Syyskuisten neuvolat ja ultrat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kaika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä sokerirasitukseen menevät automaattisesti kaikki yli 25-vuotiaat ainakin. Itselleni asiasta ei ole vielä puhuttu tarkemmin, mutta varmaan seuraavalla neuvolakäynnillä sitten. Mutta joka tapauksessa kyllä ne neuvolasta sitten kertovat milloin sen aika on.

Purri: Apua, kuulostaa kyllä pitkältä paastolta tällaisille ihmisille, joilla on kokoajan nälkä... [;)][:)]


21+1
 
*napa* joo on mullaki aamusin aina ihan hirvee nälkä, et mä meen sinne sit häiriköimää kaikkii muita mun mahan kurinalla... kun mun mahani ei osaa murista hiljaa, vaa koko talo raikaa sitten [:D]
 
Mamma_76 : Ok [:)] Jospa sitä itekki vielä jossain vaiheessa tätä raskautta osaa tunnistaa miten päin se vauva siellä makoilee [:D] sen ainaki tiedän et vasemmalla puolella se on kun maha on enemmän vasemmalle pullistunut ja sinne ne potkutkin yleensä tulee mutta se, että miten päin se siellä on nii eeeei harmainta haisua ...[:D] Ja toinen mitä oon kans aina miettiny et ku välillä tuntuu paljon hiljempaa semmosia tönäisyjä niin liekkö se sit kätösillään painelee kohtua vai mitä lie... on se niin arvaamatonta ja jännää! iltaisin se kyllä ainakin potkii kun niin kovasti tuntuu ja näkyy vatsan päältä.. mieskin on ollu ihan ihmeissää [:D][:D][:D]
 
HaniMami: Onneksi sulla on jo tuo sokerirasitus takana. Mulla viime viikolla hoitaja sanoi, että tulokset saa vaikka samana päivänä, mutta odottelen kuun lopulle kun on neuvolalääkäri niin katsotaan samalla kun ei niissä verikokeiden mukaan ole mitään ihmeellistä.

Mun pitää odotella vielä pari viikkoa sitä hyytymistekijöiden ja faktori VII -tulosten valmistumista vWF:stä. Nyt onkin hyvä aikaa ottaa tuo testi kun ajatuksestakin tulee isoja mustelmia, joten jotain todennäköisesti näkyy. Tämä vaiva kun on siitä ikävä, että se reagoi tulehduksiin ja sterssiin joko korjaavasti (niin ettei sitä todeta ensimmäisellä verikokeella) tai heikentävästi. Saas nähdä minkä kannan äitiyspoli ottaa tähän. Siitä kuullaan lisää heinäkuussa.

Hyviä vointeja kaikille mammoille. Toivottavasti turvotukset pysyvät aisoissa ja olo hyvänä. Nautitaanhan jäätelökesästä!
 
Neuvola taas takanapäin, rv 22+3!

paino 63,1kg (+920g/vko edellisestä nla:sta??!) --> huh huh!
RR: kotona 101/55, neuvolassa 135/86
Pissa puhdas
Hemoglobiini: 116 --> Rautaa saa alkaa syödä
SF: 18,5
Lapsiveden määrä normaali
Syke +145
Liikkeet ++

Sain myös ajan ensimmäiseen neuvolalääkäriin rv 26+ 3. Neuvolalääkäri kuulemma ultraa vielä, kun saavat tänne neuvolaan oman ultran, huippua! Tietoa ja lappuja tuli myös kelan asioista ja sain myös raskaustodistuksen, joten ei muuta kun pakkausta tilailemaan! Mukava oli käydä, tuo paino vaan mietityttää (tosin turvotusta tullut, eikä maha oikein toimi, että jospa niitä syyttäminen[:)])

Ps: Eilen illalla kun mies taas tunnusteli liikkeitä mahan päältä (itse olen tuntenut liikkeet 15+1 ja mies tuntenut liikkeet jo 16+6 lähtien) niin rupes siinä sitten liikkeitä myös katsomaan, ja aina kun vauva potkas niin mies huomas liikkeet mahan päältä! Eli täällä nuo kyllä näkyykin jo mahan päältä =)
 
Elkku mullekin on paino noussu ihan hirveesti lähiviikkoina, mut oon kans huomannu et turvotusta on. neuvolassa siitä voi kyllä sanoo, meillä ainaki se tutkii sit nilkat :D
nää kesäset ilmat turvottaa, näin oon päätelly. =)
miten noin pahasti heittää sun oma ja neuvolan verenpainemittari? kumpaako uskot..?
 
Tuskin verenpainemittareissa vikaa on. Neuvolassa sitä vaan ehkä jännittää enemmän niin paineetkin sitten vähän nousee. :)

Täälläkin taas neuvola takana..

