Syyskuiset esikoisen odottajat <3

Oon ehkä jo kertonutkin, mutta esikoista odottaessa noita seulontaveriä otti harjottelija. Se ei ollu ikinä ennen nähnykään sitä lähetelappusta mikä mulla oli mukana ja ensin sen piti käydä selvittää montako putkea ja minkä kokosia piti ottaa. Sitten se etti suonta, jotka ei mulla näy paljoakaan ja ronkki ja tökkäs lopulta semmoseen pieneen suoneen, josta ei todellakaan saanu niin paljon verta kuin ois tarvittu, ehkä yhden pikkuputkilon sai siitä. Vaihto piikinkin välillä ja kokeili toisesta kädestä löytämättä suonta ollenkaan, kunnes vihdoin paikalle tuli joku kokeneempi, joka totesi, että se pikkusuoni oli imetty tyhjäksi lyttyyn. Hän sitten löysi helposti hyvän suonen, joka ei ees näkyny pintaan, tuntu vain ja loput putket täyttykin sitte vauhdilla. Karmeet mustelmat jäi pitkäksi aikaa muistoksi. Mutta onneksi en oo piikkikammonen ja totesinkin tälle harjottelijalle, kun hän pahoitteli osaamattomuuttaan, että ei hätiä, täytyyhän sitä harjotella :)
 
Siis nyt mä en tajua. Neuvolassa sanottiin että meilläkin otetaan tuo verikoe samalla käynillä np-ultran jälkeen heti. Mä sain tosiaan eilen postissa ajan np-ultraan, mutta siinä ei puhuta mitään mistään verikokeesta. Eikä mulla ole sinne ainakaan itselläni mitään lähetettä. Pitääköhän sen perään nyt kysellä vai onko se ihan automaatio sitten...?
 
Mulla se neuvolatäti selitti, et nt-seulojen takia on labrassa käytävä verikokeissa raskausviikolla 10 eli ennakkoon? Jouduinkin sitte menemään hirveessä migreenissä, ja pahoinvoivana sinne labraan, kun olin (tottakai) jättänyt käynnin loppuviikkoon..
 
Mä olisin niin kuollut jos mulle ois osunu joku harjottelija. Varmaan kieltäytyisin. :D
 
Mulla onneksi on super näkyvät suonet, joista osaa se harjoittelijoiden harjoittelijakin yleensä ottaa. Silti en yhtään tykkää ja voin vaan kuvitella, jos niitä jouduttas aina sörkkii :/
 
Hassua miten käytännöt vaihtelee. Mulle sanottiin että verikoe sikiöselontaan on otettava rv10+0-11+6 ja ultra 11+0-13+6 ja verikokeen ja ultran välillä piti olla vähintään viikko. Itse varasin eka verikokeen ja sit soitin ultran.
 
Minnicrue, meillä kans noin ja mullakin on viikko väliä eli 11+3 ja 12+4
 
Tässä on taas niin erilaisia käytäntöjä näköjään. Monessa paikkaa verikoe otetaan ennalta mutta joissakin samaan aikaan, kuten täällä näköjään. Eikai siinä muuten eroa tule kuin siihen että tulokset ei sitten tule yhtä aikaa vaan np:n jälkeen pitää odottaa muutama pv vielä verikokeen tuloksia.
 
Jotenkin ei voi kuin hämmästellä näitä eroja eri paikkakunnilla. Jotenkin tuntuu vaan niin hölmölle, että miten onkaan niin suuria eroja!
 
Meillekin tuli aika nt-ultraan: ensi viikon torstaina. Jännittää kyllä. Maggie taidat olla tän ryhmän ekoja nt-ultraan menijöitä, sulla on la:kin ihan alkukuusta. Tsemppiä maanantaille!

Tuli mieleen seulaverikokeiden lukuisten putkiloiden kauhistelijoiden jutuista, että eikös tää oo muuten aika uusi juttu, että seulotaan verestä? Pitikö ennen samaa tarkoitusta varten ottaa lapsivesinäyte (punktio siis..) jos halusi asian tutkittavan? Voin olla väärässä, en ole niin perehtynyt. Mut jos vaihtoehdot ovat nämä, annan kyllä kädestä niin paljon verta kun pyydetään! ;) Ennen kaikkea toki sen punktion sikiölle aiheuttamien riskien takia (enkä siinä tapauksessa olisi varmaan halunnut koko seulontaa), mutta myös noin tutkimuksen miellyttävyyden kannalta..
 
Mut jos ultrassa+veressä löytyy poikkeamia, niin eikös sit oteta (äidin niin halutessa) lapsivesipunktio, jossa siis keskenmeno riski jotain 1/100 vai 1/200 tjsp... ?
 
Mä en ainakaan punktiota halua, sitten jännitetään jos nikseen on
 
Mäkään en kyllä tuota punktioo tahdo, vaikka ultra+verikoe antaisi mitä vastauksia..
 
Mä en edes ole osannut miettiä mitä sit jos sinne asti päästään ja poikkeamia löytyy! Saa nähdä...

Mulle tuli muuten maailman oudoin olo tänään siellä neuvolassa. Kun terkka soitti polille sitä lähetettä mulle, niin maailman ensimmäistä kertaa mua kutsuttiin äidiksi! Meni kropan läpi aika jännä tunne, kun tajusin et nyt puhutaan minusta, äidistä! o_O Ekaa kertaa joku sanoi sen ääneen siinä sanan varsinaisessa merkityksessään!
 
Se oli kyllä hämmentävä fiilis, kun ensimmäisen kerran itsestä puhuttiin äitinä. Puhuttiin äitinä, onnitellaan siitä että on tulossa äidiksi.. Itsellä ainakin menee vielä aikaa, että siitä tulee normaali termi :D
 
Oi odotan kanssa millon sitä kuulee itseään sanottavan äidiksi :)

Puhtipupu, meillä samana päivänä nt-ultra! Outoa, et vaikka kävin viikko sitte ultrattavana sen verenvuodon takia ja kaiki oli hyvin, jännitän silti tota nt-ultraa et jos ei enää sydän lyökkään!
 
Sannis, se menee juurikin noin. Eli jos jää kiinni veriseulassa+niskaturvotusta on liikaa, niin sitten pääsee jatkotutkimuksiin, joka tarkottaa ainakin lapsivesipunktiota, en tiedä liittyykö siihen muutakin. Riski punktiossa on tosiaan tuo 1/100 saada keskenmeno ja lisäksi oon ymmärtäny, että onhan siinä riskinä tökätä sillä neulalla sikiötäkin aiheuttaen komplikaatioita, vaikka kuinka ne aina tarkasti ultraten tehdäänkin. Itse en lapsivesipunktioon tule suostumaan.
 
Takaisin
Top