Syyskuiset esikoisen odottajat <3

Mulla tää on vähän vaihdellut, mutta ensimmäisen jälkeen on tullu kova hinku saada lisää :D
 
Miten muut on kokenu kaikki ruokarajoitukset sun muut? Muistan kun syksyllä ensimmäisen kerran plussasin taisin olla aika hysteerinen kaikkien ruokien kanssa. Tutkin paniikissa juustoja ovatko ne nyt varmasti pastöroitu. Varmaan koko ajan oli puhelin kädessä ja google auki että onkohan tämä ok. Siks varmaan tuntuikin niin tyhmältä kuulla että kyseessä oli tm.

Tällä kertaa en ole paljoa ajatuksia uhrannut hysteeriselle tutkimiselle. Muistan suurin piirtein mitä saa ja mitä ei saa syödä, mutta en eilenkään lounaalla lähtenyt kyselemään oliko leivässä mitä söin pellavansiemeniä vai ei. Jotenkin tällä hetkellä ajatukset on niin puhtaasti siinä että onhan tuolla kaikki kunnossa ettei jaksa stressata ruokavaliosta. Kun ihan "oikein" tiedän syöväni.
 
Mulle nuo ruokarajoitukset tuottaa yllättävän vähän tuskaa. Tosi vähän kiellettyjen listalla niitä mitä normisti syön. Ja en tosiaan aio joka ikistä pellavansiementä tutkia joka paikassa, syön kuitenkin suunnilleen suositusten mukaan ja se saa riittää. En tiedä pitäiskö sit olla tarkempi... Nuo on kuitenkin suosituksia, ja useimmista tuskin vaaraa jos silloin tällöin syö.
Oon vähän suurpiirteinen näissä :P
Tietty alkoholi nyt pannassa, sitä mä noudatan kirjaimellisesti :P
 
Lueskelin täältä että monet on alkanut ottaa vitamiineja. Ite en kyllä ole mitään muuta kuin foolihappoa popsinut. Toivoisin että ruokavaliosta tulisi kaikki tarvittavat, mutta harvemmin se vissiin niin menee.

Sain nyt varattua ar-ultran! Viikkoja pitäisi siinä vaiheessa olla 7+1. Jännittää, mutta vielä ensi viikko pitäisi jaksaa. Oireiden vähyys kyllä ihmetyttää. Rinnat vähän arat ja välillä etoo, mutta ei mitään suurempia.
 
Mä en niin kauheen tarkka jaksa tällä kertaa olla. Esikoisen odotusaikana olin melko tarkka, en syöny yhtään tuorejuustoja enkä mitään missä oli pellavaa jne. Nyt aion olla tarkka vaan listerian suhteen, koska sitä ei tarvii saada kun ihan vähän niin se voi olla jo kohtalokasta. Lähinnä tarkottaa siis vakuumipakattujen kalojen välttämistä ja pastöroimattomien maitotuotteiden välttelyä. Ja mikrossa ruoat kuumennan kunnolla, mikähän lie sillä sitten kuolikaan..
 
Mites hei hiusten värjäyksen kanssa. Ite käyn kampaajalla kerran vuodessa ja mulla on huomenna sinne meno. Tänään rv5. Kampaajalle on 3kk jono, joten varatessani en voinut aavistaa raskautta. Tarkoituksena olisi värjätä koko tukka. Mulla on tumma väri ja nyt mietin, voisko yrittää värjätä lähelle omaa maantieharmaata, niin ei tarvis juurta myöhemmin niin usein värjätä. Tosin tummaa juurtakin olen laiskasti värjännyt 2kk välein.
 
