Syyskuiset esikoisen odottajat <3

Mulle tuottaa tuskaa luopua homejuustosta, fetasta ja vuohenjuustosta. Keksin edellisessä raskaudessa, että maku on ihan yhtä hyvä kypsennettynä, joten meillä syödään usein juustoisia lämpimiä voileipiä, pizzaa tai piirakkaa. :-D Lisäksi kaipailen kunnon pihviä medium kypsyysasteella ja seuraksi lasi punaviiniä...no, kaikkea ei voi saada! :dance008
 
Jes hyvä, eli voin syödä sitä miehen ostamaa tarjouslohta jatkossakin. Mies tykkää savustella lohta, se on herkkua :pPitääkin pyytää, jos sais lähiaikoina savulohta taas :)
Tuo listeria on kyllä hurja juttu, just jos oireet ei anna äidille merkkiäkään niin.... :nailbiting:

Pakastemarjat syön vain ja ainoastaan itse/anopin poimimina, joten niistäkään ei huolta. Ulkomaalaisia en käytä edes pakon edessä. Tosin enpähän mä tiedä mitä marjoja esim. jossain juhlissa tms. on leipomuksissa käytetty... Noro tulee jos tulee. Osaa se tulla ilman ulkomaalaisia marjojakin.

Mitenköhän tuo kofeiini, mulla menee kahvia yli suositusten ainakin nyt tän väsymyksen takia...
 
Eloveena, ainakin aurajuusto ja ne apetina fetat on pastoröituja tuotteita, eli turvallisia. Vuohenjuustosta en tiedä...
 
Pitää vielä huudella samaa kun muutama muukin, että täällä kyllä on podettu myös vauvakuumeesta jo useampi vuosi! Muistan olleeni 5-v. kun sain ensimmäistä kertaa vauvan syliini ja totesin jo tuolloin että "Minusta tulee sitten isona äiti!". :grin Tässä sitä ollaan toteuttamassa vihdoin!

Vitamiineja menee täälläkin, raskaus-ja imetysvitamiini, c-vitamiini ja omega raskaus :)

Syömisistä, itsekin yritän olla turhaa stressaamatta mutta varsinkin kalan kanssa olen ehkä vähän neuroottinen....
 
Mulla on kanssa ollut vauvakuume jo vuosia ja tykkään kovasti lapsista, oon päiväkodissakin töissä pienten ryhmässä. Nyt sit ehkä vihdoin saa sen oman pienen :joyful:

Mulla kans jotkut multitabsin raskaus- ja imetysvitamiinit ollu jo loppusyksystä käytössä. En oo jaksanu stressailla syömisistä, paitsi siitä listeriariskistä. Monissa tuotteissa kyllä lukee erikseen, onko ne pastöroitu vai ei. Kalaa en nyt vois kuvitella syöväni edes tällä hetkellä. Ehkä sit vähän myöhemmin..
 
Tuossa vitamiinijutussakin on puolensa. Mä taas koen että tuo multivita on kätevä, kun siinä tulee kaikki. Kuitenkin monipuolinen ruokavalio on siinä perustana pohjalla, josta tulee vitamiinit ja muu tarvittava omalta osaltaan. Tuo valmiste vain täydentää sitä :)
 
Mä vihaan napsia pillereitä. Ja nyt arvon, että olisiko pienempi paha juoda maitoa vai täytyykö ostaa tabletteja.. yksi tabletti päivässä menee, mutta yhtään lisää ei houkuttas :/
 
No tuo verikoe tosiaan antais hyvin faktaa. Mä olen vaan vähän "pimeästi" luottanut siihen et tarvittavat saan kun kerta voin hyvin, en sairastele juurikaan jne... Niinkuin varmaan valtaosa sokeana ajattelee. Talvella varmasti nuo puutostilat verikokeista tulis helposti ilmi...
 
mie syön niitä minisun Mama vitamiineja, joissa siis kaikki ja isotmäärät mm. foolihappoa. Lisäks menee vahva-omega ja neuvolan ohjeistuksesta myös kalkki, ku vähemmän juon maitoo. Ja yöks otan aina probioottia.

Oon todennut sen, että aamulla ottaessa tulee helposti pahaolo, joten siirsin vitamiinit iltapäivään, nyt ollu aamut pal helpompii. Ite oon jotenki sillä mielellä, että parempi syödä nuo vitamiinit purkista, ku jäädä vajaaks. Vaikka syönki muutenki monipuolisesti nii kyllä tuolla vaa saa mielenrauhaa tähän odotukseen. Varsinki jos tässä ei kohta enää pysty syömää mitään tai tulee kaikki ylös, nii on hyvä että edes jotain imeytys sitte noista. Ja ei kai niitä nyt kaikille odottaville äideille suositeltais, jos ne olis jotenki haitaks? :confused:
 
Mulla on kans Minisun Mama -vitamiinit, ja lisäks syön monivitamiini-poretabeltin. Kuulun myös Snuzzlen tavoin niihin, joita ei paljon mitkään yleiset suositukset hetkauta. Mutta tosiaan, jokainenhan sen tietää parhaiten mikä itselle sopii, jos kokee itsensä terveeks ja hyvinvoivaks niin mitäs sitä sitten hullunlailla vitamiineja napsimaan. En tiedä johtuuko tästä vitamiinimäärästä ja kasviksista + "rennon vähähiilarisesta" ruokavaliosta, mutta en oo ollut sairas kahteen vuoteen. Pari jotain pikkuheikotuspäivää on ollu, muttei mitään kummempaa vaikka muut perheenjäsenet tai työkaverit olis olleet tosi kipeitä.

