Syyskuisten neuvolat ja ultrat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kaika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitoksia HaniMami selvennöksestä [:)]

Mutta mä syön joka päivä, töissä ja kotona herkkuja.. Karkkia, suklaata, keksejä, pullaa, jätskiä.. Jeps, mut tähän asti en oo välittänyt kun olen kuitenkin hoikka ja terve, harrastan liikuntaa. Hammaslääkäri ei oo mun ystävä kylläkään :D

Katsotaan jos mä tässä tsemppailen, ja sitten sen siellä testissä näkee, hyvä että se on olemassa niin saan sitten nuhteita jos on tarpeen.
 
Neuvola takana lääkäreineen (rv 24 + 5) ja kaikki on hyvin. Tätä kuukausittaista neuvolaa kun alkaa aina hieman jännittämään, että milloin he tuumaavat ettei saisi enää ratsastaa - mutta toistaiseksi näytetään vihreää valoa. Onni on kun omalääkärimme on hevosmies. :0)

Vauva voi hyvin - erittäin vilkas ja voimakkaat sydänäänet (145). Kovin ylhäällä hän tykkää asustella ja SF-mitta on yläkäyrillä (27) kun lapsivettä on todella paljon (Tuttua jo aikaisemmista, keskeytyneistä raskauksista). Eli kun masu pullahti esille - niin se tekee sen kanssa kunnolla. Onneksi menee vielä normihousut jalkaan hiuslenkki -patenteilla. >0D Hyvä, että "Helmillä" on toistaiseksi tilaa jumpata. Pyörimistä hän harrastaakin siinä määrin ettei kukaan muu pysykään perässä.

Sokerirasituksen tulokset tulivat ja ne on normaalien puitteissa eikä viitettä raskauden aikaiseen diabetekseen ole. Mistä lie ne sokerit sinne edellisen kerran virtsanäytteeseen olivat eksyneet. Emännällekään ei painoa ole liiaksi tullut lisää, eli normaalia kasvua, mutta kun mennään ihan eri lukemilla kuin normaalisti - niin kyllä se vaakalle meno hirvittää.

von Willebrandtin -tuloksia ei ole vielä saatu, joten reagenssia niistä löytyy. Jännityksellä täytyy vielä odottaa, että millaista tulosta siellä on tulossa. Tämän vuoksi olenkin jonossa heinäkuuksi äitiyspolille synnytystapa-arviointiin. Toivotaan, että kaikki puoltaisi alatie-synnytystä. Lääkärimme haluaa myös seurata "Helmin" asentoja jatkossa, kun nappula haluaa olla pää ylöspäin - onneksi tässä on vielä aikaa jäljellä.

Kivuttomia harjoitussupistuksia tulee välillä muttei mitään huolestuttavaa. Likinnä niinä päivinä kun on koko päivän jaloillaan liikkeellä. Veden tankkaaminen meinaa jäädä huonommalle nyt - ja sitä on skarpattava paljon. Kohdunsuukin on normi ja hyvin kiinni, joten ratsastaa saa - tippua ei, oli lääkärimme ohje. Nautimme siis hevoskesästä niin pitkään kuin se suinkin on mahdollista.

Eli näillä mennään. Hyviä vointeja kaikille mammoille ja vauvoille!
 
noista sokereista vaan halusin kirjotella kun kävin siinä rasituksessa viime tiistaina! ja tulos oli sitten hiukan yli sallitun, eli mulla on sokeriaineenvaihdunnan häiriö ja kyllä alko masentaa...nyt täytyy vaan yrittää olla syömättä makiaa! ei tule olemaan helppoa, tykkään leipoa kaikkea hyvää!
enkä mä ollut omassa olossa tuntenut mitään poikkeavaa...en olisi edes uskonut et arvot olisivat huonot!
nyt meen ti hakemaan mittarin jolla pitää sit neljä kertaa päivässä mitata sokerit!
et sillai!
välttäkää vaan sokeria ettei tule sama juttu eteen kun mulle!
to on taas lääkäri ja toivon vaan ettei mitään muuta ole pielessä!
 
