Syyskuu syksyn alku!

Puuha-Pirkko kiva jos perustat fb-ryhmän!:) 

Synnytys ei pelota. Oon kolme lapsistani synnyttäny alakautta, mutta toinen kaksosista meni sitte sektioon. Sitä pelkään, en haluais enää ikinä sektiota kokea. 

Täällä viikot nyt 14+2, kaikki muut oireet on hävinny paitsi väsymys. Mulle todettiin myös kilpirauhasen vajaatoiminta, niin se varmaan enempi nyt tässä vaiheessa väsyttää kuin itse raskaus. Tässähän aletaan olla niillä viikoilla kun väsymys ruukaa kaikota pirteän keskiraskauden tieltä. Ens viikolla taas äippäpolille ja ultraan! :)
 
Olipa hyvä uutinen tuo, Puuha-Pirkko. Olenkin monena päivänä miettinyt, että mitenkähän teillä kävi ja meinasin jo laittaa viestiä.

Sokerirasitus on viikoilla 23-26, sanoi neukku nyt kun kävin siellä. Isällä on piikitettävä diabetes ja suvussa sokeritautia muutenkin, systerilläkin oli kahdessa raskaudessa. Mutta ei sen takia vaan painoindeksin takia tuo tulee. Minulla oli viimeksi hyvät arvot rasituskokeessa, saa nähdä miten nyt on. Pitää vähän "valmistautua" eli parina edellisenä päivänä ei mitään hypersokerista. Mun serkku oli syönyt edellisenä iltana viinirypäleitä, niin eiköhän paastosokeri ollut koholla! Se on ärsyttävää, että sitten jos "kärähtää", joutuu usein käymään testeissä, seurataan tarkkaan.

Kävin tosiaan neuvolassa ja kaikki arvot oli hyvät. Hemoglobiini ei ollut laskenut, ja neukun mielestä harvinaista, kun leukosyytit oli matalat. Muutenkin kaikki veriarvot oli kuulemma hyvät. Itseä kauhistutti kyllä painonnousu, ihan liikaa on tullut. Päätinkin, että kun enää ei ole se hireä ruuan himo ja pahaan oloon ei ole pakonomaista tarvetta syödä "lohduttavia ruokia", niin jätän vähemmälle makean. Ei tulisi niin hirveästi sitä painoa kerrytettyä sitten. Viimeksi kuitenkin tuli yli 20kg lisää, tosin siitä tippui sitten 15 parissa viikossa.
 
Serafiina: Jännä, että sun ei tartte käydä kahdesti siellä sokrutestissä. Mun isällä on myös piikitettävä diabetes, mutta ei oo muilla sukulaisilla mitään. Toi faijan juttu pelkästään pisti minut kahdesti käymään tässäkin raskaudessa. Erikoista, että on aluekohtaisia eroja tässäkin. Mulla ei ollut muita "rasitteita", jotka ois noita testejä vaatinut...
 
Mullakaan ei ole mitään "rasitteita" mut joudun iän puolesta testeihin..ja oon 27v. Oulussa kaikki yli 25v testataan.
 
minullakaan ei ekassa raskaudessa ollut mitään rasitteita, mutta jo silloin jouduin iän puolesta kokeeseen. Täälläkin kaikki yli 25 v testataan, noh kiinni jäin ja loppuraskaudessa olikin sitten sokeriseurantaa. Nyt sitten rasitteena on edellisen raskauden diapetes ja niinpä joudun tällä kertaa kahdesti testiin. Itse asiassa jo ensi viikolla olen menossa ja seuraava on sitten viimeistään 10 viikon päästä siitä. Oikeastaan en kyllä kokenut raskausdiapetestä mitenkään kovin suurena rasitteena, kun tiesin että siitä vaivasta yleensä paranee. Pienillä ruokavaliotsemppauksilla siitä selvittiin ja olipahan kerrankin hyvä syy kieltäytyä kahvipöytäherkuista :) Hiilarit nosti mulla sokerit kaikkein helpoimmin ja niitä kun vähensin, niin voin loppuraskauden mitä mainioimmin ja bonuksena sekin vielä että painon nousu pysyi maltillisena!
 
