Synnytysturinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja röppö
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jaa että oikein nauro :o No eihän toi nyt sit taas oo oikeen kiva suhtautuminen ollenkaan...

Mulla on siis toiveena että siinä vaiheessa kun vauva on turvallisesti ulkona niin se jälkeisvaihe hoidettais rauhassa. Ei mulla oo mitään lääkkeitä vastaan mutta mieluummin jätän ne siinä vaiheessa ottamatta kun ei oo enää kiire mihinkään. Oon vähän ihmetelly että miks sitä niin usein vauhditetaan oksitosiinilla kun kuitenkin voitais säästää ne lääkkeet niille jotka niitä tarvii...

Ja mullahan nyt piisaa näitä synnytysaiheisia kysymyksiä kun jännittää ja pelottaa niin hulluna, mutta siis jos mennään mahan kanssa sinne käynnistykseen saakka ja paikat on siinä vaiheessa vielä ihan kypsymättömät ja visusti kiinni niin millä sitä synnytystä lähetään käynnistämään? Onko muuta vaihtoehtoa kun cytotec? Mä en missään nimessä haluis sitä ottaa...

mä en kans tiedä, mut voisko olla et ne vauhdittaa sitä sen takia, ettei se ala vuotaa sinne kohtuun...? ei se kauheen kivaa ollu ku ne sitä repi siellä ja itellä oli se pieni vauva sylissä... silloin olis toivonu vähä niinku sellasta perheen yhteistä rauhallista aikaa... ja sen jälkeen vielä kaikki ompelut sun muut..... mut oli takki aika tyhjä siinä vaiheessa, niin en muistaakseni siinä tilanteessa sitä kauheesti miettyny... jälkeenpäin vasta ehkä :)

joillekin annetaan sitä kohdunkaulaa pehmittävää lääkettä (en muista nimeä), mut mulle annettiin suoraan suoneen tippana... ja sit puhkottiin kalvot ja laitettiin ballongi kun oikein mitään ei tapahtunu......

No siis yleensä kai annetaan syntyä luonnostaan. Ekassa synnytyksessä istukka syntyi heti lapsen jälkeen. Ja noin puolisen tuntia odottelevat, ennen lääkityksen antoa. Istukan pitäisi syntyä tunnissa.

Mutta itse pyydän kunnon buustit siihen, koska mulla kävi tokan synnytyksessä niin, et kun vaan ooteltiin ja ooteltiin, että tulisi itsestään, niin vuoto oli aika reilua, kun kohtu lamaantui lapsen syntymään, eikä supistunut enää ja istukka oli tiukassa, eikä meinannut tulla täyslääkityksestä huolimatta. Siinä ja siinä oli, etten päässyt saliin käsinirrotukseen. Verta meni 2litraa synnytyksessä ja sen jälkeen sitä vielä holahteli seuraavan vuorokauden. Kohtu alkoi supistua vasta seuraavana päivänä. Onneksi kuitenkin irtosi kokonaan, kun yksi veti ja kaksi painoi mahan päältä, mut kiire meinasi tulla.

Viimeksi sain tuplatropit edellisen kokemuksen takia ja istukka syntyi nopeasti niiden ansiosta, mutta oli kätilön mukaan tosi tiukassa silti, et ei ois tullut "luonnollisesti" ja verta meni tässäkin 2litraa, että vuoto olis ollut ihan mahdoton, jos en ois pyytänyt troppeja ja olis vaan odoteltu.

MUTTA olemme kaikki yksilöitä, mulla istukat jää tiukkaan ja vuodan paljon ja herkästi.

Suolen tyhjennystä en ole halunnut ja kuulemani mukaan se on karseaa, kun pitää istua paskalla supistusten kanssa.

Mä oon taas kuullut et suolentyhjennys on auttanut. Mut sekin varmaan niin yksilökohtaista. Mä kyl haluisin sen, et suurin osa tulis pönttöön eikä beben kanssa samaan rykäykseen. Vaika sotkusta hommaahan toi synnytys on, mutta silti.