Voihan paska, happy86[:@][:@][:@]
Toi on mun pelko nyt, koska mulla olis sokerirasitus 1,5 vko:n päästä...
Ja mullekkin makia maistuu, aina raskaana ollessa, mutta syön myös muuten terveellisesti ja liikun todella säännöllisesti...en tiedä onko merkitystä- toivon kuitenkin!!
Ei paljon lämmitä, että vauvan ja minun parastahan tässä ajatellaan, kun jo muutenkin kaikesta joutuu kieltäytymään[8|][8|]
 
Tänään tuli käytyä lääkäri-neuvolassa. Elikkäs:

rv 25+6
paino +650g/vko
rr 121/75
pissa puhdas
sf 29cm
kohdunsuu kiinteä, kiinni ja 3cm

Ultralla vilkaistiin tosi nopeasti (siinä oli anturissa joku kosketushäiriö) ja sydän sykki tasaisesti, lapsivettä oli normaalisti ja vauveli oli pää alaspäin.
Viimeviikolla kävin sokerirasituksessa ja nyt sain samalla tietää sen tulokset, jotka tuli kyllä yllätyksenä!
Paastoarvo oli 4.6 (raja-arvo 5.3)
1h arvo oli 9.9 (raja-arvo 10.0)
2h arvo oli 8.5 (raja-arvo 8.6)
Eli nippa nappa "pääsin läpi"! Sain ohjeeksi välttää runsasta sokerin syöntiä ja noudattaa terveellistä ruokavaliota mutta mitään ruokapäiväkirjaa tms ei tarvitse kuitenkaan pitää kun ei ne arvot sitten ihan rajan yli menneet. Ja riskinä tässä nyt tietysti on se että voi joutua uuteen sokerirasitukseen jos esim pissassa on sokeria.
No mutta näillä siis mennään eteenpäin! Täytyy alkaa vähän katsomaan mitä suuhunsa laittaa ettei vauva pääse kasvamaan liian isoksi.
 
Eilen tuli käytyä neuvolassa.

Paino +600g/vk
Pissa puhdas
Sf-mitta 21,5cm
Vauvan sykkeet <140

Rintojen vuotamisesta se sanoi, että hänen kokemuksen mukaan se on ihan hyvä juttu!! Että ne, joilla rinnat ovat alkaneet vuotamaan niin heiltä yleensä tulee myös maitoa hyvin! Pitää siis vain ajatella positiivisesti tämän tahmean nesteen sotkiessa yöpaidat, lakanat, rintaliivit.... [;)]

Sain käskyn sitten myös varata ajan sinne sokerirasitukseen ennen Juhannusta.

Näytin sitten neuvolan tädille sitä työterveydessä käymäni verikokeiden arvoja. Hän oli vain, että jaa, että no ei tuo hb 109 vielä tarkoita sitä, että pitäisi syödä rautaa.... [:@]  Siis MITÄ!! Olen tosi väsynyt ja hengästyn pelkästä puhelimessa puhumisesta, ja kaikki veriarvot olivat matalalla tuon hb:n lisäksi!! Aloitin siis omatoimisesti raudan syömisen ja neuvolantäti oli nyt sitten, että no voin sen syömistä jatkaa. Ei TAASKAAN sitten suostunut ottamaan hb:tä, koska justiinhan se siellä työterveydessä otettiin!! Ei hyvää päivää!! Tuolla meidän neuvolan tädillä todellakin on jotain vaikeuksia tuon hemoklobiinin suhteen!!
 
*napa*: Nuo tätit on torveloita!!![:@] Mä olen ihan omatoimisesti aloittanut rautalisän, vaikka hemppa on ollut ihan ok.(120-115)
 Mutta jos normaalisti mulla on 130-140, niin eiköhän sillon kannata ottaa rautalisää kun alle 120 menee ja odottaa vauvaa, alkaa väsymys painamaan ja sydän tykyttelee.
Esikoisesta mulla laski 89, ennen kuin tuolla neuvolassa alkoi mikään hälytyskello soimaan, ja meinasivat ottaa sillon sisälle keskus-sairaalaan. Joskus on ihan hyvä kuunnella sitä omaa sisäistä hälytintä [:D]
 
Mamma_76 89!!!!! No johan!!! Sitä pitää näköjään kuolla ennenkuin joku huomaa!

Ja muutenkin, miten tää hempan otto on jotenkin kaikilla tökkiny? Se kun on se kaikkein helpoin ja nopein toimenpide koko neuvolassa!!!
 
