Syyskuisten neuvolat ja ultrat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kaika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Milamariaa: Oon kyllä sitä mieltä, ettei satunnainen lohdutusjäätelö maailmaa kaada. Stressaavina aikoina tulee syötyä ja ne kilot saa sitten pois myöhemmin, kun elämäntilanne tasaantuu, niin se syöminenkin palautuu samankaltaiseksi kuin aiemmin. Mutta ei voi vaatia itseltään liikaa, jos elämässä tapahtuu niin isoja muutoksia kuin sinulle viime aikoina. Muuten jos syö normaalisti/mahdollisimman terveellisesti ja sitten silloin tällöin sallii itselleen sen nautinnon, niin ei kait siinä mitään pahaa voi olla. Itse vetelen näkkileipää, ilman päällisiä, jos nälkä yllättää vaikka yöllä, kun ei kait siinä liikaa turhia kaloreita oo, mutta ainakin niitä hitaita hiilareita, jotka pitää nälän poissa. Ja aion kyllä vielä jäätelöä syödä tänä kesänä, kunhan en joka päivä niin tee kai..

Nyt aloin itsekin jännäämään ensi viikon neuvolaa ja painon nousua, kun on myös jätski maistunut viime aikoina ja edellisessä neuvolassa oli kanssa tullut tuota 1kg/vko vauhtia painoa lisää...
 
Samaa mieltä kuin HaniMami, kyllä ne kilot sitten saa pois ajan kanssa myöhemmin. Tärkeintä on oma ja lapsen hyvinvointi näin raskausaikana. Eihän siitä mitään tule, jos joutuu kokoajan miettimään kaloreita.... Tässä myös ehkä pientä perustelua ja puolustelua itselleni, koska minusta on nyt tullut kyllä jäätelön suurkuluttaja näillä keleillä... Mutta kun se vain on niin hyvää.... [&o]

Minä olen ollut viime päivinä aivan älyttömän poikki ja väsynyt. Epäilen kyllä vahvasti, että hemoklobiinini on laskenut ja paljon, mutta kun neuvolan täti ei viime viikollakaan suostunut mittaamaan sitä minulta vaikka silloin jo valitin oloani. Lisäksi hengästyn todella helposti. Sekin viittaa matalaan hemoklobiiniin. Kävin tänään sitten työterveydessä ja sain heti ajan huomiseksi verikokeeseen, jossa otetaan pieni verenkuva (ilmeisesti siis samalla jotain muutakin kuin pelkkä hb). Tosin tuloksen saan vasta ensi viikolla, mutta on tämäkin parempi kuin se sormen päästä otettava hb, jonka ehkä saan kahden viikon päästä seuraavalla neuvolakäynnillä. En ymmärrä mikä tuolla meidän neuvolan tädillä on tuota hb:n mittaamista vastaan, mutta minulta on siis mitattu se ainoastaan yhden kerran viikolla 8 ja silloinkaan se ei ollut kuin 127...
 
Napa: tuskin on haittaa, jos omatoimisesti alkaa rautaa syömään, syö vaikka rautapitoisia ruokia. Oon nyt syönyt suunnilleen kk lisärautaa ja väsymys ja sydämmen tykyttelyt+ hengästymiset alkaa olla ohi. Jos sitten verikokeissa on, että ei olekaan alhainen hemppa, niin sitten jättää sen raudan pois.
 
Napa: Sinuna rupeisin vaan syömään rautaa, vaikka Krauterblutsaftia tai apteekin rautapillereitä. Raudankulutus on raskaana ollessa kovaa ja monet sellaisetkin anemisoituvat, joilla ei oo ennen raskautta ollut ongelmia eikä itseään kannata päästää huonoon kuntoon. Itsellä se tilanne, että syön rautaa, mutta kun ne varastot on kerran päässeet alas, menee useita kuukausia, että ne saadaan kuntoon, joten hengästyen ja väsyneenä kuljen.

Ja yritä saada se hemppalähete vaikka väkisin, että saadaan tilanne selville. Ja mieluummin perusverenkuva eikä vain Hb, se kertoo enemmän rautatilanteesta. 
 
Niin, aion kyllä suoda itselleni jonkinlaisen herkkupäivän, vaikka viikonloppuisin. Muuten, kun tarkasti ajattelee niin on tässä tullut viime aikoina päivittäin vedettyä jotakin makeaa.. Mutta se tästä aiheesta! [:D] Suurimmat pahat höyryt sain taas pois ajatuksista.

Aika outoa, että *napa*:lla neuvolassa toimitaan noin :o Meidän neuvolassa jokaisella kerralla mitataan..

