Syyskuisten neuvolat ja ultrat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kaika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tosi kurja lukea sun tilanteesta Celina :( Tässä "tilassa" sitä tukea tarttee ja etenkin omalta mieheltä! Itteä oikeen suututtaa, että "saikkua vaan väsymykseen...". Olin n. kk sitten sairaslomalla ihan vaan väsymyksen takia ja saa nähä pitääkö kohta jäädä uudestaan. Sitä tunnetta kun aivotkaan ei enää toimi ja kaikki ahistaa ja itkettää ei pysty edes kuvailemaan.. Puhumattakaan siitä, että jos on muita murheita vielä kaupan päälle kuten sulla ilmeisesti töissä ongelmia. Toivottavasti saikku auttaa! [:)]
 
 
 
Voi Celina! Nyt kyllä mies puhutteluun ja toivottavasti se tajuaa mokanneensa! Ne on vaan joskus (useastikin) niin ajattelemattomia ja tyhmiä ja ajattelevat varmaankin vain kannustavansa ja tsemppaavansa naista jaksamaan tuollaisilla kommenteillaan. Mutta eihän se niin mene! Raskaana ollessa sitä tarvitsee vielä normaalia enemmän sitä tukea ja ymmärrystä. Voimahalaus!!


20+2
 
Niinkuin *napa* tuossa sanoin, Celina, niin nuo ukot joskus on vaan niin tomppeleita ettei mitään rajaa.
Keskustelua kehiin niin eiköhän sen rautalangan kanssa saa väännettyä asita niin, että mieskin tajuaa.
Tsemppiä!
 
Ja taas on neuvola käyty

B-Hb:132
Painon muutos/vko: 150g (ekasta neuvolasta paino + 1,5kg)
RR: 119/81
Sf: 21
Syke:150
Liikkeet: ++

Mun pissa oli viety pois, joten sitä ei tarkistettu [8|]
Eipä sitten muuta.. Ai nii, kelan paperit pitää täyttää[:)]

Niin.. seuraava käynti neljän viikon päästä. Se olis sokerirasitus ja lääkäri perättäisinä päivinä sitten
Ja saan mennä neuvola käynnille tässä välissä, jos haluan...
 
Viimeks kun kävin, sano että ens kerralla saat lekurille sen puolivälitarkistus ajan.Ihmettelin miksei sitä jo viimeks antanu...Toivottavasti ei ole se nuori lekuri taas sijaisena, paineli viimeks mun vatsaa niin että oikeesti sattu. Ja kummastuttaa,ettei multa olla vielä kertaakan mitattu Sf, vaikka helposti olis pystyny. Ihme touhua nykyään...
 Maanantaina siis neuvolaan, ja tuo meidän tämän hetkinen kuopus tulee mukaan kuuntelemaan jumputusta. On tuleva isoveli intoa piukassa[;)]
 
Mulla mitattiin viimeks sf mutta ei se sit kertonu sitä?!?! ihmetteli vaan et voiko se olla oikeesti jo noin ylhäällä... Potkiiko muilla jo kylkiluihin? Tänään potkut tuntu istuessa ihan tossa tissien alla... ja näky sellasena pienenä vatsan pommpailuna.
 
kylkiin potkii ja näkyy hyvin päällepäin, välillä tuntuu et ihan ku osuis johonki luuhun tai hermoon ku juilahtaa aika ikävästi.. en sitte tiedä minne osuu.
Kaikista inhottavimmalle tuntuu ku potkii alas kusirakkoon ku on kävelemässä, tuntuu iha et lurahtaa housuun jos ei lopeta tai kerkee heti vessanpöntölle [:D]
muuten potkuista olemme vain nauttineet <3 ihanaa
 
Kävi hirveän hyvä tuuri, kun saatiin tällä käyntikerralla uusi neukkulan hoitsu, joka oli sijaisena sille kaamealle edelliselle hoitsulle.