Tääll ätänään neuvolakäynti taas takana[:)]

Sokerirasitukseen varattiin uusi aika kun kaksi kertaa pitää siellähi pyörähtää ja tälle kertaa valitsin tuon kyssin labran, jospa aika kulus paremmin kun pääsee kyyläämään immeisiä [8D] viime rasituksessa kaikki oli oikein mallillaan ja toivottavasti on tälläkin kertaa.. se siis 21.6 heti klo 7.10 alkaen.

Paino muutos/viikko kohtaan laittoi ensimmäisen kerran merkinnän: +175, hirveesti ei vielä toistaseksi ole tullunna tuota painoa... mutta lääkäreiden mukaan ei hirveesti tosiaan tartte tullakkaan.

RR: 120/86

pissa puhdas

Hb oli noussut 136, mikä johtuu varmasti noista vitamiineista osin...

sf-mitta 21

Syke löytyi heti ja jätkä päätti liikkua sitten ihan urakalla, ensimmäistä kertaa oikein tunsin miten suorastaan hutas pari kertaa suoraan dopleriin. Rauhottui kuitenkin paikalleen että saatiin kuunnella ihan rauhassa hetken aikaa [:)] Istukkahan se edelleen vaimentaa noita potkuja ja liikkeitä, on sopivasti tuossa edessä.

Nyt sitten hoitaja otti asiakseen puhua kunnolla tuosta raskausmyrkytyksestä ja sen oireista, mikä on kyll ätosi hyvä juttu! Nyt kun olen saanut mennä ilman rr-lääkkeitä tässä keskiraskaudessa niin seuraillaan noita arvoja tosiaan kotosalla ja kun paineet nousee niin lääkityksen aloitus sitten uudelleen. Samalla myös pisanäytteen anto protskujen takia siinä vaiheessa. Onneksi toistaseksi on kaikki vielä vallan mainiosti!

Niin ja sain ne kelan paperit ja tänään sitten heti 14.30 johtajan kanssa aika jotta laitetaan paperit eteenpäin palkanlaskijan kautta!

Tämmöstä täällä[8D] Pitää ruveta valmistautumaan töihin iltaan, palataan tytöt astialle[:D]
 
Aika mielenkiintoista toi hb. Mä jouduin ihan neuvolan toimesta lisäraudalle kun hb oli 113, normaalisti kun on ollu tuo 133 - 135. Nyt viikon jälken olo alkaa taas tuntumaan ihmiseltä.
 
no niin...nyt on sit sokereita mittailtu jo parisen päivää. ja arvot on nyt sit ollu tosi hyvät! olen kyllä noudattanut annettua ruokavaliota! vaikeaa se on olla syömättä makiaa, mutta vaavan parasta on tässä vaan aateltava!
viitisen kertaa joudun kahden viikon aikana mittaamaan! (jos arvot pysyvät hyvinä niin sitten saan vähentää mittauskertoja!)  on aika sressaavaa ja pelkkää kellon kyttäämistä, kun aina tunnin päästä syömisestä on aika tuikata taas sormeen! ja kaikenlisäks sormenpäät on ihan hellänä! mutta kai tämä tästä rupeaa menemään rutiinilla!

no tänään oli sitten se vähän pelätty lääkärin tarkastus! ja onneksi kaikki oli hyvin!
painoa ei ollut tullut viime käynnistä kun 0,8kg, verenpaineet 137/88 ja hemoglobiini 111...ja rautaahan olen syönyt jo reilun kuukauden ajan!

tästä on hyvä jatkaa odotusta hyvin mielin! kuukauden päivät kun jaksaa töissä vipeltää, ni sit alkaa kesäloma ja siitä suoraan äippäloma!

ainiin synnytysvalmennuskin on meillä jo meneillään! sinne taas kohta istumaan ja persusta puuduttamaan! [:)]
 