Ja Hanimami, minä kun jo ajattelin olevani ainoa, jolla noussut tätä vauhtia. Ja neuvolatäti kun silloin jo siintä 500 g:n vauhdista huomautti vakavalla äänensävyllä niin tänään tuntui aika pelottavalta.. Että "Nouseekohan se sitten seuraavaksi 2000 g/viikko!" :D Mutta, äh..
 
Kannattaa vaatia sitä hemon ottamista, mulla viimeksi meinas jättää väliin. Kysyin että ottaako hemon ja sano ettei kannata kun on raudat ollu niin hyvät kokoajan, sanoin et kuule, mä oon niitä jotka haluu kokorahalla!!! Pitkin hampain teki testin ja tippuneet olivat 140->113. Sainpa pienen voittaja fiiliksen (ja rautakuurin[8D]), muutenkaan en niin välitä tuosta uudesta neukkutädistä...
 
No mullakaan ei oo mitattu kuin kerran helmikuussa ja arvo oli koholla (130) kuivumisen takia, mitä neukkulan hoitaja ei suostunut tajuamaan. Otatin yksityisellä tarkemmat rautamittaukset ja anemia oli ja rautavarastot tyhjät. Silti en saanut uutta mittausta neuvolasta. Nyt vasta on lähete uuteen kokeeseen, kun onneksi sattui viimeksi sijainen neukkulantädiksi, joka sit otti vakavasti.

Rasittavaa touhua kyllä, jos ja kun perusjutuista joutuu tappelemaan.
 
Siis mitä ihmettä te huonoa omaatuntoa jäätelöstä kannatte????????????? Mä vetelen lähes päivittäin jäätelöä! Siis yhen tuutin tai puikon tai palan, riippuen siitä missä olen... Ja mä oon aina syöny jäätelöä ihan hirveesti! Äiti yritti joskus mua ja veljiäni "pakkosyöttää" jäätelöstä pois, mut ei se siinä onnistunu [:D] Viikko oltii vissii syömättä ja sit kysyttii et koskas se meinaa lisää ostaa[:D][:D] Ja siis mulla oli paino ennen raskautta n. 76kg ja pituutta mulla tosiaan on se 162cm. Nyt mä painan 82kg... Tarkotuksena mulla on sitten tiputtaa painoa (toiveena sinne 65g et oisin "normaalipainonen") jahka lapsi syntyy, mut jäätelöstä en aio luopua [:D] Kaikista muista herkuista voinki paitsi siitä ja salmiakista[;)]

Hemppa on multa mitattu neuvolassa nyt 2 kertaa, ekalla kerralla ei jostai syystä mitattu ollenkaan [8|] Ja sehän on tippunu, samaten ku mun verenpaineki, mut olo on silti aika hyvä vielä. Mä jostai syystä tuun paremmin toimeen alhasella verenpaineella ja hempalla ku normaaleilla.
 
Kiitoksia vinkeistä HaniMami, Pippula ja PojanÄiti!
Näköjään sitten muillakin on ollut ongelmia tuon hb:n mittaamisessa. On se kumma juttu, kun sehän on nyt ihan perusjuttu ja jos se otetaan pelkästään tuosta sormen päästä (mikä tietenkään ei ole niin tarkka kuin kunnon verikokeesta otettu) niin ei se nyt vie mitenkään hirveästi aikaa, vaivaa tai rahaa!!
No tänään tosiaan pääsen onneksi tuonne työterveyteen verikokeeseen, niin saa sitten kunnon tuloksen (tosin vasta maanantaina tai tiistaina, mutta silti)! 
 
*napa* : aivan! ei luulis olevan liikaa pyydetty mutta jotain ne tuntuu säästelevän kun ei se meilläkään ota sitä ilman, että vaadin ja viimeks olikin tipahtanu 140 ->110, että pitää sit ite aina tomerana olla ja vaatia kun ei muuten kunnon hoitoa saa!!
ja siinä kun ei mene kun pari minuuttia, niin samalla se siinä menee kun höpötellään normaalista asioista.
ei voi ymmärtää mikä siinä sit on niin vaikeeta ....[&:]
 
Meillä oli jo aiemmin sovittu ylimääräinen lääkärikäynti (alle minuutin ultra ja puolihuolimaton keskustelu) ja edelleen kaikki oli ok kuten oli odotettavissa. Jännin tieto oli se, että jäbä oli kasvanut ihan hurjana, nyt viikoilla 24+1 oli painoarvio jo 744 g, kun alle kuukausi sitten rakenneultrassa oli 375 g. Nyt kun olen saanut syötyä paremmin, on ilmeisesti kroppa ohjaillut kaiken edelleen muksulle, kun en edelleenkään oo saanut painoa kuin kilon lisää matalimman painon alhoon nähden eli -9 kg edelleen alkupainosta. Mutta hyvä, että muksu on intoutunut kasvuun,. Katsoin yhdeltä nettisaitilta, että jos sen kasvu pysyy tasaisena ja käyrillä, tulis sellainen 3500 gramman nyytti. Saas nähdä.
 
