Synnytystuntemuksia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja emmu_ma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pumpilipallo, joo mua niiiiiiiiiiin kans ärsyttää noi "vielä yhtenä kappaleena" -kommentit! Jep, no miltä näyttää prkl.... :D

Ja Mamsi, näkisit nää mun tiikeriraidat joista oon kärsinyt jo useamman kuukauden joten oot aika hyvin säästynyt zirbula jos nyt vasta ekoja arpia saat.... :) mä oon varmaan sellanen lörppönahkasäkkimaha mun lopunelämän mut ihan sama...

Jee mulla on 1,5h päästä kasvukontrolli, pitäs keksii jotain nasevia juttuja ettei tartteis "tyhjin käsin" lähtee sieltä, pitäkee peukkuja :)! Mulla vaan vahva epäily et ne käskyttää mut vaan odottaa... sitten kyllä tirautan pari vuolasta kyyneltä! :D

Miten pitkällä sinä olet Anna_? :) yleensä ne ei käynnistä ennen kun on mennyt monta päivää yli LA.. Yleensä ei auta vaikka äidillä olisi huono olo, kunhan vaan vauvalla on kaikki hyvin siel masussa..

Täytyy nyt vaan yrittää ajatella positiivisesti, me ollaan kaikki odotettu jo näin kauan niin ehkä me jaksetaan vielä odottaa vähän.. :) Täytyy vaan koko ajan tehdä jotain niin ei ehdi niin paljon miettiä sitä :) Ja viimeistään kun on mennyt 2 viikkoa yli LA niin sitten ne käynnistää ja saa viimeinkin pienokaisen syliin <3 mulla on torstaina se yliaikakontrolli ja jos kaikki näyttää hyvältä niin ne käynnistää ehkä torstaina tai perjantaina, joten 4-5 päivää niin minulla pitäis olla pieni vauva sylissä <3

Mamsi, sullahan on tosiaan kuitenkin paljonkin noita oireita! Mulla siis koko aikana vain yhtenä yönä poltellut mahaa, ja sitten ollut niitä pään kairaamistuntemuksia iltaisin välillä. Että kyllä minun korvaan sinun tilanne vaikuttaa paremmalle kuin minun... ;)

Tuosta käynnistämisestä... Minulla oli viikko sitten maanantaina kokoarvio ja vauva arvioitiin 3380g, sf mitta on 34cm ja olen itse 178cm. Minulle varattiin aika tälle perjantaille uuteen kontrolliin ja sanoivat että silloin päätetään käynnistämisestä jos vauva ei ole tullut omin avuin ulos. Että minkähän ajan päähän se käynnistys sitten suunnitellaan, jos suunnitellaan?? Viikkoja minulla on nyt 38+4. Ja viime viikolla kätilö uskoi minun synnyttävän ennen tuota toista kontrollia, koska suu oli jo sentin auki ja kanava hävinnyt... Tiedä sitten :D Tässä nyt vaan tuskallisesti odotella :D Iloinen olen jo synnyttäneiden puolesta ja hieman kateellinen myös :) Painon nousun puolesta vauva voisi myös jo tulla! 30kg häämöttää jo :D Mutta arpia ei VIELÄ ole näkynyt :)

Tsemppiä nyt kaikille siihen odottamiseen. Tiedän että tääkin kuulostaa ehkä kettumaiselta, mutta toiset ne lähtee synnyttään kertarysäyksellä ilman että on mitään tuntemuksia ollu kovasti ennen. Ja ollaan tosiaan ootettu jo 9 kuukautta, maltetaan nyt vielä muutama viikko... :) Ymmärrän kyllä jos oma olo on ihan kauhee että sitä toivois jo pian odotuksen loppuvan. Tsemppiä tytöt, kyllä me vielä jaksetaan! ;)

Täällä ei oikein mitään tuntemuksia, välillä supistelee mutta niinhän tässä ny on tehny viimeset 4 kk. Pehmenemistä tapahtunu alakerrassa, yläkerrassa ei ainakaan vielä ;)

Hih, olinki aamulla ihan kiukkunen ämmä. Ja siis on toki tuntemuksia ja oireita, mutta jotenki tuntuu, että ne vaan katoaa - tai sitten itselle uskottelen "pessimisti ei pety"-matralla, että no ne kuitenkaan mitään meinaa. :)

Kävely on ainaki semmosta, että viiden kilon jalkapallo olis jalkovälissä..Jebou! :P

Sofiaelisabeth, siis mullahan on "vasta" 39+2, mut siis ahdas lantio ja saattaa olla iso vauva tulossa... Siskot ja äiti kaikki synnyttänyt yhteensä kahdeksan lasta sektiolla ahtaan lantion takia ja mä oon sisaruksista pienin, huimat 155cm pituutta :) ja siis kaikki lapset ollut neljäkilosia... Meillä oli siskon kanssa päivä eroo lasketuissa ajoissa ja saatiin grammalleen sama kokoarvio kolme viikkoa sitten. No sisko sai viikko sitten vajaa neljäkiloisen beben (kaks vkoa ennen laskettua aikaa!!), joten jännä nähä mikä oma tilanne on...... :) oma sf-mitta 39cm viikko sitten joten vaikee kuvitella et täällä mikään ihan hirveen pieni kaveri on :)

Anna_, sulle kuitens tehdään se arviointi. :) Se on tosi hyvä, koska olishan se aika "ai tould juu sou"- meininkiä siellä salissa, jos väkisin yritetään alakautta ja yhtäkkiä pitäiski tehdä hätäsektio.