Tuossa toissa päivänä tuli käytyä neuvolassa eikä mitään ihmeellistä ollu. Kaikki siis kunnossa ja onneks toi paino ei ollu noussu oikeestaaan yhtään vaan 200g kuukaudessa joten sen suhteen ei hätää :) Nii ja saan jatkaa entiseen malliin karkkien ja herkkujen syöntiä ku sokerirasituksen tuloksetki oli tosi hyvät, jee. Vauva on poikittain ja liikku kivasti ku kuunneltiin sydän ääniä ni ei sen suhteenkaan ongelmia. Lääkäriajan se täti varas parin viikon päähän..
Mut se täti oli ihan tyhmä muuten, oli mun oman tädin sijainen ja se jutteli vaan omia raskauksiaan, kävi ovia avaamassa ja jutteli työkaverinsa kanssa ikkunassa. Siis olin ihan että mitä ihmettä kun sen työkaveri heilutteli ikkunasta kun sydän ääniä kuunneltiin, vähän loukkaannuin ku mun mielestä on kivaa käydä neuvolassa juttelemassa minusta ja mun raskaudesta, kun yleensä just toiset kertoilee omia kokemuksia ja jaetaan juttuja ni musta on aika kiva kun aikasemmin on keskitytty vain ja ainoastaan tähän mussa tapahtuvaan raskauteen... En tiiä saiko tästä nyt mitään selvää mutta toivon että mun kiva täti tulee lomalta sitten kahden viikon päästä ettei tarvii nokka roikollaan taas neuvolasta poistua!!

No joo hyviä neuvola käyntejä kaikille mammoille!!
 
Heippahei,
Mullakin toinen lääkärineuvola takanapäin ja kaikki oli hyvin. Siis fyysisesti hyvin,masennuksen takia sairaslomalle.... Ei tarvi enää töihin palata,isojen elukoiden kanssa kun puljaa niin ei ole kovin paljon intoakaan kun istukka on ihan ensimmäisenä edessä vastaanottamassa kaikki iskut.... Niin,psykologilla oon joutunu ramppaamaan viime ajat -tai no,joutunu ja joutunu- ja nyt sitten pysologin suosituksesta saikulle. Parisuhde täysin perseellään ja siitä jumalaton stressi päällä. Meillä kun isäntä lähtee kesken päivän töistäkin,että pääsee kalaan rentoutumaan!!!![:@]
Ja arvatkaas vaan kuka tekee sitten ihan kaiken kotona,niin sisällä kun ulkonakin. Ulkohommiakin tosiaan piisaa maalla kun asutaan..
 
No joo,siis takaisin aiheeseen,potuttaa vaan niin hyvin et vähän lipsahti [&:]
Täällä pohjanmaalla tuo hemoglobiinin ottokin sujuu rutiinilla,nyt oli eka kerta kun ei otettu, ollut kokoajan 145-122 välillä raskauden alusta lähtien.
 
painoa +306
paineet 126/70
sf-mitta 22
lapsen syke +
liikkeet ++
Poika monotti doppleriin niin antaumuksella ettei meinattu saada koko sydänääniä, aina kun äänet löytyi tuli monoa ja poitsu vaihtoi paikkaa [:)] Siinä sitten luikerreltiin pöydällä molemmat,poika doppleria karkuun ja minä samalla mitalla kun tuntui niin inhottavalle se meuhkaaminen [:D]
 
Ja nyt on helpompi hengittää... tulin just kätilöopiston päivystyksestä "puikonpistojen" ja menkkakipujen/supistusten takia ja olin siellä tunnin verran käyrillä joissa ei ollut mitään moittimista, pieni (tai siis aika suuri, painoarvio 1080g)miehemme vaan meinas kokoajan luiskahdella anturin alta poikkeen. Mut hyvät sykkeet oli toisella. Sit pääsin lääkärin ronklittavaks, joka muuten oli TOSI ärsyttävä nuori nainen, kuitenkin niin hän tutki ja sanoi että ei hän sanois kohdunsuuta pehmentyneeks kuin ihan hieman ja ultralla mitattuna kohdunkaulaa jäljellä yli 3 cm. Siis kun käsin lääkäri sai 2cm. Et ei nyt syytä huoleen sit mitenkään akuutisti. Kuitenkin määräsi ehdottomaan lepoon tarkoittaen ihan makoilua aina tonne viikoille 30 saakka, joten ei auta kun lepäillä. Ja tosiaan meidän poitsun paino arvio sävähdytti, 1080g, luulin et se on näillä paikkeilla alle 900g. Ihanaa. mut nyt on helppo hengittää vkl yli. Huomenna ois kaverin polttarit ja olen itte yhtenä kaasoista, mietinkin tässä et saankohan edes lähtee jos itestä tuntuu hyvältä. Noh, täytyy kattoo tilannetta.