Jes Puuha-Pirkko! Hienoja uutisia! :)

En tiedä miksi, mutta mua pelottaa synnytys. Esikoisesta en pelännyt ja synnytys menikin ihan hyvin. Nyt pelkään etten ehdi saamaan epiduraalia tai joudun sektioon tai vauva jää jumiin ja joudutaan käyttää imukuppia ja vauva vammautuu tai napanuora kiertyy kaulan ympäri.. siis näitä on ihan loputtomasti ja tulee kauhee ahdistus kun ajattelenkin synnytystä.. Ehkä pitäis jutella terveydenhoitajan kanssa pelkopolista tai jotain.. :)

No mä liityin tänään uudestaan parin vuoden tauon jälkeen faceen. Poistin heti kättelyssä yli 100 "kaveria" ja nyt yritän oppia käyttämään sitä jotenkin. Nimittäin on paikka vähän muuttunut siitä kun olin siellä. Ja se paljon kohuttu aikajanakin siellä pällisteli :)
Mä nyt tutustun faceen rauhassa ja mietin sitten että liitynkö teidän joukkoon myös sinne! :) ..ja jos liityn, niin mä ainakin lupaan myös täällä käydä yhtä epäsäännöllisen säännöllisesti kommentoimassa kuin nykyäänkin! ;)

 
Mäkin joudun sokerirasitukseen tuon iän takia. Arvot oli viime kerralla hyvät, en stressaa siitä. Lähinnä se paastoaminen siinä on ärsyttävää. Itellä tulee aamulla heikotus jos ei saa mitään syödä.. :/

Pandaku: Kannattaa kysellä siitä pelkopolista neuvolassa, jos pelottaa :) Mun esikoisella oli muuten napanuora kaulan ympäri synnytyksessä, mutta siitä ei ollut minkäänlaisia seurauksia. Muakin pelotti aikoinaan synnytys tosi paljon, kun oma äiti oli pelotellut niistä kivuista "iltasatuna" :D Päätin silloin, etten koskaan halua raskaaksi! Nyt pelko on poissa, koska tietää, millaisia kivut on ja että niistä selviää. Viime synnytyksessä pelkäsin myös leikeltäväksi joutumista. Multa leikattiin se väliliha synnytyksessä, mutta en ees huomannu, kun tekivät sen! Nyt en aio stressata siitäkään. Voisin kyllä venytellä/rasvata sitä välilihaa kuten viimeksikin, tuskin siitä haittaakaan on.
 
Mukava lukea iloisia uutisia ja positiivista asennetta!

Välilihan leikkaaminen oli ainoita asioita joita oikeasti pelkäsin! Sen takia ja synnytyksen helpottamiseksi olisin halunnut olla puoli-istuvaa pystymmässä, mutta se jäi sanomatta. Onneksi kehottivat kylkiasentoon!  Paine ei kohdistunut välilihan alueelle.
Vaivaisen vartin ponnistuksen jälkeen alkoivat "pelottelemaan" leikkaamisella!!
Mulla sotki se ilokaasu, että ponnisti tehottomasti kun en tiennyt milloin ois pitänyt. Tuosta pelottelusta oli se hyöty, että sisuunnuin sen verran että sain pykättyä lapsen ennen kuin ehtivät tehdä mitään.

Minä olin kovasti FB-ryhmää vastaan, mutta kovin sekin on alkanut kiinnostaa... Varsinkin, kun tälle vauvalle ei mahda lähipiiriin tulla ikäisiään kavereita. Esikoisen kanssa samalle vuodelle tuli neljä muuta vauvaa.

Oletteko te saaneet kuulla vauvan syntymäajasta? Tai oikeammin alulle laiton ajankohdasta? Meille on vinoiltu juhannusyöstä... Meinasin jo sanoa, ettei kaikki maaliskuun vauvat juhannuksena ole alkuaan saaneet. Vaan laskin sitten lasketusta-ajasta taaksepäin ja kappas se sattui just juhannukselle...
 
