Syyskuisten neuvolat ja ultrat

tänään käytiin ensimmäisessä ultrassa ja kaikki oli oikein hyvin. sydän sykki hyvin selvästi ja pienet kädet erottuivat jo. pituutta oli 18,3 mm ja kolme kuvaa saatiin mukaamme. :)
 
Hyvä idea Kaika, laitanpa sitten tännekkin, niin on samassa minne muutkin laittavat.

Ensimmäinen neuvola: 28.9.2010 (la.6.9)

-Laskettu aika muuttui 5.9.2010
-Huomenna Lääkärille aika.
-Samalla pääsen varhaisultraan
-Hb oli 124
-painoa oli tullut n.5kg, joka on kyllä tuo turvotus.

Neuvolatätini on todella ihana ihminen, sympaattinen ja tukea antava Mieheni sai oman vauva-kirjasen, voi reissuhommiin ottaa mukaan.
Oli tosi iloinen omasta kirjasestaan, kun soittelin....
Rautaa ei saa kuulemma syödä ennen 12vk. joten .....ei kuitenkaan haitannut,vaikka niitä nyt olen muutoman päivän napsinut.
****************************************************************************************************
VarhaisUltra 29.1.2010 (Syntymäpäivälahjani)

Päivää Äitiliinit
Aamun kuulumiset:

-Huonosti nukuttu yö (vessa reissuja 3)
-Heräsin jo 5.30, ei vaan nukuttanut mukamas
-Jännitti niin hemskatisti,että meinasi laatta lentää muutomaan otteeseen
-Itkeskelin pitkin aamua (välillä kunnolla rääkyen)

ja sitten

UÄ- uutisia!
Tutkimus tehtiin alakautta

Nappulalla kaikki hyvin
   Pituus                  viikot
- CRL 19mm -->H 8½
-Kohtu vastaa H 8-9
-Sydämmen syke  +
-Liikkeet +

Helpottunut olo [:D]

Aika Np-ultraan tulee parin viikon päästä (29.1-->)

 
 
Heissan,
 
Ensimmäinen neuvolakäynti takana ja kokemus oli erittäin miellyttävä [:)] Neuvolan "täti" oli erittäin sympaattinen ja huomaavainen, eikä edes tuominnut "ylipainoani". Lähtöpaino on siis mitä on, tärkeintä on vointi ja terveys. Kiitos siitä [:)]
Hän sai lasketuksi ajaksi nyt 24.9, tämän sivuston laskurilla sain tuon 23.9. Noh, ensi vkolla varhaisultrassa sitten selvinnee kait jotain enemmän. Kaikki siis tällä hetkellä hienosti, toivottavasti jatkuu näin[:)]
 
Ja tulis jo maanantai 8.2 silloin olis se ultra.... Tsemppiä!
 
Moi!

Mä just tulin kanssa ekalta neuvola-käynniltä ja tässä nopsaan kuulumiset laitan ennen töihin lähtöä.

Neuvolan täti oli mukava vanhempi nainen, jolla tuntui olevan hyvä asenne kaikkeen [:)]
Esim. mun kasvisruokavaliota ei pitänyt minään ongelmana. Hän myös sanoi, että tässä vaiheessa vielä "totellaan" menkoista laskettuja viikkoja, eli mun kohdalla varhaisultran takapakkia ottanut la:sta ei tartte huolestua, vaan vasta np-ultrassa voidaan mitata luotettavasti raskauden kestoa ja vauvan kokoa... Eli nyt taas porskutankin viikoilla 8+4 (hassua, että neuvolassa ei huomioitu kait ollenkaan kierron pituutta, joten tuokin "heittää" parilla päivällä) ja np-ultraan ei ookaan niin tuskastuttavan pitkä aika [;)]

Mulle uutta oli myös se, että jokainen mittaa itse ennen neuvolakäyntiä pissasta valkuaiset ja sokerit sekä punnitsee itsensä neuvolassa... Muuten ei ihmeitä ilmennyt, tosi paljon sain materiaalia, mitä osasin odottaakin!

