Synnytystuntemuksia?

emmu_ma

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Marraskuunmammat 2015
Eiköhän meidänkin nyt ole korkea aika tällainen ketju perustaa, kun tosiaan ensimmäinen syyskuinenkin jo syntyi ja pian vauvat alkavat olla täysiaikaisiakin. Nyt mammat vaan limatulppia ja supistuksia jne. bongailemaan :)
 
minulla ei ole vielä ollut mitään tuntemuksia.. Paitsi että yksi aamupäivä supisteli niin kovasti että aloin jo ajatella että nyt pikkuinen tulee kohta ulos, mut se meni ohi kun menin takaisin nukkumaan pariksi tunniksi. Ja hyvä niin, hän voisi pysyä masussa vielä 2-3 viikkoa, sitten ei ole mitään hätää vaikka hän tulisi ulos :)
 
Mä melkein tota limatulppaa bongailin jo viime viikolla, mutta tulin siihen tulokseen että valkovuoto se vaan on muuttunut muistuttamaan hetkellisesti räkää.. ällöttävää, mutta vain hetkellistä! Muutoin ei voi mistään tuntemuksista kyllä vielä puhua, ja onhan tässä vielä reilu 6 viikkoa laskettuun aikaankin.
 
Täällä oltiin jo toissapäinä päivystyksessä saamassa supistusten estolääkettä! Käyrillä makasin ja kipeitä supistuksia tuli 2-5 minuutin välein.. Sain jonkun tabletin ja tilanne rauhoittui. Kohdunsuu vielä kiin i ja kanavaa jäljellä saman verran kuin kesäkuun kontrollikäynnillä - saimme siis lähtä kotiin ja olo siltä asti mitä mainioin :)
Vauvan pää kuulemma kovin alhaalla jo, mutta saisihan tuo vielä muutaman viikon kypsyä mahassa. Tänään 33+1.
 
Hui, pumpulipallo, hyvä että kerkisitte saamaan lääkkeen...

Täällä ei muuta kuin jotain menkkajomotuksia välillä.
 
Mulla on selkeästi erilaisia oloja ollut viimeisen viikon aikana, tiedä sitten liittyykö synnytykseen vai vaan normaaliin loppuraskauteen. Napakoita harjoitussupistuksia paljon, pahoinvointia, vihlaisuja kohdunsuulla (tai siellä jossain) ja hurjaa väsymystä. Ei kuitenkaan mitään maata mullistavaa. Hyvillä mielin siis odotellaan, tänään tasan kuukausi laskettuun aikaan :)
 
Täällä supistusten voimakkuus ja kivuliaisuus hellittänyt sairasloman myötä. Nyt viimeisen kuukauden tullut päivässä vain muutama kipeä supistus kun viikoilla 20-26 niitä tuli päivässä likemmäs 30kpl. Ainoa vähän säikäyttänyt tilanne oli viime viikon lauantaina ystäviemme häissä jolloi vihkimisen aikana kirkossa tuli 20 minuutin sisällä 3-4 todella tiukkaa ja kipeää supistusta. Kyllä vähän mietti, että nytkö tuli lähtö, mutta onneksi sitten tuon jälkee tilanne rauhoittui ja jatkettiin juhlia niinkuin mitään ei olisi tapahtunut. En edes uskaltanut miehelleni sanoa siinä tilanteessa supistuksista kun hän varmaan olisi ollut välittömästi starttaamassa autoa ja hyppinyt seinille :D:D Onneksi siis kaikki meni ohi ja saa vaavi vielä kypsytellä rauhassa masussa. Huomenna meillä alkaa siis viikko 33 ja odotan niin "innolla" torstaita kun viimein pääsen sinne pelkopolille juttelemaan! :)
 
Täällä ei oo tullut kuin harjoitussupistuksia ja välillä pientä menkkajomotusta. Eli ei mitään vakavaa vielä ainakaan :)
 
Mä en enää tiedä mitkä on supistuksia ja mitkä liitoskipuja ja mitkä mitäkin kipuja.
Eilinen päivä oli taas yhtä kipua, alamaha ihan tulessa ja hirveet kivut kävellessä, maatessa, istuessa.. Ei auttanu särkylääkekään yhtään mitään ja meni ihan huilailuksi koko päivä.

Oltiin koiran kanssa aamupäivällä lenkillä ja jouduin useempaan kertaan istumaan maahan ku tuntui et taju lähtee. Vaikka oli hirvee helle, mulla oli kylmän hiki ja pääkin tuntui ihan jääkylmältä ja tosiaan märältä. Olisko ollu se kuuluisa "tuskan hiki". Illalla oli niin karsee paine peffassa et tuntui kun olisi ollu vuosisadan kakkahätä, mut eipä sit ollutkaan. Tänään aamuna, hyvin nukutun yön jälkeen tilanne on taas eri, nyt ei satu mihinkään.

Nyt tulee tyhmä kysymys ponnistamisesta. Siis kun käy kakalla.. Mä joudun pitämään molemmilla käsillä mahasta kiinni jos joudun hiukankaan enempää ponnistamaan kakkaa.. Vatsalihakset on ihan hassuissa paikoissa ja se ponnistus tuntuu ihan ylämahassa,.. Onko teillä muilla tällästä?
 