Tämä oli oikein asiallinen ja laittoi hemoglobiinin mitattavaksi ja sokerirasitukseenkin ja sanoi, että nyt pitää vointia seurata päivittäin ja heti ottaa yhteyttä, jos on jotain poikkeavaa. Ja sanoi, että tässä kohtaa on potkujen tunnuttava joka päivä ja niitäkin pitää seurailla.

Tuntuu hyvältä, että viimein joku ottaa vakavasti mun anemiaoireet eli kovan väsymyksen ja huippauksen ja taipumuksen hengästyä ihan hirveesti pienestäkin liikkumisesta (ja olihan ne veriarvotkin anemian puolella jo helmikuussa!) [:)]  Myös rakenneultraajakätilö oli tosi kiva ja asiantuntevan ja asiallisen oloinen. Saatiin kuulla, että kaikki osat on kuten olla pitää eikä mitään ylimääräistäkään ole ja Poika (kyllä, sellaiseksi se paljastui eikä lainkaan peitellyt sukukalleuksiaan!) oli kasvanut ihan ajallaan mun kehnosta ravitsemustilanteesta huolimatta.
 
Tänään oli treffit Onnin kanssa =)
Neuvolatäti ihmetteli että onpa villisti liikkuva herra [:)]

-paino: 48,2 (+580/viikko, +5,5 kg koko raskausaikana tähänmennessä)
-verenpaine: 110/75
-pissa puhdas
-Hb:120
-Syke: 150++
-Liikkeet: ++
-kohdunpohjakorkeus mitattiin ensimmäistä kertaa, 20 cm.
Mua Onni potkii kovasti alavatsaan ja virtsarakkoon, ei niinkään kylkiluihin.

Nyt pikkuhiljaa on ihmiset alkaneet onnitella jotka eivät ole aiemmin huomanneet. Tuntuu mukavalle [:D]

Seuraava neuvola 9.6
 
Meidänkin poju oli hyvin liikkuvainen ja rupes heti potkimaan doppler-anturia [:D]

SF-mitta oli 21 cm eli yli keskiarvoisen lukeman, vaikka oonkin edelleen osapuilleen -8 kg alkuperäisestä painosta. Hienoa, että muksu on aktiivinen ja kohtu kasvaa painosta huolimatta. Hoitaja sanoi, että painoa tärkeämpiä ovat noi lapsen kasvu ja liikkuminen ja SF-mitta.
 
Neuvola Kuulumiset 17.5.

Olisittepa nähneet tänään tuon tulevan isoveljen ilmeet, kun kuuli nappulan sydänäänet [:)][:(][:D]

Nappula voi hyvin, masussa tällä hetkellä poikittain, niin että pylly on oikealla puolella ja jalat vasemmalla, kasvot kohti selkää.

-painoa oli tullut sopivasti +650g/viikko.(eli laskujeni mukaan tähän menessä painoa tullut n.6,5kg)
-turvotus: +
-Paineet: 113/68
-Pissa puhdas
-Hb: 115 (eli on laskenut, ja nyt aloitan joka päiväisen rautalisän suosiolla)
-Sf: 22 (23)
-sykkeet:154
-liikkeet:++

Turvotukseen: Suolaa pitää nyt välttää, juoda paljon vettä(ei mitään hapotettua) ja nilkkojen pyörittelyä, sekä jalkojen koholla pitämistä pitkin päivää, kun mahdollista. (tietysti kuumat ilmat vaikuttaa myös)
 Muuten oli kaikki hienosti, ja lääkärille sain ajan puoliväli tarkastukseen 15.6,samalla on sitten taas neuvolakin
[;)]
 
Neuvolakuulumisia:

Paino: +321g/viikko (ei ollu paha, varotin tätiä kyllä, että on voinu tulla hurjastiki. Mut yhteensä 5,2kg)
Paineet: 106/56 et vähän tipahtanu edelliskerrasta
pissa oli puhdas
HB: 102.. eli sitä rautaa pitäis ostella...
Vauvan syke: 154
Vauvan liikkeet ++
Kohdunpohjan korkeus: 20cm

Nyt pitäis kuulemma varata aikaa sokerirasitukseen.. vähän jännittää miten siellä käy. Oon siis jo nyt kyllä vähentäny makean syömistä ja mehujen juomista.. vaaleaa leipää en yleensä syö, jos tummaa on tarjolla.. Mut silti... Sitten sain jonkun DVD:n sieltä mukaani. Pitänee kattoa se, kun ehdin.
 