Ainii ja soittelin tänään sokrurasituksen tuloksia niin arvot olivat aivan normaalit. Onneksi nekin hyvin. Kyllä tää raskaus on tuottanut huolta mutta on tämä niin ihanaakin. Niijoo ja lääkäri sano et nyt ei sit touhuilla kamarin puolella ahkeraan :D voi mies parka :D Nyt vauvalehden kimppuun!
 
Elikkä neuvolakäynti tänää takana ja sille sijaiselle en enää halua. Tuli kyllä niin liukuhihnaolo siellä, että ei tosikaan! Mutta.. tiedot kuitenkin:

Painoa: +200g/viikko (edelliseen kertaan verrattuna 600g lisää)
Paineet: 121/60
Pissa puhdas
Hb: 116
Sf: 27 (johtu kuulemma siitä, ku vauvan peppu oli ihan pystyssä [;)] en kehannu kuittailla, että tais osottaa mieltään sijaiselle)
vauvan syke oli 133 (lääkäri sano, et muksu "juoksee karkuun" ni ei saanu kunnolla kuunneltua niitä, tiedä siitä sitten)
liikkeet ++
Kohdun suu oli kiinteä ja kii sekä 3cm..

Siinäpä ne sitten taisi ollakin.. ei siellä muuta taidettu kattoa... Sokerirasituksen arvot oli 0h 4.2, 1h 9.0 ja 2h 7.0 ja käski vaan vähentämään makean syöntiä, mut sano ettei missään nimessä ole diabetes vaaraa eikä tartte kokonaan luopua mistään.
 
Hoh,
Tänään olikin pikkaisen hätäinen neuvolakäynti. Tädit oli ryssineet oikein urakalla, mä olin tän päivän merkannut kalenteriin, ja ottanut sen oikein vapaaksi. Aamulla menin neuvolaan tein pissatestin ja istuin alas. Mun neuvolatäti tuli kysymään et mitä mä odotan. Sanoin että mul oli tänään aika ja se ihmetteli et hetkinen tuuppa käymään tuol huoneessa. Katseli koneelta et mulla ois ollu aika 14.6 MAANANTAINA. Sanoin et ei se nyt ihan voi pitää paikkaansa kun oon silloin ulkomailla. Hitto et hyppäs sydän kurkkuun. No onneksi siinä oli toisella neuvolatädillä aikaa, täti mittas paineita ja samaan aikaan harkkari otti toisesta kädestä hemppaa. Ja äkkiä vaa'alle. Siinä ei paljoa kuulumisia vaihdettu. Lääkärille oli joku jättänyt menemättä eli sain samantien peruutusajan. Lääkäri kuunteli sydänäänet ja katsoi sokeritulokset ja kurkkasi kohdunsuun. Ei sanonut juuta eikä jaata kun sanoin et oon vuotanu valkovuotoa kamalasti eikä myöskään sanonut mitään että vieläkö on hiivaa. Toivotti vaan mukavaa matkaa, käski lennolla juomaan paljon ja hommaamaan tukisukat.

Sokerit
0 = 4.3
1h = 6.1
2h = 5.4

-paino: 51,3 (+830/viikko, +8,6 kg koko raskausaikana tähän mennessä) Paukkui 50 rikki ekan kerran elämässäni.. jeeee [:D]
-verenpaine: 115/79
-pissa puhdas
-Hb:114 Rautakuuri pitää huomenna apteekista hakea
-Syke: ~140++
-Liikkeet: ++
-kohdunpohjakorkeus 21 cm.
-lapsiveden määrä normaali

Pitää muistaa huomenna soitella sinne ja varaa uusi aika. [:)]
 
Päiväät teille kaikille rakkaille. Käväisin tänään aamusella neuvolalääkärillä.

RV: 26+6
Painoa: 80,5kg – kertymä +210g/vko
Verenpaine: 117 / 77
Pissa: - / -
SF: 24
Hb: ei otettu *mmmmrrrh*
Syke: D+ ja 130-150
Liikkeet: ++
Kokoarvio: Käsikopelolla noin 1kg
Kohdunsuu: kiinteä, kiinni ja 3 cm pitkä (kuten aiemminkin).