-Paino nyt nousussa, 600g/kk
-Hemoglobiini laskee tasaseen tahtiin. Nyt 126.
-Pissa puhdas
-SF 20
-Syke 150-153, liikkeet +

Sokerirasitukseen sain taas lähetteen. Sinne olis meno viikoilla 25-27.
Liikkeistä oli kans puhetta. Kun en niitä edelleenkään kovinkaan hyvin tunne. Toki siihen vaikuttaa se, että istukka on edessä, mutta kuulema pitäis alkaa jo tuntumaan. Viikkoja kuitenkin nyt 22+2. Jos en tunne yhtäkään kertaa päivässä liikettä, niin pitää soittaa sairaalaan, mutta vielä ei tarvii alkaa laskemaan. Dopplerilla kuunneltaessa Sihvertti kyllä liikku koko ajan, mutten vaan yksinkertasesti tunne mitään. :/
 
ChildishFear: Minua on myös vaivannut tuo vauvan liikkuminen tai siis sen puute. Sanoin asiasta neuvolassa viime viikolla, mutta ei puuttunut asiaan tarkemmin. Minäkään en tunne potkuja ollenkaan ja todella harvoin sellaista pientä "muljailua", aivan niin kuin vauva kääntyisi. Ultrassa varmistui, että istukka on minullakin edessä, mutta silti itseä vaivaa, kun kaikki muut kirjoittavat kuinka paljon vauva liikkuu ja potkii. Minulla on kahden viikon päästä seuraava neuvola, että saa nähdä mitä minulle sitten nyt sanotaan. Viikoissa olen siis yhden sinun jäljessä. Toivotaan, että liikkumisen vähyys/puute johtuu todellakin vain siitä, että emme vain tunne liikkeitä istukan läpi, eikä mikään ole vialla...[:o]


21+2
 
H1987 toi verenpainearvojen heitto johtuu just tosta jännittämisestä, ja kotona mittasin ennen ylösnousua aamulla, niin vaikuttaa sekin. Ton jännitämisen vuoksi ostinkin verenpainemittarin kotiin jo alkuraskaudessa, kun sitä suosittelivat, kun kerroin neuvolassa tosta mittaamisjännityksestä. Kotona mitatut taitaa olla siis luotettavempia arvoja ainakin mun kohdalla[:)]
 
CF ja napa: Mullakin on istukka edessä, enkä kauheasti oo liikkeitä tuntenut, mutta viimeisen kahden viikon aikana liikkeet on voimistuneet ihan huimasti. Vielä rakenneultran aikoihin, joka oli rv21+3, en tuntenut liikkeita joka päivä, mutta nyt rv24 on liikkeiden määrä voimistunut ja tullut säännöllisemmäksi ja päivittäiseksi. Kyllä huolestun, jos liikkeitä ei hetkeen kuulu ja oon ajatellut, että jos en vuorokaudessa tunne yhtään liikettä, niin soittaisin heti neuvolaan.
 
Mullakin on istukka edessä ja vasta pari viikkoa oon liikkeitä tuntenu. Liikkeet tuntuu aina oikeella puolella ja oon ihmetelly, että onko se vauva siellä muka aina niin päin. 4d-ultrassa kuitenkin sain tietää, että istukka on enemmän vasemmalla puolella eli sen takia en tunne, jos se mötkii vasemmalle.
 
Tanaan oli "neuvola" ja kaikki siella ok. Viikkoja on 21+0. Painon nousu tuntuu vaan hurjalta, kun se mitataan paunoissa, mutta kiloissa 7 paunan nousu ei ole hirvea 5 vk:ssa. Piti olla rakenneultra samalla kaynnilla, mutta paikalle tullessani vaittivat, etten sellaista ole edes varannut ja ultrahoitaja ei ole aamuisin paikalla.[:@][:(][&:][:(][:@]
Meinasi tulla itku ja hoitajalla oli vaikeuksia saada "hyvaa" verenpainearvoa. Laakarit eivat kuulema osaa ultrassa ottaa mittoja oikein. Monien anteeksipyyntojen jalkeen sain iltapaivalle peruutusajan ultraan ja viela 3 h pitaa odottaa tapaamista. Olisi ollut tosi inhottavaa odottaa pidempaan, kun on jo pitkaan odottanut tata ultraa.

Liikkeet olen nyt tuntenut 2vk ajan, mutta mies ei viela niita tunne. Pikkusen kylla taytyi tamayttaa kunnolla, etta tajusin sen liikkuvan. [:D] Mitaan hipaisuja ja kuplimista en ole tuntenut tai tunnistanut.
 
HaniMami ja annie^ kiva kuulla, että teilläkin liikkeet on alkanut tuntumaan paremmin vasta noilla viikoilla. Helpottaa huomattavasti omaa oloa kun olen "vasta" viikolla 21. Yleensä nukkumaan mennessä on sellainen tilanne, että tunnen jotain liikettä, mutta silloinkin pitää tosiaan olla aivan paikallaan ja keskittyä siihen. Ehkä se on tosiaan vain niin yksilöllistä, milloin alkaa liikeitä tuntemaan ja riippuu tosiaan tuosta istukan sijainnistakin niin paljon.