Mullakin väliliha leikattiin, mutta eipä siinä tohinassa sitä ehtinyt murehtimaan. Vaikka se jonkun verran kirpasi, niin se autto vauvan niin nopeesti maailmaan, jonka jälkeen kivut väisty. Mä en viimeksi rasvaillut, nyt vois kyllä.. Mitä rasvaa ootte käyttänyt?

Meillä ollut niin vähäistä tuo seksielämä muutenkin esikoisen jälkeen että tiesin ilman laskemisiakin että juhannusyönä on saanut tämä pieni alkunsa :D Ja äiti sano heti kun la:n kerroin, että jaa jaa, juhannus lapsi :)
 
Meillekin on tullut vinoilua juhannuslapsesta, mutta koska raskaudenkeston laskeminen aloitetaan n. 2 viikkoa ennen varsinaista hedelmöitystä, on meillä todellisuudessa heinäkuun alun lapsi :D Jussina mulla tais olla vielä vuotoa, joten ei ihan päde mein mukulaan kyllä :D 
 
Mua huvittaa tämä juhannuspupuilu ;)... Eli meidän kolmonen on saatettu aluillensa just juhannuksena omalla mökillä. Ainakin silloin tuli pariin kertaan rakasteltua ja jussia ennen/jälkeen oli hiljaisempaa kamarin puolella, joten sieltä joku simppa sitten otti onkeensa ja puraisi kunnolla :). Ovistuntemuksetkin oli voimakkaimmillaan juhannuksen aikaan. Tosin kukaan ei ole kommentoinut ainakaan vielä asiasta - paitsi sisko pahalainen ;)... Eka lapsi meillä sai alkunsa inseminaatiosta lääkärin avustuksella ja toinen olohuoneen sohvalla.

Mites muilla tuon ajoituksen kanssa ylipäätään, eli osaatteko kertoa missä pikkuisenne ovat saaneet alkunsa? emoticon
 
Meillä juhannusyönä saanut alkunsa vaavi, talo oli täynnä juhannusta juhlivia kavereita, ja me miehen kanssa ajauduttiin sitten pesuhuoneen lattialle.. :D Ei ihan hirveen romanttinen paikka. :D Kukaan ei ole vielä arvannut, mutta en voinut vastustaa kiusausta ja yhdelle kaverille vihjasin, että eipä ole kukaan arvaillut asiaa, siitähän se sitten arvaskin. :)
 
Ku itte soittelin ekaa terkka aikaa, ja terkka oli ihan ihmeissään, kun nyt kauheesti kaikki soittelee ekoja aikoja. Itsellä vaan kävi mielessä, niin, ne on ne juhannuksena tehdyt vauvat :)

Itsellä ei kyllä oo oikein hajua, milloin pikkuinen sai alkunsa. Varmaankin ihan meidän omassa sängyssä.


 
Sokerirasitus on mulla 26-28viikoilla.

Facebook ryhmään tahtoisin mielelläni. Esikoisen fb-ryhmä (eri palstalta tosin) on edelleen tosi aktiivinen vaikka lapset alkaa jo olla kohta 2v. Kertokaahan kun se on perustettu, itse en osaa ryhmää perustaa.

Meillä vauva on saanut alkunsa kesäkuun puolessa välissä ihan tuolla makkarin puolella! :D Vinoiluja ei ole vielä kuulunut, mutta jos kuuluu niin sanon kyllä suorat sanat! :D

Mä rasvailin välilihaa ceridalilla viime raskaudessa. Netissä oli siihen hyvät ohjeetkin. En osaa sanoa oliko hyötyä kun lopulta tehtiinkin suunniteltu sektio.

Mä heräilen yöllä muutamia kertoja, yleensä ilman syytä. Joko tää valmistautuminen yöheräilyihin alkaa..
 
Heräilyä täälläkin. Yleensä esikoisen toimesta, mutta jo raskauden alusta saanut yölläkin nousta vessaan! Toinen vaihtoehto, että on karmea jano jonka jälkeen sitä nousee ainakin sinne vessaan. Pitäisi kai muistaa paremmin juoda sitä vettä jo päivällä...