Sokerit (edellisen mittauksen tulokset): 0h 4.6 (4.7) – 1h 8.9 (8.7)  – 2h 7.3 (6.5) --> mansikkakesä! [:D]

Hiivaa oli taas sisällä, joten siihen kuuri. Tällä kertaa ihan suun kautta otettavaa. Jos vaikka nyt ottaisi ja katoaisi. Miehen lääkitsemisestä kysyin, niin totesi vaan, että ei tarvitse jos ei oireile. Riiiight. Saan varmaan yhden kuurin sitten kolmannella kolmanneksella... [&:] [;)]

Lääkäri tiedusteli kovasti vointia, kun kortissa näkyi päivystyskäynti Kätilöopistolla ja kyseli miten mieli jaksaa. Siinä sitten pillittelin, että säikäytti tuo kova sairastuminen ja liikkeiden katoaminen… ja että päähän ottaa (ja huolella) parisuhde. Ja en sille samalle psykologille enää mene, kenelle juttelin siitä väsymyksestä. Katellaan nyt miten tilanne kehittyy. Jos kehittyy huonosti niin voin aina omalle hoitajalle soitella.

Noin niin kun muuten oli kyllä mielenkiintoinen käynti. Ensinnä se reitti, jota normaalisti menen kävellen tuonne neuvolaan, oli suljettu tietöiden takia. Hilppasin sitten pienen mutkan kautta ja taas tietöitä, ei pääse ei kulje. Lopulta sitten kaarsin poliisiaseman suuntaan (neuvola on siis ihan siinä edessä). Kohta, josta normaalisti mennään neuvolan pihaan oli - yllätys yllätys - revitty auki sekin! [:@] Edessä oli rekka ja kaivinkone ja suunnilleen koko pjaska oli aidattu joka kantilta. Nousi pieni määrä ?-merkkejä pään päälle. Aika on ihan just, mua kusetti, supisti ja kuumotti aika tuskassa. Ei siitä sitten metrisen hiekkakasan yli ja aidan ja seinän raosta sinne pihaan parin perkeleen säestyksellä. [>:]

Sitten siellä olikin lääkärin kanssa joku kesähessu. Nuor mies, ilmeisestikin valmistumassa oleva lääkäri tms. Tää lääkäri sille totesi, että sörkkäähän sorkkas tuonne sisälle ja kokeile ite miltä tuo hyvä kohdunkaula tuntuu. Meinasin revetä nauramaan siinä, kun tää kesämies oli siinä hieman vaikeena. [:D]

Seuraavat etapit onkin sitten ylimääräinen ultra 1.7. ja hoitajalla käynti 12.7. [:)]

Apropoo: Synnytysvalmennuksiinkin sain ajan Kätilöopistolle. Päivät on 11. Ja 18. elokuuta Aluksi oli heinä-elokuun vaihteessa, mutta piti muuttaa miehen takia. Jos tuo nyt ilmoittaa, että ei käy hälle, niin saan hermoromahduksen ja synnytän tän kakaran vaikka sitten hullujenhuoneella... prkl. [&:] [>:] [:D]
 
Ja muoks kun otti ja kadotti rivitykset tämä vekkulikone... [&:]
 
No olipas sinulla Celina käynti... Ihan jo se, että tosiaan pääsisi paikalle! [:-][:-]

Ai että käsituntumalta sitä vauvan painoa arvioidaan.... Aika ympäripyöreää, sanoisin... [8|]

Miksi sinulle tuli ylimääräinen ultra?
 
*napa*, eittämättä oli juu vähän Indiana Jones meininkiä.... [:)] No käsikopelolla se lääkäri totesi, että viikkoihin nähden normikokoselta tuntui -> ei siis ollut mitenkään liian pieni tai iso. Ja eikö tuo nyt näinä päivinä ole noin kilon painonen. Parilla ystävällä lääkäri on puolestaan käsimitalla sanonut, että onpa iso tulossa ja muksu ollutkin syntyessä reilu 4 kiloinen.
 
Ylimääräisen ultran sain, kun rakenneulrassa kätilö havaitsi istukan olevasti marginaalisesti etinen. Eli seuraavat onko istukka siirtynyt pois siitä vaaravyöhykkeeltä. Toivotaan, että näin on.
 
Voisiko joku viisaampi kertoa, että mitä kaikkea synnytystapa-arvion yhteydessä tarkastetaan ja katsotaan? Tehdäänkö tuolloin myös ultraus?
 
Takaisin
Top