Syyskuisten neuvolat ja ultrat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kaika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tietty määrä A-vitamiinia tuleekin saada, mutta esim. maksa ja persilja sisältää a-vitamiinia liian tuhdisti raskaana olevalle, siksi nuo suositukset [:D]
Kunhan nyt ei aivan ahmimalla... Ei kannata huolestua[;)]
 
Tähän mennessä olen käynyt kerran kuukaudessa ultrassa. Tänään oli eka ultra tuolla synnytyssairaalassa, eli 50 km päässä omasta kaupungista. Ja "tuomioksi" tuli, että täytyy sinne mennä kahden viikoin välein. Toisaalta ei jaksa ajaa tota väliä, mutta kuitenkin kiva niitä pikkusia on useammin nähdä.
Ja tämäkin lääkäri oli sitä mieltä, että tyttöjä tulossa :)
 
Perus neuvolakäynti takana ja kaikki edelleen ok. Se on kiva.
Ja painoa oli tullu vaatimattomat neljä kiloa viidessä viikossa [:D]

Täytyy vissiin alkaa kattomaan mitä suuhunsa laittaa, ihan tylsää!!

Vapun sokeriravinnosta huolimatta pissakin oli puhdas[:)]

Kelan lappuja sain ja lähetteen sinne sokerirasituskokeeseen. Meinasin laput viedä kelaan joskus kesäkuun alussa että varmasti saan sitten sen uuden äitiyspakkauksen.

ja se kohdunpohjan korkeus oli kans vaatimattomat 25cm, mutta johtuu tosta vauvan olin paikasta, kun on vaan tossa toisella puolella... ei kai syytä huoleen.
 
Täälläkin on tänään rv21+6 käyty neuvolassa ja kaikki oli hyvin.

-painon muutos/vko oli +233g (mikä oli suuri helpotus vapun syöpöttelyn jälkeen!) [:D]
-verenpaine 130/74
-pissa puhdas
-hemoglobiini 132 (se olikin tippunut aika paljon edellisestä mittauksesta)
-sf 25
-syke 135

Sain kelan laput mukaan ja käskyn varata ajan sokerirasitukseen. Seuraava neuvolakäynti onkin sitten 31.5. ja se on toinen lääkärintarkastus. Ottaa vaan päähän kun noita lääkäriaikoja ei saa työajan ulkopuolelle ja sitten saa ne tunnit tehdä takaisin... Niin kuin käy myös sen sokerirasituksen kanssa. Sattuuko kukaan muistamaan/tietämään kauanko aikaa siinä sokerirasituksessa menee?
 
Tytti, rasituksessa menee 2 tuntia. Ekana otetaan paasto ja juodaan se litku. Sit seuraava näyte tunnin päästä ja seuraava taas tunnin päästä.
 
Tytti Mulla luki tossa sokerirasituslapussa että aikaa siihen on varattava 2-5 h. Muuten katsoin just kaupanalan tessiä niin esim ultrakäynnit ja muut kontrollikäynnit sokerirasitus ja neuvolat on ns palkallista vapaata. Niitä ei käsittääkseni tarvitse tehdä sisään.
 
ChildishFear ja Minzkuli: kiitos tiedosta, eli kyllä se 2h ainakin menee ja sit pitäis vielä sen jälkeen syödäkkin jotain ennen kun töihin menee ettei ihan kamala olo tule. Mäkin muistan katsoneeni kvtes:sistä että ne pitäisi saada työajalla käydä mutta meillä ainakin toisen yksikön esimies on sanonut että kaikki raskauteen liittyvät poissaolot pitää tehdä takaisin. Täytyy varmaan kysyä asiaa omalta esimieheltä. Ja kyllähän se niin on että jos kvtes:sissä niin lukee, niin ei sitä kukaan voi oman mielen mukaan muuttaa.
Mä olen kaikki neuvolat ym yrittänyt aina saada työajan ulkopuolelle mutta lääkäri ja ultra aikoja ei vaan saa ja tähän asti olen ylitöitä ottanut kun on ollut lääkäri ja ultra käynnit. Mutta tyhmäähän sekin on jos ne kuuluu saada työajalla käydä...
 
Tytti Jos kuulut liittoon niin soita sinne ja kysy että miten asia menee... Noita kun ei mitkään esimiehet määrää jos ne on "laissa" määritelty. Ja jos asia noin on niin ole kovana asian suhteen. [:)]
 
Miten sitä tuleekin yhtenä hymynä poissa aina neuvolasta [:)] Pikkuisen syke huiteli siellä 138-145 välillä, kauheeta jumpsutusta. Liikkeet ++, pissa puhdas, hb 135 (tippunut 145:stä) mut terkka sano et se kuuluukin vähän tippua. sf-mitta oli 21cm eli eiks jo sillon mennäkin yläkäyrillä. Mut oho! painon muutos per viikko oli +320g. Nyt pitää rajottaa hieman syömistä [:D]

Tänää sain ajan vasta varattua sokrurasitukseen ja hammashoitajan sylkitestiin. Hyi minua saamatonta. Terkka odotti et tällä kerralla oltas katottu vastaukset, uuups sorry.