Sf-mitta ei kuulema kerro ihan hirveesti mitään, kun se riippuu niin paljon ruumiinrakenteesta. Kaverilla oli huurjan pieni masu ja sieltä tuli melkein viiskilonen. Minulla taas on sf-mitta ollut korkeimmillaan 34 (nyt oli laskenut), ja siltikin täällä on ihan hyvänkokonen tyyppi tulossa. :D

EDIT: pakko vielä lisätä, että KYLLÄ! On niin raivostuttavaa jo kuulla joka suunnalta "vieläkin yhtenä kappaleena" tai "ooh, se on jo valtava. Eikö se jo synny? Ootko varma ettei siellä ole kahta?!" Voi jumankekkuli.
Mutta miettikääpä, kun synnärin jälkeen joku tulis vielä naama virneessä, että "vielä yhtenä kappaleena?". :D Hahahaha, voin kuvitella vaan oman reaktion. :smiley-angry026

Kirjottelinkin tonne ultraosioon, että synnärille jäin istukan heikkenemisen takia. Käynnistävät synnytyksen, ekan lääkkeen sain klo 13, vaikka sisätutkimus jo sai kivat supistukset aikaseks. Nyt sit alkanut jo pikkasen jomottelemaan, mut ihan köyhiä suppareita viel. :P

Anna_ ; toivottavasti ne sitten käynnistäis synnytystä ettei sitten tule ongelmia jos vauva on iso.. Sulla on muuten aika iso sf mitta :) mulla on ollut nyt sf mitta 36 viimeiset kolme viikkoa ja painoarvio oli laskettuna aikana jo 4 kg.. joten nyt on ainakin 4,2 kg... Miten muuten meni siel kasvukontrollissa? :) Toivottavasti kaikki on hyvin!

sofiaelisabeth, kävin avautumassa tonne kolotukset ja voivottelut -osioon sellasen neljän kilometrin pituisen avautumisen siitä kasvukontrollista.... :D En kehdannut laittaa tähän tai muuhun ketjuun, tulipahan avaudutta :D Mutta siis joo, ei nyt mennyt mun mielestä ihan putkeen, mut jos jaksat lukea niin käy tsekkaa :)

Klo 12 oli tänään neuvolassa ihan vaan rutiinikäynti, mutta siitä tulikin lähtö KYSille. Sydänäänissä jotain ns. ekstroja. No siellä sitten käyrillä maattiin hetki ja lääkäri oli sitä mieltä, että ei mitään vakavaa,mutta ultraäänellä vielä varmistettiin kaikki. Painoarvioksi tuli 3700g. Huh huh. Iso lapsi on jos ekaan vertaa, kun eka oli vaan 3410g syntyessään ja meinas jäädä jo kiinni hartioistaan. Ultrassakaan ei ollut mitään eli uskalsin huokasta jo helpotuksesta. No siinä se lääkäri sitten kyseli että onko kohdunsuuta tutkittu ja sanoin vaan että no ei ihan äsken. Halus senki tarkistaa ni tuumas vaan että "ohhoh,sähän oot jo hyvin auki, semmosen 3cm." Kumma ku ei mitenkään oo oireillu. Satunnaisesti vaan jotai pieniä supistuksia. Sit siinä pohdittiin, että menisin ylihuomenna käynnistykseen kun saattaa niistä ihmeen sivuäänistä tulla vauvalle huono olo. Loppujen lopuksi päädyttiin siihen, että lääkäri pyöritteli sormiaan pariin otteeseen kohdunsuulla ja sano että tulla huomenna aamulla klo 9-10 kalvojen puhkasuun jos ei yön aikana itsestään lähde etenemään. Pitikin mennä toivomaan, että pääsispä jo synnyttämään. Kaivelun jälkeen alko supistukset lähes saman tien ja tulee noin 6 min välein. Vertakin vuotaa jonkin verran, mutta kai kuuluu asiaan. Tässä sitä aamuun koitetaan nyt sinnitellä, mutta voi jo melkein sanoo että huomenna meillä on uusi vauva. :) Vihdoin. :D Toisaalta on hyvä kun jäi aikaa järjestellä esikoiselle hoitajat ym. mutta siltikin meinas jo paniikki iskeä kun sanotiinkin että huomenna on aika. Iiks! Ei auta kun toivoa että sais vielä unta edes vähän aikaa kun viime yökin meni erittäin huonosti nukkuen. :(

Näillä jäädään siis odottelemaan mitä yöllä ehtii vielä tapahtua, mutta huomenna se sitten alkaa kunnolla! :)

Oon täällä mietiskelly, että onkohan tämmönen vatsakipu normaalia. Tai kuuluuko se jotenki tähän. Ei siis ole supistusta, kovetusta ja polttavaa tunnetta, jotka miellän sitten synnytystä edeltäviksi oireiksi, vaan semmonen jännä viiltävä ja pistävä kipu on melkein koko ajan vasemmalla "kyljellä", kuitenkin vatsan puolella tuossa vinojen vatsalihasten yläosassa. On sitä ajoittain muuallakin, mutta siinä se on ihan niin levossa kuin touhutessakin..En osaa kunnolla selittää. Vähän kuin olis ähky tai vähän kuin tavallinen "pistää"-tunne.