Mukavia neuvola-käyntejä ja ultra-kuulumisia muillekin! Kivaa, että niille on oma pino nyt [:)]
 

Mulle uutta oli myös se, että jokainen mittaa itse ennen neuvolakäyntiä pissasta valkuaiset ja sokerit sekä punnitsee itsensä neuvolassa... Muuten ei ihmeitä ilmennyt, tosi paljon sain materiaalia, mitä osasin odottaakin!


No toi oli uutta mullekkin! Aikamoista..onko siellä wc:ssa sitten purkkeja ja mittausliuskoja ihan vapaasti käytössä?
 
Meillä neuvolantätsy otti kyllä virtsasta tarvittavat kokeet ja lähetti ne vielä ympäri Suomea tutkittavaks [:)]  Punnitus tapahtui kyllä, ilman että itse edes nousi katsomaan [:)] 
Mulle ei puhunut mitään, että itse pitäisi mitata valkuaisia virtsasta. Mut ilmeisesti näissäkin käytännöissä on eroja.
 
Palataan taas [:D]
 
Heippa taas!
 
Just sillei se oli, että vessassa oli kipot ja liuskat (purkin kyljessä taulukko, johon mittaliuskaa verrataan) ja nyt ekalla käynnillä terkka neuvoi miten liuskan värejä tulkitaan. Samaisessa wc:ssä oli myös digivaaka.
 
Mun verikokeet kylläkin lähetettiin tutkittaviksi Ouluun (taudit) ja Helsinkiin (veriryhmä), kuulemma Oulussa niitä säilytetään kolme vuotta... Että melkoinen verivarasto jossain siellä!
 
 
 
Uutta oli mullekkin että ihan itse aletaan siellä testailemaan, mutta enpä mene nyt sanomaan 100% onko täälläkin sellaiseen menty, koska liuskat tosiaan oli siellä vessassa, mutta neukkutäti kävi kyllä katsomassa. Se selviää ensi kerralla, jollon otetaan jotakin verikokeitakin?(En muista/tiedä mitä)
Ultra-ajat saapui postissa tänään [;)]

Np-Ultra on:

Ke:17.2.

Rakenne-ultra on:

Ke:21.4.

2 viikkoa on tosi lyhyt aika, harmiksi vaan, mies ei pääse mukaan ainakaan ainakaan Np-ultraan.
Nyt tässä mietin jotakin ystävää tueksi, koska en tosiaankaan tahdo mennä yksin.(Johtuen viimeisestä) [&:]
 
No niin..nyt eka neuvola takana (taas).
Mulla on kyllä mukava neuvola"täti". Mua nuorempi, mutta oikeesti tosi ihana.

Lääkärille laittoi sydämentykytysten takia, kun rehellisesti sanoin, että ne on kokoajan päällä.
Ihan varmuudeksi otetaan kaiken maailman kilpirauhastesteja ym ym.. Se olis ens keskiviikkona.
Ja lupasi, että lekuri vois sitten yrittää kuunnella sydänääniä doblerilla. Vaikka tod näk sieltä mitään kuulu.

Verta ja pissiä pitää mennä antamaan maanantaina, jotta voidaan katsoa kaikki tulokset sitten keskiviikkona..

Huippauksesta (meni jalat eilen aamulla veteläksi)- terkisti hemoglobiinin ja alhainenhan se oli
109!! Ilmeisesti olekkaan niin hyvin toipunut verenhukasta viime km:sta[&o] Ja rautaa kun ei vielä suositella aloitettavaksi pillereinä, kävin ostamassa pinaatit ja parsat kotiin[:D]

Mutta sitten paino[:o][:o] on JO 71 kg!!! Mä olen painanut 75kg, kun olen menossa synnyttämään!! Hei haloo!!!!!
Mutta arvataa mitä mun neuvolatäti sanoi siihen, ku olin ihan järkyttynyt?
"Oletko alkanut urheilemaan?" Joo "Onko turvotusta?" Joo "Onko ummetusta" No, JOO!
Niin se vaan oli että:"No eipä tossa mitään, vähennä suolasta ja juo lisää vettä. Ei tosta kannata huolestua vielä. Lihaksethan painaa enemmän kuin läski" Mä en voinu uskoa korviani! Mä olen oikeesti tehny kunnon punttireeniä viime kuukausina, kun päätin, että nyt saa ihra väistyä..
Ihana täti. Mä kun olen lukenut niistä grammapoliiseista, jotka motkottaa painosta joka kerta ja muutenkin ovat suppeakatseisia..
Treenit siis jatkukoon ja rautapitoiset kasvikset tulivat jäädäkseen[:D]
 