Just varasin sokerirasituksen, että ehdin sen käydä vielä täällä Oulussa tekemässä. Ens ma 7.20 pitää sit mennä juomaan sitä litkua[:-] Kauhulla odotan, kun joutuu oleen sen 12h syömättä. Kysyin, että saako vettä juoda, kun yleensä juon varmaan litran yön aikana, niin sanoi, että no jos pikkuisen ennen nukkumaan menoa[:@] Tulee oleen tuskanen yö, kun on sekä nälkä, että jano.

Kuinkas kauan niiden vastausten saamiseen menee aikaa? 
 
Mamma_76 anteeks mulla on TAAS ehkä vähä tyhmä kysymys, mut pakko aina kysyä ku joku alkaa mietityttämään. Tunnetko ite aina miten päin vauva on masussa vai sanoiko ne neuvolassa? Mulle ei nimittäin oo kertaakaan sanottu, enkä muuten osaa edes tuntea paitsi iskujen perusteella luulen aina tietäväni missä jalat on.

Entäs tota tää sokerirasitus? Siitäkään ei oo puhuttu, pitääkö mun varata aika ja minne vai sanooko neuvolassa sit että pitääkö..? Ja mulla on nyt parin viikon sisällä tullu painoa 3kg!! mikä luultavasti osittain on sitä turvotusta ku nilkat on ihan pölkyt, samoin sormet. pakko iltaisin ottaa sormus pois sormesta kun puristaa niin.. vielä tasan viikko omaan neukkuun niin vastatkaa mulle ettei mun tartte hädissäni taas sinne soitella ja neuvolatätiä häiritä [:D]
 
H1987, mulle ainaki neuvolasta tänää sanottii, että "soita labraan ja varaa aika, ota semmonen mikä on viimeistään viikkoa ennen meiä seuraavia treffejä". Täti anto numeron ja soittoajan ja käski soittelemaan. Sitten joissain kaupungeissa tekevät käsittääkseni automaattisesti ja Helsinkiinkin ilmeisesti on tullut nyt käytännöks että kaikille 25v oli ensisynnyttäjä tai ei ja alle 25v tekevät painoindeksin mukaan. Näin ainaki neuvolasta tänään mua infosivat.
 
Ok, no mut neuvolassa sit sanoovat jos tarvetta on.. ettei tarvii itekseen minnekkään varailla aikaa? Joo, no pitääpä kysästä. Painoindeksi mulla on (ainaki oli) ihan normaali, ja oon alle 25v mut nyt on tän raskauden aikana paino noussut jo 7 kg, mun mielestä aika hurjasti.
 
H1987: [:D] tottakai saa aina kysellä, eihän sitä muuten voi tietää tai oppia...

Kun kolmas lapsi jo tulossa, sitä on jotenkin vain oppinut tunnistamaan. Tänään neuvolassa oli mukana myös harjoittelija tyttönen, jolle tuo neukkutäti sitten ohjasti Sf:n mittausta ja kokeilemaan miten vauva on tuolla massussa. Ja sanoi vauvan olevan noin tuolla massussa. Ihan niinkuin olen "aavistellut" itse [;)]
 
Joo mut riippuu ihan kaupungista, et minkälaiset käyntännöt siellä on. Mut kyllä ne sit sanoo sulle neuvolasta tartteeko sun mennä vaiko eikö [:)]

Mä tosta just sain varattua sen sokerirasituksen, 1.6. klo 08:00... 12h paasto ja tosiaan korkeintaan lasillinen kraanavettä ennen sitä... pitää eväät ottaa mukaan kyllä, mä pökrään sinne muuten.
 
Takaisin
Top