Pippula: No olipas tosiaan vauva kasvanut [;)][:D]! Ihanaa, että vauvat kasvavat ja tulevat aina vain isommiksi! Oma painosi on kyllä vielä uskomattomissa lukemissa! Olen aivan kade [:)]! Tärkeintähän kuitenkin on, että vauvalla on kaikki hyvin! 
 
Neuvolassa käyty ja unohdin sitten pyytää sen raskaustodistuksen[:@][&:]

Painon nousu 290g/vko, oikein tyytyväinen tähän lukemaan, kun vaan jatkuisi näin. Hemppa noussut 111-> 124, rautaa vähennetään kolmeen tabletiin viikossa. Verenpaine normaali, pissa puhdas. Sf-mitta 25-26cm. 26 on yläkäyrän yläpuolella ja 25 keskikäyrän ja yläkäyrän välissä, edelleen tän tädin mielestä liian aikasita mitata.

Ja se sokerirasitus. Ensimmäinen arvo 4,9, toinen 10,5 ja kolmas 6,5, (kun arvot saisi olla 5,3, 10,0 ja 8,6). Meni siis tuo keskimmäinen arvo 0,5 yli ja ruokapäiväkirjan joudun nyt aloittamaan ja varaamaan sitten Helsingistä aikaa diabetesneuvontaan[:(][&o]. Ette arvaa kuin ottaa päähän[:o] Muut arvot on mun tulkinnan mukaan melkeinpä jopa loistavia. Ärsyttävää, mutta pysyvätpä myöskin kilot kurissa, kun on pakko jättää kaikki herkut pois, kun en todellakaan halua yli neljä kiloista pienokaista ja mieluiten synnytän ihan alateitse, enkä sektiolla, ellei ole sitten kamala hätä ja paniikki.

Sellaista tällä kertaa, nyt soittamaan neuvolaan sen todistuksen perään[8|]
 
No Hanimami, ollaan onnellisia siintä, että yleensäkkään mitataan noita sokeriarvoja! :)
Minäkin pidän ruokapäiväkirjaa.. Koska olen aika varma, että muuten paino nousisi entistä hullua vauhtia ja viimeksi neuvolassa jo kysyivät haluanko rasitukseen.. Saa nähdä joudunko minäkin, jos ei lopu painon tulo.
Minulla ollut loistava olo mässäilyjen lopettamisen jälkeen! Nestettä ei kerry niin nopsakkaa ja jaksaa puuhata asioita väsähtämättä [:)]
 
HaniMami: Kylläpäs ne on tarkkoja noiden sokeriarvojen kanssa, että kun yksi kolmesta on vähän ylitse niin heti joutuu seurantaan... [&:] Voi apua, alan jo nyt pelkäämään omaa testiäni, koska tällä hetkellä syön niin kovasti kaikkea sokerista (pullaa, jäätelöä, kakkua, jäätelöä, suklaata, jäätelöä, karkkia ja taas jäätelöä...[:o]) Ehkä pitäisi tosiaan vähän alkaa rajoittamaan.... [&o]

Minä sain tuloksen niistä verikokeista ja olihan niissä vähän moitittavaa. Leukosyytit olivat vähän koholla ja sit kolme veriarvoa olivat matalalla. Sain tulokset sähköpostilla ja siinä se terkkari käski varaamaan neuvolalääkärille aikaa... No en minä nyt yhtäkkiä sille meidän neuvolalääkärille aikaa saa. Hb oli 109, joten aloitan nyt sitten omatoimisesti raudan syönnin ja ensi viikolla mulla onkin neuvola, joten näytän niitä muita arvoja sitten vasta siellä, niin katsotaan mitä se sitten sanoo. (Niin, en kuitenkaan aivan ilman neuvontaa näitä päätöksiä ole tehnty, kun hyvä ystäväni on myös ammatiltaan terveydenhoitaja (ja kolmen lapsen äiti) ja häntä olen näissä asioissa sitten konsultoinut.) Mutta olen edelleen kyllä näreissäni sille omalle neuvolan tätille, kun ei suostunut sitä hb:tä minulta mittaamaa ja oli jo laskenut noin alas!!
 