Huomenna onkin neuvolalääkäri mun suppareiden vuoksi. nyt ne tuntuu jo kiristävänä tunteena ja jomotuksena alaselässä. Hyvähän asia on tarkistaa ja saada lepolomaa vähän lisää [:)] no ei, oon jo aika kypsä tähän pelkkään kotielämään. Mut kuulkaas tytsyt. tää mamma lähtee 25.5 portugaliin 8päiväksi! lähden vaik pääpaketissa. mä toivon vaan et noi supparit on aivan harmittomia, muuten tietty jos vaarallisia niin joutuu varmaan passaa. toivotaan parasta.

Onko teille muuten puhuttu neuvolassa tai muualla että millanen valkovuoto on vielä normaalia? Mulla tulee sitä järjettömästi, hulahtaa housuun ja aivan vetistä, välillä ihan sitkeetä limaa. Välillä ihan vettä![:'(] on taas tosi ällöt jutut mut asiaa [:D]
 
Hyvä!!! Valkkarista asiaa, eikä siitä viinistä niiku yleensä!!![8D][:D]

Mulla kanssa ihan tajuton meininki sillä osastolla, kyllä pitää jo melkein terveys-siteitä käyttää!!!
Kaikis muodois saadaan ja paljon, mut siis ihan normi homma!!!
Siellä nyt erittyy kaikkea muutakin kuulemma kuin pelkästään valkovuotoo
joten olen villasella painanu asian ja ollu iloinen siitä ettei ole menkkoja,hih!!!
 
Mullapa oli jäänyt yksi neuvolakäynti välistä, tuossa niskapoimu-ultran ja rakenneultran välissä olisi pitänyt käydä, mutta minkäs teet kun en tiennyt edes varata aikaa.. Eipä lääkäri asiasta huomannut mainita siellä ekassa ultrassa, vähän toki mietin asiaa mutta varasin sitten tuon rakenneultran ja ajattelin sieltä kysäistä että pääseekös sitä neuvolaan enää :) Mutta nyt on sitten varattu neuvolakin, että ihan näin paljon ei kuulemma ole neuvolakäyntejä täällä Turussakaan vähennetty, vaikka paljon onkin.
 
Miimu81: pitääkö teidän itse varata aika aina neuvolaan. Meillä aina käynnin yhteydessä varataan se uusi aika. Mutta ei mitään hätää, kyseessähän oli vain normaali neuvolakäynti, joten ei siinä mitään ihmeellistä/tärkeää ole väliin jäänyt. Minulla kyseisellä neuvolakäynnillä otettiin vain verenpaine ja paino. Ei mitään muuta merkittävää. Tai no kuunneltiin kyllä sydänäänet, mikä oli tietenkin ihanaa.

Täällä kans on valkovuotoa ja pajon! Minulla on oikea stressiemätin ollut aina ja muutenkin minulla on ollut useasti jotain bakteeritulehdusta ja hiivaa. Nyt sitten raskausaikana tuo hiiva on alkanut vaivata enemmän ja vuoto on ollut kellertävää ja pahan hajuista [:'(]  Tulehdusta ei ole onneksi ollut mutta muutaman hiivakuurin olen joutunut käyttämään. Nyt käytän hiivan ehkäisynä niitä emättimeen laitettavia maitohappokapseleita ja tuntuu niillä pysyvän hiiva kurissa. Harmi vain kun ovat aika tyyriitä hinnaltaan...

19+3
 
Moikka!

*napa*: Itselläkin tuli helposti aikasemmissa raskauksissa hiiva ja muutenkin, mutta sitten tietoisesti jätin sokerit ja valkoisen jauhon vähemmälle ja mulla auttoi se hiivoihin. En ole tarvinnut edes niitä emättimeen laitettavia maitohappokapseleita.
Kannattaa kokeilla!
 
Tänään käyty näyttäytymässä neuvolassa!

- Painonmuutosta/vko ei vielä sen kummemmin laskettu paino on nyt yhteensä noussut aivan ensimmäisestä neuvola käynnistä (viikolla 6+6) 1,2kg mikä on ok, kun tätä ylimääräistä rasvaa on kertynty jonkin verran :)
 - RR seurataan edelleen tarkasti, syönhän mie valmiiksi jo lääkettä. tällä kertaa neuvolan mittari näytti 120/88 ja kotona mittari näyttää paljon alempia lukuja joiden vuoksi olen myös pitänyt lääkkeistä taukoa, en vaan oikein tiiä mihin arvoihin uskoa, tai no, en rehellisesti sanottuna itse oikein luota tuohon ostamaani mittariin vaikka merkkituote ihan onkin...ja kun näitä arvoja mittaillaan missä vaan ja millon vaan ja mitenpäin vaan niin en vaan suostu oikein uskomaan että sen kummemmin mitenkään itse jännittäisin.... seurataan siis :)
- pissa puhdas
- hemoglobiini 126 mikä on taas hieman laskenut (oispa kiva tietää mitä se näyttäs ilman vitamiineissä olevaa rautaa...
- sf-mitta otettiin ensimmäisen kerran ja oli 17
- sykkeet kuunneltiin ja hyvät oli [:)] niinkuin liikkeetkin
- kävin myös siellä sokerirasituksessa ja kaikki oli niinkuin pitää siltäkin osalta! paasto oli 4,8 tunnin jälkeen 6,6 ja kahden tunnin jälkeen 6,3