Miten musta tuntuu, ettei mulle oikeastaan mitään kuulu ja yllätyn kun joku onnittelee. Oireita ei juuri ole, eikä mukelo vielä tunnu. Joten kai sitä tavallaan unohtaa olevansa raskaana! emoticon
Venytellessä muistuu kyllä, kun miettii ja kuulostelee vieläkö voi vatsallaan mitään tehdä.

Meillä kaksi vee esikoinen on ruennut tituleeraamaan itseään vauvana... Eikä nuku kuin ihan äidin kyljessä kiinni... Pitääköhän mun opettaa vauva omaan sänkyyn, kun vieripaikka on jo varattu...
 
Jännittää! Mulla on elämäni eka np-ultra huomenna ja jännittää ihan kamalasti. Otetaanko se vatsan päältä vai miten? Aiemmissa raskauksissa minulla on ollut ainoastaan rv 10 ultra jossa on katsottu onko kohdussa elämää. Seuraavan kerran on ultrattu yliaikastarkastuksessa esikoisesta. Joten ei meillä ole koskaan ollut edes sitä rakenneultraa.

En osaa ajatella koko synnytystä vielä. Kumpikin aiempi synnytys on ollut nopea. Ensimmäisessä leikattiin välilihaa, jopa kahdesti! Meni pari kuukautta, että olin kunnolla parantunut, tikkejäkin ommeltiin melkein 2 tuntia. Siinä nyt oli kaikkea muutakin pientä ongelmaa, mutta terve poika syntyi ja viime viikonloppuna juhlittiin 6v synttäreitä! Toinen lapsi syntyi melkein kotiin. Mitään kipulääkkeitä en ehtinyt saamaan, sillä olin sairaalassa 15min ennen kuin poika syntyi.

Paino jatkaa tippumistaan. Ensimmäisestä neuvolakäynnistä (4 viikkoa sitten) paino on tippunut melkein 4kg. Ruoka ei maistu vieläkään. Väsyttääkin niin vietävästi, että hyvä jos jaksaa työnsä tehdä. Vielä ei raskaus näy ulospäin. 

Sokerirasitukseen minäkin joudun sitten joskus rv 23-> Sitäkään ei ole ennen koettu, mutta painon takia nyt sinne joudun. Haluaako joku kertoa kokemuksensa?
 
eemi0806, np-ultra tehdään vatsan päältä. Tuntuu, että nuo laitteet on kehittyny hurjasti ihan parin vuoden sisällä. Jotenkin sen ultran kuva sekä neuvolassa, että äippäpolilla oli paljon selkeempi nyt kuin esikoista odottaessa vuonna -10. Tai sitten on tullut sen verran kokemusta lisää, että maallikkonakin on oppinut jotain ymmärtämään niistä kuvista.

Mulla oli eka sokerirasitustesti eilen. Ennakkoon jännitin paastoamista, kun toisinaan vieläkin varsinkin nälkäisenä meinaa tulla paha olo. Ihan hyvin se kuitenkin meni, ainoastaan sokerihumala tuli, joka tosin oli aika inhottava. Jotenkin oli semmoinen höntti olo sen jälkeen, eikä oikein mihinkään voinut keskittyä kunnolla. Toista ja kolmatta näytteenottoa kun odottelin, niin oli aika tuskaista keskittyä mihinkään syvällisempään, onneksi odotusaulassa oli hömppälehtiä :)

Melko todennäköistä on, että joko nyt tai seuraavassa sokerirasitustestissä jokin arvoista menee rajan yli, koska esikoista odottaessakin oli raskausdiapetes. En kuitenkaan siitä hirveästi stressaa. Ruokavaliolla se hoituu melko pitkälle, ehkä ihan lopussa voi tulla tarvetta lääkitykselle.
 
Itsellä ainakin ultrattiin mahan päältä ja emättimestä. Riippuu varmaan paikasta ja siitä mitenkä saa näkyviin. 
Sokerirasitus ei ollut niin paha mitä ajattelin, tai lähinnä pelkäsin että joudun juomaan ihan hirveesti sitä litkua. Sitä pitikin vaan vetää pari pientä lasillista.
 
Takaisin
Top