Huomenna terkkari soittelee verikokeiden tuloksia, niin samalla kysäsen siltäkin.

Oon täällä mietiskelly, että onkohan tämmönen vatsakipu normaalia. Tai kuuluuko se jotenki tähän. Ei siis ole supistusta, kovetusta ja polttavaa tunnetta, jotka miellän sitten synnytystä edeltäviksi oireiksi, vaan semmonen jännä viiltävä ja pistävä kipu on melkein koko ajan vasemmalla "kyljellä", kuitenkin vatsan puolella tuossa vinojen vatsalihasten yläosassa. On sitä ajoittain muuallakin, mutta siinä se on ihan niin levossa kuin touhutessakin..En osaa kunnolla selittää. Vähän kuin olis ähky tai vähän kuin tavallinen "pistää"-tunne.

Huomenna terkkari soittelee verikokeiden tuloksia, niin samalla kysäsen siltäkin.

Mulla on ollut tuota tuntemusta oikealla puolella ylävatsassa (kirjoitinkin jonnekin tänne siitä). Mulla se ainakin on palleaärsytystä, ja juuri tälläkin hetkellä vauva tuohon pisteeseen painaa, eli tuntuu niinku olis kylkipistos. Kokeile hellästi tai vähemmän hellästi vihjata jälkikasvulle, että pyllyn sais siirtää vähän muualle ;) Välillä mulla se tehoaa, kun hieman painaa.

En tiedä johtuko lie siitä, vai mistä, mutta illalla yhdentoista aikaan nukkumaan laittaessa oli vähän huonohko olo. Etoi ja mahassa velloi. Heräsinpä sitten ennen yhtä niin jäätäviin kuplintoihin, että vauvakin säikähti! :D Ihan oikeesti, sen verran oli toimintaa, että vauvaki yhtäkkiä "säpsähti" muutaman liikkeen masussa. Siinäpä sitten pari kertaa kiertelin kämppää ympäri ja istui veskissä jonku tovin. En tiedä, että oliko se joku vatsatauti vai mikä, mutta ihan molemmista tuuteista ruutasi (anteeksi ilmaisuni).

Sen jälkeen sitten kun menin nukkumaan, niin voi IHANUUTTA!! En oo nukkunu näin hyvin piiiitkääään aikaan. Myös minun kankkukipuun asettelemat puolen metrin peittoläjät sängyssä ilmeisesti tehos. :)

Ei siis juuri mitään poltteluita tai muita tuntemuksia yöllä, vaan ihanan pehmeää unta. Onko nyt kyseessä valmistelua vai huijausta, en tiiä. Oon niin tyytyväinen, että sain nukkua. Enkä oo enää niin kärtyperse. :)

Mua rupes nyt ottaan päähän. Tähän asti oon jaksanut kiltisti odotella ja ajatellut vaan että kyllä se pikkuinen siltä syntyy jossain vaiheessa, vaikka tietysti oon sitä jo kovasti odottanut. Mutta eilen oli taas kuusi tuntia kipeitä suppareita, välit vaihteli 5-10 min ja olin jo varma että nyt syntyy. Eikä syntynyt! Yölläkin heräsin muutamaan suppariin, mutta niin sitä vaan herättiin tähänkin aamuun yhtenä kappaleena ja supistukset tipotiessään. Ja nyt oikeesti ärsyttää, kun ei se vieläkään syntynyt ja näitä supistusputkia on kuitenkin mulla ollut jo useita... Tulis nyt jo ennen kuin hermostun totaalisesti. Vaikka edelleenkin kyllä tykkään tuota masua kantaa mukana. Mutta haluan jo sen vauvan! :bounce anteeksi tällainen aamunavaus...

Tuiti, mulla on 38+3, ja voin varsin hyvin samaistua tuohon päästä ottamiseen.

Miten voikaan fiilikset vaihdella näin kovin?!? Aamulla olin vaan niiiiiin tyytyväinen siihen, että on vihdoin levännyt olo. Tuli menkkamaisia poltteluita ihan mukavasti pari tuntia, ja sitten TSÄDÄÄM, ne loppu ku seinään ja kaikki taas vaan loppu.

Murgh ja argh. Miksei ole jotaki selvännäkijää, joka vois kertoa, että millon se vauva syntyy, niin ei tarviis soutaa ja huovata ja olla niin ahistunu?

Ehkä meen takasin nukkuun ja herään uudelleen tosi tyytyväisenä... :confused005

Takaisin