Hieno homma kaika,että ottavat kaikki mahdolliset kokeet. Ja kuulostaa kyllä ihanalta "tätiltä", onhan se mukavampaa mennä neuvolaan, kunnei tarvitse miettiä mitäköhän se "eukko" taas mäkättää [;)]
Mulla oli sellanen mäkättävä täti(vanha ku *piip*) toisesta, pisti mut ihan turhaan sokerirasitukseen, koska esikoinen olki niin iso...Sillä ei ollut mitään merkitystä, oli kaikenlaista muutakin ihme juttua, välistä mukamas lapsvettä liian vähän, ja toisinaan liian paljon [8|] Vähemmästäki sitä pelästy, ukkokin meni aivan sekaisn, näki painajaisia...joista on parempi olla hiljaa nyt [;)]
 
Heippa,
Eilen eka neuvola. Neuvola täti on oikein mukava. Vanha tuttu.
 
Kotiin mukaan iso läjä lukemista, Dvd, uusi äitiysneuvolakortti. Verikokeet otettiin ja pissa tarkistettiin. Hb oli 126 ja pissa puhdas. Sydänääniäkin kokeiltiin kuunnella mutta ei niitä vielä kuulunut. Nyt odotellaan aikaa np-uä:hän ja seuloihin. Tytöistä en niissä aikanaan käynyt. Nyt jotenkin kokoajan mietin että onkohan kaikki hyvin.
 
laskettuaika hieman aikaistui ja on 6.9.10
 
Heips!
 
Tänään oli vihdoin ja viimein ensimmäinen neuvolakäynti. Terveydenhoitaja oli aivan ihana. Labraan ja lääkärille varattiin aikoja. Myös ensimmäinen uä-aika varattu, joka on 8.3. ja tämä oli vieläpä ensimmäinen vapaa aika. Erinäisiä lippulappuja ja dvd:n sain mukaani, ja mikä mukavin asia mukaan on ensimmäinen äitiyskortti.[:D]
 
Pahoinvoinnin ja oksentelun takia ketoaineet oli 2+, joten kehoitti juomaan erittäin runsaasti nestettä. Ketoaineet pitää vielä kontrolloida uudestaan. Laskettu aika muuttui päivällä, eli nyt la 12.9. 
 
Tänään oli sitten ensimmäinen neuvolakäynti. Viikon päästä keskiviikkona pääsen varhaisultraan, koska oireita ei oo oikeestaan ollenkaan enää. Ja nt-ultra on sitten 5.3 ja lääkärineuvola muistaakseni 15.3. Labrassa täytyy juosta kokeissa parin viikon päästä. Hemppa oli 147 ja verenpaine "vähän" korkeella. Sitä täytyy nyt tarkkailla ja viedä sit tuloksia seuraavan kerran neuvolaan.

Neuvolantäti oli hirmu kiva ja anto mukaan ison pinon papereita.
 
Neuvolassa käyty n. viikko sit. Antiikkisessa ultralaitteessa näkyi makoileva kaveri ja sydän pomppaili.. Eipä siellä ihmeitä.. [:D] Hb vaivaiset 158!!! [:)] Viime raskauskin meni ilman lisä rautaa.. [;)]
 
Lääkärissä käyty! poikkeuksellisesti jo rv 9..

hb: 136!!![:)][:)][:)] vähänkö auttoi ruokavalio muutos!!
paino: laskenut 500g viikossa! JEEEEEE!
verenpaine: pikkasen alapaine koholla, mutta mulla olikin aika kiiruhtaminen, joten tarkkaillaan löysästi[:D]
sydänäänet: ei 100% varmasti kuultu, mutta sanoi, että kaksi kertaa ehkä kuuli...
kohdunnipukka: kiinteä ja 3cm

Ihana lääkäri, vanhempi rouvashenkilö ja muutenkin ihan superkiva!