Tietääkseni hiustenvärjäyksestä on aika ristiriitaista tietoa.. Vau:n sivusto näyttää kehottavan että mainitsee kampaajalle. Mulla kampaaja on kaveri ja en halua hänelle halua vielä kertoa ja siksi en nyt ajatellut värjätä. Tällä hetkellä tyvikasvu on vielä pientä, mutta jos tosiaan koko raskausaikana ei uskalla värjätä niin aika järkyttävältä voin näyttää tossa parin kuukauden päästä :P
 
Hope- Ostin myös viikonloppuna alkoholitonta viiniä kun kokattiin miehen kanssa ja ajattelin, että jotain olisi kiva olla muutakin kuin vettä. Juomatta jäi, alkoi ällöttämään. Eräs jo vauvan saanut kaverini sanoi, että alkuraskaudesta alkoholittomat maistui pahoilta mutta loppua kohden parani. Ehkä niihin tottuu tai sitten alkoi vain osata valikoida kaupasta järkevän makuiset. Tai sitten vaan 9kk aikana alkaa unohtua miltä oikeat juomat maistuu...

Ehkä voisit tosiaan ostaa kierrekorkkisia siidereitä, tyhjentää (juottaa miehelle) ja täyttää sitten alkoholittomalla siiderillä. Ainakin näyttäisi, tuoksuisi ja jopa maistuisi oikealta jos joku erehtyy pullolle :).
 
Nausicaä: Keksin oikeastaan aivan tajuttoman hyvän idean! Lukioaikana kun viini ei maistunut niin vedettiin valkoviiniä spriten kanssa. Kokeilin nyt samaa ja sehän meni alas :D Lisäksi laitoin vielä viinin sekaan pikkaisen omenamehua tuomaan parempaa makua. Eli nyt vaan viikonloppuna mainostan suosikkijuomani olevan valkoviini spritella ja kun valkoviini tulee oikeasta pullosta niin tuskin kukaan uskaltaa epäillä :P Alkon myyjä muuten sanoi että ruokakaupoissa myytävät alkoholittomat olisivat laadukkaampia kuin Alkon valikoima.
 
Hyvä ajatus, mutta harmi tuo alkon viesti, sillä juuri ruokakaupasta osti omani :(. Onneksi siellä oli vielä muita merkkejä. Seuraavan kerran ajattelinkin kokeilla vissyn sekaan jos olisi vähän raikkaampi. Luulen, että pahaa makua osittain pahensi se, että ostamani alkoholiton luultavasti oli kohtalaisen makea kun yleensä juon kuivia. Ehkä tuota spriteakin voisi kokeilla. Sitruuna voisi raikastaa makua.

Liityn myös vauvakuumeettomaan jengiin! Vaikka jo jonkun aikaa olen ollut sitä mieltä, että oltaisiin valmiita vauvalla niin varsinaista kuumetta en ole potenut. Ja kavereiden vauvat on ollut lähinnä alieneita, joista ei tiedä mitä niille pitää tehd ja miten päin pitää. Mitä pienempiä sen pahempia. En myöskään koskaan ole ymmärtänyt joidenkin taipumusta pitää kaikkia vauvoja käsittämättömän söpönä. Mielestäni vauvat useinkaan eivät ole kovin söpöjä. Taaperot sitten voivat jo olla. Luultavasti sitä omaansa sitten pitää söpönä.

Ruokajutuista en ole ollut kovin tarkka. Pyrin kyllä selvittämään, mitä laitan suuhuni, että voin mielessäni hallita riskejä jossain määrin. En ajatellut pröystäillä kielletyn listan aineksilla, mutta totaalikieltäytyjäksi en ala. Olen syönyt jo mm. pastoröimattomasta maidosta tehtyä juustoa, ulkomaalaisia tuorejuustoja (pastoröituja), pehmeitä homejuustoja, hanhenmaksapasteijaa, kylmäsavustettua siikaa, sisältä punertavaa pihviä... Korvasienistä kieltäydyin sillä en koe ymmärtäväni kemiallista riskiä kovin hyvin. Alkoholin kanssa olen myös tähän mennessä ollut nolla linjalla, mutta maistiaisen voisin ottaa jos jotain harvinaisempia herkkuja tulee vastaan.
 
Juuri tänään oli neuvola ja siellä neuvolatätikin sanoi, ettei niiden rajoitusten kanssa kannata olla mitenkään neuroottinen.. Katsoo, että tuotteet just olis pastöroituja, ei maksaruokia, ei vakuumipakattuja kaloja yms. :) Ja tällä meinaan mennä - ei liiallista stressiä :)
 
Ehdottomasti, ei pikkunen mahassakaan tykkää stressistä :) Mutta syövätkö kaikki täällä jotain vitamiineja?
 
