Syyskuiset esikoisen odottajat <3

Meillä on nt-ultra ens maanantaina 23.2 ja alkaa paniikki hiipiä ajatuksiin, et mitäs sit jos ei kaikki oo ok
Onneks mies pääsee käymään sieltä Ranskasta silloin, ni ei tartte itekseen mennä..selviääkö se siis ultrauksessa heti se niskaturvotus vai tuleeko tieto myöhemmin? Kun eikö ne tutki sen verikokeen myös?
 
Eikös niskaturvotus mitata heti ja kerrota saman tien? Ja sit verikokeiden tulokset ottaa muutaman päivän..? Kiva et saat miehen henkiseksi tueksi! :)
 
Minäkin olen ollut ymmärtävinään, että niskaturvotus mitataan ja tulos siitä kerrotaan ultrauksen yhteydessä heti. Mahtavaa, että mieskin pääsee mukaan!:)
 
Niskaturvotuksen saa kuulla heti. Se tulos ja seulontaverikokeiden tulos yhdessä määrittää sitten sen lopullisen trisomiariskin.
 
Yllättävän nopeasti mennyt aika sieltä ar-ultrasta. Ylihuomenna olisi vuorossa neuvolalääkäri, jossa myös kuulemma ultrataan ja torstaina sitten nt-ultra. Vielä ei kovin suurta jännitystä ilmassa, mutta eiköhän se sieltä takavasemmalta vielä hiivi. Lääkärissä käyn yksin, mutta nt-ultraan mies pääsee mukaan.

Kävin myös katsomassa, onko omakantaan tullut verikoetuloksia, mutta ei ollut. 2 viikkoa kuitenkin jo siitä, kun niissä kävin. No, eiköhän se sitten torstaina selviä. :)
 
Meillä oli tosissaan se eka neuvolakäynti sellainen, että ei jäänyt kauheen selkeää mielikuvaa mistään. Mitäs varten siis noi verikokeet otettiin? Osittain siinä tais olla siihen seulantaan, mutta oliko siinä muutakin.. :)
 
Mulla tsekattiin ainakin kaikki hivit ja herpekset siinä. Ainakin sen lapun mukaan, veriputkia en laskenu kun koitin pysyä tajuissani toimituksen ajan.
 
Mulla otettiin myös viime viikolla ne n. 4 putkiloa verta. Laborantti puhui vain perusverenkuvasta + niistä sukupuolitaudeista enkä neuvolasta saamastani lähetepaperistakaan muuta nähnyt, niin varmistin ihan, että otetaanhan nyt siis myös se trisomiaseula. Otettiin kuulema (ihan automaationa. Mut ei se kyllä oikeasti ole ihan automaatio, koska ei sitä oteta jos vanhemmat ovat kieltäytyneet.). Varmaan teiltäkin on samalla otettu se seula, kun nuo muutkin verikokeet. Sittenhän sen tuloksen pitäisi olla ainakin kohdallani jo selvillä nt-ultraan mennessä.
 
Siis mun piti oikein antaa allekirjotettu lomake siitä seulasta labran tädille! Jännä, että sulla tehty automaationa!!
 
Huutelen taas, vaikken ensisynnyttäjä ookaan. ;) Niissä verikokeissa on usein pvk yhteen putkeen, sit just hiv, kuppa ja b-hepatiitti yhteen (tästä allekirjotetaan thl:lle suostumus), veriryhmä ja vasta-aineet yhteen ja sit seulontaverikokeet yhteen. Eli neljä putkea. Erojakin on, esimerkiks multa ei otettu pvk:ta, vaan katsottiin vaan pika-hemoglobiini. Ja seulontanäyte otettiin vasta ultran jälkeen.
 
Mitäs siitä pissasta katotaan? Mun pitää ottaa aamupissat messiin verikokeeseen.
 
Onneks en kattonu montako pulloa sitä verta meni, ois varmaan tehny huonoa :D sen muistan että aika kauan mä siinä makoilin
 
Mulla torstai aamuna noi labrat, neuvolan täti vaan varoitti, että monta putkea otetaan en varmasti uskalla kattoa että selviän reissusta pyörtymättä...:grin
 
Multa otettiin kyllä enemmän ku neljä :shifty: veikkaisin, että kuus? Kattelin vaan jonnekki pitkin seiniä ja mietin muita juttuja, sit jossain välissä tajusin että onhan tässä hetki jo menny ja aloin laskemaan kun se täti vaihtoi putkia. Ja kolme vaihtoa se teki jo siinä.. Eikä kyllä oo mitään havaintoa mitä kaikkea lähetteessä ees oli, kun en sitä itelleni saanut (meni sähköisenä lähetteenä).

Mulla oli toi kyynärtaive koko päivän kipeä, ja koko olkapää kipeytyi sillon illaksi ja vieläkin tuntuu oudolta. No, kävin kyllä kaupassa illemmalla ja kannoin tavaroita autoon, joten voi tietysti olla että oli liikaa painoa kädessä tai huono asento, niin siitä tuli sit kipeäksi.
 
Takaisin
Top