Jännä kun oon tottunu tasaseen ruokarytmiin syömään päivässä 4 kertaa, niin nyt mun pitää syödä varmaan tuplasti kun ihan koko ajan on nälkä ja maha murisee?! En oo koskaan syönyt kahta lämmintä ruokaa päivässä, mutta nyt tuntuu oikeasti siltä että pitäis melkeen opetella..
 
Mulla on kans nyt selkeästi ruokarytmit tihentyny. Yleensä oon syöny lounaaksi jonkun kevyen välipalamaisen salaatin tms ja lämpimän ruuan alkuillasta. Nyt tuntuu, että lämmin ruoka on saatava myös lounaaksi, ja sit aamu-, ilta- ja välipalat siihen päälle. Ja nälkä kun tulee niin ruokaa on oltava välittömästi saatavilla, ennen ei nälkä ollu mikään ongelma, söin silloin kun ehdin...
 
Nyt on minisunin mama vitamiinit ostettu. Omegaa en ruvennu erikseen ostelemaan ainakaan vielä. Oon vähän pihi ja yleensä hommataan vitamiinit USA:n reissuilta ja noi suomen hinnastot saa mut aina yhtä järkyttyneeksi. Ei silleen ettenkö välittäisi omasta ja vauvan hyvinvoinnista, mutta kun tietää miten paljon halvemmallakin voi noita pillereitä saada.

Multa löytyy erikseen vielä foolihappoa ja farmaseutti sanoi ettei ton monivitamiinin lisäksi sitä tarvis ottaa. Ajattelin et kysäsen kuitenkin vielä neuvolasta. Teidän kokemusten perusteella en taida kuitenkaan aamulla ottaa vitamiineja kun huomenna ois edessä parin tunnin bussimatka heti aamusta ja siellä ei paljoo huvita yökkiä.... :(
 
Juu, Hope en suosittele aamuvitskuja ;) Mie olen jo pitkään syöny kaks lämmintä ateriaa päivään ku treenaan suht tiheeseen. Nyt on menny sama määrä ruokaa, vaikka treenit vähentyny, silkkaan nälkään. Saa nähä miten vaikuttaa puntariin. Tuosta yöllä heräämisestä mie en tykkää. Vaikka syön iltapalaks puuroo ja hedelmiä ni kolmen aikaan yöllä nousen vessaan ja on vedettävä puolikas banaani, että voi edes kuvitella nukahtavansa uudestaan. Toivottavasti nää unet ei oo näin katkonaiset koko seuraavan 9 kuukautta. Ois kiva nukkuu joskus putkeen yli 5 tuntia. Mut jotain positiivista, eilen poksu 7+0, joten eteenpäin mennään jokapäivä :D
 
Mä syön mammavitskuja, omegaa sekä piimaxia. Söin noita jo ennen raskautta kun alettiin yrittämään vauvaa, kun mun ruokavalioon ei kuulu kauhean usein kalaa tai maitotuotteita.
Munkin on pitänyt lisätä ruokailujen väliin pieniä välipaloja kun jatkuvasti tuntuu et on nälkä..:grin
 
Päivän eka satsi sisältää: multivita mama, omega3, rauta, 1g C-vit, 150ug D-vit, kalkki, b-vit. Illalla omega3, 1g C-vit, 50g sinkki, magnesium ja maitohappobakteeri. Ite syön 5 kertaa päivässä 3-4h välein. Kolme lämmintä ateriaa, jotka ovat salaattia lihalla. Aamulla pari kananmunaa, marjoja, porkkanaa ja kanaa. Illalla raejuustoa ja manteleita. Vielä ei ole näkynyt himoja tai ällötyksiä, vaan vanhan kaavan mukaan mennään. Ite treenaan salilla neljä kertaa viikossa ja en oo uskaltanut enää käyttää treenijuomaa enkä palautusjuomaa. Onko täällä ketään muuta liikunnallista, joka joutuu miettiin jossain vaiheessa, että pitäs pystyä keventään treenaamista?
 
Tervehdys! Mäkin liityn esikoista odottavien joukkoon :)

Mun mies on jo nuoresta asti tiennyt haluavansa perheen, mutta itse aloin lämmetä ajatukselle vasta viime kesänä. Oon nyt 30. Talven tullen jätettiin ehkäisy pois, ja toisesta yrityskierrosta jo tärppäsi. Nyt oon ymmärtääkseni seitsemännen viikon alussa.

Mulla on ennen kauheesti vaihdellu tuntemukset siitä, haluanko lapsia vai en! Oon kai niin kriittinen itseäni kohtaan, että oon ajatellut, että musta tulisi kumminkin tosi huono äiti. On vaatinut aika paljon työtä päästä tähän pisteeseen asti, että ihan oikeasti olen tosi onnellinen tästä raskaudesta ja suhtaudun luottavasti tulevaisuuteen ja omiin ja mieheni kykyihin olla vanhempia. Ekan yrityksen päättyminen kuukautisiin sai mussa aikaan ihan valtavan tunnemyrskyn, ja olin ihan yllättynyt siitä, miten surulliseksi tulin. Tottakai tiesin, että yrityksessä voi mennä kauan, kun ikääkin jo on. Ja silti surin ihan valtavasti, kun heti ei tärpännyt. Siinä kohtaa mieskin totesi, että kyllä sä ihan oikeasti haluat lapsia :D

Nyt siis iästä huolimatta jo näin nopeasti raskaana. Ja tosi onnellinen.
 
Takaisin
Top