Ja se olis seuraava koitos nt-ultra 5.3.

Että näin täällä. Ja huomaatteko, etten aio stressata ollenkaan vaikkei kuulunutkaan niitä ääniä[:)]
Päätin, että tämä raskaus päättyy vasta syyskuussa. Piste.
 
Heips!
Ensimmäinen neuvolakäynti takana, ja ehdein ja hieman tuonne toiseen ketjuun tuntojani purkaa.
Neuvolatäti oli hieman vanhempi, mutta oikein mukava ja otti hienosti myös mieheni huomioon tilanteessa.

Koska paino ja siihen liittyvä lievä ylipaino ovat olleet minulle arka paikka jo ennen raskautta, niin siitä syystä varmaan tunsin jopa pientä kiukkua ruokavalio- ja liikuntasaarnoista, vaikka hänen tarkoituksensa ei välttämättä ollut saarnata.

Turun Sanomissa oli kuulemma ollut juuri juttu siitä, kuinka jugortit sisältävät kenties vaarallisia lisäaineita, ja siitä syystä olin hänen mielestää typerä, kun söin jugorttia sen sijaan, että olisin juonut rasvatonta maitoa tai piimää. Ja että jugortti on parempi vaihtaa viiliin. no, samapa tuo, kyllä minä viilistäkin tykkään. Oletteko törmänneet kyseiseen faktaan?
 
Heipä hei...
Lääkärikäynti olisi takanapäin....mukava oli lääkäri ja neuvolakortin sain.Lääkäri päätti sitten ultrata ja pikkuinen papuliinihan sieltä löytyi.Sydänäänet oli tosi vahvat...ja kaikki muutenkin kunnossa.väkisin kääntyi naama hymyyn siinä kun sydänääniä kuunteli.....
 
Noniiin. Tänään käytiin sitten ensitreffeillä meidän pienen kanssa. Lääkäriin mennessä olin niin pattina, että meinasin pillahtaa itkuun jo autossa. Sitten siellä aulassa odotettiin miehen kanssa noin 30 minuuttia. Siinä odotellessa ihmettelin jo, että jessus kun akkaa jännittää kun ihan tärisee - kunnes tajusin, että selän takana huoneessa oli jonkin sortin isompi teollisuuspesukone linkoamassa. [:D]
 
No, semmoinen iäkäämpi naisihminen oli lääkärinä. Testas käsikopelolla ja totesi, että kohtu vastaa 9 viikon kokoa. Ultrassa se sitten näkyi. Pienen pieni ihminen. Itku siinä pääsi puhtaasta helpotuksesta, kun sanoi, että pieni oli elossa.
 
Strategiset mitat (suluissa toisen kuvan arvot):
Pituus: 17,2 (16,0)
Aika: 8+1 +/-3 (8+0 +/-2)
 
Syke molemmissa kuvissa ok.
 
Laskettu aika tämän ultran mukaan 23.9.
 
 
Heippahei![:)]

Tänään oli ensimmäinen neuvola. Neuvolan täti oli aikas mukava rempseä vanhempi rouva, joka ei turhia tärkeillyt. Lippulappusta tuli iso pinkka ja mieskin sai osansa. [:)]

Hemoklobiini oli 129 eli ihan hyvä anemiasta kärsivälle naiselle.
Painoa oli tullut jo VIISI kiloa ja neuvolan täti torui mua, kun kommentoin painoani murisemalla "hyi!" lukua katsoessani. Käski nauttia raskaudesta joka saralla ja tottahan se on.Tuli hyvä mieli toruista.. kun mies ei sitä tietyistä syistä uskalla sanoa.[:D]
Laboratorioon menen 26.2
Kätilön ja lääkärin tapaan 10.3 ja
Np-ultra on 15.3 eli viikolla 12+5.

Jotenkin erilainen olo nyt neuvolan jälkeen. Luulin, että olo konkretisoituu vasta ultran jälkeen, mutta nyt tuntuu että tilanne on todellisempi kuin koskaan. Asiat alkaa rullaamaan ja on onneksi monta tapaamista odotettavana ja ensitreffit tyypin kanssa lähenee päivä päivältä. [:)]
 
Takaisin
Top