No ei sitä kakkaamista edes huomaa, ja ne kätilöt siistii sen nopsasti pois. Ja sitä kakkaa voi tulla siitä tyhjennyksestä huolimatta..

Mä sain peräruiskeen molemmissa synnytyksissä ja kyllä se auttoi. Supistuksetkin napakoitui heti selkeesti. Tosin kun molemmat synnytykset on käynnistetty, niin olen saanut ruiskeet jo hyvissä ajoin ennen kuin olen edes ollut kovin kipeä. Tosin alatiesynnytyksen aikana olen ulostanut myös siihen synnytyspöydälle, joka tuntui kyllä itsestä todella nololta.

Molemmat synnytykset on käynnistetty cytotecillä. Toisessa sain suun kautta aluksi ja sit laitettiin alakautta. Sit kun on ollut mahdollista, on kalvot puhkaistu.

mulla tuli muistaakseni sinä aamuna ihan luonnollisesti pönttöön kakka... ja synnytyksen yhteydessä ei ollu kun pien pieru vaan lakanassa... mut mä en kyllä saanu syyä mitään sitä päivänä ku ne leikkurilla pelottelivat.... tai ainakaan ukko ei sanonu, että siinä mitään älytöntä läjää olis ollu... ja ne kätilöt oli samantien vetäny puhtaan liinaan päälle, ettei vauvan tarvinnu siinä pierussa kölliä...

Mulla on aina itsestään tyhjentynyt suoli koko synnytys päivän-ihan ripulia vetänyt tuntitolkulla :grinjoskus silti saattanut jotain tuhrua tulla salissa, mutta ei se oo kyllä yhtään haitannut!
Mutta ehkä sitä peräruisketta vois kokeilla jo kotona noin niinkun vauhditusmielessä..
eikä oo hirveesti vauhditettu istukanirrotusta, paineltu ja vedetty kyllä tilanteen mukaan..

Mua niin kammottaa nää kaikki synnytysjutut, mutta en haluu jättää lukemattakaan kun haluun olla mahdollisimman hyvin varautunu kaikkeen. Vaikka eihän sitä tietenkään voi etukäteen tietää mihin kaikkeen omalla kohdalla pitäis osata valmistautua.

Kiitos taas kun jaksatte kertoa omista kokemuksistanne. Eipä näissä tunnu mitään yleistä kaavaa olevan vaikka taysin synnytyssivuilta sellasen kuvan saakin....

Ehkä mäkin vielä harkitsen sitä jälkeisvaihetta ja koitan kysellä siitä sairaalassa. Toi käynnistys on kyllä mulla niin paha päähänpinttymä että en tiiä mitä tekisin siinä vaiheessa jos olis otettava cytotecia. Oon vaan kuullu niin paljon varotuksia siitä lääkkeestä että haluisin pysyä kaukana siitä.

Mä oon käsittäny että monilla suoli tyhjenee itestään kun synnytys alkaa mutta kyllä mä silti ottaisin vielä sen ruiskeenkin jos tarjotaan. Ennen sektioohan pitää paastota mun käsittääkseni mutta sillonkin kai varmistetaan asia vielä sillä ruiskeella.

Kertosikko hymykuoppa ne varotukset cytotecista? Mua kiinnostas tietää...ja kyllä mää ainaki tahon suoleni tyhjäks ennenkö lähen pinnistään ja ponnistaan! :D

Musta tuntuu että oisin jo viikolla 40 vaikka vasta 32 täynnä?!
Menee varmaan vielä yliajalle mun tuurilla kun olen hehkuttanut että tulee varmaan ajoissa :D Yeeeessssssssss.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Lyyti oon kuullu että koska se ei oo varsinaisesti synnytyksen käynnistykseen kehitetty eikä suositeltu lääke se voi aiheuttaa runsasta verenvuotoa, vaurioita kohtuun ja jopa äidin tai vauvan hengenvaaraa. Mä kyselin varovasti sillon pelkopolilla että käytetäänkö sitä usein ja se kätilö sano että käynnistyksessä pieninä annoksina, mutta kuulopuheiden mukaan ne pienimmätkin annokset voi olla joillekin liikaa. Tietenkään en tiiä kuinka paljon puheista on totta, mutta mun yks kaveri käski googletella asiaa englanniks. En oo vielä uskaltanu kyllä. En tiiä oisko se edes kovin järkevää.