Samat mulla käytössä :) neuvolasta ainakin sanottiin et se on hyvä setti syödä. Lisäks vetelen Calsorinia kalsiumlisänä ja pohdin niitä omegatabuja
 
Mun jokapäiväinen pilleriannokseni sisältää C ja D-vitamiinia, foolihappoa ja omega3:sia :)
 
Mulla kans ne raskaus ja imetys vitskut missä tulee kaikki tarvittava foolihaposta lähtien samassa pillerissä :)

Mites tuo vakuumipakattu kala, siis esim. sellanen norjan lohi, mitä aina tarjouksessa usein fileenä kaupoissa. Niin sehän on vakuumissa, mutta meneeks se sallittuihin ruokiin kun sen kypsentää?
 
Pitää vissiin painella apteekkiin päin :)

Oon myös miettinyt tota kalaa. Lidlissä usein tarjouksessa ruodoton lohi ja sitä välillä ostetaan. En ole mikään suurin kalanystävä, lohta tulee syötyä 1-2 kertaa kuussa. Mutta olisi kiva tietää onko sallittua..
 
Mies meillä ostaa aina just noita lohia, ja nythän mä tajusin vasta et se on vakuumissa. Mut jos se on listeriavaaran takia kielletty, niin eikös kuitenkin listeria poistu kuumentamalla? Eli sit se ois sallittu mun logiikalla. Mut kertokaa te viisaammat miten se oikeasti menee :P
Jotenkin mulla ois käsitys, et esim. vakuumipakattu kylmäsavulohi olis kielletty kun se on jo kypsennetty ja syödään ilman kuumentamista? Samoin kun tietysti graavilohi jne...? Oonkohan ihan hakoteillä...
 
Juu vakuumipakattua kalaa voi syödä kuumennettuna, siis kun läpikotaisin kuumenee 72 asteeseen tai yli 3 min ajaksi niin listeria kuolee. Samoin pehmeät juustot kun kuumentaa vastaavasti niin ei ole listeriavaaraa ja kovissa juustoissahan se ei elä muutenkaan.
 
Oon syöny graavilohta kypsäks mikrotettuna (vaikka eihän se sitten enää ole graavia) ja brie juustoa uunissa paahdettuna ja oli kyllä hyviä niinkin! Mä en nyt ihan stressaa..mutta otan listerian tosissaan koska lähipiirissä rv20 vauva on menehtynyt siihen ilman että äidillä oli mitään oireita bakteerista.. tuli semmonen lähtemätön muistutus siitä että se riski on kyllä ihan varteenotettava juuri siksi että niitä tuotteita ei voi tunnistaa katkenneesta kylmäketjusta tai pilaantuneesta mausta tms. Mutta sit esim ne pakastevadelmat yms niin niistä en oo niin stressissä kun siitähän voi tulla vaan mahatauti. Tai jotkut pellavansiemenet leivässä ja inkiväärit ruuan mausteena, annan mennä surutta koska määrähän on kuitenkin pieni eikä käyttö säännöllistä.

Mut täytyy sanoa että kun kiellettyjen listalla on niin erilaisia juttuja, toiset oikeasti kerrasta vaarallisia ja toiset ehkämahdollisesti vähän haitallisia, niin en oo kyllä uskaltanu suoraan omaan maalaisjärkeeni luottaa ku ei mun maalaisjärki kerro mitään jostain sikiökehitykseen liittyvistä kemiallisista riskeistä yms.. o_O Oon koittanu tavata niitä Eviran sivuja missä selvitetään tarkemmin kieltojen syitä ja sitte asiakohtaisesti vasta päättää et mikä ei oo niin justiin ja mikä on, aika suo kyllä. Mutta ei oo yöunet vielä sen takia menny :D

Niin juu ja mini sun mamaa tjsp oon syönyt, mutta oikeastaan uskon että saisin ihan tarpeeks ja laadukkaammin kaikkea ruuastakin.. tuli vaan ostettua silti :P
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top