Muakin alkoii jännäämään mun testitulokset- mulla parin viikon päästä!
En ole ikinä joutunut rajoittamaan syömistäni, joten ainakin minulle tulee vaikeuksia olla syömättä makeaa l. sokeria, varsinkin raskaana ollessani[&:]
 
Mulla oli maanantaina neuvola, kaikki oli hyvin mutta en tiennyt antaa pissanäytettä ennen käyntiä niin jäipä taas sekin antamatta.. Mulla paino on noussut 6kg, mites te jaatte sen nousun tollai viikoille? Muuten oli varmaan kaikki hyvin, vauvan syke 140 ja se kohdun pituus oli ok.

Sokerirasitukseen pitää mennä tässä noin 4vko päästä, jännittää muakin kun olen tämmöinen sokerihiiri.. Pitäiskö jo etukäteen alkaa vähentämään makean syöntiä.. Mä en edes oikein tiedä mitä siinä niinkuin testataan? Voisko niitä tuloksia vähän niinkuin aavistaa jostain omasta olosta tms. etukäteen..?
 
Täällä tultiin juuri neuvolasta ja ei oo kehumista!
paino on noussu vajaassa 2 kuukaudessa 10 kiloa[:@] ja hemoglobiini oli hurjat 95[&:]
En ois arvannu että joudun laiharille raskaana ollessa.. nyt on mieli hieman alakantissa, kun ukkokin neuvolassa hoki tädille siellä koko ajan että joo meidän mamma kotona vaan herkuttelee ja makaa sohvalla. ei kai siinä nyt ei sitten enää syödä herkkuja ja kai se on sitten alettava joku himo kuntoilu..
 
joo- täälläkin halutaan tietää, voiko itse tulkita tuntemuksia etukäteen sokereiden suhteen..

raizki: Ei kait ny sentään laihikselle voi joutua raskausaikana[8|]
Ja uskoisin, että turvotusta sulla on jonkin verran?
Mutta ehkä vois olla ok tehdä päivässä edes puolen tunnin kävelylenkki, vai oisko?
Tsemppiä!
 
Noista sokereista: Edelleen haluan uskoa siihen, että jos elimistö toimii normaalisti, niin sitten ei noissa sokeriarvoissa oo mitään vikaa, vaikka vähän herkuttelisikin.

Sokerirasituksella mitataan mun käsityksen mukaan elimistön kykyä pilkkoa ruoan mukana tullut sokeri elimistön tarpeisiin insuliinin avulla eli muuttaa sokeri sellaiseen muotoon, minkä elimistö voi hyödyntää energiana tai sitten jos sitä saa liikaa niin se muuttuu rasvaksi. Jos tässä pilkkomisprosessi on joku vialla/ ei toimi riittävän tehokkaasti eli elimistö tuottaa liian vähän insuliinia suhteessa kehon saamaan sokerimäärään, niin silloin verensokeriarvot heittävät suositelluista. Ja nuo raja-arvot on määritelty joidenkin tutkimusten mukaan tietyn suuruisiksi, kun aina se raja pitää johonkin vetää.

Eipäkai noita arvoja voi oikein kuulostella mitenkään omasta olotilasta. Itsellä on tosin aika pieni heitto, mutta mitä netistä luin, niin ei pitäisi oireilla mitenkään, paitsi näkyä tuossa verensokerissa ja mahdollisesti korkeana verenpaineena. Itsellä on joka kerta kun verenpaine mitattu ollut n. 125/70, että käsittääkseni ihan ok. Sellaista oon vähän ajatellut, että mulle tulee vähän oksu olo aina ruokailun jälkeen, mutta se nyt varmaan on edelleen niitä raskauspahoinvoinnin jälkimaininkeja.

Suositushan tuon hoidossa ja ehkäisyssä on liikunta ja terveellinen ruokavalio. Itselläni ei oo muuta vikaa ruokavaliossa tosiaan kuin useamman kerran viikossa herkuttelu, ei päivittäin, eikä koskaan kerralla mitään 400g jättikarkkipussia/ litraa jäätelöä, vaan vaikka yhtenä päivänä jätskituutti ja toisena päivänä suklaapatukka, etten tosiaan mitenkään hirmuisesti ole mielestäni makeaa tähänkään asti syönyt. Tosin mulla on masennuksesta jäänyt ylipainoa, että se saattaa kanssa vaikuttaa, että on jo ennen raskautta luokiteltu ylipainoiseksi.

Älkää nyt huolestuko, niin kuin Milamariaa sanoi, niin ihan hyvähän se vaan on, että noita arvoja seurataan. Sen verran kuitenkin sanon, että kohtuudella niitä herkkuja ja mahdollisimman harvoin.
 
Takaisin
Top