Nyt sitten seuraava etappi olis se rakenne uä joka on 17.5 ja seuraava neuvola siitä 2.6, jolloin myös saan vihdoin kelan paperit matkaan [:)][:)][:)]
 
Piia84: Tosta verenpaineesta. Niin mulla ainakin menee niin, että neuvolassa tms. mitattaessa jännitän sitä niin, että nousee sen takia. Ensimmäisessä neuvolassa arvot olikin huimat 140/95 ja 155/105 kun toisen kerran heti perään mitattiin. Kerroin sitten tädille, että ilmeisesti jännitän mittaamista (huomaamattani!), koska muuten arvot tosit hyvät. Täti kehotti sitten ostamaan kotiin mittarin.

 Tän mittausjännittämisen huomasin tossa n. vuosi taaksepäin, kun normaalissa terveystarkatsuksessa mitattiin arvot ja oli taas korkeet. No sain sitten mittarin lainaan kotiin muutamaksi viikkoa ja kotona arvot oli taas normaalit (ehkä jopa hieman alhaiset). Nyt ostin sitten ton ekan neuvolan jälkeen merkkimittarin kotiin ja arvot vaihdellu väliä 120/80 ja 105/50, ollen lähempänä tota jälkimmäistä, ja ehkä alhaistakin lukemaa (aamulla mitannu, ennen ylösnousua). Täytyy siis vaan kai uskoa, että jännityksestä johtuu! 

Toisessa neuvolassa nyt kun kävin ja näytin kotona mittaamiani arvoja ja kerroin jännittämisestä (eri täti kuin ekakerralla) niin ei edes mitattu siellä, vaan luotettiin siihen, mitä olin ite kotona mitannu samana päivänä: 105/55! Ehkä sullakin tota jännitämistä kuitenkin? Mulla ainakin näin...
 
Elkku Mulla kun nimenomaan ei oo ollunna noin alhaisia paineita vielä millään muulla mittarilla edes kotona mitattaessa (ei edes aiemmalla mittarilla(viimesimmällä) joka oli tk:sta lainassa, vaan nyt tällä ostetulla mittarilla vaan. Paineet hujahtivat alas siitä päivästä lähtien kun tuon uuden mittarin ostin. Siksi hieman epäilen ostaamani uutta mittaria. Olenhan toki joutunut vekslaamaan ihan kunnolla lääkityksen kanssa, ensin vanhasta lääkityksestä albetoliin (koska paineet sen vaativat heti alkuvaiheessa) ja sitten tämän albetolin annostuksen kanssa( ensin piti nostattaa itsenäisesti annostusta 600mg:saakka, sitten kun annos oli 400mg/vrk niin ruvettiin jo laskemaan 100mg:aan, sitten taukoa ja taas jopa 50mg/vrk kun paineet kuitenkin koholla)Sehän on tosi että RR monesti näin vielä keskivaiheillakin saattaa hujahtaa alas mutta tuossa 24 viikosta eteenpäin on mullakin ootettavissa että alkas nousemaan...
Ens neuvolakäynnillä vien oman mittarin matkassa että näkee mitä se näyttää verrattuna hoitajan mittariin [8D] ja sitä ennen taidan käytättää mittaria töissä ja katsoa minkälaisia arvoja antavat siellä mittarit keskenään[:D]

Asia vaivaa siksi aikas paljon kun äippäpolilla sanoivat että viitearvojen kohdallani tulisi olla 130-140/85--> lääkityksellä ja jos menevät alle tuon ei lääkitystä tarvita vielä ainakaan muutamaan viikkoon. Mahtava juttuhan se on, JOS arvot ovat ilman lääkitystä kohdallaan ensimmäistä kertaa yli viiteen vuoteen, vaikka sitten odottamisen ansiosta [:D][:)][:D][:)]
 
Kiitos Kaika vinkistä tuon hiivan suhteen. Olen vain niin todella perso kaiken hyväskän perään, että sokerin jättäminen pois taitaa olla minulle kyllä ylitsepääsemättömän vaikeaa... Ja nyt raskausaikana tekee vielä enemmän mieli kaikkea hyvää...  Voih...


19+3
 
Neljäs neuvola takana. Kaikki oli kunnossa [:)] Itteä "hieman" järkytti, kun vajaassa neljässä viikossa oli tullut 2,6kg lisää painoa [:-] Tuli syötyä ehkä pari munkkia liikaa vappuna [:D]
 
Takaisin
Top