21+3
 
Mullakin on istukka edessä. Liikkeet alkoivat tuntua hyvin aikaisin, mutta olivat epäsäännöllisiä, esim. oli yksi yli kahden viikon jakso ilman liiketuntemuksia. Nyt on 23+6 ja liikkeet ovat tuntuneet jokapäiväisinä nyt about parin viikon ajan. Enimmäkseen potkuja tulee alavatsaan keskelle ja joskus kylkiin. Kerran on tuntunut ylhäällä lähes kylkiluissa. 
 
Liikkeiden tunteminen johtuu kuulemma myös omasta tuntoherkkyydestä kun vatsankin alueella on kaikenlaisia hermopisteitä. mulle neuvolassa sano ku aloin tuntea todella aikaisin vaikka on istukka etuseinässä, että olen tuntoherkkä :P jotkut ei välttämättä varmaan tunne hyvin viikolla 20 vaikka istukka olisiki takana. 
 
Meillä oli viime perjantaina neuvola jossa oli kaikki hyvin :)

-Paino mulla laskee vieläkin niinkun alusta asti mutta ei ollut siitä ollenkaan huolissaan kun vauvalla kaikki hyvin ja kasvaa normaalisti. Jostain syystä ei vaan ruoka maistu vaikka kuinka kova nälkä olis ku alkaa syömään.

-Hemoglobiini ja verenpaine molemmat alhaalla jotka yhdessä aiheuttaa välillä kovaakin pyörrytystä, rauta kuuri alotettiin nyt sen takia et hiukan rauhottuis.

-sydänäänet kuului todella hyvin vaikkei kaveri tykännytkään kun häirittiin potki kovin eikä meinannut paikallaan pysyä ollenkaan. Eli liikkeet myös todella hyvät.

Maanantaina olin sitten lääkärissä josta sain luvan mennä ens viikolla taas töihin kun nyt on supistukset kurissa vaikka olen pari viikkoa siivonnut ja tehnyt muutenki ihan normaalisti hommia koton ku rupes makaaminen ja huilaaminen ärsyttämään. Lääkäri myös määräsi masennukseen lääkityksen kun neuvolan masennustestin mukaan masennusta ja muutenkin masennuksen oireita on ollut. Ja hermo ei pidä yhtään voi räjähtää ihan pienemmästäkin vaikkei mitään syytä oliskaan.

Eniten huolettaa tuo vauvan terveys vaikka kaikki kuulemma hyvin onkin niin tuon pojan sairaus painaa mieltä ja varjostaa tätä raskautta en pahemmin osaa tästä nauttia. En edes uskalla mitään vauvatavaroita vielä kotiin tuoda vaikka niitä olen käynytkin jo kaivelemassa äidin tykönä esille ja katselemassa että mitä tarvii hommata. Mitään vauvajuttuja en kaupoistakaan ole vieläkään uskaltanut edes kauheesti katsella.
 
Täällä käyty neuvolassa maanantaina kun viikkoja oli 21
Kaikki ok, hb hieman laskenut ja oli nyt 117 mutta kokeilen ensin 2tbl raskaus viitamiineja päivässä ettei tarvisi sitä rautaa hakea. Painoani kauhistelin kun oli noussut +540g/vko mutta eihän se paino ole onneksi noussut kun vasta 3.8kg lähtöpainosta. Ensimmäinen lääkärineuvola sitten 17.6.
Ensiviikon maanantaita jännityksellä odottaen kun pääsee rakenneultraan, sitä on odotettu kuin kuuta nousevaa.... [:)]
 
Minulla on tänään neuvola ja ihan jännittää, että olenko saanut painoa pidettyä kurissa, vai nouseeko se taas 500-800 g vauhdilla ;D Pitää tulla sen jälkeen huutelemaan tänne...
 
Arrggh. Ei auttanut liikunnan lisääminen, paino noussut hurjasti 1027 g/viikko (viimeksi 500g/viikko). Ei paljoa naurattanut. Nyt paino noussut yhteensä n. 9 kiloa ja rv 22 menossa [:-]

Ei siis armoakaan minulle, saan unohtaa huolettomat jäätelön maistelut tänä kesänä.
Kai tämä stressava elämäntilanne on ajanut minut syömään huomaamattani enemmän. Mies muuttaa seuraavan kuun alussa pois ja mietin miten pärjään ilman lohdutusjäätelöä tms [8|] Ei auta kuin olla tiukka ja pysyä kurissa.

Minun pitää vaan pitää kiinni ruokarytmistä, syödä siis se viisi kertaa päivässä.. Eikä yhtään enempää.

Saatte olla onnellisia te, joilla paino ei nouse!

Mutta pääasia, että vauvalla kaikki hyvin ja että menee raskaus loppuun saakka!

Verenpaineeni on laskenut hieman taas, mutten ole vielä huomannut mitään pyörrytyksiä.
 
Takaisin
Top