamaan. Ensi viikolla täytynee hakeutua lääkäriin ellei lähde pois itsestään. Meidän perhe muuttaa ensi viikon lopulla, ostetaan omaa asuntoa Leppävaarasta ja näin myös neuvolatkin vaihtuu. Paljon siis kaikkea kivaa edessä mutta stressaavaakin. Uutta kotia on aina kiva tehdä mutta inhoan muuttamista, jotenkin aina stressaa vaikka kuinka yritän olla stressaamatta.
 
onnea uudesta kodista senjorag :)

täällä eilen illalla oli pieni "luento" ukolle taasen asioista mitkä mulla mielen päällä eli lähinnä yritin saada sen vähä ymmärtää mun mieltä tällä hetkellä ja selitin et kannattaa sit vaan kestää jos alan panikoida siitä et aika alkaa loppuu kesken ku nää 3kk menee kuitenki aika nopeest loppujen lopuksi. selitin mitä kokoja ja mitä värejä haluan vaatteita neidille, sit olin et mitä tarttee sairaalaa, missä vaihees ois hyvä mennä sinne jne... mulla alkaa vissii alitajuisesti se valmistautuminen aikasin tällä kertaa, esikosta mulla ei ollu ees sairaalakassia vaan lähettiin sairaalaan siltä istumalta ku vuoro vaihtu sairaalassa koska oli ollu pitkää ja tiheästi supparei ja kätilö ku sairaalas sit tarkasti ni totes et olin jo 3-4cm auki et synnytys käynnistyny mut vedet ei ollu menny joten kalvotha siinä sit salissa puhkastii lopulta. mun kohal on näköjää parempi vaan tehä sillai et noudatan vaistojani ja ukolleki sanoin et kannattaa olla aikas hyvin tavotettavissa joulukuussa eli ei mitää "tulen siihe aikaa kotii" koska se tarkottaa yleensä et voi heittää 1-4h eteenpäin siitä annetusta ajasta ja jos oon yksin kotona ni ei täältä niin vaa lähetä sairaalaan itekseen tarvittaes varmaan pakko majailla sit ukon porukoilla tarvittaessa se aika ku ukko ei ol mun lähellä et joku voi saattaa mut tarvittaessa sairaalaan mikäli joku siskoista suostuu auttamaan mut sairaalaan.
 
Meidän syyskuu sisältää omenoita... :grin Niitä on pilvin pimein ja koitan keksiä erilaisia tapoja säilöä niitä ettei menisi ihan niin paljon hukkaan. Olen keittänyt nyt noin 10kiloa sosetta, paistanut pullaa soseella, piirakkaa, muffinseja raasteella - alkaa ideat loppumaan! Viileämmillä keleillä voi sitten kuivata leivinuunissa herkutteluomenoita, mutta vielä ei ole se aika...

Voinneissa ei ole isoa muutosta, väsyttää mutta onneksi voin ottaa esikoisen kanssa kerran päivässä päikkärit niin se helpottaa. Ellihän nukkuu vielä kolmet päikkärit, niin jää sitten aikaa touhuta ilman tyttöä nuo kahdet unet. Ja touhutaan tietty yhdessä hereilläoloaika. Hepat on siirtyneet talviaikaan niin joka päivälle on noita tallitöitä. Väsymyksen lisäksi uutea oireena on nyt nuo liitoskivut nivusissa. Inhottavaa, mutta vielä selviää kun vähän hidastaa vauhtia (joka ei entuudestaankaan kyllä ole kova).

Sain viime yönä/nyt aamulla idean lastenhuoneen sisustamisesta, lähinnä siis lävähti värit ja sellaiset päähän. Ei meillä vielä ole sitä huonettakaan, mutta ainahan voi hankkia kankaita ja tavaroita valmiiksi. :p Tai on huone valmiina tuolla ylhäällä, mutta se pitää täydellisesti uusia - lattia, katto, seinät... Ja koska se on yläkerrassa, en aio lapsia sinne muuttaa ennen kuin ovat riittävän isoja, saavat nukkua tuolla meidän makkarissa siihen saakka. En vaan tiedä mikä on sitten se oikea ikä muuttaa, mutta varmaan sen huomaa sitten kun sen aika koittaa!
 
Mä leikkaan omppujs useamman kilon valmiiksi kuutioiksi pakastimeen. Saa nopsasti talvella tehtyä omenapiirakkaa, tai heittettyä kuutiot muffinsitaikinaan tai keitettyä kiisseliä tai vaikka sokeroimatonta sosetta. Omenariisipuuro on hoitolasten herkkua ja säilyy useamman päivän jääkaapissa.



Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meillä alkoi tytöt leikkiä kunnolla yhdessä 6 ja 4-vuotiaina. Tänä kesänä (7v ja 5v) saivat oman (yhteisen) ison huoneen yläkerrasta.
Osaavar itse valita seuraavan päivän vaatteer, pedata sängyt (=suoristaa peitot), laittavat likaiset vaatteet pyykkiin ja laittavat puhtaat ja viikatut vaatteet itse kaappeihinsa, kun vaa vien ne sängyille.
Heitä ei juuri enää tarvitse käydä, kun illalla peittelemässä ja lukemassa ja nalkuttamassa lelujen siivouksesta :)
Siellä ne kahdestaan touhuavat. (Ja tappelevat) Siskokset :Heartred


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä en ole Rosita ajatellutkaan että omppuja voisi sellaisenaan pakastaa? Sitä siis seuraavaksi.. Ja mehua meinaan vielä keitellä näistä myös.

Isännän vanhemmat tytöt on nyt 4- ja 5-vuotiaat, ja ovat keskenään nukkuneet tuolla yläkerrassa jo yli vuoden. Ensi alkuun isi nukkui heidän kanssa ja nyt jo nukkuvat keskenään. Lähinnä kai tässä nukkumista ajatellen pitää odotella sitä, että eivät kamalasti tippuile sängyistään, ja nukkuvat lapi yö? Päivät kuitenkin ollaan tässä alhaalla joka tapauksessa. No, aika näyttää milloin se on kypsä omalle huoneelle. =)
 
Mä tein puapru yks vuosi omenachutneytä ku sain paljo omenoita. Niitä purkkeja annoin sitte joululahjoiksi:wink hellapoliisin ohjeella tein.

Täällä kans röhisee yskä... koko porukka ollaan oltu kunnon syysflunssassa ja tästä kuulemma jää just tollanen yskä pitkäksi aikaa... :sad001.
Alkaa tuo vauvan asento vaikuttaa vointiin jo aika paljo.. joskus painaa ikävästi selkään ja nivusiin. Kuukausi ois vielä hoitovapaata ja sitte meen käymään töissä muutaman viikon ennen äippälomaa... tai oikeestihan oon nyt kesälomalla:wink toivottavasti vointi pysyy kohtuullisena! Melkosta hyppäämistä paikasta toiseen se mun työ ja alkaa tuo tahti hisastua jo. Tänäänki pojan kanssa kisutessa piti tarkkaan miettiä miten lattialta pääsee ylös ku repi ja supisti...

Sent from my GT-S7275R using Vau Foorumi mobile app
 
Kävin tänään hammaslääkärissä, ihan vaan tarkistuksessa ja hammaskiven poistossa. Siellä sit se suuhygienisti sanoi, et varmaan tiedätkin, että raskaana ollessa täytyy todella kiinnittää hampaiden hoitoon huomiota, että tulee ientulehduksia helpommin jne. No en tiennyt muuta kuin vanhan sanonnan "yksi hammas per lapsi", joka tarkoittaa sitä, kun ennenvanhaan saattoi raskaana olleelta lähteä vähintään yksi hammas odotusaikana... Siis ei ollut hammashygienia ihan samalla tasolla siihen aikaan ja saattoi olla senverran puutetta myös vitamiineista ja hivenaineista, että lapsi otti minkä tarvitsi, vaikka sitten hampaasta...
Onneksi ei ollut ientulehdusta tai muutenkaan tarvetta hammaslääkärille, ainoastaan yksi alkava reikä, jota varten pyysi varaamaan ajan vaikka vuoden kuluttua.
 
Mä en millään saa töistä vahvistusta viimeselle palkanmaksupäivälle, joten täytynee laittaa Kelan hakemukseen niinku luulen että asia on. Kai sen voi tarvittaessa korjata myöhemmin... Ihmettelen vaan, mistä meidän HR:lle oikein maksetaan. Rouva on pihalla kun lumiukko vaikka tässä firmassa pitäis äitiysloma-asioiden olla täysin tuttuja (vauvoja tulee joka vuosi).
 
72 arkipäivää maksetaan ainaki yksityisen sosiaalialan työehtosopimuksen mukaan. Just eilenlaskeskelin samaa ja ilokseni huomasin että saan täyttä palkkaa maaliskuun lopulle asti!!! Ihan kivaa piristystä rahatilanteeseen tällasen puolen vuoden hoitovapaan jälkeen:)

Sent from my GT-S7275R using Vau Foorumi mobile app
 
Ei ole tessiä meidän alalla mutta firman säännön mukaan palkan saa 3 ekalta äitiysvapaakuukaudelta. Jos olisikin määritelty päivinä mutta ei, epämääräisesti on kuukausista päätetty puhua.
 
Takaisin
Top