Muistelin
Elenna että olet Jyväskylästä? Jos näin niin ollaan oltu osastolla samaan aikaan. :)
Meillä syntyi siis ma 16.9 illalla klo 21.03 pieni POIKA :)
mitat: 3215g ja 48cm, pää 33cm. Synn. kesto: 26h
Eli sunnuntai iltana klo 19 alko säännölliset supparit alta 10min ja synnärille lähettiin näytille yöllä klo 2. Tunti käyrillä -> tunsin olevani tosi kipeä, mutta aikaansaannos oli 7h suppareista: kohdunkaulaa jäljellä 1cm ja sormelle auki.. se vasta masensi! Ei muutaki kotia ja kärsin läpi yön. Aamulla olin jo niin kipeä että itku tuli suppareiden aikana.
Synnärille lähdettiin takas seuraavana päivänä klo 14 ja silloin 19h suppareiden tulos: n. 4cm auki. Päästiinkin tunnin päästä eli klo 15 saliin ja siellä ekana peräruiske ja sitten halusin lääkettä ->reiteen kipupiikki. Ei vienyt kipuja mihinkään, mutta rentouduin ja aloin aukeemaan nopeesti. Olin toosi kipeä. Klo 17.30 puhkastiin kalvot ja siitä seurannut puoli tuntia olin helvetissä! Ne supistukset oli mielettömiä, huusin ja itkin että nyt kuolen. Lääkäri oli kiireinen ja epiduraalin sain omasta mielestä ihan liian myöhään. Mut sain sen kuitenkin, olin 7cm auki ja epi oli taivaallinen helpotus!
Klo 20.30 alko ponnistuttaa ja ponnistin poikaa 30min. Olis tullu nopeemminkin, mut pelotti ponnistaa täysiä ja lisäksi olin TYHMÄ ja vaadin lisää epiduraalia vaikka kätilö sano et lapsi tulis nyt jos vaan ponnistaisit. Noh, lisää lääkettä -> supparit laantu -> oksitosiinia, mut edelleen piti ponnistaa lyhyiden suppareiden kanssa. 2 epparia tehtiin -> 14 tikkiä (kahteen kerrokseen tikatut ne haavat) ja lisäks virtsaputken suulle 1 pienoinen repeämä. Nyt viikko kulunut ja edelleen oon kipee alakerrasta, tikit sattuu ja turvotusta mega-paljon. Pakarassa hematooma eli ilmeisesti iso mustelma..
SITTEN kaiken kukkuraksi kohtutulehdus. Mun mielestä jo salista osastolle siirryttäessä mun jälkivuoto haisi, mut koska osastolla mun alakertaa hoitsut katto, eikä kukaa mitää sanonu, luulin et se on tavallinen haju. Oltiin vaavin kaa kolme yötä sairaalassa ja ku kotiin tultiin, aloin miettii uudelleen sitä hajua ja sitä että miten saakelin kipee oon...kävin päivystyksessä ja lääkäri heti sano et tulehdukselle haisee. Noh, antibioottia nyt 3:s pvä menossa ja olo kohenee..
Todella rankka kokemus. Ja tiedän jo nyt että seuraavaa synnytystä tulen pelkäämään, varsinkin noiden vanhojen haavojen repeämistä..