Mulla on viime raskaus keskeytetty tolla cytotecillä ja se kyllä aiheutti todella runsaan verenvuodon pariksi päiväksi. Tosi sillon ei ollut vauvan elämästä kyse enää.. :sad001 Kun keskeytys oli tehty niin todettiin viikon päästä, että kohdussa on raskausmateriaalia ja paljon ja yritettiin saada viel cytotecillä supistukset käyntiin ettei tarttis kaapia, mutta ei supistukset käynnistynyt. Noista vaaroista en niin tiiä, mutta oon kuullut et toi cytotec ei kaikilla tuppaa toimimaan kunnolla.

keskenmenoissa tulee kyllä paljon verta, siis ihan suhteettomasti synnytykseen verratuna (ainakin itsellä ja niillä tutuilla joille se surukin on kohdalle tullut), en mä tiedä mistä se johtuu, mutta en sitä cytoteciin yhdistäis.

hymykuoppa, ei sitä tarvitse asiantunitjaksi opiskella että synnyttämään voi mennä:)! eikä siihen oikeen voi edes valmistautua, se vie niin omalla painollaan kuitenkin, ja hyvää huolta kyllä synnyttäjästä pidetään!

hymykuoppa: ootko miettiny voisko siitä sellasesta doulasta (?) olla apua?? onko teillä tarjolla sellasia tai rupeisko joku tuttu? tai voisitko edes kuvitella sellasta itelles....? onko kellään kokemusta? tuli vaan yhtäkkiä mieleen :)

ja nyt oli pakko kaivaa esikon neuvolakortti esiin... puolestakaan tossa tekstissä en saa selvää, mut mulla lukee että olis kans käytetty tota Cytoteciä... kokemuksia siitä en kummemmin osaa sanoa, mut ainakaan se ei oo auttanu, olettaisin.... koska sit on suoneen laitettu kahtena päivänä jotain Syntocinonnia... mulla ei itseasiassa ole mitään havaintoa missä vaiheessa mä tota lääkettä olen edes saanu :confused: mut ei mulla ainakaan oo vissiin tullu mitään haittahommeleita....

täytyy vissiin ottaa toi kortti joskus mukaan neuvolaa, jos joku sen mulle suomentais :) sillon synnytyksen jälkeen kotikäynnillä sitä sen neuvola tädin kans kateltiin, mut eipä jääny mieleen........

Mä aion pyytää kyllä peräruiskeen, et maha tyhjenis mahdollisimman tyhjäksi, kun on tätä ummetusta nii saattaa olla monen päivän kakit vielä.. Ettei ainakaa kilonen aska paina paikkoja lisänä. Pienestä kakimisesta synnytyksen aikana en oo huolissaan. Tulee jos tulee, mut kunhan beibi tulee ainaki :)

Mullaki yks keskenmeno hoidettu cytotecillä,kohtu tyhjeni hyvin,verta tuli paljon. Toinen spontaani keskenmeno ja siinäki kohtu tyhjeni hyvin ja verta tuli paljon. Eli en lähtis tuota cytoteciä syyttää runsaasta vuodosta. Haluaisin vaan tietää ne varoitukset synnytyksen käynnistämisessä. Onhan se tietty hurja jos joutus ottaa samaa lääkettä ku millä hoiti keskeytyneen keskenmenon, tuntus ehkä ajatuksena vähä hämmentävältä ja pelottavalta ku tosiaan joutu niin ikävän asian kokemaan..:confused:

Takaisin