Syyskuiset esikoisen odottajat <3

Hei millaisia lukemia teidän hemoglobiininne näyttää? Ekan neuvolan jälkeen jouduin alottaan rautakuurin, kun tulos oli "vain" 115. Nyt kahden kuukauden raudan syönnin jälkeen lukema oli tippunut 113, mutta mulla ei kyllä vatsa kestä tuplata jo ennestään suurta 100mg annosta. Normaali lukema ennen raskautta on ollut yleensä hiukan yli 120, eli ei koskaan mikään huippukorkea. Edellinen neuvolantäti sanoi että on ihan ok jos luku pysyy suht samana, tänään eri täti meinas että on pakko saada nostettua korkeammaks. Onko muka pakko? o_O Olo on hyvä ja kaikki muut arvot varsin mallillaan.
 
Mulla oli ekassa neuvolassa 138 ja viimeks 137 eli ei huolta. Tiedä sit miks toisilla laskee ja voiko mullakin laskea?
 
Mulla oli ekassa neuvolassa 102, aloin syömään rautaa helmikuun lopussa ja tokassa neuvolassa viiden viikon kuurin jälkeen yhdellä tabletilla päivässä oli noussut 117! Ootko c-vitamiinin kanssa ottanut tabletit kun se auttaa imeytymiseen ja ollut syömättä kalsiumia samaan aikaan kun se estää tai heikentää sitä imeytymistä?
 
Mä ihmettelin ku toisel neuvolakäynnil ei edes katottu hemoglobiinii.. ens vkol sit lääkäri ni aattelin pyytää sen kattoon sen. Varmuuden vuoksi. En kyl ees muista mitä se oli ekal kertaa eikä sitä lue missään..
 
Ekalla kerralla oli 139 ja toisella kerralla 138.. Saas nähdä käykö tippumaan missään vaiheessa. Niin ja rautaa en syö enkä ole ikinä syönyt.
 
Noin 2 kk sitten oli 160, kuukausi sitten 154 (verikokeessa) ja viime viikolla neuvolassa 142. Tämä on tosi hyvä tilanne, kärsin koko nuoruusiän matalasta hemoglobiinista, mulle normaalit arvot oli 80-100, eikä tuntunut missään.
 
Mulla on ollut anemiaa aiemminkin, että kai siihen on jollain taipumus vaan.

Miten et aBu syö rautaa noin alhaisella arvolla, miten pysyt tolpillas? :D Mä olin ihan kun aave kun oli niin alhaalla arvot ja hyvä kun väsymykseltäni jaksoin töihin raahautua!
 
Mullakaan ei tokalla neuvolakerralla olis otettu, mut pyysin ottamaan.
 
Mulla oli hemoglobiini pari viikkoo sitten 140, ekassa neuvolass muutaman pykälän korkeempi. Ekassa raskaudessa ei laskenu missään vaiheessa paljoo alle 140. Yksilöllistä siis. Pointtina kai tuossa et pitäs saada nousemaan se, että todennäkösesti putoo vielä lisää ja sit jos synnytyksessä menettää paljon verta,ni pääsee tosi matalaks. Tiedän monia, joille on tiputettu punasoluja synnytyksen jälkeen.
 
Mulla oli ekalla neuvolakäynnillä muistaakseni 153. Eivät ole sitä sen jälkeen enää mitanneet. Uskoisin kyllä, et kolmannella neuvolakäynnillä sen katsovat eli kahden viikon päästä. Multa ei ole testattu labratestien jälkeenkään mitään pissasta. Eikös niitä jotain tikkuja pitäisi aina neuvolakäynneillä uittaa vessakäynnillä. En nyt edes muista mitä se neuvolaterkka asiasta sanoi viimeksi...
 
Tiesittekö että voi olla raudasta puutetta, vaikka hemoglobiini olisikin normaali.
 
Meillä neuvolaterkkari sano et jokaisella käynnillä verenpaine, hemoglobiini ja virtsanäyte. Vaikkei syytä olisikaan niin silti.
 
Mulle terkka sanoi, kun oli hemppari 140, niin ei tartte seurailla kun sit viimeisellä kolmanneksella sitä seuraavan kerran. Että ei se niin vauhdikkaasti voi kai nyt tippuakaan. Synnytyksessä sit pitäis kylläkin olla just verenhukan takia mahd. korkealla.

Meillä katotaan pissat joka kerta, ite käydään ennen vastaanottoa liottamassa tikkua ja jos tulee poikkeamia niin sit infoo terkalle.. :)
 
Ehkä mä perehdyn rautavalmisteisiin ja koitan jotain toista. En tiiä oisko nestemäiset parempia, tuskin? C-vitamiinin kanssa oon aina ottanut ne, mutta tulos on kyllä olematon. Toisaalta tiedä sitten paljonko se ois tippunut, jos en ois syönyt rautaa ollenkaan. Sainpahan luvan syödä maksamakkaraa! :p (no en kyllä oo siitä missään vaiheessa luopunutkaan..)

Tänään terkka kysyi että testasinko virtsan heti kun tulin? Enhän mä ees tiennyt että sellainen pitäis tehdä.. Jatkossa osaan pissata siihen tikkuun oma-aloitteisesti neuvolan vessassa ennen neuvola-aikaa. Ens kerralla vaihtuu taas terkka, mutta ehkä hänet saan sitten pitää jo loppuun saakka, toivottavasti. Ankeaa kun pitää aina aloittaa uuden ihmisen kanssa tavallaan alusta.
 
Pissanäytteen annoin tokalla neuvolalla ja terkka tutki, hemoglobiini katottiin sillon kymppiviikolla eikä sen koommin olla ihmetelty.. Ei kyllä mitään väsymyksen tms. oireita kohtuuttomasti ole ollut.
 
Mulla otettiin ekalla neuvolakäynnillä hemppari ja oli normaali silloin. Nyt oon käyny yht.kolme kertaa neuvolassa, eikä oo mittailtu, ku paineet ja pissatesti joka kerta.
 
Kummallista, miten eri tavalla toimitaan eri paikoissa. Mulla on hemoglobiini mitattu tasan kerran raskauden aikana, kun kävin verikokeissa labrassa. Se oli matala, mutta terveydenhoitaja totesi vain, että se on ihan normaalia.
 
Takaisin
Top