Mulla tuntuu joka päivä jossain vaiheessa menkkakipumaista kipua, välillä niin pahasti että olen ottanut särkylääkettä. Supistuksiakin tulee, mutta ei kivuliaita. Uusin vaiva on, että oikeaan lonkkaan ja jalkaan alkaa sattua kovasti aina välillä. Ilmeisesti joku hermo siellä puristuksissa tms. Tuntuu niinku jalka irtoais kuopastaan ja kipu kulkee polttavina säikeinä reittä pitkin polveen asti ja taustapuolella polvitaipeen yli. Mikään asento ei ole hyvä, mutta jonkin ajan kuluttua on joka kerta mennyt ohi. Inhottavaa! Ei mitään mahdollisuutta nukkua, kun iskee.

Mulla ei oo ponnistushavaintoja, TerhiJii, mutta neuvolassa neuvottiin seuraamaan vauvan hikan tuntemista. Mun vauva saa hikan ainakin kerran päivässä, ja se tuntuu nivusissa, yleensä toisella puolen enemmän. Siitä tietää, että vauva on pää alaspäin. Mutta kun vauva laskeutuu kunnolla lähtöasemiin, hikan pitäisi siirtyä peppuun! Eli jos teistä tuntuu, että teillä on hikka pyllyssä, on beibi valmiina lähtölaukaisuun!
 
Mulla tuntuu hikka millon missäkin kohtaa mahassa, viime päivinä alamaha hytkyy. Hikan kyllä erottaa hyvin. Täällä hikotellaan aina kunnon voimistelun jälkeen, pari tuntia kun melskataan niin alkaa hikka. Mut ei se kyllä vielä ole pehvassa tuntunut. Mutta hyvä tietää.
 
Meillä hikotellaan aina tuolla nivusissa jossain. Vain kerran on tuntunut ylävatsalla. Mutta Jeee nyt on edes jotain käsitystä miten päin on.. :D Aiemmin ei oo ollu mitään hajua miten päin ollaan.. :D
 
No, täällä se hikka kyllä monesti tuntuu tuolla takamuksessa. Vahvistaa tämäkin ajatusta siitä, että Monsteri on kovin alhaalla jo, vaikkakaan ei mulla mitään synnytystuntemuksia edelleenkään ole. Puolitoista viikkoa sitten eivät meinanneet saada aivojen toistapuolta ultrattua kun asento oli huono, eli siis käytännössä varmaan pää on niin alhaalla jo, En tied onko tilanne pysyvä vai vielä muuttuva, mutta..
 
Mulla tuntuu välillä alavatsassa ja välillä ylävatsalla, ja siltä väliltä:D
 
Hikka tuntuu sellaiselta tärähtelyltä missä on selkeä rytmi. Vauva siis tärähtelee aikansa. Ihan tuntuu siltä kuin sillä olisi hikka :-) Itse aloin tuntemaan hikan aika myöhään, tai täällä hikasta puhuttiin jo paljon ennen kuin itse aloin tuntemaan. Nykyään sen tuntee lähes päivittäin. Riippuu paljon vauvan asennosta miten hyvin tuntuu.


Jos on selkeästi pää ylös tai alaspäin tuntuu helpommin, jos on poikittain niin on todella vaikeaa tuntea sitä. Ainakin mulla. Hikka ei kestä kovin kauaa, muutamia minuutteja.
 
Juu u, sellainen tasainen rytmikäs kosketuksen tunne: tum --- tum --- tum. Joskus se rupeaa häiritsemään itseänikin, ja vauvallakin tuntuu menevän siihen hermo kun rupeaa lopulta vääntelehtimään. Kuuluu hengityksen harjoittelemiseen, että saa hikan. Mä en vaan tiedä, että onko usein tuleva hikka hyvä asia vai merkki siitä, ettei mun vauvani oo viel kovin taitava :D?
 
Mulla aina ku on neuvolassa käyty ja kateltu et miten päin beibi on nii on ollu pää alhaalla ja neuvolatätikin sano et yleensä ku ne menee pää alaspäin nii ne ei yleensä enää tuu sieltä pois :D hikka tuntuu aina tuol alavatsas eli vahvistaa sen et beibi olis pää alespäin :D ja joku kommentti tuol ylempää sano jotain tost kauheest kakkaamisen tunteenst pehvassa (ilman sitä kakkahätää siis) nii ainaki mun käsittääkseni siin vaihees ku ollaa synnyttämässä ja on se ponnistamisen tunne nii se tuntuu samalta ku olis hirvee kakkahätä et en tiiä sit.. ja luin jostain keskustelusta (en nyt muista missä) et jonku tyypin neuvolatäti oli sanonu et jos tulee hirvee kakkaamisen tunne mut ei oo kakkahätä nii se olis huono juttu.. Mut jos huolestuttaa nii kannattaa varmaan jubailla sen oman neuvolatädin kaa
 
En mäkään oo bongannu hikan kun pari kertaa. Tiedä sitten kuinka usein siellä oikeasti hikotellaan.
 
Takaisin
Top